|
بسیاری از خانواده های کارگری زیرخط فقر یا در مرز خط؛
«خط فقر غذایی» به ازای هرنفر ۶۷۰ هزار تومان
معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه فقر غذایی در مرکز رصد کمیته امداد سنجیده می شود گفت: مرکز رصد ماهانه در ۱۸۰۰ نقطه نمونه برداری می کند و خط فقر غذایی را تعریف می کند اکنون خط فقر غذایی به ازای هرنفر ۶۷۰ هزار تومان است و اگر خانواده سه نفره را با حداقل دستمزد در نظر بگیرید، بسیاری از خانواده های کارگری زیرخط فقر یا در مرز خط فقر غذایی قرار می گیرند.
علیرضا عسگریان در چهارمین وبینار موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی پیرامون نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم با بیان اینکه تا کنون به قدر کفایت در زمینه بیمه ها مطالعات گسترده ای صورت گرفته است اظهار کرد: کمتر دولتی را سراغ داریم که به حوزه رفاه توجه نکرده باشد.
وی افزود: موسسات بین المللی مختلف نیز به علت اهمیت موضوع و انباشت سرمایه در صندوق ها مطالعات مختلفی در این زمینه انجام می دهند و صندوق ها در آینده جهان نیز تاثیرگذار خواهند بود.
معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد در ادامه یک تقسیم بندی انجام داد و صندوق های بیمه ای را با هروضعیتی که دارند به صورت مجزا مورد بررسی قرار داد و گفت: آیا واقعا برای بهبود صندوق های بیمه ای راهکارهایی نداریم؟ متخصصان راهکارهای متفاوتی را بیان می کنند اما در کشور خودمان محدودیت هایی داریم، به عنوان مثال ما چقدر می توانیم تغییرات سیستمیک یا پارامتریک در صندوق ها ایجاد کنیم؟ به نظر می رسد فقط می توانیم سن بازنشستگی را افزایش دهیم، مابقی آن هم در این دوره در حد توانمان نیست. مثلا میزان کسورات را می توانیم افزایش دهیم یا اینکه نحوه محاسبه مستمری را تغییر داده و میانگین محاسبه را از دو سال آخر خدمت به پنج سال آخر تغییر دهیم؟ با چنین تغییراتی افراد یکباره از فقر به فلاکت سقوط می کنند.
عسگریان با بیان اینکه امکان تغییر سیستمیک نیز به طور کامل وجود ندارد گفت: ریسک سرمایه گذاری در کشور ما بالاست و نمی توان آن را به مردم انتقال داد. بورس را ببینید، یک صندوق سرمایه گذاری است که تا ۷۰ درصد سقوط کرده است. این ریسک را مردم تقبل می کنند.
وی با تاکید بر این که به نظام چندلایه تامین اجتماعی معتقدم و آن را پیشنهاد می کنم که بر مبنای قانون شکل گرفته است و قانون از نظام چندلایه حمایت می کند گفت: اولین لایه این نظام، لایه محرومین یعنی حوزه حمایتی است و تجربه موفق بیمه سلامت همگانی را داریم که همه از آن بهره مند شدند. هرچند دچار اشکالاتی در اجراست.
۲۰ میلیون نفر در سه دهک اول قرار دارند که نیازمند حمایت هستند
معاون اسبق وزارت رفاه ادامه داد: در این لایه خدمات نسبی و خدمات کامل ارائه می شود. خدمات کامل به کسی ارائه میشود که هیچ گونه نمی تواند از محرومیت کامل خارج شود و باید تا پایان عمر از او حمایت صورت بگیرد اما خدمات نسبی به حوزه وسیعتری ارائه می شود و بنا به یک روایت تا ۲۰ میلیون نفر در سه دهک اول قرار دارند که نیازمند حمایت هستند.
بسیاری از خانواده های کارگری زیرخط فقر یا در مرز خط فقر غذایی اند
وی با اشاره به اینکه در کمیته امداد یک مرکز رصد فقر داریم گفت: در اینجا فقر غذایی سنجیده می شود. در حوزه فقر غذایی می گویند فرد باید سیر شود و از کار نیفتد. مرکز رصد ماهانه در ۱۸۰۰ نقطه نمونه برداری می کند و خط فقر غذایی را تعریف می کند. اکنون خط فقر غذایی به ازای هرنفر ۶۷۰ هزار تومان است و اگر خانواده سه نفره را با حداقل دستمزد در نظر بگیرید، بسیاری از خانواده های کارگری زیرخط فقر یا در مرز خط فقر غذایی قرار می گیرند.
روایتهای مختلف از تعریف سه دهک اول درآمدی جامعه
عسگریان افزود: روایت ها از آمار سه دهک اول متفاوت است، کف آمارها این است که اکنون ۶.۵ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و فکر می کنم که حدود ۷ میلیون نفر دیگر هم هستند که چنین شرایطی دارند ولی تحت پوشش نیستند و در واقع ۱۴ میلیون نفر در لایه اول حمایتی قرار می گیرند. آمار بهزیستی را جدا تعریف می کنیم. حمایت از این ۱۴ میلیون نفر باید چه گونه باشد؟.
عضو اسبق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه باید دو موضوع تامین منابع و مدیریت نظام چندلایه را بررسی کرد گفت: چه طور می توان بین این حوزه و حوزه های دیگر در زمینه تامین منابع ایجاد هماهنگی کرد؟ اگر بر فرض بخواهیم طرحی را به دولت ارائه دهیم باید چه اولویت هایی را درنظر بگیریم. این طرح باید بر اساس اولویت های خاصی ارائه شود که اولین اولویت این است که به لایه اول حمایتی توجه ویژه کنیم. جامعه هدف به دو گروه تقسیم می شوند، کسانی که نمی توان برای آنها شغلی ایجاد کرد و توانایی شاغل شدن ندارند و گروه دوم افرادی که می توان آنها را توانمند کرده و شغلی برایشان تعریف کرد.
وی افزود: برای گروه دوم باید یک دوره خاص درنظر گرفت، به عنوان مثال مددجویی برای مدت ۵ سال به طور کامل حمایت شده و از تمام خدمات کمیته امداد استفاده می کند. در طول ۵ سالی که از خدمات استفاده می کنند مشاغلی تعریف و وامی به آنها پرداخت می شود که اگر بتوانند به توانمندی و خودکفایی برسند و بتوانند درآمدی به اندازه سه چهارم حداقل دریافتی کارگری دریافت کنند، از حوزه حمایتی خارج می شوند.
عسگریان با بیان اینکه وقتی مددجو توانمند شد وارد لایه دوم نظام چندلایه تامین اجتماعی می شود گفت: در لایه دوم باز هم مردم تقسیم بندی می شوند. فرد می تواند در اینجا کسوراتی بابت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه بپردازد. در این صورت به روایتی طیف وسیعی از انسان ها را از چرخه حمایتی خارج کردیم.
معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد به برخی راهکارهای تامین منابع اشاره کرد و درباره نحوه مدیریت نظام چندلایه تامین اجتماعی گفت: معتقدم باید یک مجموعه پویا شکل بگیرد و ترکیب آن به گونه ای باشد که تاثیر سیاسی کمتری بگیرد. مجموعه رگلاتور، سازمان تامین اجتماعی نیست زیرا یک صندوق است که پول مردم به امانت در آنجاست. هرچند از نظر اسمی، حسی و رفتاری این توقع ایجاد شده که بسیاری از مشکلات را به صندوق تامین اجتماعی احاله دهند. تامین اجتماعی محاسبات بیمه ای دقیقی دارد، دارای مجمع است و در قبال مشترکین خودش پاسخگوست و نمی تواند در قبال اقشار دیگر هم پاسخگو باشد.
لزوم حمایت دولت از صندوق های بیمه ای در بحرانهای سیاسی و اجتماعی
وی افزود: این دوگانه تامین منابع و مدیریت باید تفکیک شوود و مستقل مورد بحث قرار بگیرند. یک نمونه بارز بانک مرکزی است که تمام بانک ها را مدیریت می کند و علیرغم کم و کاستی ها و نواقص، باز هم موثر است. به نظر می رسد هیئت امنای تامین اجتماعی در ۱۰ سال اخیر توانست نقش یک رگلاتور را برعهده بگیرد. وزارت رفاه را هم در نقش رگلاتور نمی بینم و باید مدیریت وسیع تر شود. البته ضروری است دولت هم مداخله کند و اگر بحران سیاسی و اجتماعی برای صندوق ها ایجاد شود، حمایت کند.
عضو اسبق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه متعهد به ایجاد رفاه و ایجاد عدالت هستیم گفت: تجارب جهانی و مطالعات بین المللی نشان می دهند که رفاه، ریسک را از روی خانواده ها بر میارد. برای اینکه به نقطه مطلوب برسیم و گام ها را درست تعریف کنیم باید تغییرات جدی ایجاد کنیم که اولویت با تغییرات ساختاری است. باید نظام چندلایه تامین اجتماعی را به رسمیت شناخت. وقتی لایه اول نظام چندلایه به طور کامل مستقر شود می توان مبانی آن را به لایه دوم تسری داد.
وی با اشاره به ضرورت وحدت تفکر، تامین منابع، مشارکت دادن مردم و خیریه ها و قرار گرفتن آنها در کنار دولت برای حمایت از محرومین در راستای مسئولیت اجتماعی گفت: اگر می گوییم مسئولیت اجتماعی باید بانک ها، شرکت ها و خیریه ها همه کنار هم قرار بگیرند و بخشی از منابع را تامین کنند.
تورم و مشکلات اقتصادی سن نمیشناسد، چگونه برای پرداخت وام ازدواج تفکیک سنی قائل شدیم؟
افزایش طلاقهای کمتر از پنج سال زندگی
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اظهار نگرانی از تبعات منفی مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال، گفت: مطابق با آمارسنجی سال جاری این معاونت، سن مطلوب ازدواج با در نظر گرفتن فراهم بودن تمامی شرایط اقتصادی، مسکن و اشتغال از نظر پسران ۲۶ سالگی به بعد و از نظر دختران ۲۴ سالگی به بعد است، بنابراین چنین تفکیکی در پرداخت وام ازدواج به کاهش سن ازدواج کمک نخواهد کرد.
محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه رویکرد کاهش سن ازدواج رویکرد خوبی است اما این مهم از طریق تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج امکان پذیر نیست، اظهار کرد: بحث ما این نیست که چرا وام ازدواج را افزایش میدهند چراکه این معاونت از اعطای تسهیلات بیشتر به جوانان استقبال میکند اما آنچه حائز اهمیت است عدم انجام کار کارشناسی، مطالعه، آمارسنجی و مبنا و دلایل منطقی برای پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به پسران کمتر از ۲۵ سال و دختران کمتر از ۲۳ سال است. این اعداد و رقمها بر چه مبنا، اساس و مطالعهای تصمیم گیری میشوند؟.
وی ادامه داد: آیا نمایندگان نسبت به تبعات این تصمیم گیری کار مطالعاتی و آماری انجام دادهاند که اکنون به سمت اجرا میروند؟ در سالهای گذشته با افزایش مبلغ وام موارد انحرافی شکل گرفت که بارها آنها را تذکر دادیم و خواستار تدوین دستورالعمل ویژه برای نظارت بر پرداخت و دریافت آن بودیم اما متاسفانه به آن توجه نشد و اکنون نیز ما نگران همان مسائل انحرافی گذشته هستیم.
نگرانی از انحرافات مربوط به سن ازدواج برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی
تندگویان افزود: اکنون نگران ایجاد مشکلات انحرافی نسبت به سن ازدواج هستیم به طوری که برای دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی شاهد ازدواج و طلاقهای صوری باشیم. متاسفانه علیرغم اهمیت تدوین دستورالعمل برای نظارت دریافت کنندگان وام ازدواج همچنان شاهد بیتوجهی به آن هستیم درحالی که رسیدگی به چنین مسائلی به مراتب مهمتر از افزایش اعداد و ارقام وام ازدواج است.
تورم و مشکلات اقتصادی سن نمیشناسد، چگونه برای پرداخت وام ازدواج تفکیک سنی قائل شدیم؟
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: آیا نمایندگان مجلس نسبت به تبعات حاصل از این تفکیک در پرداخت وام ازدواج کار کارشناسی، مطالعه و پایشی انجام دادهاند؟ از کدام دستگاه مرتبط درباره این موضوع نظر کارشناسی اخذ شده است؟. تورم و مشکلات اقتصادی مربوط به اشتغال و مسکن سن نمیشناسند، پس چگونه ما برای پرداخت وام ازدواج تفکیک سنی قائل شدهایم؟ درباره تبعات اجتماعی این تصمیم چه نهادی پاسخگو خواهد بود؟.
وی معتقد است که عمده جوانان سن ازدواج را حتی با فراهم بودن امکانات اقتصادی بالاتر از سن مورد تصمیم نمایندگان مجلس میدانند اما با بیتوجه به چنین مطالعاتی تصمیم گیری میشود.
عدم توجه به تجرد قطعی و دهه شصتیها
به گفته تندگویان، از جمله نکاتی که در این تصمیم به آن توجه نشده، بحث تجرد قطعی و عدم توجه به بخشی از متولدین دهه ۶۰ است که همچنان به دلیل مشکلات اقتصادی مجرد ماندهاند و در این تصمیم گیری نیز عملا تسهیلات کمتری دریافت میکنند.
وی همچنین این را هم گفت که بر چه مبنایی پسری که سال آینده وارد ۲۶ سال و دختری که وارد ۲۴ سال میشود نمیتواند از وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی بهرهمند شود؟. منطق این تصمیم چیست و چه پاسخی در قبال این جوانان داریم که همانند سایر جوانان تحت تاثیر همین فشار تورم و مشکلات اقتصادی جامعه هستند؟.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: میتوان گفت پسران اگر بخواهند حداقل ادامه تحصیل را تا مقطع کارشناسی پیش ببرند و سپس به سربازی بروند، با فراهم بودن تمام شرایط، در حوالی ۲۶ سالگی اقدام به ازدواج میکنند بنابراین برای کاهش سن ازدواج نیازی به تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج نیست، یا باید سدهای مدرک گرایی را شکست و به روند خدمت سربازی توجه بیشتری کرد و یا باید مشوقهای دائمی برای ازدواج قرار داد.
انجام آزمون و خطا هنگام توزیع اعتبارات بیتوجه به از بین رفتن منابع کشور
وی همچنین گفت: از جمله مشکلات اساسی ما در کشور انجام آزمون و خطا هنگام توزیع اعتبارات و نه پیش از عملیات است. به این توجه نمیکنیم که تا چه میزان این آزمون و خطا میتواند منابع کشور را از بین ببرد و تخریب انجام دهد. از دیگر مشکلات این است که صرفا پیشنهاداتی را بدون انجام مطالعات و آمار سنجی مطرح میکنیم، هر شخصی هر پیشنهادی که به نظرش میرسد را بدون انجام کار مطالعاتی و آمار سنجی ارائه میدهد و تصور میکند پیشنهاد خوبی است.
وام ازدواج در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ یا ۷۰۰ میلیون میرسد؟
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: نمایندگانی که برای سال ۱۴۰۰ پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی را وعده دادهاند، برای سالهای ۱۴۰۳ و یا ۱۴۰۴ رقم وام ازدواج را تا چه اندازه افزایش میدهند؟. آیا با چنین شیب افزایشی که شروع شده است، چهار سال بعد این رقم به ۵۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان میرسد؟. آیا شبکه بانکی ما نسبت به این اعداد و ارقام تاب آوری دارد؟. دریافت و بازپرداخت آن برای جوانان چگونه خواهد بود؟.
تندگویان معتقد است: اگر هدف نهایی ما معطوف به بحث خانواده و فرزندآوری است، نیازی به افزایش و تغییر اعداد و ارقام وام ازدواج نیست بلکه باید به سمت اعطا مشوقهای دائمی در بحث خانواده و فرزندآوری پیش برویم چراکه با تمرکز به بحث فرزندآوری میتوانیم به شکل گیری خانواده پایدار کمک کنیم.
عدم آگاهی جوانان از مهارتهای زندگی مشترک و افزایش طلاقهای کمتر از پنج سال زندگی
به گفته وی، حتی در صورت کاهش سن ازدواج اگرجوانان توانایی و مهارت لازم برای زندگی مشترک را نداشته باشند نمیتوان به هدف خانواده پایدار و فرزندآوری رسید بلکه به دلیل عدم آگاهی جوانان در سنین پایین و نداشتن مهارتهای زندگی مشترک شاهد طلاقهای زودهنگام خواهیم بود.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: آمار مربوط به طلاقهای کمتر از پنج سال زندگی مشترک در حدود دو سوم ست. بنابراین اگر کاهش سن ازدواج توامان با آموزش مهارتهای زندگی مشترک نباشد شاهد آسیبهای اجتماعی نظیر طلاق خواهیم بود از این رو با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید به اعطای مشوقهای دائمی روی آوریم.
تندگویان در پایان افزود: باید با در نظر گرفتن مشوقهای دائمی و نه مقطعی که خود منجر به مشکل آفرینی برای جوانان است، در راستای اهداف کلی خانواده و فرزندآوری حرکت کنیم چراکه با ایجاد چنین تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج تبعیضی را ایجاد میکنیم که ممکن است انحرافاتی را در پرداخت و دریافت وام ازدواج ایجاد کند.
بازدید عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پلاسکو:
ساخت مجدد پلاسکو اقدامی غیرتمندانه بود
اقبال شاکری در خلال بازدید از ساختمان پلاسکو، ساخت مجدد آن را اقدامی غیرتمندانه خواند.
به گزارش امتیاز، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، یکم بهمنماه به همراه علیمحمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ به منظور آگاهی از روند پیشرفت احداث ساختمان جدید پلاسکو از این ساختمان واقع در چهارراه جمهوری دیدن کرد.
بر اساس این گزارش، شاکری با اشاره به حادثه پلاسکو در سال ۹۵ گفت: غم ازدستدادن آتشنشانان و هموطنان در حادثه پلاسکو و لطمه کسبه همچنان در قلب ما باقی است. وی با بیان اینکه باید از حادثه پلاسکو درس بگیریم، افزود: رسانهها نیز باید کمک کنند تا به موضوع ایمنی به عنوان مطالبه عمومی بیشتر توجه شود.
شاکری پیامدهای حادثه پلاسکو را حول محور سه موضوع دستهبندی کرد و در تشریح این موضوعات گفت: پیگیری امور شهدا، کسبه و ساخت مجدد پلاسکو موضوعاتی بود که بعد از حادثه پلاسکو بهطور همزمان با آنها روبهرو بودیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ساخت پلاسکو ظرف مدت دو سال را برآمده از غیرت و همت ایرانی دانست و ضمن قدردانی از شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازندگان و مشاوران مهندسی و همه کسانی که در ساخت پلاسکو حضور داشتند، گفت: برخلاف تصور برخی از افراد، ما از نظر نیروی انسانی، منابع و فناوری مشکلی نداریم؛ حال آنکه با خوداتکایی، بسیاری مشکلات حلشدنی است.
وی با تقدیر از رشادتها و ایثارگریهای آتشنشانان در این حادثه، حفظ ایمنی و بهروزرسانی تجهیزات برای سازمان آتشنشانی را از ضروریترین اقدامات برای آنان برشمرد و ادامه داد: آنان نجاتبخشاند، باید خودشان مجهز باشند و جانشان حفظ شود.
ضرورت وجود قوانین حمایتی در حوزه ایمنی در ساختوساز و اقدامات عمرانی شهر
سعادتی نیز در این بازدید، عزم ملی را در التیامبخشی به درد فاجعه پلاسکو با توجه شرایط اجتماعی و انتظار افکار عمومی مؤثر دانست و با بیان اینکه از روزهای اول حادثه، مدیران و مسؤولان کشور از پروژه بازدید کردند، افزود: مسؤولان در بازدیدهایشان قول همکاری و مساعدت دادند و همه دستگاهها به نوبه خود به یاری مجموعه بنیاد که متولی بازسازی ساختمان بود، آمدند.
شهردار قلب طهران، ساخت پلاسکو با اقلام و تجهیزات تولید داخل را افتخار مهندسی داخلی نامید و در مورد روند اخذ مجوز برای ساختمان پلاسکو تشریح کرد: ما در مرحله نخست، طرح و برنامه را به تصویب کمیسیون ماده پنج رساندیم؛ سپس برخی درخواستها از ناحیه بنیاد در مورد این طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال و در نهایت مصوبه این شورا برای این پروژه اخذ شد.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت وجود قوانین حمایتی در حوزه ایمنی یادآور شد: در مورد ساختمان پلاسکو تأییدیه ایمنی از آتشنشانی نظام مهندسی دریافت شده است؛ در واقع هرگز نباید موضوع ایمنی در هیچ کار و فعالیتی، مسألهای فرعی تلقی شود.
سعادتی با اشاره به محدودیتهای تخریب و نوسازی موجود در منطقه 12 که به گفته وی، فضاهای تاریخی و حقوق مالک و مستأجر از جمله آنهاست و ابراز نگرانی از بافت فرسوده این منطقه هشدار داد: در روزهای عادی این منطقه میزبان یک میلیون و ۵۰۰ تا یکمیلیون و ۷۰۰ نفر تردد است که این تعداد در شرایط پیک به دو میلیون نفر میرسد و بدیهی است در این شرایط، موضوع ایمنی در این منطقه، حساسیت بیشتری را طلب کند.
وی ادامه داد: از سال ۹۵ تاکنون ۱۰۰۰ ساختمان در این منطقه شناسایی شده که بالقوه دچار خطر و حادثه بودند و از بین آنان یکصد ساختمان با سه شاخص تعداد نفرات در هر واحد ساعت، نوع اجناس و شبکه دسترسی بررسی شدهاند که امیدوارم بهزودی اقدامات اساسی و حمایتهای قانونی لازم در مورد حفظ ایمنی در این ساختمانها صورت گیرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد
افزایش بیماران سرپایی کرونا در کشور
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در برخی نقاط کشور طی هفته گذشته و مشخص شدن تاثیر این عدم رعایت طی روزهای آتی، در عین حال گفت: این هفته احتمالا جلسات دیگری در ستاد داریم درباره بازنگری پروتکل ها و محدودیت ها صحبت می کنیم زیرا با تغییر رنگ شهرها و وضعیت مناسب تر، شاهد افزایش تجمعات و ترددها هستیم.
دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرنا، گفت: هم اکنون میزان مرگ کرونا در انگلیس مرز ۱۸۰۰ مرگ در روز را گذرانده، در آلمان بالای هزار مرگ در روز داشتند و در آمریکا بالای ۴ هزار مرگ در روز را تجربه می کند. اما در ایران با توجه به رعایت پروتکل ها وضعیت نسبتا خوبی است و خوشبختانه امروز این خبر خوب را به مردم می دهیم که هیچ شهر قرمزی نداریم.
۱۹شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی در کشور
وی با اشاره به اینکه هم اکنون از نظر وضعیت کرونا ۱۹ شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی داریم، گفت: این موضوع نشانه این است که تا حدی وضعیت بهتر شده است. از مردم برای رعایت پروتکل ها تشکر می کنیم. اما نباید دچار عادی انگاری شویم. خوشبختانه دیگرهیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم و شهرهایی که در مازندران قرمز بودند نارنجی شدند. اما افزایش ترددها، افزایش موارد ابتلای سرپایی و عادی انگاری مردم در برخی شهرها نگران کننده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: با این وجود تذکر جدی می دهم زیرا در برخی از مناطق کشور عدم رعایت پروتکل ها را در هفته گذشته شاهد بودیم. موارد متعددی گزارش از عدم رعایت پروتکل ها از شهرهای مختلف داشتیم. یکی از شهرها کاشان بود که تذکر داده شد و امیدواریم پروتکل ها سختگیرانه اجرا و جبران شود.
رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه
وی افزود: یکی از نگرانی ها رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه است که ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است این وضعیت نگران کننده است. هر گونه عدم رعایت پروتکل، وضعیت را بر می گرداند. این افتخار که مردم درباره کنترل بیماری آفریدند کم نظیر است؛ اما از طرفی حتما باید مراقبت کنیم زیرا در غیر این صورت محدودیت ها بازمی گردد، کسب و کارها و همه شهرها تحت تاثیر محدودیت های جدید قرار می گیرند و دوباره تعطیلی مشاغل را خواهیم داشت.
ویروس کرونا قوی تر شده است
رئیسی تاکید کرد: خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. برعکس، ویروس در سطح دنیا نه تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیدا کرده و قوی تر شده است. ویروس انگلیسی حدود ۶۰ کشور دنیا درگیر کرده است. در آفریقای جنوبی هم ویروس کرونا جهش یافته و ۲۳ کشور را درگیر کرده است. میدانیم ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد. جوانان را بیشتر درگیر می کند. قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر مبتلایان به ویروس جدید نیز بیشتر است.
هر نوعی از تجمع باعث انتشار بیماری میشود
وی افزود: اگر پروتکل ها را به دقت رعایت نکنیم می تواند منجر به مشکلاتی می شود. در فصل زمستان و هوای سرد هستیم. باید قاطعانه جلوی دورهمی های خانودگی و هر نوع تجعی ایستاد و نباید بگذاریم این تجمعات رخ دهد؛ چه خانوادگی، مسافرت یا هر نوع تجمع دیگر باعث بیماری و منجر به افزایش مرگ و میرمی شود.
وظیفه داریم هشدار دهیم
رئیسی گفت: وطیفه داریم هشدار دهیم؛ زیرا مسئول سلامت مردم هستیم. در مقوله سلامت هیچ معاملهای نخواهیم کرد محکم می ایستیم هشدارها را می دهیم. همه مردم هم حمایت می کنند و پروتکل ها را رعایت می کنند.
بازنگری در محدودیتها؛ این هفته
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: این هفته احتمالا جلسا ت دیگری در ستاد داریم درباره بازنگری پروتکل ها و محدودیت ها صحبت می کنیم زیرا با تغییر رنگ شهرها و وضعیت مناسب تر شاهد افزایش تجمعات و ترددها هستیم. به نظر می رسد ساده انگاری و عادی انگاری اتفاق می افتد و این خطرناک است. یادمان نرود در تیر و مرداد چه وضعیتی پیدا کردیم موج جدید شکل گرفت و مرگ و میر افزایش یافت.
پروتکلها را جدی بگیرید
وی افزود: در هر موج جدید شیوع کرونا بیش از ۱۰ هزار مرگ جدید رخ می دهد و ۱۰ هزار خانواده را داغدار می کند. خانواده ها به هیچ وجه کوتاه نیایند و پروتکل ها را خودشان جدی بگیرند. ویروس جدید جوانترها را درگیر می کند باید مراقبت کنیم امیدوارم با رعایت پروتکل ها و مسئولیت های اجتماعی این کار را انجام دهیم.
افزایش بیماران سرپایی کرونا
در برخی استانها
وی در خاتمه، یان کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده بلکه قوی تر شده است. همه دست به دست هم دهیم محکم بایستیم. به هیچ وجه نمی شود با سلامت مردم شوخی کنیم. اکنون بر اساس آخرین ارزیابی ها در برخی استان ها میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده این زنگ خطری است که اگر بی توجهی کنیم به افزایش موارد بستری و مرگ و میر منتهی میشود.
اخبار
طراحی مرمت بازارچه قاجاری نائب آقا در خیابان فروزش آغاز شد
شهردار منطقه 11 تهران گفت: فاز یک و دو طرح مرمت بازارچه 100 ساله نائب آقا که از اواخر دوران قاجار در خیابان فروزش به جای مانده؛ از سوی اداره زیبا سازی در دست تهیه است.
به گزارش امتیاز، نصراله آبادیان با اشاره به این که حفاظت میراث فرهنگی و تاریخی شهر تهران یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت شهری است؛ در باره بازارچه قاجاری نائب آقا افزود: این بازارچه تمام ویژگی های یک بازار در دوران قاجار را دارد که از نشانه های آن می توان به طاق های ضربی در 4سوی این بازار اشاره کرد. آبادیان با بیان این که بازارچه نائب آقا با سازه خرما ساخته شده و در سنوات گذشته نیز یک دوره مرمت روی آن انجام شده است؛ از آغاز فاز اول و دوم طرح مرمت بازارچه از سوی اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست خبر د اد که پس از تکمیل طراحی و تهیه برآوردهای عملیات اجرایی، در سال 1400 عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. به گفته آبادیان، در طرح مرمت بازارچه، کف سازی، جزئیات اجرای در و پنجره ها، پیرایش جداره، تابلوها، استحکام بخشی سقف، نورپردازی تمام سطوح همچنین فضای سبز محوطه بازارچه و مرمت سقاخانه در دستور کار است. او همچنین در باره سقاخانه ورودی بازارچه که از سقاخانه های قدیمی شهر تهران است؛ بیان کرد: در طرح مرمت سقاخانه اولویت با برگرداندن به حالت اولیه است که همزمان با مرمت بازارچه عملیات اجرایی آن در نیمه اول سال 1400 آغاز و طی 6- 8 ماه به پایان خواهد رسید.
اجرای طرح کاپ در نواحی پنجگانه منطقه 7
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 7 از اجرای طرح کاپ، کم حجم سازی و تفکیک پسماند در مبدا در نواحی پنجگانه این منطقه خبر داد.
به گزارش امتیاز، عباس مافی با بیان این مطلب افزود: کاهش مخازن 1100 لیتری سطح شهر، تفکیک پسماند از مبدا، حذف عوامل غیرمجاز، کاهش تولید پسماند و بهبود سیما و منظر شهری تنها بخشی از اهداف اجرای طرح کاپ است که ما در تلاشیم به بهترین شکل ممکن در این منطقه اجرایی شود. وی خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی لازم در همه نواحی و به صورت محله محور و انعقاد تفاهم نامه های کاری از اقدامات اجرا شده از سوی این منطقه در راستای اجرای طرح مذکور بوده است. مافی در ادامه گفت: آموزش های لازم به صورت مستمر توسط کارشناسان اداره مدیریت پسماند در خیابان های منتخب از جمله شهید مدنی در ناحیه 1، شهید نامجو در ناحیه 2، بهارجنوبی در ناحیه 3، شهید عربعلی، شهید قندی، خرمشهر در ناحیه 4 و شهدای ناجا در ناحیه 5 از محورهای منتخب این منطقه برای اجرای طرح کاپ بوده که در حال انجام است. وی در ادامه به اطلاع رسانی در زمینه آموزش طرح کاپ در منطقه به صورت مجازی در سامانه شاد به دانش آموزان اشاره کرد و گفت: امیدواریم از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، شورایاری ها و سرای محلات برای فرهنگ سازی بهتر مدیریت پسماند استفاده کنیم.
با تخریب آخرین دیوار مانع میسر شد
اتصال دو شهرک ابوذر و احمدیه در منطقه 19
تردد اهالی دو شهرک ابوذر و احمدیه در محله شهید کاظمی منطقه 19 با تخریب آخرین دیوار مانع میسر شد.
به گزارش امتیاز علی توکلی شهردار منطقه با اشاره به درخواست های مکرر اهالی و شورایاران محله شهید کاظمی در تخریب این دیوارها و ایجاد دسترسی به خیابان شبنم گفت: تخریب این دیوارها در پاسخ به درخواست 12 ساله اهالی محله در اولویت طرح های اجرایی توسعه محله ای شهرداری این منطقه قرار گرفت که در نهایت نیز با تخریب زواید فیزیکی و دیوارهای انتهایی کوچه صبای پنجم دسترسی کامل به این خیابان محقق شد. او خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر نیز دیوارهای انتهای کوچه های هفتم و نهم که به صورت خودسرانه و غیرقانونی احداث شده بودند، طی توافق با مالکان و توسط عوامل شهرداری ناحیه 3 این منطقه تخریب شد. این مسئول ادامه داد: با تخریب دیوارهای انتهایی کوچه های صبای پنجم، هفتم و نهم ضمن اتصال دو شهرک ابوذر و احمدیه در محله شهید کاظمی، تردد شهروندان در خیابان های عیسی بیگلو و میرزایی نیز روان تر شده است. اجرای این اقدام همچنین تأثیر بسزایی در زیباترشدن نمای بصری محله به دلیل حذف زواید فیزیکی، حذف نقاط بی دفاع شهری و افزایش امنیت اجتماعی شهروندان و ساکنین محل و درنتیجه رضایتمندی آنان داشته است.
آغاز طرح کاشت نهال رایگان در باغچه منازل شهروندان منطقه 4
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 4 از آغاز طرح کاشت نهال رایگان در باغچه های منازل شهروندان خبر داد.
به گزارش امتیاز، «حمیدرضا فرخی» با اشاره به این خبر گفت: باتوجه به اهمیت فضای سبز در کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، طرح فراگیر توزیع و کاشت نهال رایگان در باغچه منازل شهروندان از 15 دی ماه در سطح منطقه 4 آغاز شد.
او افزود: در این طرح شهروندان می توانند از طریق تماس با سامانه 137 و یا مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبزمنطقه 4 با شماره تماس 02177141080 درخواست خود مبنی بر کاشت نهال رایگان را اعلام کنند.
فرخی در ادامه گفت: پس از تماس شهروندان بررسی های لازم توسط کارشناسان فضای سبز منطقه 4 نسبت به اعزام کارشناس و کاشت نهال مناسب در منازل همشهریان اقدام می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4447/20969/84834
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4447/20969/84835
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4447/20969/84836
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4447/20969/84837
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4447/20969/84838
|
عناوین این صفحه
- «خط فقر غذایی» به ازای هرنفر ۶۷۰ هزار تومان
- افزایش طلاقهای کمتر از پنج سال زندگی
- ساخت مجدد پلاسکو اقدامی غیرتمندانه بود
- افزایش بیماران سرپایی کرونا در کشور
- اخبار