|
«روز سوم» داستانی عاشقانه در بستر حصر خرمشهر
کم نیستند فیلم های سینمایی دفاع مقدسی که جنگ را از زاویه خاص خودشان و آنچه در آن برهه به عنوان دغدغه از آن یاد می شد، روایت کردند. فیلم هایی که یکی در میانه جنگ رقم می خورد و دیگری آسیب های جنگ و بعضی هم اسیر شدن رزمنده ها توسط عراقی ها را نشان می داد. اما فیلم سینمایی «روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی علاوه بر اینکه اولین تجربه کارگردانی لطیفی در این ژانر بود، شاید یکی از آثار ماندگار او در این قالب باشد.
قصه روز سوم به محاصره خرمشهر توسط عراقی ها برمی گردد و سختی های یک خواهر و برادر برای نجات همدیگر آنهم در بحبوحه و میانه جنگ و در شرایطی که هر آن ممکن است سربازان عراقی به آنها حمله کنند، را به تصویر می کشد.
در این گزارش، سکانس های ملتهب و نحوه ساخت فیلم در فضای جنگی را در گفت و گو با تهیه کننده «روز سوم» بررسی خواهیم کرد.
روز سوم براساس واقعیت ساخته شد
داستان این فیلم برداشتی آزاد از یک ماجرای واقعی است با این تفاوت که در آن داستان واقعی همه شخصیت ها زنده می مانند اما در فیلم روز سوم نه. حمید زرگرنژاد نویسنده و مستند ساز، مستندی با نام روز سوم قبل از ساخت فیلم سینمایی آن ساخته بود و در اصل می توان گفت فیلم روز سوم را از روی مستند زرگرنژاد ساختند.
فیلمی با لهجه جنوبی
پوریا پورسرخ در این فیلم نقش رضا را بازی می کند و اغلب بازیگران این فیلم سینمایی دارای لهجه جنوبی هستند.
امیر و روابط خانوادگی با رضا
برزو ارجمند در سکانس ابتدایی فیلم به طور موقت از زندان آزاد می شود. او چند سال پیش به طور سهوی با ماشین کسی را زیر می کند و او می میرد و خانواده اش رضایت نمی دهند و همین باعث می شود تا او به زندان بیفتد. امیر از هم محله ای های قدیمی خانواده رضا است و رضا خواستگار خواهرش بوده است.
مردان و زنانی که در برابر دشمن مبارزه می کنند
بخش مهمی از این فیلم به مقاومت مردم خرمشهر در مبارزه با سربازان عراقی می پردازد. تصاویری از جنگ در خط مقدم و اسلحه به دست هایی که اغلب مرد هستند و در بین آنها خانم هایی با اسلحه هم دیده می شود. سربازان عراقی با تانک و سلاح هایی که در دست دارند سعی دارند تا این شهر را محاصره کنند.
خاک کردن خواهر در حیاط خانه
رضا با بازی پوریا پورسرخ در میانه نبرد با دشمن عراقی به فکر خواهرش می افتد که با پای شکسته در خانه مانده است. به دنبال سمیره می رود اما در راه بازگشت از خانه به سمت پناهگاهی که در نظر دارند، با اتفاق هایی روبرو می شوند. این فیلم سکانس های ملتهبی را از جنگ میان ایران و عراق نشان می دهد و با برخی از این سکانس ها احساسات مخاطب را جریحه دار می کند. سمیره به خاطر شکستگی پا نمی تواند به درستی راه برود و فرار کند. در شرایطی که هر لحظه ممکن است دشمن وارد خانه آنها شود، زمان زیادی ندارند و سمیره از رضا می خواهد تا او را بکُشد اما رضا فکر دیگری به سرش می زند و تصمیم می گیرد برای در امان ماندن خواهرش از دست سربازان عراقی، سمیره را در باغچه حیاط خانه شان خاک کند تا بعد از رفتن آنها به سراغش بیاید.
لطیفی و کارگردانی دفاع مقدسی
حسین لطیفی با اینکه تا به حال فیلم و سریالی در ژانر دفاع مقدس نساخته بود اما برای اولین بار این تجربه را نصیب خود کرد و پا به این ژانر هم گذاشت. او از تجربه های قبلی خود در ملودرام و آثار اجتماعی در این فیلم به خوبی استفاده کرد و روز سوم را در بستری عاشقانه ساخت.
حامد بهداد و اجرای نقشی متفاوت
با اینکه بهداد در این سال ها نقش های متفاوتی را بازی کرده است اما شاید بازی در نقش فواد معلم یا فواد که فرمانده سربازان عراقی است، جای دیگری از کارنامه کاری او را به خود اختصاص دهد. او در این فیلم با گریم ویژه ای که داشت و از همه مهمتر لهجه ایرانی عراقی که برایش انتخاب شده بود، به خوبی در قامت یک سرباز عراقی نشسته بود.
جلالی: به حضور «روز سوم» در کارنامه کاریم افتخار می کنم
«علیرضا جلالی» تهیه کننده فیلم سینمایی «روز سوم» گفت: این فیلم برای من تکرار نشدنی است و در شرایطی خاص تولید شد و برکت های زیادی برای عوامل داشت.
وی درباره انتخاب لطیفی برای کارگردانی این فیلم نیز بیان داشت: آقای لطیفی تا آن زمان در ژانر دفاع مقدس کار نکرده بود و زمانیکه فیلم نامه را خواند پرسید چرا من را برای کارگردانی انتخاب کردید؟ و ما گفتیم آنقدر فیلم های جنگی تکراری شده دنبال کارگردانی بودیم که تا به حال کار جنگی نکرده است.
این تهیه کننده افزود: در حین تولید آقای دهقان رییس بنیاد شهید وقت، کمک های مالی و معنوی بسیاری به ما کردند. همچنین سردار فضلی و شفیعی نیز امکانات لازم برای ساخت فیلمی اینچنینی را در جنوب برایمان مهیا کردند.
حاج محمد نورانی در پشت صحنه به بچهها انرژی می داد
جلالی ادامه داد: این فیلم بر اساس واقعیت ساخته شده است و یادم است افرادی که در شرایط مشابه نقش های فیلم قرار داشتند را به پشت صحنه می آوردیم و آنها با بچه های بازیگر صحبت می کردند و از شرایطی که خودشان در آن قرار گرفته بودند می گفتند.
یکی از این افراد «حاج محمد نورانی» یکی از فرماندهانی بود که در حصر خرمشهر حضور داشته و هنوز زنده است و نمی توانم نقش او را در این فیلم نادیده بگیرم. کانالی که بخشی از بازی بازیگران در آن انجام شده را حاج محمد نورانی طراحی کرد و در واقعیت زمان جنگ خودش در کانال گیر افتاده بود. هر زمان که حاج محمد نورانی به پشت صحنه می آمد و با بچه های بازیگر صحبت می کرد آنها حس و حال خوبی می گرفتند.
تاسیس خیریه ای با نام فیلم
وی در ادامه نیز افزود: همان زمان با مرحوم آخوندی و لطیفی صحبتی کردیم و نذر کردیم اگر این فیلم به جشنواره برسد و جایزه بگیرد، ما خیریه ای به نام «خیریه روز سوم» تاسیس می کنیم. من گفتم حتی اگر جایزه شخصی به من بدهند تقدیم خانواده شهید امان اللهی می کنم و یک خودرو به من دادند و با اصرار بسیار به خانواده شهید امان اللهی تقدیم کردم.
این تهیه کننده همچنین عنوان داشت: در نهایت عایدی فیلم ما خیریه روز سوم شد و الان هم این خیریه را داریم و حدود ۳۰۰ خانوار تحت پوشش خیریه هستند و به جهت خوراک پوشاک تحصیل و ... تامین می شوند و بنیان گذار خیریه مرحوم آخوندی بودند. می خواستم این را بگویم که اگر نیت ها پاک باشد یک فیلم سینمایی چه برکت هایی می تواند داشته باشد.
وی با اشاره به سختی های تولید این فیلم سینمایی نیز گفت: از لحاظ ساختاری و اجرایی کار سختی داشتیم، اما سپاه و ارتش به طور ویژه کمک مان کردند و باید از امیر سیاری و امیر موسوی نیز در این زمینه تشکر کنم. هنوز که هنوز است من به عنوان یک خادم به اینکه این فیلم در کارنامه کاریم است، افتخار می کنم.
عشقی که ثمر نداشت
در پایان فیلم رضا و برادر کوچکترش رسول به شهادت می رسند و در لحظه ای که امیر برادر نامزد رضا در حال نجات سمیره در رودخانه است، فواد که با هلی کوپتر به دنبال سمیره می گردد، سر می رسد و سمیره در تردیدی چند سویه او را با اسلحه می کشد.
رابطه عاشقانه ای بین فواد و سمیره
در سویی دیگر در گذشته، فواد با بازی حامد بهداد خواستگار سمیره بوده است. این دو در مدرسه عراقی های خرمشهر تدریس می کردند. حالا و بعد از سالها زمانیکه سمیره در جایی که رضا برایش درست کرده و در باغچه خانه زیر حصیری نازک خوابیده است، رضا به عنوان فرمانده سربازان عراقی که مدتی است با نیروهای عراقی همکاری می کند، وارد این خانه می شود و از وجود سمیره در جایی از این خانه مطلع می شود. برخلاف اینکه فواد هنوز سمیره را دوست دارد اما سمیره به خاطر همکاری فواد با عراقی ها مهری از او در دل ندارد به همین خاطر با برادر و دوستان برادرش روی برانکاری که برایش با حصیر درست می کنند، می نشیند و همراه می شود.
رگه هایی از طنز در فیلمی دفاع مقدسی
بخشی از این فیلم به روابط دوستانه بین رضا و هم محلی هایش برمی گردد. مجید یاسر، شهرام قائدی، مهدی صبایی، برزو ارجمند، مرتضی زارع، مالک سراج از این افراد هستند که تا لحظه آخر پای همدیگر می ایستند و برای زنده ماندن یکدیگر تلاش می کنند. در سکانس های پایانی فیلم همه اینها در کانالی پناه می گیرند و هر کدام برای وداع با عزیزترین زندگی شان صحبت می کنند. در کنار اینکه فیلم در ژانر دفاع مقدسی ساخته شده است اما در سکانس های مواجهه با این جمع دوستان قدیمی رگه هایی از شوخی و طنز دیده می شود که در آن شرایط بحرانی مخاطب را به خنده وادار می کند.
جوایزی که روز سوم دریافت کرد
این فیلم در دوره ۲۵ جشنواره فیلم فجر موفق شد در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن بدرخشد. همچنین «روز سوم» در یازدهمین جشن خانه سینما در بخش بهترین جلوه های ویژه میدانی تندیسی دریافت کرد.
«موبایل»؛ پولسازترین پلتفرم بازی در ایران
هزینهکرد ۲۹۰ میلیارد تومانی بازیکنان در سال ۹۸
بر اساس تازهترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مورد الگوی مصرف بازیهای دیجیتال در ایران، بازیکنان ایرانی تا پایان سال 1398 به 32 میلیون نفر افزایش پیدا کردهاند.
سید صادق پژمان مدیرعامل این بنیاد با اشاره به اجرای این پیمایش ملی توسط مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال تصریح کرد: گزارشی از شاخصترین نتایج این پیمایش ملی، که طی آن اطلاعات بیش از 9200 خانوار گردآوری و با بیش از 3000 بازیکن مصاحبه شده است، به زودی در قالب گزارش «نمای باز 1398» منتشر خواهد شد و در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: بر اساس نتایج این پیمایش مجموع بازیکنان ایرانی از رقم 28 میلیون در سال 1396 به 32 میلیون نفر در سال 1398 افزایش پیدا کرده است. به عبارتی از جمعیت 83 میلیونی ایران در سال 1398، 32 میلیون نفر بازی میکنند. از مجموع 32 میلیون بازیکن، 49 درصدشان جزء کسانی هستند که هر روز بازی میکنند و 65 درصد آنها بازیکن آنلاین هستند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با بیان اینکه بر اساس نتایج این پیمایش،کماکان «موبایل» با 92 درصد ضریب نفوذ در میان بازیکنان، پرطرفدارترین پلتفرم بازی در ایران است، افزود: برای اولین بار بازیکنان پلتفرم کنسول از بازیکنان پلتفرم رایانه پیشی گرفتهاند؛ 22 درصد بازیکنان ایرانی با پلتفرم کنسول بازی میکنند؛ در حالی که این عدد در مورد پلتفرم رایانه 20 درصد است.
وی همچنین تصریح کرد: نکته جالب توجه دیگر در این پیماش، افزایش سهم بازیکنان زن است. در پیمای سال 1396 سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران 35 درصد بود که در تازهترین پیمایش دایرک این سهم به 38 درصد افزایش پیدا کرده است».
به گفته وی نتایج استخراج شده از این پیمایش همچنین نشان از افزایش میانگین سنی بازیکنان ایرانی میدهد و متوسط سنی بازیکنان از 19 سال در سال 1396 به 22 سال در سال 1398 افزایش پیدا کرده است.
پژمان همچنین افزود: یافتههای این پیمایش نشان میدهد که بازیکنان ایرانی به طور متوسط 93 دقیقه در روز بازی میکنند. این در حالی است که بر اساس نتایج این پژوهش سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران، روزانه 35 دقیقه است.
بنا به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، یافتههـای ایـن پیمایـش در خصوص مجموع هزینه کرد بازیکنان پلتفرم موبایل نیز نشان از تغییرات مهمی در حوزه اقتصاد بازی دارد. بر اساس برآوردهای پژوهش، مجموع هزینهکرد بازیکنان پلتفرم موبایل در سال 1398 رقمی در حدود 290 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 28 درصد سهم بازیهای موبایلی بومی (بازیهای توسعه یافته یا بومیسازی شده در ایران) است. اگرچه رشد اعداد و ارقام هزینهکرد در پلتفرم کنسول به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
طبق اظهارات پژمان، برای اولین بار با توجـه به همهگیری ویـروس کرونا در جهـان و محدودیتهـای موجود برای برگزاری پیمایش حضوری، این پیمایش به روش تلفنی و در تمامی استانهای کشور اجرا شده است.
دبیر جشنواره هنر مقاومت: به جای دلار، صنایع دستی ایرانی جایزه میدهیم
نشست رسانهای ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره و محمد حبیبی دبیر اجرایی این جشنواره، در معراج شهدای تهران واقع در خیابان بهشت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، مهدی علیبخشی مدیر روابط عمومی جشنواره بابت تأخیر پیش آمده در نشست رسانهای از اهالی رسانه عذرخواهی کرد.
در ادامه، نجابتی مدیرکل جشنواره درباره سیاستهای این دوره گفت: سیاستها تابعی از سیاستهای کلان نظام است و موضوعات ثابتی داریم که محوری است و از دور اول بوده و خواهد بود؛ نظیر ظلمستیزی، استکبارستیزی و حمایت از مظلوم. موضوعات متغیری هم داریم، نظیر شهادت جهانمرد مقاومت سردار سلیمانی و همرزش ابومهدی المهندس یا مدافعان سلامت و کمک مؤمنانه (مواسات) پس از شیوع ویروس کرونا.
وی ادامه داد: امکان ندارد در هر دوره از جشنواره به رژیم صهیونیستی پرداخته نشود، منتهی زوایه نگاه در هر دوره متفاوت است، امسال هم شاهد رژیمی هستیم که بدون همه پرسی روی کار آمده است و رفراندوم در سرزمینهای اشغالی معنا ندارد؟! این مهمترین راهبرد امسال ماست که «مقاومت تا رفراندوم» نام دارد.
دبیر ششمین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت به افول قدرت آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: ابرقدرت پوشالی آمریکا در حال افول است و این موضوع هم سوژه دیگری در جشنواره است.
نجابتی خاطرنشان کرد: در موضوعات داخلی هم کادر درمان مورد توجه هستند و در بخش عکس به دبیری حسن قائدی امید میرود گزیده عکسها در کتابی چاپ شود و به یادگار برای نسلهای بعد باقی بماند.
وی درباره تغییرات استراتژیک این دوره با دوره گذشته گفت: امسال نقاشی کلاسیک به دبیری غلامعلی طاهری به نقاشی دیجیتال اضافه شده است. مجسمهسازی هم امسال به جشنواره بازگشته و جای طراحی صنعتی را گرفته است. رشته موشن گرافیک از جشنواره حذف نشده است بلکه در همه بخشها حضور دارد و یک جایزه ویژه برای گرافیک متحرک در همه رشتهها قرار دادهایم.
نجابتی افزود: نیاز داریم بعد از ۴۰ سال به آثار فاخر دهه شصت نگاهی دوباره بیندازیم و آن را برای نسل جدید فرآوری کنیم. طی روزهای اخیر برخی آثار نقاشان برجسته سالهای اولیه پیروزی انقلاب نظیر خسروجردی، پلنگی و... متحرک شده و در صفحه اینستاگرامی حوزه هنری قرار گرفته است.
جوانگرایی و توجه به پیشکسوتان هنر انقلاب در کنار کشف استعدادهای شهرستانی، از جمله سیاستهای ششمین دوره جشنواره هنر مقاومت است که دبیرکل جشنواره به آن اشاره کرد.
نجابتی خاطرنشان کرد: کتیبه و پرچم، کارتون، پوستر و تایپوگرافی ۴ رشتهای است که به صورت جهانی برگزار میشود. ضمن اینکه برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین حمایت از تولیدات داخلی، معادل ریالی مبلغ جوایز را صنایع دستی شناسنامهدار ایرانی (مانند قالی) به برگزیدگان خارجی اهدا میکنیم و رایزنیهایی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داریم تا این جوایز به دست برگزیدگان احتمالی غیرایرانی برسد.
معرفی دبیران رشتههای هشتگانه
حبیبی هم در ادامه این نشست ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: رشته نقاشی در دو موضوع نقاشی دیواری و نقاشی برگزار میشود. در حجم و مجسمه، طاهر شیخ الحکمایی دبیر است. سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون است و محمدرضا دوستمحمدی دبیر بخش تصویرسازی. سیدمحمدرضا میری دبیر بخش پوستر و علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه (شامل کتیبههای کوچک یادمانی، پرچمهای فتح و پرچمهای بزرگ شهری). سیدمهدی حسینی هم دبیری بخش تایپوگرافی را بر عهده دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان همکاری شهرداری تهران با جشنواره هنر مقاومت در اکران آثار برگزیده گفت: شهرداری معمولا همراه جشنواره است اما سال گذشته خواسته شهرداری این بود که لوگوی جشنواره روی بنرها نباشد، ما هم مخالفت کردیم و گفتیم اگر قرار است لوگویی نباشد، لوگوی خود شهرداری هم نباید باشد.
به گزارش فارس، ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح بهمن ماه سال جاری در هشت بخش «نقاشی»، «کارتون»، «حجم»، «عکس»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «تصویرسازی» و «عکس» برگزار میشود.
«عروس خوزستان» وامدار حضرت زینب(س) است
علت خوف عراقیها از مسجدجامع خرمشهر
«شنیدی کا؟ اینکه میگن ناپلئون گفته همه جنگهای دنیا واسه خاطر زن و پوله، چرت میگن! این حرف آقا بزرگ مائه؛ الکی گذاشتن دهن این یارو. آخه میدونی چیه؟ صدام به خاطر مادر ما جنگ رو شروع کرد، از حرص اینکه آقابزرگ ما جواب رد داد بهش،کافر قایق عروسی مادر و پدر ما رو زد... وقتی عراقی ها فرماندهی رو میزنن، میمونه یه مسجد جامع، میشه قلب شهر، یعنی ستاد فرماندهی بود، ستاد پشتیبانی بود، حتی بیمارستانم شده بود. میگم شد قلب شهر بیراه نمیگمها...تپش داشت، تاپ! تاپ!»
این بخشهایی از گفتار متن مستند داستانی «عروس خوزستان» است؛ فیلم کوتاهی که در ۱۷ دقیقه سعی دارد به جایگاه رفیع مسجدجامع خرمشهر در طول هشت سال دفاع مقدس اشاراتی داشته باشد، هر چند در این هدف چندان موفق نیست.
این فیلم به نویسندگی کارگردانی نغمه فتاحی به مناسبت هفته دفاع مقدس در خبرگزاری فارس به نمایش در آمد و پذیرای دیدگاههای صاحبنظران بود که مشروح این نظرات را در ادامه میخوانیم:
کاظم رجبعلی، عضو هیأت علمی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران: سال ۹۶ خانم فتاحی موضوع فیلمی با موضوع حضرت زینب(س) را با ما در میان گذاشت، البته ایده مشخصی نداشت اما اعتماد به نفس و انگیزه بالایی وجود داشت. در آن دیدار، «روز پرستار، حماسه اربعین و مدافعان حرم» را به عنوان اثرات پدیدههای زینبی مثال زدم و لابلای صحبتها، نام مسجد جامع خرمشهر هم ذکر شد که نماد صبر و مقاومت است و از این حیث، با حضرت زینب(س) تشابهاتی دارد. پیشنهاد دادم به جای اثر سینمایی، سراغ مستند بروند و مصادیق یادشده را در قالب مستند بسازند که نتیجه آن «عروس خوزستان» شد.
اصحاب کریمی، معاون هماهنگکننده ستاد راهیان نور کشور: در این فیلم، مسجدجامع خرمشهر به حاشیه رفت و محتوای کمتری از آن با مسجد سنخیت داشت. در حالیکه میشد خیلی به آن پرداخت، مانند مکان شهادت جمعی از رزمندگان هنگام نماز جماعت که با گلوله توپ به شهادت رسیدند. میشد به عقبه مسجدجامع هم پرداخت که فیلم، خلاصه و گذرا از آن رد شد. میشد مقایسه میان اتفاقات رخ داده برای حضرت زینب و مسجد را جلو رفت.
البته همینکه نسل چهارم انقلاب که امام و جنگ را ندیدند اما آستین بالا میزنند که جنگ و شهدا را به همنسلان خود معرفی کنند، ارزشمند است.
سیدمحمود فضلی، همرزم شهید جهانآرا: معتقدم فقط خرمشهر تا همین الان هم درک نشده است و زمینه کار در حوزه فرهنگ، رسانه و سینما خیلی مهیاست و همچنان جای کار دارد. هر سال به مناسبت دفاع مقدس چند فیلم تکراری از تلویزیون پخش میشود در حالیکه هر گوشه خرمشهر میتواند صدها فیلم شود اما متأسفانه امر سینما در دست کسانی است که توجهی به این موضوع ندارند.
وقتی سال ۶۰ از بیمارستان مرخص شدم، فیلم «بلمی به سوی ساحل» در سینما آزادی پخش میشد. رفتم فیلم را دیدم و زار زار گریه کردم، چون از نظر محتوا غنی بود، در حالیکه از نظر فنی و تکنیکی ضعیف بود.
بعد از مجروحیت در تیرماه ۱۳۶۰ به سپاه خرمشهر برگشتم. آنموقع چون بخش غربی شهر اشغال شده بود، سپاه در هتل پرشین مستقر بود. به محض ورود شهید جهانآرا را دیدم و با او مصافحه کردم، سپس در اتاق ۱۳۶ مستقر شدم که چندین شهید تقدیم کرد از جمله محمدرضا ربیعی، رضا گلپور، محمدتقی عزیزیان و... . آنجا ایدهای مطرح شد که قبل از شهادت، نسلی با همین تفکرات تربیت شود تا جایگزین آن باشد. بنابراین جوانان مجرد و مستعد ازدواج را به این موضوع تشویق میکردند. حتی خانمها را هم شناسایی میکردند و با همسرم (خانم قاضیزاده) از طریق این دوستان آشنا شدم. برای خواستگاری رسمی قرار شد به کرج برویم، اما همسرم گفت پدرم نمیپذیرد مگر اینکه پدر آقای جهانآرا هم حضور داشتهباشد. ایشان تماس گرفت و قرار ملاقا را با خانواده عروس گذاشت. مرخصی گرفتیم و آمدیم تهران، بعد رفتیم کرج و پدر همسرم گفتند همین فردا مراسم خرید و... انجام شود. دو سه روز بعد که قرار بود عقد کنیم، محمد جهانآرا شهید شد اما پدرش گفت شما به هیچوجه مراسم را بهم نزنید. ما هم بدون اینکه شادی داشته باشیم و کف بزنیم و ...، با ذکر صلوات مراسم را برگزار کردیم.
محمد بومیان، قائممقام معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی هم گفت: مسجدجامع خرمشهر از نظر تاریخی قدمتی نداشت اما به یک اثر تاریخی مبدل و عکس آن روی پول رسمی کشور چاپ شد. اینکه خرمشهر که به عروس خوزستان مشهور بود، آن موقع چه بود و اکنون چیست، قابل تأمل است.
در فیلم اشاره شد مسجد، مادر شهر است و این مسجد مانند مادر درون فیلم که صامت بود، هنوز حرفهایش را نزده است که چه به سر شهر و اهالی آن آمده است. میتوان در مستند شماره دوم به اصل موضوع پرداخته شود، چون مستند فعلی برای بیان موضوعات کافی نیست. چون این بخش از تاریخ دفاع مقدس بسیار مهم است.
مسعود اخباری، مدیر هنری پژوهشکده شهید حسن باقری: فکر میکنم از روحیه شخصی و مجاهدت کارگردان جلوتر نرفتیم و متوجه نشدیم فیلم چه چیزی میخواست بگوید. من در واقع یک پادکست صوتی شنیدم و اگر تصاویر هم حذف شود، منِ مخاطب چیزی از دست نمیدهم. کتایون اربابی، فرزند مدافع شهید خرمشهر هم در این نشست گفت که نیاز به روایتهای اینچنین از دفاع مقدس به ویژه خرمشهر داریم. سعید صادقی، عکاس جنگ تحمیلی: زبان بصری دنیای امروز خیلی تفاوت کرده است و من هم با آقای اخباری همراهم.
اول مهر ۵۹ ساعت یک ربع به هشت صبح وارد خرمشهر شدم و برای اولین بار مسجد جامع را دیدم. آنجا مکانی بود که احساس مقاومت و غرور آنجا شکل میگرفت. آنجا مکان عاشقان بود، چه عشاق جوان و چه عشاق امام و انقلاب؛ مسجد جامع خرمشهر جلوی ۱۲ گردان عراق ایستاد.خوشحالم که قدمی برای معرفی این موضوعات برداشته شده است اما نیازمندیم که دنیای امروز به جای اینکه در محاصره ایدئولوژیک باشیم، ایدئولوژی خودمان را پیش ببریم.
سالها بعد از پایان جنگ و در سال ۱۳۸۱ با عکاسی عراقی دوست شدم و او را از بغداد به مسجدجامع خرمشهر آوردم و از او حسش را پرسیدم. میگفت: «نفس رزمندهها و شهدای ایرانی را حس میکردیم و از آن خوف داشتیم و مقرّمان را دو خیابان پایینتر برپا کردیم.»
مسجد جامع سمبل عزت ما بود اما چنین نمودی از مسجد خرمشهر در فیلم خانم فتاحی نبود. مسجد با مخاطب فیلم حرف نمیزند!
حسین قشمی، مدیر سابق دفتر بیان بنیاد علوی: بنیاد علوی از ۹۴ تا ۹۵ کار بازسازی و توسعه مسجد را انجام داد. جدا از مسائل عمرانی، در حوزه فرهنگی هم مسأله جنگ تحمیلی و حضور زنان درآن نیاز بود اقدام هنری هم صورت بگیرد. دنبال نگاهی متفاوت به مقوله مسجدجامع خرمشهر بودیم و اتفاقاتی که در آزادسازی خرمشهر افتاده بود.
تصورم این است که چنین روایتهای متفاوتی از جنگ ادامه پیدا کند، شاید شیرینی و حلاوت آن برای نسل بعدی پذیرفتنی تر باشد. نسل امروز دنبال داستان و قهرمان و عینیتبخشی به اتفاقات است.
نغمه فتاحی، کارگردان مستند: مسجد جامع خرمشهر را از گنجینه درآوردیم تا بگوییم از این زوایا هم میشود به آن پرداخت. مستند «عروس خوزستان» مختص مسجد جامع خرمشهر است و در واقع کاراکتر اصلی ما خود مسجد به عنوان مادر شهر است که از فرزندان خود در ۴۵ روز مقاومت تا حتی سوم خرداد سال ۶۱ که خرمشهر آزاد می شود،حفاظت می کند.
تحقیق، پژوهش و نوشتن فیلمنامه این مستند یکسال طول کشید و در مرداد ماه سال گذشته در روستای شلحه ابوالحسن آبادان و خود خرمشهر به مدت یک هفته فیلمبرداری شد.
در این مستند ما از سه زاویه دیدِ مادر، دختران مدافع خرمشهر و ازدواج آنها که مسجد نقش اصلی در ازدواج و آشناییشان داشته و خود خرمشهر(عروس خوزستان)، داستان مسجد جامع خرمشهر را روایت میکنیم. که هرکدام البته به تنهایی میتواند موضوع یک فیلم بلند سینمایی باشد، اما ما به دلیل محدودیت بودجه و زمان اندک، فقط توانستیم نور هر کدام از این موضوعها را به مسجد بتابانیم.
مستند «عروس خوزستان» برای اولین بار به موضوع دختران مدافع خرمشهر و داستان ازدواج آنها که در طول مقاومت و به واسطه مسجد جامع خرمشهر شکل گرفته می پردازد. از جمله ازدواج های معروف آن دوران به ازدواج های خانمها مریم ترکی زاده و صفیه مغینمی میتوان اشاره کرد که در این مستند این دو بزرگوار حضور دارند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4367/20321/81030
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4367/20321/81031
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4367/20321/81032
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4367/20321/81033
|
عناوین این صفحه
- «روز سوم» داستانی عاشقانه در بستر حصر خرمشهر
- هزینهکرد ۲۹۰ میلیارد تومانی بازیکنان در سال ۹۸
- دبیر جشنواره هنر مقاومت: به جای دلار، صنایع دستی ایرانی جایزه میدهیم
- علت خوف عراقیها از مسجدجامع خرمشهر