|
چرا جشنواره موسیقی فجر تعطیل نشد؟
نشست هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی برگزار شد.
در این نشست حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و مرتضی امیری اسفندقه، بهداد بابایی، محمدرضا چراغعلی، احسان ذبیحی فر، امیرعباس ستایشگر، کارن کیهانی، محمدعلی مرآتی و امین هنرمند، اعضای هیات انتخاب گروهها و آثار جشنواره حضور داشتند.
انتقاد معاون هنری ارشاد از ارائه و بیان هنر در شرایط فعلی
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در این نشست گفت: متأسفانه تصویری که از هنر ارائه و بیان می شود، تصویری است که با اصل و واقعیت مطابقت نداشته و تصویر ناقص و غیرواقعی از هنر است، در حالی که اصل منظر هنر بسیار گستردهتر و جذاب تر است. ما کمتر توانستهایم خودمان را در این آینه بیدروغ و دریغ هنر تماشا کنیم بنابراین ضرورت دارد که تصویر واقعی از هنر در کشور ارائه شود.
ما کمتر توانستهایم خودمان را در این آینه بیدروغ و دریغ هنر تماشا کنیم بنابراین ضرورت دارد که تصویر واقعی از هنر در کشور ارائه شودحسینی افزود: وضع امروز هنر ایران از جهاتی خوب است و از جهاتی، نقصانهایی دارد. در قیاس با قسمتهای منابع هنر، نقصها بیشتر دیده میشود. این در حالی است که سرعت رشد منابع انسانی هنر در ایران قابل توجه است. به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۵۰هزار نفر در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل هنر در مقاطع مختلف هستند. البته طبق آخرین بررسیها حدود شش هزار آموزشگاه آزاد هنری فعالیت دارند که فقط در حوزه موسیقی، بیش از دو هزار آموزشگاه در حال تدریس موسیقی هستند. در مجموع این آموزشگاهها، نیم میلیون نفر در حال آشنایی با هنر در سطوح مختلف هستند که با احتساب خانواده های این هنرجویان جمعیت قابل توجهی در ارتباط تنگاتنگ با هنر قرار دارند.
وی بیان کرد: به این تناسب، رویدادهایی برای هنر طراحی شده است که گاهی اوقات، این رویدادها بسیار مناسب بوده، گاهی خوب بوده و گاهی متوسط بوده و گاهی کارکرد مناسب را نداشته است. امروز بیش از حدود ۲۶۰جشنواره در حوزههای مختلف هنر با حمایت معاونت هنری در حال برگزاری است. بعضی از این جشنوارهها میتواند برگزار نشود و بیشتر فرصتسوزی است. برخی از این جشنوارهها نیز بسیار ارزشمند و متفاوت است و بعضی دیگر میتواند و باید تبدیل به یک برند خاص ملی و بینالمللی شود. به عنوان مثال در حوزه موسیقی، جشنواره موسیقی «جوان»، جشنوارهای فوقالعاده اثرگذار و متفاوت است.اما به اندازه امتیاز و مختصاتی که داراست، شایسته است معرفی آن در سطح ملی با شور بیشتری انجام شود.
شرط ارتقای جشنواره موسیقی فجر در تقویم رویدادهای بین المللی
معاون امور هنری درباره جشنواره های هنری فجر گفت: بعضی از جشنوارههای فجر مانند جشنواره تئاتر فجر توانستهاند جای خود را در عرصه ملی یا بین المللی پیدا کنند. جشنواره موسیقی فجر نیز از رویدادهای باسابقه و مهم در عرصه ملی است که اگر با تعامل و تأمل، کیفیت این رویداد ارتقا یابد دور و دیر نخواهد بود که این جشنواره نیز بتواند در سطح بینالمللی، وجود و حضور تأثیرگذار خود را بهتر و بیشتر اعلام کند، کما اینکه در منطقه نیز بهویژه در سالهای اخیر، تعداد جشنوارههای موسیقی تحت عنوان «موسیقی مقام» که می تواند مترادف حوزه «موسیقی اصیل» در نظر گرفته شود، کم نیست.
حسینی با تاکید بر تعامل انسانی و حضور هنرمندان در جشنواره ها گفت: گاهی ممکن است جشنوارهای از نظر منابع مالی، فوقالعاده سرشار باشد اما اینکه چقدر بستر تعامل هنرمندان را فراهم کند و موجب رشد استعدادهایی شود که در این جشنواره همراهی میکنند، اتفاقی نیست که فقط با بودجه قابل تمهید باشد، بلکه ناگزیر سرشار بودن فضای انسانی در کنار همدیگر میتواند تعیین کننده باشد. خوشبختانه کشور ما از سرمایه منابع انسانی هنر برخوردار است و به آن مباهات میکنیم، بنابراین با همراهی هنرمندان می توان سال به سال جشنواره موسیقی فجر را به اعتباری رساند که شایسته موسقی کشور است.
وی افزود: در این شرایط کرونایی گزینههای مختلفی درباره جشنواره ها مطرح بود و پرسش نخست این بود که جشنوارهها باید برگزار شوند یا خیر؟ بر اساس نظام ارزیابی جشنوارهها، جشنوارههای کماثرتر برگزار نشدند. اما در ازای این توقف در رویدادها جریانی برای تولید آثار در آن رشته هنری طراحی و حمایت از آثار تولید محور قرار گرفت. از سوی دیگر تعطیلی یا مسکوت ماندن بعضی از جشنوارههای اثرگذار میتوانست آسیبهای کلانتری داشته باشد. برای برگزاری جشنواره های فجر چند طرح با توجه به شرایط شیوع کرونا در زمان برگزاری پیش بینی و برنامه ریزی شد، تا برگزاری جشنواره های فجر با توجه به پیشینه و استمرار آنها، تداوم یابد. تجربه هایی که در شرایط کرونا برای برگزاری رویدادها به دست آمده است برای جشنواره های فجر به کار گرفته می شود.
بخش رقابتی و جایزه باربد در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی در این نشست گفت: هیات انتخاب آثار و گروهها، در یک بخش گروهها را برای اجرا در جشنواره انتخاب می کنند. در این بخش تعدادی از گروهها از طریق فراخوان انتخاب می شوند و گروههایی نیز با دعوت و تایید هیات انتخاب در جشنواره اجرا می کنند. در شورای سیاستگذاری جشنواره مصوب شد که جشنواره بخش رقابتی داشته باشد. بنابراین هیات انتخاب در این دوره در بخش رقابتی آلبوم های سال های ۹۷ و ۹۸ را بررسی و برگزیدگان را در بخش های مختلف انتخاب و جایزه باربد را به هنرمندان و آثار برگزیده اهدا می کند.
دلایل پذیرش دبیری جشنواره سی و ششم از زبان حسن ریاحی
معاون هنری وزیر ارشاد: تعطیلی یا مسکوت ماندن بعضی از جشنوارههای اثرگذار میتوانست آسیبهای کلانتری داشته باشدحسن ریاحی، دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با قدردانی از شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب جشنواره گفت: در این شرایط باید کمک و حرکتی بین هنرمندان جوان ایجاد کرد به همین دلیل دبیری جشنواره را پذیرفتم و کار را شروع کردم. امروز خوشحالم که تعداد شرکتکنندگان قابل توجه است و آثار از لحاظ کیفیت نیز بهتر شدهاند.
ریاحی با تاکید بر ایجاد زمینه هایی برای استعدادهای موسیقی گفت: ما جوانان را در جشنواره ها تشویق میکنیم و به آنان جایزه می دهیم اما وقتی جشنواره تمام شد، آنها را رها میکنیم. بنا بر تجربهای که چند سال پیش در صدا و سیما داشتم، معتقدم باید انجمن موسیقی جوان یا نهادی برای استعدادهای جوان موسیقی تشکیل شود تا بتوان زمینه فعالیت استعدادها را فراهم کرد. همین مسائل باعث میشود حرکت لازم ایجاد و اثر تولید شود. باید در این باره فکر کرد. اگر چنین فضایی شکل بگیرد، عاقبت جشنوارهها نیز خیر خواهد بود.
پیشنهاد یک موزیسین به دفتر موسیقی وزارت ارشاد
احسان ذبیحیفر در این نشست گفت: ضرورت دارد جریانی شکل بگیرد تا ژانربندیهای موسیقی کمی دقیقتر و مشخصتر شود، بهویژه برای موزیسینهایی که کار میکنند تا خودشان بدانند اثری که منتشر میکنند در کدام ژانر قرار میگیرد، یا وقتی در جشنوارههای مختلف شرکت میکنند، وضعیت معلوم باشد. پیشنهاد می کنم دفتر موسیقی، موضوع را مدیریت کند و جمعی از دانشگاهیان، موزیسینها و متخصصان برای بررسی و مطالعه درباره ژانرها تشکیل شود. این کار زمینههایی ایجاد می کند تا مخاطبان موسیقی نیز بیشتر و دقیق تر با دسته بندی های موسیقی آشنا شوند.
گزارش عضو ستاد برگزاری درباره بخش رقابتی
امیرعباس ستایشگر تهیه کننده و عضو ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز با اشاره به آمار جشنواره گفت: با توجه به توقف دو ساله جایزه باربد استقبال هنرمندان در بخش رقابتی قابل توجه است و ۱۴۸ آلبوم برای داورای ارائه شد که بیشترین آمار مربوط به حوزه موسیقی دستگاهی با کلام است.
وی ادامه داد: در بخش غیررقابتی نیز ۱۰۱ گروه در سامانه و از طریق فراخوان برای حضور در جشنواره ثبت نام کردند، اما تعدادی از گروهها به دلایلی مانند شیوع کرونا نتوانستند تمرین جمعی داشته باشند یا به زمانبندی ستاد جشنواره نرسیدند. در نهایت ۶۱ گروه ثبت نامی در فراخوان بررسی شد. امسال با توجه به برگزاری جایزه باربد و همچنین شیوع کرونا جدول اجراهای جشنواره کوچکتر است.
ضرورت بررسی تک آهنگ ها در بخش رقابتی جشنواره آینده
پیشنهاد می شود برای جشنواره سال آینده، فکری اساسی در حوزه تک آهنگ ها شود، چرا که مدیای عرضه موسیقی تغییر کرده است محمدرضا چراغعلی در ادامه نشست گفت: مرزبندی بین موسیقیها دچار تغییرات زیادی شده و نیاز است عناوین جدیدتری پیدا شود یا محدودتر شود. در حال حاضر تمام ژانرهای مختلف موسیقی در حال تعامل با یکدیگر هستند. ما قانون کپیرایت نداریم و فروش فیزیکی آثار در زمینه موسیقی پاپ و تلفیقی به شدت محدود شده و عملاً ناشران و تولیدکنندگان و خود هنرمندان، این نیاز را احساس نمیکنند که اثرشان را به صورت فیزیکی عرضه کنند. خیلی از کارهایی که دو سال گذشته در موسیقی تلفیقی و پاپ ارائه شده به صوت تک اهنگ بوده که در فضای مجازی منتشر شده و ثبت نشده است. این آثار از دید جشنواره جا ماندهاند و جشنواره فقط به آلبومهایی که منتشر شده اند اکتفا کرده است. امسال تعداد آلبوم ها در بخش موسیقی پاپ و تلفیقی کم بود که یکی از دلایل، انتشار آثار به صورت تک آهنگ است. به همین منظور پیشنهاد می شود برای جشنواره سال آینده، فکری اساسی در حوزه تک آهنگ ها شود، چرا که مدیای عرضه موسیقی تغییر کرده است.
وی بیان کرد: فکر میکنم برای سال آینده باید این نکته لحاظ شود و همچنین موسیقی های سریال ها و فیلم های سینمایی و موسیقی که مردم گوش می کنند و پرمخاطب هستند، رصد شود.
توجه جشنواره فجر به موسیقی ردیف دستگاهی
محمدعلی مرآتی با تاکید بر توجه حوزه موسیقی دستگاهی گفت: در جشنواره فجر از ابتدا تا به امروز، در بخش موسیقی دستگاهی، تا حدودی از حوزهای که موسیقی دستگاهی درون آن قرار دارد، غافل شده ایم. ما با حوزهای به اسم «ایرانی، عربی، تُرکی» مواجه هستیم، یعنی از «مقام» اویغورها و شش «مقام» در ماوراءالنهر تا «دستگاه» در ایران، «دستگاه» و «مُقام» در آذربایجان تا «موقام» تُرکها. غفلت جشنواره فجر به این دلیل است که همیشه خلأیی وجود داشته و اصلاً با این حوزهها ارتباطی برقرار نکرده است.
وی افزود: ایران، طبق آنچه افراد فعال در حوزه (ایرانی، عربی، تُرکی) میگویند، کشوری است که تا قرن دهم هجری خاستگاه این موسیقی است. این موضوع بسیار مهم است. جشنواره میتواند در همه زمینهها بهویژه بخش پژوهشی فعالتر عمل کند. فکر میکنم مهمترین وظیفه جشنواره موسیقی «فجر»، بحثهای هویتی بوده و باید تحلیل تاریخ و تاریخنگری صورت بگیرد. در بخش پژوهش هم باید به بخش خاورمیانه، به دلیل تحریف تاریخ، نگاه خیلی ویژهای کرد.
لطفا نگاه تخصصی را فراموش نکنید!
امین هنرمند مدرس ، آهنگساز و یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره سی و ششم موسیقی فجر نیز دراین نشست گفت: در رشتههای خاصی مثل موسیقی کلاسیک باید عرضه و تقاضا را در نظر گرفت بویژه با توجه به اینکه در چند ماه گذشته، مقوله نشر تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است، مخاطب این نوع موسیقی و مجال عرضه موسیقی کلاسیک محدود است. البته بحث حمایت همیشه مطرح است. بسیاری این موضوع را همیشه متوجه دولت و منابع دولتی میدانند، در صورتی که در خارج از کشور نهادهای خصوصی در تقویت موسیقی، نقش زیادی دارند. اما مدیریت این موضوع میتواند توسط نهادهای دولتی انجام شود. اینکه چگونه از افرادی که علاقهمند به هزینهکردن در موسیقی هستند، استفاده شود. میتوان این افراد را جذب کرد تا هم از حمایت دولتی و هم حمایت خصوصی افراد برخوردار بود.
موضوع تخصصی شدن و جداسازی تخصص ها در موسیقی بسیار مهم است و باید در تمام نهادهای دولتی، غیر دولتی، شوراهای سیاستگذاری و شوراهای مدیریت ارکستر نهادینه شودوی افزود: موضوع تخصصی شدن و جداسازی تخصص ها در موسیقی بسیار مهم است و باید در تمام نهادهای دولتی، غیر دولتی، شوراهای سیاستگذاری و شوراهای مدیریت ارکستر نهادینه شود. در موسیقی نیز درست مثل رشته پزشکی، رشتههای کاملاً متفاوت و تخصصی وجود دارد. باید این نگاه تخصصی همهجا مورد توجه باشد. البته تصور میکنم باید در فراخوان سال آینده، تفکیکشدهتر در ارتباط با آهنگسازی و نوازندگی در هر رشته موضوع مشخص شود.
اخبار
سمفونی استیصال در گالری ویستا
گالری ویستا میزبان نمایشگاه برنده سومین جایزه هنر معاصر ویستا، حمید رضا آزاد است. سمفونی استیصال عنوان این نمایشگاه است که در مدیوم چیدمان ارائه شده است.
به گزارش امتیاز؛ حمید رضا آزاد برای معرفی ایده که توانست جایزه ویستا سوم را از آن خود کند، نوشته است: « در نظر بگیریم مکانی را که تمامی صوت ها در آنجا گرد هم می آیند و در تکراری ابدی به سر می برند، مخاطب می تواند الگوهای نامنظمی از صدا، که تشکیل شده از صدای چیزهایی است که قادر به تولید صوت می باشند را دریافت کند. در این مجموعه تلاش بر این است که تجربه حضور در مکانی فراهم شود که به واسطه صوت تاریخی بایگانی شده برای مخاطب نشر یابد، هر چند غیر خطی و هر چقدر تصنعی.» حمید رضا آزاد متولد ۱۳۷۲ آمل، در سال ۱۳۹۱ وارد دانشگاه هنر تهران و در رشته نقاشی مشغول تحصیل شد، دغدغه اساسی او خلق ویدئو و چیدمان است، آثار او به وقایع پیرامونی اش اشارت دارد که به واسطه پرداختن به اسطوره ها و تاریخ شمایل دیگرتری به خود می گیرند، روایت ها چند پاره و مرز میان اولویت هایش محو و کمرنگ می شوند، از جمله فعالیت های هنری حمید رضا آزاد، می توان به چند نمایشگاه گروهی نقاشی و ویدئو اشاره کرد،او در آمل زندگی و کار می کند.جایزه ویستا، به ایده های برتر هنری تعلق می گیرد که آبان ماه سال گذشته بنا به رای هیات داوران، به طور مشترک به حمید رضا آزاد و کلثوم صالحی رسید.
سمفونی استیصال تا ۲۸ دی ماه در گالری ویستا به نشانی تهران، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم به تماشاست و علاقمندان با رعایت همه قوانین بهداشتی می توانند از آن دیدن کنند.
نمایشگاه حسن روحالامین افتتاح شد
مایشگاه نقاشیهای حسن روحالامین با عنوان «آل علی علیهمالسلام» شامل ۱۴ تابلوی نقاشی از این هنرمند جوان در اندازههای بزرگ و کوچک ۱۲ دیماه با حضور بسیاری از علاقمندان به هنر و ائمه اطهار (ع) در گالری فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.حسن روحالامین درباره آثار این نمایشگاه به گفت: این نمایشگاه محصول ۲ سال فعالیت مستمر من است که نه با هدف کیفی هنری بلکه با هدف توسل و تبلیغی این آثار خلق شدهاند. تعداد این آثار از ابتدا مشخص نبود، چراکه من روی عدد ۱۳ و ۱۴ اصرار دارم؛ ۱۴ به دلیل چهارده معصوم (ع) و ۱۳ به دلیل تاریخ ۱۳ رجب و میلاد امیرالمومنین (ع). آثار این نمایشگاه تک تک و در اندازههای مختلف و با تکنیک رنگ و روغن خلق شدند.وی با اشاره به استقبال خوب از نمایشگاه افزود: توقع نداشتم در شرایط کرونا در مراسم افتتاحیه مردم با این شوق و اشتیاق از نمایشگاه استقبال کنند.روحالامین درباره قطع بزرگ برخی تابلوهای این نمایشگاه به نسبت کارهای قبلیاش، گفت: اندازه تابلوهایم نسبت به حسی که به موضوع دارم، تغییر میکند؛ برای مثال کاری که برای حضرت زهرا (س) شروع کردم فکر میکردم ۳۰ در ۴۰ کافی است و حسم را منتقل میکند اما این طور نبود یا برخی کارهایی که سال گذشته انجام دادم کوچک بودند اما بعداً فکر کردم که باید بزرگ کار میشدند.در نمایشگاه «آل علی علیهمالسلام» که طراحی نشانه آن توسط محمد روحالامین طراحی شده است، آثاری چون «رایت الحق»، «نفس رسول»، «معرکه آب»، «اصحاب کساء»، «دیر راهب»، «ابد والله» و «معراج» به نمایش گذاشته شده است.حسن روحالامین از نقاشان جوان آئینی است که اغلب آثارش مفاهیم عاشورایی و جلوههایی از آئینهای مذهبی اسلامی را با خود دارد و محوریت موضوعات منتخب او غالباً مضامین شیعی و اسطورههای دینی است. حسن روحالامین در به تصویر کشیدن مقاتل و روضهها دقیق، ظریف و دستی قوی دارد. او از جذابیت و شکوه و عظمت سبک باروک و همچنین شیوه کلاسیک برای نمایش سیر و سلوکی که به آن معتقد است بهره کامل میبرد و تصاویر باشکوه وقایع مذهبیای که برای مسلمانان آشنایی دارد و موضوعات مورد علاقه مسلمانان است را به خوبی ترسیم میکند. نمایشگاه «آل علی علیهمالسلام» از ۱۲ دی ماه به مدت ۱۴ روز با رعایت پروتکلهای بهداشتی به فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران برپا خواهد بود.
هر فیلمسازی می تواند برای «حاج قاسم» فیلم بسازد؟
هادی نائیجی کارگردان سینما درباره ساخت آثار سینمایی با محوریت قهرمانان ملی گفت: سینما با خلق قهرمانها زنده است. سینمای ایران به دلیل غلبه شاید یک گونه و ژانر (که حتی در ژانر بودن آن نیز باید شک کرد و گفت که ژانر نیست)، گرفتار یک سینمای اجتماعی در حوزه آسیبهای اجتماعی شده است و تماشاگر معمولاً با همین شعار رئالیستی و واقعگرایی شخصیتهای سرخورده، شخصیتهای گرفتار در موقعیتهای پیچیده زندگی اجتماعی را روی پرده میبیند. طبیعتاً چهرهای که الان در سینمای اجتماعی تماشاگر با آن روبرو میشود، چهرهای نیست که تماشاگر با یک احساس باشکوه روبرو شود و با دیدن فیلم به وجد بیاید.وی ادامه داد: سینمایی که قهرمان دارد، خصلت فیلمهای قهرمانی را به تماشاگر منتقل میکند که همان احساس باشکوه بودن و سلحشوری است. به نظر میرسد که این حسها نیاز ذاتی و طبیعی جامعه است، همان کاری که در سینمای آمریکا اتفاق میافتد، منظور من از این توضیح و تحلیل این نیست که فیلمهایی با رویکردهای آسیبهای اجتماعی تولید نشود، بی شک این فیلمها نیز جای خود را دارند، اما خصلت آن نوع از سینما این گونه است که بیشتر آدمهای گرفتار در زندگی میبینید که در چنبره هزار مشکل خود را باید نجات دهند. کارگردان فیلم «حقالسکوت» بیان کرد: این لحن از سینما هیچ گاه جامعه را بلندهمت و آرزومند به یک آینده امیدوار نمیکند. اما اگر کسانی بگویند فیلمهای قهرمانی فیلمهایی است که اجازه نمیدهد جامعه با آسیبهای خود روبرو کند، درست نیست، به همان اندازه که شناخت آسیبها اهمیت دارد، امیدوار بودن و توجه به امیدواری نیز جزو ضروریات زندگی است.اگر کسانی بگویند فیلمهای قهرمانی فیلمهایی است که اجازه نمیدهد جامعه با آسیبهای خود روبرو کند، درست نیست، به همان اندازه که شناخت آسیبها اهمیت دارد، امیدوار بودن و توجه به امیدواری نیز جزو ضروریات زندگی است وی توضیح داد: کاراکترهای سینمایی ما وقتی متصل به قهرمانهای واقعی ملی خودمان میشوند، میتوانند واقعیت را پیش روی مخاطب بگذارد، چون باورپذیری ۲ چندان میشود، چرا که قهرمانهای ملی معاصر را مخاطب تجربه کرده و یا در مورد آن خواندهاند و نسبت به آن قهرمان باورمند هستند، وقتی روی پرده سینما و با زبان سینمایی آن قهرمان را تجربه میکنند، این امید دیگر امید واهی نیست و واقعیت ماجرا است. نائیجی گفت: متاسفانه این تیپ فیلمها در سینمای ایران کمتر ساخته میشود، و کمتر به آن توجه میکنیم به خصوص که این فیلمها را در سبد بودجهریزیهای دولتی میبینیم و سرمایه گذاریهای خصوصی کمتر به این وجه اختصاص پیدا میکنند.
وی در پاسخ به اینکه چرا فیلمسازان کمتر به سمت ساخت فیلم درباره شهید حاج قاسم سلیمانی رفتهاند، بیان کرد: بسیاری از فیلمسازان تصور میکنند به خاطر سمت رسمی شهید سردار سلیمانی در یک نهاد نظامی، اگر قرار باشد فیلمی بسازند باید شرایط خاصی داشته باشند و در نهاد خاصی و در مجموعه خاصی حضور داشته باشند، به همین دلیل بسیاری از فیلمسازان به ساخت فیلم در این زمینه فکر نمیکنند و معتقدند یک لیست خاص از فیلمسازان هست که آنها میتوانند چنین فیلمهایی را جلوی دوربین ببرند.
این کارگردان سینما ادامه داد: به همین دلیل ساخت چنین پروژههایی از دستور کار زندگی فیلمساز به معنای عمومی خارج میشود، تاکید میکنم که سینماگران فکر میکنند که تنها یک قشر خاص از سینماگران میتوانند به این موضوعها ورود پیدا کنند. این مساله آفتی شده است تا فیلمسازان وطنی ما همانطور که فیلم اجتماعی، اعتراضی میسازد، اگر حس خوبی به یکی از قهرمانان ملی داشته باشد و بخواهد فیلمی در این زمینه جلوی دوربین ببرد، وجود همین نوع تفکر باعث میشود که این حس و برنامهریزی برای تولید چنین فیلمی عملی نشود.وی تاکید کرد: به عنوان مثال شهید ابراهیم هادی. آیا یک فیلمساز که در گونههای مختلف فیلم ساخته است میتواند فیلمی درباره این شهید که یک قهرمان ملی نیز هست، بسازد؟ بعید میدانم چنین اتفاقی رخ دهد، چرا که تاکید میکنم یک ذهنیت ناخواستهای شکل گرفته است که فیلمسازان در گونههای مختلف به سمت انواع موضوعات نمیروند و به نظر میرسد که تولید چنین آثاری برای یک عده خاصی از سینماگران طبقه بندی شده است و همین مسئله سبب شده است که با تنوع نگاه در سینما روبرو نباشیم.این کارگردان سینما در پایان تاکید کرد: معتقدم طبقه بندیهای این چنینی در سینمای ایران باعث میشود که همه فیلمسازان به همه موضوعات فکر نکنند. البته این را هم باید بگویم که نهادهای مربوطه کمتر به فیلمسازانی که تا به حال فیلمهایی با چنین موضوعاتی نساختهاند، اعتماد میکنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4434/20865/84360
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4434/20865/84361
|
عناوین این صفحه
- چرا جشنواره موسیقی فجر تعطیل نشد؟
- اخبار