|
اعلام نتایج نهایی مقالات کنفرانس ملی نمایشنامهپژوهی ایران
دبیرخانه «نخستین کنفرانس ملی نمایشنامهپژوهی ایران» ضمن سپاس از همه پژوهشگرانی که چکیده و اصل مقاله خود را در مهلت مقرر به کنفرانس ارسال کردهاند، خبر داد: با همیاری اعضای هیأت علمی و کمیته داوران، کلیه مقالات ارزیابی شد و جمع بندی نظر داوران درباره مقالات پذیرفته شده، در سه بخش به ترتیب الفبایی عنوان مقاله اعلام شد.
به گزارش امتیاز، این سه بخش شامل: الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی-پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال میشود. (۱۹ مقاله)، ب- مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده است. (۳۰ مقاله) و ج- مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده است. (۲۳ مقاله) است.
نخستین کنفرانس ملی نمایشنامهپژوهی ایران در روزهای ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹، به دبیری فرهاد ناظرزاده کرمانی از سوی «کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران» با مشارکت «مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد»، در فضای مجازی برگزار خواهد شد.
الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی- پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال میشود:
۱. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامهنویسی پس از انقلاب اسلامی ایران
۲. بررسی تطبیقی جلوههای پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گریه شهرام مکری» با رویکرد انسانشناسی نمادین
۳. بررسی تطهیر یا تفسیر شخصیت ضحاک در اقتباس بهرام بیضایی از شاهنامه فردوسی در نگارش نمایشنامه «اژدهاک»
۴. بررسی چگونگی تبدیل یافتههای پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامه «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد).
۵. بررسی نمایشنامههای کودک جبار باغچهبان؛ با تمرکز بر تأثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامهها.
۶. تحلیل گفتگو و گفتگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی.
۷. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری.
۸. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛ مطالعه موردی ترجمههای مجدد «در انتظار گودو».
۹. جستاری درباب ضرورت سنجش، تأمل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تأکید بر گفتمانهای نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک
۱۰. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران.
۱۱. رفتارشناسی مارکسیستهای ایرانی از دریچه نشانه شناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیتهای عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر».
۱۲. ریختشناسی نمایشهای عامیانه زنانه.
۱۳. شخصیتپردازی نمایشنامههای کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز).
۱۴. گسست و پیوستگی فرهنگی تئاتر ایران در برخورد با سنت و تجدد پهلوی اول؛ بررسی موردی نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ برگشته» اثر حسن مقدم.
۱۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیش متنیت ژراژ ژنت
۱۶. مطالعه جنبههای نمایشی خاطره و خودنگاری در ادبیات نمایشی بر اساس آراء ریکور با نگاهی به دو نمایشنامه از علیرضا نادری و ساناز بیان
۱۷. نشانهشناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز
۱۸. نمود جنبههای گزاره گرایانه در دو نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»
۱۹. واکاوی قابلیتهای نمایشی منظومههای نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانه سریویلی)
ب- مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات (ISC) پذیرفته شده است:
۱. آخوندزاده و ذهنیت انتقادی
۲. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامهنویسی پس از انقلاب اسلامی ایران
۳. اولین زن نمایشنامهنویس برای کودکان ناشنوا
۴. بررسی تطبیقی جلوههای پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گریه شهرام مکری» با رویکرد انسانشناسی نمادین
۵. بررسی تطبیقی و تحلیلی روایتشناسی غیرطبیعی در نمایشنامههای دهه چهل و هشتاد خورشیدی ایران؛ مطالعه موردی: عباس نعلبندیان و بهمن فرسی (دهه چهل)، محمد رحمانیان و نغمه ثمینی (دهه هشتاد)
۶. بررسی تعارض سنت و مدرنیسم در نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده»؛ تقابل ایرانیان با دنیای جدید در نخستین نمایش ایرانی
۷. بررسی چگونگی تبدیل یافتههای پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامه «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد)
۸. بررسی نمایشنامههای کودک جبار باغچهبان؛ با تمرکز بر تأثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامهها
۹. پژوهشی در ویژگیهای نمایشنامهای میرنوروزی بر اساس آرای باختین
۱۰. تأثیر ادب فارسی بر نمایشنامهنویسان مدرن
۱۱. تحلیل ساختاری تئاتر دفاع مقدس از منظر هنر متعهد
۱۲. تحلیل ساختمایهای و موضوعی نمایشنامهنویسان دانشجویی با تمرکز بر آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی
۱۳. تحلیل گفتگو و گفتگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی
۱۴. ترجمه آثار نمایشی در دوره قاجار و مشروطه (نخستین زن ایرانی مترجم نمایشنامه)
۱۵. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری
۱۶. تفاوت دیدگاه چهار نمایشنامه نویس مطرح معاصر (ساعدی، رادی، چرمشیر، رحمانیان) بر اساس تحولات فرهنگی و اجتماعی در بیان نقش زنان در آثار خود
۱۷. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛مطالعه موردی ترجمه های مجدد «در انتظار گودو»
۱۸. جستاری درباب ضرورت سنجش، تأمل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تأکید بر گفتمانهای نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک
۱۹. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران
۲۰. رفتارشناسی مارکسیستهای ایرانی از دریچه نشانه شناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیتهای عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر»
۲۱. ریختشناسی نمایشهای عامیانه زنانه
۲۲. شخصیتپردازی نمایشنامههای کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز)
۲۳. شگردهای اقتباس از متون کهن برای نمایشنامههای مخصوص نوجوانان؛ مطالعه موردی شش نمایشنامه اقتباسی از شکرخدا گودرزی
۲۴. قابلیت دراماتیک شعر معاصر با تأکید بر شعر «نام تمام مردگان یحیی است» از محمدعلی سپانلو
۲۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیش متنیت ژراژ ژنت
۲۶. مطالعه چگونگی شکل گیری نمایشنامه از آیین های نمایشی مربوط به درخت و انسان با تکیه بر نظریه «محیط شناسی فرهنگی» ژولین استیوارد
۲۷. مطالعه نمایشنامه های میرزاده عشقی از دیدگاه تاریخ گرایانه جدید
۲۸. نشانه شناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز
۲۹. نمود جنبههای گزارهگرایانه در دو نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»
۳۰. واکاوی قابلیتهای نمایشی منظومههای نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانه سریویلی)
ج- مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس(ISC) پذیرفته شده است:
۱. بدن ایدئولوژیک: تأثیر گفتمان شرق شناسی وارونه؛ بازنمایی بدن ایدئولوژیک در ادبیات نمایشی ایران
۲. بررسی انواع آیرونی از منظر داگلاس کالین موکه در نمایشنامههای علیرضا نادری؛ بررسی موردی نمایشنامههای «سعادت لرزان مردمان تیرهروز» و «دیوار»
۳. بررسی تطبیقی جنبههای دراماتیک دو داستان «کنیزک و پادشاه» در مثنوی مولوی و «بیژن و منیژه» شاهنامه فردوسی، با رویکرد نمایشی ارسطو
۴. بررسی ساختارگرایانه سه نمایشنامه «چوب به دستهای ورزیل»، «آی بیکلاه، آی باکلاه» و «دعوت» از غلامحسین ساعدی بر اساس الگوی کنشگر گرماس
۵. بررسی کهن الگوی زن خردمند در نمایشنامه «شب هزار و یکم» بهرام بیضایی با رویکرد روانشناسانه مدل سه بعدی خرد آردلت
۶. بروز وضعیت اجتماعی ایرانیان در قرن ۱۹ میلادی در ادبیات نمایشی مذهبی و نسخه های تعزیه
۷. بیگانه و بیگانگی در درام معاصر ایران؛ مطالعه موردی: آثار بهمن فرسی و بیژن مفید
۸. تأثیر زاویه دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایه نظریه های روایت
۹. تاثیر مسئله «اشتغال» در رشد و تحول «شخصیت» در نمایشنامه های دهه شصت اکبر رادی بر اساس نظریه «موقعیت منزلتی» ماکس وبر
۱۰. تحلیل تطبیقی اندیشه اساطیری سوفوکل و بهرام بیضایی در چارچوب آرای کمپبل
۱۱. تحلیل ساختاری اساطیر در دو نمایشنامه از بهرام بیضایی با رویکرد اسطورهشناسی کنش گرای ژورژ دومزیل (مرگ یزگرد و فتحنامه کلات)
۱۲. تحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامه «زمستان ۶۶» نوشته محمد یعقوبی
۱۳. تحلیل شخصیتهای زن در سه نمایشنامه «افرا»، «نگین» و «خواب در فنجان خالی»، در چارچوب دانش انسانشناسی مارگارت مید
۱۴. شگردهای ایجاد تعلیق در درام نویسی و آثار اقتباسی از قصص آشنا با نگاه ویژه به داستان سیاوش
۱۵. طراحی موقعیت، زمان و مکان در تئاتر خیابانی با توجه به نظریه تئاتر محیطی ریچارد شکنر
۱۶. قابلیتهای نمایشی خسرونامه برای تبدیل به نمایشنامه سیاه بازی
۱۷. کارکرد اپوخه در نقد متون ادبیات نمایشی با بررسی موردی نمایشنامههای اکبر رادی
۱۸. گروتسک، مؤلفهها و عملکرد آن در نمایشنامههای غلامحسین ساعدی
۱۹. مطالعه رضا کمال شهرزاد از رهگذر رمزگانهای فرهنگ هزار و یک شبی با تمرکز بر نمایشنامه «شب هزار و یکم»
۲۰. ندبه نیایشگاه آناهیتا، طربنامه برناکشی
۲۱. واکاوی تحول نحوه نمایش معضلات زنانه از نمایش های شادی آور زنانه به تئاتر
۲۲. واکاوی عوامل شکل دهنده به رابطه بالادست/ زیردست در محیط کار (با تمرکز بر نمایشنامه های سیاه بازی)
۲۳. واکاوی مناسبات اجتماعیِ معاصر ایران، در آثار اکبر رادی بر پایه آرایِ تری ایگلتون
متعاقباً درباره جدول برنامههای کنفرانس و لینک شرکت در نشستها اطلاعرسانی خواهد شد.
با برگزاری اختتامیه سومین دوره جشنواره
جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش پایان یافت
مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش شامگاه گذشته در تالار همایش های جزیرهٔ زیبای کیش با داوری و اهدای جوایز برگزار شد.
به گزارش امتیاز، مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش شامگاه گذشته در تالار همایش های جزیره زیبای کیش با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی سازمان مناطقه آزاد کیش با بزگداشت سامان خلیلیان کارگردان تئاتر و مدیر بخش خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی ومهتاب تبریزی»هنرمند کیش وند» برگزار شد.
در این مراسم جایزهٔ بخش طرح و ایده مکتوب که توسط بازخوان های این بخش انتخاب شد به مهدی ملکی اهدا شد.
عباس نجاری دبیر جشنواره در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کوتاه کیش، گفت: در مدت زمان کمی که در اختیار داشتیم، با تلاش شبانه روزی هیأت انتخاب14 اثر برگزیده شدند و برای اجرا در کیش از این نمایش ها دعوت کردیم و متاسفانه بخش کافه ای به دلیل کووید19 به صورت نمایش فیلم برگزار شد.مفتخرم به حضور استادان عزیزی که دعوت ما رابرای داوری پذیرفتند، سعید اسدی، آرش دادگر و نادر فلاح
نجاری در این مراسم با قدردانی از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش،مدیر هنری و مسئولان معاونت فرهنگی سازمان به سبب رویکرد هنری و فرهنگی موجود و حمایت از برگزاری این گونه جشنواره ها گفت امیدواریم که تلاش هایمان برای گسترش،حمایت و تقویت جایگاه تئاتر کوتاه در جزیره کیش به مسیری روشن برسد.
در ادامه مراسم برگزیدگان این جشنواره به شرح ذیل اعلام شدند:
گروه داوران سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش پس از تماشای نمایش های دو بخش تئاتر ساحلی و کافه ای آرای خود را به ترتیب زیر اعلام کرد:
بخش ساحلی
ایده اجرا:
الف) گروه داوران برای توجه به اساطیر ایرانی در ایده پردازی با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از نمایش تیشتر و اپوش تقدیر به عمل میآورد
ب) گروه داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از ایده ی اجرایی چیدمان / اجرای نیزار تقدیر به عمل می آورد.
موسیقی:
با اهداء لوح و جایزه نقدی گروه داوران از آقای امیرحسین بلغند برای موسیقی نمایش دلیران ساحل تقدیر به عمل میآورد. طراحی فضا:
الف) با اهداء لوح و جایزه نقدی گروه داوران برای بهره گیری از عناصر اجرایی چون لباس و محیط از طراحی فضای نمایش تیشتر و اپوش تقدیر به عمل میآورد.
ب) گروه داوران با اهداء دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای استفاده خلاقانه از محیط و عناصر اجرا نمایش پرومتئوس را شایسته دریافت تندیس جشنواره میداند.
اجراگران:
الف) با اهداء لوح و جایزه نقدی گروه داوران از گروه اجراگران نمایش اهانت به من نامعلوم تقدیر به عمل میآورد خانم ها و آقایان ساناز روشنی،سنا میرجعفری،افشین حسنلو و شایان فیروزی
ب) گروه داوران با اهداء دیپلم افتخار و جایزه نقدی گروه اجرا گران نمایش پرومتئوس را شایسته دریافت تندیس جشنواره میداند.خانم آنا زارع و آقای علی حسینی
بازیگران:
الف) گروه داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را برای بازی در نمایش دلیران ساحل به خانم فروزان حسینی تقدیم میکند.
ب) لوح تقدیر و جایزه نقدی برای بازی در نمایش در نمایش وقتی کلاغها آواز می خوانند تعلق می گیرد به آقای شایان سلطانی
ج) گروه داوران دیپلم افتخار و جایزه نقدی و تندیس جشنواره را برای بازی در نمایش وقتی کلاغها آواز میخوانند اهدا می کند به آقای سعید سلطانی کارگردانی:
الف) لوح تقدیر و جایزه نقدی برای کارگردانی نمایش دلیران ساحل تعلق میگیرد به آقای مهدی روزبهانی
ب) برگزیده : دیپلم افتخار و جایزه نقدی و تندیس جشنواره اهداء میشود به آقای شاهین سلطانی کارگردان نمایش وقتی کلاغها آواز می خوانند.
جوایزبخش نمایش های کافه ای: گروه داوران پس از تماشای فیلم نمایش های ارسالی در این بخش اگرچه آرزومنده این بود که گروههای اجرایی فرصت اجرای زنده و شرکت حضوری در جشنواره را می یافتند این امید را هم داشت که آثار با کیفیت بهتری از حیث ارزش های هنری و خلاقیت را مشاهده کند، بنابراین با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از خانم فائزه یوسفی برای نمایش فائزه و رادمهر کشانی و خانم منیره السادات حسینی برای نمایش بن بستی که نیمه فرعی بود تقدیر به عمل میآورد.
حکایت ناکامی «کفشدوزکها حوالی میدان انقلاب»
ظکرم الله سلیمانی قصد داشت از اوایل اسفند ماه نمایش «کفشدوزکها حوالی میدان انقلاب» را روی صحنه ببرد، اما از اجرای این نمایش بازماند.
او که اهل گچساران است و بیشتر در این منطقه تئاتر اجرا کرده است، از دلیل لغو اجرای خود و از داستان عجیب و غریب تئاتر در تهران سخن میگوید.
سلیمانی با ارایه توضیحاتی درباره روند آمادهسازی این نمایش در دوران دشوار کرونا ادامه میدهد: 7 ماه این نمایش را تمرین کردیم؛ اوایل هفتهای سه روز و و بعد چهار روز و 5 ماه اخیر هم که هر روز تمرین داشتیم آن هم در اتاقهایی کوچک. این سختیها را به جان خریدیم اما افسوس که همه تلاشهایمان هدر شد چون نمایشمان مجوز اجرا نگرفت.
او میافزاید: گروههایی مانند گروه ما برای گرفتن نوبت اجرا چارهای جز همکاری با مجموعههای خصوصی ندارند چون سالنهای دولتی حتی وقتی خالی افتادهاند، نگاهی هم به ما نمیکنند.
سلیمانی با اشاره به رایزنیهایش برای اجرای این نمایش در تماشاخانه «ایرانشهر» اضافه میکند: مدیر این مجموعه پرسید میتوانی هفت هشت روز دیگر اجرا کنی؟ تعجب کردم و گفتم بله. گفت کارتان آماده است؟گفتم بله. گفت فیلم کارتان را داری، گفتم بله... و فیلم و متن کار را تحویل دادم، صد و پنجاه هزار تومان فلش خریدم و فیلم کار را روی آن ریختم. دو روز بعد رفتم و اصلا نگاهم نکردند... وقتی پیگیر ماجرا شدم، گفتند اولویت با کارهای دیگری است.
این کارگردان میافزاید: گروههایی مانند گروه ما امکان فعالیت در مجموعههای دولتی را پیدا نمیکنند بنابراین تنها راهی که برای کار کردن ما میماند، اجرا در تماشاخانههای خصوصی است. به همین دلیل برای اجرای نمایشم با سالن «شهرزاد» صحبت کردم و قرارداد بستیم و قرار بود از 4 اسفند اجرایمان را در این تماشاخانه آغاز کنیم.
سلیمانی با اشاره به روندی که برای دریافت مجوز اجرای این نمایش طی کرده است، یادآوری میکند: روند فعلی دریافت مجوز در تماشاخانههای خصوصی این گونه است که تماشاخانه بعد از بررسی متن نمایش و رزومه کارگردان، در صورت تایید و توافق بر سر تاریخ اجرا، با گروه قرارداد میبندد و گروه نمایشی هم کف فروش را میپردازد و بعد از طی این مراحل، سالن برای دریافت مجوز کار، به شورای نظرات و ارزشیابی نامه میزند. یعنی بدون نامه و قرارداد سالن، شورا متن نمایشنامه را به تنهایی نمیخواند.
این کارگردان ادامه میدهد: به همین دلیل پس از توافق با تئاتر «شهرزاد»، متن را به همراه نامه سالن به شورا ارایه کردم. بعد از ده روز، یکسری اصلاحیه دادند که انجام دادم. به توصیه آنان، جغرافیای کار و اسامی را عوض کردم و داستان نمایش را به جایی بیرون از ایران بردم. همه اینها زمان برد و طبیعتا تاریخ اجرا را عقب انداختیم.
او اضافه میکند: بار دیگر بازبینی رفتیم ولی این بار گفتند با وجود همه تغییرات، روح این کار ایرانی است و از خانواههای ایرانی میگوید. ما به شما احترام میگذاریم که دغدغه روز دارید و حتی یکی از بازبینها گفت در دو بخش نمایش گریستم. آنها به ما تبریک گفتند ولی مجوز اجرا ندادند! و گفتند هیچ راهی ندارد.
سلیمانی ابراز تاسف میکند: برای آمادهسازی این نمایش دستکم 18 نفر کنارم بودند. ابتدا 11 بازیگر داشتم که بعد به دلیل شرایط کرونایی، تعداد آنان را به 7 نفر رساندم و دو بازیگر کودک کار را حذف کردم. در این چند ماه چندین میلیون تومان هزینه رفت و آمد اعضای گروه و اجاره سالن تمرین شد و متاسفم که همه اینها بیثمر ماند.
اخبار
در اولین حضور جهانی؛
«ناهید» منتخب جشنواره بینالمللی فیلم فرایبورگ شد
فیلم کوتاه «ناهید» به نویسندگی و کارگردانی صمد علیزاده منتخب بخش رقابتی سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم فرایبورگ شد.
به گزارش امتیاز، فیلم کوتاه «ناهید» به نویسندگی و کارگردانی صمد علیزاده و به تهیهکنندگی رضا نصرتی حبیبی که در سیوهفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تندیس و جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه را از آن خود کرد، در اولین حضور جهانی خود منتخب بخش رقابتی سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم فرایبورگ شده است.
جشنواره فیلم فرایبورگ رویدادی سالانه است که از پیشگامان کشف فیلمها از آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا در اروپا به حساب میآید. این جشنواره یکی از پنج جشنواره مهم کشور سوئیس به حساب میآید.
سیوپنجمین دوره جشنواره فرایبورگ از ۱۶ تا ۲۵ جولای ۲۰۲۱ در سوئیس برگزار خواهد شد.
لعیا میرنصیری، فیروز عاقلی، شهرزاد شکوریان، مهدی حیدری، پریسا سهرابی، محمد حسین ملائی، بهناز فتاحزاده، سئودا آجزپز، نسرین خرم، مهدی عبداللهی و رقیه زاد مهدوی در این فیلم کوتاه ایفای نقش داشتند.
فهرست عوامل این فیلم عبارت است از: نویسنده و کارگردان: صمد علیزاده، مدیر فیلمبرداری: امیر پورحکمت، صدابردار: حسن سلمانی، صداگذار: حسین قورچیان، تدوین و اصلاحرنگ: صمد علیزاده، طراح صحنه و لباس: هاله ذرخورد، گریم: بهناز نوری، عکاس: عرفان عبداللهپور، مدیرتولید: میلاد بصیر معادن، دستیاران تصویر: حامد راد، فرشاد عیدی، فرهاد عبدی، دستیار گریم: اشکان زینالی، دستیار صحنه: تیمور رمضانزاده، گرافیست: محمد پوریان، مشاور رسانهای: آزاده فضلی، تهیهکننده: رضا نصرتی حبیبی.
پخش بینالمللی فیلم کوتاه «ناهید» بر عهده میدیا کیاست است.
در یک نشست مجازی؛
نوروزیهای «صبا» تشریح شد
حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا با اشاره به برنامههای نوروزی این شبکه در نشست خبری روز شنبه ۱۶ اسفندماه که به صورت آنلاین برگزار شد، بیان کرد: برنامه «طنز و ترانه» را در نوروز ۱۴۰۰ داریم که تلفیقی از نمایشهای طنز و ترانههای مورد علاقه شنوندگان است و ۱۲ بازیگر و ۶ نویسنده برای آن کار میکنند، مجری این برنامه فریبا باقری و کارگردان ساجد قدوسیان است.
به گزارش امتیاز، وی ادامه داد: «لبخند ایران» کاری مشترک با مراکز استانی صداوسیماست که از ۱۳ مرکز برنامههای تولیدی با رویکرد طنز برای نوروز دریافت شده است، این کار در یک برنامه هرروزه در نیم ساعت روی آنتن میرود.
افتخاری با اشاره به یک مسابقه تصریح کرد: مسابقه «دو به دو» را داریم که یک مجله نمایشی از گروه سیاسی است و با توجه به انتخابات آماده میشود.
وی به یک برنامه موسیقایی اشاره و عنوان کرد: برنامهای در حوزه موسیقی داریم که درباره موسیقیهای محلی نوروزی در بخشهای مختلف کشور صحبت شده و توضیح داده میشود که نغمههای فولکلور چگونه بهوجود آمدهاند.
سفر با «ایرانگشت» به سراسر ایران
افتخاری در ادامه گفت: سفر همچنان برای همه خطرآفرین خواهد بود با این حال برنامه مستند «ایرانگشت» را داریم که با قطعات نمایشی شنوندگان را به نقاط مختلف ایران میبرد که هرروز ساعت ۱۹ پخش میشود. همچنین برنامه «۱۴۰۰ منهای یک» مجموعه مستند است که از زاویه طنز به اتفاقات سال ۹۹ میپردازد.
وی به دیگر برنامههای موسیقی محور اشاره و عنوان کرد: مجموعهای موسیقی محور با نام مسابقه «چتر ترانه» را ویژه نوروز در یک بسته ۶۰ دقیقهای طراحی کردهایم، این مسابقه در نوروز با برنامه روتین متفاوت است و مهرداد یکتا، محمدرضا عیوضی و مازیار عصری داوران هستند. همچنین «آوای بهار» برنامه شعر و موسیقی است که هرروز ساعت ۱۶ در ایام نوروز روی آنتن میرود و ترکیبی از اشعار بهاری است. برنامه موسیقی محور دیگری به نام «گرامافون» داریم که به صورت روتین روی آنتن میرود و به صورت ویژه برای نوروز و با محور ترانههای قدیمی پخش میشود.
مجموعههای نمایشی طنز
مدیر رادیو صبا به همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش اشاره و عنوان کرد: «نقل و نبات» را با کارگردانی مینو جبارزاده تدارک دیدهایم که از ۲۱ اسفند پخش آن آغاز میشود. برنامه «نوروز پشت خاکریز» را داریم که به خاطرات رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس میپردازد و این مجموعه هم شکل نمایشی دارد. «من و حشمت» هم از تولیدات شبکه صبا است و با محور فضای مجازی در ایام کرونا و شوخی با این اتفاقات تولید میشود. مجموعه برنامهای هم داریم که امیرحسین مدرس در آن مروری بر افسانههای ایرانی در حوزه نوروز دارد. همچنین کار دیگری هم به شکل نمایشی با عنوان «کلاس اول ب» داریم که با داستانهای نوروزی شوخی میکند.
وی درباره برنامههای مناسبتی شاد نیز گفت: «الهیه» برای شبهای میلاد ائمه و «بخوان به نام او» ویژه برنامه مبعث و «گل نرگس» هم ویژه برنامه نیمه شعبان است.
در این نشست آنلاین همچنین تیتراژ برنامه «همسفر صبا» رونمایی شد.
افتخاری در بخش دیگر درباره یکی از رویکردهای سال جدید رادیو صبا تصریح کرد: یکی از برنامههای جدی ما برای سال آینده جذب و تربیت نویسنده و مجری اختصاصی برای برنامههای طنز رادیو است. تمهید ما برگزاری یک مسابقه بزرگ در حوزه نویسندگی و اجرای طنز است.
تصویری کردن برنامههای رادیو
مدیر رادیو صبا در ادامه درباره تصویری بودن برخی از برنامههای رادیو صبا عنوان کرد: «زیر چتر ترانه» و «طنز و ترانه» به صورت تصویری ضبط شده است. صحبتهایی با شبکه نسیم داشتیم که به صورت مشترک برنامهای را برای مخاطب ارائه کنیم و از ظرفیتهای تصویری هم استفاده کنیم.
وی درباره تولیدات جذابتر با توجه به علاقه مردم به طنز بیان کرد: با توجه به شرایطی که فراهم است از فشارهای پاندمی کرونا و معیشتی مردم به فضای شاد و مفرح نیاز دارند و ما هم مسئولیت خود را دوچندان دیدیم و از آذرماه بررسی کاملی را انجام دادیم. کنداکتور جدیدی را بعد از تعطیلات و از ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در نظر گرفتهایم.
مدیر رادیو صبا در بخشی دیگر درباره رویکردهای سال ۱۴۰۰ گفت: تمام تلاش ما این است که در پایان تابستان میزان مخاطب را دوبرابر کنیم.
وی در پایان با اشاره به یکی از چالشهای این شبکه توضیح داد: یکی از آفتهای رادیو امروز این است که یک صدا را از چند شبکه میشنویم و یکی از ایدههای ما این است که از نیروهای دیگر شبکهها استفاده نکنیم تا صدای این رادیو هویت مشخصی داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5476/22202/87937
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5476/22202/87938
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5476/22202/87939
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5476/22202/87940
|
عناوین این صفحه
- اعلام نتایج نهایی مقالات کنفرانس ملی نمایشنامهپژوهی ایران
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش پایان یافت
- حکایت ناکامی «کفشدوزکها حوالی میدان انقلاب»
- اخبار