|
روزهای لیلی گلستان با یک مسابقه نقاشی در قرنطینه
شگفتی از نگاه کودکان زیر ۱۰ سال به کرونا
کودکان زیر ۱۰ سال تا بیستم اردیبهشت فرصت دارند در مسابقه نقاشی «قرنطینه» شرکت کنند
به گزارش امتیاز؛ گالری گلستان در ایام قرنطینه خانگی که به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است مسابقه نقاشی برای کودکان زیر ۱۰ سال برگزار کرده است. لیلی گلستان درباره دلیل انتخاب گروه سنی زیر ۱۰ سال گفت: فکر میکردم این گروه سنی باید تخیل خیلی قوی داشته باشند و بتوانند کارهای جالبی را ارائه کنند، بنابراین تصمیم گرفتم برای اولین بار با بچههای کوچک کار کنم.
گلستان با اشاره به استقبال خیلی خوبی که از این فراخوان صورت گرفته است گفت: برایم بسیار عجیب بود که با این استقبال مواجه شدم و اصلا فکر نمیکردم این موضوع تا این حد برای کودکان و خانوادهها جذاب شود. با توجه به اینکه همه کار را به تنهایی و در قرنطینه انجام میدهم بار خیلی سنگینی بر دوشم گذاشته شد، اما تجربه بسیار زیبا و لذت بخشی است که از آن بسیار راضی هستم.
او با اشاره به تعداد آثار رسیده گفت: در دو روز اول ۲۲۰ ایمیل به دستم رسید و تا به حال ۴۴۰ ایمیل دریافت کردهام که از بین آنها ۱۸۰ کار را در مرحله نخست انتخاب کردهام. قصد دارم تا آخرین روز فراخوان کارهایی را که به نظرم مناسب هستند انتخاب کنم و پس از آن سه داور را دعوت میکنم تا در انتخاب نهایی همراهم باشند.
او درباره انتخاب داوران گفت: در حال حاضر گزینه خاصی مشخص نشده است اما قصد دارم از میان نقاشان معروف کسانی را انتخاب کنم که با کار بچهها نیز آشنایی داشته باشند و بتوانند انتخاب خوبی انجام دهند.
گلستان درباره نحوه نمایش آثار گفت: آثار برگزیده را در سایت گالری گلستان قرار میدهم و افراد برنده نیز همانجا معرفی میشوند. البته شاید در اینستاگرام گالری هم تعدادی از کارها را نمایش دهیم. در چند روز گذشته هم چند اثر را در اینستاگرام گذاشتم تا مردم بتوانند با فضای این مسابقه آشنا شوند و استقبال خیلی خوبی هم از آنها شد.
او درباره موضوعهایی که بیشتر مورد توجه کودکان قرار گرفته است گفت: در کارهایی که تا به حال بررسی کردهام ۳ مورد بیشتر از سایر موضوعها دیده میشود. نخستین مورد آن «کرونا را شکست میدهیم» است که بسیار زیاد و به شکلهای مختلف دیده میشود. مثلاً در یک نقاشی سوپرمن با شمشیر در حال کشتن کرونا است یا در تصویر دیگر شخصی با اسپری ضدعفونی بر کرونا پیروز میشود.
گلستان افزود: موضوع دوم محیط خانه است و کودکان فضای خانه را پر از گل و نقاشی و غذا و درحالیکه همه اعضای خانواده دور هم هستند نقاشی کردند. در همین حال کرونا در بیرون خانه قرار دارد و به دلیل بسته بودن در نمیتوانند وارد خانه شود. هرکدام از کودکان فضای خانه را به شکلی نمایش داده و تصاویر بسیار جالبی به وجود آورده است.
مدیر گالری گلستان ادامه داد: سومین موضوع شاخص هم تشکر از پرستاران و دکترها است. به این شکل که یک دکتر یا پرستار را نقاشی کرده و بالای سر او تصاویری مانند گل و قلب یا عبارات تشکر با خط کودکانه دیده میشود.
گفتنی است علاقهمندان میتوانند آثار خود را تا بیستم اردیبهشت به ایمیل گالری گلستان به نشانی info@golestangallery.com ارسال کنند. گالری گلستان به سه برگزیده این مسابقه جایزه نقدی به ترتیب سه میلیون تومان، دو میلیون تومان و یک میلیون تومان اهدا خواهد کرد
مجادله بر سر فرکانس ادامه دارد؛
پاسخ مجدد صداوسیما به وزارت ارتباطات
مدیرکل نظارت و طیف فرکانس صدا و سیما بیانیه اخیر وزارت ارتباطات را ادامه سیاسیکاری و فرار از پاسخگویی درباره علت اصلی کندی اینترنت دانست.
به گفته روابط عمومی صدا و سیما، مدیرکل نظارت و طیف فرکانس صداوسیما بیانیه اخیر وزارت ارتباطات را ادامه سیاسیکاری و فرار از پاسخگویی درباره علت اصلی کندی اینترنت دانست و تصریح کرد: چرا وزارت ارتباطات بهجای پاسخگویی صریح، سوال را با سوال جواب میدهد؟
مهندس نافذ با بیان اینکه وزارت ارتباطات در سه سال گذشته به دلیل نداشتن دلایل اقناعکننده نتوانست رای مراجع قانونی ذیصلاح را به نفع خود جلب کند افزود: بهجای سوءاستفاده از شرایط تحت تأثیر بیماری کرونا و فریب افکار عمومی بهتر است این وزارتخانه مسائل فنی را در سطح بازیهای سیاسی تقلیل ندهد و در این شرایط سخت اقتصادی دنبال درآمدزایی از جیب مردم نباشد.
شیر فلکه اینترنت را بستهاند!
وی با اشاره بهکندی اینترنت در چند هفته گذشته و نارضایتی مردم تأکید کرد: نظر ما این نیست که دوستان شیر فلکه اینترنت را بستهاند تا به مردم فشار بیاید و بعد بگویند تقصیر صداوسیماست که باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ را نمیدهد، اما آیا مشکل اینترنت ثابت ADSL که هماکنون بسیاری از مشاغل تحت تأثیر آن است هم به فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ مرتبط است؟
نافذ با بیان اینکه ما برخلاف رویه سیاسی وزارت ارتباطات باز هم کارشناسانه و فنی مباحث خود را طرح میکنیم، افزود: بیش از ۳۰۰ مگاهرتز طیف فرکانس در بازه یک تا ۳.۶ گیگاهرتز برای شبکه تلفن همراه ظرفیت خالی وجود دارد که دوستان میتوانند طبق روال همیشگی در آن خدمات ارائه دهند و پول بایت به بایت آن را از مردم بگیرند و مثل همیشه درآمد خوبی کسب کنند.
وی تأکید کرد: علاوه بر این ظرفیت در کنفرانس بینالمللی ارتباطات رادیویی ۲۰۱۹ بیش از ۱۷ هزار مگاهرتز باند جدید به شبکه تلفن همراه تخصیص داده شد که این همظرفیت بسیار بزرگی برای خدماتدهی شما به مردم است.
مدیرکل نظارت و طیف فرکانس رسانه ملی با اشاره به حضور خود در اجلاس ۲۰۰۶ اتحادیه جهانی مخابرات در ژنو و ارتباط مستمر خود با این اتحادیه عنوان کرد: برخلاف ادعای وزارت ارتباطات موضوع اصلی آن اجلاس توسعه تلویزیون دیجیتال در کل باند یو اچ اف شامل باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز بود و ربطی به تخلیه باند نداشت.
خدمات رایگان صداوسیما زمینی نیست
نافذ با بیان اینکه ارائه خدمات رایگان تلویزیونی به مردم از رسانه ملی بهصورت زمینی ارائه میشود تصریح کرد: برخلاف بسیاری از کشورها خدمات رایگان تلویزیونی ما روی ماهواره نیست و از طریق همان UHF است که باند ۷۰۰ و ۸۰۰ قطعهای از آن محسوب میشود و نمیتوانیم آن را قطع کنیم.
وی با اشاره به روند HD کردن شبکههای مختلف تلویزیونی و ارائه خدمات رایگان تلویزیون روی تلفن همراه افزود: همانطور که در جلسات کارشناسی هم بر آن صحه گذاشته شده است صداوسیما برای ارائه خدمات تلویزیون بهصورت رایگان به مردم به این بستر مبتنی بر استانداردهای روز نیاز مبرم دارد و حتی با ادامه این روند در سالهای آینده ما در این زمینه با کمبود فرکانس هم مواجه خواهیم شد.
نافذ با تأکید بر اینکه همانگونه که در جلسات کارشناسی کمیته ارتباطات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردهایم آماده اندازهگیری مشترک طیفهای فرکانسی هستیم، گفت: لازمه این اقدام آن است که سازمان تنظیم مقررات رادیویی درک فنی لازم و در سطح استاندارد بینالمللی را بهویژه درباره سرویس پخش همگانی، ماهیت اچ پی اچ تی (HPHT) و گستره جغرافیایی آن داشته باشد.مدیرکل نظارت و طیف فرکانس صداوسیما با اشاره به بیانیه اخیر وزارت ارتباطات تصریح کرد: برخی دوستان با افترا به این سازمان موضوعاتی همانند اخذ بودجه برای تخلیه باند یا مزایده باند را مطرح میکنند که در راستای همان منش سیاسیکاری و عدم صداقت آنهاست.
نافذ در پایان عنوان کرد: بهرغم اینکه سه سال است درخواستهای غیرقانونی وزارت ارتباطات در مراجع ذیصلاح در جلسات کارشناسی رد شده است اما آمادهایم در محفلی تخصصی و به دور از فضاسازیهای سیاسی مناظره کنیم.
مشغلههای خواننده پیشکسوت در روزهای کرونایی
انگار همه در زندانیم
آهنگساز و خواننده موسیقی ایرانی در تشریح تازهترین فعالیتهای خود از تلاش برای تولید چند تک آهنگ و به سرانجام رسیدن سومین کتاب خود خبر داد.
امین الله رشیدی آهنگساز و خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره فعالیتهای اخیرش در روزهای کرونایی توضیح داد: طبیعتاً این روزها که همه کارها و مشاغل به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت نیمه تعطیل درآمده، من هم از این قاعده مستثنی نیستم و خودم را در خانه قرنطینه کردهام. وقتی این قرنطینه اتفاق افتاده انگار تمام دنیا زندانی شدهاند. انگار تمام دنیا به آخر رسیده و ما که در این دنیا هستیم باید منتظر ورود به دنیایی باشیم که به آن دوران پساکرونا میگویند. دنیایی که قطعاً دیگر شبیه دنیای که تا چند ماه قبل در آن زندگی میکردیم نیست و آن قدر تفاوت دارد که گویی مانند یک تولد دوباره در دنیایی جدید است.
وی ادامه داد: شاید خیلیها با من همنظر باشند که در دوران پساکرونا قطعاً خیلی از سیاستها و تفکرات با آنچه در دنیای چند ماه پیش وجود داشت، فرق خواهد کرد. پس وقتی چنین شرایطی پیش بیاید قطعاً هنرمندان نیز تحتتأثیر تغییر این سیاستها قرار میگیرند. ما باید بپذیریم زندگی ما به دو بخش دوران قبل از کرونا و دوران پساکرونا تقسیم شده است. پس چه بهتر که مطابق با آنچه روی داده فعالیت کنیم.
این هنرمند موسیقی افزود: من هم تلاش میکنم در این راستا با حفظ آنچه در گذشته موسیقایی خود آموختهام دست به خلق آثاری بزنم که هم رنگ و بویی از گذشته و چارچوب کارهایم داشته باشد و هم با آنچه در این روزها روی داده خود را مطابقت دهد. البته که از قبل چندین تک آهنگ آماده انتشار دارم که مربوط به گذشته است و باید در وقت مقتضی منتشر شود.
رشیدی درباره آثار پژوهشی خود نیز اظهار کرد: من پیش از این دو کتاب نوشتهام؛ یکی سفرنامه «از کاشان تا جزایر قناری» که سال ۷۲ منتشر شد و دیگری کتاب «عطر گیسو» مشتمل بر خاطرهها و نغمهها بود که در دهه ۸۰ منتشر شد. کتاب سومم با نام «ایران در رهگذر زمان» هم قرار است بهزودی و پس از عبور از بحران کرونا بالاخره طلسم عدم انتشارش بشکند و در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
این خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی گفت: من فکر میکنم آنچه که هنرمندان ما به ویژه هنرمندان جوان میتوانند در این روزهای قرنطینهای انجام دهند توجه و تمرکز به موضوع خلاقیت در موسیقی است که باید باور کنیم سالهاست بهطور کامل نابود شده و یا اگر هم وجود دارد آنقدر نامحسوس و کمرمق است که نمیتوان آن را به کلیت جریان موسیقی تعمیم داد. پس من بهعنوان یک هنرمند پیشکسوت به این دوستان هنرمند به سهم خودم توصیه میکنم تا آنجا که میتوانند در این روزها که فرصت بیشتری دارند روی «خلاقیت» تمرکز بیشتری داشته باشد که قطعاً جای خالی آن در موسیقی ما بهشدت احساس میشود.
انتقاد صریح غریبپور از ناکارآمدی دولت
روحانی تئاتر را نمیشناسد!
بهروز غریبپور معتقد است لغو کسر مالیات و همچنین بهبود شرایط تئاتر برای ایام بعد از پایان بحران «کرونا» نیازمند همتی عظیم است که در دولت فعلی این همت وجود ندارد.
بهروز غریبپور نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر درباره اینکه چرا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری کسر شود و چرا دولت نسبت به لغو این مالیات از تئاتر بهخصوص در دوران پساکرونا که شرایط تئاتر برای جذب مخاطب و فروش گیشه بحرانی خواهد بود اقدام نمیکند، به خبرنگار مهر گفت: در لیست ارائه شده دولت درباره مشاغلی که به خاطر کرونا متضرر شدهاند، نام بازیگران و فعالان تئاتر جزو مشاغل نبود و هیچیک از مسئولان به این نکته توجه نمیکند که در این بحران یک فشار اقتصادی و اجتماعی شدید به اهالی تئاتر وارد شده است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت چین با صفر شدن آمار مرگ و میر به دلیل ویروس کرونا سعی کرد از طریق ارائه بلیت رایگان، مردم را به سینماها بکشاند اما مردم نقاط مختلف بخصوص ووهان حتی از بلیت مجانی نیز استقبال نکردند، متذکر شد: حال تصور کنید خانواده تئاتر بعد از گذشتن از بحران کرونا هم باید به فکر جذب مخاطب باشد، آن هم در شرایطی هم مالیات بر ارزش افزوده محاسبه میشود و هم ۲۰ درصد از درآمد باید به بنگاهداران تئاتر دولتی و خصوصی پرداخت شود که این امر امکانپذیر نیست.
غریبپور هرچند معتقد است برون رفت تئاتر از شرایط بحرانی در پساکرونایی نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد اما تأکید کرد: تئاتر برای این دولت مهم نیست.
این هنرمند باسابقه تئاتر ضمن انتقاد از رویکرد فرهنگی دولت یازدهم و دوازدهم یادآور شد: از اولین مناظرههای تلویزیونی آقای روحانی تا امروز که به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم حضور دارند، اصلاً نام تئاتر را از زبان ایشان نشنیدهایم! انگار برای ایشان فقط سه هنر وجود دارد؛ اول خوشنویسی که بیخطر است، دوم صدای استاد شجریان که البته آن زمان که آقای روحانی نامشان را به زبان آورد دیگر آواز نمیخواندند و سوم صنایع دستی! آقای روحانی از ابتدا میانهای با تئاتر نداشته و ندارد، این هنر را نمیشناسند و اصلاً به تماشای تئاتر ننشسته است.
اسماعیلی:
نامه درخواست هنرمندان برای آزادی یک متهم هنرمندانه نبود
سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به نامه درخواست تعدادی از هنرمندان برای آزادی یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: این نامه هنرمندانه نبود و از متهم اقتصادی تمجید شده بود.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در گفتوگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران در رابطه با اعطای مرخصی به زندانیان گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضائیه در مورد مرخصی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند.
وی افزود: حدود ۱۰ هزار نفر از مجموع زندانیان، مشمول عفو شدند و پرونده محکومیت آنها بسته شد.
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ویروس کرونا در کشور گفت: در حال حاضر میزان آلودگی و تعداد مبتلایان در بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر بیش از کشور ما است و تعداد زندانیان آنها هم بیشتر است ولی اهتمام آنها به بهداشت زندانیان به اندازه ما نیست.
وی ادامه داد: اهتمام بسیار جدی برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در سازمان زندانها انجام شد تا از ابتلای کسانی که در زندان هستند پیشگیری شود و مبتلا به ویروس نشوند.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد ناآرامیهای اخیر در برخی از زندانها افزود: در زندان سقز یک حادثه ناشی از توطئه تعدادی از زندانیان و دو تا سه نفر از نیروهای زندانبانی بود که در واقع قصور رخ داد و درنهایت منجر به فرار تعدادی از زندانیان شد.
وی ادامه داد: در اقدام اول پرسنل مقصر شناسایی و بازداشت شدند و با هماهنگی پلیس و نیروهای امنیتی اکثر زندانیان فراری مخصوصاً آنهایی که جرایم سنگین و خشن داشتند، دستگیر شدند.
اسماعیلی گفت: حدود ۸ نفر از مجموع ۷۴ نفر زندانی فراری، بیرون هستند که البته جز مجرمان خطرناک نیستند
وی با اشاره به خود معرفی برخی زندانیان فراری گفت: امیدواریم مابقی نیز چون محکومیت سنگین ندارند بیایند و خود را معرفی کنند.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد نامه برخی از هنرمندان در مورد آزادی یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: این نامه، هنرمندانه نبود؛ در این نامه از کسی که حداقل در مظان اتهامات اقتصادی است تعریف و تمجیدهایی شده؛ البته حکم این پرونده هنوز صادر نشده و نمیتوان جزئیات را اعلام کرد.
وی ادامه داد: در این نامه عدم شفافیت در جمعآوری امضا نیز وجود داشت، برخی گفتند ما اصلاً امضا نکردیم و نکته بعدی انتشارش در فضای مجازی بود. اگر یک جمعی نامهای به یکی از مقامات مینویسند باید صبر کنند تا در چارچوب ضوابط قانونی موضوع بررسی شود.
اسماعیلی درباره تفاوت متن نامهای که به قوه قضائیه آمده با متن نامه منتشر شده در فضای مجازی، گفت: دو متن را با هم مقایسه نکردم و متن نامهای که به قوه قضائیه آمده را دیدم. ما به حکم قانون و بر اساس عدالت در این پرونده و پروندههای دیگر تصمیم خواهیم گرفت.
وی گفت: این پرونده هنوز منتهی به صدور رأی نشده و در دادسرا است و کار تحقیقات آن انجام میشود.
اسماعیلی افزود: این پرونده بسیار گسترده است که تعدادی از متهمان آن محکوم شدند، اما در خصوص این فرد مورد نظر، هنوز رسیدگی کامل قضائی انجام نشده است.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره محکومان دیه و مهریه در شرایط کرونایی و عدم توانایی پرداخت آن گفت: نحوه اجرای محکومیتها منبعث از وضعیت اقتصادی و میزان درآمد محکوم علیه است، وقتی به هر دلیل درآمد محکوم علیه کاهش پیدا کند همکاران قضائی این توجه را دارند.
منوچهر محمدی مطرح کرد؛
دولت در بحران کرونا اولویتهای مهمتر از سینما دارد
منوچهر محمدی تهیهکننده باسابقه سینما با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی امروز، دولت اولویتهای حمایتی مهمتر از سینما دارد، بر لزوم برنامهریزی ارشاد برای بحرانهای دوران پساکرونا تأکید کرد.منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی که در مرحله فیلمبرداری متوقف شد در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره این فیلم گفت: پیش تولید و مراحل تولید این فیلم از اوایل دی ماه شروع شده بود اما با جدی شدن بیماری کرونا تصمیم به توقف کارهای فیلم گرفتیم این در حالی است که تنها ۶ جلسه تا پایان فیلمبرداری آن باقی مانده بود چون ما احساس نگرانی جدی برای عوامل کردیم ضمن اینکه شرایط هم روز به روز سختتر میشد از همینرو ترجیح دادیم کار را تعطیل کنیم. ظاهراً هم جزو اولین پروژههای سینمایی بودیم که کارها را تعطیل کردیم اما شکر خدا همه افراد گروه صحیح و سالم هستند و هیچ مشکلی برایشان پیش نیامده است. البته پروژههای دیگر هم به نسبت شرایط خود با اختلاف زمانی به تدریج شروع به تعطیل کردن کارها کردند.وی افزود: مونتاژ این فیلم همزمان با فیلمبرداری انجام میشد و قاعدتاً اگر با همان روال پیش میرفتیم نیمههای اسفند کار تدوین «چپ، راست» به طور کامل تمام میشد به همین دلیل انجام کارهای صداگذاری و ساخت موسیقی را برای تعطیلات عید گذاشته بودیم تا فیلم آماده نمایش شود و در یک موقعیت مناسب در سال ۹۹ «چپ، راست» را اکران کنیم. این برنامهریزی روی کاغذ انجام شده بود ولی همه چیز مثل بقیه امور به هم ریخت و سرنوشت فیلم با این وضعیت در هالهای از ابهام قرار دارد البته نه تنها این فیلم بلکه وضعیت سینمای ایران، بقیه تولیدات و فیلمهای باقی مانده از سال پیش وضعیت مشخصی ندارند با این حال مهم این است که این وضعیت ختم به خیر شود و همه ما با روحیه و سلامتی به کارهایمان برگردیم.
محمدی با اشاره به ضرر فیلمهای نیمه باقی مانده عنوان کرد: شما اگر فیلمی بسازید که فقط یک روز از فیلمبرداری آن باقی بماند و به هر دلیلی نشود آن یک روز را فیلمبرداری کرد انگار آن فیلم اساساً جلوی دوربین نرفته است. یعنی اگر نشود آن سکانسهای باقی مانده را فیلمبرداری کرد ضرر آن معادل است با کل سرمایهای که برای آن فیلم صرف شده است. چون ساخت فیلم مثل ساختمانسازی نیست که بگوییم ستونها را زدهایم و اگر به هر دلیل نشود کار ساخت را ادامه داد باز هم آن ساختمان یک بهای روزی داشته باشد بنابراین فیلم تا زمانی که به طور کامل ساخته نشود مثل این است که وجود خارجی ندارد البته امیدوارم برای هیچکدام از پروژههای سینمایی هیچ مشکلی پیش نیاید و هنرپیشههایشان و عوامل فنیشان سالم باشند تا در زمانی که به حالت عادی برگشتیم بتوانند فیلم را به سرانجام رساند.با شرایطی که کشور و دولت دارد هیچ انتظار و توقع خاصی از آنها ندارم چون به نظرم مسائل بسیار مهمتری وجود دارد. اگر دولت منابع و امکاناتی دارد برای کادر پزشکی، درمانی و بیمارستانها باید هزینه کنداین تهیهکننده درباره اینکه سازمان سینمایی چه کمکی میتواند به فیلمهای آسیب دیده کند، اظهار کرد: اگر بخواهم نظر شخصیام را بگویم باید عنوان کنم با شرایطی که کشور و دولت دارد هیچ انتظار و توقع خاصی از آنها ندارم چون به نظرم مسائل بسیار مهمتری وجود دارد. اگر دولت منابع و امکاناتی دارد برای کادر پزشکی، درمانی و بیمارستانها باید هزینه کند چراکه این موضوع از همه چیز واجبتر است، در گام بعدی دولت باید به مشاغلی بپردازد که از این قضایا آسیب دیدهاند و آسیبشان خیلی جدیتر از ما است، برای مثال کارگران، افراد روزمزد و کسانی که مشاغل ضعیفی داشتند و از قِبَل آن خرج روزمره خود را در میآوردند باید در اولویت حمایتهای دولت باشند. وی ادامه داد: امیدوارم در دولت گروههایی باشند که در این زمینهها حداقل کارهای مطالعاتی را انجام بدهند و سناریوهای مختلفی برای شرایط مختلفی تدوین کنند. آنچه مهم است این است که ما کشوری هستیم که در یک شرایط عجیب و غریب به سر میبریم، از یک سو تحریم هستیم، از یک سو امکان فروش نفت نداریم، از سوی دیگر قیمت نفت بهشدت پایین آمده و از سوی دیگر صنعت تولید به حالت شبهتعطیل درآمده است، ضمن اینکه بخشی از جامعه که کار خدمات انجام میدادند تعطیل شدهاند. به هر صورت زنجیره اقتصادی نه تنها در کشور ما بلکه در اکثر کشورها قطع شده است البته کشورهایی که توان مالی بیشتری دارند بستههای حمایتی متعددی را برای شهروندان تعریف میکنند. این تهیهکننده سینما تأکید کرد: امیدوارم دوستان در وزارت ارشاد به اندازه سهمی که این نهاد میتواند در این ماجرا داشته باشد اقداماتی را آغاز کنند، راهحلهایی را برای پساکرونا در نظر بگیرند تا ببینیم به چه ترتیب باید عمل کنیم که به حداکثر بازدهی در کوتاهترین زمان ممکن برسیم. از یک طرف دیگر میشود بخشهای زائدی که ممکن است بعداً هزینه بر شوند، حذف شوند. راهحلهایی از این دست به نظرم میتواند خوب باشد ولی من از منابع و امکانات اطلاعی ندارم و نمیتوانم توصیه ویژهای داشته باشم ولی قدر مسلم بخشی از کارهای غیرضروری میتواند متوقف و به جایش فکری به حال بخشهای آسیب پذیر شود. پیش از شیوع کرونا هم بعضی از سالنهای سینمای ما پررونق نبودند و قریب به ۷۰ درصد فروش سینماها مربوط به پردیسهای جدید در تهران و شهرستانها بود. بقیه سینماها در شرایط عادی هم خیلی از نظر اقتصادی به صرفه نبودندمحمدی بیان کرد: چندی پیش خبری خواندم که سینماها بعد از به وجود آمدن آرامش نسبی در چین بازگشایی شدهاند یعنی از هفت هزار سالن این کشور ۲۰۵ سالن با رعایت موارد بهداشتی آغاز به کار کرده بودند اما با عدم استقبال مواجه شده بودند و بعد هم مجدد دستور تعطیلی آنها صادر شده. یعنی سینماها عملاً ۷۲ ساعت باز بودند و مجدداً تعطیل شدند. من فکر میکنم سینما یک محل تجمع است و باید با آن رفتاری مشابه دیگری مکانهایی که جمعیت در آنها حضور پیدا میکنند، بشود. طبعاً باید ارشاد به روزهای بعد از کرونا فکر کند، به اینکه چه فیلمهایی میتوانند مردم را راغب به سینما آمدن کنند در نتیجه باید آنها را به نمایش بگذارد. ضمن اینکه ارشاد در روزهای بعد از کرونا باید از روشهای قدیمی که در شرایط عادی استفاده میکرد فاصله و روشهای ضربتی و نسخههای کوتاهمدت را در نظر بگیرد تا اکران سینماها بهبود پیدا کند از سوی دیگر همان بستههای حمایتی نیز در نظر گرفته شود. سینماها در این شرایط ضرر جدی کردهاند. این تهیهکننده در پایان درباره احتمال تعطیلی برخی از سینماها بعد از بهبود شرایط توضیح داد: پیش از شیوع کرونا هم بعضی از سالنهای سینمای ما پررونق نبودند و قریب به ۷۰ درصد فروش سینماها مربوط به پردیسهای جدید در تهران و شهرستانها بود. بقیه سینماها که قدیمیتر و یا تک سالنه هستند در شرایط عادی هم خیلی از نظر اقتصادی به صرفه نبودند بنابراین اگر دامنه این بیماری طولانی باشد ممکن است صاحبان این سینماها (چه دولتی چه خصوصی) تجدید نظری در فعالیت سینماهای خود داشته باشند، ولی بیشترین امیدواری من این است که یک سری راهکارها به وسیله دولت، خانه سینما و اصناف مربوطه اتخاذ شود چون سینمای ایران در این چند سال واقعاً به زحمت توانسته این تعداد سالن را به خود ببیند که هنوز هم این ناوگان سینمایی برای سینمای ایران و مردم ایران کم است و بسته شدن هر سالن سینمایی یک لطمه بزرگ به سینمای ایران است بنابراین امیدوارم این مشکل حل شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4255/19375/75876
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4255/19375/75877
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4255/19375/75878
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4255/19375/75879
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4255/19375/75880
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4255/19375/75881
|
عناوین این صفحه
- شگفتی از نگاه کودکان زیر ۱۰ سال به کرونا
- پاسخ مجدد صداوسیما به وزارت ارتباطات
- انگار همه در زندانیم
- روحانی تئاتر را نمیشناسد!
- نامه درخواست هنرمندان برای آزادی یک متهم هنرمندانه نبود
- دولت در بحران کرونا اولویتهای مهمتر از سینما دارد