|
گزارش عملکرد آقای مدیر: ما خیلی خوبیم!
کمال «همسران»؛ ۲۶ سال بعد
عطیه مؤذن
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز جمعه ۱۶ خرداد میتوانید با چهلمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ فردوس کاویانی
شبکه آیفیلم این روزها بازپخش سریال «همسران» را در کنداکتور خود جای داده است؛ سریال نوستالژیکی که ۲۶ سال پیش یعنی سال ۷۳ از تلویزیون پخش شد و زوجهای آن تا سالها ماندگارترین زوجهای تلویزیونی شدند و خیلیها حتی فکر میکردند آنها زن و شوهرهای واقعی بودهاند! کمال و مهین یکی از این زوجها بودند که با بازی فردوس کاویانی و مهرانه مهینترابی یک خانواده دو نفره را تشکیل دادند و بسیاری از تلخ و شیرینهای روابط و زندگی مشترک را به تصویر کشیدند.
لذت نمایش همین روابط محبتآمیز، عشق و حتی قهرهای بیکینه و دوست داشتنهای عمیق بود که حتی باعث شد بیژن بیرنگ و مسعود رسام کارگردان این سریال دو سال بعد این دو همسایه را با چند همسایه بیشتر از یک خانواده گستردهتر کنند و «خانه سبز» را بسازند و این بار زوج مهرانه مهین ترابی و خسرو شکیبایی را ماندگار کنند.
سریال «همسران» حالا به شکل روشن و پررنگی در خاطره بسیاری از خانوادههای ایرانی نقش بسته است؛ از تیتراژ اولیه که در زمان خود متفاوت، جذاب و گیرا بود و با نمایش کفشها و گامهای دو مرد همسایه و با موزیکی فرحبخش و پرانرژی آغاز میشد تا قصههایی که هر هفته مردم را با این زوجها همراه میکرد.
بعد از این سریال هر یک از شخصیتها نقشهای مختلفی در سریالهای دیگر هم بازی کردند، برخی پرکارتر و برخی کمکارتر شدند؛ فردوس کاویانی با نقش «کمال» یکی از ستارههای این مجموعه بود. مهمترین یا پررنگترین نقش او در سریالهای تلویزیونی بعد از «همسران» به «آژانس دوستی» برمیگشت که چند سال بعد در سال ۷۸ از شبکه یک سیما پخش شد. با این حال تئاتری بودن کاویانی باعث شد در همه این سالها و حتی قبل از آن بیشتر و جدیتر خود را به صحنه نمایش مشغول کند و بازی و کارگردانی تئاتر را ترجیح دهد. در خود تلویزیون هم غیر از سریال حضور پررنگی در تلهتئاترها داشته است؛ به ویژه تلهتئاترهای دهه ۶۰ و ۷۰ که دوران طلایی این آثار در تلویزیون بود و بازی ماندگار فردوس کاویانی در برخی از این نمایشها مثل «فیزیکدانها»، «خانه ارواح» و… هنوز هم دیدنی است.
او در سینما هم حضوری جدی داشته است و از فیلمهایی چون «هامون»، «بانو» و «اجاره نشین ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی تا فیلمهایی چون «سگ کشی» ساخته بهرام بیضایی و دیگر کارگردانان بازی کرد.
فردوس خان کاویانی اما این سالها بیشتر درگیر بیماری بوده و به دلیل همین بیماری کمتر توانسته در فیلم و سریالها و حتی صحنه تئاتر که خانه اول او بوده است حضور یابد و چند سالی است که حتی در مجامع و مراسم عمومی نیز شرکت نمیکند. سال گذشته مراسمی برای نکوداشت او برگزار شد که خانوادهاش به نمایندگی از او حضور یافتند و فردوس کاویانی توانست با یک پیام تصویری دوستدارانش را همراهی کند.
سال گذشته و به عنوان اولین «چهره» در بسته خبری «هفت روز سیما» یادی از فردوس کاویانی کردیم و این روزها با پخش مجدد «همسران» بار دیگر بهانهای یافتیم تا از این ستاره سالهای نهچندان دور سیما یادی کنیم و همچنان بگوییم آرزومند سلامتی برای این هنرمند مطرح و باسابقه کشور هستیم.
اتفاق ویژه؛ نگاه جامعهشناسی به پرونده قتل رومینا در سیما
شبکه سه ۱۱ خرداد بعد از چند روز که از خبر قتل رومینا در فضای مجازی گذشت یک برنامه ویژه را به این پرونده اختصاص داد تا یکبار دیگر و هرچند کمی با تأخیر، موضوعی داغشده و حساس در فضای رسانهای و بهویژه شبکههای اجتماعی امکان طرح از رسانه ملی را هم پیدا کند.
مجری این برنامه با تسلیت گفتن نسبت به این فاجعه برنامه را آغاز کرد و با اشاره به روایتهای مختلف از این ماجرای قتل، مخاطبان را به تماشای برنامه دعوت کرد.
این برنامه در بخش مهمان میزبان سجاد نوروزی بود که به عنوان تحلیلگر مسائل اجتماعی حضور یافت و به دلیل فعالیت رسانهای، به واکاوی این اتفاق و کنشهای جامعه و رسانهها نسبت به آن پرداخت.
نوروزی در بخشی از سخنان خود به دوقطبیهای ایجاد شده توسط فعالان سیاسی و حتی سینمایی به واسطه پرونده قتل رومینا پرداخت و بیان کرد که در این توپخانههای سیاسی که به سوی یکدیگر پرتاب میشود «درمان اجتماعی» فراموش میشود و در نهایت این کیس و این زخم که در سطح ملی تسری هم پیدا کرده است به کنار گذاشته میشود.
در این برنامه به شکل تلفنی با یک کارشناس خانواده و یک حقوقدان هم گفتگو شد و تلاش شد فارغ از جنجالهای هیجان زدهای که جامعه را طی این چند روز دیگر خود کرده بود به بحثهای علمی تری نسبت به فاجعه که رقم خورد ورود شود. بحثهایی که اتفاقاً بیشترین و جدیترین مطالبهای است که تلویزیون میتواند نسبت به نهادهای مسئول و درگیر ماجرا داشته باشد و با نگاهی فراتر از یک اتفاق به واکاوی فرهنگ و حتی وظایف نهادهای موجود نسبت به معضلات و مسائل بپردازد.
نکته ویژه؛ جنجال نظرسنجیها و تکرار «خود گویی و خود خندی»!
هر بار که نظرسنجی جدیدی از طرف صداوسیما و مرکز تحقیقات سازمان منتشر میشود واکنشهای مختلفی از طرف منتقدان و رسانهها و حتی مردم عادی در بردارد. واکنشهایی که برخی خیلی جدی به این نظرسنجیها نقد وارد میکنند و برخی به شوخی و خنده نتایج این نظرسنجیها را بررسی میکنند؛ اینکه به طور مثال با تولید روزانه چندین برنامه تولیدی با پروداکشن های سخت و هزینههای زیاد، همچنان یک مستند حیات وحش جزو پرمخاطبها قرار گرفته است و یا مخاطب تلویزیون در همه این نظرسنجیها روی رقم ۸۰ تا ۸۶ درصد قرار دارد در حالی که پربینندهترین برنامهها و سریالهای تلویزیونی حداکثر تا ۵۰ یا ۶۰ درصد مخاطب دارند که به یک بازه مقطعی و کوتاه مدت میرسد.
یک نقد مهم که به این نظرسنجیها وارد است این است که معمولاً مراحل یا چگونگی این نظرسنجیها برای مخاطب تشریح نمیشود و حتی به صورت ابتدایی و مختصر هم توضیحی داده نمیشود که نظرسنجی با چه تعداد نمونه و یا از چه جامعه آماری انجام شده است و به همین دلیل بارها در نظرسنجیها تشکیک شده است؛ بخصوص از طرف خود برنامهسازان سیما!
با این حال با فرض درست بودن این نظرسنجیها و حفظ دقت در نمونه و جامعه آماری نکته مهمتر خروجی آن است که باعث میشود واکنشهای مختلفی را هم برانگیزاند.
نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در هفته گذشته به ارائه آماری از برنامهها و شبکههای پربیننده در اردیبهشت ۹۹ پرداخت. در میان پربینندهها همچنان دورهمی شبکه نسیم با ۵۶.۵ درصد مخاطب در رأس برنامههای سیما و شبکه نسیم با سه برنامه و شبکه مستند هم با ۲ برنامه در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب تلویزیون بیشترین سهم را در میان شبکههای سیما داشتند.
نکته جالب که توجه بسیاری را هم جلب کرد این بود که برای چندمین بار مستند «تأمینی» حیات وحش شبکه مستند درجمع پربیننده ها قرار گرفت و گوی سبقت را از گرانترین، پرهزینهترین برنامهها و حتی ستاره ترین مجریان تلویزیون ربود.
یک نکته درباره این نظرسنجیها هم که میتواند حائز اهمیت قرار بگیرد برنامههایی است که بارها از طرف مدیران شبکهها به عنوان پرطرفدارترینها معرفی میشوند و حتی بیشترین هزینهها را در بر داشتهاند اما در این نظرسنجیها هیچ جایگاهی ندارند.
نمونهای از این آمارها را میتوان به شبکه دو نسبت داد که هفته گذشته هم مدیر آن طی گفتگویی از همه برندها و برنامههای پخش شده شبکه با کمال تعریف و تمجید و مراتب سپاسگزاری از عوامل سازنده یاد کرد، درحالیکه جز «بچه مهندس» که در میان سریالها باید لحاظ شود، در اردیبهشت ماه فقط مجموعه تلویزیونی «بچه محل» عنوان نهمین برنامه پرمخاطب را در میان ۱۰ عنوان پربیننده شبکههای سیما دریافت کرد و این شبکه هیچ سهم دیگری در این نظرسنجی سازمانی نداشت!
محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما که مثل اغلب مدیران تلویزیون کمتر اهل گفتگو و مصاحبههای صریح و انتقادی با رسانهها است در این گفتگوی گزارشی، به گونهای به پرزنت کامل شبکه تحت مدیریت خود پرداخته که ناخواسته یادآور «خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی» بود!
وی حتی در قالب یک سوال به تشریح کنداکتور ۲۴ ساعته شبکه اشاره کرد و از برنامه صبحگاهی و بازپخشها تا برنامههای عصرگاهی و شبانگاهی را در قالب جواب برشمرد و از یکایک برنامهها با القاب رنگین و تمجیدگونه استفاده کرد؛ عباراتی همچون «جدول پخش بسیار رنگین و متنوع و محترمی مشحون از برنامههای متناسب و ارزشمند» و یا «جدول پخش وزین و متوازن و متنوع» و یا «برنامههای تازه، متین و متفاوت با طعمهای خاص خود» از جمله توصیفات جعفری جلوه برای برنامههای روتین شبکه دو است.
جعفری جلوه مثلاً درباره برنامه رمضانی افطار با نام «مکث» که حتی در میان برنامههای پرمخاطب رمضان در نظرسنجی رسمی سازمان هم قرار نداشت به عنوان «تجربهای فاخر و آبرومند با ساختار خوب و تنوع در اجرا و با انتخابهای دلپذیر» نام برده است!
تعابیر جعفری جلوه در این گفتگوی عجیب درباره کارنامه شبکه تحت مدیریت خود که هیچ جایی از مصاحبه به نقطه ضعف یا حتی نقص یا حداقل کاستیهای احتمالی اشارهای هم نمیکند، نشان دهنده نوعی از مدیریت در رسانه ملی است که ترجیح میدهند وارد گفتگوی چالشی و انتقادی درباره عملکرد خود نشوند و به صورت یکطرفه به ارائه گزارش درباره دستاوردهای بینظیر خود بپردازند! آیا نمیتوان میان این رویکرد با فقدان تغییر و تحول و حتی رشد و ارتقا در برنامه سازی و تولید محتوای شبکههای مختلف سیما ارتباطی برقرار دانست!؟
«چرنوبیل» پیشتاز نامزدی در بفتای ۲۰۲۰؛
یک رکورد دیگر ثبت شد
سریال درام «چرنوبیل» محصول اچبیاو و اسکای با کسب نامزدی در ۱۴ بخش از جمله بهترین مینیسریال، در میان جوایز بفتای تلویزیونی پیشتاز شد.
«چرنوبیل» با این رقم توانسته است در رکوردی که سال پیش «کشتن ایو» در تاریخ این جوایز به جای گذاشت و در ۱۴ بخش نامزد کسب جایزه شد، شریک شود.
این سریال در بخشهای مختلفی نامزد کسب جایزه شده است که شامل طراحی لباس، کارگردانی، تدوین، گریم چهره و مو، موسیقی متن، عکاسی، نور، طراحی تولید، گروه بازیگران، صدا، جلوههای ویژه، نویسندگی، بازیگر اصلی مرد برای جارد هریس، بهترین مینی سریال و بازیگر مرد نقش مکمل برای استلان اسکارزگارد است.
در همین حال «تاج» محصول نتفلیکس نامزد کسب هفت جایزه در بخشهای مختلف بفتا شد و سریال کمدی «فلیبگ» فوبی والر بریج محصول بیبیسی و آمازون و تریلر «وظیفه / شرم» نتفلیکس نیز هر یک ۶ نامزدی به دست آوردند.
«نیروی اهریمنی او» اقتباسی از رمان فیلیپ پولمن محصول بیبیسی و اچبیاو و «فضیلتها» به قلم شین میدوز و جک تورن برای چنل ۴ نیز در پنج بخش شانس دریافت بفتا را کسب کردند. «کشتن ایو» امسال در چهار شاخه نامزدی بفتا را کسب کرد.
به جز «کشتن ایو» در راس فهرست نامزدهای بفتای تلویزیونی، «تاج» سال ۲۰۱۷ توانسته بود ۱۳ نامزدی کسب کند و در سال ۲۰۱۸ نیز در ۱۰ بخش نامزد شده بود. «تالار گرگ» نیز در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب نامزدی در ۱۰ بخش شده بود.
امسال در میان نامزدها ۲۲ درصد شانس دریافت جوایز به چهرههای رنگین پوست داده شده است.
در مجموع در میان نامزدهای امسال شبکه بیبیسی ۷۹ نامزدی، شبکه اسکای ۲۵ و نتفلیکس با ۲۴ نامزدی بیشترین آمار نامزدی را به خود اختصاص دادهاند.
در حالی که قرار بود طبق برنامه تعیین شده جوایز بفتا در بهار ۲۰۲۰ اهدا شود، معرفی نامزدها و اهدای جوایز به دلیل شیوع کرونا ویروس به تعویق افتاد.
اکنون اهدای جوایز تلویزیونی ۳۱ جولای (۱۰ مرداد) و اهدای جوایز کرافت تلویزیونی دو هفته زودتر و در ۱۷ جولای (۲۷ تیر) انجام میشود. هر دوی این رویدادها در استودیوهای خالی و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار میشود و نامزدها جوایزشان را به صورت مجازی دریافت میکنند.
اخبار
سومین ویدیو از پشتصحنه پیش تولید «کوسه»
سومین ویدیو از پشت صحنه پیش تولید فیلم سینمایی «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی و تهیهکنندگی سید محمد احمدی با موضوع مدیریت فیلمبرداری توسط محمود عطشانی منتشر شد.
به گزارش امتیاز؛ محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری سینما و تلویزیون است و تاکنون در فیلمهای «کاتیوشا»، «یادم تو رو فراموش» و «سلفی با دموکراسی» با علی عطشانی همراه بوده است.
از دیگر فعالیتهای او میتوان به مدیریت فیلمبرداری آثاری همچون «هفت معکوس» (1394)، «اولین تولد» (بخش ایران) (1396)، مستندهای «فرشتهها تنها پرواز میکنند» (1394)، «خرگوش سفید را دنبال کن» (1396)، «ناتمام» (1398) و همچنین به عنوان عکاس در فیلم سینمایی «پارادایس» اشاره کرد.
او برنده جایزه بهترین فیلمبرداری برای فیلم «کاتیوشا» از جشنواره عشق آمریکا و بهترین فیلمبرداری برای فیلم «یادم تو رو فراموش» از جشنواره ویند آمریکا شده است.
پیشتولید فیلم سینمایی «کوسه» به تازگی با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی از سر گرفته شده و فیلمبرداری آن به زودی آغاز میشود.
تاکنون حضور مهدی هاشمی، مهران احمدی، سیما تیرانداز، بهناز جعفری، ریحانه پارسا با حضور پژمان جمشیدی در «کوسه» قطعی شده و دیگر بازیگران این فیلم پربازیگر که بر اساس فیلمنامهای از پیمان عباسی ساخته میشود، در روزهای آتی معرفی خواهند شد.
تعدادی از عوامل این فیلم که تاکنون حضورشان در این پروژه قطعی شده عبارتند از: کارگردان: علی عطشانی، تهیهکننده: سید محمد احمدی، علی عطشانی، نویسنده: پیمان عباسی، طراح صحنه و لباس: مجید علیاسلام، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، صدابردار: محمد شاهوردی، طراح چهرهپردازی: امید گلزاده، چهرهپرداز: فرزانه زردشت، دستیار کارگردان و برنامهریز: وحید مهین دوست، پشتیبانی فنی: حیدر احسانی، مدیر تولید: سعید دلاوری، تدوین: محمد تیموری، مدیر تدارکات: مهدی عباسیپور، مدیر امور بینالملل: امید چوگانی، عکاس و کارگردان فیلم پشت صحنه: بابک برزویه، مجری طرح: بیتا فیلم تهران، مشاور رسانهای و مدیر روابط عمومی بیتافیلم: مریم قربانینیا.
«ردیف نوازی» میرزاعبدالله بینالمللی شد
اجرایی از حسین علیزاده
نسخه بینالمللی مجموعه «ردیف نوازی» ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند و اجرای تار حسین علیزاده در قالب هفت آلبوم توسط مؤسسه «تار و پود» در فروشگاههای دیجیتالی معتبر جهان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
انتشار این مجموعه در حالی است که اولین دوره انتشار آن توسط مؤسسه فرهنگی هنری «ماهور» به مدیریت محمد موسوی سال ۱۳۷۱ صورت گرفته بود و اکنون با تغییراتی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.
در توضیح این مجموعه آمده بود: «ردیف کامل میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند با اجرای تار حسین علیزاده که اجرای آن با سه تار نیز قبلاً به صورت پنج سیدی جداگانه منتشر شده بود، به معرفی میرزا عبدالله، نورعلی برومند و حسین علیزاده میپردازد. بخش دیگر آلبوم به قلم حسین علیزاده، مفاهیم ردیف، دستگاه، گوشه، نقش گوشهها و برخی اصطلاحات مربوط به ردیف را توضیح میدهد و سی گوشه مشترک در دستگاهها و آوازهای ردیف میرزا عبدالله را، با ارائه نت نوشت آنها، معرفی میکند.»
«واریاسیون های کردی – ارکسترال»، «عصیان – ارکسترال»، «سواران دشت امید – ۱۳۵۶ – خوانندگان: بیژن کامکار، شهرام ناظری»، «حصار – ۱۳۵۶»، «کنسرت همایون- دو نوازی ابداعی با سه تار و تمبک مجید خلج»، «راست پنجگاه - دو نوازی ابداعی با سه تار و تمبک مجید خلج»، «کنسرت نوا- دو نوازی ابداعی با سه تار و تمبک مجید خلج»، «هم نوایی – با همکاری ارشد طهماسبی و داریوش زرگری»، «سرودهای آذربایجان»، «ماهور – تک نوازی با تار -۱۳۶۲»، «سه گاه- تک نوازی با تار -۱۳۶۲»، «نوروز – خواننده: شهرام ناظری – ۱۳۶۲»، «ترکمن – تک نوازی با سه تار – ۱۳۶۷»، «شورانگیز – خواننده: شهرام ناظری – ۱۳۶۷»، «راز و نیاز – خواننده: علیرضا افتخاری – اجرا با گروه عارف – ۱۳۶۷»، «نوبانگ کهن – ۱۳۶۹»، «صبحگاهی- خواننده: محسن کرامتی»، «آوای مهر – ۱۳۷۰»، «پایکوبی – تک نوازی با سه تار – ۱۳۷۲»، «پریا و قصههای ننه دریا»، «راز نو- با همراهی محسن کرامتی، افسانه رثایی و علی صمدپور – ۱۳۷۵»، «از اعصار - با همراهی محسن کرامتی، افسانه رثایی و علی شیرازی – ۱۳۷۸» آلبومهایی هستند که در دهههای گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفتهاند.
آلبومهای «چهارگاه – بیات ترک – با همکاری حسین عمومی و محمد قوی حلم – ۱۳۸۰»، «هجرانی- ۱۳۸۰»، «پرندهها با تمبک مجید خلج»، «مادران زمین با تمبک مجید خلج»، «زمستان است – خواننده: محمدرضا شجریان – ۱۳۸۰»، «بی تو به سر نمیشود – خواننده: محمدرضا شجریان – سال ۱۳۸۰»، «سلانه – ۱۳۸۱»، «فریاد – خواننده: محمدرضا شجریان – سال ۱۳۸۳»، «به تماشای آبهای سپید- با همراهی جیوان گاسپاریان – ۱۳۸۲»، «ساز خاموش – خواننده: محمدرضا شجریان – سال ۱۳۸۶»، «سرود مهر – خواننده: محمدرضا شجریان – سال ۱۳۸۶»، «سرود گل – سال ۱۳۸۶»، «آن و آن – دو نوازی سه تار و تمبک پژمان حدادی – ۱۳۸۷»، «ماه و مه – تک نوازس ساز شورانگیز – ۱۳۸۸»، «من اگر پرنده بودم – با همراهی گروه هم آوایان – ۱۳۸۸»، «نوای نور – دو نوازی شورانگیز و تمبک مجید خلج - ۱۳۸۸»، «کنسرت باده تویی – با همراهی گروه هم آوایان – ۱۳۹۳»، «غمنومه فریدون – به نویسندگی و کارگردانی پیمان قدیمی – ۱۳۹۶»، «عشقیم گل – خواننده: محمد معتمدی با همراهی گروه هم آوایان – سال ۱۳۹۴» نیز تعدادی دیگر از آثاری هستند که تاکنون از حسین علیزاده برای علاقه مندان موسیقی ایرانی عرضه شده است.
علیاکبر ثقفی:
سلامت هر انسانی مهمتر از فیلم و سینما است
تهیهکننده «کوچه ژاپنیها» معتقد است امنیت و سلامت هر انسانی مهمتر از فیلم و سینما است و با وجود طرح برخی پروتکلها همچنان باید کرونا را جدی گرفت. علی اکبر ثقفی کارگردان و تهیهکننده سینما با اشاره به پروژه سینمایی «کوچه ژاپنیها» گفت: پیش تولید فیلم سینمایی «کوچه ژاپنیها» مدتی است که آغاز شده است و به احتمال بسیار زیاد این پروژه سینمایی آخر شهریورماه جلوی دوربین میرود.وی با اشاره به اینکه تولید فیلم در چنین شرایطی بسیار سخت است، توضیح داد: سازمان سینمایی و یا وزارت ارشاد اعلام کردهاند که تولید فیلمهای سینمایی با پروتکل بهداشتی امکان پذیر است، اما مشخص نیست چگونه میتوان در هنگام تولید فیلم موارد بهداشتی را رعایت کرد؟ این تهیهکننده سینما بیان کرد: بی شک در هر فیلم سکانسهایی وجود دارد که ۲ بازیگر نزدیک به هم در حال بیان دیالوگ هستند و یا سکانسهایی از برخورد فیزیکی (درگیری) ممکن است وجود داشته باشد، در چنین شرایطی چگونه میتوان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرد.وی توضیح داد: بی شک سلامتی و امنیت هر انسانی مهمتر از فیلم و سینما است و باید این مساله را جدی گرفت. در هر پروژهای که جلوی دوربین میرود حداقل ۵۰ نفر مشغول به کار هستند و حفظ امنیت و بهداشت برای این افراد بسیار سخت است. ثقفی گفت: در صورتی که شرایط مناسبی برای تولید فیلم سینمایی فراهم شود، به سرعت تولید پروژههایی که در دست داریم را شروع میکنیم. علاوه بر «کوچه ژاپنیها» که امیرحسین ثقفی کارگردانی آن را برعهده دارد پروژه دیگری نیز در دست دارم که بعد از پایان «کوچه ژاپنیها» جلوی دوربین میرود. تهیهکننده فیلم سینمایی «روسی» ادامه داد: باید شرایط مناسبی فراهم شود تا خطر ابتلاء به این بیماری به حداقل برسد تا بتوانیم فعالیتهای سینمایی را آغاز کنیم. وی توضیح داد: مساله دیگر این است که اکران فیلم در سینماهای کشور با مشکل مواجه است، در حال حاضر تعداد بسیاری فیلم در نوبت اکران قرار دارند که تعدادی از آنها برای ۲ سال پیش است، هرچند تولید فیلمها به دلیل شیوع بیماری کرونا کند شده، اما مساله اکران فیلمها نیز جزو مواردی است که باید به آن توجه کرد. ثقفی در پایان گفت: متأسفانه سالنهای سینمایی بسته است، اما این مساله وجود دارد، زمانی که سالنهای سینمایی باز شود حتی با رعایت پروتکلهای بهداشتی تا چه اندازه مخاطب برای حضور در سینماها احساس امنیت میکند. نباید فراموش کرد که حتی اگر فاصلهگذاری در سالن سینما اجرایی شود حتی اگر یک نفر در این سالن عطسه کند امکان ابتلای چند نفر به بیماری کرونا وجود دارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4288/19661/78082
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4288/19661/78083
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4288/19661/78084
|
عناوین این صفحه
- کمال «همسران»؛ ۲۶ سال بعد
- یک رکورد دیگر ثبت شد
- اخبار