|
در دومین نشست «انتقال تجربه» المپیاد فیلمسازی نوجوانان عنوان شد؛
ایرج طهماسب: اگر خودتان باشید فیلمساز موفقی میشوید!
«ایرج طهماسب» خطاب به نوجوانان گفت: هنرمند به کسی میگویند که خودش است. اگر خودتان باشید فیلمساز موفقی میشوید. نباید ادای کسی را دربیاورید. قهرمان فیلم شما باید در زندگی واقعیتان وجود داشته باشد.
به گزارش امتیاز، نشست انتقال تجربه با حضور «ایرج طهماسب» و با موضوع «سینما، حقیقت یا خیال» به صورت برخط در مرکز نوآوری «صبا» برگزار شد.
در این نشست «ایرج طهماسب» در تعامل با نوجوانان به صورت برخط قرار گرفت و بخشی از تجارب خود را به آنها انتقال داد. طهماسب در بخشی از صحبتهای خود در این نشست مجازی گفت: دو شکل سینما داریم؛ یکی از اشکال آن مستند است که به مسائل واقعی میپردازد، مورد بعدی سینمای داستانی است. همچنین سینمای رایج هم داریم که واقعی نیست و بیشتر به نکات موجود در زندگیمان اشاره دارد. شما به عنوان یک فیلمساز باید مسیر حیرتتان را به سمت هرکدام از آنها تغییر دهید. یکی از کارهای شما این است که روش و راه خودتان در شکل قصه گفتن را پیدا کنید.
او در تشریح انواع سینما توضیح داد: گونههای فیلمسازی بسیار ساده به وجود آمده است. سینمای تراژدیک، سینمایی است که به سمت بدیها حرکت میکند.
در سینمای کمدی همه چیز خوب است و به سینمایی که بین این دو قرار میگیرد، درام میگویند. سینما از حال انسانها شکل گرفته است. اگر میخواهیم فیلم بسازیم باید ببینیم حالمان چطور است وچه چیزی را میخواهیم انتقال بدهیم. هر فیلمی که شما را به فکر میاندازد، سینمای درام است که در ایران بسیار تولید میشود.
برای فیلمساز شدن مهم است که از قبل راجع به آن فکر کنیم.
طهماسب با اشاره به انواع ژانر بیان کرد: ژانر به مشاغل برمیگردد. فیلمی که در آن نظامیها باشند، فیلم جنگی است. اگر کابویها در آن حضور داشته باشند، وسترن است. به تعداد مشاغل گونههای مختلف فیلمسازی داریم. وقتی ژانرهای فیلم باهم ترکیب میشوند به آن گروتسک گفته میشود.
او در توصیهای به نوجوانان علاقمند به فیلمسازی بیان کرد: برای نوشتن به شما پیشنهاد میکنم که مانند نویسندههای بزرگ ننویسید. فیلمنامه مانند نامه نوشتن است که در آن شرح حال برای دیگران عنوان میشود و سناریو نام حرفهای آن است که برای گروه تولید نوشته میشود. توصیه میکنم راجع به کسی یا چیزی بنویسید که آن را می شناسید. اصل کار شما به عنوان هنرمند دادن پیام یا آموزش نیست بلکه به این فکر کنید، چیزی که مینویسید برای مخاطب جالب باشد. مخاطب به دنبال سرگرمی است. فیلنامه خوب چیزی است که با خواندن آن لذت ببرید و تمام تصویرهایش را تداعی کنید. هنرمند به کسی میگویند که خودش است. اگر خودتان باشید فیلمساز موفقی میشوید. نباید ادای کسی را دربیاورید. قهرمان فیلم شما باید در زندگی واقعیتان وجود داشته باشد.
ایرج طهماسب اظهار داشت: کارگردانی یکی از کارهای سخت است و کارگردان بد میتواند یک فیلمنامه را خراب کند. کارگردان باید در تمام موارد متخصص بوده و با صدا و تصویر به شکل عالی آشنایی داشته باشد. شما باید راجع به افراد در فیلمتان حرف بزنید. همه نکات در فیلمسازی مهم است. سینما تلفیق تصویر و صداست و اگر به این دو مسلط شوید، موفق میشوید. فیلمسازی را از دنیای اطرافتان شروع کنید. همچنین کار عروسکی نیاز به دوره و کلاس دارد و باید یاد بگیرید که عروسک با انسان فرق داشته و دنیای خودش را دارد.
او ادامه داد: آخرین نفری که در پروژه فیلمسازی وجود دارد، ادیتور است. او کسی است که پازل چیدن را خوب میداند. کارگردانی که پازل فیلمسازی را بلد نباشد، سراغ ادیتور میرود. شما باید برای شخصیتی که میسازید، تلاش کنید تا شخصیتتان ماندگار شود.
طهماسب تاکید کرد: دنیای انیمیشن خیالانگیز است. کارتونی که تلاش میکند تا شبیه فیلم شود، وقت خودش را تلف کرده است. فرق فیلم کوتاه و بلند در این است که موضوع فیلم کوتاه کم است. مقصد و یا هدفی که انتخاب میکنید، بلندی و یا کوتاهی فیلم شمارا تعیین میکند. همانطور که یاد گرفتهایم حرف بزنیم، باید فیلم بسازیم و به این مقوله نگاه جدی نداشته باشیم. موضوع فیلمسازی در اطرافمان زیاد است اما به آن توجه نمیکنیم. البته که نداشتههایمان میتواند موضوع فیلمسازی باشد. هدف ما در المپیاد فیلمسازی این است که شما خودتان باشید و شبیه دیگری نشوید.
او با اشاره به نکاتی در فیلمسازی افزود: فیلم صنعتی جزو سینمای مستند است و فیلمهای تجاری در گروه سینمای سرگرمی قرار میگیرند. شما باید ایده اولیه را در دفتر بنویسید. هر نکتهای که شما را ذوق زده میکند، یادداشت کنید و آن را پرورش دهید. موضوع بعدی توجه به «پیرنگ» است که رنگ و لعاب فیلم را تشکیل میدهد. همچنین به یاد داشته باشید که بهترین فیلم این است که هرچند وقت یک بار جزئیاتش یادتان بیاید. کسی در فیلمسازی موفق میشود که هرچه که از کودکی دیده را تبدیل به فیلم کند.
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شیوه مجازی به دبیری «علیرضا تابش» برگزار میشود.
کارد بر استخوان «تئاتر»
روحالله جعفری نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بلاتکلیفی هنرمندان تئاتر همزمان با تمدید چندباره تعطیلی سالنهای نمایش به بهانه فراگیری ویروس کرونا گفت: با صراحت باید اعلام کرد دستورالعمل غیرکارشناسی و غیرکاربردی و پر از تکلّف و آمرانه بازگشایی سالنهای تئاتر که از اول تیر امسال لازمالاجرا شد، بعد از گذشت ۱۲۳ روز، به شکست ختم شده است. این شکست حتمی و پیشبینی آن اَظهر مِن الشمس بود، چراکه این دستورالعمل ضمانت اجرایی نداشت. این شکست محصول تفکر مدیریتی است که هیچ شناختی از فرهنگ و هنر و هنرمند و کالای فرهنگی در این سرزمین ندارد.
وی ادامه داد: بارها گفته و باز میگویم تا دیر نشده باید مدیران و مسئولان تصمیمگیرنده، دست از مدیریت قومی و قبیلهای و جزیرهای و ارجح دانستن سلیقه بر تخصص و پیروی نکردن از قانون در عرصه فرهنگ و هنر بردارند تا بتوان گامهای اولیه را برای جبران شکستهای پی در پی که نتایج آن غمانگیز بوده، برداشت و راه را برای ایجاد دموکراسی در جامعه هموار کرد. تا زمانی که اصرار و پافشاری بر این است که در بر همین پاشنه بچرخد، وضع رقتبار بهوجود آمده در عرصه فرهنگ و هنر و آنچه که بر هنرمند تحمیل شده، نه تنها تغییری نمیکند، بلکه روز به روز بدتر و وخیمتر هم میشود.
رئیسجمهور ۸ سال صدای مظلومیت فرهنگ و هنر را نشنید!
این پژوهشگر تئاتر متذکر شد: در این مدت، رییس جمهور که گاه و بیگاه در سخنرانیهای انتخاباتی خود از فرهنگ دم میزد، حتی یک کلمه درباره خسران جبرانناپذیر معنوی و مادی که کرونا به اصحاب فرهنگ و هنر وارد کرده، سخن به زبان نیاورده است. او که شعار تبلیغاتیاش «دولت فرهنگی و نه فرهنگ دولتی» برای برگزیده شدن در انتخابات دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری بود، نه تنها در این نزدیک به هشت سال، صدای مظلومیت خانواده فرهنگ و هنر را نشنید، بلکه کوچکترین مطالبات برحق این خانواده را هم دنبال نکرد.
باعث تأسف است که وزیر ارشاد به جای آنکه دغدغه فرهنگ و هنر و هنرمند و ایجاد تسهیل برای ارائه کالاهای فرهنگی به مردم را داشته باشد، از افتخارات خود در این دوره به تعداد لینکهای کار شده در خبرگزاریها، آن هم در هفته دولت که در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور به عمل رسانده بود اشاره میکند. آیا از این منفعلتر و از این بدتر هم میشود؟کارگردان «ریچارد سوم اجرا نمیشود» عنوان کرد: بسیار دردآور و غمانگیز است، وزیر ارشاد که خود در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور دارد و عضو آن است و همچنین مسئول کمیته اطلاعرسانی این ستاد هم است، بهدلیل آنکه اشراف و تخصصی بر مقوله فرهنگ و هنر ندارد و همدرد با مردم و خانواده فرهنگ و هنر نیست و دغدغه حل مشکلات آنها را هم ندارد، فقط بهعنوان یک فرد ناظر، خبر از اطلاعیههایی میدهد که این ستاد صادر میکند و در نهایت، در حوزه تحت امر خود میگوید که آنها را باید اجرا و دنبال کرد. او به جای آنکه خود و تیم زیرمجموعهاش تأثیری بر بحران بهوجود آمده داشته باشد، دائماً با اتخاذ تصمیمهای غلط، بحرانآفرینی میکند.
جعفری تصریح کرد: عمق فاجعه بسیار زیاد است. باعث تأسف است که وزیر ارشاد به جای آنکه دغدغه فرهنگ و هنر و هنرمند و ایجاد تسهیل برای ارائه کالاهای فرهنگی به مردم را داشته باشد، از افتخارات خود در این دوره به تعداد لینکهای کار شده در خبرگزاریها، آن هم در هفته دولت که در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور به عمل رسانده بود اشاره میکند. آیا از این منفعلتر و از این بدتر هم میشود؟ اگر به این پرسش با نگاه و استدلالی عقلانی بخواهیم پاسخ دهیم، جواب منفی است.
وی با اشاره به صدور اطلاعیههای تعطیلی تئاتر به صورت هفته به هفته افزود: دولت نقشه راه عملیاتی برای برونرفت از وضع موجود را ندارد و در برابر هر بحران ایجاد شده، منفعل است. این انفعال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه آن هم به وضوح به چشم میآید و وجود دارد. مشت نمونه خروار است. در اطلاعیههایی که وزارت فرهنگ و ارشاد برای تعطیلی مراکز فرهنگی و سالنهای نمایش صادر میکند، کوچکترین نشانهای از مدیریت راهبردی دیده نمیشود. این اطلاعیهها و تمدید آنها بهصورت هفتگی است و کمتر از چند ساعت مانده به اینکه مهلت تعطیلی اعلام شده قبلی تمام شود، دوباره صادر میشود! در هیچ کجای دنیا این بیتدبیری و بیخردی، آنهم در عرصه فرهنگ و هنر دیده نمیشود.
این مدرس تئاتر ابراز کرد: نحوه صدور این اطلاعیهها دال بر بیاهمیت دانستن مقوله فرهنگ و هنر و خانواده دلسوز این عرصه است که برای روشن نگه داشتن چراغ هنر، صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته و کار به جایی رسیده که کارد به استخوانش نفوذ کرده است. «مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی» در وهله اول یک علم است و نیاز به آموزش دارد و بعد تخصص بهحساب میآید که متأسفانه به این مهم در کشور ما بهایی داده نمیشود.
تعطیلات «برادوی» چگونه اعلام شد؟
وی تأکید کرد: در آمریکا مرکز اصلی تئاتر، برادوی است. در برادوی ۴۱ سالن تئاتری وجود دارد. مدیر اصلی این مجموعه بزرگ در اسفند سال گذشته اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا در آمریکا، سهماه همه سالنها تعطیل میشود. او پس از مدت زمان کوتاهی که گسترش کرونا در آمریکا زیاد شد، اعلام کرد ششماه و بعد اعلام کرد تا پایان سال میلادی ۲۰۲۰ این تعطیلیها تمدید میشود و وقتی وضع وخیمتر از قبل شد، دوباره اعلام کرد که چون باید هدف اصلی ما بها دادن به جان انسانها و مراقبت از آن باشد، این تعطیلیها تا ۳۰ مِی ۲۰۲۱ (۹ خرداد ۱۴۰۰) ادامه پیدا میکند و تمدید میشود.
یکی از راههای رسیدگی به وضعیت معاش هنرمندان و دیگر مردم جامعه در این ایام، اختصاص بیمه بیکاری به هر شهروند و دادن وامهای بلاعوض و همچنین اختصاص وامهایی با بازپرداخت بسیار کم به مردم استجعفری ادامه داد: حال، با عقل سلیم میتوان مقایسه و سنجش کرد که علم و تخصص «مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی» چه نقش و جایگاهی در پیشبرد برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، آنهم از جنس فرهنگی در بحران به وجود آمده که جان شریف انسان را نشانه رفته، میتواند داشته باشد. آمار مرگ و میر بر اثر شیوع و گسترش و ابتلا به کرونا در کشور بسیار بالا است. مردم در همه استانها و شهرهای ایران با این ویروس دست و پنجه نرم میکنند. امکانات پزشکی بسیار محدود است. کادر محترم و شریف پزشکی در این بیش از هفت ماه، برای درمان بیماری تحمیلشده به انسانها از جان مایه گذاشته و متأسفانه روز به روز تحلیل میروند. در این مدت، بسیاری از خانوادهها که علاوه بر اثر اوضاع اقتصادی ناپایدار و متزلزل موجود، سفرهشان کوچک و کوچکتر شده، شاهد از دست دادن عزیزانشان هستند و گویا این روند صعودی مرگ و میر تمامی هم ندارد. در این اوضاع و احوال، حال خانواده فرهنگ و هنر هم خوب نیست و این خانواده هم که برآمده از جامعه و از جنس مردم است، پشت و پناهی ندارد. اگر دولت به فکر مردم باشد، باید از همه توان خود استفاده کند تا جلوی گسترش بیش از پیش کرونا را در کشور بگیرد. این مهم شدنی است، به شرط آنکه جان شریف انسان، نه فقط در حرف و در قالب دادن شعار، بلکه در عمل مهم تلقی شود.
کارگردان «اسبهای پشت پنجره» گفت: یکی از کارهایی که باید به جد دنبال شود، تعطیلی نقطه به نقطه مشاغل و نه فقط مراکز فرهنگی و سالنهای نمایش و کنترل عبور و مرور و جابهجا شدن انسان در هر کوی و برزن و هر استان و هر شهری است که باعث شکسته شدن زنجیره به هم پیوسته پاندمی کرونا میشود. انجام این کار نیاز به آن دارد که دولت برای مردم هزینه کند و این هزینه در بلندمدت عین فایده است. برای آنکه بتوان از وضعیت اسفبار فعلی رها شد، دولت باید به وضعیت معاش مردم و همچنین به تأمین و ایجاد بهداشت روح و روان و در یک کلام، تضمین مایحتاج ضروری آنها بپردازد.
وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: یکی از راههای رسیدگی به وضعیت معاش هنرمندان و دیگر مردم جامعه در این ایام، اختصاص بیمه بیکاری به هر شهروند و دادن وامهای بلاعوض و همچنین اختصاص وامهایی با بازپرداخت بسیار کم به مردم است. در این ایام وقتی بهلحاظ مادی هر شهروند تأمین باشد، دیگر برای حفظ بقای خود و خانوادهاش و تهیه قوت لایموت به بیرون از خانه نمیآید و نتیجه آن میشود که در یک بازده زمانی مشخص، زنجیره بههم پیوسته شکل دهنده پاندمی کرونا از هم گسسته میشود. آنچه که گفتم، یکی از راههای تأثیرگذار در فائق شدن بر این ویروس است. امیدوارم تا خیلی زود دیر نشده، مسئولان و مدیران تصمیمگیرنده از شعارهای دهانپُرکن و عوامفریبانه دست بردارند و بر مدار عقلانیت حرکت کنند تا بتوانند بر شرایط بحرانی بهوجود آمده فائق آیند.
اخبار
بازدید دبیر جشنواره از ظرفیتهای تلویزیون تعاملی تیوا
«علیرضا تابش» در نشست با مدیران تلویزیون تعاملی تیوا، در جریان ظرفیتها و فعالیتهای این پلتفرم در سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان قرار گرفت.
به گزارش امتیاز، در این نشست دبیر جشنواره سی سوم به همراه «میلاد شکرخواه» دستیار ویژه دبیر و مدیر امور ICT، در جریان ظرفیتهای پوشش کامل جشنواره در پخش تلویزیون تعاملی تیوا از جمله نودال اختصاصی قرار گرفت.بر اساس این خبر، در این نشست مدیران این پلتفرم «مهدی داوری» مدیرعامل و «مجید صحاف» مدیر شبکههای تیوا، گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته از آغاز بهکار جشنواره سی و سوم، اکرانهای آنلاین فیلمها، پوشش نشستها و برنامهها و نیز تولیدات انجام گرفته در خانه اجرایی جشنواره ارائه دادند. در بخشی دیگر از بازدید «علیرضا تابش» از «تیوا» به تبادل نظرها در زمینه فعالیت اجرایی پلتفرمها در جشنوارههای مشابه پرداخته شد. تلویزیون تعاملی تیوا، در سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، یکی از بسترهای برخط نمایش آثار و برنامههای این رویداد سینمایی است.
تازه ترین اثر هوشنگ کامکار در حال و هوای موسیقی ملی شنیدنی شد
آلبوم «مشتاق گل» به آهنگسازی هوشنگ کامکار، خوانندگی امیرناصر رنجبر و هم خوانی صبا کامکار توسط موسسه «راوی آذرکیمیا» در دسترس شنوندگان قرار گرفت.
در این آلبوم ارسلان کامکار نوازنده ویولن و ویولن آلتو، علی جعفری پویان نوازنده ویولن، نگار نوراد نوازنده ویولنسل، سیاوش کامکار نوازنده سنتور، نیریز کامکار نوازنده تار، امیرناصر رنجبر نوازنده کمانچه و آرش رضایی نوازنده دف گروه اجرایی را تشکیل میدهند، ضمن اینکه بهروز زندی توسل و سیاوش کامکار به عنوان صدابرداران در این اثر حضور دارند.
«مشتاق گل» با شعر عمادالدین نسیمی، «خطابه شرقی» با شعر هوشنگ کامکار، «آواز صلح» با اشعار باباطاهر و سعدی و «گل باغ آشنایی» با شهر م. آزاد اسامی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
هوشنگ کامکار در توضیحات تکمیلی آلبوم «مشتاق گل» آورده است: «آلبوم مشتاق گل به سبک موسیقی ملی ایران برای ارکستر زهی وسازهای ایرانی تصنیف شده است. قسمتهای آوازی اکثراً به صورت دوئت و کنترپوانتیک آوازی بهصورتی که نقش صدای مرد و زن یکسان است. اشعار قطعه مشتاق گل و خطابه شرقی بیش از پنجاه سال بود که در خاطره من از جوانی مانده بود تا اینکه توانستم آنها را به موسیقی درآورم، جالب است که در طول زمان نام شاعر خطابه شرقی که چند سطر از آن در خاطرم مانده بود را فراموش کرده و متاسفانه پس از تحقیقات فراوان در اکثر منابع معتبر موفق هم به یافتن نام شاعر نشدم. در نتیجه چون علاقه زیادی از جوانی به این شعر و خاطراتی از آن داشتم، چند سطر دیگر از «وقتی که تو میگریی» آنگاه جهان ز خشم بی حد بیدادگری فریاد حق میزند را بدان اضافه کردم و به ناچار به اسم خودم در آمد. قطعه خطابه شرقی بیشتر حالت اعتراضی و شجاعانه شیرزنی را بر ضد ظلم و بیعدالتی زمان دارد که صرفاً برای سازهای بادی برنجی بههمراه کلارینت و کوبهای برگرفته از سازهای آئین سوگواری مردمی در خیابان با تنظیمی جدید نوشته شده است. در قطعه «آواز صلح» سعی کردم به شرایط پیچیده و ناعادلانه جنگ در سراسر جهان بپردازم و چهره سخیف آن را با اشعار مناسب باباطاهر و سعدی به تصویر بکشم. در قطعه «گل باغ آشنایی» خواستم که زیبایی جهان و طبیعت را که در حال دگرگونی و نابودی است با اشعار لطیف و گویای م. آزاد بهعنوان مرهمی بر دلها ارائه کنم، این قطعه به همراه «آواز صلح» برای ارکستر سمفونیک تنظیم شدهاند.»
اخبار
گزارشی از دومین روز از کارگاههای المپیاد فیلمسازی نوجوانان
تعامل مجازی استاد-شاگردها در المپیاد چهارم
دومین روز از کارگاههای المپیاد فیلمسازی نوجوانان در مرکز نوآوری «صبا» برگزار شد.
به گزارش امتیاز، روز سه شنبه ۲۹ مهر دومین روز از کارگاههای المپیاد فیلمسازی نوجوانان در مرکز نوآوری «صبا» برگزار شد. بر اساس این خبر، دراین کارگاهها نوجوانان علاقهمند به فیلمسازی که ایدههایشان در المپیاد فیلمسازی پذیرفته شده، به هشت گروه هشتنفر تقسیم شدهاند و به کمک منتورها درباره ایدههای فیلمسازی خود حرف میزنند و آنها را در معرض نقد و بررسی قرار میدهند.نوجوانان علاقهمند به فیلمسازی از ساعت ۸:۳۰ صبح روز دوم المپیاد، به کمک منتورها درباره ایدهپردازی و مشکلات سینمای کودک در این زمینه صحبت کردند و منتورها و مربیها در هشت اتاق مجزا تا ساعت ۱۲ ظهر به تمام سوالات بچهها پاسخ دادند.
در این کلاسها تمام دغدغه فیلمسازان آینده، ایدههایشان است. حامد جعفری و نواب محمدی در یک کلاس به صورت آنلاین با نوجوانانی که در این کلاسها شرکت کردهاند، مباحثه کردند. «غلامرضا رمضانی» و «تییام یابنده» در کلاس دیگری به بچهها یادآوری کردند که ایده، اولین قدم ساخت فیلم است و این مسأله به بحث گذاشته شد.«ابوالفضل جلیلی» و «امیرعباس خسروینژاد» آموزش خود را با محوریت برخورداری فیلمنامهها از شروع، میانه و پایان به انجام رساندند.همچنین «مهین جواهریان» و «شهلا پورآرین» در یک تماس تصویری به بچهها آموزش دادند که باید به تمام جزئیات ایده توجه کنند.«سیروس حسنپور» و «عادل تبریزی» در یک کلاس به نوجوانان آموزش دادند که علاوهبر ایده و متن کار، به طراحی صحنه هم توجه کنند و «سیدجواد هاشمی» و «مهدی رضایی» در کارگاه خود، به نوجوانان درباره چگونگی پرورش ایده در ذهن به شکل همهجانبه نکات مختلفی را بازگو کردند. «وحید گلستان» و «فریبرز آهنین» در گروه خود، همانطور که درباره ایدههای بچهها حرف میزدند، از آنها خواستند تا به یکدیگر برای برای تکمیل ایدههای یکدیگر کمک کنند و «بیژن میرباقری» و «حافظ آهی» در گروهی دیگر با حوصله به تک تک سوالات بچهها درباره ایدههای ذهنیشان پاسخ دادند.این منتورها و مربیان طی سه روز برپایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان، قرار است تمام تجربه چندین سالهشان را به نوجوانان منتقل کنند. به آنها به نوجوانان تأکید میکنند که با دنیای حرفهای سینما فاصله دارند و باید در این راه زحمت بکشند. چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، عصر پنجشنبه اول آبان به کار خود پایان خواهد داد.
آغاز انتخاب مردمی فیلم های «سوگ در خانه»
به نقل از روابط عمومی رویداد، فیلمهای برگزیده رویداد «سوگ در خانه» از روز پنجشنبه اول آبان در صفحه اینستاگرام سوگواره و همچنین پلتفرم «نماوا» بارگذاری میشوند. بر اساس اعلام دبیرخانه سوگواره «سوگ در خانه»، تعداد آثار ارسالی برای شرکت در این رویداد ۲۲۲ فیلم کوتاه بوده که آثار برگزیده هیات انتخاب از اول آبان ماه در دسترس مخاطبان قرار خواهند گرفت. جایزه مردمی یکی از مهمترین جوایز رویداد «سوگ در خانه» است و به ۳ فیلمی تعلق میگیرد که بیشترین میزان لایک و بازخورد مثبت را از طرف مردم دریافت کند. بنابراین علاقهمندان میتوانند با تماشای فیلمهای منتخب و ثبت رای خود، در انتخاب فیلم برگزیده مردمی مشارکت کنند. بین آثار منتخب ارسالی، ۳ فیلمی که بیشترین میزان آرای مردمی را کسب کنند، به عنوان فیلمهای منتخب مردمی، هر کدام یک سکه جایزه میگیرند.
برای ثبت رای به سه روش زیر میتوان اقدام کرد:
اول: مراجعه به اینستاگرام سوگواره؛ فیلمها به صورت مجزا در صفحه سوگواره قرار داده شده است. برای ثبت رای از طریق این صفحه کافی است مخاطب ابتدا صفحه اینستاگرام سوگواره را دنبال، سپس فیلم مورد علاقه خود را لایک کند و نام و نامخانوادگیاش را در بخش کامنت فیلم مربوطه بنویسد. رای مخاطبهایی شمارش میشود که سه کار فوق را انجام داده باشند.
دوم: مراجعه به پلتفرم «نماوا»؛ در این پلتفرم فیلمها در بخش مربوط به رویداد «سوگ در خانه» بارگذاری شده است. برای ثبت رای به این روش مخاطب ابتدا باید در این پلتفرم ثبتنام و سپس بعد از تماشای هر فیلم، در صورت تمایل به رایدهی به آن فیلم، گزینه «پسندیدم» را انتخاب کند. کاربرانی که پیش از این در این وی او دی ثبتنام کردهاند، با ورود به حساب کاربری خود میتوانند به مجموعه فیلمهای سوگواره به صورت رایگان دسترسی داشته باشند. آن دسته از کاربرانی هم که تا به حال ثبتنام نکردهاند، با اولین ثبتنام خود، علاوه بر دسترسی به فیلمهای سوگواره، میتوانند از یک روز اشتراک رایگان هم استفاده کنند.
سوم: علاقهمندان میتوانند با ارسال شناسه و نام فیلم مورد نظرشان به شماره پیامک ۳۰۰۰۵۲۴۰۰۰۰۲۰۰ در بخش آرای مردمی شرکت کرده و رای خود را ثبت کنند. هیچ محدودیتی برای رای دادن به فیلمها وجود ندارد و علاقهمندان میتوانند به هر تعداد اثری که نظرشان را جلب کرده، رای بدهند. همچنین هر مخاطبی میتواند بسته به تمایل خود، به هر کدام از سه روش بالا رای مورد نظرش را ثبت کند.
فیلمهایی برنده جایزه منتخب مردمی خواهند شد که در مجموع ۳ روش بالا، بیشترین بازخورد مثبت و لایک را کسب کرده باشند.
روند رایگیری فیلمهای منتخب تا ۱۱ آبان ادامه خواهد داشت. برندههای نهایی آرای مردمی به همراه ۱۰ فیلم برگزیده هیات داوران، ۱۲ آبان ماه مصادف با میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام صادق (ع)، در مراسم اختتامیه سوگواره جایزه خود را دریافت میکنند. این سوگواره به همت موسسه فرهنگی خیریه راه ایمان برگزار شده و تمامی جوایز آن از طرف پلتفرم یاد شده به برگزیدگان اهدا میشود
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4383/20445/81638
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4383/20445/81639
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4383/20445/81640
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4383/20445/81641
|
عناوین این صفحه
- ایرج طهماسب: اگر خودتان باشید فیلمساز موفقی میشوید!
- کارد بر استخوان «تئاتر»
- اخبار
- اخبار