|
یک خاطرهبازی با نوار کاستهای محرمی
«خورشید» چگونه متولد شد؟
علیرضا سعیدی
عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالشترین عرصههای فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سالهای متمادی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری مرتبط با این موضوع مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه اگر چه همواره در معرض اتهامهای فراوان از جمله «سفارشی بودن» قرار داشتهاند اما به دلیل حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر بسیاری از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در این حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف مرتبط با قیام عاشورا در کشورمان در قالبهای گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم. در این چارچوب آنچه مورد توجه قرار گرفته و میگیرد، صرفاً مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شدهاند. آثاری که طبیعتاً برخی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بودهاند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه بودهاند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دلبستگان اباعبدالله (ع) است.
در چهارمین قسمت از سلسله گزارش «روایت مهر از نواهای عاشورایی» که طی ایام محرم و صفر پیش روی مخاطبان قرار میگیرد، به معرفی دو آلبوم تاثیرگذار و پرمخاطب «ماه نی» به آهنگسازی حمید صدری و «خورشید» با تنظیم برای ارکستر علیرضا صالحی نژاد میپردازیم که اولی در سال ۸۵ و دومی در سال ۹۰ به خوانندگی امیرحسین مدرس توسط مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انتشارات «خورشید هشتم» پیش روی مخاطبان قرار گرفته و در همان سالها نیز با استقبال بسیار خوب دوستداران موسیقی آیینی کشورمان و حتی طیف بیشتری از مخاطبان غیر متخصص حوزه موسیقی قرار گرفت. شرایطی که تا به امروز نیز ادامه داشته و بسیاری از مخاطبان و شنوندگان موسیقی ترجیح میدهند در ایام منتهی به سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) شنونده این دو آلبوم موسیقایی با مضامین عاشورایی باشند.
یک خاطرهسازی ماندگار با نوار کاستهای دهه هشتاد
آلبوم «ماه نی» از جمله آثار موسیقایی با حال و هوای محرم با صدای امیرحسین مدرس است که در آن نوحههای قدیمی در کنار آثار جدیدتر بازخوانی شده است. این آلبوم که سال ۱۳۸۵ با آهنگسازی و تنظیم سیدحمیدرضا صدری و خوانندگی امیرحسین مدرس روانه بازار موسیقی شده در برگیرنده بازسازی نغمات و نوحههای قدیمی است که در فضای موسیقی الکترونیک برای علاقهمندان ارائه شده است. شرایطی که بسیاری از خوانندگان و نوحه خوانان دستههای زنجیرزنی طی آن سالها را بر آن داشت تا از این نغمات برای استفاده از نوحههایشان استفاده کنند.
برخی ملودیهای لسآنجلسی با سخیفترین واژگان، شدهاند نوحه برای امام حسین (ع) بنابراین ما میخواستیم گوشهای از گنجینه این ابیات را به نسل امروز نشان دهیم و بگوییم اگر قصدی برای نوآوری است از منظر هم ماجرا دیده شود«شیعتی»، «باغ و بهار»، «شام هجران»، «در انتظار»، «وداع»، «جام باقی»، «همه جا کربلاست»، «شب وصل»، «ماه نی»، «گل یاسمن»، «قبله عشق» و «کتیبه »۱۲ قطعهای هستند که در این آلبوم منتشر شده است. اثری که در زمان انتشارش هنوز از درهم پاشیدگی نسل نوارکاستها خبری نبود و آن را تبدیل به یکی از آلبومهایی کرد که مردم و سوگواران حضرت سیدالشهدا به قدری کارها را گوش میدادند که در بسیاری موارد از کیفیت نوارها کاسته میشد، خاطراتی ماندگار از یک ارادتمندی موسیقایی که هنوز هم طعم و حلاوت شنیدنشان در گوش نسل دهه شصت و هفتادی باقی مانده و حالاحالاها هم از ذهنشان پاک نمیشود.
امیرحسین مدرس در توضیحات آلبوم «ماه نی» که در زمان انتشار خود با استقبال خوبی هم از سوی شنوندگان مواجه شد، نوشته بود: «برپایی و نشر آیینهای سوگواری حضرت سیدالشهدا نشان افتخاری است که بر سینه شاعران، گویندگان و خوانندگان این آستان میدرخشد. یلان نامآوری چونان فرزدق، کمیت، دعبل، اسماعیل حمیری و مهدی الجواهری در ادبیات عرب، سیف فرقانی، محتشم کاشانی، وصال شیرازی، میرزا حسن صفی، صغیر اصفهانی، عمان سامانی و دهها سراینده دیگر در ادب پارسی، شهر بند این سلسله الذهب بوده و هستند. در این میانه نوحه خوانان را منزلتی دیگر است. نامدارانی چون حاج مرزوق حائری، حاج اکبر ناظم، حاج حسن ناظم، حاج شاه حسین بهاری، سید عباس زریباف و شماری دیگر از صاحبدلان خوش آوا در دهههای اخیر از این زمرهاند. از دیوارهای سیاهپوش تکیه دولت و دیگر تکایا گرفته تا طاق ضربیهای تیمچه حاجب الدوله در بازار تهران، و گوش جان پیران روشن ضمیر هیاتها پر از نفس و گلبانگ عاشقانه اینان است. نوحهخوانانی که اغلب نوحهسرا نیز بودند و در انتخاب واژگان، عبارات، ترکیبات و نیز ساخت ملودی نوحهها، نخست به شان ممدوح توجه میکردند و سپس از روی معرفت، سوز، حماسه، غربت، مظلومیت و اشک را به آن میآویختند.
مجموعه ماه نی بازخوانی گزیدهای از گنجخانه پربرکت نوحههای قدیم و جدید است. نوحههایی که بعضاً پیشینهای هشتادساله دارند و برخی دیگر در همین سالهای نزدیک ساخته شدهاند. برخی از نوحههایی که از روزگار پیشین به یادگار مانده، صرف نظر از قداستشان به لحاظ موسیقایی نیز در زمره شاهکارهای موسیقی ایرانی است تا آنجا که بسیاری از موسیقیدانان و آهنگسازان در آثارشان از این نغمات استفاده کردهاند. ضمن اینکه بیگمان موسیقی ایرانی مرهون چنین نغمات و الحانی است چراکه از دوران صفویه هنگامی که موسیقیدانان مورد بی مهری و محدودیت قرار گرفتند با رواج تعزیه خوانی، حاملان ردیفهای موسیقی ایرانی، روضه خوانان و تعزیهگردانان شدند.
یک مقابله جدی با ملودیهای لس آنجلسی
این خواننده که طی سالهای اخیر علاوه بر خوانندگی در حوزههای اجرا، گویندگی، نویسندگی و بازیگری نیز فعالیتهای مستمری را در عرصههای مختلف تئاتر، تلویزیون و سینما پشت سر گذرانده درباره دیگر ویژگیهای این آلبوم گفته بود: «اشعار این نوحهها تقریباً بدون تغییر مانده است. به جز یکی- دو مورد که احساس میشد مصراعی به لحاظ کلامی و شعری با بقیه نوحه تفاوت دارد. زحمت این تغییرات اندک به عهده سیدمحمد سادات اخوی بود. مثلاً در یکی از این نوحهها آمده بود، «شب قتل تمام عاشقان امشب است» که ما آن را به این صورت تغییر دادیم: «شب وصل امیر انس و جان امشب است» سالهای گذشته کاستهایی به بازار آمد که بدون در نظر گرفتن شأن اهل بیت (ع) تنظیم شده بودند اما «ماه نی» نوحههای اصیل و قدیمی را بازخوانی میکند.
امیرحسین مدرس درباره قطعات این آلبوم و چینش آنها هم گفت: قطعه قدیمی «شیعتی» را ابتدای آلبوم گذاشتیم. رسم دیرین هیأتها این بود که این نوحه را به صورت زمزمه جمعی ابتدای مجلسشان به عنوان شروع روضه میخواندند. همه اهل هیأت هم آن را بلد بودند و با آهنگ مخصوص از بر میخواندند. ما هم همین آهنگ را با ریتمی تندتر آن هم به خاطر رعایت زمان خواندیم و ابتدای کار گذاشتیم. ۱۱ قطعه دیگر نیز به ترتیب با نامهای «باغ و بهار»، «شام هجران»، «در انتظار»، «وداع»، «جام باقی»، «همه جا کربلاست»، «شب وصل»، «ماه نی»، «گل یاسمن»، «قبله عشق» و «کتیبه» با ملاحظه انتخاب شدند. هیأتیها میدانند که معمولاً شب سوم روضه حضرت رقیه (س) خوانده میشود قطعه «شام هجران» نیز با همین ملاحظه، سومین قطعه این آلبوم است.
او درباره انگیزهاش از تولید چنین آلبومی گفته بود: «ردیفها، گوشهها، دستگاهها و تصنیفهای موسیقی سنتی ما به روایت افراد مختلفی همچون نورعلی خان برومند، محمود کریمی یا عبدالله دوامی خوانده میشود و همه اینها به شاگردان این حوزه آموخته میشود اما در عرصه موسیقی مذهبی این کار فراموش شده است. چون روضهخوانها، این نوحهها و دستگاهها را به شاگردان خود یاد ندادهاند. یا اگر هم کاری شده بسیار کم دیده میشود. از این طرف یک سری نوحهها سرهمبندی شدهاند که هیچ سنخیتی با دستگاه امام حسین ع ندارند. برخی ملودیهای لسآنجلسی با سخیفترین واژگان شدهاند نوحه برای امام حسین (ع) بنابراین ما میخواستیم گوشهای از گنجینه این ابیات را به نسل امروز نشان دهیم و بگوییم اگر قصدی برای نوآوری است از منظر هم ماجرا دیده شود.»
تولد «خورشید» در ادامه راه «ماه و نی»
یکی دیگر از آثاری که حدود پنج سال پس از انتشار آلبوم «ماه نی» به خوانندگی امیرحسین مدرس در دسترس مخاطبان قرار گرفت، اثری به نام «خورشید» بود که سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات «خورشید هشتم» پیش روی مخاطبان قرار گرفت. اثری که به نوعی ادامه دهنده راهی بود که مدرس و همکارانش در آلبوم «ماه نی» انتخاب کرده بودند و حالا با تجربهای بیشتر از گذشته تلاش کردند فضای به روز تری از آنچه در آلبوم قبلی شکل گرفته بود، به دوستداران حضرت سیدالشهدا ارائه شود.
«چه کربلاست»، «ماه و ستاره»، «یوسف من»، «همراز»، «نماز عشق»، «شب وصال»، «اربعین»، «میر کاروان»، «امید» و «نای نی نوا» عنوان قطعاتی بودند که با تنظیم برای ارکستر علیرضا صالحی نژاد در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود.
مدرس درباره انگیزههای ساخت و تولید این آلبوم گفته بود: «آلبوم ماه و نی شامل ۱۲ قطعه از نوحههای تهرانی بود که قدمت آنها به ۸۰ تا ۹۰ سال پیش میرسید. خوشبختانه استقبال از آن بسیار خوب بود و حتی جریانسازی کرد. با این حال جای تعدادی از قطعههای عاشورایی در آن خالی بود و به همین دلیل تصمیم به انتشار «خورشید» گرفتم. به هر حال ما هر کداممان در هر حوزه و هر ساحتی که هستیم بزرگترین افتخارمان و بزرگترین حس و حال و بهترین لحظات ما زمانی است که با این موضوعات کارمان گره میخورد که بی تردید تلاش همه دوستان و علاقمندان به این حوزه و این ساحت آلبوم «خورشید» را تولید کرده و به اینجا رسانده است. انگشت اشاره همه دستاندرکاران این آلبوم به سمت اباعبدالله الحسین است و بد است که وقتی انگشت اشاره را به سمت چیزی میگیریم به جای نگاه کردن به آن نقطه به نوک انگشت نگاه کنند.
موفقیت این آلبوم به من ربطی ندارد!
وی در یکی دیگر از گفتگوهای رسانههای خود بود که درباره دلایل و انگیزههای ساخت آلبوم «خورشید» بیان کرد: خوشبختانه آلبوم «ماه نی» به تهیه کنندگی حوزه هنری در زمان خودش آلبوم خوب و قابل تاملی بود که با استقبال خوبی هم مواجه شد. هنوز هم با گذشت ۵ سال رادیو و تلویزیون از آثار آن آلبوم در ایام سوگواری پخش میکند. البته این ربطی به من ندارد و لطف خدا و اما حسین (ع) است. در آلبوم جدید کمی نوع کار و سازبندی و موسیقی را با فکر بیشتری ارائه کردهایم. بزرگترین تصمیم ماه هم تفاوت این کار با آلبوم قبلی از لحاظ بافت موسیقیایی ست. به همین خاطر در آلبوم خورشید، شما با یک ارکستر کامل زهی مواجه هستید. […] خوانش هم به سمت بافت موسیقی اثر پیش رفته و هماهنگ با موسیقی ارکسترال. در «ماه نی» اصرار من این بود که مثل مداحان و روزه خوانان قدیم خوانش صورت بگیرد اما در آلبوم خورشید تماماً در خدمت موسیقی کار بودهایم. […] پیشنهاد این کار که از سوی خود من عنوان شد. در ادامه آلبوم «ماه نی»، تعداد زیادی از نوحهها هنوز باقی مانده بود که تصمیم داشتم پس از آن آلبوم آنها را هم کار کنم. آن آلبوم گردآوریای بود از نوحههای ۸۰، ۹۰ سال پیش تهران تا سال ۸۴ و ۸۵. البته در آن آلبوم از نوحههای جدیدتر هم استفاده کردیم که هماهنگ با آثار قدیمی از لحاظ تالیف و ساختار. در آن آلبوم فقط دوازده کار را توانستیم بگنجانیم و هشت قطعه دیگر را نیز در این آلبوم انتخاب کردیم برای آلبوم «خورشید». پیشنهاد کار را به دوست خوبم آقای «علیرضا محمدی» مدیر موسسه فرهنگی هنری «خورشید هشتم» دادیم و ایشان هم از این کار استقبال کردند. در یکی از مراسمهای افطاری ماه مبارک رمضان این پیشنهاد به این دوست انجام شد و با موافقتشان از فردای همان روز پروژه کلید خورد. چون فرصتمان خیلی کم بود. ولی خوبی کار این بود که همه قطعات خودشان ملودی داشتند و این زحمت ما را خیلی کمتر میکرد. فقط تنظیم ارکسترال بود که زمان میبرد. حدود ۴۰ روز هم صرف خوانش و آواز شد.
از نکات ویژه دیگری که میتوان درباره آلبوم «خورشید» به آن اشاره کرد، حضور امین تارخ به عنوان راوی آغازین برخی از قطعات بود، که امیرحسین مدرس درباره آن توضیح میدهد: «ما دنبال یک صدای تازه بودیم. صدایی که برای شنونده تازگی داشته باشد. شنونده خیلی آنرا نشنیده باشد. گویندههای بسیار توانایی در این عرصه وجود داشتند چه در حوزه دوبله چه در حوزه گویندگی رادیو و تلویزیون. اما پیشنهاد خود من بر این بود که از صدایی استفاده کنیم که بکر باشد و در عین حال بسیار توانایی داشته باشد و در این حوزه قدرتمند باشد. شعر را بشناسد و حس داشته باشد و از همه مهمتر جنس صدا هم دلنشین باشد و متناسب با یک چنین کاری. نهایتاً چند اسم در کنار هم قرار داده شد و از بین همه آنها آقای تارخ انتخاب شدند و خیلی هم ابراز خوشحالی میکنم که آقای تارخ با روی باز پذیرفتند و تشریف آوردند.»
اخبار
نمایش در جشنواره تردبر میتن
فیلم کوتاه «تردید» به جشنواره فیلم بالی راه یافت
فیلم کوتاه «تردید» به کارگردانی علی تصدیقی و به تهیهکنندگی فرهاد قدیمی به چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم بالی راه یافت.
به گزارش امتیاز، فیلم کوتاه «تردید» به نویسندگی و کارگردانی علی تصدیقی با بازی پژمان جمشیدی، نیلوفر کوخانی و شهرام شریعت در جشنواره بینالمللی فیلم بالی یکی از قدیمیترین و بزرگترین جشنوارههای سالانه کشور اندونزی پذیرفته شد. این دوره از جشنواره بینالمللی فیلم بالی برخلاف سالهای گذشته که در ماه سپتامبر برگزار میشد به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه مِی سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد کرد.همچنین گفتنی است که این فیلم کوتاه در چهارمین دوره جشنواره بینالمللی تردبِر میتِن از سوم تا پنجم سپتامبر در شهر لَنسینگ ایالت میشیگان آمریکا نمایش داده خواهد شد.در خلاصه داستان فیلم کوتاه «تردید» به تهیهکنندگی فرهاد قدیمی که در سال 1398 ساخته شده، آمده است که: «در زندگی ممکن است تصمیمات بسیار کوچکی منجر به اتفاقات بزرگی بشود.» این فیلم محصول سییرا استودیو است. این استودیو از سال 1395 توسط علی تصدیقی و فرهاد قدیمی برای تولید فیلم و انجام مراحل پس از تولید فیلم راهاندازی شده است. پخش بینالمللی این فیلم کوتاه را میدیا کیاست بر عهده دارد.دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: میلاد حسینی، صداگذاری: حسین ابوالصدق، تدوین: اشکان مهری، صدابردار: ساسان کریمی، جلوههای بصری و تصحیح رنگ: علی تصدیقی، موسیقی: حسین منصف، مدیر تولید: پروانه نوروزی، طراح گریم: پدیده آشتاب، طراح لباس: صحرا علیشاهی، آوا: بهناز حکیم، دستیار کارگردان: ماکان منصف، ترجمه: سوگند اقوامی، مشاوره رسانه: زهرا نجفی، تهیهشده در سییرا استودیو.
جیمز باند سابق در یک درام جنگی
پیرس برازنان در فیلمی با عنوان «آخرین تفنگدار» به کارگردانی تیری لوان، سازنده «میکیبو و من» بازی میکند. این فیلم که با الهام از یک داستان واقعی ساخته میشود برازنان را در نقش شخصیتی به نام آرتی کرافورد تصویر میکند. وی از کهنهسربازهای جنگ دوم جهانی است و در شمال ایرلند در یک خانه سالمندان زندگی میکند. وی که به تازگی همسرش را از دست داده در هفتادو پنجمین سالگرد پیادهسازی نیرو در نرماندی که به عنوان «روز D» به یادآورده میشود، تصمیم میگیرد از این خانه فرار کند و سفری را تا فرانسه انجام دهد تا برای آخرین بار نسبت به این رویداد ادای احترام به جای آورد. این فیلم که با بودجه «سینمای ایرلند شمالی» ساخته میشود، بر مبنای فیلمنامهای به قلم کوین فیتزپاتریک شکل میگیرد. مارک هافمن که تهیهکننده «مریخی» و نامزد اسکار است از تهیهکنندگان این فیلم خواهد بود. تولید این فیلم زمستان امسال در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند شروع میشود. استیون واربِک آهنگساز اسکاری سازنده موسیقی متن «شکسپیر عاشق» با این پروژه همکاری میکند.
معاون حوزه هنری خبر داد:
سوره اشک خوب پیش رفت و ادامه خواهد داشت
مجدالدین معلمی معاون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به اهداف و دستاوردهای پویش «سوره اشک» در دهه اول محرم از استمرار این پویش برای تولید اثر در سالگرد شهادت سردار سلیمانی خبر داد.
مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهداف و دستاوردهای برگزاری پویش «سوره اشک» در دهه نخست ماه محرم گفت: ویروس کرونا آسیبهای زیادی به عرصه هنر زد. درواقع گذشته از ضررهای اقتصادی، برای ما محدودیتهایی را هم ایجاد کرد. پیش از این مناسبتهایی مانند محرم برای ما جلوهای دیگر داشت، چون همیشه ما با روشهای سنتی خودمان، به ساحت اباعبدالله ابراز ارادت میکردیم برای مثال نمایشگاههایی برگزار میکردیم، به اجرای نمایشهایی میپرداختیم، فعالان حوزه موسیقی سمفونیهایی اجرا میکردند و… اما بیماری کرونا دسترسی ما به مردم را محدود کرد.
وی ادامه داد: از همین رو پیش از محرم با توجه به اینکه حوزه هنری تصمیم بر این گرفته بود که محرم امسال پرشورتر از سالهای قبل باشد، هنرمندان هم این اصرار را داشتند که نسبت به محرم و امام حسین (ع) بی تفاوت نباشند و مثل هر سال ابراز ارادتی کنند، لذا ارادهای در حوزه هنری شکل گرفت که همه رشتههای هنری متناسب با عرصه جدیدی که برایشان اتفاق افتاده است، فضای کاری تازهای برای خود تعریف کنند. در همین راستا قرار شد همه گروهها با هدف پخش تولیدات هنری در رسانه ملی و فضای مجازی، دست به تولید بزنند. از همین رو پویش مشترکی به نام «سوره اشک» بین همه رشتهها هنری تعریف کردیم و قرار شد همه آثار با همین نشان تولید شوند به همین تربیت، شاعران، فیلمسازان، اهالی تئاتر و تعزیه و… تولیدات عدیدهای را به مرحله اجرا رساندند.
بهدنبال مخاطبان تازه برای خود بودیم
معلمی با اشاره به فرآیند عرضه این محصولات هنری عاشورایی بیان کرد: هدف ما این بود که تولیدات ما به شکلی باشد که بتواند در فضای مجازی و رسانه ملی پخش شود و مخاطبان تازهای را به ما اضافه کند. لذا کرونا بر خلاف اینکه مشکلاتی برای ما ایجاد کرد اما رویشهای جدیدی داشت، گشایش جدیدی برای حوزه هنری ایجاد و ما را به مخاطبان جدیدی وصل کرد. چون مخاطبان تازه برای ما روحیه و انرژی تازهای ایجاد میکردند.وی افزود: پیش از این هرکسی اگر میخواست از محصولات و تولیدات ما استفاده کند باید حتماً در محیطی حضور پیدا میکرد و وقت میگذاشت اما حالا با استفاده از فضای مجازی و تلویزیون افراد میتوانند آثار حوزه را ببینند به همین ترتیب ما بازخورد خوبی هم از سوی افراد داشتیم که روحیه ویژهای را برای هنرمندان ما ایجاد کرده و باعث شدهاند آنها به این فکر کنند که میتوانند از ظرفیتهای تازهای برای ارتباط با مخاطب استفاده کنند. برای مثال حتی بچههای گرافیک که کارشان تصویرگری است و آثارشان کمتر میتواند در رسانه ملی پخش شود، تصاویر را موشن کردند و تابلوهای عظیم انقلاب را به موشن گرافیکهایی تبدیل کردند این کار باعث شد بازخوردهای جدیدی از هنرمندان گرافیست دریافت کنند و که یک گام و حرکت تازه در مسیر هنر انقلاب رقم بخورد.
هیچ محدودیتی برای عرضه آثار نداشتیم
معلمی اظهار کرد: ما هیچ محدودیتی برای عرضه محصولات نداشتیم هدف اصلی این بود که همه شبکهها و سایتها که امکان پخش آثار را دارند، بتوانند این کار را بکنند. ضمن اینکه حوزه هنری تصمیم گرفت آرم و نشان خود را کمرنگ کند تا این تصور شکل نگیرد که ما تنها میخواهیم کار «حوزه هنری» دیده شود. هدف اصلی ما این بود که آثار هنرمندان برای ابراز ارادتشان به اباعبدالله دیده شود از همین رو نشان «سوره اشک» انتخاب شد تا همه محصولات با یک نشان واحد عرضه شود ولی نه به این صورت که این نشان حتماً سیستم اداری داشته باشد.
معاون هنری حوزه هنری بیان کرد: فراخوان این پویش یک ماه پیش از محرم منتشر و ایدهها جمعآوری شد. به همین ترتیب آثاری که کیفیت، قابلیت پخش و رسانهای شدن داشتند انتخاب شد، سفارش کار صورت گرفت و تولید آغاز شد.
وی درباره بازه زمانی امتداد این پویش تأکید کرد: ما در نظر داریم تا اربعین، خروجی داشته باشیم. تا حالا هم ۲۰۰ آیتم و بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه کار برای رسانههای مختلف تولید شده، هدفگذاری بعدی ما هم تولید و پخش آثاری برای هفته دفاع مقدس و چهل سالگی انقلاب است. سومین گامی هم که در نظر داریم برداریم تولید و عرضه آثاری در همین بستر برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است. ما برای دفاع مقدس فراخوان دادیم و در حال حاضر محصولات آن در حال تولید است. برای موج سوم این رویداد هم فراخوانی برای تولید آثاری با محوریت حاج قاسم در رشتههای تخصصی خواهیم داد.
وی در پایان گفت: آثاری که به صورت گروهی تولید میشود باید حمایت مالی یک ارگان یا ستاد را در پی داشته باشند طبیعتاً بخش عمدهای از تولیدات حمایت جدی حوزه هنری را در بر داشتهاند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4348/20166/80302
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4348/20166/80303
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4348/20166/80304
|
عناوین این صفحه
- «خورشید» چگونه متولد شد؟
- اخبار
- سوره اشک خوب پیش رفت و ادامه خواهد داشت