|
شرط برگزاری آنلاین جشنواره «فجر»
«رستاخیز» اکران اینترنتی میشود؟
اولین نشست رسانهای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در سال ۹۹ با همراهی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این سازمان بدون حضور خبرنگاران و از طریق طرح سوالات بهصورت مکتوب و تلفنی برگزار شد.
این اولین نشست رسانهای حسین انتظامی بعد از همهگیری بیماری کووید ۱۹ است که به شکل مجازی از طریق سایت رسمی سازمان سینمایی و صفحه اینستاگرام این سازمان بهصورت زنده پخش شد.
آخرین نشست رسانهای حسین انتظامی با اصحاب رسانه بیش از یک سال پیش و در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال گذشته برگزار شده بود.
مسعود نجفی در ابتدای این نشست مجازی که طبق اعلام قبلی رأس ساعت ۱۳:۳۰ آغاز شد، ضمن اشاره به مناسبت «روز خبرنگار» برای برگزاری این نشست رسانهای درباره فرآیند برگزاری این نشست رسانهای و ترتیب طرح سوالات شفافی و مکتوب اصحاب رسانه توضیحاتی ارائه کرد.
حسین انتظامی هم در آغاز ضمن تبریک عید سعید غدیر و روز خبرنگار، اشاره کرد که ترجیح میدهد بدون ارائه گزارشهای مرسوم، این نشست با طرح سوالات از سوی اصحاب رسانه آغاز شود.
منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی در نظارت بر فضای مجازی هستیم
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری صدور مجوز محتوای فضای مجازی از ارشاد به صداوسیما توضیح داد: ما در فناوریهای نوپدید از جمله وی او دیها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که برداشتهای متفاوت دستگاهها اصلاح شود. مراجع قانونگذاری در این زمینه تصمیمگیر هستند و جمع بندی توسط آنها مبنای عمل همه دستگاهها خواهد بود. انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره واگذاری امتیاز مجوز ویاودیها به سازمان صداوسیما و سکوت سازمان سینمایی در این زمینه بیان کرد: باز هم تأکید میکنیم. ما منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه از جمله وزارت ارشاد را روشن کند. رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره زمزمههای انحلال شورای پروانه ساخت هم گفت: وضعیت این است که شورای پروانه ساخت به کار خود ادامه میدهد، نوع سیاستگذاری در این چهارچوب به سیاستگذاریهای وقت برمیگردد.
تصمیمگیری برای اکران در ستاد کرونای سازمان سینمایی
انتظامی درباره حواشی رخ داده برای انتخابات شورای صنفی نمایش توضیح داد: اتفاقاً این شورا همانطور که از نامش معلوم است شورایی صنفی است که همه ذینفعان در امر اکران در آن حضور دارند. پخشکنندگان، سینماداران، تهیهکنندگان و حوزه ارزشیابی. مطابق تبصره نظامنامه اکران در صورتی که یکی از صنوف که به صورت سنتی عضو شورا هستند جامعیت لازم را نداشته باشند و یا نتوانند و نخواهند نمایندهای را معرفی کنند، به دلیل متوقف نماندن کار اکران معاونت نظارت فردی را معرفی میکند. این مسیر طی شد. یکی از پیشنهاداتی که ما شد این بود که تا زمان رفع شرایط فوقالعاده ناشی از کرونا، ستاد کرونا که در سازمان سینمایی تشکیل شده است، عهدهدار تصمیمگیری در زمینه اکران باشد، کمااینکه در حال حاضر هم همین روند طی میشود. رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به انتقادی درباره توجه به رسانههای رسمی نسبت به رانت اطلاعاتی برخی از کانالهای مجازی، بر رویکرد سازمان سینمایی برای توجه به فضای رسمی رسانهای تأکید کرد و کیفیت برگزاری این نشست رسانهای را یکی از مصادیق آن عنوان کرد.
تصمیم درباره اکران آنلاین «رستاخیز» با مالکان فیلم است
انتظامی درباره امکان اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» گفت: مجوز عرضه این فیلم در نمایش خانگی در سال ۹۸ صادر شده و عرضه آن بهصورت آنلاین یا ویاودی از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و تصمیم درباره آن برعهده مالکان است مانند همه فیلمهای دیگری که مجوز نمایش دارند اما بنا به صلاحدید مالکان فیلم در این زمینه تصمیم میگیرند.
وی تأکید کرد: فارابی تنها یکی از مالکان فیلم رستاخیز است که در مجموع باید مالکان درباره عرضه آن تصمیمگیری کنند.
از نظر تعداد فیلم مشکلی برای برگزاری «فجر» نداریم
انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تأثیر شرایط تولید این روزهای سینمای ایران بر امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: درباره جشنواره فیلم فجر فعلاً بنای ما بر برگزاری است یکی از پیشفرضهای برگزاری هر جشنواره، حضور تعداد لازم و کافی فیلم برای برگزاری است. وی تأکید کرد: طبق اطلاعاتی که از تولید داریم تولید در جریان است پیشبینی ما این است که فیلم به اندازه کافی برای برگزاری جشنواره داریم. یکی از مواردی که به جشنواره شکوه میدهد حضور مردم است و باید بررسی کنیم ولی اگر تولید به اندازه کافی نداشته باشیم باید در این مورد بررسی کنیم.
دستیاران کارگردانی که درخواست فیلمسازیشان رد شده؛ مجدد اقدام کنند
انتظامی درباره حضور استعدادهای تازه در عرصههای مختلف فیلمسازی و حواشی مرتبط با صدور پروانه کارگردانی برای یک چهره اینستاگرامی اظهار کرد: اصرار داریم نوبتها هم منتشر شود چون انضباط بیشتر میشود و همه از کارها مطلع میشوند و کمک میکنند چهرههای وزینتری داشته باشیم ضمن اینکه کمک میکنند در شرایط مساوی حق افراد دوباره بررسی شود. من مطلع شدم برخی سوابق دستیار کارگردانی داشتهاند اما رد شدهاند از همین جا اعلام میکنم دوباره تقاضا بدهند. ما باید سیاستهایمان را بر همین اساس تنظیم کنیم و به جوانان بها بدهیم.
امکان برگزاری آنلاین جشنواره فجر وجود دارد؟
وی درباره امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بخشی از برگزاری جشنوارهها به تعداد تولیدات برمیگردد، اما در حوزه نمایشی برای فیلمهای تجاری اگر بخواهیم نمایش آنلاین داشته باشیم امکان حضور این آثار نیست چون به سرقت میروند. از همکارانم در ستاد صیانت خواهش کردهام راهکارهایی برای این ماجرا پیدا کنند.
انتظامی تأکید کرد: برگزاری آنلاین شاید برای جشنواره فیلم کودک قابل توجیه باشد، چون جنبه تجاری کمتری دارد. اگر نتوانیم پلتفرمهایی داشته باشیم و امنیت آنها تأمین نباشد امکان برگزاری آنلاین جشنواره فجر را نداریم.
انتظامی درباره حمایتها از سینماهای آسیب دیده از کرونا هم گفت: تعداد قابل توجهی از سینما در مالکیت حوزه هنری است و در ناوگان سینمایی قدر قابل توجهی دارند و البته تصمیماتی برای سینماها و مالکان فیلمها در نظر گرفته شده که اعلام هم شد. ما فرقی بین دولتیها و غیردولتیها نگذاشتهایم. تجهیز سینماها از دیگر سیاستهای ما بوده است.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه بخشی از سیاستهای حمایتی این سازمان از سینماها و فیلمها در شرایط کرونایی که پیشتر درباره آن اطلاعرسانی شده بود، تشریح کرد.
تخلف در زمینه رعایت پروتکل بهداشتی در تولید فیلم را پیگیری میکنیم
انتظامی درباره رعایت پروتکلهای بهداشتی در حوزه تولید فیلمهای سینمایی هم بیان کرد: ستاد کرونا در سینما اوایل امسال پروتکل تولید فیلم را منتشر کرد از یک طرف تاکید داریم جریان تولید به کار خود ادامه بدهد، اگر تولید متوقف شود اکران متوقف میشود و… و خیل قابل توجه سینماگران با مشکلات رو به رو میشوند. از سوی دیگر رعایت دستورالعملهای بهداشتی به دلیل مهم بودن جان انسانها مورد تاکید است، این پروتکلها اعلام شده و از تهیهکنندگان خواهش کردهایم به این امر توجه کنند و گروه سازنده چنانچه تخلف صورت میگیرد میتوانند به ما اعلام کنند تا رسیدگی صورت بگیرد.رییس سازمان سینمایی درباره تشدید سانسور فیلمها در اکران آنلاین هم اظهار کرد: ما چند ماه است در جهت مقرراتزدایی کسانی که پروانه نمایش برای اکران میگیرند، دیگر برای نمایش خانگی آثار آنها پروانه جدیدی صادر نمیکنیم و اگر ادعایی در زمینه تشدید ممیزی فیلمها برای اکران آنلاین وجود دارد بهتر است بهصورت مصداقی مطرح شود. انتظامی درباره فهرست گواهی مالکیت فیلمها و غیبت برخی نامها و آثار در این فهرست گفت: یکی از اهداف انتشار این لیست صرفاً مربوط به فیلمهایی است که درخواست گواهی کردهاند اگر نام فیلمی نیست یا درخواست نداده یا فعلاً راستی آزمایی نشده است.
تراکم فیلمها در صف اکران موردتوجهمان هست
رییس سازمان سینمایی درباره مدیریت اکران در ماههای آینده و جلوگیری از تراکم فیلمها در صف اکران پس از عبور از بحران کرونا عنوان کرد: باید متوجه آثار درازمدت اکران باشیم. چون وقتی اکران وجود ندارد و ظرفیت جایگزینی نداریم، خیل تولیدات متعدد ترافیک ایجاد میکنند و این موضوع مورد توجه ما بوده است. خوشبختانه ظرفیت نمایش مکمل و بدیل وجود دارد که برای مثال بخشی از فیلمها میتوانند اکران آنلاین شوند. وی درباره اصرار بر باز بودن سینماها گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت جایگزین است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند به خاطر این است که بخشی از نیروی انسانی در این زیرساختها کار میکنند و اگر اکران متوقف شوند در این بخشها آسیب خواهیم داشت، ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینما کاملاً داوطلبانه است. ولی سیاستهایی باید داشته باشیم که از اکران آنلاین حمایت کنیم. انتظامی درباره احتمال نمایش برخی فیلمهای توقیف شده در شرایط فعلی هم بیان کرد: این به شورای پروانه نمایش برمیگردد برخی ممکن است امکان نمایش پیدا کنند و برخی نه.
انتظامی درباره توجه به وضعیت معیشت سینماگرانی به دلیل شرایط پیش رو با بحرانهایی مواجه شده است، توضیح داد: ما دو سامانه برای اظهارنامه هنرمندان داشتیم و براساس اظهارنامهها قرار شد اعتباری در دو مرحله واریز شود که یک نوبت واریز شد و یک نوبت طی این روزها واریز میشود.
انتظامی درباره اختلافات در صنوف اظهار کرد: یکی از سیاستهای عمومی دولت و ارشاد عقبنشینی به نفع صنوف است، یعنی جاهایی که میشود از ظرفیت صنوف استفاده کنیم مثلاً شورای صنفی نمایش نوعی مقررات گذاری میکند که امکان آن در صنوف تعبیه شده است هرچقدر به نفع صنوف عقب نشینی کنیم همراهی و مشارکت بالاتری خواهند داشت و به دوام کار کمک میکند دستگاهها موظف هستند در قبال این عقبنشینی ساز و کارهایی برای نظارت داشته باشند.
مکلفیم در کمتر از ۶ ساعت پرسش رسانهها را پاسخ دهیم
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال انتقادی یکی از رسانهها مبنیبر عدم گفتگوی مستقیم و انتقادی با رسانهها بیان کرد: این جلسه خودش نشان میدهد که ارتباط مسئولان سینمایی با رسانهها برقرار است. خود دستگاهها باید پیش دستانه اطلاعات را منتشر کنند و خود خبر رانت ایجاد نکند البته خود من وقت ندارم با همه رسانهها صحبت کنم. من خودم خواستگاه رسانهای داشتم و پروتکلی به این منظور در نظر گرفتیم قرار بر این است که هر کدام از رسانهها سوالی داشتند با تماس با آقای نجفی سوال خود را انتقال بدهند و ما مکلف هستیم در ۶ ساعت اداری پاسخ بدهیم البته ما سوال تکراری پاسخ نمیدهیم. وظیفه دارم از همکارانم در رسانهها خواهش کنم برای تحقق شعار شفافیت کمک کنند و نقد بی ملاحظه و جدی داشته باشند تا اصلاح سیاستها را داشته باشیم. همین جلسه که با وجود محدودیتها برگزار شد نمونهای از این است که تلاش داریم پاسخگو باشیم.
وی اظهار کرد: اصل فرهنگ سازمانی است. اگر بتوانیم با نگاه راهبردی شفافیت داشته باشیم موضوعات بهتر میشود. باید تلاش کنیم با تدابیری این اتفاق بیفتد به خاطر همین از همکاران رسانهای کمک میخواهم. معمولاً به جهت فرهنگ سازمانی مسلط بر دستگاههای دیوانی نسبت به شفافیت مقاومتهایی وجود دارد که باید تلاش کنیم رفع شود شفافیت هزینه دارد و باید این هزینه را به جان بخریم.
«سمفا» زبان اجرایی نظامنامه اکران است
انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره سمفا هم توضیح داد: در فرایند اکران چند ذینفع داریم که سینماداران، شرکتهای پخش و صاحبان فیلمها هستند. سمفا زبان اجرایی نظام نامه اکران است، مواد و مقررات به عنوان الگوریتم به این ماشین خورانده شده است. قبلاً شورای صنفی نمایش حواله صادر میکرد اما حالا ماشینی شده است و ذینفعان قرارهای خود را آنجا سامان میدهند به لحاظ نرم افزاری چیزی در سمفا طراحی شده که پول چگونه بین ذینفعان تقسیم شود که البته هنوز عملیاتی نشده است.
رییس سازمان سینمایی توضیح داد: ماندگاری برنامهها به این بر میگردد که چقدر اجرایش موفق است و بعد این به مطالبه تبدیل میشود، مسیری که ارشاد در شفافیت دنبال میکند نمیشود گفت فقط به عمر این دوره سازمان سینمایی محدود میماند، چون به مطالبه تبدیل شده است. دیدن میزان فروش فیلمها تا چندسال پیش امکان پذیر نبود و جزو نوامیس بود، در حالی که ما معتقدیم باید منتشر شود. اگر برنامههایی که دنبال میشود به مطالبه تبدیل شود امکان توقف آن وجود ندارد. یکی از فازهایی که در سمفا دنبال میشود این است که ارسال فیلم با شیوه سنتی و هارد نباید و روی سمفا بارگذاری شود و تا چند ماه آینده این برنامه شدنی است.
متفاوتترین فیلمهای عاشقانه سینمای ایران
سخن عاشق امروزه گفتاری منتهای تنهایی است. این سخن چه بسا هنوز بر زبان هزاران تن جاری باشد. اگر هوس فیلم عاشقانه ایرانی دارید، آن هم از نوع نابش، این مطلب را بخوانید.
تنها دوبار زندگی میکنیم
فیلم سینمایی «تنها دوبار زندگی میکنیم»، اولین فیلم بهنام بهزادی است. فیلم محصول سال ۱۳۸۶ است. «سیامک راننده مینیبوس است. او تصمیم میگیرد در فرصتی چند روزه، کارهایی که همیشه حسرتشان را داشته انجام دهد و در روز تولدش از دنیا برود.
فضای سرد فیلم، موسیقی حسین علیزاده، انتظار برای مرگ تصویر متفاوتی از عشق برای مخاطب رقم میزند. این فیلم از تمام حسرتهای زندگی حرف میزند.
شبهای روشن
فیلم سینمایی «شبهای روشن» محصول سال ۱۳۸۱ به کارگردانی فرزاد موتمن و نویسندگی سعید عقیقی روایتی اقتباس شده از یکی از بهترین داستانهای داستایوفسکی است. شبهای روشن داستان زندگی دو انسان تنهاست. مرد، استاد دانشگاه، سرخوردهی اجتماعی و مأیوس فلسفیست و انزوای خود را با تدریس ادبیات، مطالعهی کتاب و پرسهزدن در خیابانها میگذراند. شبی متوجهِ دختری ساکبهدست میشود و..
«شبهای روشن» یک عاشقانه آرام و موقر است از معدود فیلمهای عاشقانهی سینمای ایران است که انسان و هویت انسانی را به تصویر میکشد. موسیقی پیمان یزدانیان در کنار بازی بازیگران و طراحی صحنه فیلم یک عاشقانه متفاوت را رقم میزند.
چیزهایی هست که نمیدانی
«چیزهایی هست که نمیدانی» نخستین فیلم فردین صاحب الزمانی در مقام کارگردان و به نویسندگی فردین صاحبالزمانی و پیام یزدانی محصول سال ۱۳۸۹ است. داستان این فیلم در مورد راننده آژانسی کم حرف به نام علی است که بی اعتنا به روابط اجتماعی پیرامون خود، زندگی را با کار کردن در آژانس سپری میکند.
این فیلم یک ساختار شکنی در به تصویر کشیدن عشق دارد. حرفهای ناگفتهای که در گلو حبس شده است، چه چیزی بهتر برای روایت عاشقانه یک فیلم.
باغهای کندولوس
«باغهای کندلوس» سومین فیلم بلند سینمایی ایرج کریمی در مقام کارگردان و محصول سال ۱۳۸۳ است. داستان این فیلم درباره سه دوست به نامهای بیژن، علی و سعید است که در یک سفر کوتاه به سمت کندلوس حرکت میکنند. جایی که حدس میزنند قبر دوست قدیمی شان کاوه و همسرش آبان در آنجا قرار دارد.
فیلمی در حال و هوای عشق، درد دوری از یار و حسرت است. ایرج کریمی با روایت غیرسرراست یک عاشقانه فراموش نشدنی خلق میکند.
در دنیای تو ساعت چند است؟
«در دنیای تو ساعت چند است؟» اولین فیلم بلند سینمایی صفی یزداییان محصول سال ۱۳۹۴ است. یک عاشق که سالهاست منتظر ورود گلی به شهر رشت میباشد با ورود وی در اولین دقایق حضورش در این شهر به سراغش میرود. فیلم داستان ساده، اما پر جزئیاتی دارد.
«در دنیای تو ساعت چند است؟» را در مجموع میتوان یکی از بهترین آثار عاشقانه چند سال اخیر در سینمای ایران برشمرد. اثری که جای خالی اش در سینمای کنونی ایران حس میشد و حال تماشاگران میتوانند این فرصت را پیدا کنند که حال و روز خوبی پس از تماشای فیلم داشته باشند.
درخت گلابی
«درخت گلابی» فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی که بر اساس داستان کوتاهی از مجموعه داستان جایی دیگر نوشته گلی ترقی محصول سال ۱۳۷۶ است. اما درخشش و پختگی «درخت گلابی» حتی در قیاس با بقیه آثار مهرجویی ممکن است به این قضیه مرتبط باشد که فیلمنامه فیلم با مشارکت نویسنده کتاب نوشته شده است.
«درخت گلابی» روایت پسرکی است که در یک تابستان گرم، در باغ خارج شهرشان، عاشق میم میشود. میم دختری است شیطان و سرزنده و همه آن چیزی است که پسرک نیست. بیپرواست و رؤیاپرداز. میم خود زندگی است..
در«درخت گلابی»، آدمها آرام و طبیعی نقایص خود را پیدا میکند و به کمال میرسند و اینها همه به مدد عشق مسیر میشود «درخت گلابی» مهرجویی به عشق احترام میگذارد.
اخبار
«آکوردنوازی سهتار» کتاب شد/ نواختن ترانههای پاپ با سهتار!
شهاب منا پژوهشگر موسیقی و مدیر نشر «خنیاگر» نیز ضمن تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی خود بیان کرد: طبق برنامهریزیهایی که پیش از این صورت گرفته بود به تازگی کتاب «آکورد نوازی سه تار در همراهی با ترانههای ماندگار پاپ» تالیف محمد خالقی عنوان یکی از تازهترین آثار پژوهشی و تالیفی حوزه موسیقی است که به تازگی توسط نشر «خنیاگر» در بازار فروش محصولات موسیقایی عرضه شده است. وی افزود: «اجرای آکورد با سه تار» و «نواختن ترانههای پاپ با سه تار» دو ایدهای هستند که مولف در این کتاب به دنبال آن بوده است. البته هر دو ایدهای که در این اثر پژوهشی مورد توجه قرار گرفته در حیطه ادبیات مکتوب برای سهتار نوین هستند. چرا که تاکنون نه متدی برای آموزش آکوردنوازی با سهتار در کوک کلاسیک آن عرضه شده و نه کتابی حاوی نت تنظیمشده ترانههای پاپ برای مشتاقان این ساز پیش روی آن قرار گرفته است. بنابراین ارائه همزمان این دو ایده در قالب کتاب حاضر از اینروست که اگر مخاطب به آکوردنوازی در سهتار تمایل نداشته باشد، نت ۲۵ ترانۀ موسیقی پاپ را با انگشتگذاری، تکنیک و کوک متداول سهتار برای اجرا در اختیار داشته باشد.این پژوهشگر که تاکنون آثار تالیفی متعددی را در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران عرضه کرده ادامه داد: ترانههای انتخابشده در کتاب حاضر از ملودیهای غنی و ماندگار موسیقی پاپ معاصر ایران هستند و اجرای آنها در سازی سنّتی چون سهتار نیز خالی از لطف نیست. از سوی دیگر نظر به تعداد زیاد ترانهها و پرهیز از حجیمکردن کتاب و نیز از آنجا که اشعار این ترانهها از طریق اینترنت بهراحتی در دسترس مخاطبان هست، از درج اشعار ترانهها در کتاب صرفنظر شده است.
تأثیر کرونا بر عرضه جهانی «آن شب
محمد درمنش تهیه کننده و کارگردان سینما که تهیه کنندگی فیلم سینمایی «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری برعهده داشته است، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: برای اکران «آن شب» مانند سایر فیلمها در انتظار زمان مناسب هستیم، با توجه به شرایط فعلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده مصلحت نمیبینم که این فیلم سینمایی را اکران کنم.
وی بیان کرد: درست است که سرمایهای که برای تولید این فیلم هزینه شده است، قفل میشود و ممکن است حرکت بعدی در حوزه تولید دیر شود، اما این شرایط و اکران فیلمها در این شرایط به نفع هیچ کسی نیست. ما منتظر هستیم شرایط فعلی تغییر کند تا بتوانیم تصمیم درستی برای اکران یا اکران نشدن فیلم بگیریم. این تهیه کننده سینما تاکید کرد: پروانه نمایش و مالکیت فیلم «آن شب» صادر شد، دوستانی هم که در آمریکا برای نمایش و یا حضور بینالمللی فیلم برنامهریزی میکنند، منتظر بازگشایی جشنوارههای خارجی هستند تا فیلم بتواند در جشنوارههای بینالمللی شرکت کند. درمنش توضیح داد: البته این را باید بگویم که جشنوارههای بینالمللی در همه جای دنیا تعطیل است و یا به صورت مجازی برگزار میشود. وی ادامه داد: نسخهای از فیلم که در ایران نمایش داده میشود هیچ فرقی با نسخه آمریکایی آن ندارد و همان نسخهای که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دیده شد، در اکران عمومی ایران و دیگر کشورها نمایش داده میشود. این کارگردان سینما بیان کرد: پیش از تعطیلی سینماها در سراسر دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، «آن شب» در یکی از جشنوارههای آمریکایی نمایش داده شد و مخاطبان از دیدن چنین فیلمی استقبال کرده بودند. البته در این جشنواره ۳ نوبت اکران داشتیم که به دلیل کرونا ۲ نوبت از اکرانها برگزار نشد.
اخبار
در اولین حضور جهانی
«قطارآن شب» در جشنواره اشلینگل روی پرده میرود
فیلم سینمایی «قطارآن شب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی در جشنواره اشلینگل آلمان به نمایش درمیآید.
به گزارش امتیاز، این فیلم درنخستین حضور بینالمللی خود در بخش رقابتی بیست و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اشلینگل آلمان به روی پرده خواهد رفت.
بر اساس این خبر، این جشنواره معتبر که هرساله میزبان سینماگران و فیلمسازان برجسته حوزه سینمای کودک و نوجوان از سراسر جهان است، در شهر کمینتز آلمان و از تاریخ 10 الی 17 اکتبر 2020 میلادی (19 تا 26 مهر 1399) برگزار خواهد شد.
«قطار آن شب» با اقتباس ازرمان قطار آن شب نوشته احمد اکبرپور در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است و افشین هاشمی، سیامک صفری، مریم بوبانی، بهناز نادری، بهرام شاکری و بازیگر خردسال آیلین رشیدیان در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداختهاند.
این فیلم در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برنده پروانه زرین بهترین فیلم کودک از نگاه داوران کودک، دیپلم افتخار بهترین بازیگر و پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران و جایزه نوآوری شد.
انتخاب همیشگی آقای کارگردان
بعضی از کارگردانان به دلایل مختلفی مانند شناخت یک بازیگر و تجربه خوب از اولین همکاری، در آثار بعدی خود نیز از حضور آن بازیگر خاص استفاده میکنند. مخاطبان هم با توجه به سابقهای که از این همکاری همیشگی سراغ دارند، قبل از هر بازیگر دیگری، منتظر شنیدن نام آن بازیگر در اثر جدید آن کارگردان هستند.
ابراهیم حاتمیکیا - پرویز پرستویی
ابراهیم حاتمیکیا در فیلمهای خود با بازیگران مختلفی همکاری کرده، اما یکی از انتخابهای همیشگی او پرویز پرستویی بوده. اولین همکاری این کارگردان با پرستویی در یکی از بهترین و بهیادماندنیترین آثار کارنامه او یعنی «آژانس شیشهای» محصول سال ۷۶ اتفاق افتاد.
این همکاری موفقیتآمیز تا دو دهه بعد و در دیگر آثار حاتمیکیا که در حوزه دفاع مقدس بودند، مانند «روبان قرمز»، «موج مرده»، «خاک سرخ»، «به نام پدر» و «بادیگارد» ادامه یافت. همکاری پرویز پرستویی با او در سه فیلم «آژانس شیشهای»، «به نام پدر» و «بادیگارد»، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای او به همراه داشت. اکنون پنج سال از آخرین همکاری آنها میگذرد و حاتمیکیا در دو فیلم اخیر خود از هادی حجازیفر و ستاره قدیمی سینما فرامرز قریبیان به عنوان نقش اصلی قصه استفاده کرده است.
هومن سیدی - نوید محمدزاده
هومن سیدی تا به حال در فیلمهای سینمایی و سریال نمایش خانگی خود با بازیگران مختلفی همکاری کرده است، اما نوید محمدزاده چهرهای است که در بیشتر آثار او ایفای نقش کرده و از میان شش اثری که هومن سیدی ساخته، در چهار ساخته او بازی کرده است. سابقه اولین همکاری هومن سیدی با این بازیگر به سال ۹۲ و فیلم «سیزده» میرسد.
نوید محمدزاده پس از این فیلم، به استثنای «اعترافات ذهن خطرناک من» در همه ساختههای بعدی هومن سیدی مانند «خشم و هیاهو»، «مغزهای کوچک زنگزده» و سریال «قورباغه» حضور داشته است. به جز سریال «قورباغه» که هنوز منتشر نشده، نتیجه همکاری این دو با یکدیگر تا به حال رضایتبخش بوده است. آثار هومن سیدی معمولا مورد توجه قرار گرفتهاند و نوید محمدزاده حضور موفقی در هریک از این فیلمها داشته است.
عبدالرضا کاهانی - رضا عطاران
رضا عطاران چه در فیلمهای کمدی و چه غیرکمدی، یکی از انتخابهای همیشگی عبدالرضا کاهانی بوده است. سابقه اولین همکاری این کارگردان با عطاران به سال ۸۹ و فیلم «اسب حیوان نجیبی است» میرسد و این همکاری تا سال ۹۷ ادامه داشته است.او پس از این فیلم در ساختههای بعدی این کارگردان مانند «بیخود و بیجهت»، «استراحت مطلق»، «خانم یایا» و «آزاد مثل هوا» هم ایفای نقش کرد.
چهارمین همکاری رضا عطاران با این کارگردان در فیلم «خانم یایا» موفق نبود و نتیجه آن شکست سنگین این فیلم در گیشه بود، اما پنجمین تجربه همکاری آنها در فیلم «آزاد مثل هوا»، گفته میشود که تجربه متفاوتی را برای عطاران رقم زده است. فیلم برداری این فیلم در کانادا انجام شده و عطاران که تنها بازیگر ایرانی فیلم است در آن به زبان انگلیسی صحبت کرده. این فیلم هنوز اکران نشده است.
مهران مدیری - انصاری، رضویان و شفیعیجم
مهران مدیری تا به حال در ساختههای خود، با بسیاری از بازیگران محبوب آثار کمدی همکاریهایی داشته است. هادی کاظمی، سحر زکریا و محمدرضا هدایتی در سریالهای مختلف مهران مدیری بازی کردهاند، اما او بیشترین همکاری را با بازیگرانی مانند سیامک انصاری، جواد رضویان و رضا شفیعیجم داشته است.
سیامک انصاری تا پیش از سریال «هیولا» در بیشتر ساختههای مهران مدیری در سینما، تلویزیون و نمایش خانگی بازی کرده است، پس از او جواد رضویان و رضا شفیعیجم نیز به ترتیب در پنج، شش سریال ساخته مهران مدیری بازی کرده و همکاریهای متعددی با این کارگردان داشتهاند. «پاورچین»، «جایزه بزرگ»، «شوخی کردم»، «باغ مظفر»، «شبهای برره» و «در حاشیه» از سریالهایی هستند که این دو بازیگر در آنها با مهران مدیری تجربه همکاری داشتهاند.
حمید نعمتا... - لیلا حاتمی
حمید نعمتا... تاکنون پنج فیلم سینمایی ساخته و در سه فیلم، از حضور لیلا حاتمی استفاده کرده است. «بیپولی»، «رگ خواب» و «قاتل و وحشی» این سه فیلم هستند. به جز فیلم سوم که هنوز به نمایش درنیامده، همکاری لیلا حاتمی با حمید نعمتا... در «بیپولی» و «رگ خواب»، برای او دو سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان آورده است.
با توجه به اخباری که از فیلم «قاتل و وحشی» به گوش میرسد، به نظر میرسد نقش بسیار متفاوتی نسبت به نقشهای قبلی لیلا حاتمی برای وی نوشته شده و این بازیگر ممکن است با درخشش در این فیلم، سهگانه موفقیتهایش را همراه با هدایت حمید نعمتا... تکمیل کند. گفته میشود «قاتل و وحشی» در کارنامه حمید نعمتا... و لیلا حاتمی کارگردان و بازیگر شاخص سینمای ایران اثر مهمی خواهد بود.
محمدحسین مهدویان - هادی حجازیفر
محمدحسین مهدویان از زمانی که فعالیت حرفهای خود را به طور رسمی در سینما آغاز کرده، با هادی حجازیفر چندین همکاری داشته است. اولین همکاری این بازیگر با مهدویان سال ۹۴، در فیلم «ایستاده در غبار» اتفاق افتاد. پس از بازی خوب حجازیفر در نقش شهید «احمد متوسلیان»، این همکاری ادامه یافت و او در ساختههای بعدی این کارگردان مانند «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز: رد خون» نیز حضور یافت.
محمدحسین مهدویان پس از چهار همکاری با هادی حجازیفر سال گذشته در فیلم «درخت گردو» از بازیگران دیگری استفاده کرد. حجازیفر در جدیدترین ساخته خود یعنی فیلم کمدی «شیشلیک» هم حضور ندارد و باید دید مهدویان در انتخاب بازیگران ساختههای بعدی خود چه میکند و آیا «ماجرای نیمروز: رد خون» پایان همکاری آنها خواهد بود یا خیر.
منوچهر هادی - ناصر و گلزار
منوچهر هادی در اغلب آثارش نقشی را به یکتا ناصر سپرده است. این همکاری که در نهایت به تولید شش فیلم سینمایی و دو سریال نمایش خانگی انجامیده، قبل از ازدواج آنها شروع شده و تا به امروز با قوت بیشتری ادامه یافته است. جالب این که همگی این آثار پرشمار، در دهه ۹۰ تولید شدهاند.
محمدرضا گلزار بازیگر دیگری است که منوچهر هادی معمولاً در آثارش از حضور وی استفاده کرده. همکاری آنها با یکدیگر از سال ۹۵ و سریال نمایش خانگی «عاشقانه» آغاز شد و در فیلمهای «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰» ادامه یافت. اکنون فصل دوم سریال «عاشقانه» که با عنوان «گیسو» در حال تولید است، چهارمین همکاری گلزار با منوچهر هادی است. اگر یکتا ناصر در این سریال هم بازی کند، این مجموعه به نهمین همکاری وی با منوچهر هادی تبدیل میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4333/20042/79819
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4333/20042/79820
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4333/20042/79821
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4333/20042/79822
|
عناوین این صفحه
- «رستاخیز» اکران اینترنتی میشود؟
- متفاوتترین فیلمهای عاشقانه سینمای ایران
- اخبار
- اخبار