|
ارشاد ناگهان نگران «سریالسوزی» شد!
بازیگران در دوربرگردان اجرا
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
با چهل و دومین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه باشید.
چهره هفته؛ محمد علی کشاورز
محمدعلی کشاورز فعالیت حرفهای خود را از صحنه تئاتر آغاز کرد و با تله تئاتر، نمایش و همچنین همکاری با کارگردانان مطرح سینمای ایران، نقشهای ماندگاری را حلق کرد اما خاطره جمعی مخاطبان امروز از او، بیشتر بهواسطه تجربههای تلویزیونیاش شکل گرفته است.
این بازیگر توانمند و حرفهای کشور این هفته پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت و میدان هنر را از وجود خود محروم کرد. در این مدت هنرمندان بسیاری که با او همکاری داشتند یا نداشتند برایش قلم زدند و او را با نقشهای ماندگارش ستایش کردند؛ نقشهایی که بخش عمدهای از آنها در قاب جادو خلق شده بود.
مردم نیز بیشتر با سریالهای تلویزیونیاش خاطره بازی کردند و حتی رسانهها بعد از فراغش تیترهایی برای این بازیگر مشهور و محبوب کشور زدند که با آن کاراکترها در قاب جادو تثبیت شده بود. نقشهایی چون «پدرسالار» که شاید حتی به دلیل تصویر شخصیتی که از مردان سنتی در چند دهه پیش ارائه میداد تا حدی منفی و تیره هم بود با این حال حضور کشاورز در این نقش و شخصیتی که ایفا کرد باعث شد حتی همین نقش شبه دیکتاتور و مقتدر هم برای بسیاری به ماندگاری ثبت شود و برای وداع از لقب «پدرسالار تلویزیون» استفاده کنند.
پیشنیه کشاورز در تلویزیون به دههها قبل برمیگردد هم با تله تئاتر و هم سریال در قبل و بعد از انقلاب به ایفای نقش پرداخت اما به قول همسر علی حاتمی او هم مثل بسیاری از هنرمندان این سالها با نقشهایی که بعد از انقلاب ایفا کرد درخشید. او جزو اولین و پرکارترین چهرههای صنعت سریال سازی بعد از انقلاب بود که در دهه ۶۰ توانست در دورهای طلایی از سریال سازی به ایفای نقش پردازد.
سریالهایی چون «سلطان و شبان» به کارگردانی داریوش فرهنگ و یا «سربداران» محمدعلی نجفی یا «هزار داستان» علی حاتمی و نقش شعبان استخونی در این سریال که شاید کسی نباشد که حتی سکانسهایی کوتاه از بازی او در این سریال را ندیده باشد. سریال «گرگها» به کارگردانی داوود میرباقری نیز از دیگر آثار او در همکاری با کارگردانان مطرح این روزهای تلویزیون است و همچنین «پدر سالار» که به دهه ۷۰ میرسد.
میتوان گفت کشاورز در سالهایی که تلویزیون و عرصه سریالسازی در حال شکلگیری بود و مدیران صداوسیما در حال تثبیت این سازمان با هویت و جایگاه منحصر به فرد در حوزه سریال بودند، نقش ویژهای در این دستاورد و اعتبار داشت؛ دستاوردی که باعث شد تلویزیون دورهای طلایی را در سریالسازی سپری کند و همچنان نگاه بسیاری به این دوره با حسرت و البته افتخار باشد.
با این حال طی سالهای اخیر که کشاورز بیشتر در خانه و در حال استراحت بود کمتر مدیران تلویزیون از او یاد و عیادتی کردند و شاید تنها سالی یکی دو بار در برنامههای تلویزیونی حضور پیدا کرد و از او یاد شد.
مدیران تلویزیون شاید بیشترین کسانی بودند که میتوانستند در عقبه تلویزیونی این بازیگر او را مورد تجلیل و تکریم قرار دهند. با این حال گویی این مدیران بیشتر و راحتتر او را به فراموشی سپردند. مصداق مهم این فراموشی هم به آئین تشییع کشاورز برمیگردد که با وجود برگزاری در بهشت زهرا (س) و سپری کردن پروتکلهای معمول در شرایط فعلی کرونایی باز هم از تمام عرصههای مدیریتی در حوزه تئاتر و سینما نمایندگان و مدیران ارشد حضور داشتند و جای خالی مدیران تلویزیون در بدرقه این ستاره قاب جادویی به شدت احساس شد.
مدیران تلویزیون البته معمولاً عادت به حضور در مراسم تشییع هنرمندان ندارند و سابقه تاریخی تشییع هنرمندان نشان میدهد که نبودشان در تکریم ستارههایی که بارها برای تلویزیون اعتبار کسب کردهاند یک روال معمول است نه یک استثنا!
حاشیه هفته؛ جدایی یک مجری بازیگر دیگر از اجرا
کامبیز دیرباز سال گذشته با اجرای مسابقه «دست فرمون» در تلویزیون دیده شد مسابقهای که در حوزه اتومبیلرانی بود و به دلیل آنچه گفته شده بود علاقه و اشراف دیرباز به موتور و سرعت اجرای این مسابقه را به عهده گرفت. او این هفته در گفتگویی اعلام کرد که نتوانسته است برای فصل جدید این مسابقه با تهیهکننده به توافق مالی برسد و به همین دلیل دیگر قرار نیست مجری این مسابقه باشد.
چندی پیش نیز فصل جدید «اعجوبهها» در حالی روی آنتن رفت که مجری این مسابقه نیز تغییر کرده بود. «اعجوبهها» با اجرای مهران غفوریان کارش را آغاز کرد و در فصل جدید نادر سلیمانی اجرای این مسابقه را بر عهده گرفته است.
این هنرمندان در حالی اجرای این مسابقات را بر عهده گرفته بودند که تلویزیون در نظر داشت این مسابقات را به برندهای اصلی خود بدل کند و با توجیه برندسازی و جلب مخاطب سراغ این هنرمندان رفت و حالا اصلیترین عنصر شناسنامهای این برندها یعنی مجری اصلی، تغییر پیدا کرده است.
گاهی برای جلب نظر مخاطب به یک برنامه ابتدا از هنرمندان و ستارهها استفاده میشود و بعد از مجریان تلویزیون و یا چهرههای جدیدتر استفاده میکنند تا هم برند برنامه حفظ شود و هم در نبود او چهرههای جدیدتری معرفی شوند با این حال سابقه برخی از برنامهها نشان داده است که تغییر صرف یک مجری بازیگر که با بازیگر دیگری در جایگاه پایینتری هم همراه شده است به رویکرد برنامه برای برندسازی آن توجهی نشان نداده است.
تغییر دیرباز هم اگر بتواند با جایگزین مناسبی همراه شود فرصتی خواهد بود تا برند برنامه حفظ شود در غیر این صورت هزینهای است که برنامه برای آوردن یک بازیگر و حالا رفتن او صرف کرده است. هرچند اشاره به یک نکته هم لازم است که بازیگران و هنرمندان در چند سال اخیر دستمزدهای بالایی برای اجرا دریافت کردهاند که باعث شده است توقعاتی بیش از حد استاندارد برایشان ایجاد شود و اگر قرار است حضورشان در اجرا به این توقع دامن بزند ارجح بر همین است که تلویزیون پروتکلهای مالی را اصل و اساس قرار دهد تا حفظ یک مجری بازیگر.
اتفاق هفته؛ توقف صدور مجوز ساخت سریالهای خانگی
روابط عمومی سازمان سینمایی این هفته مصاحبهای را به نقل از بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم برای رسانهها ارسال کرد که خبری عجیب و غیرمنتظره بود. حبشی در این مصاحبه گفته بود «تعداد مجوزهای صادره و سریالهای در حال تولید و آماده توزیع برایش نمایش خانگی بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است و تا نمایش چند سریال آماده توزیع و ایجاد تعادل میان زنجیره صدور مجوز تا توزیع لازم است چند ماهی از صدور مجوز جدید خودداری شود.»
حبشی دلیل این اقدام عجیب را هم به سریالسوزی نسبت داده بود و مقایسه کرده بود که این پدیده مثل فیلم سوزی خواهد بود. این در حالی است که اکران فیلم در سالن سینمایی و توزیع سریال در فضای اینترنتی و یا شبکه نمایش خانگی دو مقوله بسیار متفاوت است و اساساً مخاطب در این فضا بیشتر به دنبال دسترسی و امکان بیشتر برای انتخابهای متعدد است یعنی باید امکان ساخت سریالهای متنوع و مختلف وجود داشته باشد تا مخاطب هم بتواند در سبد فرهنگی خود مطابق با سلیقه شخصیاش محصولی را خریداری کند.
اساساً هم مخاطب سراغ شبکه نمایش خانگی میآید تا بتواند به تماشای آنچه دلخواهش است دست پیدا کند نه اینکه مثل تلویزیون از میان چند سریال محدود به اجبار بیننده یکی شود!
به ویژه اگر دلیل اصلی این اقدام به واقع سریال سوزی باشد خود تهیهکننده و سرمایهگذار بیشتر از این بابت باید نگران باشند و برای آن تدبیر کنند و نیازی به ورود اینگونه دولت به یک چرخه کاملاً اقتصادی و مبتنیبر سودوزیان نبود!
شبکه نمایش خانگی اساساً ظرفیت قابل اشباعی ندارد و تجربه هم نشان داده است از میان چند سریالی که هر چند ماه در این شبکه توزیع میشود تنها یک یا دو سریال بیشتر مورد پسند مخاطب قرار گرفته است و یا صرفاً یک اثر از ساختارهای محتوایی و تکنیکی لازم برخوردار بوده است.
بنابراین در شرایط فعلی که اتفاقاً بازار سریالهای خانگی چندان هم داغ و شلوغ نیست چنین تصمیمی هم عجیب است و هم نمیتواند مصداقی برای سریال سوزی باشد. از طرف دیگر چنین تصمیمی بیشتر شائبه ایجاد انحصار برای دیگر محصولات را ایجاد میکند که شاید برای حمایت از توزیع یک محصول خاص چنین تدبیری اندیشیده شده است. غیر از اینها نفس دخالت دولت در زمینی که بیشتر با فرایندهای خصوصی سازی جلو میرود نیز اشتباه است.
البته بعد از خبر مذکور تحلیلها و گمانهزنیهایی هم از طرف برخی رسانهها در فضای غیررسمی مطرح شد که دلایل این اتفاق را نه به سریال سوزی که به دلایل دیگری مرتبط دانسته بودند و هنوز مشخص نیست این تصمیم بر اساس چه منطقی اتخاذ شده است.
سینما در سیما؛ «هفت» زنده نشد؟
جمعهای که گذشت بالاخره اولین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» بعد از چند ماه به آنتن شبکه سه سیما رسید. برنامهای که به صورت ضبطی روی آنتن رفت و در اولین قسمت به موضوع بحث برانگیز چند وقت اخیر یعنی اکران اینترنتی و همچنین بازگشایی مجدد سینماها پرداخت. در بخش نقد فیلمهای سینمایی نیز فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا که اولین اثری بود که در فضای اینترنتی اکران شد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
مباحث مطرح شده در این برنامه سینمایی نه از چالش و نه از حساسیت خاصی برخوردار نبود و به راحتی میتوانست زنده هم به پخش برسد با این حال «هفت» مثل چند برنامه تولیدی دیگر از سال گذشته از زنده بودن درآمد.
سال گذشته در پی حاشیههایی که برای چند برنامه زنده به وجود آمد و سخنانی که به یک باره روی آنتن مطرح شد ضبطی شدن برخی برنامهها در دستور کار قرار گرفت و ابلاغیهای برای این منظور به دست برنامه سازان رسید.
روندی که با این توجیه که ضرورتی ندارد همه برنامهها زنده باشند به ضبطی کردن آنها اقدام کرد و ایدهآلش این بود که برنامههای ضبطی با کیفیت بالاتری هم ارائه شوند چراکه برنامه ساز وقت و زمان کافی دارد روی آیتم سازی، گرافیک، طراحی و مباحث، بیشتر انرژی صرف کند و زمان دیگر فوریت و محدودیتی برایش ایجاد نمیکند.
در حالی که این اتفاق هم عملاً روی خروجی برنامهها رخ نداد ولی برنامههای مذکور عملاً از زنده به ضبطی درآمدند. از جمله این برنامهها، سینماییها بودند که در مقطعی به صورت تولیدی روی آنتن رفتند که بیشتر به جشنواره فیلم فجر محدود میشد. بعد از جشنواره فجر «نقد سینما» دوباره به صورت زنده کار خود را از سر گرفت اما «هفت» به عنوان یک برند مهم سینمایی در تلویزیون همچنان ضبطی است و این از اهمیت برنامه خواهد کاست.
پیشنهاد هفته؛ دوربرگردون با عبدالله روا
عبدالله روا چند هفته است که با یک برنامه تازه به شبکه سه آمده است؛ «دوربرگردون» که هر هفته دو قسمت از آن پخش میشود و تاکنون ۵ قسمت از این برنامه روی آنتن رفته است. رویکرد این برنامه مثل اغلب برنامهها گفتگومحور است اما سعی دارد از فضای کلیشهای کمی فراتر رود.
این برنامه از آیتمهایی برخوردار است و روا در خلال گفتگوها هم سعی میکند تصویر حاکم بر یک گفتگوی رسمی و روتین را بر هم زند. مثلاً چندی پیش که علی علیپور بازیکن فوتبال مهمان او بود با یک تغییر موقعیت از او خواست او شعری از حافظ بخواند و خودش در استودیو روپایی بزند. چالشی که ظاهراً کمی هم برای علیپور سخت بود و مخاطب تلاشی از حافظ خوانی او را روی آنتن دید.
این برنامه البته سراغ مهمانانی از حوزههای مختلف میرود و چندان هم قرار نیست سلبریتی محور یا چهره محور باشد. تم اصلی برنامه هم رانندگی و فرهنگ ترافیک است و با این مجوز شاید خیلی هم تعجب نکنید که در بخشی از برنامه ببینید مجری و مهمان به مسابقه اتومبیلرانی در فضای گیم پرداختهاند.
این برنامه هر هفته پنجشنبهها و جمعهها روی آنتن میرود که پنجشنبهها عصر ساعت ۱۹:۳۰ و جمعهها ساعت ۱۳:۳۰ به پخش میرسد. امروز هم مخاطبان میتوانند شاهد حضور یک مترجم ورزشی با عنوان مهمان در این برنامه باشند.
«مولوی» از اول تیر فعال میشود
امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره وضعیت و زمان از سرگیری فعالیتهای این مجموعه تئاتری بعد از توقف چند ماهه فعالیتهای تئاتری به دلیل شیوع ویروس کرونا، به خبرنگار مهر گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هماهنگی دانشگاهها، از اول تیر اجرا در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی با به صحنه رفتن مونولوگ «ابر شلوارپوش» به کارگردانی امیر اخوان از سر گرفته میشود.
وی ادامه داد: طی هفته آتی نیز ۲ نمایش «و همیشه بهار» مهیار جوادیها و «پنهان خانه پنج در» آرش فلاحت پیشه اجراهای خود را که پیش از این به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی از سر میگیرند.
حریری درباره رعایت پروتکلهای بهداشتی در مرکز تئاتر مولوی توضیح داد: همه شرایط بهداشتی برای از سرگیری فعالیتهای این مرکز موردتوجه قرار گرفته و با مشاوره مرکز بهداشت دانشگاه تهران دستورالعمل بهداشتی تکمیلی نیز تدوین و به گروهها ارائه شده است تا در هنگام تردد و همکاران تالار و مخاطبان و همچنین فعالیت و اجرای گروهها رعایت شود.
وی تأکید کرد: با برنامهریزیهای بهداشتی که در مرکز تئاتر مولوی در نظر گرفتهایم شرایط به گونهای رقم میخورد که هیچگونه نگرانی برای شرایط بهداشتی و ویروس کرونا وجود نداشته باشد هر چند انجام کوچکترین اعمال روزانه هر کدام از ما در زندگی هم میتواند درصد ریسک ابتلا به این ویروس را داشته باشد. امیدوارم به زودی روند شیوع این ویروس کاهش پیدا کند تا بازه زمانی اعتمادسازی مخاطب برای حضور در سالنهای تئاتر کمتر شود.مدیر مرکز تئاتر مولوی افزود: در کنار همه این موارد ضدعفونی پایش کسانی که در مجموعه تردد میکنند و همچنین ضدعفونی روزمره مجموعه را در دستور کار دار م. سعیمان بر این است که تمام فعالیتها و اتفاقاتی که به لحاظ خدماتی برای مخاطبان صورت میگیرد نیز کمترین تجمیع و تماس را داشته باشد.
حریری در پایان سخنان خود درباره استفاده از ظرفیت ۵۰ درصد سالنهای مرکز تئاتر مولوی، یادآور شد: طبق ابلاغیه وزارت ارشاد ۵۰ درصد ظرفیت سالن مورد استفاده قرار میگیرد. طبق هماهنگیهایی که با سایت فروش بلیت آثار انجام دادهایم قرار بر این است که در هنگام خرید بعد از رزرو یک یا چند صندلی، صندلیهای مجاور به صورت اتوماتیک قفل شوند تا فاصله گذاری رعایت شود. البته برای اجراهای سالن اصلی مجموعه، ظرفیت ۵۰ درصد بر اساس چیدمان اجراها لحاظ میشود.
آغاز به کار یک گالری جدید
نمایشگاه «کاربافو» برگزار میشود
نمایشگاههای هنری که حدود ۳ ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل بودند، از دو هفته پیش با تمهیدات بهداشتی گشایش یافتهاند.
بر این اساس، گالریهای مختلف با اعمال موارد بهداشتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده و با رعایت تمهیدات و پروتکلهای بهداشتی مدنظر برای مخاطبان، نمایشگاههای هنری را برپا کردهاند. در ادامه برخی نمایشگاههای هنری که در روز جمعه ۳۰ خردادماه در گالریهای پایتخت گشایش مییابند، برمیشماریم.
به علاوه این نمایشگاهها، تعدادی دیگر از گالریهای پایتخت با توجه به رویکردهای خود، نمایشگاه مجازی در صفحه اینستاگرام و سایت خود برگزار میکنند مثل گالریهای آرتیبیشن، گلستان، شیرین و ایرانشهر.
گالری هنر طهران
گالری «هنر طهران» با برپایی نمایشگاه عکاسی «۹۹» به کیوریتوری فریدون فربود، فعالیتهای نمایشگاهی هنری خود را آغاز خواهد کرد. این نمایشگاه از جمعه ۳۰ خردادماه به مدت یک ماه در گالری هنر طهران به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، بن بست نیکوشهر، پلاک ۳ گشایش مییابد.
در استیتمنت این نمایشگاه به قلم فریدون فربود آمده است:
«قابهای کوچک و روایتهای عکاسانه. عکاسی شاید تنها ثبت یک تصویر به نظر برسد اما هر عکس نگاه و داستانی در پی خود دارد و پنجرهای است به بخشی از زندگی و منظری است برای دیدن. نمایشگاه عکاسی ۹۹، بستری برای این روایتهای عکاسانه است و قاب تصاویر آنها شاید دریچهای به جهان پیرامون هر یک از ما باشد.
قابهای کوچک این نمایشگاه، بهانهای برای نگریستن به بخشی از عکاسی معاصر ایران و روایت تصویر شخصی بیش از ۹۰ عکاس است.این نمایش که به مناسبت افتتاح گالری هنر طهران ترتیب داده شده، آغاز مسیری است که از این پس در پیش گرفته خواهد شد.»
گالری شکوه
نمایشگاه نقاشیهای ۷۷ هنرمند با عنوان «سکو ۹۹» از جمعه ۳۰ خردادماه در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپا میشود. این نمایشگاه در سه بخش برگزار خواهد شد که در مجموع آنها ۱۳۴ اثر از ۷۷ هنرمند به نمایش در آمده است.
همچنین همزمان با ارائه آثار هنری این نمایشگاه در گالری شکوه برای بازدیدکنندگان ایرانی، آثار این نمایشگاه به صورت آنلاین در نمایشگاه بینالمللی بیافرین (biafarin.com) برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان با امکان خرید آثار هنری با استفاده از تکنولوژی شرکت کانادایی مدیریت و بازاریابی هنری بیافرین فراهم شده است.
در نمایشگاه «سکو ۹۹» آثار نصرت الله مسلمیان، داود شهیدی، واهیک هارتونیان، آرمان یعقوب پور، پژمان رحیمی زاده، علیرضا آدمبکان، امیر راد، زروان روحبخشان، عیسی جباری، شیما خشخاشی، تکتم میرباقری، بارائه رئیسی، نرگس سلیمان زاده، رضا بابک و دیگر هنرمندان عضو مؤسسه سکو به نمایش در میآید.
گالری سایه
دومین نمایشگاه کارت پستال «کاربافو» از جمعه ۳۰ خرداد تا ۱۱ تیرماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ آغاز به کار میکند. در این نمایشگاه آثار ۸۶ هنرمند طراح و نقاش به نمایش در میآید.
گالری اُ
نمایشگاه انفرادی نقاشی امید بازماندگان از جمعه ۳۰ خرداد تا ۱۶ تیرماه در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول افتتاح میشود.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «اصلیترین موضوع آثار بازماندگان، زندگی و مناظر شهری است که با ضرب قلمموهای خاص این هنرمند به تصویر درمیآیند. آثار او در کمال سادگی -هرچند رمزآلود- عموماً بر اساس احساسی که هنرمند در لحظه نسبت به فضا و شرایط زندگی داشته شکل گرفتهاند و در پی بیانی شعارگونه نیستند. به عبارت دیگر، آثار وی بیش از آنکه بر دنیای واقعی استوار باشند، قصد در بازنمایی احساس هنرمند در لحظهای خاص را دارد و در نهایت، آنچه آثار او را متفاوت میکند، شکار لحظههاییست که ممکن است افراد دیگر بیتوجه و بهسادگی از کنار آن عبور کنند؛ مانند انعکاس نور بر روی بیلبوردی در جاده یا حس وزش باد در شاخههای درختان در اثری دیگر. احساس جاری و سادگی در آثار بازماندگان عنصری است که به سرعت مخاطب را به وجد میآورد و این مسأله فارغ از حضور یا عدم حضور فیگور در نقاشیها، از عمده ویژگیهای برجسته این هنرمند بهشمار میرود.»
عصر جدید؛ سرگرمی مبتذل یا رنسانس برنامهسازی؟
عصر جدید نام تازهترین برنامهی احسان علیخانی، تهیه کننده و مجری نامی کشور است که کار خود را از ۲۷ بهمن ۹۷ آغاز کرد و فصل اولش از همان تاریخ کلید خورد. درواقع در این فصل رقابت کنندگان در بخشهای هنری، ورزشی و سرگرمی زیر نظر داوران به رقابت میپردازند که داوری در این برنامه بر عهده افرادی همچون امین حیایی، رویا نونهالی، آریا عظیمینژاد و سید بشیر حسینی است. عصر جدید یک برنامهی استعدادیابی است که تبلیغات خیره کنندهای در شبکهی سه سیما دارد و کپی کم و بیش با کیفیتی از برنامهی گات تلنت است که هنوز راه درازی برای موفقیت در پیش دارد.از آغاز اولین سری این برنامه تا به امروز، از جنبههای مثبت و منفی مورد بررسی قرار گرفته است که طبیعتا مخالفان و موافقانی داشته است، موافقان آن را برنامهای جذاب میدانستند و منتقدان آن را کپی نمونههای خارجی! در این مطلب سعی داریم به نکات مثبت و منفی این برنامه بپرداریم. در ابتدا جنبهی مثبت این برنامه را مورد بررسی قرار میدهیم و بعد به ایرادات و اشکالاتش میپردازیم.
از مهمترین نکات مثبت این برنامه میتوان به موضوعش اشاره کرد، یعنی استعدادیابی! طبیعتا در کشورمان فقدان کشف استعداد کودکان به چشم میخورد. تا جایی که حتی میبینیم شرکت کنندگان با سنهای بالا در این برنامه شرکت کردهاند با امید به اینکه شاید مورد توجه قرار بگیرند و بتوانند بالاخره در این سن و برهه از زندگی خود، در زمینهی علاقه و استعدادشان فعالیت کنند.در سیستم آموزش ما متاسفانه معلمین تصور میکنند هرکسی ریاضی بلد نیست، یا عربی را نمیفهمد، خنگ است و هیچ استعدادی ندارد. این در حالی است که دانش آموزی که ریاضی بلد نیست شاید شعر خوب میگوید. شاید در ورزش موفق است. شاید استعداد هنری دارد.حتی اگر یک نفر سرنوشتش با چنین برنامههایی تغییر کند، یعنی اساس کار صحیح بوده است. در بیشتر مواقع استعدادها پشت در ریاضی، فیزیک و شیمی میمانند. برنامههایی مثل عصر جدید، این تابو را میشکند و این اجازه را به افراد میدهد که استعداد خود را به قضاوت مردم بگذارند. پس برنامه احسان علیخانی و یا هرکسی که کمک کند استعدادهای نهفته رشد پیدا کنند، قابل احترام است حتی اگر کپی از یک برنامه آمریکایی باشد.یکی از مثالهای بارز این اتفاق، کشف استعداد محمد زارع در فصل قبلی عصر جدید است که در حال حاضر به عنوان یکی از مربیان این برنامه فعالیت میکند.اگر با یک نگاه کلی و با توجه به محدودیت و معذوریتهای تولیدی برنامهسازی نسبت به نمونههای خارجی به این محصول نگاه کنیم، قطعاً با مجری، هیأت داوران، استودیوی خوب و روایتی صمیمی توانسته قدمی در عرصه استعدادیابی ایرانی بردارد. قطعاً در ادامه نواقص فنی و تکنیکی کار هم کاسته خواهد شد.عصر جدید برای بررسی و پالایش متقاضیان کار دشواری داشته و باید از بین صدها نفر به گزینههای نهایی برسد. همین نشاندهندهی تنها یکی از سختیهای تولید این برنامه است. امید است که این برنامه در روندی معقول مسیر رو به رشد داشته باشد و با اصلاح نواقص به یک جایگاه مناسب در عرصه برنامهسازی برسد.
نقدهای وارد بر عصر جدید
تلویزیون بخش عمدهای از مخاطب جدیاش را از دست داده، مخاطبی که به جز ساعتی برای سرگرم شدن، بخواهد نقدهای جدی این رسانه را هم دنبال کند و به دنبال فهمیدن کم و کیف برنامههایی باشد، میبیند برنامه «عصر جدید» علیرغم تبلیغات گسترده، برآورد بالا و پول کلان تبلیغاتی که نصیب خودش و سازمان صدا و سیما میکند، برنامهی چندان موفقی نبوده است.
به چندین و چند دلیل:
۱. برنامه از روی نمونهی خارجی اش کپی شده و زحمتی برای طراحی اولیه این برنامه در کار نبوده است
۲. شاید در طول یک دوره از عصر جدید بین ٧٠ تا ١٠٠ شرکت کننده حضور پیدا کنند. این شرکت کنندهها کشف نشده اند و کسانی هستند که از بین فیلمهای ارسالی انتخاب میشوند، پس زحمت چندانی برای پیدا کردنشان کشیده نمیشود. درصد بالایی از افراد انتخاب شده، برای تست خوانندگی میآیند که سادهترین راه برای انتخاب است.
آنچنان که اگر در جمعیت مدرسهای تست خوانندگی بگیرید قطعا به چند صدای خوب برمی خورید، در حالی که میان همین انتخاب شدههای خوانندگی در میدان عصر جدید، بهندرت به صدای درست و خوب و حرفهای برمیخوریم. در عین حال در هر دو سری از برنامه عصر جدید دیدهایم که در میان این انتخاب شدهها هم، تعداد دانه درشتهایی که استحقاق واقعی برای حضور در چنین جایگاهی را دارند، در هر دوره به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسند.
۳. در هیچکدام از برنامههای استعدادیابی دنیا، تافتهی جدا بافتهای به نام مجری وجود ندارد که گاهی از داورها بخواهد نظرشان را عوض کنند و زنگ طلایی را روی میز خودش بگذارد. به علاوه اینکه پخش آنچه گذشت و توضیح تکراری و طولانی هر قسمت توسط مجری، وقت زیادی از برنامه میگیرد که حساب تک تک این ثانیهها و دقیقهها را در برآورد کلی برنامه از حساب بیت المال نوشته شده است.
۴. احسان علیخانی آدم به شدت باهوشیست. خوب میداند چطور وقت برنامه اش را پر کند. چطور نسبت بالایی از سوژههای معمولی را با تک و توک اتفاقهای ریز و درشت بپوشاند و درنهایت با چند اتفاق خوب برنامه را به پایان ببرد تا در ذائقه عمومی مخاطبان برنامه اش کاردرست و حرفهای جلوه کند. احسان علیخانی پایان خوش را بلد است.
پینوشت: این مطلب با دخل و تصرف از خبرآنلاین و یادداشت بهار هاشمی در شبکه اجتماعی «ویرگول» برداشته شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4297/19736/78455
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4297/19736/78456
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4297/19736/78457
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4297/19736/78458
|
عناوین این صفحه
- بازیگران در دوربرگردان اجرا
- «مولوی» از اول تیر فعال میشود
- نمایشگاه «کاربافو» برگزار میشود
- عصر جدید؛ سرگرمی مبتذل یا رنسانس برنامهسازی؟