|
کاهش تاثیر کرونا بر اخبار کتاب
انتشار فراخوانها و اعلام نامزدها
اخبار حوزه کتاب و نشر در هفتهای که گذشت، بیانگر کاهش تاثیر کرونا بر کمیت و کیفیت اخبار اینحوزه هستند. انتشار فراخوانها و اعلام نامزدهای برخی جوایز از جمله موارد مشهود این هفته هستند.
از جمله مشابهتی که گزارشهای دو هفته پیش داشتند، یکخبر درگذشت در هرکدام بود. هفته پیش، خبر درگذشت حجتالاسلام بیوک چیتچیان و دو هفته پیش هم، خبر درگذشت نجف دریابندری از جمله خبرهای مهم هرگزارش بودند.
گزارش اینهفته، با دو آغاز شروع میشود؛ از جمله آغاز جمعآوری بساط دستفروشان کتاب در تهران و آغاز اولینمرحله بازگشایی کتابخانههای عمومی. در ادامه ۳ خبر از موسسه خانه کتاب مرور میشود که درباره خدمات پست کتاب، پایان طرح بهارانه کتاب و فراخوان جشنواره نقد کتاب هستند. در اینگزارش، ۲ خبر فراخوانهای جوایز ادبی مرور میشود که جشنواره نقد کتاب یکی از آنهاست و دیگری مربوط به جایزه داستان تهران است.
گزارش اینهفته همچنین ۲ خبر از اعلام نامزدهای جوایز ادبی را در خود جا داده که مربوط به جایزه آسترید لیندگرن و جایزه ادبی واو هستند. افتتاح کتابخانه تخصصی انقلاب و آغاز تبلیغات شهری جشنواره کتابخوانی رضوی هم دیگر خبرهای اینگزارش هستند.
آغاز جمعآوری بساطگستران غیر قانونی کتاب
جمع آوری بساط گستران غیرقانونی کتاب و کتابهای غیرقانونی از صبح سهشنبه ۳۰ اردیبهشت، با همکاری چند نهاد صنفی و انتظامی در تهران آغاز شد.
طبق خبری که کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اینهفته منتشر کرد، اینکارگروه، با دستور مقام قضائی و همکاری پلیس امنیت و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی اقدام به جمعآوری بساط گستران غیر قانونی کتاب و کتاب غیر قانونی از خیابان انقلاب و آزادی کرد.
آغاز اولین مرحله بازگشایی کتابخانههای عمومی
اولین مرحله بازگشایی کتابخانه ها پس از سهماه تعطیلی کتابخانهها که با هدف پیشگیری از انتشار عوامل بیماریزا و عمل به توصیههای بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اوایل اسفند ۹۸ شروع شده بود، بر اساس بخشنامه نهاد کتابخانههای عمومی کشور، با رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از دوشنبه ۲۹ اردیبهشت اجرا شد.
تمدید تخفیف ویژه خدمات پست کتاب
طبق خبری که موسسه خانه کتاب سهشنبه اینهفته منتشر کرد، فرصت استفاده از تخفیف ویژه، خدمات سامانه «پست کتاب» در طرح «عبور از کرونا با کتاب» با توجه به استقبال ناشران و فروشندگان و توزیع کنندگان کتاب و موافقت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پایان خرداد تمدید شد.
پایان طرح بهارانه کتاب
خبر دیگری که مربوط به موسسه خانه کتاب میشد، پایان طرح بهارانه کتاب در کتابفروشیها بود. به اینترتیب، ۶۸۵ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور با فروش بیش از ۳۰۴ هزار نسخه کتاب، به مبلغ حدود ۱۲ میلیارد تومان به کارشان در اینطرح خاتمه دادند.
طرح بهارانه کتاب ۹۹ از بیستم اردیبهشت با یارانه ۲ میلیارد تومانی آغاز به کار کرده و خریداران کتاب تا ۳۰ اردیبهشت فرصت داشتند با مراجعه به کتابفروشیهای عضو این طرح تا سقف ۱۵۰ هزار تومان با یارانه ۲۰ درصد کتاب خریداری کنند.
انتشار فراخوان جشنواره نقد کتاب
فراخوان هفدهمین جشنواره نقد کتاب روز سهشنبه ۳۰ اردیبهشت توسط دبیرخانه اینجشنواره در موسسه خانه کتاب منتشر شد.
انتشار فراخوان جایزه داستان تهران
چهارمین دوره جایزه داستان تهران روز یکشنبه اینهفته، فراخوان برگزاری خود را در سال جاری، منتشر کرد. موضوع محوری این دوره از جایزه داستان تهران به ترتیب «مهاجرت به تهران» و «تهران در یک قرن» عنوان شده است.
اعلام نامزدهای ایرانی جایزه آسترید لیندگرن
شورای کتاب کودک، اینهفته جمشید خانیان» را در بخش نویسندگان، فرشید شفیعی را در بخش تصویرگران و عبدالحکیم بهار را در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما ۲۰۲۱) معرفی کرد.
جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده است. جایزه نقدی آلما به مقدار ۵ میلیون کرون سوئد، بهعنوان بزرگترین و گرانترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و پس از جایزه هانس کریستین اندرسن، دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان مطرح است.
اعلام نامزدهای جایزه ادبی واو
هیات داوران جایزه ادبی واو، پس از مطالعه، بررسی و داوری حدود ۸۰ رمان چاپ شده در سال ١٣۹٧، روز دوشنبه اینهفته ۵ اثر را به عنوان نامزد دریافت عنوان بهترین رمان متفاوت سال معرفی کرد.
افتتاح کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی
مراسم افتتاح کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی در آستانه روز قدس، سهشنبه ۳۰ اردیبهشت با حضور حجتالاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد. کتابهای این کتابخانه بر آثار حوزه انقلاب و مقاومت اسلامی متمرکز است و ۵ هزار و ۵۰۰ کتاب از آثار این کتابخانه، اهدایی دکتر مجید صفاتاج، پژوهشگر و کارشناس مسائل فلسطین است.
آغاز تبلیغات محیطی جشنواره کتابخوانی رضوی در تهران
تبلیغات محیطی و شهری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی رضوی، اینهفته با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در سطح شهر تهران آغاز شد.
کرونا و فرهنگ جدید زندگی
به زندگی مجازی خوش آمدید؛ لطفاً با گوشی وارد شوید
هانیه شریفی
ورود به زندگی دیجیتالی خیلی زودتر از آن چه تصور میشد رخ داد. ویروس کرونا ورود به این زندگی جدید را سالها به پیش انداخت.
سرعت شیوع ویروس کرونا و انواع و اقسام واکنشهایی که برای مقابله و مدیریت آن اتخاذ شده است فرصت غور کردن در جنبههای مغفول این جریان را گرفته است. امروز نهادها و مؤسسات مختلفی در حال ارائه تحلیلهایی از جنبههایی غیر از مسائل بهداشتی و درمانی ویروس کرونا هستند.
کرونا بیشتر ایرانیان را مثل بقیه مردمان کره زمین خانه نشین کرده است و امروز هزاران انسان در خانه گیرکرده داریم که اکثر فعالیتهایشان را گاه در ذهنشان و اغلب با کمک تلفنهای همراه انجام میدهند؛ دید و بازدید، مطالعه، ورزش و حتّی سفر کردن!
این روزها که کمتر کسی رغبت میکند تا به دیگری نزدیک شود، اقرب للناس همان تلفنهای همراه هستند.
از پیش از شیوع این ویروس هم این جسم بعضاً سبک جایگاه مهمی در زندگی روزمره افراد داشت اما خانه نشینی و به اصطلاح فاصله اجتماعی این جایگاه را روز به روز جدی کرد. تلفن همراه است و اینترنتش! اینترنت که باشد میشود ساعتها به آن صفحه معمولاً مستطیلش زل زد و از نقاط مختلف جهان خبردار شد و مهمانی رفت و کتاب خواند و....
طبق آمار رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میزان مصرف اینترنت در روزهای شیوع ویروس کرونا و خانهنشینی بسیاری تا ۵۰ درصد نسبت به یک روز عادی افزایش داشته است
بهار که دانشجوی ۲۲ ساله ساکن تهران است این روزها مثل خیلی از ما به خاطر ترس از کرونا از خانه بیرون نمیرود. او میگوید از اواسط اسفند ماه تا امروز در خانه است. در گفتوگوی کوتاهی که با او داشتم از مصارف رسانهایش در این دوران پرسیدم.
او در این مدت چندین برنامه جدید به تلفن همراهش اضافه کرده تا فعالیتهایش را در آنها پیگیری کند. او با تلفن همراهش ورزش میکند، در جلسات کاری و دانشگاهیاش شرکت میکند، در کنسرتهای آنلاین، که خودش پدیدهای نوظهور و زاییده این ویروس ناخوانده است، شرکت میکند، فیلم تماشا میکند. برای تازه کردن دیدار با دوستان و خانوادهاش از تماسهای تصویری استفاده میکند که میگوید قبلاً استفاده چندانی از این امکانات نداشته. از او در بارهی میزان فعالیتش در شبکههای اجتماعی پرسیدم که به گفته-ی او تولیداتش در این فضاها بیشتر شده و خانهنشینی خلاقیت او را برای تولید محتوا تقویت کرده.
تحلیل جدیدی که توسط نیویورک تایمز انجام شده نشان میدهد که کووید ۱۹ همانطور که قابل پیش بینی بود مصرف رسانهای زندگی روزمره مردم را تغییر داده است؛ در این تحلیل آمده است که اپلیکیشنهای ویدئو کنفرانس و پیامرسانی افزایش شدیدی در تعداد کاربران تجربه کردهاند.
مدیر مارکتینگ فیدیبو در گفت و گو با مهر گفت: استفاده از این برنامه در این زمان حدود ۷ برابر افزایش داشته است و از مجموع ۵۰۰ کتاب تخفیف خورده این مجموعه، ۲۵۰ کتاب با تخفیف ۹۰ درصدی ارائه شدند تا استفاده کاربران از این برنامه سهلتر باشد.
این تغییرات در رژیم مصرفی افراد متعلق به گروه و سن خاصی نیست و به دلیل فراگیری این ویروس، پیامدهای آن گریبانگیر تمام جامعه است.
خانم خانهداری که به نظر میرسد نباید این دوران خانه نشینی برایش تازگی داشته باشد هم از تغییرات سبک زندگی اش میگوید: با اینکه کارم در خانه به نسبت قبل بیشتر شده و برای پخت یک غذای ساده باید چندین بار مواد اولیه و وسایل کارم را ضدعفونی کنم اما برای تهیه مواد غذایی دیگر از منزل خارج نمیشوم و از امکانات خرید آنلاین استفاده میکنم تا کمتر در معرض خطر ابتلاء قرار بگیرم. در جلسات مذهبی شرکت میکنم و سعی میکنم فشار محدودیتهای این دوران را کمتر کنم.
این ویروس بر رفتار مذهبی و دینی مردم تأثیر گذاشته، مناسک عبادی جمعی را تعطیل کرده، در مساجد، حرمها را بسته، آئینهای مذهبی را لغو یا محدود کرده است؛ پدیده نسبتاً جدید دیگری که در این دوران روی کار آمده مجالس ترحیم آنلاین و برگزاری هیئتها به صورت لایوهای اینستاگرامی و زیارت امکان متبرکه در صفحه گوشیهای موبایل.
البته قبل از این دوران نیز نرم افزارهای زیادی در جهت پخش مستقیم مراسم مذهبی تولید شده بودند اما به دلیل شرایط خاص این برهه زمانی میزان استفاده از آنها و فراگیرتر شدنشان بیشتر به چشم میآید
کودکان و نوجوانان گروه دیگری هستند که امکان گریز از این ویروس و پیامدهای آن را ندارند و اتفاقاً به دلیل حساسیتهای آنها بیش از پیش نیاز به مراقبت دارند.
این گروه که از خانه نشینان اولیه این ویروس هستند، با تعطیلی کلاسهای درسیشان امکان استفاده از فیلم و سرگرمیهای بسیاری را در بستر رسانههای صوت و تصویر فراگیر را پیدا کردهاند. فیلیمو و بازار از نخستین پلتفرمهایی بودند که با رایگان کردن انیمیشنهای خود، دسترسی این گروه به محتواهایشان را آسان کردند.
به گزارش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، رسانههای فیلمنت، کاناپه، نماوا، دیجیتون، نمایش نت، اپیدو هر کدام با ارائه تسهیلاتی به کاربران خود سعی در اجرای مسئولیتهای اجتماعیشان دارند.
روابط عمومی فیلیمو از تغییر رفتار کاربران این پلتفرم در روزهای شیوع ویروس کرونا گزارش داد و اعلام کرد: رشد ۶۵ درصدی میانگین دقیقه تماشای روزانه در حالی در یک ماه گذشته در فیلیمو ثبت شده است.
برگزاری کلاسهای دانشآموزان به صورت آنلاین هم امکان دیگری بود که در این مدت دانشآموزان و اهالی آموزش را حسابی به خودش مشغول کرده. این مدل آموزش ویژگیها و الزامات متفاوتی از شیوههای حضوری دارد. ویژگی بارز آن تغییر ارزشهای سرکلاس نشستن به شکل سنتی است؛ تا پیش از این شیوهی حضور در کلاس درس بسیار حائز اهمیت بود و به طور مثال دانشآموزان حق حضور در کلاس بدون پوشش فرم مدرسهشان را نداشتند اما حالا آنان از روی تخت خواب و کاناپههای خانهها کلاسها را دنبال میکنند.
آرسام و رهام دو برادر تازه وارد مدرسهای هستند که بعد از گذشت چند ماه از شروع سال تحصیلی حالا باز هم در خانه هستند اما این بار به عنوان دانشآموز و محصل، آنها در این مدت حسابی وارد فضای مجازی و امکانات مختلفش شدهاند؛ در طول روز چندین ساعت از تلفن همراه مادرشان با دوستان خود در شبکههای اجتماعی صحبت میکنند و قرارهای مجازی برای دیدار یکدیگر میگذارند.آنها هنوز به طور جدی با ضوابط آموزشهای سنتی سرکلاس آشنا نشده وارد فضای ناآماده آموزش آنلاین شدند. رهام که هنوز حروف الفبا را کامل یاد نگرفته سخت میتواند از امکان نوشتن در شبکههای اجتماعی استفاده کند و بیشتر از صدای ضبط شدهاش را منتشر میکند.
اما از طرف دیگر، با اینکه تقریباً ۲۰ سال از شعار هوشمند سازی مدارس در ایران میگذرد اما نه معلمان و نه دانشآموزان یک دوره آنلاین را تمرین و تجربه نکردهاند و حال که مدیران در زمان بحران به اهمیت این نوع آموزش پی بردهاند هر دو طرف این جریان را با چالشهایی روبهرو کرده است. یکی از عمدهترین مسائلی که این روزها دانشآموزا و معلمان با آن دست به گریبانند آماده نبودن یک بستر مناسب برای برگزاری کلاسها در فضای وب است و در بررسیهایی که از شهرها و روستاهای ایران انجام شده، اغلب والدین نسبت به سرنوشت تحصیلی فرزندان خود نگران هستند، روستاییان از ضعف یا حتی نبود اینترنت گلایه دارند.
به طور کلی دوران بحران، تأثیر زیادی روی نحوهی زندگی مردم دارد. بحرانها از هر نوعی که باشند، الگوی مصرف، خرید و دیگر رفتارهای مردم را تغییر میدهند. بهعلاوه، در دنیای امروز نیاز به دریافت سریع و مداوم اخبار، روی نحوهی استفادهی ما از اینترنت و دیگر منابع هم تأثیر داشته است.
رفتار کاربران اینترنت در روزهای اخیر در روزگار پساکرونایی بر بازارهای اینترنتی مؤثر بوده. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از مراکز ارائه دهنده محتواهای آنلاین نیز به فکر توسعه کسب و کار خود بیفتند.
این تغییر مصرف در نوع رسانهها در دنیا نیز به چشم میخورد و نتایج مؤسسه تحقیقاتی گلوبال ایندکس که توسط وب سایت پژوها منتشر شده است نتایج جالبی را به دست میدهد.
این گزارش نشان میدهد که در کل دنیا ۷۰ درصد میگویند که در حال حاضر زمان بیشتری را صرف استفاده از تلفنهای همراهشان میکنند.
سایت بلومبرگ از افزایش ۷۵ درصدی بازدید اخبار در یوتیوب خبر میدهد. یوتیوب که بزرگترین پلتفرم توزیع محتوای ویدئویی است، ماهانه بیش از دو میلیارد بازدیدکننده دارد که از زمان شیوع ویروس کرونا، افزایش قابل توجهی در ترافیک داشته است.
برخی کارشناسان معتقدند این آشنایی و استفاده اجباری ایرانیان از امکانات و فرصتهای فضاهای دیجیتال توانسته موجب ورود پیش از موعد ایران به عرصههای جهانی دیجیتالی بشوند و حال پرسش اینجاست که اولاً آیا زیرساختهای ارتباطی و مدیریتی جمهوری اسلامی گنجایش این حجم وسیع تغییرات را دارد؟ و ثانیاً آیا کاربران اینترنت آشنایی لازم برای رویارویی با این دنیای جدید را دارند؟ و ثالثاً آیا میتوان امیدوار بود که با گسترش استفاده از شبکههای داخلی به جهت مصرف ترافیک اینترنت کمتر به تثبیت فضاهای داخلی پرداخته شود و در جهت ملی شدن فضای وب گامهای تازهای برداشته شود؟
پساکرونای ایران چگونه خواهد بود؟
انتشار سیزدهمین چاپ «مجید بربری»
حُرّ مدافعان حرم کیست؟
نشر دارخوین سیزدهمین چاپ کتاب «مجید بربری: زندگی داستانی حر مدافعان حرم شهید مجید قربانخانی» نوشته کبری خدابخش دهقی را با شمارگان سه هزار نسخه، ۱۵۲ صفحه و بهای ۱۸ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار داد. نخستین چاپ «مجید بربری» سال ۱۳۹۷ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۴ هزار تومان منتشر شده بود
شهید مجید قربان خانی متولد ۳۰ مرداد ۱۳۶۹ از شهدای مدافع حرم است که به سال ۱۳۹۴ در منطقه خانطومان سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید قربان خانی را با حُرّ بن یزید ریاحی مقایسه کردهاند. روایت کتاب در اصل شامل دو بخش است که در برهه از زندگی شهید قربان خانی را دربر میگیرد.
بخش اول زندگی شهید به روایت قهوهخانهداریاش در یافت آباد تهران میگذرد و بخش دوم زندگی شهید نیز شامل عنایتی است که به او میشود و مسیر زندگیاش عوض شده و مهر حر مدافعان حرم بر پیشانی او نقش میبندد.
درباره این شهید بزرگوار روایت کردهاند که پیش از سال ۹۳ که به کربلا سفر کند، «پسر خیلی شری بود. خالکوبی داشت. خیلی قلدر بود و همه کوچکترها باید به حرفش گوش میدادند. اما بعد از سفر کربلا تغییر کرد. شاید اهل نماز نبود اما شهادت روزیاش شد چون به بچه یتیم رسیدگی میکرد و دست فقرا را میگرفت و به پدر و مادر خیلی احترام میگذاشت.»
درباره چرایی شهرت او به مجید بربری هم روایت کردهاند که «داییهای پدر شهید نانوایی بربری دارند و او عصرها که از سرکار برمیگشت، پشت دخل نانوایی میرفت و نان بربری به دست مردم میداد و به همین دلیل به مجید بربری مشهور شد. نزدیکانش گفتهاند که او از مستمندان پولی برای نان نمیگرفت.
کتاب «مجید بربری» با خاطرات ۲۱ دیماه سال ۹۴ آغاز میشود، زمانی که تعدادی از نیروها در خانطومان شهید شدهاند و تعدادی دیگر در محاصره هستند؛ در واقع این بخش از کتاب روایتگر ساعات پایانی حیات شهید قربانخانی است. خدابخش دهقی تلاش کرده تا با نثری داستانی، شخصیت این شهید جوان را به مخاطب معرفی کند.
اخبار
بازگشت به جزیره در فصل توفان
گریشام در «بادهای کامینو» ؛ برای فرار از مسئولیت حرکت ترامپی بزن
نویسنده سرشناس آمریکایی در کتاب جدیدش بار دیگر به جزیره کامینو بازگشت و دنباله کتاب پرفروش قبلی خود را در حال و هوایی متفاوت ادامه داد.
سه سال پیش جان گریشام فرمولی جدید برای موفقیت درست کرد. او نوشتن درباره وکیلها را کنار گذاشت و یک کتاب ساحلی نوشت. خیلی از نویسندهها داستانهایشان را در چنین محیطهایی تعریف میکنند، اما اینکه گریشام این کار را کرد سورپرایز جالبی بود.
گریشام محل وقوع داستان کتاب خود را در جزیره خیالی کامینو؛ استراحتگاهی در فلوریدا که یکی از بزرگترین کتابفروشیهای جهان در آن واقع است، قرار داد. در همین کتابفروشی میتوان دستنوشتههای به سرقت رفته است. اسکات فیتزجرالد را پیدا کرد و مجموعهای از نویسندههای پرحرف هم در آن حضور دارند، از جمله شخصیت اول داستان که زنی به نام «مرسر مان» بود.
هر کسی که از «جزیره کامینو» لذت برد امید داشت این کتاب بتواند آغاز یک مجموعه باشد. بنابراین خوانندگان خوشحال شدند که شنیدند دنبالهای از راه رسیده، هرچند لحنش به هیچ وجه مانند قبلی سبک و راحت نیست.
کتاب جدید «بادهای کامینو» شامل یک توفان سهمگین میشود و در حالی که کتابی از مجموعه «کامینو» است، عناصر بیشتری از تریلرهای سنتی گریشام را در خود دارد.
شخصیت مرسر که در «جزیره کامینو» یک نویسنده تازهکار بود حالا به موفقیت ادبی و بازرگانی دست پیدا کرده است. رمان در حالی آغاز میشود که او در پایان تور طولانی کتابش است، به کتابخانه معروف جزیره میرود و با نویسندهها صحبت میکند. اما بعد از پایان صحبتهای ادبی، گریشام توفان و داستان واقعی را مطرح میکند. جزیره کامینو سخت ضربه میخورد و نلسون کِر که وکیلی است که نویسنده داستانهای تریلر هم شده، مرده پیدا میشود. نلسون کتابی تمامنشده داشت. آیا او به خاطر چیزی که در کتاب بود به قتل رسیده است؟
گریشام به خوبی میداند چطور داستانهایی این چنینی را تعریف کند. البته حتی در حالتی که جزیره دچار فاجعه شده هم او حس و حال لذت تعطیلات را به طور کامل از داستان نمیگیرد. بالاخره شخصیتهای داستان میتوانند تا حدی آوار را تخلیه کنند و داستان بیش از یک سال به طول میانجامد و به همین دلیل در بعضی موارد او شخصیتهای کتابش را به هتلها و رستورانهای مختلف هم میفرستد.
در عین حال جزیره، کتابفروشی و شخصیت زن اول داستان که جاذبههای کتاب اول بودند و شاید به خاطر تازگیشان در دنیای گریشام بیشتر مورد توجه واقع شدند، در کتاب دوم تا حدی جای خود را به شخصیتهای دیگر میدهند، به افرادی که شروع به دنبال کردن سرنخها و کارآگاهبازی میکنند.
«بادهای کامینو» قرار بود کتابی برای سرگرمی و فکر نکردن به مسائل روزمره باشد اما زمانبندی آن باعث میشود به طور گریزناپذیری طنین متفاوتی داشته باشد. جزیره کامینو در نهایت دوباره خود را پیدا میکند، اما در بیشتر کتاب فقط سایهای از خود قبلیاش است. توریستها رفتهاند و به کسبوکارها آسیب وارد آمدهاست. داستان در نهایت به بیمارانی میرسد که در وضعیت بین مرگ و زندگی هستند.
گریشام که همواره به سمت مسائل بزرگ جذب میشود و در کل سعی میکند سیاست را از نوشتههای خود دور نگه دارد، در این کتاب از واژه «حرکت ترامپی بزن» برای توصیف کردن شانه خالی کردن از مسئولیتپذیری از طریق اعلان ورشکستگی استفاده میکند. اگر فکر کنید میبینید که «بادهای کامینو» برای حال حاضر بسیار هم درخور است.
«بادهای کامینو» جدیدترین کتاب جان گریشام ۲۸ می در ۳۲۰ صفحه منتشر میشود. نسخه شنیداری این کتاب ۲۸ آوریل منتشر شده است.
موزهها پس از سه ماه تعطیلی باز شدند
پس از سه ماه از تعطیلی اماکن تاریخی، رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که اماکن تاریخی و موزهها از چهارم خرداد باز شد.
ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور دو روز پیش برگزار شد. یکی از تصمیمات مطرح شده در این جلسه بازگشایی موزهها و اماکن تاریخی با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی بود.
حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه این ستاد گفته: موزهها و اماکن تاریخی از فردا با رعایت همه پروتکلهای بهداشتی که با ستاد کرونا هماهنگ میکنند، گشایش خواهند یافت.
پیش از این علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گفته بود که در این هفته موضوع بازگشایی موزهها در دستور کار قرار میگیرد.
از طرفی همزمان با عید فطر دستور بازگشایی اماکن گردشگری روباز از سوی وزارت میراث فرهنگی داده شده بود. حدود سه ماه است که همه اماکن تاریخی و موزههای کشور به دلیل شیوع کرونا بسته شدهاند.
پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی برای حضور بازدیدکنندگان در این اماکن و موزهها پروتکل بهداشتی تهیه و تدوین کرده است. وزارت میراث فرهنگی نیز توصیه کرده که این دستورالعمل توسط بازدیدکنندگان و مدیران موزه و اماکن تاریخی مطالعه و رعایت شود.
اخبار
«یک آدم نقاشی کن!»، یک روایت فلسفی است
کتاب یک آدم نقاشی کن! داستان عمو نقاش و دختر کوچکی به نام صبا است که گفتوگوهای آنها شکل دهنده بدنه اصلی داستان است. عمو نقاش قرار است برای صبا یک آدم بکشد اما به جای آن یک موش میکشد، از همین جای داستان چالشهای صبا با تعریف انسان و ماهیت و هویت او آغاز میشود.
قهرمان اصلی داستان در ادامه خواستار تغییر در نقاشی است، اما مرد نقاش باز هم برای او موش میکشد، موشهایی که رفتارهای انسانی دارند اما در نهایت در نگاه صبا نمیتوانند شبیه انسانها باشند. در ادامه مرد نقاش و صبا دربارهی این ویژگیها صحبت میکنند.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «عمو نقاش موش دیگری کشید. موشی که در لانهاش یخچال بزرگی داشت که درش باز بود. عمو نقاش گفت: «این موش چیزهای دیگری هم میخورد. ببین یخچالش پر از سوسیس و هندوانه و نوشابهی گازدار است.» صبا گفت: اما باز هم او یک موش است و با آدم فرق دارد. برایم یک آدم نقاشی بکش!»
این کشمشها و گفتوگوها مخاطب را به سوی سوالهایی مفهومی دربارهی خود سوق میدهد، اما نویسنده هوشمندانه عمل میکند و برای داستان، پایانبندی متفاوتی در نظر گرفته است. مخاطبان بالای ۱۱ سال قرار است در پایان با چالش جدیدی روبرو شوند و با بستن کتاب به سراغ یافتن پاسخ سوالهایشان بروند.
میترا عبدالهی تصویرگری این کتاب را بر عهده داشته و این اثر با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه وارد بازار کتاب کودک و نوجوان شده است.
تئاتر مرگ چگونه شکل گرفت
کانتور هنرمندی لهستانی و از سرآمدان هنر تئاتر در جهان به شمار میرود. کانتور جدای از نویسندگی و طراحی صحنه در تئاتر از نظریهپردازان بهنام هنر تئاتر در جهان به شمار میرود که آثار و فعالیتهای وی تأثیر زیادی بر این هنر داشته است. وی در سال ۱۹۷۵ اولی بیانیه تئاتر مرگ را منتشر میکند و پس از آن با اجرای نمایش «کلاس مرده» به شهرتی جهانی دست پیدا کرد. او خط هنری این نمایش را در دیگر آثار خود نیز تکرار و به نمایشنامهنویسی شهیر در زمینه ساخت وحشت و تنهایی در آثار هنری مبدل شد.
کتاب «اتاق محقر خیال من» ارائه دهنده مقالههایی با هدف مرور زندگی و آثار کانتور بر اساس سخنان و نوشتههای خود اوست و در موخره خود با دو متن بلند شعرگونه از وی نیز همراه شده و مروری سالشمار نیز بر زندگی و آثار وی دارد.
کانتور در بخشی از این کتاب میگوید: میخواهم بر جریانی تمرکز کنم که پس از عبور از «تئاتر صفر» - از مسیر «هپنینگ» و «تئاتر غیرممکن» مرا به تئاتر مرگ رساند. هر یک از این مراحل اهمیت زیادی دارد؛ و اگر من مدعی یافتن ارزشهایی هستم که خودم کشفشان کردهام، مراقبت میکنم که این واقعیت را مانند یک خودبزرگبینی تلقی نکنم؛ هر چند میدانم که من تنها کسی هستم که این راه را نشان دادهام و این چیزی است که در هنر خیلی به ندرت رخ میدهد: کشف کردن! کشف کردن در هنر به همان شکلی اتفاق میافتد که در علم
محمد رضا خاکی مترجم این کتاب از نمایشنامهنویسان و کارگردانان نامدار ایران و عضو هیئت علمی گروه کارگردانی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس است.
دعوت استاندار تهران از مردم برای شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی
انوشیروان محسنی بندپی استاندار و رئیس انجمن کتابخانههای عمومی تهران با صدور پیامی عموم مردم این استان را به شرکت در دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی دعوت کرد.
مشروح متن پیام محسنی به اینترتیب است:
اندیشه، تفکر و حوزه خلاقیت انسان برگرفته از کتاب و کتابخوانی است که برای تحقق بخشیدن به آن استفاده از کلیه ظرفیتها الزامی است.
در ایام شیوع ویروس کرونا که دیدار عزیزان و زیارت اماکن متبرکه جز بهصورت مجازی امکان پذیر نیست، بهترین و والاترین شیوه بهرهمندی از ساعات و لحظات، مطالعه و انس با کتاب است و نیکوتر آنکه این مطالعه در جهت شناخت هرچه بیشتر سیره اهلبیت عصمت و طهارت (علیهما السلام) و مؤانست و الفت بیشتر با آن ارواح طیبه از طریق کتابخوانی باشد، برگزاری دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور، با بخشهای متنوع و خلاقانه برای مشارکت ردههای مختلف سنی، فرصتی طلایی جهت تبدیل نقمت کرونا به نعمت اندیشهورزی و دانایی است.
لذا اینجانب ضمن ارج نهادن اینرویداد فرهنگی، بدینوسیله از مردم فرهیخته و کتابخوان استان تهران دعوت مینمایم با استقبال شایسته و حداکثری از فراخوان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی که به عنوان بزرگترین جشنواره کتابخوانی کشور در طول سالیان متمادی دستاوردهای ارزندهای در زمینه افزایش سرانه مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی داشته است؛ بار دیگر ثابت نمایند این مردم ادب دوست، با تکیه بر فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی و بهره گیری از گنجینه بیپایان دانش و ادب فارسی و با توسل به نور مبارک شمس الشموس حضرت امام رضا(ع) و نیز دهمین اختر تابناک امامت و ولایت امام هادی النقی(ع) تهدیدها را به فرصت و سختیها را به آسانی و موفقیت بدل خواهند کرد.
انوشیروان محسنی بندپی
استاندار و رئیس انجمن کتابخانههای عمومی تهران
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4282/19608/77854
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4282/19608/77855
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4282/19608/77856
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4282/19608/77857
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4282/19608/77858
|
عناوین این صفحه
- انتشار فراخوانها و اعلام نامزدها
- به زندگی مجازی خوش آمدید؛ لطفاً با گوشی وارد شوید
- حُرّ مدافعان حرم کیست؟
- اخبار
- اخبار