|
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در رویداد «پلی به سوی زندگی دیجیتال» عنوان کرد:
اتصال زیستبوم سینما به دنیای جدید با مرکز نوآوری سینمای ایران
«علیرضا تابش» با اشاره به این که اقتصاد آینده اقتصاد خلاق، دیجیتال و تجربهمحور است، از تلاش برای راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر موانع و مشکلات در این زمینه برداشته شود تا زودتر این مرکز نوآوری شکل بگیرد. به باور او ایدههای نوآورانه میتواند زیستبوم سینما را به زیست بوم نوآوری وصل کند تا در نهایت مخاطبان ایرانی از همکاری بین آنها منتفع شوند.
به گزارش امتیاز، رویداد «پلی به سوی زندگی دیجیتال» با حضور مدیرانی از حوزه ارتباطات و حوزه فرهنگ در موزه ارتباطات برگزار شد. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این رویداد مخالفت با تکنولوژیهای جدید را ریشهدار و یک موضوع تاریخی دانست و اعلام کرد که دلیل مخالفت با فناوریهای جدید به این خاطر است که بازیگران موجود در یک بازار را تغییر و راه را برای تازهواردان باز میکند. براساس اظهارات ناظمی تکنولوژی یک وجهی دارد که نادیده گرفته میشود و آن باز توزیع قدرت است و آنطور که او میگوید در همینجا است که مخالفان و موافقان تکنولوژی چدید به وجود میآیند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات سخنرانی خود را با این سوال جدی شروع کرد که آیا ما در کشور خوشآمدگوی تغییرات هستیم یا خیر؟ آیا مقاومت در برابر برخی محتوا مسئلهای است که صرفا به محتوای امروز باز میگردد یا پیشینه آن بیش از امروز و به بیش از حوزه محتوایی مربوط است.
او با اشاره به نگاه تاریخی به این موضوع گفت: اولین اتفاق مخالفت با تکنولوژی جدید، ورود رادیو به ایران بوده است که یک تاجر در سال ۱۳۰۸، از وزارتخانه مربوطه در این زمینه استعلام میکند که آیا اجازه ورود دستگاه پخش رادیو را دارد یا خیر. پاسخ به او قابل توجه است. به او میگویند که ورود دستگاه تلگراف و تلفن، بیسیم گیرنده یا مخابره کننده، مطالب و اسباب آن جز برای اداره بیسیم دولت وقت به طور کلی ممنوع است.» او ادامه داد: «۱۱ سال بعد از این اتفاق یعنی در سال ۱۳۱۹ اولین امواج رادیویی فرستاده میشود. یعنی دولتی که میخواهد رقیب بخش خصوصی باشد، آنقدر در این زمینه معطل میکند که رقیب خارجیاش همزمان با خودش به کشور وارد میشود.» به گفته او با ۶ ماه فاصله بین اولین امواجی که از BBC ارسال میشود و اولین امواجی که از رادیو ایران ارسال میشود فاصله وجود دارد. به باور او دولت همیشه از ابزار مجوزدهی برای کنترل یا ورود دستگاه یا نوآوری به بازار استفاده کرده است.
یک مفهوم خیلی جدی به نام فناوریهراسی!
ناظمی گفت: یک مفهوم خیلی جدی به نام فناوریهراسی وجود دارد. اگر امروز میبنیم که خالق محتوا از استفاده تکنولوژی جدید میترسد، ریشههای آن به تاریخ گذشته باز میگردد. برای نمونه ۵ مانع یا گروه بودند که مخالف ورود قطار به کشور شدند. به نظر میرسد که همچنان هم این نوع مخالفان برای ورود هر دستگاه و تکنولوژی جدیدی به کشور وجود دارند. مجوز تاسیس ماشین دودی در دوران ناصرالدین شاه صادر شده، ولی اولین گروهی که با ورود قطار یا ماشین دودی به کشور مخالفت کردند، گاریچیها بودند؛ یعنی نماد فعالان اقتصادی فناوری پیشین.» او با اشاره به کتاب ایران بین دو انقلاب (نوشته یرواند آبراهامیان) اعلام کرد که گاریچیها به دلیل ترس از پدید آمدن رقیبی ارزان قیمت نسبت به ورود قطار یا ماشین دودی به کشور مخالفت میکردند.
او با تاکید اینکه هر تکنولوژی که وارد شود کیفیت و قیمت را بهبود میبخشد با ذکر مثالی در مورد شرایط حال ادامه داد: اگر به زمان حال و خلق محتوا در همین زمان بازگردیم، اولین مخالفانی که با کتاب دیجیتال مخالفت میکنند، تولیدکنندگان سنتی چاپی هستند. اولین کسانی که با فیلمهای VODها یا IGTV ها مخالفت میکنند، همان کسانی هستند که اقدام به تولید فیلم در سینماها میکنند. پس اتفاقی که در حوز مخالفت توسعه محتوای دیجیتال در کشور شاهد آن هستید با توجه به عقبه تاریخی اصلا عجیب نیست.
ناظمی دومین گروه مخالف ورود قطار را زائرانی میداند که از همین ابزار جدید برای رفتن به حرم عبدالعظیم استفاده میکردند اما به خاطر اینکه یکی از مسافران با قطار تصادف میکند آنها نیز به صف مخالفان ورود قطار به کشور میشوند. ناظمی با اعلام این موضوع و ارتباط آن با شرایط فعلی شرکتهای VOD گفت: VODها یا UGCها یا پلتفرمهایی حالا هستند که مردم با کمک آن میتوانند فیلم و سریال ببیند یا مطالب خود را از طریق آن بارگذاری و با دیگران به اشتراک بگذارند. حالا ممکن است در همین هین کسی از این کار آسیب ببیند و در نهایت همین استفادهکننده آسیبدیده تبدیل به مخالف و به دنبال آنهم مخالفان جدید به وجود میآید.
به باور او هیچ تکنولوژی وجود ندارد که در ابتدای ورود خودش آنقدر کاراییاش مطمئن باشد و آنقدر سرویس با کیفیت بدهد که هیچ امکان خطایی نداشته باشد. او تاکید میکند که پس خطای اولیه برای پلتفرمهای جدید منجر به پیدا کردن مخالف برایشان میشود. ناظمی با اشاره به اینکه چنین موضوعاتی در حوزهای مانند خلق محتوا هم وجود دارد، گفت: استفادهکنندگانی که به هر دلیلی نمیتوانند به نحوه مطلوبی از محتوا استفاده کنند و حتی در حین این استفاده قربانی هم شوند، موج دوم مخالفت با محتوا را شروع میکنند. او با اشاره به سومین مخالفان ورود قطار به عنوان نماد دغدغهمندان ارزشمند، چهارمین مخالف را ناصرالدین شاه و پنجمین مخالف را روشنفکران اعلام کرد و در عین حال، وجود چنین نگاههای منعکنندهای برای ورود به تکنولوژی را تنها مخصوص ایران ندانست و گفت چنین اتفاقهایی در کشورهای پیشرفته نیز رخ داده است.
نقطه مشترک برهم خوردن نظم موجود
او ادامه داد: فناوریهراسی گسترده نیست. واقعیت چیزی است که نادیده گرفته میشود. واقعیت این است که گروه مخالف نوآوری در یک نقطه مشترک هستند یعنی برهم خوردن نظم موجود. فعالان دوره تاریخی گذشته به این دلیل ناراضی به ورود قطار به کشور بودند که بازی را تغییر میدهد. هر کسی که در متن ماجرایی باشد متوجه میشود با آمدن تکنولوژی جدید باید از فردا در حاشیه قرار بگیرد و حاشیهنشیانان وضع موجود به متن فردا تبدیل شوند. هر تکنولوژی که میآید، چیزی را که تغییر میدهد قدرت بازیگران است. پس هر تکنولوژی در ذات خودش وضع موجود را بهم میزند.
براساس اظهارات ناظمی تکنولوژی یک وجهی دارد که نادیده گرفته میشود و آن بازتوزیع قدرت است و در همینجا است که مخالفان و موافقان تکنولوژی جدید به وجود میآیند. او در این مورد گفت: وقتی تکنولوژی به عرصهای مانند محتوا یا هر عرصه دیگری وارد میشود، قدرت بازیگران بهم میریزد. تکنولوژی IT وقتی وارد میشود قدرت وزارت ارشادی که میخواسته ممیزی محتوا انجام دهد را تغییر میدهد. از طرفی قدرت صداوسیمایی که یگانه کانال ارتباطی را داشته است بهم میریزد. پس آنها شروع به مخالفت میکنند.
هر فناوری باز توزیع قدرت است و فناوری جدیدتر یعنی تغییر بازیگران موجود
به گفته ناظمی هر فناوری باز توزیع قدرت است و فناوری جدیدتر یعنی تغییر بازیگران موجود: «فناوری نو واگذاری قدرت به تازهواردان است و به همین خاطر فناوری نو مورد هجوم واقع میشود. این اتفاق هم تنها در مورد تولید محتوا نیست و در تمام بخشها دیده میشود».
اقتصاد آینده اقتصاد خلاق، دیجیتال و تجربه محور است
در ادامه این برنامه و در پنل «تولید محتوا در گذر به ایران هوشمند» علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با انتقاد از نظام فیلترینگ در کشور اعلام کرد که این فیلترینگ برای بزرگسالهاست نه افرادی در سنین پایین. او در این مورد گفت: «اگر سیاست فیلترینگ مانع از این میشود که به ظاهربخشی از کسبوکارها و سرویسهای شبکه اجتماعی فیلتر شود، به نظر من این فیلترینگ برای ما بزرگسالهاست. چرا که بچههای ۱۰ یا ۱۲ ساله مشغول چت در چترومهایی هستند که والدین از آن خبر ندارند چه به این برسد که حاکمیت از آن چیزی بداند.» به باور او قوانین دست و پاگیر و قوانین فیلترینگ و به نوعی قوانینی که برای بخش خصوصی مزاحمت ایجاد میکند، میتواند مانع جدی برای توسعه کسبوکارها باشد.
به باور او اقتصاد آینده اقتصاد خلاق، دیجیتال و تجربه محور است و این سه اصل آینده را خواهند ساخت. او تاکید کرد که اگر مدلهای کسبوکاری و تولید محتوای خود را تغییر ندهیم، کشور و محیط فارسیزبانان لطمه جبرانناپذیری خواهد دید.
او سینما را بخش قابل توجه برای پیشرفت در تولید محتوا دانست و از تلاش برای راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران برای کمک به همین مسیر یاد کرد. تابش در این مورد گفت: «برای توسعه بخش خصوصی و نگاه رشد کسبوکارهای نوپا در سینمای ایران تصمیم به راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران گرفتیم؛ اما دوسال است که موفق به راهاندازی این مرکز نشدهایم.» او بدون اشاره به موانع در این زمینه ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر موانع و مشکلات در این زمینه برداشته شود تا زودتر این مرکز نوآوری شکل بگیرد. به باور او ایدههای نوآورانه میتواند زیستبوم سینما را به زیست بوم نوآوری وصل کند تا در نهایت مخاطبان ایرانی از همکاری بین آنها منتفع شوند.
صف عظیم مخاطب در فضای مجازی
در بخش دیگر این برنامه در پنلی به نام «به سوی زندگی دیجیتال» با حضور مدیران شرکتهای تولیدکننده دیجیتال و چاپی، وضعیت تولید محتوا در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا ندا براداران، مدیرعامل فیدیبو، اعلام کرد که از ابتدا سال و به دلیل شیوع کرونا با وجود تمام چالشها آنها رشد ۳برابری را تجربه کردهاند و به لحاظ مراجعه کاربر آمارهای ۵ تا ۶ برابری داشتهاند. او وضعیت تولید محتوای دیجیتال در کشور و همچنین دنیا را خوب توصیف کرد و گفت: «از لحاظ مراجعه کاربر به فدیبو با آمار سه برابری مواجه بودهایم. در حال حاضر ۶۰ هزار محتوای کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در فیدیبود قرار دارد که ۵۰ درصد این آمار امسال وارد فیدیبو شده و صف عظیمی هم هنوز منتظر انتشار در فیدیبو هستند».
رشد استقبال از پادکستها در دوره کرونا
در ادامه امیرحسین مددی، مدیرعامل، سرویس شنوتو نیز از وجود ۶ هزار محتوای صوتی تولید شده در کشور که در این پادکست قرار گرفته خبر داد. او در مورد رشد استفاده از پادکست در ایام کرونا گفت: «از فروردین سال جاری نسبت به ماههای پیش از آن با رشد صددرصدی مواجه بودیم اما این رشد استفاده تا مرداد ادامه داشت و در نهایت بعد به حالت عادی بازگشت؛ اما مجددا در آبان ماه شاهد رشد چند برابری استفاده از محتوای پادکستهای قرار گرفته روی شنوتو شدیم.» او تاکید کرد که این افزایش مخاطب منجر به افزایش درآمد آنها نشده است.
فضای نابرابر به رشد محتوای نامناسب میانجامد
در بخش دیگر این پنل محمد طلوعی، سردبیر مجله ناداستان با اشاره به این که کار تولیدکنندگان در این بازار بیشتر از توزیعکنندگان است اما به ارزش کار آنها توجه نمیشود، گفت: در صنعت تولید و توزیع محتوا هیچ تعادل و فرایند عادلانهای وجود ندارد. او گفت که ما در حال پیاده کردن نظام سنتی این بخش از بازار در اکوسیستم جدید هستیم و این روش جوابگو برای توسعه محتوای با کیفیت نیست. طلوعی در این مورد گفت: «رابطه تولیدکننده و توزیعکننده بسیار ناعادلانه است و بسیاری از مواقع این توزیع کننده است که از تولید محتوا سود میبرد. ما باید یک تعادل بین تولید کننده و توزیعکننده در این بازار ایجاد کنیم.» به باور او ایجاد یک فضای نابرابر در نهایت باعث رشد محتوای نامناسب خواهد شد.
سرمایهگذاری عظیم تا پایان 1400
در بخش دیگری از این پنل حسن شانهساززاده، مدیرعامل گروه شاتل که در دل شرکت خود سرویس نماوا (VOD) را جای داده نیز از رشد استفاده از سرویسهای VOD در ایام کرونا گفت. آنطور که او در این پنل اعلام کرد در حال حاضر ۴۵ درصد بازار VOD در اختیار نماوا، ۵۰ درصد در اختیار فیلیمو و میزان باقیمانده از این سهم نیز در اختیار سایر بازیگران این بازار است. شانهساززاده نیز با اشاره به رشد تولید محتوای دیجتال به واسته کرونا اعلام کرد که آنها تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان برای تولید برنامههای مختلف سرمایهگذاری خواهند کرد.
۴۶ هنرمند در آخرین اتفاق ۹۹ در گالری مژده
آخرین اتفاق ۹۹ با فروش ۱۰ اثر از هفت هنرمند کار خود را در گالری مژده اغاز کرده است.
به گزارش امتیاز؛ در این نمایش پایان سال، ۶۸ کار متنوع از ۴۶ هنرمند منتخب شده از چهار نسل هنر مدرن و معاصر ایران به تماشا است؛ نمایشگاهی که آثار جمعی از بزرگان همنشین جوانان شده است.
در روز افتتاح این رویداد آثاری از ناصر اویسی، منوچهر نیازی، قاسم حاجی زاده، کامبیز خدابنده،
محسن رزاقی، جواد بیاد و چهار کار احد قدیری به فروش رسید.
مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده در خصوص برپایی این نمایشگاه گفت: « سال ۹۹ سال بسیار سخت و جانکاهی برای همه مردم از جمله جامعه هنری و تجسمی بود، خیلی از عزیزان مان داغ دار شدند و زندگی همه دچار اختلال شدید شد. هنرمندان تجسمی نیز با مشکلات عدیده روبرو بودند و هستند و کرونا ضربه ها و آسیب بزرگ به این بخش هنر وارد کرد، ما خواستیم به میزان توان و امکانات مان با برپایی یک نمایشگاه پایان سال که در زمره رویدادهای مرسوم گالری مژده است، به حمایت از هنر و هنرمند بپردازیم و امیدواریم با فروش مناسب به این اتمسفر سخت، انرژی مثبت بفرستیم.»
او درباره انتخاب هنرمندان و آثار این نمایشگاه گفت:« بدیهی ست در چنین نمایشگاه هایی دست چینی از آثار هنرمندان و مجموعه دارانی که با گالری کار می کنند ارائه شود، امسال با توجه به تعطیلات پیاپی و گسترده نتوانستیم چندان چهره های جوان و نو آمده را معرفی کنیم اما از اندک فرصت ها مانند همین نمایشگاه نهایت بهره را برده ایم و علاوه بر نخبگان هنری و جوانان تثبیت شده، نام های تازه هم به علاقمندان پیشنهاد شده است که اتفاقا مورد توجه قرار گرفته اند.»
در این رویداد به مدت دو هفته آثاری از مهدی سحابی، فریده لاشایی، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، جعفر روحبخش، محمد احصایی،منوچهر نیازی، بهمن بروجنی، قاسم حاجی زاده، ناصر اویسی،حسینعلی ذابحی،جلال شباهنگی، آرمان استپانیان، سعید احمدزاده، میترا ارباب سلجوقی، محمد بزرگی، مجید کورنگ بهشتی، جواد بیاد ، سمیه چهارتکاب ، بابک حقی، بهرام حنفی، علی خالق ، کامبیز خدابنده، امیر حسین دلبری، محسن رزاقی، سیامک زمردی، علیرضا سعادتمند ، رویا شامحمدی، اوژن شیر اوژن، الهام عظیمی، رضا عظیمیان، محمد فدایی، محمد هادی فدوی، مهرداد فلاح، علی قاسمی، احد قدیری ، محسن کرمی، مرتضی متقی، رامین جمشیدی، نصرت الله مسلمیان، کامران مشک زاد، جلال الدین مشمولی، الناز موسوی، مرتضی یزدانی، کیارش یعقوبی،طبیب آرام، آناهیتا ذابحی و ... روی دیوار گالری مژده است.
آخرین اتفاق ۹۹ تا ۱۵ اسفند برپاست و علاقمندان می توانند با رعایت قوانین بهداشتی از این کارها به نشانی
سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ دیدن کنند.
برپایی چتر سینمای ایران در بازار مجازی فیلم اروپا توسط بنیاد سینمایی فارابی
چتر سینمای ایران که هر ساله توسط بنیاد سینمایی فارابی در بازارهای تخصصی فیلم جهانی برپا می شود در این دوره از بازار فیلم اروپا (EFM) که به صورت مجازی در هفتاد و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین برگزار می شود، با حضور ۹ تشکل سینمایی حضوری فعال خواهد داشت.
به گزارش امتیاز، اولین دوره بازار مجازی فیلم جشنواره بینالمللی فیلم برلین از 11 اسفند ۱۳۹۹ (1 مارس 2021) آغاز میشود و بهمدت پنج روز ادامه خواهد داشت.
این اولین دورهای است که بازار فیلم برلین به تأسی از جشنواره فیلم کن 2020 و سایر رویدادهای یک سال اخیر، به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، به شکل مجازی برگزار میشود و این در حالی است که دوره قبلی جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شده بود.
بر اساس این خبر، سینمای ایران در این دوره حضور پررنگی را تجربه میکند و «چتر سینمای ایران» در کنار بنیاد سینمایی فارابی همراه با 9 تشکل دیگر (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، الی ایمیج، جشنواره جهانی فیلم فجر، هنر هفتم، آی فیلم پرو، موسسه هنر و تجربه سینمای ایران، ایرایمج، خانه فیلم و توزیع فیلم پرشیا) در این دوره از بازار مجازی فیلم برلین به فعالیت خواهند پرداخت.
هدف از حضور نهادها و شرکتهای ایرانی، عرضه و پخش بینالمللی فیلمهای ایرانی به منظور تجاری و فرهنگی، برقراری ارتباط با جشنوارههای مهم فیلم جهت همکاریهای مشترک، اقدام برای تعریف پروژههای تولید مشترک، گسترش همکاریهای بینجشنوارهای و... است.
اولین دوره بازار مجازی فیلم جشنواره بینالمللی فیلم برلین، 15 اسفند 1399 (5 مارس 2021) به پایان خواهد رسید.
هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین پس از پایان بازار فیلم اروپا به صورت مجازی، از 9 تا 20 ژوئن 2021 (9 تا 19 خرداد 1400) به صورت فیزیکی برپا خواهد شد.
جدال بین فرهنگ و ابتذال در «نیمه شب»
شایان شهرابی کارگردان نمایش «نیمه شب» که این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش به پیشنهاد امیرسپهر تقیلو مجری طرح نمایش برای اجرا در تماشاخانه هیلاج آماده شد. قرار بود اواخر آبان ماه نمایش را به صحنه ببریم که به دلیل تعطیلی تماشاخانههای تئاتری اجرا به تعویق افتاد و به ۱۶ بهمن ماه موکول شد.
وی ادامه داد: این نمایشنامه برگرفته از نمایشنامه «شبی در رستوران تاک هاوس» به نویسندگی والاس شان و مضمونی در ارتباط با تئاتر و سینما و مناسبات این حرفه دارد به این ترتیب که گروهی تئاتری شامل نویسنده، آهنگساز، تهیهکننده، بازیگر و کارگردان یک نمایش بعد از ۷ سال که از پایان اجرایشان میگذرد به صورت اتفاقی در کافهای که سالها قبل پاتوقشان بوده دور هم جمع میشوند و شروع به گپ زدن درباره اتفاقات سالهایی میکنند که از هم بی خبر بودهاند. در طول این سالها هرکدام از این افراد راه خودشان را رفتهاند و مسیرشان عوض شده است؛ مسیری که دیگر در راستای علاقه و دغدغههای هنریشان نیست.
شهرابی درباره مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش ارتباط نزدیکی به اتفاقات هنری دارد که در ایران رخ میدهد و مسیر بسیاری از هنرمندان را که در ابتدا دغدغه فرهنگ و هنر داشتند اما در نهایت جذب بازار سرمایه و حضور در آثار مبتذل شدهاند، به تصویر میکشد. در حقیقت این اثر نمایشی جدال بین فرهنگ و ابتذال است و فرقی نمیکند که این اتفاقات در کافهای در کالیفرنیا رخ دهد یا ایران.
این کارگردان تئاتر درباره امکان اجرای نمایش در فضای کافه نیز توضیح داد: «نیمه شب» اثری رئالیستی است که حتی در میزانسن ما دیوار چهارم را هم در نظر نگرفتیم و قطعاً قابلیت اجرا در کافههایی مانند کافه تئاتر شهر یا مکانهایی شبیه به آن را هم دارد اما مساله این است که برای اجرا در چنین مکانهایی امثال ما در اولویت نیستیم. در واقع مشکل اصلی که ما در هنر مملکتمان داریم همین اولویتبندیها است که این نمایش نیز به همین معضل میپردازد.
وی افزود: ما یک گروه جوان هستیم که برای اجرای این نمایش با سلامتیمان بازی کردیم و البته منتی هم بر سر کسی نداریم اما از جایی ضربه میخوریم که همه چیز اولویتبندی میشود. به عنوان نمونه در همین فضای تئاتر با وجودی که کارگردان میداند فلان بازیگر تئاتری هنرمندی حرفهای و تواناست، اما ترجیح میدهد یک چهره شناخته شده را در اولویت قرار دهد تا نمایشش بفروشد و یا فلان بازیگر حالا که میبیند تئاتر مخاطب ندارد ترجیح میدهد جذب سریال یا فیلمی شود که برایش آورده مالی به همراه داشته باشد.
وی در پایان صحبتهایش بیان کرد: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم این اثر نمایشی را به صحنه ببرم همین مساله بود تا شاید تلنگری باشد به افرادی که با وجود داشتن دانش و تخصص و توانایی ترجیح دادند راهشان را در هنر عوض کنند و جذب کارهای کم مایه شوند.
نمایش «نیمه شب» به نویسندگی امیر ابراهیم زاده و کارگردانی شایان شهرابی تا ۱۰ اسفند در تماشاخانه هیلاج به صحنه خواهد رفت.
امیرسپهر تقیلو در مقام مجری طرح پروژه، این گروه را همراهی میکند. میلاد کفایی، هانیه بهرامی، کوثر میرزانژاد، علیرضا نجفی، بهناز تاجیک، امیرحسین همایونی، حورا کیان، بهداد مشایخی، سام صبا و شایان شهرابی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش میپردازند.
اخبار
طی روزهای پنجم تا هفتم اسفند صورت میگیرد؛
بررسی آثار «مجید مجیدی» در وبینار ششمین کنگره بینالمللی سینمای ایران در اسپانیا
وبینار ششمین کنگره بینالمللی سینمای ایران در اسپانیا با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا با مشارکت دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، بنیاد سینمایی فارابی و خانه آسیا برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، در این وبینار که با حضور کارشناسان و پژوهشگران از ایران و سه کشور اروپایی و آمریکای جنوبی به مدیرتی دکتر فرانسیسکو گارسیاگارسیا، دکتر زهرارضی و دکتر دامون افکاری برگزار میشود، موضوع «عرفان در سینمای ایران- نگاهی به آثار مجید مجیدی» به عنوان واحد درسی ارائه خواهد شد.
بر اساس این خبر، افتتاحیه این وبینار از ساعت 13 تا 15 سه شنبه 5 اسفند با حضور و سخنان دکتر محمدمهدی احمدی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، دکتر حسین انتظامی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور، دکتر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید مجیدی کارگردان سینما، دکتر گارسیاگارسیا از دانشگاه کمپلوتنسه، دکتر خوزه آنتونیو روییس معاون بینالملل دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، دکتر مننه گراس بلگر مدیر فرهنگ و جشنواره فیلم کشورهای آسیایی – بارسلونا، دکتر زهرا رضی محقق و رییس انجمن سینمایی ایران و اسپانیا، دکتر دامون افکاری مدیر فنی وبینار، دکتر خواکین رودریگز مترجم خواهند بود.
همچنین در این روز بر اساس برنامه از ساعت 19:30 تا 23 فیلم «رنگ خدا» به نمایش درمیآید و معرفی و تحلیل این فیلم توسط دکتر گارسیاگارسیا، دکتر خوزه آنتونیو روییس، دکتر زهرا رضی، دکتر برناردینو هررا (از دانشگاه مرکزی ونزوئلا) و دکتر ادواردو پانوس ملوسا از دانشگاه دیگوپورتالس شیلی به عنوان واحد درسی برگزار می شود
برنامه روز دوم این وبینار چهارشنبه 6 اسفند با نمایش فیلم «بید مجنون» و معرفی و تحلیل این فیلم به عنوان واحد درسی دانشگاه توسط دکتر ادواردو یانوس ملوسا، دکتر زهرا رضی و دکتر آنا پرسپو (نویسنده و هنرمند) همراه خواهد بود.
در روز سوم نیز، پنجشنبه 7 اسفند از ساعت 19:30 تا 23 به معرفی و تحلیل فیلم «باران» به عنوان واحد درسی توسط دکتر فرانسیسکو خوزه خیل محقق و استاد دانشگاه کمپلوتنسه و خانم پائولا گاررا هنرمند و محقق اختصاص خواهد داشت.
در این روز، اختتامیه این وبینار با سخنان دکتر مننه گراس بلگر، دکتر زهرا رضی و دکتر گارسیا گارسیا برگزار خواهد شد.
علاقهمندان به شرکت در این وبینار سه روزه، از طریق لینک ثبت نام و ورود میتوانند برنامههای وبینار را دنبال کنند، ضمن آن که برنامههای وبینار و استفاده از فیلمها به زبان اسپانیایی برای عموم قابل مشاهده خواهد بود و به شرکتکنندگان در این وبینار، گواهی شرکت در وبینار از طرف دانشگاه کمپلوتنسه اعطا خواهد شد.
علاقهمندان برای ثبت نام و دریافت لینک میتوانند به آدرس https://forms.gle/BvgxuwhvDosyLTVa8 مراجعه کنند و بعد از ثبت نام لینک ورود به وبینار ارسال خواهد شد.
این وبینار با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، بنیاد سینمایی فارابی، خانه آسیا، انجمن سینمایی ایران و اسپانیا، انجمن علمی ایکونا14 و دانشگاه دیگو پورتالس شیلی برپا خواهد شد.
«تک تیرانداز»، «یدو»، «منصور» و «مصلحت» برگزیدگان دهمین «ققنوس»
اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد. این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانهای و از طریق شبکه افق برگزار میشد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.
«تک تیرانداز»، «یدو»، «منصور»، «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند.
برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکهای ۷۵ نفره از متفکران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شدهاند.
«سینما کلید پیشرفت کشور» اصلیترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی بر اساس این شاخص سنجیده میشد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفتگو کردند که سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژهها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثر بخشی و … میتواند مبدا پیشرفت کشور شود. اساساً سینما و رسانهای که پیشرفت را رقم میزند، چه سینما و رسانهای است؟
در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش میشد، دکتر جلال غفاری، دکتر سید محمد هاشمی، دکتر سید مهدی ناظمی، دکتر سید محمد حسینی، به عنوان نمایندگان شبکه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصتها و زمینههای سینما پیشرفت»، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلمها تقدیر شد.
سید مهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه، حسین دارابی (تهیهکننده و کارگردان مصلحت)، علی درخشنده (تهیهکننده یدو) و علی غفاری (کارگردان تک تیرانداز) در این برنامه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهدا شد.
دکتر جلال غفاری که پیش از این، مسئولیت شبکه افق را برعهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت: در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه میخوانند. بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، کاملاً علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و کارکردهای واقعی رسانه است.
دکتر سید محمد هاشمی، که هم اکنون قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارد و پیش از این مسئولیتهای رسانهای متعددی داشته است، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژههای پیشرفت دانست و گفت: نمونههایی همچون «شهید حبیبپور» که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکردهایی است که میتواند به جای سیاه نمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژهها به شدت تهی است و به آنها نمیپردازد. فیلم «تک تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ماست که هم قهرمانپروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت آفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما میگذارد.
دکتر هاشمی، ضمن اشاره به مساله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا که بخش عمدهای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالنهای سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.دکتر سید محمد حسینی، از غفلت خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه و اضافه کردند: این با سینمای واقعگرا هم نمیخواند، زیرا که معنویتگرایی و خداگرایی، از عمیقترین واقعیتهای پدیدار شده جامعه ایران است.
دکتر حسینی، ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوش ساخت و اثر گذار بر مخاطب خواندند. دفاع مقدس سرشار از این ظرفیتهای نهفته است که میتواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثر گذار باشد و سبب پیشرفت شود. علم گرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگیهای شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.
دکتر سید مهدی ناظمی، در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوش ساخت سینمایی دانست که حتماً ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. وی گفت: شخصیتپردازی و فیلم نامه، قصه گویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگیهای خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، میتواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد. زیرا فراتر از شعارزدگی و مضمون زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب پسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد. محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت»، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت: «ما در تمام کارهای سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم که در میان همه مشکلات و گرههای اجتماعی و … همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست» مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانهای تاکید کرد و بیان داشت که قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلم نامه قوی و مستند ساخته است.
در پایان قابل ذکر است که جنبش فکری هنری سینما انقلاب که امسال با محوریت «سینما، رسانه و پیشرفت» کار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سالهای آینده، این حرکت را در طول سال و در قالب نشستها، محافل و برنامههای رسانهای متعدد، ادامه خواهد داد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5467/22124/87590
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5467/22124/87591
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5467/22124/87592
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5467/22124/87593
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5467/22124/87594
|
عناوین این صفحه
- اتصال زیستبوم سینما به دنیای جدید با مرکز نوآوری سینمای ایران
- ۴۶ هنرمند در آخرین اتفاق ۹۹ در گالری مژده
- برپایی چتر سینمای ایران در بازار مجازی فیلم اروپا توسط بنیاد سینمایی فارابی
- جدال بین فرهنگ و ابتذال در «نیمه شب»
- اخبار