|
بنیاد محسن وزیریمقدم چطور تاسیس شد
سرنوشت مجسمههای هنرمند نوگرا
هامون وزیری مقدم مدیر بنیاد زندهیاد محسن وزیری مقدم هنرمند نوگرای ایرانی و فرزند آن مرحوم، در برنامه «گفتگو بر مدار مجسمه» گفت: پدرم بارها با اتومبیل شخصی به اروپا و ایتالیا سفر کرد، اما از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ در ایران ماند. در سال ۱۹۸۵ ما یک سفری به ایتالیا داشتیم. بعد از مدتی پدرم تنهایی به ایران برگشت و در این سفر ضربه مهلکی به او خورد. پدرم در نیاوران خانهای سه طبقه ساخته بود. در چند هفتهای که ما در ایتالیا بودیم همسایهها ریخته بودند داخل خانه و همه چیز را به هم ریخته بودند و بسیاری از آثارش را دزدیده بودند و آثاری که با خود نتوانسته بود ببرد را شکسته بودند. ۲۶ سال طول کشید تا پدرم توانست خانه را پس بگیرد. بعد از آن زندگی ما عوض شد و پدرم تصمیم گرفت برای همیشه به ایتالیا برود. پدرم نقاشی و مجسمههایی که آسیب جدی دیده بودند را به بیابان برد و سوزاند و تمام این اتفاقات ناخوشایند او را آزار دادند.
وی بیان کرد: با اینکه از دوران کودکی همواره شاهد کار کردن پدرم در خانه بودیم، اما پدرم دوست نداشت که ما وارد دنیای هنر شویم. شاید به دلیل سختیها و فراز و فرود زندگیاش بود که دوست نداشت که ما هم به صورت حرفهای هنرمند شویم. از این رو من خیلی دیر هم به اهمیت آثار و جایگاه او در هنر معاصر ایران پی بردم. شاید اگر خیلی زودتر این اتفاق افتاده و پدرم به من اجازه داده بود، زودتر میتوانستیم بنیاد او را راه اندازی کنیم.
وزیری مقدم در مورد شکلگیری «بنیاد محسن وزیری مقدم» توضیح داد: شکلگیری و راه اندازی بنیاد محسن وزیری مقدم در رم مهمترین اتفاقی بود که در سال ۲۰۱۷ برای پدرم و هنر مدرن ایران اتفاق افتاد، برپایی نمایشگاه در ایتالیا و انتشار کتاب «یادماندهها» از نخستین فعالیتها ما در بنیاد وزیری مقدم بود. بدون اغراق این کتاب از معدود کتابهایی است که توسط خود هنرمند درباره زندگیاش نوشته شده است. پدرم خاطراتش از زمان کودکی تا سالهای پایانی عمرش را در این کتاب نوشته است. سالها پیش پدرم انتشار این کتاب را به ناشری سپرد و او نتوانست آن گونه که باید تعهدات خود عمل کند و زمانی که کتاب منتشر شد پدرم اجازه پخش کتاب را نداد و ناشر را واداشت که تمام نسخههای کتاب را خمیر کند. در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتم که برای انتشار این کتاب اقدام کنم و با نشر نظر وارد گفتوگو شدم. ناشر نیز به تعهدات خود عمل کرد و چون مطالب کتاب آماده بود، ناشر خیلی زود توانست کتاب «یادماندهها» را منتشر کند و آخرین آرزوی محسن وزیری مقدم را برآورده کند. پدرم با انتشار این کتاب گویی میخواست نقطه پایانی بر فعالیت هنریاش را بگذارد.
وی ادامه داد: پدرم این کتاب را به همه دانشجویان و هنر دوستان تقدیم کرده است و با مطالعه این کتاب میتوان با زوایای عجیب و غریبی از تاریخ معاصر هنرهای تجسمی ایران آشنا شد و تصویر روشنی از محسن وزیری مقدم از ورای خاطراتش دید. در حال حاضر نیز آرشیوی از نامهها، اتودها، طراحیها و دست نوشتههای پدرم در بنیاد موجود است. امیدواریم به مرور بتوانیم این اسناد را به نمایش بگذاریم.
مدیر بنیاد محسن وزیری مقدم درباره نقاشیهای شنی پدرش نیز گفت: پدرم در سال ۱۹۵۹ برای نخستین بار نقاشی شنی کشید و دو سال برای نهایی کردن ایدههایش برای نقاشی شنی زحمت کشید و همه نگاهها را متوجه خود کرد. نقاشی شنی به تنهایی قابلیت این را داشت که پدرم تمام تمرکزش را معطوف به آن کند، اما پدرم آدم تجربه گرایی بود و هیچ وقت دوست نداشت همچون برخی هنرمندان شناخته شده تنها یک ایده را دنبال کند. او در دهههای پایانی عمرش در مقطعی دوباره به خلق نقاشی شنی روی آورد.
وی همچنین درباره مجسمههای مفصلی و استیل پدرش نیز بیان کرد: در حال حاضر تعداد مجسمههای مفصلی یا حرکتی پدرم بسیار محدود است، سه مجسمههای مفصلی در موزه هنرهای معاصر و چند مجسمه نزد مجموعه داران است و چند مجسمه نیز در بنیاد نگهداری میشود. برخی از این مجسمهها در گذر زمان توسط موریانه آسیب دیده بودند که پدرم آنها را منهدم کرد. پدرم زمانی که در پاریس بورسیه شده بود با نوعی استیل براق آشنا شد و از این فلزها برای ساخت مجسمههایش استفاده کرد. زمانی که جشن هنر شیراز در حال برگزاری بود پدرم این مجسمهها را برای نمایش به شیراز فرستاد. برگزار کنندگان تصور کرده بودند که این مجسمهها دکور هستند و آنها را روی هم گذاشته بودند و زمانی که مجسمه را به تهران برگردانند این مجسمهها آسیب جدی دیده بودند. پدرم بعدها تعدادی از آنها را که قابل تعمیر بودند بازسازی کرد و در حال حاضر تنها سه مجسمه از این مجموعه در بنیاد موجود است
وزیری مقدم درباره تأثیر شالویا بر زندگی هنری پدرش گفت: با اینکه شالویا یکی از هنرمندان مهم دنیا به شمار میرود اما آنچنان که باید شناخته نشده است، آشنایی با او در زندگی هنری پدرم تأثیر بسزایی گذاشت.
وی همچنین درباره همکاری که با پدرش در سالهای پایانی عمرش داشت، گفت: پدرم در سالهای پایانی عمرش به من اجازه داد که هنگام خلق آثارش کمی به او نزدیک شوم. او با وجود بیماری برای ساخت آثارش هرگز اجازه نمیداد کسی به او کمک کند. پدرم عاشق موسیقی کلاسیک بود و هنگام ساخت آثارش همواره موسیقی هم گوش میداد. اما عاشق ویلن بود ولی پدرش به او اجازه نداد که دنبال موسیقی برود. برای همین من و برادرم را از کودکی کلاس موسیقی گذاشت. من با اینکه کلاس ویلن و پیانو رفتهام و سالها ساز میزدم اما خودم موسیقی حرفهای را رها کردم اما برادرم موسیقی خوانده و گروه موسیقی دارد و در این حوزه فعالیت میکند. کمک من به او تنها در این حد بود که مواد و متریالی که مورد نیازش بود را برایش فراهم کنم.
فرزند محسن وزیری مقدم در پایان درباره خصوصیات رفتاری پدرش گفت: پدرم اخلاق و رفتارهای خودش را داشت و هرگز نمیخواست در زندگی و کار، کاری کند که باورهایش را زیر سوال ببرد. برای پدرم خانوادهاش بسیار اهمیت داشت و همواره تلاش میکرد تا جایی که میتواند عاملی موجب ضربه زدن به خانواده اش نشود. زندگی به او یاد داده بود برای رسیدن به هدفهایش بجنگد.
ماجرای قیمت شناور بلیت سینما چیست؟
فرصت ۶ماهه به سامانههای فروش
محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عملکرد ۵ سامانه فروش بلیت سینما که از ابتدای تیرماه ذیل سامانه «سمفا» مشغول به فعالیت شدهاند، گفت: ارزیابی قطعی درباره وضعیت فعالیت سامانههای فروش بلیت هنوز زود است، چون میل مردم فعلاً قابل پیش بینی نیست تا میزان استقبال از هر کدام برآورد شود. یعنی نمیدانیم که آیا این مخاطبان فعلی همان مخاطبان خاص سینما هستند یا نه؟ این موضوعات باید به مرور زمان بررسی و نسبت به انتظارات آسیبشناسی شوند.
وی تأکید کرد: سامانههای فعلی به لحاظ زیرساختی در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند، اما با توجه به اینکه به یکباره فرآیند عرضه بلیت از یک سامانه فروش به ۵ سامانه افزایش پیدا کرده است، طبیعتاً روی میزان فروش آنها تاثیر گذاشته است.
فروش بلیت نیمبها برای همه ایام هفته قانونی است؟
این مدیر سازمان سینمایی درباره طرح تبلیغی یکی از سامانههای فروش، برای ارائه بلیت نیم بها در همه روزهای هفته حتی روزهای تعطیل هم توضیح داد: در فضای رقابتی هر سامانه فروشی میتواند بلیتهای خود را ارزانتر بفروشد، البته مشروط بر اینکه رضایت تهیهکننده و سینماداران را جلب کرده باشد. به هر حال این یکی از ابزارهای رقابت است ولی اینکه بین سینمادار و تهیهکننده برای آن فیلمی که بلیتش با تخفیف ۵۰ درصدی ارایه میشود، چه گذشته، به خود مدیران این سامانه بر میگردد.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی بیان کرد: هرکدام از سامانههای فروش در صورتی که مایل به ارایه بلیتهای تخفیفدار باشند، مشروط بر رضایت صاحب فیلم و سینماداران، مشکلی برای ارایه تخفیف ندارند چراکه نظام نامه به صورت صریح به این موضوع اشاره کرده است. اصلاً یکی از دلایل راهاندازی سمفا این است که قیمت بلیتها شناور شود، سامانهها تخفیف ویژه در مناسبتهای مختلف ارایه بدهند و به همین ترتیب رقابت ایجاد شود. پیش از این به این صورت بود که این موضوع در شورای صنفی نمایش تصویب میشد و در برخی سینماهای خاص، قیمت بلیت شناور میشد اما حالا دیگر همه موضوعاتی که در شورای صنفی نمایش بررسی میشد، به دست سمفا رسیده، نظامنامه این بند را تعریف کرده و به سمفا اجازه این کار را داده است.
سامانههای ناموفق پس از ۶ ماه حذف میشوند
فرجی در ادامه درباره اینکه در طول چند هفتهای که از فعالیت سامانههای فروش میگذرد، به استناد گزارش آماری سازمان سینمایی ۲ سامانه فروش کمترین میزان فروش بلیت را داشتهاند و به تعبیری سهمشان از گیشه فیلمها نزدیک به صفر بوده است، هم توضیح داد: یکی از تعهدات سامانههای فروش این است که تا ۶ ماه پس از آغاز به کار باید ۱۰ درصد از سهم بازار را به دست بیاورند، اگر این اتفاق نیفتاد طبیعتاً پس از بررسی خدمات سمفا به آن سامانه میتواند قطع و عدم همکاری اعلام شود.
وی افزود: در این صورت ممکن است سامانه جدیدی به چرخه فروش اضافه شود و ممکن است این اتفاق هم نیفتد. در این میان مهم این است که سامانه فروشی که مسئولیت قبول کرده در این مدت ۶ ماهه فعالیتهای خود را جدی بگیرد و تعدادی از مخاطبان را به دست بیاورد. بدیهی است که اگر ۱۰ درصد از سهم بازار را در بازه مشخص ۶ ماهه به دست نیاورد ادامه همکاری با آن سامانهها از بین میرود. در این صورت کمیته نظارت میتواند تصمیم بگیرد که با فروشندههای قبلی ادامه بدهد یا وضعیت متقاضیان دیگر را بررسی و به ناوگان فروش اضافه کند. در واقع هیچ اجباری مبنی بر این وجود ندارد که اگر یک سامانه فروش از گردونه رقابت بیرون رفت، حتماً یکی دیگر جایگزینش شود.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در پایان درباره تصمیمگیری مجدد برای تعطیلی سینماها با توجه به اوجگیری مجدد شیوع کرونا هم توضیح داد: همه ما باید قبول کنیم که موج دوم کرونا از موج اول آن خطرناکتر است از سوی دیگر باید بپذیریم که جاهای دیگر خطرناکتر از سینما هستند. در سالنهای سینما به صورت سختگیرانهای پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود اگر این موضوع اثبات شود که با تعطیلی سینماها تعداد مبتلایان به کرونا کاهش پیدا میکند طبیعتاً ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با تعطیلی سینما تصمیمگیری میکند.
نشست سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی۲۰» برگزار شد
اولین جلسه اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» با موضوع کرونا و تاثیر آن بر زیست فردی و اجتماعی شب گذشته شنبه ۲۱ تیر در محل دبیرخانه جشنواره برگزار شد.
محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، مهرداد خوشبخت نویسنده و کارگردان سینما، مرجان ریاحی نویسنده و کارگردان سینما، مریم دوستی دبیر و موسس جشنواره به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، مجتبی دانشور مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران و رکسانا قهقرایی مدیر روابط عمومی جشنواره در این نشست حضور داشتند.
محمدجواد حق شناس با اشاره به ضرورت طرح مباحث مربوط به شهر و حقوق شهروندی تاکید کرد: مساله پایداری اجتماعی و آموزش و حقوق شهروندی از جمله ضروریات و تاکیدات شهرداری و شورای شهر در روزهای مقابله با ویروس کروناست و پایداری اجتماعی با شاخصهایی نظیر احترام به حقوق کودکان و سالمندان، ایمنی زنان، عدم خشونت، حفظ احترام متقابل، آموزش و حقوق شهروندی، حفظ محیط زیست و حراست از طبیعت و مناظر شهری و… از جمله مباحثی است که میتواند در ارتباط با موضوع جشنواره به فرهنگسازی و جلب توجه عمومی کمک کند.
وی با اشاره به پیشنهاداتی درباره نحوه انتخاب و داوری آثار با توجه به رویکرد آنلاین جشنواره افزود: دیده شدن همه آثار ارسال شده به دبیرخانه از سوی اعضای هیات انتخاب و لحاظ کردن انتخابهای مشترک آنها از سوی دبیرخانه و جمعبندی با توجه به رویکرد آنلاین و غیرحضوری جشنواره میتواند ضمن حفظ سیاستها و رویکردهای جشنواره به تعامل بهتر اعضای هیاتهای انتخاب و داوری نیز کمک کند.
مهرداد خوشبخت دیگر عضو شورای سیاستگذاری نیز به توضیحاتی درباره محورهای موضوعی این جشنواره اشاره و بیان کرد: کرونا سرفصل و محور موضوعات این جشنواره است و برای روشنتر شدن مصادیق فیلمسازی درباره موضوع کرونا و ارتباط آن با حوزههای مختلف از محیط زیست و جامعه گرفته تا سیاست و اقتصاد میتوان در فراخوان حوزههایی را که شاید کمتر به ذهن برسد اما به کرونا ارتباطی مستقیم یا غیرمستقیم دارد و ساخت آثار خلاقانه را به دنبال خواهد داشت، برای مخاطبان فیلمساز یا مردم شرح داد.
حبیب ایل بیگی نیز توضیح داد: اوقات فراغت و فعالیت این جشنواره در تابستان میتواند نوجوانان و حتی کودکان را نیز درگیر جشنواره کند و آنها از فرصت پیش آمده برای اجرایی کردن ایدههایشان استفاده کنند. همچنین به نظرم تاکید این جشنواره بیشتر باید بر جذب مخاطبان مردمی باشد و برای درگیر کردن هرچه بیشتر آنها باید موضوعات برایشان بیشتر شرح داده شود.
وی همچنین پیشنهاد کرد برای دیده شدن و ایجاد انگیزه در صاحبان آثار و فیلمسازان نیمه حرفهای و آماتور میتوان امکانی فراهم کرد تا آنها به معرفی خود در فیلمهایشان بپردازند.
مرجان ریاحی نیز با بیان اینکه توجه به تبلیغات محیطی و شهری و کمک گرفتن از قابلیتها و ظرفیتهای صداوسیما برای مشارکت مردم در جشنواره ضرورت دارد، پیشنهاداتی را نیز برای آماده سازی جشنواره از دوره اول آن به منظور جذب حمایتهای بینالمللی و تسهیل شرایط برگزاری آن در دورههای دیگر با مقیاس جهانی مطرح کرد.
مجتبی دانشور مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران نیز بیان کرد: به دلیل رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا متاسفانه استفاده بی رویه از مواد پلاستیکی نظیر دستکش و نایلون و… که پیش از این مذموم بود، در حال حاضر به یک رفتار استاندارد تبدیل شده است. اگرچه شهروندان باید مراقب سلامتی شان باشند، اما نباید از این مساله غافل ماند که توجه نکردن به این مساله آسیبهایی را برای محیط زیست به دنبال دارد و این موارد مرتبط با طبیعت میتواند به عنوان موضوعاتی در جشنواره مورد توجه باشد و آثاری در ارتباط با آنها تولید شود.
مریم دوستی دبیر جشنواره نیز با توضیحاتی را درباره فرآیند پیشبرد فعالیتهای جشنواره به دیگر اعضای شورای سیاستگذاری ارائه و بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» جشنوارهای دغدغه مند و دارای هدف است و تلاش میکند تا موضوعات نوپدیدی مثل تغییر سبک زندگی افراد و نحوه تعاملات آنها با خانواده، دوستان و جامعه را که این روزها در حال تجربهاش هستیم، در قالب آثار سینمایی به تصویر کشیده و در معرض دید عموم بگذارد.وی در پایان عنوان کرد: این جشنواره اگرچه مستقل است اما در اولین دوره برگزاری خود نیازمند حمایت مالی و معنوی سازمانها و دستگاههای دولتی و خصوصی است و خروجیهای آن میتواند به فرهنگسازی در زمینه حفظ سلامت افراد و جامعه در برابر کرونا و بیرون رفت از بحران فعلی کشورمان و دنیا کمک کند.
افشین هاشمی به دلیل حضور در خارج از تهران در این جلسه غایب بود.
جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» نتایج و تبعات شیوع ویروس کرونا را بر انسان، جامعه، محیط زیست، سیاست، اقتصاد و … بررسی میکند.
اخبار
نکاتی درباره جشنواره جوان
«عیاران» در مرحله ویرایش پارتیتور است
محمدرضا فیاض آهنگساز، مدرس دانشگاه، منتقد، نوازنده سنتور و از داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در رابطه با فعالیتهای این روزهای خود در ایام کرونا گفت: بخشی از فعالیتام بر روی ویرایش نهایی پارتیتور «عیاران» متمرکز است. امیدوارم این پارتیتور امسال به همت انجمن موسیقی ایران منتشر شود تا هم از نظر اجرایی و هم به لحاظ نظری به جامعۀ موسیقی کمک کند. علاوهبر آن مشغول نوشتن مقالههایی در زمینۀ موسیقی هستم.
وی درباره نحوه بازبینی آثار چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: من درباره مؤلفههای ذهنی خودم صحبت میکنم. طبیعتاً بخش قابل توجهی از پارامتر تکنیکال را در بدو امر مورد توجه قرار میدهم. بعد بستر سنتی که نوازنده به آن تکیه داده است و اینکه در درون آن آبشخور فکری چه نوشیده و از آن چه چیزی برآورده است را تعقیب میکنم.
فیاض به برگزیدگان مرحله اول بخش آهنگسازی جشنواره توصیه کرد: به نظرم امسال در قیاس با سال گذشته مختصری افت در بخش آهنگسازی احساس میکنم. آنقدری که در فضای موسیقی زندگی کردهام، در همین محدوده سنی دیگرانی را میشناسم که خلاقیتهای ستودنی دارند. کسانی که نمره بالایی گرفتهاند و برگزیده شدهاند اگر به مؤلفههایی که هئیت داوران میگویند توجه کنند، احتمالاً در آثارشان به نتیجه قابل توجهی میرسند.
فیاض درباره تأثیر جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: در کل هر نوع فعالیتی که به ایجاد انگیزه در موقعیت فعلی کمک کند ستودنی است. ما با همین نیت در جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت میکنیم تا مبادا این چراغ خاموش شود. جشنواره ملی موسیقی جوان میدان خوبی برای بالابردن انگیزههاست.
این عضو هیأت داوری افزود: ما در جشنواره موسیقی عنوان یک بخش را تکنوازی خلاق گذاشتهایم. خود این عنوان میتواند دستمایه این تفکر قرار بگیرد که به چه چیزی تکنوازی خلاق میگوییم؟ شمار قابل توجهی از آثار ارائهشده، اساساً فاقد این ویژگیاند که در بازبینی اولیه حدود ۴۰ عنوان را کنار گذاشتیم و روی ۱۵-۱۶ اثر دیگر تمرکز کردیم.
مردم بهشدت پیگیر هستند
نگارش فیلمنامه «بچه مهندس۴» از اواخر تیر
حسن وارسته نویسنده «بچه مهندس ۴» درباره نگارش این سریال که ماه رمضان امسال سومین فصل از آن روی آنتن رفت، به خبرنگار مهر بیان کرد: هنوز ابتدای کار است و در حال حاضر مشغول طراحی قصه «بچه مهندس ۴» هستم.
وی ادامه داد: یک خط اولیه برای قصه درآوردهایم و از اواخر تیرماه وارد نگارش فیلمنامه خواهم شد.
وارسته که پیش از این بیشتر در حوزه طنز و نگارش فصلهایی از سریالهای «پایتخت»، «دودکش» و «دیوار به دیوار» فعالیت داشته است درباره کار روی ملودرام «بچه مهندس» عنوان کرد: من خیلی دوست دارم طنز بنویسم اما شرایط برای نگارش ملودرام بیشتر پیش آمده و دست خودم نیست.
وی اضافه کرد: حتی قصههایی هم دارم که دوست دارم آنها را کار کنم با این حال مردم بسیار «بچه مهندس» را دوست داشتهاند و خواهان ادامه آن هستند و به شدت پیگیریاش میکنند، به همین دلیل این سریال برای من اولویت دارد.
مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس ۳» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی سعید سعدی در سه فصل به تولید رسیده است و فصل سوم در شبهای ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه دوم سیما رفت.
اخبار
با حمایت بنیاد سینمایی فارابی؛
حجت قاسمزاده اصل، فیلم سینمایی «نیش» را میسازد
حجت قاسمزاده اصل، اولین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «نیش» را به تهیهکنندگی رحمان سیفیآزاد با حمایت بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین میبرد.
به گزارش امتیاز، حجت قاسمزاده اصل گفت: فیلمنامه فیلم سینمایی «نیش» آماده است. پیشتولید این فیلم را شروع کرده بودیم که به خاطر شرایط کرونا کار متوقف شد اما از چند روز دیگر پیشتولید را ادامه میدهیم. او افزود: عوامل پشت دوربین انتخاب شدهاند و با دو بازیگر اصلی هم مذاکره و توافق اولیه انجام شده است که اسامی عوامل و بازیگران به زودی اعلام خواهد شد. این فیلمنامهنویس و کارگردان با اشاره به لزوم تنوعبخشی به ژانر در ارتقای کیفی تولیدات سینمای ایران، گفت: متاسفانه چند سالی است فضای ذهنی بیشتر تهیهکنندگان فعال سینمای ایران محدود به راههای رفته و امتحان پسداده شده است. ژانرهای سینمای ایران محدود به کمدی شده و بر این اساس، تعداد زیادی از فیلمنامهنویسان و کارگردانان مجبور شدهاند فقط در ژانرهای دلخواه سینماداران و تهیهکنندگان فیلم بسازند. او ادامه داد: به لحاظ آمار و از جنبه تعداد فیلمهای تولید شده و تعداد فیلمهای پرفروش، میتوان به این تحلیل رسید که ژانر کمدی شکست خوردهترین ژانر سینمای ایران است اما این وسوسه فروش میلیاردی است که فضای خلاقانه سینمای ایران را به سمت تباهی سوق میدهد.قاسمزادهاصل در ادامه با اشاره به فضای اولین فیلم بلند سینمایی خود گفت: «نیش» را میتوان فیلمی در ژانر سرقت دانست. در این فیلم فضایی معمایی داریم و در صدد هستیم درامی درگیرکننده با کاراکترهایی جذاب برای مخاطب سینما روایت کنیم. او گفت: قصه «نیش» داستان آزمندی و طمع آدمهاست، آدمهای باهوشی که در دام تلههای یکدیگر میافتند. فیلمنامه مبتنی بر داستانهاییست که بخشی در گذشته اتفاق افتاده و زمان اکنون، ادامه همان توطئههاست. در هم تنیدن این قصهها در دو بستر زمانی و غافلگیریهایی که طراحی شده، امید ما را به ارائه فیلمی پرمخاطب برای مخاطبان سینما بیشتر کرده است. بر اساس این خبر، تهیهکننده فیلم سینمایی «نیش» رحمان سیفیآزاد و فیلمنامهنویس و کارگردان آن حجت قاسمزاده اصل است. حجت قاسمزادهاصل کارگردانی مجموعههای تلویزیونی موفقی چون ۱۰۱ راه برای ذله کردن پدر و مادرها، یادآوری و بیش از ۱۰ تلهفیلم را در کارنامه دارد و به عنوان نویسنده در پروژههای مختلف (از جمله سریال شیخ بهایی و فیلمهای احضارشدگان و قتل آنلاین) فعالیت داشته است. فیلم نیش اولین فیلم بلند سینمایی او خواهد بود.
ادامه بحران اجرا در«سالن اصلی»
سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر یکی از بزرگترین و مهمترین سالنهای تئاتر حرفهای ایران است که طی دهههای مختلف فعالیت خود میزبان چهرهها و اجراهای مطرح تئاتری بوده است. پیش از شروع تعطیلات کرونایی از اسفند سال ۹۸، نمایش «قهوه قجری» آتیلا پسیانی با حضور بازیگرانی چون نوید محمدزاده و هوتن شکیبا در سالن اصلی به صحنه رفت.
استقبال از این نمایش بالا بود اما کرونا شرایط را تغییر داد. تعطیلات پیش آمده و پس از آن از سرگیری فعالیتهای تئاتری با ۵۰ درصد ظرفیت سالن، باعث شد تا نمایش «قهوه قجری» قادر به ادامه اجرا نباشد و آتیلا پسیانی از ادامه اجرا انصراف دهد.
پس از این انصراف، حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش «فردریک» نیز که قرار بود بعد از پایان اجرای «قهوه قجری» اثر خود را روی صحنه ببرد، به دلیل شرایط اقتصادی موجود در تولید تئاتر و همچنین تأمین نشدن هزینههای اجرا، از طریق فروش ۵۰ درصدی گیشه، از اجرای «فردریک» در سالن اصلی انصراف داد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور دیگر اثری بود که در نوبت اجرایی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر قرار داشت اما این اثر هم به دلیل شرایط اقتصادی و کرونایی تئاتر از تولید و اجرای اثر خود منصرف شد.
شرایط بحرانی برای سالن اصلی مجموعه «تئاتر شهر» همچنان ادامه دارد و به دلیل هزینه بالای تولید آثار بزرگ تئاتری برای اجرا در این سالن، گروههای تئاتری تصمیمی برای به صحنه بردن آثار خود در این سالن ۵۷۹ نفره ندارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قادر نیست کمک هزینهای متناسب با شرایط موجود برای تولید آثار بزرگ تئاتری اختصاص دهد.
از این رو تصمیمگیری برای از سرگیری فعالیت تئاتری سالن اصلی تئاتر شهر بسیار سخت شده است.
سعید اسدی رئیس مجموعه تئاترشهر درباره وضعیت از سرگیری فعالیتهای سالن اصلی این مجموعه، به خبرنگار مهر گفت: مسأله اصلی برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر، تولید آثار بزرگ و هزینههای زیاد تولید این آثار است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود گروهها نمیتوانند هزینه تولید آثار بزرگ مدنظر خود را تأمین کنند و در ضمن امیدوار به بازگشت سرمایه و تأمین هزینه عوامل از طریق فروش گیشه نیز نیستند.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجود باعث شده تا گروههایی که در نوبت اجرای سالن اصلی تئاتر شهر قرار دارند نگران تأمین هزینههای تولید و اجرای آثارشان باشند، اظهار کرد: در سالنهای کوچکتر مجموعه تئاتر شهر این نگرانی کمتر وجود دارد زیرا هزینه تولید آثاری که در این سالنها به صحنه میروند نسبت به سالن اصلی کمتر است و پرداخت کمک هزینه به گروهها میتواند در تأمین هزینهها کمککننده باشد.
اسدی با اشاره به اینکه وقتی اثری از اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر انصراف میدهد جایگزین کردن اثری دیگر کار بسیار سختی است، یادآور شد: ما تلاش کردیم برای سالن اصلی چندین نمایش در نوبت اجرا قرار بگیرند اما چالش اصلی همه گروهها بحران مالی است.
رئیس مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد: چالش بزرگ گروهها این است که وقتی پروژه شروع میشود برای کارگردان و تهیهکننده تعهد ایجاد میکند و اگر هزینههای تولید و اجرا تأمین نشود، برای آنها بحرانساز خواهد بود. به همین خاطر همه با تردید به تولید و اجرا در سالن اصلی نگاه میکنند.
«زندگی گالیله» از اجرا انصراف داد
شهابالدین حسینپور کارگردان تئاتر درباره وضعیت اجرای نمایش «زندگی گالیله» به خبرنگار مهر گفت: نمایش «زندگی گالیله» قرار بود بعد از سه سال در نوبت اجرا ماندن در تاریخ خرداد و تیر ۱۳۹۹ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود. از ابتدای آذرماه تمرینات نمایش را به شکل جدی در پلاتوی خصوصی و با هزینه شخصی آغاز کردیم که به دلیل بحران کرونا کار در نیمه اول اسفند تعطیل شد. ما برنامهای ۵ ماهه برای آماده سازی نمایش در نظر گرفته بودیم که با تعطیلی اجباری که پیش آمد تنها ۴۵ درصد از نمایش آماده شده بود.
وی ادامه داد: با از سرگیری فعالیتهای تئاتری، برای اجرای این اثر نمایشی مذاکراتی را با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی رئیس تئاترشهر و حتی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم و امیدوار بودم شرایطی فراهم شود تا این نمایش روی صحنه برود چون بیش از ۱۰۰ نفر درگیر روی صحنه رفتن این نمایش بودند. در نهایت با توجه به تعداد زیاد بازیگران که نزدیک به ۵۰ نفر هستند و هزینههایی که این اثر دارد؛ برای اجرا شرایطی را پیشنهاد دادیم اما نتوانستیم به توافق برسیم از همین رو از اجرای نمایش در این مقطع زمانی انصراف دادم و با توجه به مذاکراتی که با قادر آشنا و سعید اسدی داشتم دوستان متعهد شدند که نمایش «زندگی گالیله» در پاییز ۱۴۰۰ روی صحنه برود.
حسینپور درباره شرایطی که برای اجرای این نمایش داشته است، توضیح داد: اولین شرطی که مطرح شد تامین هزینه ۵۰ درصد از ظرفیت سالن بود که قرار نیست به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی بلیت فروشی شود چون من باید پاسخگوی زحمات و دستمزد بازیگران و عوامل نمایش باشم که این پیشنهاد با توجه به شرایط اقتصادی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، مقدور نبود. مساله مهم دیگر حفظ سلامتی گروه بود که از مسائل مالی مهمتر است. چون شادابی و سلامتی گروه و اینکه از لحاظ روحی نیز آزرده خاطر نباشند از اهمیت مهمی برخوردار است از همین رو با این حجم بازیگر ما باید فضای تمرین بزرگتری از پلاتوهای تئاتر شهر در اختیار میداشتیم؛ فضایی مانند پلاتوی طبقه هفتم تالار وحدت چون در این نمایش چندین بازیگر کودک و نوجوان و هنرمندان پیشکسوت بازی میکنند بنابراین نیازمند فضای تمرین مناسب و بهداشتی با ابعاد و وسعت زیاد برای حفظ فاصله اجتماعی در تمرین هستیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4314/19888/79086
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4314/19888/79087
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4314/19888/79088
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4314/19888/79089
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4314/19888/79090
|
عناوین این صفحه
- سرنوشت مجسمههای هنرمند نوگرا
- فرصت ۶ماهه به سامانههای فروش
- نشست سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی۲۰» برگزار شد
- اخبار
- اخبار