|
فیلترینگ ۸۶ سایت متخلف و ضبط آثار تاریخی در ۳ ماه نخست امسال
سردار امیر رحمتاللهی فرمانده یگان حفاظت میراثفرهنگی کشور در جلسهای با مدیرعامل یک سایت خرید و فروش آنلاین در خصوص درج آگهی خریدوفروش اموال فرهنگیتاریخی در این سایت گفت: عدهای سعی میکنند با از بین بردن فرهنگ، اهمیت آن را کمتر کنند و موضوعاتی را که بسیار حائز اهمیت است، عادی جلوه دهند. اگر هرگونه خدشهای به فرهنگ وارد شود به یک بخش یا کل کشور صدمه وارد میشود بههمین دلیل با حساسیت این موضوع را دنبال میکنیم.
او خطاب به مسئول سایت خرید و فروش آنلاین گفت: کاری که شما انجام میدهید بهنوعی خدمات اجتماعی محسوب میشود، هر نوع خدمات و فعالیتهای اجتماعی که ارائه و انجام میشود، حتماً یک اصل لازمالاجرا دارد و اینکه برخلاف سیاست کیفری کشور نباشد، این سیاست خاص کشورمان است، البته ممکن است در یک کشور یک موضوعی جرم شناخته نشود.
او تصریح کرد: موضوع میراثفرهنگی بهاندازهای اهمیت دارد که در قانون مجازات اسلامی، قانونگذار در تقسیمبندیها، جرایم علیه میراثفرهنگی را در ردیف جرایم علیه امنیت قرار داده و استثنائاً در مواردی گفته است که شروع به جرم نیز بهعنوان جرم شناخته میشود.
فرمانده یگان حفاظت میراثفرهنگی کشور درباره جرایم در فضای مجازی گفت: آمار جرایم در فضای مجازی از رشد فزایندهای برخوردار است و دلایل متعددی دارد، مهمترین دلیل آن این بوده که تعقیب کردن آن سخت است. در برخی موارد ما با مجرم بهشکل مستقیم برخورد میکنیم، ادوات حفاری و شیء تاریخی غیرمجاز آنها را ضبط میکنیم. قانون در این موارد صراحت دارد اما فضای مجازی از ظرافتهای خاصی برخوردار است.
سردار رحمتاللهی گفت: اعتقاد داریم در بحث جرایم علیه میراثفرهنگی، رویکردمان باید پیشگیرانه باشد، هر چقدر در برخورد با جرایم علیه میراثفرهنگی، هزینههای ارتکاب جرم را بالا ببریم، آسیب کمتری به آثار تاریخی وارد میشود. در فضای مجازی سیاستگذاری ما مبتنی بر این نظریه است که باید اقداماتی بازدارنده و پیشگیرانه انجام دهیم. بخش حقوقی و فنی ما هرروز سایتها و فضای مجازی را رصد و پایش میکند.
فرمانده یگان حفاظت میراثفرهنگی کشور گفت: اگر اجازه خریدوفروش دستگاه فلزیاب، طلایاب و… را با عناوین مختلف بدهیم و موجب شویم تا خریدوفروش اشیای تاریخی بهراحتی انجام شود، درواقع یک عملیات مجرمانه را ترغیب کردیم. باید موضع بگیریم و مداخله و برخورد قانونی کنیم به این دلیل به دنبال ظرفیتسازی رفتیم تا در فضای مجازی با مجرمان برخورد کنیم.
او از فیلتر شدن ۱۸۰ سایت و کشف و ضبط ۴۰ هزار قلم شیء تاریخی در سال گذشته خبر داد و گفت: در سهماهه اول سال جاری با ۸۶ سایت برخورد کردیم که فیلتر شدند.
سردار رحمتاللهی افزود: با لینک شدن به سامانه برخط فضای مجازی دادستانی کل کشور دیگر نیازی نیست به پلیس فتا برای فیلترینگ و برخورد با سایتهای غیرمجاز مراجعه کنیم، این ابزار بهشکل مستقیم در اختیار ما قرارگرفته است و ما بهعنوان یک کاربر فعال دادستانی در امور فضای مجازی میتوانیم، کار رصد فضای مجازی را بیش از پیش دنبال کنیم. درگذشته درخواست فیلترینگ را بهشکل کتبی ارسال میکردیم که انجام این کار زمانبر بود و با مشکلات بروکراسی روبرو بودیم، اما با توجه به شرایط و امکانات فعلی طی ۲۴ ساعت یا درنهایت ۴۸ ساعت یک سایت را فیلتر میکنیم.
او تصریح کرد: قانونگذار معمولاً در فضای مجازی، قانون مبارزه با جرایم رایانهای را مورد ملاک برخورد و تشخیص قرار میدهد و دادستانی نیز بر این اساس برخورد میکند. درگذشته یکی از مشکلاتی که داشتیم این بود که جرایم علیه میراثفرهنگی را بر اساس بند چهار ماده ۲۱ قانون جرایم رایانهای تحت عنوان تشویق، تحریک و تسهیل ارتکاب جرایمی که دارای جنبه عمومی هستند از قبیل اخلال در نظم، تخریب اموال عمومی، ارتشا، اختلاس، کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مشروبات الکلی و… در نظر میگرفتند که این نظر ما را تأمین نمیکرد.
فرمانده یگان حفاظت میراثفرهنگی افزود: با تعاملات و جلساتی که داشتیم و بر اساس پیگیریهای بخش حقوقی یگان حفاظت میراثفرهنگی درنهایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قبول کرد تا بر اساس قانونی که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسیده است هرگونه خرید، فروش، تبلیغ و نگهداری فلزیاب باید با اخذ مجوز از سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی وقت باشد، اگر کسی مجوز نگرفت عمل غیرقانونی مرتکب شده و دستگاه ضبط میشود.
او گفت: ضمانت اجرایی این قانون درگذشته فقط ضبط دستگاه فلزیاب بود، به این منظور این اقدام نمیتوانست بازدارنده باشد، متأسفانه آمارهای ما حکایت از آن داشت که میزان خریدوفروش دستگاه فلزیاب در فضای مجازی افزایش پیداکرده است درنتیجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استناد کردیم که تعریفی از کالای مجاز مشروط داشت البته این مشروط بودن منوط به اخذ مجوز از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است.
سردار رحمتاللهی بیان کرد: امروز پروندههایی که با این عنوان به دادگاه میفرستیم، ضمانت اجرایی آن این است که علاوه بر ضبط دستگاه فلزیاب، یک تا سه برابر ارزش کالای مکشوفه جزای نقدی برای مرتکب در نظر گرفته میشود، درنتیجه هزینههای ارتکاب جرم افزایش پیداکرده و میتواند یک اقدام بازدارنده مناسب تلقی شود.
او در خصوص درج آگهی خریدوفروش اشیای تاریخی در فضای مجازی گفت: این کار با سودجویی در فضای مجازی انجام میشود چون انگیزه بسیاری از این افراد، کلاهبرداری است در حقیقت اینیک مانور متقلبانه محسوب میشود. قانونگذار خریدوفروش طلایاب، فلزیاب، فروش اشیای تاریخی که عمدتاً اصل نبوده و تقلبی هستند بهعنوان جرم مستقل با عنوان کلاهبرداری تلقی میکند. تمامی اقداماتی که برای خریدوفروش اشیای تاریخی انجام میشود غیر قانونی بوده و عملیات مجرمانه محسوب میشود.
او تصریح کرد: افرادی که اقدام به تبلیغ خریدوفروش اشیای تاریخی در فضای مجازی میکنند یک عمل مجرمانه انجام میدهند و قصد دارند با تغییر عناوین به آن وجاهت ببخشند و از سادهانگاری عوام استفاده میکنند، معمولاً انگیزه آنها کلاهبرداری بوده و افراد طماع و سادهاندیش را به دام میاندازند و اموال آنها را تحصیل میکنند.
او افزود: یکی از اقدامات دیگر ما این است که در برخی موارد خاص، نماینده حقوقی یگان حفاظت میراثفرهنگی به دادسرای فرهنگ و رسانه میرود و شکایت خود را ارائه میدهد، با همکاری نیروی انتظامی کشف جرم انجام میدهیم و صرفاً به فیلتر کردن یک سایت بسنده نمیکنیم.
دیدن پدیدههای رمزآلود سمنان
از پخت غذا داخل زمین تا ریگ جن
سفر به استان سمنان در واقع سفر به استانی است که همه نوع جاذبه را به جز دریا در خود دارد در استان به فاصله زمانی کمی میتوان از جنگل سبز به کویر خشک سفر کرد. درست وقتی که در ارتفاعات جنگل ابر کنار اقیانوس ابرها و یا در شهر شهمیرزاد سردتان شده میتوانید به پارک ملی کویر بروید که تا چشم کار میکند زمین صاف باشد و نمکزار.
در واقع هنگام سفر به این استان چه در اواخر تابستان که قرار است با دشتهای آفتابگردان کالپوش در شهرستان میامی مواجه شوید و چه در زمستان که به کویر میروید، باید با خودتان هم بارانی و لباس گرم ببرید و هم کلاه آفتاب گیر و لباس خنک. مدت زمانی هم که میخواهید صرف آن کنید از یک روزه دیدن جنگلهای آن میتواند باشد تا اقامت چند روزه برای همه تجربههای متفاوتی که میتوان در این استان داشت.
به سمنان در زمان قدیم کومش، کومس یا قومس هم میگفتند سرزمینی که محدوده گرمسار تا بیارجمند را در برمیگرفته است. این استان را به دلیل داشتن کویر با آب و هوای خشکش میشناسند اما باید به یاد داشت این استان جزو استانهایی است که جنگل ۴۰ میلیون ساله هم دارد.
برای تجربه شکل دیگری از سفر در استانی که بیشتر تصویری کویری و خشک از آن وجود دارد میتوان به روستاهای «ده صوفیان»، «آسران»، «چاشم»، «هیکو»، «سرخده»، «ملاده»، «پرور»، «فینسک» و «رودبارک»، این روستاها در منطقه حفاظت شده پرور، در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال مهدی شهر واقع شده اند. رودخانه دائمی تجن از این منطقه عبور میکند و بخش وسیعی از پوشش گیاهی منطقه پرور را جنگلهای هیرکانی و ارس دربرگرفته است.
کجاها را ببینیم؟
در قومس جاذبههایی مانند کویر و جنگل در کنار جاذبههای تاریخی و عرفانی قرار گرفته اند که با گذشتن از مهمترین جاده آن یعنی جادهای که به تهران مشهد، ۴۴ یا جاده امام رضا مشهورتر است میتوان همه آنها را با هم دید.
این جاده از بخش ایوانکی شروع میشود جایی که نزدیک به آن ۲۷ معدن و غار نمک وجود دارد معادنی که به شورترین جاذبه گردشگری استان در فاصله ۹۰ کیلومتری از تهران واقع شدهاند.
در شهر سمنان غیر از قدم زدن در بافت تاریخی میتوان به عمارت باغ امیر رفت که توسط استاد معمار باشی و به دستور و هزینه صاحب بناحاج میرزا آقا فامیلی احداث شد و به دلیل همجواری آن با باغ بزرگ امیر «حاکم ایالت قومس یا همان سمنان» به عمارت امیر شناخته شد. حالا این باغ به موزه مردم شناسی سمنان تبدیل شده است.
پارک ملی کویر را که بخش اعظم آن در شهرستان گرمسار است آفریقای ایران میدانند پارکی که در آن هیچ ساخت و ساز انسانی نشده و گونههای مختلف حیوانی و گیاهی در آن پیدا میشود شبه جزیرهای بین دریاچه نمک، کویر ریگ، کویر مرکزی و کویر گرمسار که گشت و گذار در آن آسان نیست. مگر با مجوز و همراه شدن تورهای گردشگری.
پارک ملی کویر همان جایی است که کاروانسرای قصر بهرام هم واقع شده و برای ورود به آن باید با محیط زیست هماهنگی کرد چون این تنها پارک ملی است که هیچ مجوزی برای ساخت و ساز و … به آن داده نشده است.
برای دسترسی به کویر نمک حاج علیقلی هم میتوانید از دامغان به سمت اصفهان حرکت کرده و پس از پیمودن حدود ۳۵ کیلومتر به روستای حسن آباد برسید و سپس مسیر روستای خورزان را در پیش بگیرید که پس از طی ۶ کیلومتر به خورزان خواهید رسید. ترجیحاً از این روستا آب و مواد خوراکی تهیه کرده و مسیر خود را به سمت جنوب شرق ادامه دهید. از خورزان که بگذرید کم کم جنس و رنگ خاک حال و هوای دیگری به خود میگیرند و املاح نمک را میتوانید از لابه لای خاک ببینید. پس از طی مسیری حدود یک و نیم کیلومتر و گذر از جادهای نمکی و رُسی وارد کویر حاج علی قلی میشوید جایی که تا چشم کار میکند نمک است و کویر نمکی.
ریگ جن یا همان ماسه زار مخفی که به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه و چاه آب هیچ وقت مورد استفاده کاروانها نبوده و چون ناشناختههای زیادی دارد همیشه مردم از ورود به آن میترسیدند و آن را به جن یعنی پوشانده و مخفی مینامیدند. چیزی که سفر به این کویر را سخت میکند باتلاقهای نمکی زیاد است که موجب تلف شدن جانداران زیادی شده است. این اتفاقات موجب شده تا محلیها افسانهها و نامهای مختلفی برای آن بسازند و بگویند که اینجا مثلث برمودای ایران است یعنی جایی که دسترسی به آن محال یا غیرممکن است. البته که با پیشرفت علم خیلیها توانستهاند با تجهیزات فراوان رمز و رازهای این کویر خشک را فاش کنند و به نقاط مختلف آن دسترسی پیدا کنند.
یکی از لایههای حفاظتی زمین جنگلی به نام ابر است که برای دیدن آن باید مرز استان سمنان و گلستان در شهرستان شاهرود، بخش بسطام و دهستان خرقان رفت یعنی پس از رسیدن به شهر شاهرود به سمت بسطام در ۴ کیلومتری شمال شاهرود رفته و سپس در ۱۸ کیلومتری مسیر جاده شاهرود-آزاد شهر روستای ابر و جنگل ابر بروید. جنگلی که از میلیونها سال پیش هنوز استوار مانده و در خودش اقیانوسی از ابرها را دارد به همین دلیل وقتی هوا مناسب باشد و صبح زود به ارتفاعات آن رفته باشید میتوانید با پدیده اقیانوس ابر مواجه شوید. رفتن به این جنگل آدابی دارد تا این زیست کره ۴۰ میلیون ساله آسیبی از سمت گردشگران نبیند آدابی مانند رعایت پاکی محیط زیست آن.
اگر قصد سفر به جنگل پیر شاهرود را داشتید سراغ روستای شیرین آباد را بگیرید تا اقیانوس ابرها را آنجا بهتر ببینید. در نزدیکی آنها درست در روستای قلعه نو خرقان آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی شاعر و عارف ایرانی میزبان گردشگران است و برای اهل معرفت هم که مجموعه بایزید بسطامی دانشمند برجسته ایرانی جایگاه ویژه ای دارد.
حتی برای دیدن بسطام و خرقان تورهای گردشگری زیادی وجود دارد که این دو را در کنار هم معرفی میکنند.
مجن هم آبشاری نزدیک به شاهرود در بخش بسطام است که قدم زدن برای رسیدن به آن مستلزم دانستن این نکته است که این آبشار در بخش کوهستانی قرار گرفته است و در فصل بهار و تابستان بوی عطر گلها هنگام رسیدن به آبشار به مشام میرسد. وقتی از دره مجن عبور کردید کم کم لابه لای صخرههای عظیم ندای آبشار را میشنوید. رد آبی که از آبشار به بیرون درز کرده حتماً شما را به منشأ آن میرساند. از پلههایی که برای آن درست کردهاند بالا بروید و خودتان را به بلندی آبشار برسانید.
اگر علاقهمند به بازدید از مکانهای تاریخی نیز باشید، باز هم شاهرود به خوبی از شما پذیرایی میکند. «مسجد آقا»، «موزه آب»، «مسجد جامع شاهرود»، «خانه یغماییها» تنها خانه دارای بادگیر در شاهرود، «موزه شاهرود»، «موزه حیات وحش شاهرود»، «بازار تاریخی شاهرود»، «بازار انارکیها»، «قلعه غولها» واقع در روستای راهنجان، «گرمابه چهار سوق» و البته «آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی» در ۲۵ کیلومتری شاهرود از شاخصترین جاذبههای تاریخی شهر زیبای شاهرود برای گردشگران است که بازدید از هیچکدام آنها خالی از لطف نیست.
وقتی به دامغان رفتید به محلهای خواهید رفت که آثار تاریخی آن در فاصلهای نزدیک به هم قرار گرفته اند. بعد از دیدن برج پیر علمدار، دیدن مسجد تاریخانه را از دست ندهید عبادتگاهی کهن که ۲۶ ستون دایرهای شکل با ارتفاع ۶ متر دارد که اگرچه غیر از مناسبتهای خاص آن هم در محرم برنامهای در آن برگزار نمیشود اما فضایی دارد که هر کسی آن را ببیند عظمت این مسجد او را خواهد گرفت. میگویند که بنای نخستین این مسجد آتشکدهای بود که با استفاده از الگوی ساختمانهای دوره ساسانیان ساخته شده است.
فکر نکنید که برج طغرل فقط در تهران است در روستای مهماندوست شهرستان دامغان هم برج طغرل با چند قبر داخلش وجود دارد در این بنای تاریخی آجرچینیهایی ساخته دست هنرمندان دیده میشود که هزار سال قدمت دارد.
اگر علاقه مند به دیدن مناطق باستانی باشید حتماً باید بدانید تپه حصار دامغان یکی از ارزشمندترین سایتهای باستانی است که به دلیل کشف گل نوشتههای منقوش به خطر میخی و آثاری متعلق به دو هزار سال قبل از مسیح در بین پژوهشگران بسیار جایگاه ویژهای دارد.
فتحعلی شاه برای خودش در وسط چشمه علی دامغان عمارتی ساخته که دو طبقه است و از هر طرف که به آن نگاه کنی زیباست و حالا به تفرجگاه مردم تبدیل شده ولی نمیتوان داخل آن رفت. این چشمه و آن بنای تاریخی در واقع یکی از مکانهای تفریحی و دیدنی شهر است که بلیت ورودی هم ندارد.
دروازه سمنان هم در مرکز شهر سمنان باقی مانده از ارگ قدیمی است که دیدن آن هم چون وسط میدان قرار دارد رایگان است این دروازه هنوز نقاشیها و تزئینات سالمی دارد. چه در شب و چه در روز هر ساعتی میتوانید خودتان را به دروازه برسانید و از آنجا راهی مسجد جامع سمنان شوید و سری هم به خانه کلانتر و خانههای تاریخی دیگری که اکنون در بافت شهر قرار گرفته و امکان بازدید دارند بروید. مانند تدین، ترابی و کلانتر و … در آخر هم سری به گرمابه پهنه با ۶۰۰ سال سن بزنید که الان موزه شده است.
«کاروانسرای شاه عباسی» در ده نمک اقامتگاه دیگری در محدوده گرمسار است.
چی بخریم؟
صنایع دستی هر استان در واقع سوغات آن استان است در سمنان هم هر شهرستان را با یک هنر میشناسند در این استان بیشتر قالیبافی، گلیم بافی، نمدمالی، سرامیک سازی و سفال سازی تولید و صادر میشود.
قالی و قالیچه بیشتر مربوط به شهرستانهای میامی، مهدیشهر، سرخه و شاهرود است. گلیم را هم میتوان در روستاهای گرمسار، کندو، خیج و رضاآباد پیدا کرد. در دامغان و ابرسج هم نمدمالان فراوانی مشغول به این کار هستند. اما دامغانیها در قلمکاری شهره هستند که از آن برای سفره، رومیزی و پرده استفاده میکنند.
شاید بتوان در شهرستانی سفال و سرامیک پیدا کرد اما الان این هنر در سمنان کمتر مشتری دارد.
در شهرستانهای سرخه، افتر سرخه، مهدیشهر، فولادمحله و بسطام دستبافهای جاجیم و جاجیمچه جزو صنایع دستی این مناطق به حساب میآیند و در برخی از مناطق استان هم منبت کاری روی چوب و پارچه بافی به نام «وشینه» وجود دارد.
در شهرستان مهدیشهر و عشایر سنگسر محصولی با نام چمشک یا دوندی دوخته میشود که نوعی کفش با پاپوش چرمی است.
این صنایع دستی و هنرها را میتوان یک جا در بازارچه قدیمی سمنان پیدا کرد که در مرکز استان واقع شده است بازاری قدیمی که بزرگترین مرکز خرید سمنان است و دارای قدمت تاریخی.
این بازار از سه بخش بازار شمالی با ۱/۵ کیلومتر طول، بازار جنوبی با ۲۰۰ متر و بازار شیخ علاءالدوله که به بازار مردهها نیز شناخته میشود، تشکیل شده است. علت شهرت بازار شیخ علاءالدوله به بازار مردهها، قرارگیری آن در مسیر گورستان علمدار است. گردشگران در حین حضور در این بازار قدیمی و خرید سوغاتی، میتوانند از جاذبههای گردشگری آن نیز دیدن کنند؛ چرا که بزرگترین آبانبار شهر سمنان نیز در این بازار کهن، قرار دارد. همچنین دو درب از مسجد جامع سمنان به همراه تکیه ناسار، تکیه پهنه، گرمابهی پهنه و نیز امامزاده یحییبن موسی نیز در این بازارها قرار دارد.
اخبار
«معماری ایرانی:
دستگاه شناسی» منتشر شد
کتاب «معماری ایرانی: دستگاه شناسی» نوشته غلامحسین معماریان توسط نشر گلجام منتشر شد. پژوهشگران تاریخ معماری همچون آندره گدار و پوپ، معماری ایران را بیشتر با رویکرد تاریخی تسلسلی دیدهاند و دورهها یا سلسلههای سیاسی مبنای کار آنها بوده است. پس از آن بود که استاد محمدکریم پیرنیا رویکرد شیوه شناسی را که در کتاب «سبک شناسی معماری ایران» شرح آن داده شده است معرفی کرد.
کتاب «معماری ایرانی: دستگاه شناسی» نگاهی نو به معماری گذشته ایران دارد و با نگاهی تداومی به معماری گذشته ایران پرداخته است. به باور نگارنده، معماری ایرانی نیز چون موسیقی ایرانی که به دلیل وجود ردیفهای دستگاهی تداوم یافته، دارای قالبها و یا دستگاههایی است که در تداوم آن نقش بنیانی داشتهاند. همانگونه که نوازندگان و خوانندگان موسیقی دستگاهی ایرانی، با انتخاب یکی از دستگاههای هفت تا دوازده گانه، به اجرای کار خود می پردازند و خلاقیت خود را در آن چارچوب و قالب به نمایش میگذارند، معماران ایرانی نیز بر مبنای قالبها یا دستگاههایی که در ذهن خود داشتند به طراحی و اجرا میپرداختند.
دستگاهها ساختارهایی فضایی هستند که در کارکردهای مختلف میتوان از آنها بهره گرفت. برای نمونه بناها در دستگاه گنبدخانهای کارکردهایی همچون آتشکده، مسجد، مدرسه، آرامگاه و خانقاه داشتهاند.
در این کتاب پنج دستگاه به نامهای گنبدخانهای، ایوانی، تالارهای ستون دار، گنبدخانه-ایوان، میان سرا و دستگاه ترکیبی را خواهیم دید و در هر دستگاه بناها در یک سیر تاریخی دیده میشوند. در بخشهای مختلف کتاب از حدود هشتصد و پنجاه نگاره بهره گرفته شده که بسیاری از آنها برای نخستین بار ارائه میشوند.
غلامحسین معماریان دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه منچستر انگلستان است و هماکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به تدریس است.
«مبنای طراحی معماری»، «نیارش سازههای طاقی در معماری اسلامی ایران»، «سیری در منابع نظری معماری»، «هویت شهری و معماری استان فارس»، «سیری در معماری آب انبارهای یزد»، «آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی درونگرا» و «آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی برونگرا» نام شماری از تالیفات منتشر شده معماریان است.
همچنین از میان ترجمههای منتشر شده این مدرس دانشگاه علم و صنعت نیز میتوان به «گونه شناسی (تیپولوژی) اولیه» نوشته جان کارلوکاتالدی و «چگونه میتوان یک پایان نامه تحصیلی نوشت» نوشته اومبرتو اکو اشاره کرد.
لغو نمایشگاه کتاب، چالش جدی دیده نشدن کتابها
بیش از ۷ دهه است که رکوردهای جهان در کتابی به نام رکوردهای جهانی گینس توسط کارشناسان ثبت و ضبط میشوند. این رکوردها شامل دستاوردهای انسان و پدیدههای طبیعی است. کتاب رکوردهای جهانی گینس هر ساله با اطلاعات جدیدتری تجدید چاپ میشود.
کتاب رکوردهای جهانی گینس ۲۰۲۰ پس از پنج سال مجدداً در انتشارات کمالاندیشه به چاپ رسید. محمدجعفر کمالی آشتیانی مدیر مسئول این انتشارات درباره انگیزه خود در ترجمه کتاب رکوردهای گینس ۲۰۲۰ و انتشار آن گفت: کتاب رکوردهای گینس از سری کتابهایی است که در ایران به ندرت منتشر میشود. یکی از عواملی که دخیل در تولید تعداد ناچیز این کتاب شده وسعت محتوای این کتاب است. به بیان دیگر موضوعات و محتوای فراوانی همراه با صفحات مصور رنگی بسیاری در این کتاب درج شده است که تدوین آن را زمانبر میکند. از طرفی تاریخ انقضای این کتاب یک سال است و باید ظرف این مدت به فروش برسد. زیرا ممکن است رکورد ثبت شده در این مدت شکسته شود. همه این عوامل دست به دست یکدیگر دادهاند تا ناشر زمان و هزینه سنگینی برای تولید محتوای این کتاب متقبل شود و به راحتی ریسک انتشار چنین کتابی را در هر سال نپذیرد. ما سابقا یعنی در سال ۲۰۱۵ کتاب رکوردهای جهانی گینس را یک مرتبه به چاپ رسانده بودیم. در سال ۲۰۲۰ نیز علاقه و انگیزه شخصی باعث شد تا اصل کتاب را از نمایشگاهی در فرانکفورت خریداری کرده و ترجمه آن را منتشر کنیم.
در مقدمه این کتاب به نقل از گینس آمده است: نسخه کتاب گینس سال ۲۰۲۰ پرفروشترین کتاب سال جهان که با هزاران نمونه از جدیدترین رکوردها برای دهه جدید آماده شده اینک در دست شماست. ما دراین مجموعه یازده فصلی شگفتانگیز، حیرتانگیزترین، اثرگذارترین و توجهبرانگیزترین دستاوردها را به شما معرفی میکنیم.
گفتنی است کتاب رکوردهای جهانی گینس ۲۰۲۰ دارای فصولی به ترتیب با عنوانهای سیاره زمین، حیوانات، انسانها، رکوردشناسی، ورزشهای فراگیر (عمومی)، روحیه ماجراجویی، جامعه، رباتها، فنآوری و مهندسی، هنر و رسانه و ورزش است.
«کتاب قله»؛ رمزگشایی علمی از عوامل کلیدی موفقیتهای بزرگ
چه عاملی افراد بسیار موفق را متفاوت میسازد؟ به لطف مالکوم گلدول و استفاده او از تحقیقات اریکسون (که در ادامه با او آشنا میشوید) پاسخ این سوال در قانونی به نام قانون «ده هزار ساعت» نهفته است. به این مفهوم که هر کسی با ده هزار ساعت تمرین میتواند در حرفه یا زمینه فعالیت خود به یک سطح متعالی برسد. اما اندرس اریکسون سعی دارد بگوید که این برداشت از قانون ده هزار ساعت، مشکلساز است و موفقیت به عوامل دیگری هم مربوط است.
همه میخواهند در راس حرفه و شغل خود باشند. اما چگونه به آنجا برسیم؟ بسیار خب! در این مقاله کوتاه، کمی در این باره میخوانیم و از رازهای مبتنی بر نظریههای علمی در این باره استفاده میکنیم!
نه حرفهای نه معمولی؛ فقط آگاهانه!
اریکسن در کتاب خودش «قله» (که به تازگی توسط پیام بهرام پور به فارسی ترجمه شده است) از عبارتی تحت عنوان «تمرین آگاهانه» سخن میگوید.
آقای اریکسن در کتاب خودش، تمرین آگاهانه یا به به بیان بهتر «اقدام هدفمند» را برای رسیدن به «قله» خود یا «متخصص شدن در هر کاری» پیشنهاد میدهد.
او در این کتاب به شیوه نظری و تجربی، روشی را ارایه میدهد که هرکسی را در هر کاری میتواند به یک متخصص تبدیل کند!
اما تمرین آگاهانه چیست و چطور میتوانیم در هر کاری، آگاهانه تمرین کنیم؟
فرق تمرین آگاهانه با تمرین غیرآگاهانه یا بی هدف این است که در «تمرین بی هدف» فرد لزوماً تمرینی را دنبال میکند و انتظار دارد که تکرار، به تنهایی عملکردش را بهبود ببخشد.
اما در رویکرد «تمرین آگاهانه» این قضیه برعکس است.
رویکرد «تمرین آگاهانه» به ویژه برای کسانی که «طرز فکر رشد» دارند، مفید و موثر است. کسانی که میخواهند بازدهیشان را هر روز زیادتر کنند و مسیر متخصص شدن و حرفهای شدن در کارها را به صورت سریعتر و به نحوی موثرتر طی کنند. کسانی که معتقدند ذهن و فکر و تواناییهای ما ثابت نیستند و همواره میتوانند مطابق با شرایط گوناگون رشد کنند و بهتر شوند.
اما مهمترین نکات «تمرین اگاهانه» را اینجا برای شما شرح میدهم:
۱-تمرین آگاهانه در خارج از منطقه راحتی یا «منطقه امن» فرد صورت میگیرد؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که «لذت بخش» باشد. نباید فراموش کرد که هرچند همیشه امکان پیشرفت و بهبود عملکرد وجود دارد، انجام «تمرین آگاهانه» همیشه آسان نیست. حفظ تلاش و تمرکز که از لازمههای تمرین هدفمند است، کار سختی است و خوشایند به نظر نمیرسد!
۲- تمرین آگاهانه، نیازمند اهداف شفاف و واضح است. نه اهدافی مبهم. اینکه بگویید «میخواهم یک تنیسور بهتر باشم» مبهم به نظر میرسد. اینطور نیست؟
شما باید اهدافتان را محدودتر و حلقه آن را تنگتر کنید. مثل «تلاش برای زدن سرویس به گوشههایی از زمین که کار را برای حریف سختتر کند.»
این یکی واضحتر بود. درست است؟
۳- تمرین آگاهانه نیازمند توجه و تمرکز کامل است نه همراه با چک کردن هر ۵ دقیقه یکبار گوشی تلفن! شما باید ذهنآگاهی و کار عمیق را یاد بگیرید. وقتی در هر کاری که میخواهید انجام دهید، ذهن آگاهی و توجه و تمرکز کامل داشته باشید، به خوبی میتوانید از فواید «تمرین آگاهانه» استفاده کنید.
۴- تمرین آگاهانه (به خصوص در مراحل اولیه) نیاز به بازخورد گرفتن از میزان تلاشها وتغییر در تلاشها و اصلاح خطاها دارد. چه بهتر که تنهایی انجامش ندهید و یک مربی یا همراه داشته باشید.
بازخورد باید به گونهای باشد که بتوانید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و شروع به اصلاح آنها کنید. در برخی عرصهها مثل جراحی، بازخورد، بخش طبیعی کار است؛ چرا که شما به سرعت میفهمید که چه زمانی خطا کردهاید. اما در اکثر موارد، نیاز به کسانی دارید که بر اعمال شما نظارت داشته باشند و شما را هدایت کنند. اریکسون اینگونه شرح میدهد که بعد از ۵۰ ساعت تمرین گلف، اکثر آدمها میتوانند از نظر منطقی گلفبازان حرفهای باشند؛ و بعد از کمی پیشرفت، گلف به یک تفرج اجتماعی تبدیل میشود که آنها برای تفریح در آن شرکت میکنند. افراد ساعتها مشغول تمرین میشوند، ولی این کار به بهتر شدن بازی آنان کمک نمیکند.
از سوی دیگر، گلفبازان حرفهای علاوه بر این که ساعتها به تنهایی تمرین میکنند، با مربیان خودشان هم کار میکنند. نه به این خاطر که به انگیزه نیاز دارند یا به کسانی که به آنها بگوید چه کار انجام دهند (اگر نتوانید در خود انگیزه ایجاد کنید و اطلاعات زیادی درباره بازی گلف کسب کنید، حرفهای نخواهید شد)؛ بلکه به این خاطر که بازخوردها را ارائه و پیشرفتها را نشان دهند. نوازندگانی که در سطح جهانی هستند همیشه کار میکنند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و به همین دلیل است که قهرمانان حرفهای نیز ساعتهای زیادی را در اتاق فیلم سپری میکنند تا بهدنبال نقصهای کوچک در تکنیک خود باشند. تنها راهی که میتوانید عملکرد خود را بهتر کنید، شناسایی نقاطی هستند که هنوز باید روی آنها کار کنید.
۵- اگر نکات تمرین هدفمند را رعایت کنید، اما برای آموزش طراحی نکنید، بهخصوص در نقاطی که نیاز به پیشرفت دارید، بیفایده خواهد بود. به روشی که در مدرسه ورزش میکردید، فکر کنید. مربی احتمالاً برخی اصول ابتدایی را برای شما عنوان میکرد و بعد در تمرینهای گروهی شما را هدایت میکرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19802/78704
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19802/78705
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19802/78706
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4304/19802/78707
|
عناوین این صفحه
- فیلترینگ ۸۶ سایت متخلف و ضبط آثار تاریخی در ۳ ماه نخست امسال
- از پخت غذا داخل زمین تا ریگ جن
- اخبار
- «کتاب قله»؛ رمزگشایی علمی از عوامل کلیدی موفقیتهای بزرگ