|
یادداشت دیگران؛
اهمیت فهم درست از سخن و سکوت رهبری
حسن ابراهیمزاده در مقالهای نوشت برخی خواص، نارساییها و ناکامیها را متوجه «ولیفقیه» میکنند. در حالی که باید پیش و بیش از هرچیز به ریشه اشتباهات محاسباتی خود رجوع کنند.
به گزارش مهر، متنی که در ادامه میخوانید مقالهای است به قلم حسن ابراهیم زاده که در تازهترین شماره از نشریه پاسدار اسلام (شمارههای ۴۶۱ و ۴۶۲) که چندی پیش روی دکهها رفت، منتشر شده است.
ماهنامه «پاسدار اسلام» به مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، با هدف ارائه مباحث عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی منتشر میشود و اکنون به سیونهمین سال فعالیت خود رسیده است:
درک درست از بیانات و مواضع امام و رهبری توسط خواص، یکی از عوامل بقای انقلاب و خود آنان در جبهه خدمتگزاری به انقلاب و نظام مقدس اسلامی است.
از آغاز نهضت اسلامی تا امروز که انقلاب اسلامی وارد دهه پنجم خود شده است، برخی از لغزشها و بیبصیرتیها در زمینه شناخت درست از سخنان و مواضع رهبری موجب ریزشهایی در بدنه خواص شده و در مقاطعی انقلاب و نظام اسلامی را با چالشهایی روبهرو کرده است. اگرچه این چالشها در روند کلی حرکت رو به جلوی انقلاب تأثیر چندانی نداشتهاند؛ اما حاشیهسازیهای آنها همواره دستاویزی برای موجسواری ضدانقلاب و رسانههای معاند بوده است.
با نگاهی به منظومه فکری، گفتارها و رفتارهای برخی از خواص در گام اول انقلاب میتوان به مشکل اساسی آنان در تحلیلهای غلط سهوی یا عمدی، از جمله ضعف در کلاننگری، فقدان نگاه منظومهای و نداشتن درک درست از زمان و مکان و ابتلا به جزئینگری اشاره کرد که غالباً سبب فرو غلتیدن آنان در گرداب اشتباه محاسباتی و خروجشان از جبهه حق و نظام مقدس اسلامی شده است؛ خواصی که بعضاً در مقابل امام و رهبری قرار گرفتند و پس از هر اشتباه، به جای بازخوانی تحلیلهای غلط و بازنگری در ابزارهای شناخت خود، همواره انگشت اتهام را به سوی امام و رهبری نشانه رفتهاند.
با مروری بر تاریخ انبیا و اولیای الهی میتوان افرادی با چنین تحلیلها و مواضع و بعضاً سخنان بیادبانهای را مشاهده کرد. آنجا که فردی در هنگام تقسیم غنایم توسط رسول اکرم» ص»، شکستی را که ریشه در نافرمانی از رهنمودها و هشدارهای امیرمؤمنان «ع» داشت، به ایشان نسبت میدهد و حضرت را مذلّ المؤمنین! مینامد.
هرچند گذر زمان جامعه را با حقیقت گفتارها و رفتارهای پیامبران و ائمه اطهار (ع) آشنا کرد؛ اما هرگز نتوانست خسارتی را که آن خواص بی بصیرت بر خود و جامعه تحمیل کردند، جبران کند. لذا علاوه بر ضرورت خودشناسی و تقدم آن بر امامشناسی، نباید از شناخت شخصیتها و جامعه در آیات و روایات هم غافل ماند.
بیشک نهضت امام خمینی استمرار نهضت انبیا و اولیا و گرفتار خواص و نزدیکان بیبصیرتی است که به جای بازخوانی منظومه فکری و رفتاری و جستوجوی لغزشهای خود در مسیر طی شده، امام و رهبری را مقصر دانسته و با موضعگیری، سخنرانی یا نامه، تقصیر و قصوریهای خود و دیگران و دانشگاهها و دستگاههای دیگر را متوجه امام و رهبری کردهاند؛ اما گذشت زمان، خواب را از چشم آنان و حامیانشان ربوده است. زمان عنصر مهمی در برملا ساختن برخی از حقایق و واقعیتهاست. به عنوان نمونه انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان ریاست دولت موقت، رأیآوری بنیصدر در اولین دوره ریاست جمهوری ایران اسلامی و یا تکیه زدن آقای منتظری بر مسند قائممقام رهبری، انقلاب اسلامی را با چالشهای جدی روبهرو کرد.
در این میان برخی از خواص علناً یا تلویحاً مشکل را به انحاء مختلف متوجه امام کردند، اما گذر زمان و بهویژه نامه ۶/۱/۶۸ امام نشان داد که ایشان از ابتدا با این سه انتخاب مخالف بودند، اما هرگز نخواستند از جایگاه ولایت فقیه، رأی خود را به دیگران تحمیل کنند. امام در انتخاب مهدی بازرگان به نظر مشاوران و کارشناسان و در انتخاب بنیصدر به رأی مردم احترام گذاشتند و در قائممقامی آقای منتظری رأی علمای مجلس خبرگان را پذیرفتند. چنین رویکردهائی تفاوت ولایت فقیه با دیگر حکومتهای مدعی دموکراسی را آشکار میسازد و نشان میدهد که امام و رهبر معظم انقلاب بهرغم برخورداری از بالاترین جایگاه در نظام جمهوری اسلامی، چگونه به رأی مردم، کارشناسان و مجموعههای قانونی دیگر، احترام گذاشته و از آنان حمایت کردهاند.
برخی از خواص، امام و رهبر معظم انقلاب را خطاب قرار میدهند و نارساییها و ناکامیها و چالشها را متوجه «ولیفقیه» میکنند. اینان باید پیش و بیش از هر چیزی به ریشه اشتباهات محاسباتی خود رجوع کنند و ببینند که چگونه در اثر عدم درک درست بیانات امام و رهبری، تصمیمات غلطی را اتخاذ کردند و جامعه و حتی امام و رهبری را در موقعیتی قرار دادند که بازرگان و بنیصدر و آقای منتظری را تحمل کردند. طرفه آنکه همیشه همین افراد هستند که امام و رهبری را مورد خطاب قرار میدهند، در حالی که عملکردشان شبیه به کسانی است که برای انتخاب ابوموسی اشعری صف بستند و تا کشیدن تیغ از نیام در برابر امام علی «ع» پیش رفتند و آنگاه در برابر پیامدهای این انتخاب، خود در جایگاه مدعی قرار گرفتند!
در میان آثار علمای شیعه، بیتردید «صحیفه امام خمینی» یکی از کمنظیرترین کتب شیعه پس از کتب روایی در عصر غیبت است. کتابی که نسلهای آینده دهها و صدها کلیدواژه چگونه زیستن را از آن خواهند آموخت؛ وقایع تاریخی و جریانشناسی و شخصیتشناسی را از منظر صادقانه آن به تماشا خواهند نشست؛ شیعه بودن خود را به رُخ جهانیان خواهند کشید و به آن افتخار خواهند کرد.
نامه ۲۶/۱/۶۸ امام خمینی به نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی و وزرا بهمراتب دردناکتر از نامه ۶/۱/۶۸ ایشان به آقای منتظری است:
«بسمالله الرحمنالرحیم. خدمت فرزندان عزیز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و وزرای محترم «دامت افاضاتهم». با سلام شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمیدانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است که در اعلامیهها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدینجا ختم نگردد، ولی متأسفانه نشد. از طرف دیگر وظیفه شرعی اقتضا میکرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد، لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام کنار گذاشتم.
انشاءالله خواهران و برادران در آینده تا اندازهای روشن خواهند شد. سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخیبردار نیست و در صورت تخطی، هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
روحالله الموسوی الخمینی ۲۶/۱/۶۸»(۱)
تأثر و تأسف امام در این نامه نشان میدهد که حتی وزرا و نمایندگان مجلس و خواص تکیه زده بر مسندهای قدرت و جایگاههای تصمیمگیری و تصمیمسازی در قوه مجریه و مقننه هم در خلال دو سال به درک درستی از اعلامیهها و پیغامهای امام راحل نرسیدند! دردناکتر اینکه امام در این نامه به روشن شدن اذهان خواهران و برادران دینی در آینده اشاره میکنند، ولی تا کنون جز چند کتاب و مستند و مقاله پراکنده، در زمینه روشنگری در باره موضوعات مختلف شبههبرانگیز، از جمله محتوای این نامه، از سوی خواص کار درخوری انجام نشده است.
همین عقبماندگی برخی از خواص از مردم و عدم درک درست از بیانات و مواضع امام و رهبری موجب شده است که از آغاز نهضت تا امروز، مردم بیش از خواص مخاطب امام و رهبری باشند؛ از همین روی امام و رهبری هرگز به نامههای برخی از خواص پاسخ ندادند و پاسخ را به عنصر زمان سپردند. یکی از نامههایی که امام خمینی پاسخ آن را ندادند، نامه آقای منتظری به امام خمینی (ره) برای جلوگیری از اعدام چند تن از عناصر سازمان منافقین در سال ۱۳۵۲ است.
آقای منتظری در این نامه با بیان اینکه این افراد در «معرض خطر اعدام» هستند، درباره اعتقادات و جایگاه آنان در نزد علما و ضرورت ورود امام به این مسئله مینویسند:
«… اطلاعات وسیع و عمیق آنان بر احکام و معتقدات مذهبی معروف و مورد توجه همه آقایان و روحانیین است. بعضی از مراجع و جمعی از علما و بلاد اقداماتی برای تخلص آنان کرده و چیزهایی نوشته شدهاند. بجا و لازم است از طرف حضرتعالی نیز در تأیید و تقویت و حفظ دماء آنان چیزی منتشر شود، این معنی در شرایطشان ضرورت دارد چون مخالفین سعی میکنند آنان را منحرف قلمداد کنند …»(۲)
امام درباره منافقین چیزهائی را میدانستند که آقای منتظری و سایر علما در آن مقطع از درک آنها عاجز بودند. امام از دادن پاسخ به این نامه و بسیاری از نامههای دیگر امتناع ورزیدند و در اوائل انقلاب به فریب خوردن برخی از علما توسط این سازمان اشاره کردند. این نامه در زمانی به امام نوشته شد که هنوز سازمان تغییر ایدئولوژیک نداده و آشکارا مارکسیسم را نپذیرفته بود؛ اما امام روند انحراف و التقاط را در این سازمان و گروهها و دستجات دیگر راستگرا و چپگرا تشخیص داده و آشکار شدن آن را به مرور زمان واگذار کرده بودند. بعدها سازمانی که آقای منتظری از آنان به دفاع میپرداخت، فرزندش محمد را به شهادت رساندند.
بیپاسخ گذاشتن نامه آقای خوئینیها از سوی رهبر معظم انقلاب را نیز میتوان در زمره نامههایی دانست که گذر زمان حقیقت محتوای آن را آشکار خواهد ساخت. هر چند که حقایق و واقعیتهای میدانی هم اکنون نیز برای بسیاری از مردم و خواص با بصیرت پنهان نیستند، اما این نامه هم از همان نامههایی است که پاسخ آن از قبل برای نویسندهاش روشن است.
زمانی وزیر ارشاد اسلامی دولت اصلاحات به شکلی گستاخانه، فرمایشات رهبری انقلاب را مبنی بر اینکه برخی از مطبوعات تبدیل به پایگاه دشمن شدهاند نفی کرد، اما سر برآوردن نویسندگان این مطبوعات از رسانههای ضدانقلاب و کوچ وزیر ارشاد به لندن، پاسخی بود که تاریخ به سخنان گستاخانه او داد.
در فتنه سال ۸۸ برخی از سران فتنه در برابر تأکید رهبری انقلاب بر ضرورت جدا کردن صف معترضان از صف ضدانقلاب، حتی حرمتشکنان روز عاشورا را مردم مؤمن نامیدند، اما اعتراف سران آمریکا و رژیم صهیونیستی و منافقین و سلطنتطلبها در زمینه هدایت فتنه سال ۸۸ پاسخ شایستهای برای بیانیهنویسان بود.
سکوت امام و رهبری در برابر برخی از نامهها و نامهنگاران نیازمند درک و فهمی از جنس درک و فهم فهمیدهها و حججیها و حاجقاسمها و مردمی است که این اسطورههای ولایتمدار از میان آنان برخاستند. مردمی که خوب میدانند که پاسخ برخی از نامهها را خود نامهنگاران میدانند و ضرورتی به پاسخگویی رهبری نیست. مردم سکوت امام و رهبری را همچون سخنان آنان درک میکنند و فرق بین فرافکنی و جستجوگری را میدانند.
امیرمؤمنان علی (ع) در پاسخ به درخواست معاویه در تحویل دادن قاتلان عثمان به نکتهای اشاره میکنند که امروز نیز درباره برخی از افراد که تقصیرها و قصورها را متوجه امام و رهبری میکنند صدق میکند.
حضرت درخواست معاویه را نوعی فرافکنی و فرار رو به جلو میدانند و معاویه را به بازخوانی عملکرد خود و اطرافیانش دعوت میکنند و به او تذکر میدهند که پاسخ را در شام و کاخ و بر سر سفره و گعدههای شاهانه خود بجوید، نه در کوفه و مسجد و سفره بیآلایش امام.
حضرت به معاویه نوشتند:
«… و اما ما سأَلتَ من دفع قتله عثمان إلیک، فَاِنّی نَظَرتُ فی هذا الامر، فلم اره یسعنی دفعهم الیک و لا الی غیرک و لعمری لئن لم تنزع عن غیّک و شقاقک لتعرفنّهم عن قلیل یطلبونک، لا یکلفونک طلبهم فی برّ و لا بحر و لاجبل و لاسهل، الا انه طلب یسوءک وجدانه و زورٌ لا یَسُرکَ لُقیانه و السلام لاهله: اینکه از من خواستی تا قاتلان عثمان را به تو بسپارم، پیرامون آن فکر کردم و دیدم که توان سپردن آنها را به تو یا غیر تو ندارم. سوگند به جان خودم! اگر دست از گمراهی و تفرقه برنداری، بهزودی آنها را خواهی یافت که تو را میطلبند بیآنکه تو را فرصت دهند تا در خشکی و دریا و کوه و صحرا، زحمت پیدا کردنشان را بر خود هموار کنی و اگر در جستوجوی آنان برآیی، بدان که شادمان نخواهی شد و ملاقات با آنان تو را خوشحال نخواهد کرد و درود بر اهل آن.» (۳)
با حضور محسن جوادی؛
پوستر جایزه جلال رونمایی شد
پوستر سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
پوستر سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد دیروز سهشنبه ۲۲ مهر با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ابراهیم محمد حسن بیگی دبیر علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این جایزه و رجبعلی سالاریان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
در ابتدای اینمراسم، جوادی جایزه جلال آلاحمد را مهمترین جایزه ادبی کشور و دربرگیرنده بخشهای مهم ادبیات کشور شامل رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی دانست و گفت: انتخاب هیئت علمی جایزه جلال آلاحمد متناسب با بخش های جایزه، حاصل بررسی دقیق و کارشناسانه در معاونت امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بوده است؛ برای آن که بتوانیم از تخصصهای لازم و سلیقههای گوناگون ادبی در برگزاری این رویداد ادبی استفاده کنیم.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بخش فرآیندی جایزه، هرچه داوران و هیئت علمی اعتبار بالایی داشته باشند، ارزش و امضای تقدیرنامه بالاتر از ارزش هدیه و جایزه خواهد بود.
وی در این باره افزود: امیداوریم روزهای سخت کرونایی در جهان به پایان برسد و بار دیگر شیرینی برگزاری رویدادهای ادبی چون: جشنواره شعر فجر و جایزه ادبی جلال آل احمد بتواند خاطرات تلخ روزهای ویروسی در کشور ما را به فراموشی بسپارد. چیزی که جامعه ما نباید از آن غفلت کند این است که داستان فقط یک هنر نگارشی و زیبایی لفظی و یک نظم نیست؛ در قرآن بحث های اخلاقی با داستان بیان شده است و به طور مستقیم به چیزی اشاره نمی کند بلکه سرنوشت قومی که با فضیلت و رذیلت زندگی کرده اند با حالت توصیفی بیان می کند. در دنیای جدید کارهای جدید در حوزه اخلاق هم به سمت روایت رفته است. هرچند نمی توان زیبایی و هنر آن را نفی کرد از این جهت که زیبایی موجب شده عده ای به خاطر مقاصد دیگر به سمت داستان بروند.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان گفت: امیدوارم در این دوره سهم بیشتری در اعتبار و ارزشی که جایزه جلال در دوره های قبل پیدا کرده داشته باشیم.
طرح پژوهشی«پدید»؛ تازهترین پیوست جایزه ادبی جلال
در ادامه این آیین، ایوب دهقانکار برگزاری جایزه فاخر جلال آل احمد را جزو اولین فعالیت های اجرایی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دانست و گفت: همه ما معتقدیم و ایمان قلبی داریم که مهمترین سرمایه، ارزش و دارایی هر کشوری فرهنگ و ادبیات آن کشور است و همه کشورها و ملت ها تلاش میکنند در درجه اول این فرهنگ و ارزش و دارایی را حفظ کنند و در درجه دوم آن را رونق و گسترش دهند.
وی ادامه داد: یکی از وظایف دولت ها حمایت از مصادیق فرهنگ است که از بارزترین آن برگزاری جوایز و جشنواره های ادبی است و کشورها تلاش میکنند نگاه و توجه خودشان را به این حوزه معطوف کنند. در کشور ما هم جایزه ادبی جلال را داریم که اهتمام آن بر حفظ و گسترش ادبیات داستانی است. با همین رویکرد، در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پس از مشورت با اهل فن و متخصصان این حوزه سعی کردیم دو چشم انداز برای جایزه جلال در نظر بگیریم؛ چشم انداز اول معطوف به نگاه به داخل است که به دنبال آن دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی در حال انجام یک طرح جامع پژوهشی است با نام«پدید»(پژوهشی درباره ادبیات داستانی) و خوشبین هستیم که نتایج آن مورد استفاده و استناد دانشگاهها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی قرار گیرد.
در پژوهش یادشده قرار است کارشناسان و اهالی خبره داستاننویسی با مطالعه آثار منتشر شده در سال گذشته نسبت به استخراج و تحلیل موضوعات پربسامد اقدام کنند.
دهقانکار چشمانداز دوم را معطوف به نگاه بین المللی مطرح کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این جایزه فاخر -که گنجینه زبان فارسی ما را رونق می بخشد - در گام اول در سطح منطقه در حوزه قلمروی فارسی زبانان منطقه و پس از آن در سطح بین المللی تعمیم دهیم. در این زمینه کارهای اجرایی صورت گرفته و نظر مساعد و همکاری بعضی نویسندگان کشورهای همسایه را تا همین لحظه داریم. امیدواریم دینی را که ادبیات فارسی بر گردن همه ما دارد در حد بضاعت خود ادا کنیم.
ارتقاء سطح ادبیات کشور در یک رویداد ملی
ابراهیم محمد حسن بیگی نیز در ادامه این آیین گفت: شاهد ارتقاء و رشد کمی و کیفی جایزه ادبی جلال آل احمد در سیزده سال اخیر و از دوره ای که بنیاد شعر و ادبیات داستانی سابق مسئولیت برگزاری آن را به عهده گرفت، هستیم.
دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل احمد ادامه داد: این جایزه وزنه ای در بین همه جایزه ها است و گاهی هم آن را هم سطح و هم عرض جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران می دانند اما به اعتقاد من بالاتر از جایزه کتاب سال است و اعتبار آن شیرین تر است از این جهت که برگزیده جایزه جلال در مقایسه با برگزیده کتاب سال بیشتر دیده می شود.
حسن بیگی افزود: زمانی که بنیاد شعر و ادبیات داستانی تاسیس شد و جایزه ادبی جلال آل احمد از دل جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جدا شد نگاه شاخص و مثبت به ادبیات داستانی و شعر داشتند تا در بین انبوه جوایز کتاب سال این جایزه برجسته شود. این برجستگی به همت مجریان برگزاری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امروزه جایزه جلال این اعتبار را دارد که بتواند سطح ادبیات کشور را ارتقاء دهد و نویسندگانی را که شاید چندان صاحبنام نیستند به علاقمندان و جامعه ادبی معرفی کند.
وی در پایان گفت: سعی می کنم با تجربیاتی که در این حوزه دارم و با حمایت های معاونت امور فرهنگی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بتوانیم به بهترین شکل این جایزه را برگزار کنیم؛ به ویژه که برگزاری این دوره مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و در این بخش هم آثار داوری می شوند.
افزودن بخش ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس به جایزه
در ادامه این آیین، مصطفی راضی جلالی گفت: امسال اولین سالی است که هم فهرست و هم آثار منتشر شده در سال ۹۸ به طور کامل تهیه شده تا اگر شرایط کرونا ما را مجبور به غیرحضوری برگزار کردن جلسه های داوری کرد، به لحاظ تعداد نسخه های لازم از هر کتاب مشکلی نداشته باشیم.
وی افزود: سپاسگزار جامعه نشر کشور، و مراکز فرهنگی هستیم که با همراهی و همدلی در ارسال آثار دبیرخانه جایزه ادبی جلالآل احمد را به شکلی دوستانه مورد حمایت قرار دادند.
وی با بیان اینکه چهل و هشت ساعت از زمان انتشار فراخوان جایزه جلال میگذرد اما از دو ماه پیش آثار را تجمیع کردیم، گفت: در بخش رمان۷۵۰عنوان، مجموعه داستان کوتاه۳۱۵، نقد ادبی ۷۲اثر و مستندنگاری ۴۳۸ عنوان کتاب تاکنون تجمیع شده است و امیدواریم تا ۱۰ آبان ماه که مهلت ارسال کتاب است، سایر آثار نیز برای ما ارسال شود.
جلالی در پایان گفت: ناشران، مولفان و نویسندگانی که در بخش های مختلف جایزه در سال ۱۳۹۸ آثاری منتشر کرده اند آثار خود را برای داوری در جایزه جلال ارسال کنند.
اخبار
در ایام سوگواری پایان ماه صفر؛
شبکه سحر با «محبان اهل بیت (ع)» در شبه قاره و جمهوری آذربایجان همراه است
به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع)، ویژه برنامه ای برای بینندگان کانال های آذری و اردوی سحر تدارک دیده شده است.
به گزارش امتیاز، این ویژه برنامه های زنده با عنوان «اهل بیت عاشیقلری» و «محبان اهل بیت (ع) » به ترتیب در کانال های آذری و اردوی سحر از امشب بر روی آنتن است.
این برنامه های مناسبتی با مدت زمان 55 دقیقه شامل بخش هایی همچون: حضور کارشناسان مذهبی و بیان سجایای اخلاقی و سیره نبوی پیامبر(ص) و امامان (ع)، مداحی و شعرخوانی، بیان احادیث و وله مناسبتی، کلیپ، صلوات خاصه امام رضا (ع) و پخش گزارش هایی از سطح شهر و مصاحبه و گفت و گو با زائران حرم رضوی (ع) در شهر مشهد و حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم خواهد بود.
اجرای این برنامه را در کانال آذری معین عبازاده و در کانال اردو ساجد حسین رضوی برعهده دارند.
ویژه برنامه های «محبان اهل بیت(ع)» از چهارشنبه بیست و سوم مهر از ساعت 21:40 به وقت تهران برای بینندگان آذری زبان و از ساعت 18:30 برای مخاطبان اردو زبان به مدت چهار شب بر روی آنتن شبکه سحر است.
نوروز پورمند تهیه کننده ویژه برنامه مناسبتی «محبان اهل بیت (ع)» برای دو کانال اردو و آذری سحر است.
همزمان با «روز عصای سفید»؛
شبکه سحر با «محسن رمضانی» «رنگ خدا» می گیرد
به مناسبت روز جهانی نابینایان یا «قانون عصای سفید» مخاطبان کانال آذری شبکه سحر با «محسن رمضانی» بازیگر روشندل فیلم سینمایی ماندگار «رنگ خدا» دیدار می کنند.
به گزارش امتیاز، در این برنامه 45 دقیقه ای محسن رمضانی هنرمند و بازیگر نابینای فیلم «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی حضور می یابد و از خاطرات خوش ساخت این فیلم و حال و احوال این روزهایش با مخاطبان و بینندگان کانال آذری شبکه سحر هم کلام می شود.
رامتین امن گستر مجری برنامه «سیز و سحر» سپس با برشمردن سابقه و پیشینه ای از قوائد و قوانین متداول کشورهای مختلف جهان و ایران در ارتباط با احترام به قانون عصای سفید از فعالیت های اخیر کشورمان در زمینه اقدامات حمایتی از این گروه از شهروندان سخن خواهد گفت.
«شما و سحر» در بخش انتهایی با شرحی کوتاه از تازه های کانال و شبکه و پاسخ به سوالات و درخواست های مخاطبان و بینندگان آذری به پایان می رسد.
«سیز و سحر» چهارشنبه بیست و سوم مهر ساعت 17:00 به وقت تهران با تهیه کنندگی معصومه ظهیر و دستیار تهیه سهیل مس چی بر روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است.
پارک چان-ووک آماده شروع فیلمبرداری فیلم جدیدش است
فیلمبرداری جدیدترین فیلم پارک چان-ووک با عنوان «تصمیم جدایی» اواخر همین ماه (اکتبر) شروع میشود.
به نقل از ورایتی، پارک چان-ووک کارگردان مشهور کرهای و سازنده فیلمهایی مثل «اولد بوی» و «کنیز» تولید جدیدترین فیلمش را از همین ماه به زبان کرهای شروع میکند.
درام «تصمیم جدایی» با بازی تانگ وای بازیگر چینی فیلم «کلاه سیاه» در نقش اصلی ساخته میشود. پارک هوی-ایل بازیگر کرهای که در فیلم «میزبان» بازی کرده بود، دیگر بازیگر این فیلم است.
درام «تصمیم جدایی» با تمرکز بر کارآگاهی شکل میگیرد که دارد درباره یک مورد قتل تحقیق میکند. او به بیوه مرد مظنون میشود.
فیلمنامه این فیلم توسط پارک و جئونگ سئو-کیونگ که سابقه همکای طولانی مدتی با وی دارد نوشته شده است. این دو پیش از این در فیلمهای «من یک سایبورگ هستم، ولی مشکلی نیست» در سال ۲۰۰۶ و اقتباس ترسناک از «تشنگی» در سال ۲۰۰۹ و تریلر «کنیز» همکاری کرده بودند. این فیلم آخری در بخش رقابتی کن ۲۰۱۶ حضور داشت.
جدیدترین کار پارک ۵۷ ساله ساخت مینیسریال «دخترک درامر» در ۶ اپیزود برای بیبیسی و ایامسی بود که سال ۲۰۱۸ روی آنتن رفت. این سریال با اقتباس از رمان جان لوکاره ساخته شد.
در سی امین سال اجرا؛
«خورشید کاروان» به صورت آنلاین دیده میشود
مؤسسه فرهنگی فدک نمایش با مساعدت و همت بنیاد رودکی، نمایش «خورشید کاروان» را روز جمعه ۲۵ مهر و در قالب اجراخوانی آنلاین روی صحنه می برد.
نمایش «خورشید کاروان» با بازنویسی مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ در سی امین سال اجرای خود در قالب یک اجراخوانی و به صورت آنلاین اجرا میشود.
این اجراخوانی ساعت ۱۹ روز جمعه ۲۵ مهر به صحنه میرود و به صورت آنلاین پخش میشود و مخاطبان و علاقه مندان میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی تماشاگر این اثر باشند.در اجراخوانی «خورشید کاروان» که کاری از مؤسسه فرهنگی فدک است، جلیل فرجاد، کرامت رودساز، حسین پارسایی، اسداالله بابایی، مهدی امینی، عبدالرضا کیهانی و گروهی از هنرمندان به ایفای نقش میپردازند.
اخبار
اثری ماندگار از شبکه سحر؛
«ستاره سهیل» در شبکه چهار سیما هم می درخشد
شبکه چهار سیما در آستانه سالروز وفات پیامبر رحمت، فیلم سینمایی «ستاره سهیل» از تولیدات شبکه سحر را که توسط زنده یاد امیر قویدل، کارگردان فقید سینمای ایران کارگردانی شده، به روی آنتن می برد.
به گزارش امتیاز، فیلمنامه ستاره سهیل که به قلم محمود حسنی نگارش یافته، مشتمل بر حوادث و مقطعی بالغ بر بیش از ۳۰ سال از زندگی اویس قرنی شخصیت ممتاز تاریخ صدر اسلام است. حسنی حکایت این مقطع را از روزهای نومسلمانی اویس آغاز کرده است و سکانسهای مختلف آن به برخورد فرستادگان خسرو پرویز پادشاه ساسانی ایران به قصر باذان نماینده شاه ایران در یمن با اویس قرنی اختصاص دارد. فرستادگان خسرو حامل پیامی برای نماینده ایرانی او در حکومت یمن هستند، بدین تریتب ستاره سهیل تصویرگر آغاز انتشار جهانی پیام اسلام به خارج از جزیره العرب و برشهایی از سایر حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام است، اما در خلال روایت این حادثهها و در یک لایه دیگر ستاره سهیل تمثیل و تجسم تعالیم محمد (ص) در جوهر و روح منش و رفتار اویسی قرنی است.
از نقش آفرینان ستاره سهیل میتوان به: داریوش ارجمند در نقش باذان، اکبر عبدی در نقش جبیر، بهزاد فراهانی در نقش ابوسیره، نیکو خردمند در نقش مادر اویس، شبنم قلیخانی در نقش سلمه، پرویز پورحسینی در نقش سلمان فارسی، چنگیز وثوقی در نقش ابن اخنس، محمد عمرانی در نقش بابویه، میرطاهر مظلومی در نقش حارث، حسین خانی بیک در نقش ابن نصر همچنین محمد مقامی، شیوا خسرومهر و نیز محمودرضا قدیریان در نقش اویس قرنی اشاره داشت.
این فیلم را اکبر تحویلیان در سال 1386 برای شبکه سحر تهیه کرده و پنجشنبه شب 24 مهر، ساعت 20:30 روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
نگاهی به «نابرابری کربنی» در شبکه پرس تی وی
میزان انتشار گازهای آلاینده ای همچون دی اکسید کربن توسط کشورهای مختلف جهان در برنامه این هفته «شکاف اقتصادی» (Economic Divide) در شبکه پرس تی وی مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد.
به گزارش امتیاز، این برنامه به تهیه کنندگی کاوه تقوایی با اشاره به افزایش 60 درصدی میزان انتشار گاز دی اکسید کربن طی 25 سال اخیر به بررسی سهم سه برابری کشورها و افراد ثروتمند در این زمینه که تنها یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند می پردازد.
این برنامه ضمن مروری بر اقدامات صورت گرفته یا در دست اقدام در سطح جهان برای مقابله با انتشار بی رویه گاز دی اکسید کربن، نقش وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی در انتشار گاز دی اکسید کربن به جو را مورد بررسی قرارداده و به واکاوی راهکارهایی که در زمینه حمل و نقل برای رفع این معضل اندیشیده شده است خواهد پرداخت.
بحران رو به وخامت تغییرات اقلیمی در جهان، فجایع طبیعی ناشی از تغییرات اقلیلی در بخش های مختلف جهان طی سال های اخیر و تاثیر همه گیری ویروس کرونا در انتشار گازهای آلاینده به جو نیز از جمله مباحث مورد بررسی در این برنامه است.
«شکاف اقتصادی» ساعت 00:05 بامداد جمعه 25 مهر از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه نیز شنبه ساعت 00:03 بامداد، یکشنبه ساعت 08:00 و 19:00 و دوشنبه ساعت 11:00 روی آنتن خواهد رفت.
شبکه الکوثر در سایه سار
«ولایت عشق»
فیلم تلویزیونی «ولایت عشق» از شبکه الکوثر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، پس از پخش سریال «ولایت عشق» با خلاصه شدن آن در قالب یک فیلم تلویزیونی 185 دقیقه ای، «غریب طوس» با محوریت زندگی علی ابن موسی الرضا (ع) با نویسندگی و کارگردانی مهدی فخیم زاده ساخته شد.
موضوع و داستان این تله فیلم در رابطه با زندگی امام رضا (ع)، آوردن ایشان به «مرو»، دوران سخت نیابت حضرت و شهادت شان است.
نمایش چهره به صورت نور و پخش صدای معصوم به صورت دیالوگ مستقیم از نوآوری های «ولایت عشق» بوده است که مخاطبان شبکه الکوثر در این تله فیلم شاهد آن خواهند بود.
تله فیلم «ولایت عشق» (غریب طوس) شنبه بیست و ششم مهر ساعت 10:15 به وقت تهران بر روی آنتن شبکه الکوثر است.
«زیارت» آیفیلمیها در مشهد
آیفیلمیها پنجشنبه ۲۴ مهر، به تماشای فیلم تلویزیونی «زیارت» مینشینند.
بهگزارش امتیاز، فیلم تلویزیونی «زیارت» به نویسندگی و کارگردانی صادق کرمیار فردا شب ساعت ۲۲:۰۰ راهی آنتن کانال فارسی میشود.«زیارت» محصول سال ۱۳۸۸ است و اردلان شجاعکاوه، ستاره اسکندری، زندهیاد حسن جوهرچی، کاوه سماکباشی و فریده سپاه منصور بازیگران اصلی این فیلم هستند. داستان فیلم «زیارت» با مردی آغاز میشود که برای رسیدن به طلب خود و پیدا کردن فرد بدهکار عازم مشهد میشود. او در این سفر زائران دیگری را میبیند که هر کدام به امید کرامتی از حضرت رضا(ع) عازم زیارتاند. علاقهمندان میتوانند تکرار این فیلم را جمعه ساعت ۶ صبح یا ۲ بعدازظهر تماشا کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4380/20420/81514
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4380/20420/81515
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4380/20420/81516
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4380/20420/81517
|
عناوین این صفحه
- اهمیت فهم درست از سخن و سکوت رهبری
- پوستر جایزه جلال رونمایی شد
- اخبار
- اخبار