|
وارونگی قهرمانی و گسست تمدنی
کلیدواژه تمدن همواره در درازنای سرگذشت اندیشه به گونه مستقیم و یا غیرمستقیم محل گفتوگو و کاوش گسترههای نظری و البته عناصر حکومتی و سیاسی بوده است. بهطورکلی همه جوامع به دنبال دست یافتن و یا به سخن بهتر ساختن تمدنی بر پایه داشتهها و منافع خویش بوده و هستند. چنانچه پویش یک قوم یا گروه در مسیر تمدن نباشد یا موانعی در روند انجام شدن آن پدید آید سرانجام بهجای شکلگیری تمدن با ریختهایی از خرده سامانههای اجتماعی روبرو خواهیم گشت که نیازهای کمینهای گروه انسانی را برآورده خواهد ساخت. تمدن گونه استعلایی نظامهای اجتماعی است که چکیده داشتههای جامعه انسانی و برآوردهکننده همه نیازهای مادی و معنوی گروههای انسانی است.
البته تمدن استوار بر یک رویکرد فرایندی و با تکیه بر آمیختن پارهها و مؤلفههایی بازشناخته در بستر زمان شکل میگیرد. به نظر میرسد امتزاج عناصر سازنده تمدن بهگونهای نظاممند، پیچیده و در روشی غیرخطی شکل میگیرد و چالش مهم زمان نیز در چگونگی نمایش و پیدایش آن کارساز خواهد بود. بهعبارتدیگر پیوند چگونگی آمیختار عناصر با زمان الگویی سینوسی را ایجاد میکند. شیوه پیوند عناصر تمدنی و نسبت آن با زمان و ویژگیهای هر دوره تاریخی در نتیجه پایانی مؤثر خواهد بود. فرایند تمدنسازی فرایندی رو به جلو و وابسته به حرکت کلی جامعه به سوی آرمان نهایی است و در هر پایی که این حرکت و جنبش روبهجلو متوقف شود به منزله اختلال در فرایند بوده و چنانچه اشاره گردید صرفاً با برخی نظامهای اجتماعی روبرو خواهیم گشت. آن چه در این میان از اهمیت ویژه برخوردار است چگونگی آمیختگی و در کنار هم قرار گرفتن مؤلفههای تمدنی است. عاملی که زمینه حرکت روبهجلو و کنار هم نگاهداشتن و آمیختن این عناصر متکثر و گوناگون را در طول زمان فراهم میآورد پندارهای است که از آن به نام حماسه یاد میکنیم، پندارهای مشترک میان جوامع انسانی که با گذر زمان همواره استوار و کارآمد باقیمانده است. پروفسور کورت رافلاوب استاد برجسته تاریخ در تعریف حماسه این طور میگوید: «حماسه، روایت پهلوانیها و اعمال قهرمانانه است.» سرشت حماسه کوشش برای رسیدن به زندگی در شرایطی نسبتاً آرمانی و بلندتر از زندگی تنها اینجهانی انسانی است. کوششی که در شرایطی ناپایدار، پیچیده و گاهی پرابهام شکل میگیرد، همین کوشش است که از آن به عنوان جوهره حرکت روبهجلوی مجموعه عناصر تمدنی یاد میگردد. مسیری که برای دستیابی به تمدن طی میشود برای هر ملتی تجربهای جدید و نو به حساب میآید. جوامع در مسیر گشودن پنجرهای به دنیای تازه تجربههای جدیدی را اندوخته و رازها را رمزگشایی خواهد کرد. پس میتوان اینگونه برداشت کرد که گفتمان غالب جامعهای که آرمان دستیابی به تمدن خویش را دارد «حماسه» خواهد بود. سیاستگذاران، راهبران و مدیران هر جامعهای که در آرزوی تحقق تمدن بومی و ویژه خویش هستند باید آن چه را میتوانند در جهت گفتمانی کردن پنداره حماسه به معنای نظری و عملی آن به عنوان اولویت نخست برنامهریزی نمایند. جهان پیوسته در حال تحول و دگرگونی است، فناوریها به روز میشوند و ویژگیها و هنجارهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی اجتماعی نو به نو میشوند. در چنین شرایطی باید گفت که حماسه نیز باید در طول زمان و مبتنی بر دگرگونیهای جامعه نو و به روز شده تا کارآیی خویش را حفظ نماید.
بههرروی دال کانونی حماسه قهرمان و قهرمانی است. قهرمان است که در مسیر یاد شده برای تجربههای جدید و رمزگشایی آرمانی خویش، به جلو حرکت کرده و موانع را از میان برمیدارد. تقویت فرهنگ حماسی در سایه پرورش درست قهرمانان شدنی خواهد گردید. قهرمان ویژگیهای ثابت و تغییرناپذیر دارد که بر پایه این شاخصها در طول زمان شناخته میشود. نخستین ویژگی قهرمان برخورداری او از قدرت مادی و معنوی برای کُنشگریاش است. قهرمان از ارادهای معنوی و خدشهناپذیر و جان و جسمی استوار برای حرکت روبهجلو برخوردار است و همین ویژگیها او را بالاتر از برآیند جامعه خویش قرار میدهد و میتواند انگیزهای برای دیگران باشد. همچنین قهرمان عصاره ارزشهای اخلاقی جامعه خویش است، یعنی چکیده ارزشهای تاریخی و فرهنگی جامعه خویش را درون خویش داشته و مبتنی بر این اصول عمل میکند. این الگوی ارزشی است که مسیر حرکت درست در جهت تمدن و البته بومی بودن آن را تضمین مینماید. آرمانخواهی سومین ویژگی قهرمان است، قهرمان بر خلاف دیگر اعضای جامعه کلاناهدافی را جستجو میکند که تنها منافع فردی او را محقق نمیکند بلکه منافع و خواستهای نهایی یک جامعه تاریخی و برخوردار از هویت را دنبال مینماید. بر همین بنیاد باید از ایثار به عنوان چهارمین ویژگی قهرمان یاد کنیم. قهرمان در مسیر آرمان خویش و بر پایه اصول و ارزشهای جامعه و با اتکا به قدرت ویژه مادی و معنوی، از خود عبور میکند، خود را به خطر انداخته و دیگران را بر خویش ترجیح میدهد. بههرروی خرق عادت پنجمین ویژگی قهرمان است. قهرمان اگر به روال مرسوم و رفتار معمول جامعه خویش عمل کند هیچگاه به جلو حرکت نکرده و الگویی برای پیشرفت نخواهد بود. قهرمان کسی است که عادات و رسوم نهادینه و عادت شدهای که مبنا نداشته و موجب رکود جامعه میشوند را برنتابیده و از آنها عبور میکند. این پنج ویژگی قهرمان را به عنوان دال مرکزی حماسه شکل میدهد و قهرمانان در طول تاریخی که به سوی تمدنسازی حرکت میکنیم نو به نو میشوند و جای خود را به قهرمانانی دیگر با همین ویژگیها ولی متناسب باز زمانه خویش میدهند.
جامعه ما با برخورداری از مؤلفههای پرمایه تمدنی اسلامی و ایرانی، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دستیابی به تمدن نوین اسلامی را یکی از کلان آرمانهای خویش قرار داده است، به گونهای که مقام معظم رهبری در بیانیه مهم گام دوم به صراحت به اهمیت این امر تأکید میکنند و از این مسئله به عنوان یکی از گامهای مهم انقلاب و جامعه اسلامی یاد میکنند. در کنار غنای مهم مؤلفههای تمدنی فرهنگ حماسی همواره بخشی جدانشدنی از فرهنگ جامعه ما بوده است، به ویژه آن که در بسیاری از رویدادها و رفتارهای دینی جامعه ما رخدادهای عظیمی چون عاشورا به عنوان حماسه وجود داشته است.
ولی آن چه امروز در جامعه ما زنگ خطر گسست در مسیر تمدن سازی را به صدا درآورده است وارونه شدن قهرمان در بطن جامعه است. اکنون به روشنی شاهد این هستیم که قهرمانان اصیل و راستین که باید از پنج مؤلفه یاد شده برخوردار باشند فراموش شده و جای خویش را به قهرمانان قلابی و پوچی میدهند که نه تنها قهرمان نبوده شاید ضدقهرمان هم باشند. اینکه الگوهای حماسی مردم از قهرمانان واقعی به چهرههایی که تنها جذابیتهای کاذب عمومی دارند بدل میشود حرکت به سمت تمدن را دچار آسیب خواهد کرد. چنانچه اشاره شد برای برونرفت از مسیر «وارونگی قهرمانی» نیازمند بینش و سیاست مدیران و برنامهریزانی هستیم که زمینه شناخت قهرمانان واقعی و معرفی آنها به جامعه و گسترش و توسعه رویکردها و اقدامات قهرمانی و حماسی را انجام دهند. چالش امروز ضعف توجه مدیریت فرهنگی به مسئله حماسه و قهرمانسازی است.
«خروج، اعتراض، دولت» اثری جدید از آلبرت هریشمن ترجمه و منتشر شد
«خروج، اعتراض، دولت» بخش سوم از کتاب «نوشتههای اساسی آلبرت هیرشمن» است که پس از مرگ وی در سال ۲۰۱۳ توسط «جرمی آدلمن»، «آمارتیا سن» و «اما راتشیلد» از آخرین مقالات وی جمعآوری و یک سال پس از مرگ وی به چاپ رسید.
کتاب نوشتههای اساسی هیرشمن شامل سه بخش توسعه، بازار و دموکراسی است که کتاب حاضر ترجمه بخش دموکراسی و مشتمل بر پنج مقاله است که آدلمن بر هر یک از آنها مقدمهای کوتاه نوشتهاست.
پیش از این، بخش دوم کتابِ نوشتههای اساسی نیز توسط همین ناشر تحت عنوان «جامعه بازار: تفاسیر رقیب» به چاپ رسیده است.
عنوان کتاب تشابهی با عنوان مشهورترین اثر هیرشمن «خروج، اعتراض، وفاداری» دارد که در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسیده ولی همان طور که گفته شد محتوای کتاب فعلی مشتمل بر ۵ مقاله است که تحلیل و نگاه نویسنده به بحثهای متأخرتر و همچنین تکمیل برخی از بحثهای گذشته را شامل میشود و عنوان کتاب نیز با تشخیص مترجم از مقاله سوم اثر در نظر گرفته شده است.
با توجه به پیشینهی نظری و آثار آلبرت هیرشمن میتوان این کتاب را در راستای تلاشها و تأملات وی در نزیک کردن حوزههای مختلف علوم اجتماعی دستهبندی کرد. هیرشمن هرچند در برخی از آثار خود به شیوهای ادبی سعی در باز کردن معماهای مختلف توسعه، اقتصاد و به صورت کلی تاریخ میکند ولی همچنان در پیوند روشنی با فضای دانشگاهی و علوم اجتماعی متعارف باقی میماند.
از همین رو است که وی را میتوان اقتصاددانی برجسته و در عین حال اندیشمندی سیاسی دانست. بهنظر میرسد دستاورد این کتاب و دیگر آثار هیرشمن همان نکتهای است که وی به شکل فاضلانهای به آن اشاره میکند: «شاید چیزی که از تاریخ و مشخصاً تاریخ اندیشهها باید انتظار داشت حل مسائل نباشد بلکه ارتقا سطح بحث درباب مسائل باشد».
همانطور که گفته شد کتاب حاضر مشتمل بر پنج مقاله است: «عقاید متعصب و دموکراسی»؛ «خطابۀ ارتجاع»؛ «خروج، اعتراض و دولت»؛ «اخلاق و علوم اجتماعی: یک تنش بادوام» و «تضادهای اجتماعی در حکم ارکان جامعۀ دموکراتیک بازار.»
هیرشمن در مقالۀ اول، این ایده را پیش میکشد که رضایتخاطر مد نظر اقتصاددانان و تأکید زیاد بر تولید ناخالص داخلی به عنوان یگانه ابزار لازم برای زندگی ناکافی است و دیدگاه اقتصاددانان را محدود میسازد. او از رهگذر بیان این موضوع، تلنگری بر اقتصاددانان متعارف میزند تا به موارد مهم دیگری برای کیفیت زندگی مثل «ابراز عقیده» توجه کنند.
در مقالۀ دوم، یادآوری میکند که جورج دبلیو بوش در انتخابات سال ۱۹۸۸ آمریکا رقیبش را به «لیبرالبودن» متهم ساخت و گفتمان سیاسی مبتذل جدیدی را خلق کرد. بعد از پیروزی بوش، هیرشمن بر آن شد تا در کلمۀ «ارتجاع» و ریشههای کلاسیک و مدرن آن غور کند و نتیجه آن این مقاله شد. در برابر هر اصلاحی همیشه یکی از این سه ایده از جانب مرتجعان مطرح میشود: انحراف و بیهودگی و مخاطره.
اما مقالۀ سوم. هیرشمن در کتاب «خروج، اعتراض و وفاداری»، خروج را در چارچوب علم اقتصاد و اعتراض را در چارچوب علم سیاست میدید. خروج در رقابت بازاری اقتصادی رخ میدهد و اعتراض در عالم سیاست. به گفته وی در کتاب مذکور کمتر به بررسی نقش دولت پرداخته شده است و بیشتر بر نقش رقابت بازاری تاکید شده است از همین رو مقاله حاضر به نوعی تکملهای بر کتاب «خروج، اعتراض و وفاداری» است و با مطرح کردن نقش دولت و تاکید بر اهمیت خروج در ارتباط با انواع دولتها پژوهش هیرشمن کامل میشود. همانطور که در مقاله اشاره شده است محتمل است گاهی شهروندان در تقابل با دولت به این نتیجه برسند که اعتراض به جایی نمیرسد یا هزینهاش بسیار زیاد است و خروج را در دستور کار خویش قرار دهند و از کشورشان مهاجرت کنند.
البته در اینجا هیرشمن مواجهۀ دولتها با دو واکنش شهروندان به حکومتداری را در قالب خروج و اعتراض بررسی میکند و مورد مطالعه هم در وهلۀ اول، آلمان است. از نظرش در آلمان در هنگامۀ فروپاشی دیوار برلین، خروج و اعتراض که پیش از این همواره از نظرش یک رابطۀ الاکنگی داشتند، حالا دست در دست هم داده و به فروپاشی دیوار برلین و آلمان شرقی انجامیدند. همچنین وی واکنش دولتهای دیگر در مقابل این عکسالعملهای شهروندان را بررسی و پی به متفاوت بودن موارد مختلف اشاره میکند. برای مثال دولت ایرلند وقتی با واکنش شهروندانش روبهرو شد، رفتار متفاوتی را برگزید و از مسیر اصلاحات در پی خلق وفاداری برآمد و تا حد زیادی هم موفق بود.
در مقالۀ چهارم او به مبحث مهم اخلاق در علوم اجتماعی میپردازد. او این پرسش مهم را پیش میکشد که ملاحظات اخلاقی در علم اقتصاد و تفکر اقتصاددانان چه جایگاهی دارند؟ اخلاق و جایگاه آن نزد اقتصاددانان و تفاوتش با سایر علوم اجتماعی و فلسفه همیشه یک مباحثۀ آتشین بوده و هست. هیرشمن نیز تلنگرهای خود را در زمینه میزند و از زوایه خاصی خودش به موضوع نگاه کند که حاصلش بدل شده به مقالهای بسیار خواندنی.
در مقالۀ آخر، دوباره سراغ دغدغۀ همیشگیاش یعنی آلمان میرود. فروریزی دیوار برلین و انتخابات در شیلی و ادعای رقیقترشدن دموکراسی در آمریکا و فروپاشی حکومتهای کمونیستی در اقصی نقاط جهان و در نتیجه ظهور دموکراسیهای نوپدید. او به تجربۀ شیلی و آلمان پس از فروپاشی سال ۱۹۸۹ همچون دو کلاس درس نگاه میکرد و این مقاله را در این خصوص نوشت. البته، ادبیات و تاریخ و آثار کلاسیک مثل همیشه رگ و پی این مقاله را تشکیل و به آن طراوت خاصی میدهند تا تفکر بازارگرای غالب دهۀ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ را نقد کند.کتاب «خروج، اعتراض، دولت» ترجمهای از کتاب «The Essential Hirschman» نوشتهی آلبرت هیرشمن، با ترجمه محمدرضا فرهادی پور است که در ۱۳۰ صفحه توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری پگاه روزگار نو منتشر شده و در تیراژ ۵۰۰ نسخه به بهای ۲۹ هزار تومان در دسترس علاقهمندان قرار دارد.نشر پگاه روزگار نو سال گذشته نیز اثر دیگری از هیرشمن با عنوان جامعه بازار؛ تفاسیر رقیب با ترجمه فرهادیپور را منتشر کرده بود.
بازگشت استاد حکیمی به عرصه نویسندگی
استاد محمود حکیمی از تازهترین تالیف خود گفت و اظهار داشت: تجربه ۵۰ ساله من از آموزش، تالیف و ترجمه این است که مطالب دینی اگر به صورت داستان منتشر شود تاثیر بسیار بر اندیشه خوانندگان میگذارد. به عنوان مثال، داستان «پیام محبت» که ابتدا در مجله مکتب اسلام به چاپ رسید و انتشارات مدرسه در سال ۱۳۹۸ آن را به صورت کتاب منتشر کرد با استقبال فراوان روبرو شد و انتشارات انصاریان آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد.
وی با اشاره به فصلهای مختلف کتاب «بازگشت به قرآن» گفت: در فصول مختلف بازگشت به قرآن آمده است که جدایی اندیشههای ناب دینی از ذهنهای بسیاری از افراد موجب نامهربانی و گاه موجب خشونت و بیرحمی آنها میشود. در این داستان از زبان شخصیتهایی مانند دکتر مرتضی مطهری آوردهام که غرور و خودبزرگبینی گام اول در مسیر خودپرستی است و انسان خود پرست نمیتواند خدا پرست شود.
این نویسنده ادامه داد: در آیات بسیاری از قرآن کریم در دفع سیئه به حسنه اشاره شده است. از آیات بسیار و روایات فراوان نیکی و مهرورزی تاکید بسیار شده است. در کتاب نهجالفصاحه پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) و نهج البلاغه امیرالمومنین علی (ع) و صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) به ارزش و ضرورت مهرورزی مردمان با یکدیگر بسیار پرداخته شده که برخی از آنها در کتاب بازگشت به قرآن آمده است.
حکیمی با بیان اینکه بسیاری از شخصیتهای این داستان که زمانی مسلمان بودهاند، به دلایلی از اسلام و آموزههای ارزشمند آن جدا میشوند، افزود: برخی از این شخصیتها مسیحی میشوند و برخی بودایی، گروهی به مارکسیسم و کمونیسم علاقهمند میشوند و مذهب را رها میکنند. اما دکتر مرتضی و دوستانش تلاش میکنند کسانی را که از جمع مسلمانان جدا شدهاند بار دیگر به جمع اسلام مخصوصا تشیع اثنی عشری پیوند دهند که در موارد بسیاری موفق میشوند.
وی با اشاره به آیات استفاده شده در کتاب عنوان کرد: در بخشهایی از کتاب بازگشت به قرآن از سوره بقره آیه ۲۰۸، آل عمران آیه ۱۰۳ و ۱۵۹، نسا آیه ۹۴، انفال آیه ۳۶، نحل آیه ۱۲۵، فرقان آیه ۶۳ و ۷۲، قصص آیه ۵۵، فتح آیه ۲۹ و حشر آیه ۱۰ میخوانیم که احسان، مهربانی و نیکوکاری موجب میشود که بیدینها بار دیگر به اسلام بپیوندند و پیوستن به اسلام همان بازگشت به قرآن است.
نویسنده کتاب «بازگشت به قرآن» در پایان گفت: در این کتاب به جنایات هولناک وهابیها در برخی از کشورها نیز اشاره شده است و اینکه چطور فریب خوردهها تحت تاثیر آموزههای «ابن تیمیه» و «محمد بن الوهاب» این بیرحمیها را انجام میدهند و مسلمانان سراسر جهان خواه شیعه، خواه سنی هیچ ارتباطی با این آدمکشان فریب خورده ندارند.
بر اساس این گزارش، محمود حکیمی که متولد ۱۳۲۳ در تهران است، نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ در مجله کیهان بچهها شروع کرد که ۴ سال ادامه داشت. نخستین کتاب دینی وی در سال ۱۳۴۷ در باره زندگانی مصعب بن عمیر صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان «اشرافزاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت و بارها تجدید چاپ شد.
وی ادامه راه داستاننویسی خود را این طور بیان میکند که از سال ۱۳۴۷ به جمع نویسندگان مجله «درسهایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال ۱۳۵۰ داستانهای دینی را در این مجله وزین حوزه علمیه آغاز کردم. هر داستان گاه بسیار طولانی بود. آخرین داستان دنبالهدار من در این مجله اکنون «شکوفایی تشیع» نام دارد که تاکنون ۱۸ بخش آن در ۱۸ شماره به چاپ رسیده است.
استاد حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن، تاریخ اسلام قلم زده و کتب علمی بسیاری را نیز ترجمه کرده است. داستانهایی از عصر ناصرالدینشاه، مجموعه ۴ جلدی هزار و یک حکایت تاریخی، رمان پرفروش نقابداران جوان، مجموعه ۲۲ جلدی تاریخ تمدن و دهها اثر دیگر از نوشتههای این نویسنده پیشکسوت است.
اخبار
جواد عزتی «دردسرهای عظیم»ش را به شبکه سحر آورد
با اتمام مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» سریال «دردسرهای عظیم 2» از کانال آذری شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، در فصل اول «در دسرهای عظیم» شاهد در خواست کمک «بهار» از «لطیف» برای خلاص شدن از دست خواستگارها بودیم، که رفته رفته این دو نفر به هم علاقمند می شوند.
در فصل دوم این مجموعه می بینیم که خانواده لطیف برای مراسم خواستگاری از شهرستان به تهران آمده اند. بچه ای در ماشین لطیف پیدا می شود و لطیف و بهار بار دیگر برای ازدواج با مشکل مواجه می شوند. «فرحان» که خود را مدیون کمک های بهار و لطیف می داند برای حل مشکلات آن ها وارد عمل می شود و....
برزو نیک نژاد کارگردانی این سریال را برعهده دارد و همانند فصل اول مهدی هاشمی، جواد عزتی، مهران رجبی، امیر غفارمنش، اشکان اشتیاق، بهشاد شریفیان، محمدمهدی مطلبی، پرستو گلستانی، مریم سعادت، الناز حبیبی، زهره فکور صبور، شهین تسلیمی و صفا آقاجانی در «دردسرهای عظیم 2» نقش آفرینی کرده اند.
مجموعه تلویزیونی «دردسرهای عظیم 2» هر شب ساعت 19:00 به وقت تهران با تهیه کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام بر روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است.
زبانگردانی و دوبله به زبان آذری این سریال برعهده غلامرضا صیامی زاده است.
در «هاشتاغ» شبکه العالم بررسی می شود؛
هشتگ «نتانیاهو سرزمین حرمین را آلوده می کند»
در ادامه سفر نتانیاهو به عربستان، واکنش ها به این سفر در شبکه های اجتماعی جهان عرب در این برنامه از «هاشتاغ» شبکه العالم بررسی می شود.
به گزارش امتیاز، واکنش کاربران فضای مجازی دنیای عرب با هشتگ « نتانیاهو سرزمین حرمین را آلوده می کند» و « عادی سازی خیانت است» در پی سفر اخیر نتانیاهو به عربستان سعودی در برنامه امشب «هاشتاغ» واکاوی خواهد شد.
در این خصوص به اعتراض ها به دیدار نتانیاهو با محمد بی سلمان؛ ولیعهد این کشور اشاره خواهد شد.
در اینباره همچنین بیان خواهد شد نتانیاهو همراه با کوهن سفر محرمانه ای به شهر نیوم عربستان داشته و دیدار سه جانبه ای با بن سلمان و مایک پامپئو ؛ وزیر خارجه آمریکا داشته است.
اذعان یک شبکه سعودی به تسلط نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بر اردوگاه الماس در شهر مأرب با انتشار ویدئویی در این رابطه موضوع دیگری است که به آن نیز پرداخته خواهد شد.
در این خصوص نیز اشاره خواهد شد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن پس از دو هفته نبرد موفق شدند تسلط خود بر اردوگاه راهبردی الماس به عنوان آخرین و مهمترین خطوط دفاعی ائتلاف سعودی-اماراتی در شهر «مأرب» را محکم کنند.
«هاشتاغ» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد معین مقامی و اجرای علا قاسمی، امشب چهارم آذر ماه ساعت 22:15 به وقت تهران از آنتن شبکه العالم پخش خواهد شد.
وش یک متخصص رادیولوژی برای شعر فارسی
بهمن محتشمی، متخصص رادیولوژی که تا کنون کتابهای «بررسی هجایی وزنهای شعر فارسی»، «دستور کامل زبان فارسی»، «تاریخ ایران پیش از اسلام» و کتابها و مقالههایی را در حوزه رادیولوژی به چاپ رسانده است درباره ارتباط تحقیقات خود در حوزه ادبیات و زبان فارسی با تحصیلات دانشگاهیاش گفت: هر کس ممکن است به رشتههایی علاقه داشته باشد و در آنها کار کند. من هم چون قدری از شعر میدانستم و به آن علاقهمند بودم، در شعر تحقیقاتی انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که وزنهای شعر فارسی اگر به این روش هجایی تنظیم شوند، خیلی آسانتر است.
او با اشاره به کتابش با عنوان «بررسی هجایی وزنهای شعر فارسی» افزود: من تحقیقاتی انجام دادم و حاصل آن شد کتابی که منتشر شده است. از طریق هجاها میشود وزنهای شعر را تعیین کرد. در واقع در متون سنتی وزنهای شعر را با افاعیل عربی تعیین میکردند اما این کار خیلی مشکلی بود چون تعدادشان زیاد بود و اسامی عجیب و غریبی داشت و مسلما در کمتر کسی این علاقه ایجاد میشد تا اینها را خوب یاد بگیرد.
محتشمی در خصوص روش خود توضیح داد: چون شعر از هجاها درست شده، و در تحلیل نهایی به این نتیجه میرسیم که در زبان فارسی دو نوع هجا داریم؛ هجای کوتاه و بلند (یا کشیده)، از طریق ترکیب این هجاها وزنهای مختلف شعر به دست میآید. در بعضی کتابها این مسئله نوشته شده اما مثلا به هجای کوتاه گفتهاند «تُ» و به هجای بلند «تون». من دیدم که اینها خیلی قشنگ نیست، این است که به جای هجای کوتاه «دِ» و به جای هجای بلند هم «لا» گذاشتیم که مثلا به جای مفاعیلن بشود «دلالالا». و از این طریق وزنهای مختلف ساخته میشود و به این روش شعرهای مختلف را دستهبندی کردهام.
نویسنده کتاب «آن سوی ماده» همچنین گفت که در حال حاضر منتظر چاپ کتاب «تاریخ ایران پس از اسلام» است و اثر جدیدی در دست تالیف ندارد.
اخبار
معرفی «هنر هفتم» از شبکه سحر در منطقه بالکان
مجموعه مستند «هنر هفتم» با کارگردانی حامد عزیزی از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این مستند به معرفی کارگردان هایی می پردازدکه تاثیرگذاری بالایی در زمینه ساخت فیلم های تجربی با روش های ساختاری جدید داشته اند. آثاری که در خارج از کشور نیز معرف گونه جدیدی از سینمای ایران هستند. در این مستند 13 قسمتی مخاطبان و بینندگان کانال بالکان با آثار فیلم سازان برجسته ای همچون کیانوش عیاری، محمدرضا اصلانی، مصطفی رزاق کریمی، مهرداد اسکویی، شهرام مکری، منوچهر طیاب و محمد شیروانی در هنر هفتم آشنا می شوند. مستند «هنر هفتم» با حضور یک کارشناس سینما به بررسی ویژگی های ساختاری و تفاوت آثار فیلمساز مورد بحث را، با اشکال رایج سینما برای مخاطبان شرح می دهد. الهام خالقی تهیه کننده مستند «هنر هفتم» است و زبانگردانی و ترجمه این مستند به زبان بوسنیایی توسط مرصاد آشچریچ انجام شده است. مجموعه مستند «هنر هفتم» چهارشنبه ها ساعت 1:00 به وقت تهران در مدت زمان 25 دقیقه بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.
در شبکه سحر؛
دعوت به تماشای کانال کردی
« در قلب برف»
مجموعه مستند «در قلب برف» پیشرفت اسلام در روسیه و نفوذ به قلب روس ها را در کانال کردی شبکه سحر به تصویر می کشد.
به گزارش امتیاز، نفوذ اسلام در قلب کشوری که تا دهه های اخیر داعیه دار کمونیسم بوده و به دور از ادیان وحیانی و همچنین استقبال روس ها در گرویدن به دین محمدی با مصاحبه با چند تن از تازه مسلمان شده ها در مستند «در قلب برف» تشریح خواهد شد. در این مستند روای در مسکو و سن پترزبورک با چند روس از جمله مدل روسی تازه مسلمان شده، دیدار و در خصوص چگونگی روی آوردن به اسلام و دلایل انتخاب حجاب گفتگو خواهد کرد. مستند «در قلب برف» به کارگردانی و روایت شیما عالی کاری از خانه مستند انقلاب اسلامی با مدیریت دوبلاژ محمد فریدونی، چهار آذر ساعت 18:30 به وقت تهران به مدت 40 دقیقه از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.
در چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت؛
حضور «آناهید» از شبکه الکوثر
فیلم مستند بلند «آناهید» محصول شبکه جهانی الکوثر به عنوان یکی از آثار نامزد دریافت جایزه، به بخش پایانی چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» راه یافت.
به گزارش امتیاز، این مستند که همراه با 12 اثر دیگر به بخش نهایی این جشنواره راه یافته، توسط حمیدرضا علیپور تهیه و کارگردانی شده است. حمیدرضا علیپور که علاوه بر تهیه و کارگردانی مستند «آناهید» نگارش فیلم نامه این اثر فاخر را برعهده دارد گفت: «آناهید» تلاش دارد همزیستی زیبا و مسالمت آمیز میان ادیان را که حلقه گمشده این روزهای جهان است، به نمایش بگذارد. علیپور ادامه داد: این مستند 50 دقیقه ای حاصل تلاش 10 ماهه گروه تحت سرپرستی اش از اردیبهشت 1398 و داستان آن روایتگر زندگی «آناهید» زنی سالخورده و مسیحی در روستای «خویگان» در اطراف اصفهان است. وی افزود: این روستا دارای بافت جمعیتی شامل ارامنه، آذری زبان ها، گرجی ها، لرها و فارسی زبانان است که در صلح و آرامش کنار هم زندگی می کنند. علیپور در پایان گفت: این مستند که درونمایه ای داستانی دارد قابلیت اکران عمومی در سینماهای کشور را داشته و هم اکنون مشغول رایزنی برای اخذ مجوزهای لازم برای این کار هستیم و چنانچه نگرش مثبتی به این فیلم شود، در بخش هنر و تجربه موفق به انجام این مهم خواهیم شد. از سوابق حضور مستند «آناهید» در جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی می توان به چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» و نماینده سازمان و کاندید بخش نهایی آخرین جشنواره رادیو و تلویزیونی اتحادیه رسانه های آسیا و اقیانوسیه موسوم به (A B U) اشاره کرد. چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران موسوم به «سینما حقیقت» از هجدهم تا بیست و پنجم آذرماه و با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.
در شبکه سحر؛
برنامه «شبه قاره»
(The Subcontinent) برای اردو زبانان
روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و موضع کشورهای شبه قاره نسبت به عادی سازی روابط در برنامه «شبه قاره» امروز از کانال اردوی شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، مجموعه «شبه قاره» با پرداختن به موضوعات روز کشورهای منطقه شبه قاره از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مطرح کردن دغدغه اصلی مردم منطقه شبه قاره در این قسمت به واکنش کشورهای شبه قاره نسبت به مسئله عادی سازی روابط میان بنگلادش و رژیم صهیونیستی و حمایت تمام قد آمریکا از آن را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. تغییرات در نگرش مردم شبه قاره و افزایش آگاهی سیاسی نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی و نیز عادی سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم و نقش عربستان در این زمینه از مباحثی است که به آن پرداخته خواهد شد. برنامه «شبه قاره» به تهیه کنندگی حسین مهدیان و اجرای محمد جان حسین، چهارم آذر ساعت 18 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه به زبان اصلی به روی آنتن کانال اردوی شبکه سحر خواهد رفت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4407/20641/82342
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4407/20641/82343
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4407/20641/82344
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4407/20641/82345
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4407/20641/82346
|
عناوین این صفحه
- وارونگی قهرمانی و گسست تمدنی
- «خروج، اعتراض، دولت» اثری جدید از آلبرت هریشمن ترجمه و منتشر شد
- بازگشت استاد حکیمی به عرصه نویسندگی
- اخبار
- اخبار