|
تجربه 2زندگی متفاوت در یک نقش
شاید موضوع هایی که در سریال شرم به آنها پرداخته می شود در حقیقت سوژه هایی هستند که این روزها در جامعه دیده می شود. از اهدای عضو گرفته که بیش از پیش با تبلیغ ها و تشویق های رسانه ها مردم به این کار گرایش پیدا کردند تا موضوع پنهان کاری هایی که می تواند چند نسل بعد را مورد آسیب قرار دهد. همه اینها از سوژه هایی است که کلیت سریال «شرم» را تشکیل داده است. اما در این بین «لعیا» یکی از شخصیت های محوری داستان شرم است که بر اساس ماجرایی که از سال ها قبل رخ داده است او هم به همراه سایر شخصیت ها تاوان می دهد. این سریال این شب ها به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی امیر پوروزیری از شبکه سه سیما پخش می شود.
«الهام طهموری» که نقش جوانی «وارش» را در سریالی به همین نام بازی کرده بود به تازگی در نقش لعیا در سریال «شرم» به ایفای نقش پرداخته است. با طهموری درباره این سریال و بازخوردهایی که از جانب مردم گرفته است گفت و گویی شده که در ادامه می خوانیم.
**بعد از بازی در سریال شرم مشغول کار دیگری نشدید؟
پیشنهادهایی بوده اما این روزها ترجیح می دهم کمتر کار کنم. از روزی که تصویربرداری مان تمام شد دو هفته خودم را قرنطینه کردم و بعد از آن به اصفهان آمدم و در کنار مادرم هستم.
** سریال «شرم» دومین تجربه همکاری شما با احمد کاوری بود. وقتی این سریال و نقش لعیا به شما پیشنهاد شد حضور کارگردانی که با او یک تجربه موفق هم داشتید شما را به این کار ترغیب کرد؟
بعد از سریال وارش به دلیل بیماری پدرم یکسالی کار نکردم و بعد از فوت پدر چند کاری پیشنهاد شد اما خیلی جذاب نبود. تا اینکه آقای کاوری تماس گرفتند و با توجه به اینکه تجربه وارش برایم بسیار لذت بخش بود و اینکه کارگردان برای یک بازیگر اصلی ترین گزینه است و دوست داشتم با آقای کاوری دوباره کار کنم. بعد از آن فیلم نامه را خواندم و متن و قصه و نقشم را خیلی دوست داشتم و همه اینها دست به دست هم داد که در این سریال بازی کنم.
** و یک طورهایی در این سریال و سریال وارش نقش دختری را بازی می کنید که منفعل نیست. اتفاقی که در اغلب سریال های تلویزیونی برای خانم های بازیگرها می افتد این است که نقش هایشان منفعل است. درباره لعیا هم این اتفاق برای شما افتاد و با توجه به اینکه در دو برهه زمانی به تصویر کشیده شد، اما منفعل نبود و بازی داشت که به چشم می آمد.
لعیا کاراکتری بود که جای کار داشت و برای خود من این جذاب بود که کار قبلیم وارش بود و من آن نقش را هم خیلی دوست داشتم. در اینجا هم لعیا از شخصیت وارش خیلی متفاوت بود و این هم برایم بسیار جذاب و دلنشین بود.
** اصلی ترین تفاوتش هم تاریخ و برهه زمانی بود که این دو شخصیت در آن حضور داشتند.
بله دقیقا. وارش از نظر زمانی و مکانی خیلی از من دور بود و لعیا خیلی به من نزدیک بود و خیلی شبیه به دختران همین زمان و دوستان خودم بود. هر چقدر که شبیه به وارش را ندیده بودم و برایم ملموس نبود اما درمورد لعیا دقیقا برعکس بود. شاید در سریال های قبلی که بازی کردم نقش دخترانی را داشتم که از نظر زمانی به خودم نزدیک بودند اما خب آنها به اندازه این دو سریال دیده نشدند و از سمتی هم دوست داشتم ببینم وقتی می خواهی یک کاراکتر را در طولانی مدت بازی کنی چه اتفاقی می افتد.
وقتی متن را می خواندم درباره لعیا به خودم می گفتم این نقش باید خیلی برای مخاطب باورپذیر باشد از نظر رفتاری و اخلاقی و رابطه اش با مادرش شبیه به دختران نسل امروزی باشد نه مثل دختران سنتی.
** کدامیک از ویژگی های رفتاری لعیا شبیه به خودتان بود؟-اینکه هر موضوعی را صرفا قبول نمی کند حتی زمانیکه مادرش با مسائلی مخالفت می کند اما لعیا الکی چشم نمی گوید و روی آنچه می خواهد پافشاری می کند و دنبالش می رود تا ببیند آیا چنین موضوعی درست است؟ یا نه؟ و راحت از خواسته هایش نمی گذرد.
**بازی کردن نقش لعیا برایتان سخت تر بود یا وارش؟
هر کدام سختی های خودش را داشت وارش به خاطر موقعیت های تصویربرداری در روستا و سکانس های باران و سرما سخت بود و از طرفی من باید در اغلب سکانس ها دو بچه را روی دوشم می گرفتم و به همین دلیل وارش از این نظر سخت تر از لعیا بود. اما برای رسیدن به هر دوی این شخصیت ها به یک میزان باید تلاش می کردم. زمانی که نقش لعیا را بازی می کردم مهمترین چالشی که با خودم داشتم این بود که مدام از خودم می پرسیدم آیا این شخصیت از نظر بیننده واقعی درآمده است؟ و همین برایم نگرانی هایی را به همراه داشت. شاید تلاش هایی که وارش می کرد بیشتر به چشم مخاطب می آمد تا لعیا.
** از آنجایی که این سریال در دو مرحله زمانی روایت شده است، طوری است که انگار نقش دو نفر را در دو برهه زمانی مختلف با ویژگی های مختلف بازی کردید و این موضوع حتی در گریم و لباس و ... نیز مشهود بود. چنین مسئله ای برای خودتان چقدر جذابیت داشت؟
به طور معمول اغلب بازیگران دوست دارند در موقعیت های مختلفی قرار بگیرند چراکه می توانید زندگی های مختلفی را تجربه کنید. از سویی من در یک سریال می توانستم دو زندگی متفاوت را با این نقش تجربه کنم و این برایم خیلی دلنشین بود. همانطور که بیننده ها دیدند ما هم اول سکانس های بیماری لعیا را گرفتیم و بعد به آینده رفتیم. به همین دلیل دو ماه ابتدایی تصویربرداری فضای متفاوتی داشتیم و بعد به هشت سال بعد رفتیم و فضای همه بازیگران تغییر کرد و خیلی کمکمان کرد که نمی خواستیم به طور همزمان در دو فضا باشیم.
این هم برایم خیلی قابل باور بود که شخصیت لعیا از ۲۰ سالگی تا ۲۸ سالگی دچار تغییرهای فراوانی شده بود مثل همه ما آدم ها که در هر کدام از دهه های زندگی رفتارها و اخلاق های متفاوتی داریم. لعیا هم همینطور بود در ابتدای سریال شاهد بیماری او بودیم و تجربه کمی داشت.
** حتی گریمی که در این سریال داشتید خیلی به چشم مخاطب آمد.
خودم خیلی گریم های مختلف را دوست دارم و اولین روزی که برای تست گریم رفتم به گریمور گفتم می شه در بخش اول سریال من هیچ گریمی نداشته باشم و فقط کرم ضد آفتاب خودم رو بزنم؟ و قبول کردند و به خاطر مریضی کمی زیر چشمم را سیاه کردند.
** و طراحی لباس هایتان هم نسبت به سایر سریال ها متفاوت تر است.
بله آقای کاوری نسبت به رنگ و لعاب صحنه حساسیت بالایی دارند و این در وارش هم دیده می شد.
** روزهای ابتدایی که سریال شروع شده بود خیلی ها فکر می کردند باید تا پایان موضوع اهدای عضو را ببینند اما در قسمت ۷ و ۸ به یکباره بیننده را سورپرایز کردید.
بله حتی در کامنت هایی که دریافت می کردم اغلب همین را می گفتند که یعنی سی قسمت باید قصه هایی در بیمارستان و مریضی را ببینیم؟ و خیلی خوب شد که کلیت سریال در این باره نبود چون خسته کننده می شد.
** برای اینکه بخواهید لعیای بیمار را بازی کنید چه کردید تا به او نزدیک شوید؟
کاری که در وارش انجام داده بودم را در اینجا هم انجام دادم و بیشتر رفتم به سمت تحقیقات میدانی. در وارش مشاور لهجه نداشتم و خودم از هم جواری با گیلانی ها به لهجه شان مسلط شدم و نتیجه خوبی هم گرفتم. برای شرم هم فیلمی در این باره ندیدم و از جست و جوهای اینترنتی شروع کردم و در ادامه وقتی مشغول ضبط سریال پرستاران بودیم با پرستاری آشنا شدم و دکتری به من معرفی کردند که از آن طریق تمامی اتفاق ها و حالت هایی که برای یک بیمار کبدی اتفاق می افتد را سوال کردم. همچنین یکی از بچه های پشت صحنه برادرش بر اثر همین ناراحتی کبد از دنیا رفته بود و دستیار کارگردانمان ناراحتی کبد داشت و همه این افراد مشاورین خوبی بودند که من در این مدت داشتم.
** تصویربرداری شما در بیمارستان نمازی شیراز بود؟
نه ما به خاطر شرایط کرونا همه را بازسازی کردیم و به بیمارستان نرفتیم.
** وقتی مخاطب وارد بخش میانی سریال شد با قتلی مواجه شد که این روزها بیشتر به جنبه پنهان کاری آن پرداخته می شود. ماجرای این پنهان کاری سوژه خوبی است برای جذب مخاطب در سریال های تلویزیونی.
بله و به نظرم سوژه خیلی جذابی است. حتی چند وقت پیش با چند مادر در این باره صحبت می کردم می گفتند وقتی مادر بیماری فرزندش را می بیند شاید دست به هر کاری بزند. بعد از آن پوران واقعا باورش نمی شد که چنین اتفاقی رخ داده باشد و او فقط می خواست سی دقیقه صابر را معطل کند.
** و شما با این سریال به عبارتی می خواهید این موضوع را آسیب شناسی کنید.
بله یکی از هدف هایی که از این سریال می توان برداشت کرد این است که در شرایط بحران تصمیم نگیریم و این درباره چند شخصیت اصلی سریال مصداق دارد و به نظرم موضوع جذابی است که نویسنده ما به آن پرداخته است.
** در پایان سریال مخاطب متوجه این آسیب شناسی می شود اما الان که هنوز به پایان بندی نرسیدیم شاید برای او بدآموزی هم داشته باشد.
بستگی به درک آدم ها از این داستان دارد. برای مثال من وقتی خودم سریالی را می بینم از ابتدا تا انتها نقطه مثبت و منفی آن را با خودم حلاجی می کنم. اما تا همین جای داستان هم مخاطب می بیند که پوران و حسام و حتی لعیا و اطرافیانشان از بابت این قتل چقدر عذاب می کشند.
** در همان روزهای ابتدایی پخش سعید فرهادی نویسنده سریال اعتراض هایی در فضای مجازی به ساخت و پخش این سریال داشت. ماجرا از چه قرار بود؟ سکانس هایی از سریال مورد سانسور و حذف قرار گرفته بود؟
نه بعید می دانم. من آقای فرهادی را تا به حال از نزدیک ندیدم اما فیلم نامه ای که برای این سریال نوشتند را دوست دارم و از همین جا تشکر ویژه ای از ایشان دارم. شاید منظورشان تغییرات جزیی در فیلم نامه بر اساس لوکیشن بوده است که لوکیشن انتخابی کارگردان با لوکیشنی که نویسنده مدنظرش بوده است تفاوت داشته است.
** موضوع دیگری که درباره شخصیت لعیا وجود دارد قرار گرفتن او در یک مثلث عاشقانه است. نکته ای که در تلویزیون زیاد دیده نمی شود. در این بخش به طور کامل ورود کردید یا اینکه حذفیاتی هم داشتید؟
تا الان که به طور کامل پخش شده است و به نظرم خیلی خوب است که به چنین مواردی ورود کردند و همه ما در موقعیت های مشابهی مثل لعیا قرار داشتیم و باید واقعیت ها را بازگو کنیم و نباید واقعیت ها را پنهان کنیم. حتی نشان دادن اینکه دختر و پسر قبل از ازدواج و البته تحت نظر خانواده ها با هم دوره آشنایی داشته باشند هم از مواردی است که در این سریال به خوبی به آن اشاره شده است تا آمار طلاق در جامعه مان بالا نرود.
** یعنی درباره چنین موضوعی می خواهید به خانواده ها آموزش دهید؟
فکر می کنم آموزش مستقیم دیگر جواب نمی دهد. این سریال داستان خودش را روایت می کند و حالا در کنارش بینند یک سری قصه ها می بیند که خودش باید قضاوت کند و درست و غلط را از هم تشخیص دهد البته برخی ها هنوز نسبت به چنین موضوعی گارد دارند اما خب بهتر از این است که جوان ها بدون شناخت وارد زندگی شده و یک عمر تاوان زندگی و انتخاب اشتباهشان را بدهند.
** شما در این سریال با ابوالفضل پورعرب هم بازی بودید و سکانس های مشترکی داشتید.
روزی که به من گفتند آقای پورعرب هم در این سریال بازی می کند واقعا شوکه شدم و اصلا فکر نمی کردم یک روزی بتوانم ایشان را از نزدیک ببینم چه برسد به اینکه بخواهم با او در یک سریال بازی کنم و این یکی از بهترین اتفاق هایی بود که در این سریال برای من رقم خورد. روزهای ابتدایی که می خواستم با آقای پورعرب روبرو شوم نگران بودم بالاخره نمی دانستم در مقابل یک سوپراستار باید چه کار کنم. اما از همان روز اول که همکاری مان آغاز شد واقعا از این همکاری لذت بردم. حتی برای سکانس های مشترکمان ساعت ها با هم تمرین می کردیم و بعد از آن مقابل دوربین می رفتیم و در همین همکاری تجربه ها و آموزه های بسیاری از ایشان و خانم گودرزی یاد گرفتم.
** اگر نکته ای مانده بفرمایید.
تشکر ویژه ای دارم از همه عوامل سریال از تهیه کننده کارگردان و سایرین که در این چند ماه واقعا زحمت کشیدند تا ما بتوانیم این سریال را برای نگاه مخاطبان بسازیم.
«رادیوهفت»جدید از جنس کروناست
منصور ضابطیان درباره تولید سری جدید برنامه «رادیو هفت» پس از چند سال تعطیلی و بازگشت دوباره به قاب تلویزیون با این برنامه خاطره ساز بیان کرد: خود ما خیلی قصدی نداشتیم «رادیو هفت» را بسازیم و فکر میکردیم این برنامه خاطرههایش برای مردم جذاب است و باید اجازه بدهیم خاطرههایش باقی بماند. اگر هم میخواهیم در تلویزیون کار کنیم باید با برنامه و فرم دیگری کار کنیم.وی ادامه داد: با این حال در سه ماه گذشته به طرز شگفتانگیزی با این نظر مردم در فضای مجازی مواجه بودیم که در شرایط فعلی نیاز به آرامش دارند و برنامهای مثل «رادیو هفت» میخواهند که این نظرها همزمان شد با تغییر مدیریتها در تلویزیون که شرایط بهتری را برای کار فراهم میکرد. شبکه آموزش که خانه اول رادیو هفت بود و مدیران شبکه هم لطف داشتند و این پیشنهاد را دادند که ما رادیو هفت را مجدد شروع کنیم. ضابطیان اظهار کرد: تیم ما تصمیم گرفت دوباره با «رادیو هفت» در تلویزیون ظاهر شود چون واقعاً نیاز جامعه به داشتن آرامش در شرایط کروناست به ویژه این شبها که منع تردد است و مردم ساعت بیشتری را در خانه سپری میکنند باعث میشود بخواهید برنامهای بسازید تا مردم حداقل ساعتی از این فضای حاکم بر جامعه دور شوند.
نگرانی بزرگ برای تیم رادیو هفت و طرفدارانشان
وی درباره ریسک موفقیت این برنامه در تولید دوباره و اینکه چقدر نگرانی دارند توضیح داد: طبیعتاً این نگرانی خیلی بزرگ است هم برای ما هم طرفدارانمان که ممکن است این اتفاق بیفتد. علاوه بر آن مردم باید بدانند که الان شرایط تولید برنامهای با تنوع رادیو هفت خیلی فرق کرده است و مثلاً برخی آیتمهای مصاحبه را که در برنامه معمول بود نمیتوانیم داشته باشیم چون آدمها را نمیتوان به استودیو بسته آورد و یا آیتمی که گفتگو با کودکان بود دیگر امکانپذیر نیست و بچهها را نمیتوانیم به بلک باکس ببریم چون تا پایان کرونا اصلاً نمیخواهیم این ریسک را قبول کنیم تا خدای نکرده مشکلی پیش بیاید. ضابطیان درباره شرایط جدید تولید نیز گفت: فیلمبرداری در شرایط بسته و با حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر از عوامل در یک اتاق در بسته بسیار خطرناک است و بر این اساس ما ساختار «رادیو هفت» را کمی تغییر دادهایم و استودیوهای شماره ۲ و اتاق بلک باکس را نداریم. ما قرار است به نوعی «رادیو هفت در خانه» بسازیم یعنی همه دوستان شامل مجری و هنرمند از منازل خود گویندگی و اجرا میکنند به غیر از استودیو برنامه که با یک مجری در جام جم فعال خواهد بود. باقی افراد متنها را از خانههای خود میگیرند با امکاناتی که ما برایشان میفرستیم تا در منازل خود تصویربرداری کرده، کادربندی کنند و یا آموزشهایی برای این امور فنی صدا و تصویر میدهیم که مجموع اینها تولید را هم سختتر و هم گران کرده است.
رادیو هفتی از جنس دوران کرونا
مجری رادیو و تلویزیون درباره این شرایط جدید اظهار کرد: ما باید دوربین، میکروفن و… برای عوامل بفرستیم و مدیریت این شرایط خیلی سخت است با این حال خواستیم رادیو هفتی که در دوران کرونا به خانههای مردم میآید از جنس همین دوران باشد و با آنچه که پیش از این پخش میشده است متفاوت باشد. امیدوارم این تنوع و گوناگونی لوکیشنها هم برای مردم جذاب باشد. وی درباره تجربههای جدید مصاحبه و برنامهسازی در دنیا که ما سراغ آنها نرفتهایم، گفت: برخی از آنها اصلاً اینجا امکانپذیر نیست اینجا با وضعیت اینترنت و سرعت آن نمیتوان مصاحبههای اینترنتی انجام داد. مهمترین دلیل هم این است که نرم افزارهایی وجود دارد که ما نمیتوانیم به واسطه تحریم تهیه کنیم و علاوه بر آن پهنای باند و سرعت اینترنت اجازه نمیدهد کیفیت خوبی را با اسکایپ تهیه کنید. اگر ما هم این امکان را داشتیم خیلی کارها را پیش میبردیم. ضابطیان در واکنش به نبود خلاقیت در برنامه سازان اظهار کرد: حتماً اگر این امکانات باشد خلاقیت و علاقهاش وجود دارد. چه کسی بدش میآید در جایی از دنیا باشد و با فرد دیگری در گوشهای از دنیا با تصویر و صدای عالی گفتگو کند. چالشی است که واردش شدهایم و آزمون و خطا میکنیم. آنچه همچنان در رادیو هفت هست و ما به عنوان اصل اساسی به آن توجه داریم مساله آرامش است و به دور از همه جنجالها از گرانی و کرونا و… با پذیرش اینکه خودمان هم درگیرش همه این گرفتاریها هستیم میخواهیم کاری کنیم که مردم در یک ساعت آرامش نسبی داشته باشند.
بازگشت محمد بحرانی و قصه خوانی امیرعلی نبویان
وی درباره مجریانی که در این فصل با آنها همکاری دارد توضیح داد: شاهین شرافتی، اسماعیل باستانی، رشید کاکاوند، محمد بحرانی از جمله دوستانی هستند که پیش از این با آنها همکاری داشتیم و باز هم در برنامه حضور دارند در تلاشیم یکی دو نفر گوینده دیگر را اضافه کنیم. این روزنامه نگار و برنامه ساز درباره برنامه شب یلدا هم بیان کرد: در شب یلدا یک برنامه سه ساعته داریم و از ابتدای دی هر شب و به صورت روتین برنامه خواهیم داشت. برنامه هم شامل آیتمها و فضای معمول مثل قصه، شعر، متن و موسیقی میشود ما در تلویزیون فقر موسیقی خوب داریم و در این برنامه موسیقیهایی از دل تاریخ بیرون میکشیم. امیرعلی نبویان هم قصههایی به اسم «پسر سالار» دارد که میخواند.
اخبار
کارگردان باسابقه تئاتر درگذشت
محمدعلی بخشنده از اعضای باسابقه و فعال کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان هنرهای نمایشی درامنویس و کارگردان باسابقه تئاتر در ۶۸ سالگی درگذشت.
محمدعلی بخشنده متولد سال ۱۳۳۱ در شهرستان گلپایگان و از اعضای پیشکسوت و فعال کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران درگذشت.
این هنرمند فقید در کنار فعالیتهای نمایشی خود از اواسط دهه ۵۰ تا پیش از درگذشتش همواره پای ثابت فعالیتهای صنفی هنر نمایش و از اعضای فعال کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر بود.
به ویژه فعالیتهای صنفی او در شهرشتان گلپایگان یکی از مهمترین اقدامات زنده یاد بخشنده در توسعه هنر تئاتر به ویژه در حوزه پژوهش و نمایشنامهنویسی در شهرستان گلپایگان و استان اصفهان بود.
سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در بوشهر برگزار می شود
به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد، نشست هماهنگی برگزاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در استان بوشهر، با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر، مجید خورشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی، فاطمه کرمپور، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان بوشهر و امیر مردانه، مدیر اجرایی جشنواره در معاونت امور هنری برگزار شد.
در این نشست توافق شد سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی اسفند ماه امسال در استان بوشهر برگزار شود و شورای علمی متشکل از هنرمندان ملی و هنرمندان استان بوشهر در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی تشکیل شود.
سید محمد مجتبی معاون امور هنری وزیر ارشاد در این نشست گفت: نغمههای ملی استان بوشهر پیوندی ناگسستنی با شعر و فرهنگ مردم دارد. با توجه به سپری شدن روزها و شرایط دشوار این روزها، جشنواره میتواند موجب تسکین مردم شود و آنها را همراه کند. صاحبان سرمایه و مشاغل در استان بوشهر نیز ظرفیتهایی هستند که فعالیتهای خود را در راستای رسالت اجتماعی به مسیر مشخصی سوق دهند. این مسیر میتواند حمایت از رویدادی هنری مانند جشنواره موسیقی باشد و رویدادهای هنری از جمله جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با مشارکت نهادهای مختلف و همچنین بخشهای اقتصادی و صنعتی برگزار شود.
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی نیز به اهمیت حضور هنرمندان صاحبسبک و شاخص در جشنواره اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی با حضور استادان نیز در جشنواره اهمیت دارد و میتواند به معرفی ظرفیتها و داشتههای موسیقی کمک کند.
عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر نیز گفت: تلاش داریم با تعامل بیشتر از تمام ظرفیتهای استان برای سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی استفاده شود. استان بوشهر رگ و ریشه تاریخی دارد و به عنوان نگین جنوب کشور میتوان با برگزاری برنامههای فرهنگی و هنری از ظرفیتهای استان به نحو مناسب استفاده کرد.
مجید خورشید معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر نیز گفت: جامعه به نشاط و شادی نیاز دارد و جشنواره موسیقی در این راستا میتواند بسیار موفق عمل کند. استان بوشهر این فرصت را به هنرمندان میدهد تا در فضاهای باز نیز اجرای زنده داشته باشند و زیرساختها برای اجرای زنده با رعایت پروتکلها مهیا است.
جزئیات «هنرکارت» تشریح شد
سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ابتدای نشست رسانهای رونمایی و تبیین ارائه خدمات صندوق اعتباری هنر در بستر «هنر کارت» که صبح امروز ۲۳ آذرماه برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیتهای این مجموعه در ماههای اخیر بیان کرد: جلسهای که امروز در خدمت شما هستیم به بهانه تولد جریانی است که از آن میتوانیم به عنوان یک فعالیت زیر ساختی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر یاد کنیم.
وی افزود: آن چیزی که درباره صندوق اعتباری هنر می گویم تلاش برای کم کردن فاصله با اصحاب فرهنگ و هنر در نوع خدمات است که بتوانیم بازخوردی هم از جانب فعالان عرصه فرهنگ و هنر بگیریم. این ارتباط باید پیوسته باشد و امروز خوشحالیم که بیش از ۷۹ هزار نفر در صندوق اعتباری هنر عضو هستند. کسانی که در ۲ سال اخیر به صندوق اضافه شدند که میتواند دربرگیرنده یک رشد ۱۰۰ درصدی به لحاظ آماری باشد که این آمار در حوزه موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر است و پیدا کردن بسیاری از این عزیزان که در حوزه مربوط به خودشان شاغل هستند کار دشواری بود. البته این شرایط نیز یکی از وظایف صندوق است و میبایست به شکلی انجام گیرد که بتوانیم خدمتگزار جامعه هنری باشیم؛ جامعهای که باید به آنها رسیدگی میشد و در این سالها متاسفانه آنطور که باید انجام نگرفت.
سلبریتی های هنر ساکن شهرستانها هستند
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: من معتقدم سلبریتی های ما در شهرستانها هستند که هر شب با هنرنمایی خود در شهرشان میزبان مخاطبان هستند. واقعاً معرف اعتبار و شخصیت هنری آنها در منطقه زندگی شان است و این دستاورد بسیار بزرگی بود که ما بتوانیم در سفرهای استانی تلاشی برای افزایش شاخصها و پیگیری مطالبات هنرمندان داشته باشیم. ما باید بدانیم که جامعه بزرگ و رنگارنگی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که میبایست مردم عزیزمان با هنر آنها آشنا شوند. متاسفانه ما هیج ردپای رسمی از هنرمندان نواحی ایران در سامانهها و پلتفرمها نمیبینیم و همین آسیب بهانهای شد تا در حوزه بیمه هنرمندان و خدمات رسانی به این عزیزان در ترمیم رابطه دولت با هنرمندان تلاشهایی بکنیم.داشتن یک شناسه هویتی برای هنرمندان یکی از مهمترین کارهای زمین مانده صندوق اعتباری هنر بود که اجرای آن امری ضروری به نظر میرسید
سیدزاده افزود: من سال گذشته قولی دادم مبنی بر اینکه هیچ هنرمندی نگران درمان خود نباشد و امروز بسیار خوشحالم که با وجود کرونا که واقعاً کار ما را مشکل کرد هیچ هنرمندی در حوزه کمک هزینه درمان نگران تامین موارد درمانی خود نبود. ما در عرصه خدمات آنلاین درمانی نیز کارهایی را انجام دادیم که بر اساس آن علاوه بر رسیدگی به موارد درمانی، پروفایل درمانی را نیز برای هنرمندان راه اندازی کردیم که میتواند اتفاق خوبی برای مذاکره با بیمهها باشد. این آمارهای درمانی دستاورد بسیار خوبی برای ما داشته است که از طریق آن میتوانیم برای رسیدگیهای تخصصی پزشکی هنرمندان کارهای مهمتری را انجام دهیم.
خدمات مهم «هنر کارت» به اصحاب رسانه و فرهنگ
وی گفت: داشتن یک شناسه هویتی برای هنرمندان یکی از مهمترین کارهای زمین مانده صندوق اعتباری هنر بود که اجرای آن امری ضروری به نظر میرسید. داشتن یک کارت شناسایی برای هنرمند که معرف او به عنوان یک هنرمند باشد نیاز واقعی جامعه فرهنگ و هنر بود. در این راستا طراحی «هنر کارت» از سالها پیش مورد توجه قرار گرفته بود و حتی در این راستا یک مراسم رونمایی برگزار شد اما نتیجهای در بر نداشت.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره ویژگیهای «هنر کارت» بیان کرد: «هنر کارت» پاسخی به یک خلا بزرگ است که خوشبختانه از چند ماه پیش اجرایی شد و در راستای خدمات «هنر کارت» بود که بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق را مرتفع کردیم. برای یک بار اطلاعات کاملی را از هنرمندان دریافت کردیم و با تبدیل کردن این کارت شناسایی به یک کارت بانکی شرایط خوبی را به وجود آوردیم. «هنر کارت» مجموعهای از ارائه خدماتی است که در برگیرنده امتیازات و ارزش افزودههایی میشود که این کارت را به یک کارت باشگاهی تبدیل میکند. این کارت دارای جیبهایی است که اعتباراتی نیز به آن تعلق میگیرد و دارای ویژگیهایی در حوزه خرید و فروش است که دارنده کارت میتواند از آن در حوزههای مختلف استفاده کند. اینها پول نیستند بلکه اعتباراتی است که میتواند شرایط مساعدی را برای خدمت رسانی خلق کند.
سامانه «پروانه» چیست؟
وی افزود: «هنر کارت» یک کارت چندمنظوره است که میتواند خدمات مختلفی را به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه ارائه دهد. من فکر میکنم وقتی توزیع شود ما مزایای بهتری را میتوانیم برای آن طراحی کنیم که بسیاری از مجموعههای خدماتی کشورمان میتوانند به آن مراجعه کرده و شرایط خوبی را برای هنرمندان ایجاد کنند. کما اینکه تاکنون نیز بسیاری از شرکتها و مجموعهها به ما مراجعه کرده اند.«هنر کارت» در آینده به عنوان یک نماد هویتی اصحاب فرهنگ و هنر در خارج از کشور نیز ثبت خواهد شد. در این زمینه رایزنیهایی نیز با وزارت امور خارجه صورت گرفته که فکر میکنم یکی از اتفاقات خوب و مهمی است که میتوان به آن اشاره کرد
سیدزاده متذکر شد: پروژه دیگری به نام «پروانه» را برای معرفی آثار هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر طراحی کردیم که یک نوع فروشگاه مجازی است و من در جلسه بعدی آمار و اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار میدهم. خوشبختانه تا به امروز نیز استقبال بسیار خوبی از این سامانه شده و میتواند در برگیرنده یک اتفاق مهم باشد که وقتی با «هنر کارت» پیوند بخورد نقش غیرقابل حذفی در مسیر تجاری سازی آثار هنری در تمام حوزهها ایفا خواهد کرد. به هر حال حرف درباره «هنر کارت» زیاد است و ما به جهت اینکه نمیخواهیم کارتی به دیگر کارتهای بانکی ما اضافه شود تمام تلاش خود را انجام داده ایم که از آن به عنوان یک کارت هویتی ارزشمند استفاده شود. این کارت در آینده به عنوان یک نماد هویتی اصحاب فرهنگ و هنر در خارج از کشور نیز ثبت خواهد شد. در این زمینه رایزنیهایی نیز با وزارت امور خارجه صورت گرفته که فکر میکنم یکی از اتفاقات خوب و مهمی است که میتوان به آن اشاره کرد.
توضیحات مدیرعامل «هنر کارت» درباره یک اتفاق
مصطفی خادم المله مدیرعامل پروژه «هنر کارت» نیز در این نشست رسانهای توضیح داد: آنچه انجام گرفته یک تجربه جدید در بانکداری الکترونیک است که دارای امتیازات ویژه و کمتر تجربه شده در ایران است که هدف اصلی آن تعریف یک کارت ویژه برای جامعه هنری خواهد بود. در این راستا حمایت متوازن از خدمات، استفاده از شبکه گسترده بانکی با استفاده از خدمات معمول یک کارت بانکی، مکانیزم برگشت هزینهای که هنرمند برای کالایی پرداخت کرده، خرید اقساطی کالاها و استفاده از خدمات درمانی مراکز درمانی به صورت اقساط در قالب یک تجربه عملیاتی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر از ویژگیهایی است که برای «هنر کارت» میتوان نام برد.
وی درباره سایر خدمات «هنر کارت» در ماههای گذشته بیان کرد: خوشبختانه طرحهایی که برای «هنر کارت» اجرا شد همراه با یک کمک حمایتی انجام گرفت که در این راستا بیش از ۱,۲۰۰ هزار میلیارد ریال بر اساس تفکیک بندی که صورت گرفته بود به حساب «هنر کارت» اعضا واریز شد. برای برخیها نیز هنوز واریز نشده که آن هم به دلیل نواقصی بوده که در تکمیل پروندهها انجام گرفته است.
مدیرعامل پروژه «هنر کارت» در بخش پایانی این نشست رسانهای ضمن ارائه گزارشی آماری از روند صدور «هنر کارت» که پیش از این به آن اشاره داشت، گفت: بسیاری از اعضا به ما این انتقاد را دارند که چرا به آنها هنوز کارت اهدا نشده که باید بگویم این روند از هفتههای آینده بعد از رونمایی رسمی «هنر کارت» که امروز به تعدادی از هنرمندان دارای مدرک درجه یک هنری تقدیم میشود آغاز و بر اساس مجاری رسمی که در این حوزه تعریف شده روند اهدای «هنر کارت» اعضا انجام خواهد گرفت. شرط دریافت «هنر کارت» نیز عضویت افراد در صندوق اعتباری هنر است که بر این اساس درخواست «هنر کارت» نیز در فرآیند معمول خود قرار خواهد گرفت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4421/20757/82905
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4421/20757/82906
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4421/20757/82907
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4421/20757/82908
|
عناوین این صفحه
- تجربه 2زندگی متفاوت در یک نقش
- «رادیوهفت»جدید از جنس کروناست
- اخبار
- جزئیات «هنرکارت» تشریح شد