|
با مدیریت مجید مجیدی؛
«سوگ در خانه» به «تصویر دهم» رسید
نشست خبری دومین سوگواره فیلم کوتاه عاشورایی «سوگ در خانه» با مدیریت مجید مجیدی و به دبیری محمد رهبر ظهر امروز ۱۸ مرداد ماه در مجتمع نور یاس برگزار شد.
در آغاز این نشست نماهنگی از برگزاری دوره نخست این رویداد پخش شد و سپس محمد رهبر به ارائه گزارشی درباره برگزاری دوره نخست این سوگواره پرداخت.
به گفته رهبر در دوره اولین «سوگ در خانه» از مجموع ۲۲۰ فیلم ۳۳ فیلم را هیأت انتخاب برگزیدند که این آثار در یکی از پلتفرمها پخش و در نهایت ۱۰ فیلم برگزیده و ۳ فیلم از سوی مردم بهعنوان منتخبان مردمی معرفی شدند.
وی در ادامه از تغییر نام سوگواره از «سوگ در خانه» به «تصویر دهم» و برگزاری مستمر آن در سالهای آتی خبر داد.
در ادامه این نشست مجید مجیدی گفت: آغاز ماه محرم را تسلیت میگویم. قرار بود دومین سوگواره با نام «تصویر دهم» برگزار شود و از آنجا که مثل سال گذشته درگیر کرونا هستیم، همه پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنیم و همچنان امید داریم هنرمندان در این عرصه بیشتر فعال شوند.
وی تأکید کرد: این افتخار را داریم که در این رویداد بتوانیم مهمان فیلمسازانی باشیم که نگاه خود را در حوزه سوگواری عاشورایی تصویر میکنند.
مجیدی اظهار کرد: سال گذشته تمرکز بر این بود که دوربینها در خانه باشد ولی امسال اعلام میکنیم عزیزان این امکان را دارند که در همه عرصهها چه در هیأتها و چه در دستههای عزاداری و گوشه کنار کشور این موضوع را به تصویر بکشند. زمان همچنان پنج دقیقه است تا در کوتاهترین زمان زیباترین لحظات منعکس شود.
وی افزود: بنا داشتیم امسال کارگاههایی هم داشته باشیم و برای این امر تدارکات لازم را هم دیده بودیم ولی با این شرایط کرونایی این امر امکانپذیر نیست. امیدواریم سال آینده ورکشاپ ها را هم داشته باشیم.
مجیدی، میرکریمی و جاویدی؛ داوران دومین سوگواره
وی در ادامه خودش، رضا میرکریمی و نیما جاویدی را بهعنوان سه عضو هیأت داوران این سوگواره معرفی کرد.
در بخش دیگر نشست محمد رهبر گفت: برای تعداد فیلم محدودیت نداریم و هر هنرمندی هرچقدر که دوست داشته باشد میتواند بفرستد ولی باید مدت زمان فیلمها پنج دقیقه باشد.
وی افزود: هنرمندان تا اربعین فرصت دارند فیلمهای خود را بفرستند و اگر از شرایط کرونایی رها شویم اکران عمومی در سه روز خواهیم داشت در غیر این صورت فیلم را اکران آنلاین میکنیم به آن صورت برگزیده مردمی هم انتخاب میشود. جوایز این دوره هم برای سه اثر برتر به ترتیب پنج سکه، چهار سکه و سه سکه خواهد بود. پنج فیلم مردمی هم خواهیم داشت که به هر یک یک سکه داده خواهد شد. جایزه این خیریه هم متعاقباً اعلام میشود.
رهبر اعلام کرد: اگر اکران عمومی به مدت سه روز داشته باشیم انتهای ماه صفر اختتامیه را خواهیم داشت و در غیر این صورت ۱۷ ربیع الاول اختتامیه برگزار میشود.
در ادامه مجیدی گفت: همه میتوانند به این سوگواره فیلم بفرستند. اگر شرایط کرونا کمی عادی شود شاید بعد از جشنواره برای منتخبان یک دوره ورکشاپ بگذاریم ولی دوست داشتیم در حین این رویداد این اتفاق بیفتد.
مجیدی: رستاخیز را اکران کنید
این فیلمساز تأکید کرد: تلاش داریم این فرهنگ حسینی را حفظ کنیم و در بهترین نحو ممکن ارائه دهیم چرا که احساس میکنیم جای چنین نگاههایی در سینمای ما خالی است و به همین دلیل جا دارد اینجا باردیگر از مسئولان بخواهم شرایط نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» را فراهم کنند. احمدرضا درویش سالهای سال زمان گذاشت تا این فیلم به سرانجام برسد و جا دارد جامعه فرهنگی ما از او تقدیر کند. ما باید راه را باز کنیم که فیلمسازان تشویق شوند و در این عرصه کار کنند. متوقف شدن «رستاخیز» باعث شد فیلمسازان رغبتی نداشته باشند در این عرصه ورود کنندو تهیه کنندگان هم چنین ریسکی نکنند.
مجیدی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره تفاوت سوگواره دوم با تجربه سال قبل گفت: سال گذشته تمرکز ما این بود که سوگ در خانه در خانهها باشد، امسال تجربه شرایط کرونایی را از سر گذارنده و احساس من این بود که در حفظ شرایط کرونایی فعالتر خواهیم بود و میشود دوربین را به بیرون از خانهها هم برد. البته این به این معنا نیست که بگوییم پروتکلها رعایت نشود. در وهله اول رعایت پروتکلها مهم است. سال گذشته تمرکز روی دوربین در خانه بود ولی امسال میشود از منظرههای دیگر به این موضوع نگاه کرد.
مذاکره برای برگزاری بینالمللی سوگواره در کربلا
وی در ادامه درباره عدم برگزاری بینالمللی این رویداد هم گفت: شرایط کرونایی در بینالمللی نشدن سوگواره بی تأثیر نبود. نتوانستیم تمرکز جدی روی این مسأله داشته باشیم در حالی که دوستان کربلا علاقهمند بودند سوگواره بینالمللی داشته باشیم. شاید سال آینده تمرکز در کربلا باشد و در این زمینه در حال رایزنی هستیم.
محمد رهبر در ادامه توضیح داد: شبکه کربلا برای پوشش در این رویداد در کنار ماست و برای همراهی تولیت حرم امام حسین (ع) هم در حال رایزنی هستیم.
مجیدی بیان کرد: اهداف برگزاری چنین رویدادهایی فرهنگسازی به دور از خرافات و شعار است. تلاش ما این است که فرهنگسازی اصیلی درباره فرهنگ حسینی داشته باشیم که این فرهنگ میراث بزرگ شیعه و جهان اسلام است تا به شکل پویا به تصویر بکشیم. در قدمهای اولیه هستیم و امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم از اساتید کمک بگیریم و بحث نگاه به فرهنگ عاشورایی را مطرح کنیم. این نگاه میتواند در ورکشاپ تبیین شود این جزو اهداف ماست که بتوانیم آن فرهنگ درست را به نسلهای بعدی ارائه دهیم. این یکی از اهدافی است که همین مؤسسه هم تلاش میکند تا به این شعائر برسد.
وی درباره تنوع گونههای آثار دریافتی در این رویداد هم توضیح داد: هیچ محدودیتی وجود ندارد و از همه گونههای سینمایی چه مستند چه انیمیشن میتواند در این سوگواره ارائه شود. ما فقط محدودیت زمانی داریم که بتواند خلاقیت را به همراه داشته باشد و ما بتوانیم در فضای مجازی فیلمها را به اشتراک بگذاریم.
مجیدی و رهبر در بخش پایانی صحبتهای خود به تلاش برای جذب اسپانسر و حامیمالی برای برگزاری رویداد «تصویر دهم» اشاره کردند تا مؤسسه «راه ایمان» تنها برگزار کننده این سوگواره باشد و هزینههای رویداد را حامیان مالی برعهده بگیرند.
در فرودگاه امام؛
«روزگار جوانی» به پایان راه رسید
فصل جدید سریال «روزگار جوانی» این روزها به کارگردانی اصغر توسلی و تهیه کنندگی سپهر محمدی روزهای پایانی تصویربرداری را میگذارند و احتمالاً پایان این هفته نیز به اتمام میرسد.
این سریال این روزها در لوکیشن اصلی این مجموعه در نیاوران که خانه پنج بازیگر جوان سریال است تصویربرداری میشود و سکانسهای پایانی سریال در فرودگاه امام خمینی میگذرد که فردا سه شنبه ۱۹ مرداد ضبط میشود.
آریا توسلی، سعید زارعی، سینا کرمی، عیسی حسینی، امیر مسعود واعظ تهرانی پنج بازیگر اصلی سریال را تشکیل میدهند که در یک خانه با یکدیگر زندگی میکنند و همچون فصلهای قبل قرار است داستانها با محور این افراد اتفاق بیفتد.
فصل اول و دوم این سریال با حضور بازیگرانی چون امین حیایی، کیهان ملکی، نصرالله رادش به تولید رسید و حالا در فصل جدید که قصه مستقلی دارد باز هم داستان حول پنج جوان میگذرد که چهرههایی تازه هستند و برخی از آنها بیشتر در تئاتر حضور داشتهاند. آریا توسلی فرزند اصغر توسلی یکی از پنج جوان اصلی داستان است که در فصل گذشته نیز در سریال به ایفای نقش پرداخته بود.
همچنین بخشی از قصههای سریال با حضور بازیگران مهمان رقم میخورد که در هر قسمت یک بازیگر با این پنج جوان همراه میشود. بیوک میرزایی، زهرا داود نژاد، رسول نجفیان، سیاوش چراغی پور، لاله صبوری، سولماز حصاری، محمد الهی، سیامک حلمی، زینب عباسی، داریوش شهبازی، سپاس رضایی، فرشته مرعشی، مجید شهریاری، مهبد جهان نوش، هیلدا کرد بچه از جمله این بازیگران هستند.
فصل اول این سریال توسط اصغر فرهادی نوشته شد و فصل دوم با نویسندگی اکبر محلوجیان پیش رفت. در فصل جدید این سریال نیز چند نویسنده با سریال همکاری دارند که از جمله آنها اکبر محلوجیان، فرهاد نقدعلی، محمد رضا زمانی و احدی نیا است.
دیگر عوامل سریال عبارتند از؛ مدیر نور و تصویربرداری: حسن اسدی، گروه تصویر: رسول تنهایی، کارن شریفی، محسن اسدی، مدیر برنامهریزی: محمد صادقی، دستیار: سلمان درفشان، دستیاران کارگردان: رها جهانشاهی، پوریا تکاور، اتا حسینی، منشی صحنه: سمانه دالوند، طراح لباس: فرانک شریفیان، دستیاران: ضحی زینالی، الناز جعفری، درسا نیاکان، مهدیه ثابت، مدیر صدابرداری: علیرضا نیازی، دستیاران: کیوان امراللهی، ماهان رستمی، بهروز دژاکام، طراح چهره پردازی: محمد ضیایی، دستیاران: مهدی مقدم، فاطمه حافظی، محمد رضا شیرمحمدی، سمانه صادقی، تدوین: محسن توکلی، دستیار: شادی شایانفر، طراح صحنه: محمد رضا میرزا محمدی، دستیاران: تیمور کمری، آیدا ذکایی، امید سوادی، علیرضا میلانی، گرافیست صحنه: فرنوش هنری، دکوراتور: محسن ایرانشاهی، جلوههای ویژه بصری: مرتضی مشهودی، پارتیکان فیلم، پشتیبانی تجهیزات: نور و حرکت، حمیدزاده، کارشناس انتظامی: سرهنگ یزدانشناسان، عکس و فیلم پشت صحنه: سارا ندیمی، مسئول هنروران: کبری بختیاری، خانم شایق، مدیر تدارکات: ولی درویشی، دستیاران: محمد مهدی پور، سامان محمدی، همیاران تدارکات: سبحان نظری، میلاد سالمی، مجید عرفانیان، علی دارابی، حمل و نقل: رضا یادروزه، عباس عباسی، مهرداد اقدمی، زهرا الوانی، میرجعفر اکبری، حسن هرزنلویی، مریم سهرابی، حسین بختیاری، مسعود رمضانی، مرتضی حقانی، تهمینه فرد، امیر اکبری، مجید محسنی، مرتضی شیرخانی، مهران فخانتی، برق: کریم جهانبخش سفید کمر، محمد ولی گلستانی فر، پذیرایی: مجید امانی زاده چلو فیلم، نسترن شهراشوب طندیس، خانم سدهی، تهیه خودرو: نیما خداپرست، حسین اشرفی، کرین: منصور ولدخانی، لوکیشن: رامبد کمالی، مجید اقبال، مدیر تولید: محمد علی عزیزی.
سید محسن وزیری، تهیهکننده سینما:
نظارت بر شبکه خانگی مهمتر از سینماست
سید محسن وزیری، تهیهکننده سینما گفت: سینما و تلویزیون برنامهریزیهای مشترک داشته باشند تا تجربیاتشان بتواند یاریرسان یکدیگر باشد.
به گزارش تماشاگران امروز و به نقل از ایکنا، سید محسن وزیری، تهیهکننده سینما با بیان اینکه پلتفرمها به سینما ضربه زدهاند، اظهار کرد: در کشورهای صاحب سینما با فراگیر شدن پلتفرمهای نمایشی سیاستهایی در نظر گرفتهشده که سینما ضربه نخورد، اما در کشور ما به دلیل نبودن قانون کپیرایت، هنر هفتم بابت شکل جدید نمایش ضربات زیادی را متحمل شده است.
وی افزود: مشکلی که برای سینما به وجود آمده، حاد است و اگر بیماری کرونا نیز ریشهکن شود، به این زودیها سینما نتواند رونق گذشته خود را به دست آورد. هیچ شکل نمایشی قادر نخواهد بود جای سینما را برای مردم بگیرد، چون لذت فیلم دیدن گروهی در سالن تاریک، چیزی نیست که بخواهیم آن را با صفحه نمایش تلویزیون عوض کنیم، اما بههرحال وضعیت اقتصادی جامعه سبب شده گرایش به سمت پلتفرمها رواج پیدا کند. یک زوج جوان به همراه دو فرزندشان اگر بخواهند به سینما بروند با هزینههای جانبی که پیش میآید مجبور هستند بیش از صد هزار تومان پول خرج کنند، اما آنها در خانه تنها با ده هزار تومان به خواستهشان میرسند، پس مطمئناً اقبال بهسوی پلتفرمها بیشتر میشود.
*معضلات اخلاقی حاکم بر تولیدات نمایشی در پلتفرمها
فیلمنامهنویس فیلم سینمایی «خانواده کوچک ما» درباره معضلات اخلاقی در تولیدات شبکه نمایش خانگی نیز تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح در برخی از کارهای این حوزه، پوششی را از بازیگران میبینیم که شایسته جامعه ایرانی نیست. این آفت جدا از اینکه سبب رواج این معضلات میشود این سؤال را برای تماشاگر به وجود میآورد که چرا بین تلویزیون و تولیدات پلتفرمها تا این اندازه باید تفاوت وجود داشته باشد؟
وی درباره تغییر نظارت در پلتفرمها نیز اینگونه توضیح داد: در گذشته، وزارت ارشاد بر شبکه نمایش خانگی نظارت میکرد، اما با گذشت زمان وضعیت تغییر کرد و ساترا که مجموعهای زیر نظر تلویزیون است، عهدهدار مراقبت از این عرصه شد، البته هنوز چندان تغییری را در آثار شاهد نبودهایم، اما امیدوارم در آینده این مرکز بتواند کارایی لازم را در بحث هدایتگری داشته باشد.
این تهیهکننده تأکید کرد: شاید عدهای معتقد باشند، چون تولیدات شبکه نمایش خانگی و پلتفرمها در خانه به نمایش درمیآید چندان نیازی نیست که نظارتها پیرامون آن دقیق باشد، درصورتیکه اتفاقاً باید در این رابطه دقت نظر چند برابر باشد، چون شاید نهایتاً ۱۰ یا ۲۰ درصد مردم به سینما بروند، اما فیلمهایی حوزه جدید نمایش را همه میبینند، پس اگر قرار است نظارتی صورت گیرد باید در این بخش دقیقتر از سینما باشد.
این تهیهکننده ادامه داد: مشکل دیگری که در بحث پلتفرمها وجود دارد به انحصار در این حوزه مربوط میشود. در این بخش تنها آدمهای خاص حضور دارند؛ افرادی که اجازه نمیدهند دیگران وارد آن شوند، چون محل جدید فرصت خوب برای مالاندوزی آنها فراهم کرده است. در ضمن بخش جدید صنعت سینما را هم گران کرده است. برای مثال به دستمزدهایی اشاره میکنم که در پلتفرمها به بازیگران داده میشود، زیرا بههیچوجه پولی که در این زمینه هزینه میشود، توجیه ندارد و سینما قادر به پرداخت آن نیست.
*مخاطب پلتفرمها، نمودی از کل جامعه نیست
وی در پاسخ به این سؤال که در بحث کیفی تولیدات شبکه نمایش خانگی را چگونه ارزیابی میکند؟ گفت: کارهایی هستند که در پلتفرمها ساخته شدهاند که کیفیت نسبتاً خوبی هم دارند، اما به لحاظ مفهومی موضوعات که در این کارها مطرح میشود را دوست ندارند. مثلاً در برخی از این تولیدات به خانواده نگاهی ارزشمند نمیشود، حتی بسیاری از خانوادهها ازهمگسیخته هستند، درصورتیکه باید بهواسطه تولیدات نمایشی مروج سبک زندگی ایرانی–اسلامی در کارهایمان باشیم، اما آن چیزی که من میبینیم، نشاندهنده چنین امری نیست.
تهیهکننده «سایههای غم» در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی نیز باید در امر تولید شرکت کنند، بیان کرد: شاید بخش خصوصی چندان علاقهای برای مشارکت در تولید کارهای ارزشی یا مذهبی نداشته باشند، چون فکر میکنند این قبیل تولیدات قادر نیست سرمایه آنها را بازگرداند. در چنین موقعیتی اگر نهادهای مربوطه که در امور فرهنگی و مذهبی مشغول فعالیت هستند در این عرصه ورود داشته باشند، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود، البته این کارها باید توسط افرادی تولید شود که در این حوزه توانایی کار کردن نیز داشته باشند.
*رسانه فرهنگساز باشد
این سینماگر بیان کرد: سینما را تنها وسیلهای برای سرگرمی نمیدانم، بلکه معتقدم این رسانه قادر است فرهنگساز هم باشد و بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند، اما در سینمای فعلی تنها وجه سرگرمی مدنظر است! هرچند در این عرصه نیز نتوانستهایم به کیفیت لازم دست پیدا کنیم. بنابراین نیاز است سازمان سینمایی و تلویزیون با سیاستگذاری منسجم و بلندمدت بتوانند فضای ارزشمندی را بر تولیدات نمایشی حاکم کنند.
وزیری در انتها تأکید کرد: میخواهم در خاتمه به تلویزیون نیز اشاره داشته باشم. سیما برخلاف سینما از آنسوی پشتبام افتاده، چون نظارتهای بیشازاندازه باعث شده این رسانه هر روز مخاطب خود را از دست بدهد، برای همین هم تأکید دارم سینما و تلویزیون برنامهریزیهای مشترک داشته باشند تا تجربیاتشان بتواند یاریرسان یکدیگر باشد.
اخبار
پیشبینی ورایتی از اسکار ۲۰۲۲؛
اصغر فرهادی مدعی بخش بهترین فیلم و کارگردانی شد
در پیش بینی ورایتی از مدعیان اسکار ۲۰۲۲ در بخش بهترین فیلم و کارگردانی، نام اصغر فرهادی هم دیده میشود. به گزارش تماشاگران امروز و به نقل از ورایتی، یک سال بعد از آنکه کلویی ژائو برای فیلم سینمایی «سرزمین آواره ها» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد و در همان سال هم امرالد فنل برای فیلم «زن جوان نوید دهنده» نامزد این شاخه شد، به نظر میرسد در دوره ۲۰۲۲ جوایز اسکار، شاهد حضور پررنگ زنان در این شاخه آکادمی نباشیم.
البته این موضوع به این معنا نیست که فیلمهای خوبی از سوی فیلمسازهای زن ساخته نشده و امکان دارد کارگردانهایی مثل هیل بری برای فیلم «خون مردگی»، سیان هیدر برای فیلم «موخره» و اوا هوسون برای «مادر» بتوانند نامزد اسکار شوند. جالب است بدانید که جین کمپیون برای کارگردانی فیلم «پیانو» در سال ۱۹۹۳ دومین زنی بود که توانست نامزد اسکار شود. همچنین در اسکار سال گذشته کلویی ژائو به دومین کارگردان زن در تاریخ اسکار تبدیل شد که توانسته جایزه بهترین کارگردانی را بگیرد.اما نکته قابل توجه این پیش بینی برای سینمای ایران حضور اصغر فرهادی در نامزدهای احتمالی بهترین کارگردانی است. ورایتی در پنچ مدعی اصلی اسکار کارگردانی، نام افرادی چون ریدلی اسکات، آدام مک کی، جوئل کوهن، لین مانوئل میراندا و گییرمو دل تورو را آورده است. منتقد این وب سایت در پنج مدعی بعدی که برای بخش کارگردانی پیش بینی کرده، نام اصغر فرهادی را در بین فیلمسازهایی مثل استیون اسپیلبرگ، سیان هیدر، جین کمپیون و پدرو آلمودوار قرار داده است. نامهای آشنای دیگری مثل آرون سورکین، دنزل واشینگتن و دنی ویلنوو نیز در پیش بینیهای این وب سایت قرار گرفته اند.اگر «قهرمان» اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در بخش بین المللی اسکار (فیلم های خارجی زبان) انتخاب شود، شانس نامزدی و حتی دریافت جایزه در این بخش را خواهد داشت.ورایتی همینطور پیش بینی خود از نامزدهای احتمالی اسکار بهترین فیلم را به روز رسانی کرده و به نظرش فیلمهای «خانه گوچی»، «به بالا نگاه نکن»، «تراژدی مکبث»، «کینگ ریچارد»، «کوچه کابوس»، «تیک تیک... بوم»، «ریکاردو بودن»، «مادران موازی»، «داستان طرف غربی» و «موخره» نامزدهای احتمالی اسکار ۲۰۲۲ در شاخه بهترین فیلم سینمایی خواهند بود.
کدام واکسن کرونا در ایران مجوز عمره را میگیرد؟
در صورت توافق ایران و عربستان درباره عمره، زائران ایرانی با کدام واکسن موجود در کشور مجوز ورود به عمره را میگیرند؟
مقامهای عربستان سعودی اعلام کردهاند پس از یک سال وقفه، مراسم عمره را به صورت محدود و با حضور زائران خارجی واکسینهشده برگزار میکنند. قرار است ثبتنام این زائران از نهم آگوست، یعنی دوشنبه ۱۸ مردادماه آغاز شود. عربستان اعلام کرده که مجوز عمره در ابتدا به ۶۰هزار زائر در هر ماه داده میشود و در ادامه و تدریجی، این تعداد به دو میلیون زائر در هر ماه افزایش خواهد یافت.ایران هنوز درباره حضور در عمره امسال اعلام برنامه نکرده است. با این حال، اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ قبلا گفته بود که با پایان مراسم حج، عربستان دستورالعمل برگزاری عمره و مجوز ورود عمرهگزاران را صادر کرده است. چندی پیش نیز حجتالاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ گفته بود: کشور میزبان (عربستان) پیام مثبتی مبنی بر پذیرش زائران ایرانی برای عمره داده است. علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم به تازگی ابراز امیدواری کرده که با احیای روابط بین دو کشور زمینه اعزام عمرهگزاران ایرانی نیز به سرزمین وحی فراهم شود. عربستان از اول ماه آگوست، یعنی حدود یک هفته پیش مرزهایش را به روی اتباع خارجی باز کرده است. براساس مقررات این کشور، مسافران خارجی باید دو دُز کامل واکسنهای مورد تایید وزارت بهداشت این کشور را تزریق کرده و گواهی واکسینه بودن تأییدشده توسط مقامهای بهداشتی رسمی در کشور صادرکننده را همراه داشته باشند. «فایزر/بیونتک»، «آکسفورد/ آسترازنکا «، «مدرنا» و «جانسون و جانسون»، چهار واکسنی است که عربستان تا کنون برای ورود مسافران خارجی به این کشور تایید کرده است.همچنین در مقررات سفر به این کشور آمده است، مسافرانی که دو دُز واکسن «سینوفارم» و «سینوواک» را کامل تزریق کرده باشند، در صورت دریافت دُز اضافیِ یکی از آن چهار واکسن تاییدشده در عربستان، پذیرفته میشوند.البته این کشور هنوز درباره نوع واکسنهای مورد تایید برای عمره اظهارنظر رسمی نکرده است، اما در بین واکسنهایی که برای ورود مسافران خارجی به عربستان تایید شده، فقط دو واکسن « آسترازنکا» و «سینوفارم» در ایران موجود است که در صورت حضور زائران ایرانی در عمره، برای صدور مجوز ورود با واکسن سینوفارم نیز شرط تعیین شده است.رییس سازمان حج و زیارت در دیماه ۹۹ که هنوز واکسیناسیون در ایران عمومی و فراگیر نشده بود، اعلام کرد که «در صورت برگزاری مراسم حج تمتع، واکسن کرونای مورد نیاز زائران با قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین میشود.» آن زمان هم درباره نوع واکسنی که قرار بود برای حج تهیه شود، صحبتی نشده بود.وزارت حج و عمره عربستان برای حاضران در مراسمهای حج که در دو نوبت گذشته به صورت محدود برگزار شد، شرط سنی تعیین کرده بود؛ بر این اساس افرادی بین ۱۸ تا ۶۵ سال که واکسینه شده و بیماری مزمن هم نداشتند، اجازه شرکت در مراسم حج تمتع را گرفته بودند. پیشبینی میشود این مقررات در عمره نیز برقرار شود. آمارهای سازمان حج و زیارت همچنین نشان میدهد نزدیک به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ایرانی در نوبت عمره هستند.
اخبار
«ریدلی اسکات» از ونیز جایزه می گیرد
جشنواره بین المللی فیلم ونیز از «ریدلی اسکات» با اعطای جایزه دستاورد «افتخار یک فیلمساز» تقدیر خواهد کرد. به گزارش تماشاگران امروز و به نقل از ددلاین، جایزه «افتخار یک فیلمساز» که پیش از این تحت عنوان جایزه «Jaeger-LeCoultre» اعطا می شود از سال ۲۰۰۶ به سینماگرانی تعلق می گیرد که نقش ویژه و چشمگیری در اعتلای صنعت سینمای معاصر ایفا کرده اند.
عباس کیارستمی، امیر نادری، «آنیس واردا»، «آل پاچینو»، «اسپایک لی»، «سیلوستر استالونه»، «ژانگ ییمو»، «برایان دی پالما» و «تاکشی کیتانو» از جمله چهره هایی مطرح سینمایی هستند که موفق به کسب این جایزه ستاورد سینمایی از جشنواره فیلم ونیز شده اند.
«ریدلی اسکات» بازیگر برنده اسکار انگلیسی جایزه دستاورد جشنواره فیلم ونیز را روز ۱۰ سپتامبر، طی مراسمی در سالن اصلی برگزاری جشنواره ونیز و پیش از اولین نمایش فیلم جدیدش «آخرین دوئل» دریافت خواهد کرد.
«آخرین دوئل» جدیدترین ساخته «ریدلی اسکات» که با بازی «مت دیمون»، «آدام درایور»، «جودی کومر»و «بن افلک» همراه شده است. «اسکات» که ساخت فیلم هایی چون «بیگانه»،«بلیدرانر»، «تلما لوئیس»، «مریخی» و «گلادیاتور» را در کارنامه دارد در مراحل پایان ساخت فیلم «خانه گوچی» قرار دارد که از شانس های اصلی اسکار پیش رو محسوب می شود.
هفتاد و هشتادمین جشنواره بینالمللی ونیز به عنوان قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان امسال از تاریخ ۱ تا ۱۱ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) برگزار میشود.
چند نکته عجیب درباره کتاب مشهور دنیا
«ناطور دشت» از جمله شناختهشدهترین آثار «جی. دی. سلینجر» نویسنده نامدار آمریکایی به شمار میرود که همواره در فهرست مشهورترین آثار ادبی تاریخ قرار دارد.
«جی. دی. سلینجر» نویسنده مشهور آمریکایی «ناطور دشت» را طی یک دهه به نگارش درآورد و پس از منتشر کردن آن به سرعت به موفقیت دست یافت. زمانی که این نویسنده به شهرت رسید و در مرکز توجه قرار گرفت از نیویورک خارج شد و به ندرت با خبرنگاران مصاحبه کرد.
در سال ۲۰۱۷ فیلمی به کارگردانی «دنی استرانگ» درباره داستان زندگی «سلینجر» و اتفاقاتی که او را به یک نویسنده مشهور بدل کرد ساخته شد. با این حال اگر این فیلم یا سایر مقالههای درباره «سلینجر» و اثر مشهورش را مطالعه نکردهاید، شاید برایتان جالب باشد بدانید:
«جی. دی. سلینجر» فقط یک رمان منتشر کرد: «ناطور دشت». این اثر در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. سایر آثار این نویسنده از جمله داستانهای کوتاه و رمانهای کوتاه او نیز پیش از پایان دهه ۶۰ میلادی به چاپ رسیدند. در سال ۲۰۱۳، یعنی فقط چند سال پس از درگذشت «سلینجر» سه داستان از مجموعه آثار او لو رفتند و در اختیار کاربران اینترنتی قرار گرفتند؛ این درحالی است که «سلینجر» وصیت کرده بود این آثار تا مدتها پس از مرگ او منتشر نشوند.سالانه به طور میانگین حدود ۲۵۰هزار نسخه از «ناطور دشت» به فروش میرسد. این یعنی روزانه حدود ۶۸۵ نسخه از این کتاب فروخته میشود. از زمانی که این اثر برای نخستینبار منتشر شد فقط تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۵ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. «ناطور دشت» یکی از ممنوعترین کتابهای آمریکا به شمار میرود. در حقیقت این اثر در سال ۲۰۰۹ در فهرست ۱۰ اثر چالشبرانگیز اتحادیه کتابخانههای آمریکا قرار گرفته بود.این کتاب همچنین به عنوان یکی از آثاری که بیشترین آمار تدریس شدن در آمریکا را دارند شناخته میشود. در فاصله سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۲، «ناطور دشت» کتابی بود که بیش از هر اثر دیگری در دبیرستانهای آمریکا تدریس میشد. در سال ۱۹۸۱ این کتاب همزمان هم به کتابی که بیشترین سانسور بر آن در ایالات متحده اعمال شده است و هم دومین کتابی که بیش از سایر رمانها در مدرسههای عمومی آمریکا تدریس شده بود تبدیل شد. هرگز با اقتباس از کتاب پرفروش «ناطور دشت» فیلمی ساخته نشد. «هولدن کالفیلد» (شخصیت اصلی کتاب ناطور دشت) در بخشی از کتاب میگوید: «اگر فقط یک چیز وجود داشته باشد که از آن متنفر باشم، آن فیلم است. حتی درباره آن با من صحبت نکنید.» به نظر میرسد مسوولان موسسه مسوول انتشار آثار «سلینجر» نیز با «هولدن» همفکر هستند. به رغم اشتیاق فیلمسازان برای اقتباس از این اثر، موسسه «سلینجر» از شکلگیری اقتباس سینمایی از این اثر جلوگیری کرده است.«سلینجر» به عنوان یکی از گوشهگیرترین افراد مشهور شناخته میشد. این نویسنده پس از انتشار و استقبال از «ناطور دشت» زندگیای بسیار خصوصی را برای پایان عمرش انتخاب کرد. او حتی برای جلوگیری از انتشار نامههایی که برای دوستان و طرفدارانش نوشته بود از یک زندگینامهنویس شکایت کرد.«ناطور دشت» از جمله آثار مورد توجه قاتلان مشهور بوده است. «مارک دیوید چپمن»، مردی که در سال ۱۹۸۰ «جان لنون» خواننده مشهور انگلیسی را به قتل رساند در محل جرم ماند و کتاب «ناطور دشت» را خواند. او در اظهارنامهاش به پلیس گفته بود: « مطمئن هستم بخش بزرگی از من «هولدن کالفیلد»، شخصیت اصلی کتاب، است. بخش کوچکی از من هم باید شیطان باشد.» در سال ۱۹۸۹ «رابرت جان برادو» در شبی که «ربکا شیفیر» هنرپیشه آمریکایی را به قتل رساند یک نسخه از این کتاب را در دست داشت. «جان هینکلی جیآر» مردی که در سال ۱۹۸۱ به جان «رونالد ریگان» رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا سوء قصد کرد گفت مبهوت این کتاب شده بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8569/27949/98328
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8569/27949/98329
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8569/27949/98330
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8569/27949/98331
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8569/27949/98332
|
عناوین این صفحه
- «سوگ در خانه» به «تصویر دهم» رسید
- «روزگار جوانی» به پایان راه رسید
- نظارت بر شبکه خانگی مهمتر از سینماست
- اخبار
- اخبار