|
دعاى روز یازدهم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فیهِ الاِْحْسانَ، وَکَرِّهْ اِلَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ، بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ
خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکى را و ناخوش دار در پیش من در این روز فسق و نافرمانى و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت اى فریادرس فریادخواهان
در گفتوگو با «حبیب ایلبیگی» عنوان شد؛
جزئیات طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از سینمای اقتباسی
پیرو انتشار خبر حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی و اعلام فراخوان آن، «حبیب ایلبیگی» قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش امتیاز، در پی اعلام سیاستهای کلان و راهبردی سازمان سینمایی، اسفند ماه گذشته، بنیاد سینمایی فارابی در قالب یک فراخوان اعلام کرد تصمیم دارد تا پایان خرداد ۹۹، حداقل ۱۰ اثر در گونههای مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را براساس جذابیتهای داستانی، اولویتهای فرهنگی و قابلیتهای سینمایی انتخاب کند. فراخوانی که از همان ابتدای انتشار با استقبال اهالی سینما همراه شد.
«حبیب ایلبیگی» قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به این که ایده اولیه این حمایت بر اساس تأکیدات رئیس سازمان سینمایی شکل گرفته است، گفت: ایشان تاکید دارد این موضوع به طور جدی پیگیری شود و ما امیدواریم این فرایند بتواند موتور اقتباس در سینمای ایران را به طور جدی راه بیاندازد.
* اقتباس از آثار بعد از انقلاب و ارائه از سوی تهیهکننده / بنیاد سینمایی فارابی با تهیهکننده اثر طرف است
سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به جزئیات این فراخوان گفت: آنچه در فراخوان تأکید شده اما گاه با برداشتهای نادرستی همراه بوده، این است که بر اساس بندهای ۱ و ۲ فراخوان، این کتابها باید از آثار موفق ادبیات بعد از انقلاب انتخاب شوند و بر اساس بند ۳ فراخوان، درخواست از سوی تهیهکننده ارائه شود. یعنی تهیهکننده حرفهای سینما میتواند درخواست بدهد و به این شکل نیست که کارگردان یا نویسنده این درخواست را ارائه دهد. در واقع، ما میخواهیم از ادبیات داستانی کشور در سالهای بعد از انقلاب اسلامی که توانستهاند موفقیتهایی داشته باشند یا پرمخاطب باشند، حمایت کنیم. در واقع برگزیده شدن کتابها در محافل و جشنوارهها و پرتیراژ بودن آنها از ملاکهای اصلی انتخاب از سوی ما خواهد بود.
ایلبیگی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمنامهنویس یا کارگردان میتواند کتاب موردنظر خود را به تهیهکننده پیشنهاد بدهد، گفت: بله. تأکید میکنم که برای این کار، تهیهکننده باید بگوید من میخواهم یک کتاب را بسازم و تبدیل به فیلم کنم. همانطور که در بحث حرفهای سینما، قصهای مورد پسند یک تهیهکننده واقع میشود و اوست که کارگردان را معرفی میکند، اینجا هم تیم را تهیهکننده شکل میدهد. نویسنده یا کارگردان هم اگر پیشنهادی برای اقتباس دارند، باید تهیهکننده را متقاعد کنند.
تبدیل کتاب به فیلمنامه سینمایی خیلی مهم است
ایلبیگی درباره جزئیات این طرح گفت: تهیهکننده بر اساس فراخوان منتشره، میتواند تا آخر خرداد درخواست خود را رسما به فارابی اعلام کند و بگوید میخواهد بر اساس یک کتاب، یک فیلم سینمایی بسازد. در ادامه، بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی پس از اتمام فراخوان، درخواستها را بر اساس قصه، موضوع و ژانر مورد بررسی قرار میدهد. که نتیجه تأیید یا عدم تأیید، به اطلاع تهیهکننده خواهد رسید. وقتی کتاب انتخاب شد، بر اساس بند ۴ فراخوان، حقوقش از ناشر یا صاحب اثر خریداری خواهد شد. در ادامه، این کتاب به تهیهکننده ارائه میشود تا بر اساس آن، طرح را برای فیلمنامه آماده کند و ارائه دهد. در واقع شاید یک کتاب، خیلی خوب باشد اما باید توجه داشت که طرح فیلمنامه و تبدیلش به فیلمنامه سینمایی خیلی مهم است.
قرار نیست از ابتدا به هر ده درخواست تأیید شده، هزینه تولید داده شود
ایلبیگی در ادامه با اشاره به این که قرار نیست به هر ده درخواستی که در فراخوان تولید فیلم اقتباسی پذیرفته شدهاند، از همان ابتدا هزینه تولید ارائه شود، گفت: وقتی طرح فیلمنامه برای دریافت پروانه ساخت سینمایی به سازمان سینمایی ارائه شد، در صورت اخذ پروانه ساخت، ما در این مرحله بر اساس بند ۵ فراخوان، ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بابت خود کتاب و ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بابت نگارش فیلمنامه به تهیهکننده خواهیم داد تا به فیلمنامهنویس پرداخت کند.
او در ادامه گفت: پس از این که پروانه ساخت فیلم صادر شد، فیلمنامه نهایی در معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار میگیرد تا اگر فیلمنامه مورد تأیید قرار گیرد، پروسه تولید آن آغاز شود. اینجا وقتی فیلمنامه وارد مرحله تولید به اثر سینمایی شد، بر اساس بند ۶ فراخوان و با تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، تا یک میلیارد تومان از سوی بنیاد سینمایی فارابی به عنوان سهمیه مشارکت در تولید اثر، اختصاص خواهد یافت. به علاوه، احتمال تخصیص تسهیلات کمبهره نیز وجود دارد؛ مخصوصا برای آنهایی که قرار نیست بنیاد سینمایی فارابی در تولید آن مشارکت داشته باشد.
او در پایان گفت: تأکید میکنم که شرکت در فراخوان، دلیل بهرهمندی از این طرح نیست، چرا که ما قرار است بر اساس مفاد فراخوان، ده تا از بهترین درخواستها را انتخاب کنیم و دلایلمان را هم بگوییم. برای ما اصل این است که از طریق اقتباس سینمایی، فیلمهایی تولید شود که با مخاطب و منتقد، ارتباط خوبی برقرار کند.
طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمنامه و آثار سینمایی
بر اساس این خبر، طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمنامه و آثار سینمایی به شرح زیر است:
بنیاد سینمایی فارابی در جهت سیاستهای حمایتی سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور، برای حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمهای سینمایی کشور فراخوان میدهد.
به منظور ایجاد تنوع ژانر در سینمای کشور و تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان فیلم به تولید آثار بومی و جذاب در ژانرهای سینمایی متنوع و مطلوب فرهنگی، بنیاد سینمایی فارابی همگام با اولویتهای محتوایی «افزایش امید و اعتماد عمومی»، «تقویت عزتمندی و قدرت ملی» و «توجه به نهاد خانواده»، طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمهای سینمایی را به شرح زیر به اجرا میگذارد:
۱- بنیاد سینمایی فارابی تا پایان سال ۹۹ حقوق حداقل ۱۰ فیلمنامه در ژانرها و زیرژانرهای مختلف سینمایی را که در ۱۰ سال گذشته بهنوعی در سینمای کشور مغفول واقع شده و کمتر از ۵ اثر سینمایی قابلتوجه در آنها تولید شده است، در چهارچوب کلی اولویتهای محتوایی مصوب، از نویسندگان فیلمنامههای سینمایی خریداری میکند.
طرحهای همسو با سیاستهای محتوایی سازمان سینمایی در اولویت قرار دارند. همچنین شرط موافقت با طرحهای دریافتی، عدم مغایرت با سیاستهای یادشده است.
۲- خریداری حقوق فیلمنامههایی که در یکی از ژانرها یا زیرژانرهای ذیل قرار میگیرند، در اولویت قرار دارد:
۱- ورزشی (افتخارات ملی، فوتبال، والیبال، کشتی، شطرنج، ورزشهای رزمی، کوهنوردی و...)، ۲-علمی وعلمیتخیلی، ۳-فانتزی و افسانهای، ۴-حادثهای، ماجراجویی (حوادث تلخ، پدیدههای عجیب، حرفههای سخت، دانشآموزی و دانشجویی، ، خانواده اسلامی و ایرانی، طبیعت و محیطزیست، حوادث طبیعی...)، ۵-جادهای، ۶-پلیسی و جنایی (روانشناختی)، ۷-دادگاهی، ۸-جاسوسی و معمایی، ۹-تاریخی (تاریخ اسلام، تاریخ ایران، داستانهای قرآنی)، ۱۰-جنگی وحماسی ۱۱-زندگینامه (مفاخر فرهنگی و علمی، قهرمانان ملی، قهرمانان گمنام و...)، ۱۲-وحشت.
۳- خریداری حقوق فیلمنامههایی که رویکردهای موفق و رایج کنونی در سینمای ایران، مانند پیرنگ طنز یا ساختار ملودرام را به شکل جذاب و اصولی و به شکل ترکیبی با هریک از ژانرهای مغفول به خدمت گیرند نیز در اولویت قرار دارد.
۴-نویسندگان و تهیهکنندگان حرفهای سینما میتوانند پیشنهادهای خود شامل طرح یا فیلمنامه کامل را به بنیاد سینمایی فارابی به نشانی سامانه https://fcfscriptdepartment.ir ارائه کنند.
۵-برای حمایت از فیلمنامه نویسانی که ژانر و طرح کلی داستان پیشنهادی آنان مورد پذیرش قرار گیرد مبلغ چهارصد میلیون ریال برای دریافت وام کمبهره جهت پژوهش ژانر و بومیسازی سوژه برای نگارش فیلمنامه در اختیار پیشنهاد دهنده قرار خواهد گرفت.
۶-پس از اعلام آمادگی تهیهکننده برای تولید فیلم، مبلغ چهارصد میلیون ریال وام کمبهره به نویسنده جهت نگارش و دویست میلیون ریال جهت طراحی استوری برد در اختیار تهیهکننده قرار خواهد گرفت.
۷-بنیاد سینمایی فارابی در تولید این آثار در صورت تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، تا سقف ۳۰ درصد مشارکت خواهد کرد.
۸- تهیهکنندگان برای تولید این آثار با تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، از مزایای دریافت وام بانکی با تسهیلات ۴ درصد بهره خواهند برد.
۹- حداکثر چند روز یا چند هفته بعد از ارسال طرح، تکلیف طرح ارائه شده روشن خواهد شد و به تهیهکننده اعلام میشود.
۱۰-در صورتی که اثر ساخته شده پروانه نمایش دریافت کرد، بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان (حسب تشخیص معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی) به تهیهکننده وام بلاعوض داده میشود.
۱۱- در صورتی که فیلم اقتباسی تولید شده، از جشنوارههای معتبر جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کند، جوایز تشویقی جداگانهای به فیلمنامهنویس و تهیهکننده اثر اهدا خواهد شد.
حبیب ایلبیگی تشریح کرد؛
جزئیات حمایت فارابی از «سینمای اقتباسی»
حبیب ایلبیگی قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی جزئیات طرح حمایت این بنیاد از فیلمهای اقتباسی را اعلام کرد.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در پی اعلام سیاستهای کلان و راهبردی سازمان سینمایی، اسفندماه گذشته، بنیاد سینمایی فارابی در قالب یک فراخوان اعلام کرد تصمیم دارد تا پایان خرداد ۹۹، حداقل ۱۰ اثر در گونههای مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را براساس جذابیتهای داستانی، اولویتهای فرهنگی و قابلیتهای سینمایی انتخاب کند.
حبیب ایلبیگی قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به این که ایده اولیه این حمایت بر اساس تأکیدات رییس سازمان سینمایی شکل گرفته است، گفت: آقای انتظامی تاکید دارد این موضوع به طور جدی پیگیری شود و ما امیدواریم این فرایند بتواند موتور اقتباس در سینمای ایران را به طور جدی راه بیاندازد.
اقتباس از آثار بعد از انقلاب و ارائه از سوی تهیهکننده
سرپرست معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به جزئیات این فراخوان گفت: آنچه در فراخوان تأکید شده اما گاه با برداشتهای نادرستی همراه بوده، این است که بر اساس بندهای ۱ و ۲ فراخوان، این کتابها باید از آثار موفق ادبیات بعد از انقلاب انتخاب شوند و بر اساس بند ۳ فراخوان، درخواست از سوی تهیهکننده ارائه شود. یعنی تهیهکننده حرفهای سینما میتواند درخواست بدهد و به این شکل نیست که کارگردان یا نویسنده این درخواست را ارائه دهد. در واقع، ما میخواهیم از ادبیات داستانی کشور در سالهای بعد از انقلاب اسلامی که توانستهاند موفقیتهایی داشته باشند یا پرمخاطب باشند، حمایت کنیم. برگزیده شدن کتابها در محافل و جشنوارهها و پرتیراژ بودن آنها از ملاکهای اصلی انتخاب از سوی ما خواهد بود.
ایلبیگی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمنامهنویس یا کارگردان میتواند کتاب موردنظر خود را به تهیهکننده پیشنهاد بدهد، گفت: بله، تأکید میکنم که برای این کار، تهیهکننده باید بگوید من میخواهم یک کتاب را بسازم و تبدیل به فیلم کنم. همانطور که در بحث حرفهای سینما، قصهای مورد پسند یک تهیهکننده واقع میشود و اوست که کارگردان را معرفی میکند، اینجا هم تیم را تهیهکننده شکل میدهد. نویسنده یا کارگردان هم اگر پیشنهادی برای اقتباس دارند، باید تهیهکننده را متقاعد کنند.
تبدیل کتاب به فیلمنامه سینمایی بسیار مهم است
ایلبیگی درباره جزئیات این طرح گفت: تهیهکننده بر اساس فراخوان منتشره، میتواند تا آخر خرداد درخواست خود را رسما به فارابی اعلام کند و بگوید میخواهد بر اساس یک کتاب، یک فیلم سینمایی بسازد. در ادامه، بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی پس از اتمام فراخوان، درخواستها را بر اساس قصه، موضوع و ژانر مورد بررسی قرار میدهد. که نتیجه تأیید یا عدم تأیید، به اطلاع تهیهکننده خواهد رسید. وقتی کتاب انتخاب شد، بر اساس بند ۴ فراخوان، حقوقش از ناشر یا صاحب اثر خریداری خواهد شد. در ادامه، این کتاب به تهیهکننده ارائه میشود تا بر اساس آن، طرح را برای فیلمنامه آماده کند و ارائه دهد. در واقع شاید یک کتاب، خیلی خوب باشد اما باید توجه داشت که طرح فیلمنامه و تبدیلش به فیلمنامه سینمایی بسیار مهم است.
ایلبیگی در ادامه با اشاره به این که قرار نیست به هر ۱۰ درخواستی که در فراخوان تولید فیلم اقتباسی پذیرفته شدهاند، از همان ابتدا هزینه تولید ارائه شود، گفت: وقتی طرح فیلمنامه برای دریافت پروانه ساخت سینمایی به سازمان سینمایی ارائه شد، در صورت اخذ پروانه ساخت، ما در این مرحله بر اساس بند ۵ فراخوان، ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بابت خود کتاب و ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بابت نگارش فیلمنامه به تهیهکننده خواهیم داد تا به فیلمنامهنویس پرداخت کند.
وی تاکید کرد: پس از این که پروانه ساخت فیلم صادر شد، فیلمنامه نهایی در معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار میگیرد تا اگر فیلمنامه مورد تأیید قرار گیرد، پروسه تولید آن آغاز شود. اینجا وقتی فیلمنامه وارد مرحله تولید به اثر سینمایی شد، بر اساس بند ۶ فراخوان و با تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، تا یک میلیارد تومان از سوی بنیاد سینمایی فارابی به عنوان سهمیه مشارکت در تولید اثر، اختصاص خواهد یافت. به علاوه، احتمال تخصیص تسهیلات کمبهره نیز وجود دارد؛ مخصوصاً برای آنهایی که قرار نیست بنیاد سینمایی فارابی در تولید آن مشارکت داشته باشد.
ایل بیگی در پایان گفت: تأکید میکنم که شرکت در فراخوان، دلیل بهرهمندی از این طرح نیست، چرا که ما قرار است بر اساس مفاد فراخوان، ۱۰ تا از بهترین درخواستها را انتخاب کنیم و دلایلمان را هم بگوییم. برای ما اصل این است که از طریق اقتباس سینمایی، فیلمهایی تولید شود که با مخاطب و منتقد، ارتباط خوبی برقرار کند.
طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمنامه و آثار سینمایی
بر اساس این خبر، طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمنامه و آثار سینمایی به شرح زیر است:
بنیاد سینمایی فارابی در جهت سیاستهای حمایتی سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور، برای حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمهای سینمایی کشور فراخوان میدهد.
به منظور ایجاد تنوع ژانر در سینمای کشور و تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان فیلم به تولید آثار بومی و جذاب در ژانرهای سینمایی متنوع و مطلوب فرهنگی، بنیاد سینمایی فارابی همگام با اولویتهای محتوایی «افزایش امید و اعتماد عمومی»، «تقویت عزتمندی و قدرت ملی» و «توجه به نهاد خانواده»، طرح حمایت از تنوع ژانر در تولید فیلمهای سینمایی را به شرح زیر به اجرا میگذارد:
۱- بنیاد سینمایی فارابی تا پایان سال ۹۹ حقوق حداقل ۱۰ فیلمنامه در ژانرها و زیرژانرهای مختلف سینمایی را که در ۱۰ سال گذشته به نوعی در سینمای کشور مغفول واقع شده و کمتر از ۵ اثر سینمایی قابل توجه در آنها تولید شده است، در چهارچوب کلی اولویتهای محتوایی مصوب، از نویسندگان فیلمنامههای سینمایی خریداری میکند.
طرحهای همسو با سیاستهای محتوایی سازمان سینمایی در اولویت قرار دارند. همچنین شرط موافقت با طرحهای دریافتی، مغایرنبودن با سیاستهای یادشده است.
۲- خریداری حقوق فیلمنامههایی که در یکی از ژانرها یا زیرژانرهای ذیل قرار میگیرند، در اولویت قرار دارد:
۱- ورزشی (افتخارات ملی، فوتبال، والیبال، کشتی، شطرنج، ورزشهای رزمی، کوهنوردی و...)، ۲-علمی وعلمیتخیلی، ۳-فانتزی و افسانهای، ۴-حادثهای، ماجراجویی (حوادث تلخ، پدیدههای عجیب، حرفههای سخت، دانشآموزی و دانشجویی، خانواده اسلامی و ایرانی، طبیعت و محیط زیست، حوادث طبیعی...)، ۵-جادهای، ۶-پلیسی و جنایی (روانشناختی)، ۷-دادگاهی، ۸-جاسوسی و معمایی، ۹-تاریخی (تاریخ اسلام، تاریخ ایران، داستانهای قرآنی)، ۱۰-جنگی و حماسی ۱۱-زندگینامه (مفاخر فرهنگی و علمی، قهرمانان ملی، قهرمانان گمنام و...)، ۱۲-وحشت.
۳- خریداری حقوق فیلمنامههایی که رویکردهای موفق و رایج کنونی در سینمای ایران، مانند پیرنگ طنز یا ساختار ملودرام را به شکل جذاب و اصولی و به شکل ترکیبی با هریک از ژانرهای مغفول به خدمت گیرند نیز در اولویت قرار دارد.
۴-نویسندگان و تهیهکنندگان حرفهای سینما میتوانند پیشنهادهای خود شامل طرح یا فیلمنامه کامل را به بنیاد سینمایی فارابی به نشانی سامانه https://fcfscriptdepartment.ir ارائه کنند.
۵-برای حمایت از فیلمنامه نویسانی که ژانر و طرح کلی داستان پیشنهادی آنان مورد پذیرش قرار گیرد مبلغ چهارصد میلیون ریال برای دریافت وام کمبهره جهت پژوهش ژانر و بومیسازی سوژه برای نگارش فیلمنامه در اختیار پیشنهاد دهنده قرار خواهد گرفت.
۶-پس از اعلام آمادگی تهیهکننده برای تولید فیلم، مبلغ چهارصد میلیون ریال وام کمبهره به نویسنده جهت نگارش و دویست میلیون ریال جهت طراحی استوری برد در اختیار تهیهکننده قرار خواهد گرفت.
۷-بنیاد سینمایی فارابی در تولید این آثار در صورت تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، تا سقف ۳۰ درصد مشارکت خواهد کرد.
۸- تهیهکنندگان برای تولید این آثار با تصویب شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی، از مزایای دریافت وام بانکی با تسهیلات ۴ درصد بهره خواهند برد.
۹- حداکثر چند روز یا چند هفته بعد از ارسال طرح، تکلیف طرح ارائه شده روشن خواهد شد و به تهیهکننده اعلام میشود.
۱۰-در صورتی که اثر ساخته شده پروانه نمایش دریافت کرد، بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان (حسب تشخیص معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی) به تهیهکننده وام بلاعوض داده میشود.
۱۱- در صورتی که فیلم اقتباسی تولید شده، از جشنوارههای معتبر جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کند، جوایز تشویقی جداگانهای به فیلمنامهنویس و تهیهکننده اثر اهدا خواهد شد.
سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی:
دولت به هنرمندان آسیب دیده در شیوع کرونا حقوق پرداخت کند
سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی گفت: وظیفه دولت رسیدگی به وضع آموزشگاه ها و مدرسان موسیقی و پرداخت حقوق برای بیکاری چند ماهه ناشی از کروناست.
داریوش پیرنیاکان سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی با اشاره به توقف تمامی فعالیت های موسیقی در ماه های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: خانه موسیقی، مدیرعامل و معاون اجرایی از ابتدای امسال برای این موضوع قدم های خوبی برداشته اند اما خانه موسیقی منبع مالی ندارد و این را همه اعضا هم می دانند. همانطور که آقای نوربخش هم صحبت هایی با وزیر فرهنگ و ارشاد کرده اند باید به حوزه آموزش رسیدگی جدی شود. به هر حال بخش اعظمی از فعالان موسیقی از حوزه آموزش امرار و معاش می کنند. الان حدود سه ماه است که آموزشگاه ها تعطیل است. اینها باید چه کار کنند؟ تعداد آموزشگاه ها و تعداد مدرسان کاملا معلوم است. پس ضرورت دارد وزارت ارشاد به آنها کمک کند. ما باید به این نکته واقف باشیم که آسیب پذیرترین قشر در موسیقی مدرسان هستند. از سوی دیگر بسیاری از فعالان موسیقی جذب آموزشگاه ها شده اند زیرا حوزه های دیگر موسیقی آنچنان رونقی برای فعالیت و امرار و معاش آنها ندارند. در موسیقی کلاسیک و ایرانی و کلاسیک غربی وضع به این شکل است و تقریبا همه فعالان این حوزه ها در آموزشگاه ها تدریس می کنند.
پرداخت حقوق موسیقیدانان بیکار شده در کرونا
سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی تاکید کرد: اینجا دولت باید وارد شود و من از وزیر محترم ارشاد آقای صالحی می خواهم که به این امر رسیدگی کنند و حتما برای چند ماه تعطیلی آموزشگاه ها و مدرسان حقوقی در نظر بگیرند. وظیفه دولت و وزارت ارشاد این است که در این موقعیت به وضعیت موزیسین ها رسیدگی کنند و برای این چند ماه بیکاری به آنها حقوقی پرداخت کنند و بر این مساله تاکید داریم. پیرنیاکان درباره نحوه برگزاری کلاس های دانشگاه موسیقی به صورت آنلاین هم گفت: بعد از تعطیلات نوروز این کلاس ها به صورت آنلاین و مجازی آغاز شده و در مباحث نظری و کلاس های عملی انفرادی این کار انجام می شود ولی در کلاس های عملی گروهی مثل گروه نوازی این کار غیر ممکن است. این کلاس ها ممکن است اگر وضعیت سفید اعلام شود در تابستان برگزار شود و یا اینکه به ترم های بعدی انتقال داده شود. این مدرس پیشکسوت موسیقی درباره نحوه برگزاری کلاس های خصوصی خود نیز گفت: کلاس های خصوصی را هم در فروردین به اصرار هنرجویان آغاز کردم که از طریق واتس آپ تدریس می شود که خیلی مطلوب نیست. شیوه آموزشی من به شکلی است که باید همزمان با شاگرد ساز بزنم و صداها با تاخیر چند ثانیه ای می رسد. قرار شد شاگردان ساز بزنند و بفرستند و بعد من اشکالاتشان را اصلاح کنم و برایشان بفرستم که وقت زیادی می برد. به هر صورت این شیوه حداکثر تا پنجاه درصد به هنرجو کمک می کند و نمی تواند جای تدریس حضوری را بگیرد.
قدردانی از پرستاران و پزشکان بیمارستان ها
وی درباره تجربه شخصی خودش در دوران قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا و فعالیت های هنری است گفت: آنقدر جامعه در این موضوع ملتهب بود که من تمام حواسم به معطوف آن بود. این مساله جهانی است و وقتی می دیدم در کشور های دیگر دسته دسته انسانها به خاطر این بیماری جان خود را از دست می دهند بسیار غمگین می شدم و دستم به ساز نمی رفت. در روزهای اول به جهت روحیه ام هیچ کاری نمی توانستم انجام دهم. بیشتر مطالعه کردم، در خانه ماندم و توصیه های پزشکی و بهداشتی عمل کردم اما اخیرا با اصرار شاگردان تدریس آنلاین را آغاز کردم کم کم دستی هم به ساز بردم. داریوش پیرنیاکان در پایان سخنانش درباره زحمات کادر درمانی کشور گفت: کادر درمانی کشور ما از جان مایه گذاشت و پرستاران و پزشکانی بودند که چهل روز به خانه نرفتند و در بیمارستان به مردم خدمت کردند و برخی هم جان خود را در این راه از دست دادند. ما تازه فهمیدیم چه کادر قوی پزشکی و متخصصانی در کشور داریم که باید از آنها قدردانی کنیم. البته مردم هم به آسیب دیدگان از شیوع کرونا کمک کردند و باید از همه اینها تشکر و قدردانی کنیم و من به همه اینها دست مریزاد می گویم.
اخبار
تلویزیون بالاخره پای کار «اکران اینترنتی» آمد
آغاز تبلیغ «خروج»
بالاخره بعد از چند هفته حرفوحدیث برسر جای خالی تیزرهای تبلیغاتی فیلمهایی که به صورت اینترنتی اکران میشوند در تلویزیون، تیزرهای فیلم «خروج» در کنداکتور آگهیهای بازرگانی سیما قرار گرفت.
با تعطیلی سینماهای کشور در پی شیوع ویروس کرونا، یکی از راهکارها برای نمایش فیلمهای سینمایی اکران اینترنتی بود و «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و از محصولات سازمان رسانهای «اوج» اولین فیلمی بود که در این مسیر پیشقدم شد و پیش از اکران بر پرده نقرهای سینماها، نسخه اینترنتی آن از تاریخ ۲۴ فروردین بر روی دو پلتفرم «فیلیمو» و «نماوا» قرار گرفت.
بیش از سه هفته از آغاز اکران اینترنتی این فیلم میگذرد اما به دلیل نمایش و عرضه در سامانههای ویاودی، تلویزیون تیزر تبلیغاتی برای آن پخش نکرده بود و همین مسئله با انتقاداتی مواجه شد؛ چه اینکه این تجربه تازه در سینمای ایران، به همان اندازه که برای صاحبان آثار ریسک محسوب میشود، نیاز به فرهنگسازی و پشتیبانی جدی برای توفیق داشته و دارد.
البته مذاکرهها و رایزنیها برای پخش تیزرهای سینمایی جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمیکیا در جریان بود، تا تلویزیون هم با این امکان جدید در سینمای ایران همراه شود. با این حال این اتفاق رخ نداد و جای خالی تیزرهای تبلیغاتی فیلم «خروج» یکی از نقدهای وارده به صداوسیما از طرف رسانهها بود.
شرط تلویزیون برای تبلیغ فیلمهای سینما آنلاین
در این میان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا همان «ساترا» که هماهنگی و مسائل مرتبط با ویاودیها را به نمایندگی از رسانه ملی بر عهده دارد، با اطلاعیهای از دلایل پخش نشدن تیزرهایی تبلیغاتی برای این فیلم پرده برداشت و آن را به دلیل انحصاری بودن عرضه این فیلم فقط در ۲ ویاودی، دانست. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: «بر اساس توافق ساترا و اداره کل بازرگانی رسانه ملی، در صورتی که فیلمهای سینمایی در ایام تعطیلی سینماها در رسانههای صوت و تصویر داخلی اکران شوند و در زمان اکران به نحو «غیرانحصاری» و از طریق تعداد قابل توجهی از رسانههای دارای مجوز قابل دسترس برای عموم باشند، میتوانند از امکانات تسهیلگرایانه تبلیغات فیلمهای سینمایی در رسانه ملی بهرهمند شوند.»
این انحصار اما هنوز نتوانسته بود تکلیف را از تلویزیون در برابر مسیر جدیدی که سینمای ایران در ایام شیوع ویروس کرونا و مخصوصاً قرنطینه خانوادهها و نیازشان به محتوا و محصولات مناسب و فرهنگی آغاز کرده، ساقط کند و نقدها همچنان وارد بود تا جایی که شایعهای در فضای مجازی مطرح شد مبنیبر اینکه تلویزیون به جهت قرارداد کلان تبلیغاتی با یکی از شرکتهای مطرح اینترنتی، تنها در صورتی مجاز به تبلیغ فیلمهای عرضهشده در قالب اکران اینترنتی است که فیلمها بر روی سامانه «روبیکا» نیز در دسترس مخاطبان قرار گیرد!
مدیر حفاظت از مالکیت فکری و صیانت از داده «ساترا» همان زمان در گفتگویی با خبرنگار مهر اینگونه نسبت به این شایعه واکنش نشان داد: «در بیانیه ساترا عنوان شده است اگر فیلمها روی چند پلتفرم به نمایش در بیایند، از تسهیلات تبلیغاتی میتوانند استفاده کنند. کلمه «چند» در ادبیات حقوقی دو معنی دارد؛ برخی از حقوقدانان آن را شامل ۲ مورد و برخی آن را شامل ۳ مورد به بالا میدانند. بنابراین اگر «خروج» روی سه ویاودی اکران میشد از این امکان بهرهمند میشد. حتی اگر روبیکا بین پلتفرمهای اکران کننده آن نبود باز هم از این تسهیلات بهره میبرد. بنابراین باید عنوان کنم که اگر حتی روبیکا حق اکران یک فیلم را به صورت انحصاری خریداری کند باز هم ما به آن فیلم تبلیغات نمیدهیم یعنی ما به عنوان ویاودی نگاه نمیکنیم بلکه به شرایط توجه داریم.»
تبلیغ «خروج» بدون ذکر نام پخشکنندهها
فارغ از تمام این حرفوحدیثها و اما و اگرها، از روزگذشته گذشته یکشنبه ۱۴ اردیبهشت تلویزیون با تمهید دیگری به اطلاعرسانی نسبت به اکران اینترنتی فیلم «خروج» جدیدترین اثر حاتمیکیا اقدام کرد و تیزر تبلیغاتی این فیلم روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
در این تیزر تبلیغاتی بدون نام بردن از سامانههای «فیلیمو» و «نماوا» که فیلم «خروج» روی آنها بارگذاری شده است، درباره پخش این فیلم به صورت آنلاین خبررسانی شد و در تیزر تبلیغاتی آن زیرنویس شد «اکران آنلاین در رسانههای دارای مجوز سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگر (ساترا)». قرار گرفتن آدرس سایت رسمی «ساترا» در بخش زیرنویس هم راهنمایی برای دسترسی مخاطبان به اکران اینترنتی بود و به این ترتیب تلویزیون بدون اسم آوردن از ویاودیهای پخشکننده به اطلاع رسانی درباره اکران اینترنتی این فیلم پرداخت.
باید دید آیا پخش این تیزرهای تبلیغاتی به معنای تغییر رویکرد سازمان صداوسیما نسبت به اکران اینترنتی و حذف پیششرط «عدم انحصار» در این حوزه است یا شرایط عرضه فیلم خروج از سوی «ساترا» با تغییراتی مواجه شده است؟ سوال مهمتر اینکه آیا فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیهکنندگی مشترک محمد شایسته و رامبد جوان، بهعنوان دومین فیلم سینمای ایران که بدون اکران بر پرده نقرهای وارد میدان «اکران اینترنتی» شده است هم از این امکان تبلیغاتی بهرهمند خواهد شد؟
محمد الهیاری پاسخ داد؛
مجوز برگزاری کنسرتهای مجازی را چه کسی صادر میکند؟
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فراگیر شدن اجرای کنسرتهای مجازی در پی شیوع ویروس کرونا جزییات نحوه دریافت مجوز برای این شیوه از اجراهای اینترنتی را اعلام کرد.
محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش پیرامون نحوه برپایی اجراهای زنده موسیقی در صفحات مجازی که طی این روزها فراگیری بیشتری پیدا کرده است، توضیح داد: ما بعد از تجربه شیوع ویروس کرونا، از سوی هنرمندان با اظهار تمایل زیادی مواجه شدیم که دوست داشتند با اجرا و ارائه آثار هنری بهصورت اینترنتی در کنار مردم باشند و با خلق آثار هنری در حوزههایی چون ترانه و موسیقی در ارتقای شرایط روحی و تداوم پویش «در خانه بمانیم» کمکهایی را انجام دهند.
وی افزود: یکی از پروژههایی که از همان ابتدا به نوعی آغازگر این جریان هنری بود، برگزاری کنسرتهای مجازی در قالب پروژه «نوروزخانه» برج میلاد، از سوی نهادهای وابسته به شهرداری تهران بود که در این حوزه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط نسبت به محتوای شعر و قطعات در نظر گرفته برای برگزاری کنسرتها اعمال نظر کرده و برای این آثار مجوز صادر میکرد. الهیاری ادامه داد: اما آنچه در قالب مجوز از سوی ما صادر میشد مجوز «اجرای در فضای مجازی» نبود. چرا که برگزارکنندگان کنسرتهای آنلاین و آفلاین، باید مجوزهای این حوزه را از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویرفراگیر در فضای مجازی» از نهادهای وابسته به سازمان صدا و سیما دریافت کنند. پس در این زمینه دفتر موسیقی وزارت ارشاد نقشی نداشته و ندارد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: این مجوزهای صادر شده نیز تنها شامل عرضه در شبکههای پیام رسان و سامانههای مجازی دارای مجوزی میشود که در داخل کشور فعالیت دارند و به هیچ عنوان مشمول شبکههای خارجی پیام رسان نیست. این مجوزها همانگونه که توضیح دادم برای پخش سراسری از «ویاودی» هایی است که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مجوز فعالیت دارند.
وی افزود: اگر برخی از دوستان هنرمند تمایل داشته باشند که ماجرای کنسرتهای مجازی را در صفحات شخصی خود ادمه دهند، طبیعتاً با منع صدور مجوز همراه خواهد بود. من مجدداً تاکید میکنم که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه محتوا، شعر و موسیقی آن هم با توجه به حاملهای پخش مجاز اینترنتی، نسبت به صدور مجوز اقدام میکند و نقش دیگری در این چارچوب ندارد.
الهیاری تصریح کرد: برخی از هنرمندان شاید بخواهند در شبکههای پیامرسانی که زیر مجموعه «ساترا» نیست برای برگزاری کنسرت آنلاین یا آفلاین اقدام کنند که مسئولیت این اقدام متوجه خود هنرمندان است. زیرا در این زمینه باید حتماً مجوزهای لازم از سوی مراجع ذیصلاح صادر شود و بهتر است همه هنرمندان عزیزی که تمایل دارند در فضای مجازی کنسرت آنلاین و یا حتی آفلاین برگزار کنند، نسبت به ماجرای صدور مجوزهای برگزاری کنسرت در فضای مجازی (که ارتباطی به صدور مجوز در حوزه شعر و موسیقی از سوی ارشاد ندارد)، آگاهی بیشتری کسب کرده و بعد برای برپایی اجرای زنده اقدام کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4269/19494/76378
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4269/19494/76379
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4269/19494/76380
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4269/19494/76381
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4269/19494/76382
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز یازدهم ماه مبارک رمضان
- جزئیات طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از سینمای اقتباسی
- جزئیات حمایت فارابی از «سینمای اقتباسی»
- دولت به هنرمندان آسیب دیده در شیوع کرونا حقوق پرداخت کند
- اخبار