|
داریوش دالوند مطرح کرد؛
نوجوان برای درک عاشورا نیاز به تصویر دارد
داریوش دالوند تهیهکننده انیمیشن که تجربه ساخت «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند را با موضوع عاشورا در کارنامه خود دارد، درباره تجربه تولید این اثر گفت: در واقع تولید «ناسور» به عنوان ادای یک نذر برای من بود، کاری که احساس کردم که حداقل وظیفه من است و از روی عشق و علاقه و صرف نظر از اینکه چه تمایلات دیگری دارم یا نه، این پروژه را تولید کردم. پیش از هر چیز باید بگویم برای ساخت این انیمیشن از هیچ نهادی پولی نخواستم و تنها مجموعه «آریا انیمیشن» که خودم یکی از مدیران آن هستم، هزینه تولید آن را پرداخت کرد و هیچ نهادی پولی برای تولید این پروژه هزینه نکرد. مساله این است که یک اثر با این حد از اثرگذاری و کیفیت تولید شد اما دولت، ارگانهای غیردولتی، شبه دولتی، بخشهای زیرمجموعه حوزه، زیرمجموعه ارگانهای نظامی و فرهنگی در زمان اکران از «ناسور» حمایت نکردند.
وی با اشاره به اینکه حتی یک بیلبورد تبلیغاتی هنگام اکران برای این انیمیشن در نظر گرفته نشد، بیان کرد: تنها حمایتی که در طول اکران از این انیمیشن شد، همراهی دکتر علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما بود که در جریان جشنواره «پیرغلامان بندرعباس» با بخشهایی از این انیمیشن آشنا و همین مساله سبب شد تا حمایت قابل قبولی از این پروژه داشته باشد و تیزرهایی از «ناسور» را در تلویزیون پخش کرد، هرچند این مساله اتفاق خوبی بود، اما با توجه به اینکه مخاطب رسانه ملی افت کرده است، بازهم نیازمند تبلیغات مکملی مانند نصب بیلبورد بودیم که شهرداری حمایتی از آن نکرد، همچنین واحدهای فرهنگی بسیج که بیلبوردهای خوبی در اختیار داشتند نیز از اکران این فیلم حمایت نکردند.
این تهیهکننده انیمیشن ادامه داد: تمام این تجربهها سبب شد تا به این نتیجه برسم، قبل از اینکه هزینه تولید را کنار بگذارم، باید هزینههای تبلیغات را هم کنار میگذاشتم. معتقدم اگر فیلمسازان میخواهند در این حوزه وارد شوند و خودشان بخواهند به صورت شخصی کار کنند به خاطر داشته باشند که هم زمان هزینه تولید و اکران را آماده کنند. مبادا دوستان فکر کنند که دولت به آنها میگوید دست شما درد نکند که چنین پروژهای را تولید کردهاید.
دولت از هنر حمایت نمیکند
وی در جواب اینکه متاسفانه این ضعف در حمایت از آثار مذهبی گریبانگیر آثار سینمایی و انیمیشن شده است، توضیح داد: به عنوان یک تهیه کننده و سرمایه گذار نه از دولت سرمایه و نه حمایتی برای تولید خواستم، تنها درخواستم این بود که هنگام اکران از «ناسور» حمایت کنند و بیشتر از اینکه به دنبال منافع مادی باشم، به دنبال دیده شدن این کار بودم. برای «ناسور» توانستم تاییدیه چند ارگان مذهبی را دریافت کنم، حتی موفق به اکران این فیلم شدم، اما اکران این انیمیشن مورد هیچ حمایتی قرار نگرفت و متاسفم برای اینکه چنین اثری با این کیفیت ساخته شد و از دید بچههای ایران نادیده ماند.
دالوند در پاسخ به اینکه بارها شاهد این هستیم که مدیران دولتی از اهمیت تولیداتی با موضوع عاشورا میگویند، اما معمولاً پای تولید که میان میآید، عملاً کاری در این زمینه صورت نمیگیرد، گفت: متاسفانه باید بگویم اگر واقعاً حمایتی در این زمینه وجود داشت سینمای ایران به اندازه کافی فیلمسازان باکیفیت و با سوادی دارد که بتوانند رسالت روز خود را ایفا کنند. نمونه این مساله نیز انیمیشن «ناسور» بود که شخصاً آن را تجربه کردم. تاکید میکنم این انیمیشن بدون کوچکترین حمایتی و آن هم با هزینهای کمرشکن و البته با کیفیت مناسب و دریافت تاییدیه از حوزه علمیه، مورد حمایت هیچ ارگانی آن هم در زمان اکران قرار نگرفت. فکر میکنم یکی از دلایلی که از این انیمیشن حمایت نشد این است که بخشهای دولتی، شبه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، نظامی و …، هیچ حمایت ریالی هنگام تولید از این انیمیشن نکرده بودند، به عبارتی این انیمیشن و موفقیت آن جزو رزومه آنها قرار نمیگرفت. به نظر من همین مساله باعث شد تا اولویت حمایت در زمان اکران را به تولیداتی بدهند که روی آن سرمایه گذاری کرده بودند و حالا باید هنگام اکران از آن حمایت میکردند.
وی ادامه داد: به خاطر دارم به مجموعه شهرداری وقت گفتم که شما در ماههای محرم و صفر تعداد زیادی بیلبورد یا لایت باکس را به نمادهای گرافیکی از محرم و واقعه عاشورا اختصاص میدهید، حالا که تمام فریمهای این انیمیشن تبدیل به عکسهای باکیفیت شده است، خوب است که از این عکسها در سطح شهر استفاده کنید و دیگر پول گرافیست ندهید، حتی از این پیشنهاد هم حمایت نکردند، در صورتی که گفته بودم هزینه چاپ را هم خودم پرداخت میکنم.
هیچ گاه به نبوغ فرماندهی امام حسین (ع) پرداخته نشده است
وی در پاسخ به این پرسش که در جامعه امروزی ما برای تولید آثاری با موضوع عاشورا به خصوص در حوزه انیمیشن چه اندازه نیاز احساس میشود، توضیح داد: زمانی متوجه شدم که بخشهایی از فضایی که برای واقعه عاشورا ترسیم میشود، در حال خرافه زایی است و بخشهایی نیز توسط تاریخ به درستی بازگو نشده است. به عنوان مثال به نبوغ نظامی و فرماندهی جنگی امام حسین (ع) در واقعه عاشورا پرداخته نمیشود، در بخشهایی که اباعبدالله احساس میکرد اردوگاه آب نیاز دارد، به هیچ عنوان درخواست آب نمیکرد، بلکه فرمانده ارتش خود حضرت ابوالفضل (ع) را برای گرفتن آب میفرستاد، این نبوده است که امام برای آب التماس کند. این واقعه برای چه باید اینقدر زمان ببرد، مگر به شهادت رساندن این تعداد کم برای لشکری به این بزرگی سخت بوده است؟ هیچ گاه به این مطالب اشاره نشده است، در واقع چنین مسائلی اصل مطلب است که یک فرد تا چه اندازه میتواند نبوغ نظامی داشته باشد که بتواند این جنگ را طولانی کند، چرا به این مساله اشاره نمیشود که اصلاً چرا این جنگ باید اینقدر طولانی شود و فلسفه اخلاقی آن چیست، در واقع این مدت زمان سبب شد تا تمام طوایف اطراف ببینند، بشنوند و راوی این اتفاق باشند، برای اینکه در اردوگاه دشمن گفتگو راه بیفتد گفتگویی که منجر به شک شود. تمام این اتفاقات با یک هوشمندی و فرماندهی اتفاق افتاده که هیچگاه دیده نشده است.
دالوند گفت: متاسفانه به چنین مسائلی در هیچ روضهای پرداخته نمیشود. معتقدم «ناسور» روضهای بود که در پخشهای تلویزیونی مخاطبان بسیاری را پای منبر خود نشاند و به مدرن ترین شیوه فلسفه عاشورا را باز کند. در واقع هنگام تولید «ناسور» به این نتیجه رسیده بودم که منبر دیگر پاسخگوی نیاز نسل نوجوان و کودک ما نیست، این نسل دیگر نمیتواند پای منبر بنشیند چرا که حوصلهاش سر میرود، به همین دلیل کودکان و نوجوانان ما برای درک واقعه عاشورا نیاز به تصویر دارد و همین نیاز سبب شد تا بخواهم «ناسور» را بسازم. خوشبختانه ما این پروژه را به پایان رساندیم و تمام تلاش خود را برای اکران این انیمیشن انجام دادیم.
انیمیشن نیاز به حمایت مداوم دارد
وی در جواب این سوال که اگر شرایط مناسب فراهم شود باز هم اثر یا مجموعهای با مضامین مذهبی تولید میکنید؟ بیان کرد: خیال داشتم برای چهارده معصوم (ع) پروژهای را تولید کنم، در واقع برای «ناسور» از مدل گرافیکی استفاده کردیم که به نوعی محدودیتهای کار در رابطه با معصوم (ع) را زیرپا گذاشتیم، تصمیم داشتیم این مدل را برای سایر معصومین (ع) نیز استفاده کنیم، اما با تجربهای که با «ناسور» داشتیم ترجیح دادیم که فرار را بر قرار ترجیح دهیم.
این تهیه کننده انیمیشن در پاسخ به این سوال که از نظر شما مدیران دولتی در شرایط فعلی و با توجه به اهمیت تربیت مذهبی نسل جدید با استفاده از هنر، چه برنامهای برای حمایت از تولید آثار هنری باید داشته باشند، توضیح داد: همیشه تاکید کردهام اگر قرار است از هر صنعت و هنری حمایت شود، این حمایت باید یک روال مشخص، مداوم و بدون نوسان داشته باشد، تصور کنید امسال مصوبهای تایید میشود که برای حوزه انیمیشن ۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود، آن وقت این بودجه در سالهای بعد کم یا کلاً حذف میشود، این گونه حمایتها بیشتر به انیمیشن آسیب میزند، در چنین شرایطی نیروهای بسیاری به دلیل بودجه تزریق شده وارد این صنعت میشوند اما سالهای بعد به دلیل قطع شدن بودجه مورد نظر، تمام این نیروها بیکار میشوند که همین مساله باعث ایجاد تنش و آسیب به افراد و در نهایت نزول بیشتر انیمیشن میشود. به همین دلیل پیش از هر چیز باید دید میتوان یک بودجه یک نواخت جدا از اینکه چه کسی رییس جمهور، وزیر، رییس سازمان صدا و سیما است، برای مثلاً حوزه انیمیشن در نظر گرفته شود و تحت تاثیر هیچ مدیری نباشد.
دالوند در پایان گفت: مساله بعدی این است که انیمیشن ایران پیش از هر چیز نیازمند حمایت لوجستیکی است، انیماتورهای ما به خوبی میدانند چگونه انیمیشن بسازند، ما نیاز داریم که انیمیشنهایی که تولید میشود چه در داخل و چه در خارج از کشور به خوبی دیده و خریده شود، باید کاری کنیم که این تولیدات توسط کشورهای دیگر خریداری شود، به عنوان مثال «ناسور» میتوانست در ۵۰ کشور نمایش داده شود، اما چنین حمایتهایی صورت نگرفته است. در واقع فرهنگ طی ۲ دهه گذشته اولویت نبوده و به حاشیه رفته است، به همین دلیل زیرمجموعههای فرهنگی آسیب دیدهاند. اگر دولت نمیتواند حمایت دائم از انیمیشن داشته باشد، بهتر است این حمایت را تا زمانی که بتواند به صورت مداوم آن را انجام دهد، شروع نکند.
نسرین مقانلو در آیین افتتاحیه «خیریه هنرمندان مهرآفرین»؛
هنرمندان به محلی برای مطرح کردن مشکلاتشان نیاز دارند
به نقل از مشاور رسانهای موسسه، مراسم افتتاحیه «خیریه هنرمندان مهرآفرین» با حضور چهرههای چون زهرا عابدینی (معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور)، قطبالدین صادقی (مدرس، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون)، فاضل ململی (حامی خیریه هنرمندان مهرآفرین) و اعضای هیأت مدیره همچون محمدحسین لطیفی، فرهاد قائمیان، نسرین مقانلو، حسین مسافرآستانه، ناصر شیردل، علیرضا حقیقی، فرانک جابری و محسن زارعاشکذری در دفتر این موسسه برگزار شد.
محسن زارعاشکذری (مدیر عامل موسسه) در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان درباره اهداف «خیریههنرمندان مهرآفرین» و دلیل تأسیس این موسسه مردم نهاد گفت: متأسفانه شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادیناشی از آن زندگی معیشتی مردم و به خصوص هنرمندان را با سختیهای بسیاری مواجه کرده است. همانطور که ازاسم موسسه مشخص است، این نهاد قصد دارد با هدف اشتغالزایی، اعطای وام، بیمه و... به قشر فرهیخته کشورخدمات مختلفی را ارائه دهد. شایسته هنرمندان کشور نیست که به آنان کمک مالی شود و ما نیز در موسسه قصدنداریم این رویه را در پیش بگیریم. هنرمندان با انجام فعالیت هنری زنده هستند، مرگ هنرمند زمانی رقم میخورد کهوی را به هر دلیل ممکن از انجام کار بازدارند. وی افزود: «خیریه هنرمندان مهرآفرین» با یاری خداوند متعال و با حضور بزرگان عرصه هنر قصد دارد بحثاشتغالزایی هنرمندان را به طور جدی در دستور کار قرار دهد. از دل تولیدات موسسه نیز چندین نفر چه در پشتصحنه و چه در مقابل دوربین مشغول به کار میشوند. بزودی جزئیات دقیق این طرح رسانهای خواهد شد.در ادامه این نشست زهرا عابدینی گفت: باعث افتخار است که در خدمت هنرمندان کشورم هستم. در ابتدا بایدعرض کنم افتتاح «خیریه هنرمندان مهرآفرین» اقدام بسیار مثبتی بود و امیدوارم در آینده شاهد اتفاقات مثبت وتأثیرگذاری از سوی این موسسه باشیم. تا پیش از اعطای مجوز برای تأسیس این موسسه بسیاری از هنرمندان برای رسیدگی به مشکلاتشان به سامانههای دولتی مراجعه میکردند. برای دولت نیز وجود یک پایگاه اجتماعی برایهنرمندان بسیاری ضروری بود زیرا جایگاه و اهمیت این حوزه را نمیتوان با هیچ چیز دیگر مقایسه کرد.وی افزود: تجربه ثابت کرده که در اتفاقات مهم کشور همیشه پیام هنرمندان برای مردم از اهمیت و جایگاه ویژهایبرخوردار بوده است. دولت نیز خود را موظف میداند از تمامی هنرمندان مراقبت به عمل آورد تا خدایی نکرده شأن افراد زیر سوال نرود و از ظرفیتشان هم استفاده بهینه شود. به عنوان مثال در معضل بیآبی خوزستان بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان ورود کردند و به لطف خداوند پول زیادی جمعآوری شد که همین قدرت و نفوذ چهرههای شناخته شده را در میان مردم نشان میدهد. نسرین مقانلو از اعضای هیأت مدیره این موسسه نیز ضمن تشکر از دکتر عابدینی برای حضور در این مراسم، به مشکلات مالی این روزهای برخی از هنرمندان اشاره و خاطرنشان کرد: حرفه ما احتیاج به نهادی دارد که هنرمندان بتوانند بدون دغدغه و با خیالی آسوده مشکلاتشان را بیان کنند. در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از هنرمندان کشورمان به خصوص اهالی تئاتر خانهنشین شدهاند و در این میان هیچکس نیز به فکر چارهای برای حال این افراد نیست. تحمل مشکلات مالی برای هنرمند بسیار سخت است زیرا این افراد به غیر از امور هنری به کار دیگری نمیتوانند مشغول باشند. امیدوارم بتوانیم در آیندهای نه چندان دور خدمات ارزندهای به جامعه هنری ارائه کنیم.
محمدحسین لطیفی رئیس هیأت مدیره «خیریه هنرمندان مهرآفرین» در ادامه این مراسم با اشاره به حفظ رعایت قانون کپی رایت که یکی از دغدغههای روز هنرمندان است، گفت: همانطور که دوستان حاضر در مراسم اشاره کردند هنرمندان در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبرو هستند و رسیدگی به امور افراد نیز همیشه بسیار کند پیش میرود. یکی از مشکلاتی که ضرر و زیان بسیاری به هنرمندان وارد کرده مسئله قانون کپی رایت است. من همیشه به عنوان پرچمداردفاع از هنرمندان برای به رسمیت شناختن این قانون تلاش بسیاری را انجام دادهام و با مدیران نیز رایزنیهای بسیاری داشتهام. تاکنون سرمایههای بسیاری از نبود این قانون به هدر رفتهاند و همانطور که دوستان اهل فن میدانند از بین رفتن سرمایه نیز بیکاری و خانهنشینی افراد را به دنبال خواهد داشت. امیدوارم این معضل هر چه زودتر توسط مدیران حل و فصل شود تا کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیرد.
قطبالدین صادقی از دیگر مهمانان حاضر در این افتتاحیه در ابتدا با اشاره به نقش مهم فرهنگ در رشد و اعتلایکشورها خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای شهرهای بزرگ وجود ساختار و نهادهایی است که زندگی افراد را به سمت فرهنگیتر شدن سوق میدهد و فکر میکنم اگر در جامعهای چنین ویژگی وجود داشته باشد جای تحسین بسیار دارد. متأسفانه طبق آماری که چندی پیش منتشر شد حدود ۱۳ - ۱۴ میلیون پرونده قضایی در کشور وجود دارد که ۹۵ درصداین پروندهها مربوط به خویشاوندان جامعه است.
وی افزود: وجود هنر و هنرمند در جوامع نقش بسزایی در کاهش این میزان از خشونت ایفا میکند به شرطی که به آنبه اندازه کافی بها داده شود. در همه جوامع پیشرفته نیز خلأهای موجود را هنرمندان آن جامعه پر میکنند و این نقشپررنگ مقوله هنر را نشان میدهد.
صادقی درباره قدرت هنرمندان در پیشبرد امور عامالمنفعه گفت: یادم میآید به لطف استاد عزتا... انتظامی برای کمکبه هنرمندان پیشکسوت از جمله ایرن، داریوش اسدزاده و رضا کرمرضایی که به خاطر کسالت در مقطعی خانهنشینشده بودند مقادیر زیادی پول جمعآوری شد. هیچ وقت از خاطرم نمیرود که آقای انتظامی وقتی تصمیم به انجام اینکار گرفتند به خاطر اعتبار بالای ایشان، در این کار خیر مشارکت فوقالعادهای صورت گرفت، در حالی که هیچ کس به فکر این هنرمندان نبود. تلخترین روزهای زندگی من مربوط به زمانی بود که به دیدار این هنرمندان میرفتم.
این بازیگر و کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که طی دو – سه سال گذشته به طور رسمی منتشر شددر کشور ۱۵۰ هزار فارغالتحصیل رشته تئاتر داریم که از این تعداد ۸۰ هزار نفر این رشته را رها کردهاند و به کار دیگریمشغول به کار شدهاند. از ۷۰ هزار نفر باقی مانده نیز تنها ۱۷ هزار نفر موفق به حضور در کاری شدهاند که این جایتأسف بسیار دارد. ضمن اینکه این آمار مربوط به قبل از شیوع ویروس کرونا است و اوضاع در حال حاضر وضعیت بغرنجتری دارد. وی با ابراز خوشحالی از تأسیس نهادهای خیریه و لزوم توجه بیشتر به هنرمندان گفت: وجود این نهادهابرای کمک به کسانی که روزگار آنها را از چرخه بیرون انداخته بسیار مفید است. ضمن اینکه طبق گفتههای اعضا گویا یکی از اهداف اصلی این موسسه بحث اشتغالزایی هنرمندان خواهد بود که جای امیدواری بسیاری دارد. اگر چه همینامر نیازمند تخصیص بودجه از سوی دولت است، اما اطلاع دارم در کشورهای پیشرفته برخی شرکتهای معتبر تجاریبه جای پرداخت مالیات میتوانند وارد این امور عامالمنفعه شوند. حال اینکه در ادامه این بودجه به چه شکل عادلانه و صحیحی خرج هنرمندان شود باید دوستان اهل فن نظر بدهند و درباره آن تصمیمگیری کنند. نفس عمل که بسیارصحیح است و آن را تحسین میکنم.محسن زارعاشکذری نیز در انتهای این مراسم درباره وضعیت اعطای نمایندگی موسسه «خیریه هنرمندان مهرآفرین» به شهرستانها گفت: به همراه اعضای هیأت مدیره تصمیم گرفتهایم بحث واگذاری اعطای نماینده موسسه را بهشهرهای مختلف نیز عملی کنیم تا علاوه بر هنرمندان حاضر در پایتخت به هنرمندان سایر شهرها نیز خدمترسانی انجام گیرد. مذاکرات اولیه انجام شده و به احتمال فراوان در آیندهای نزدیک «خیریه هنرمندان مهرآفرین» در شهرهای خوزستان، یزد، اصفهان، کرمان و استان البرز نیز آغاز به کار خواهد کرد. در پایان مهمانان حاضر در مراسم با دریافت لوحهایی به عنوان سفیر افتخاری موسسه «خیریه هنرمندان مهرآفرین» برگزیده شدند و از آنان برای حضور در این افتتاحیه قدردانی به عمل آمد.
منصور ضابطیان مطرح کرد؛
برنامهسازی محرمی با نوستالژی کودکی
منصور ضابطیان درباره ویژه برنامه «بر بوی زلف یار» که از ابتدای ماه محرم روی آنتن رادیو صبا رفته است، گفت: «بر بوی زلف یار» ویژه برنامه محرمی است که من عضو کوچکی از برنامه بودم که اجرا را بر عهده داشتم و تهیه کنندگی و سردبیری با خانم زهرا قائدی است. در این برنامه مجموعهای روزانه از قصههای کوتاه، تصنیفها و نکاتی مطرح میشود که به حال و هوای محرم نزدیک است و علاوه بر این حال و هوای محرمی، جنبههای ادبی قصهها و متنها هم مورد ملاحظه قرار گرفت.
ضابطیان درباره قصههایی که در این برنامه خوانده شد و تغییرات آنها بیان کرد: وقتی میخواهید قصهها را برای مخاطب رادیویی بخوانید باید تغییراتی در آنها بدهید که ما هم با توجه به حال و هوا و فضایی که داشتیم تغییراتی در قصهها اعمال کردیم.
این مجری تلویزیون با اشاره به برنامه سازی در ایام محرم و صفر عنوان کرد: ما در «رادیو هفت» هم که برنامه میساختیم وقتی به محرم و صفر میرسیدیم با این فضای خاص همراه میشدیم و همان زمان هم تلاش داشتیم برنامهای به خروجی برسد که مشابه آن در تلویزیون نباشد هدفمان هم این بود که به نوعی مثل خیلی از مردم ایران با این فرهنگ و این حال و هوا همراه شویم.
وی درباره برنامه ایده آل خودش در ایام محرم عنوان کرد: تلویزیون و رادیو در مناسبتهای ملی و مذهبی رنگ آن مناسبات را میگیرد و از جنبههای مختلفی میتوان به آن پرداخت. اگر درباره خودم و برنامهای که دوست دارم در آن سهیم باشم بخواهم صحبت کنم علاقهام پرداختن به همان حال و هوای ماه محرم از نوعی است که در کودکی دیدهایم. محرم هایی که عرفی، بیآلایش و ساده بود و اگر قرار باشد خودم با این فضا برنامه سازی کنم سعی میکنم از خیلی از رنگ و لعاب هایی که در این سالها به این آئین اضافه شده است پرهیز شود و برعکس آرامش مجالس روضه خوانی را داشته باشد.
این مجری و برنامه ساز درباره برنامه رادیویی «بر بوی زلف یار» نیز یادآور شد: در اینجا قصههایی خوانده میشود که به حضور مردم در مجالس روضه خوانی و یا قصهها و متونی که به محرم هایی که در کودکی و زمان جنگ تجربه میکردیم، میپردازد. من آن بیآلایشی و زلالی محرم های آن دوره را خیلی دوست دارم و اطمینان دارم مردم هم آن فضا را بیشتر دوست دارند. در این برنامه هم، نویسندگان مجموعه قصههایی را تهیه کردند که به سمت چنین حال و هوایی رفته است. سارا کنعانی از جمله نویسندگانی است که برای برنامه مینویسد و متنهایی بسیار زیبا و با حال و هوای محرم به نگارش درمیآورد یا در برنامه اشعاری خوانده میشود که تشبیهها و استعارههایی مرتبط با این ایام دارد و ترجمه تصویری اینها میتواند در قالب یک برنامه تلویزیونی هم مطرح شود.
ضابطیان درباره بازسازی و پردازش تصاویر و فیلمهای مربوط به عزاداریها و بعد استفاده از آنها در تلویزیون تصریح کرد: قطعاً در هر دورانی یک بازآفرینی روی متریال های قدیمی نیاز است برای مثال ارجاع میدهم به برنامهای که در اواخر دهه ۸۰ میساختیم؛ «نقره» که نخستین برنامهای بود که به نوستالژیهای دهه ۶۰ میپرداخت. در این برنامه برای پخش یک کارتون و اثر نوستالژیک ساعتها کار میشد که قبل و بعد آن تصویر چه پخش شود و چه دیالوگی گفته شود و چه طراحی داشته باشد ولی متأسفانه بعد آن دیدیم که آنتن تلویزیون را روی آرشیو آثار قدیمی و نوستالژیک دایورت کردند.
وی اضافه کرد: این نوع بازپخش برنامه جذابیتی ندارد و باید یک بازآفرینی صورت بگیرد و برای یک برنامه تلویزیونی باید آن را به زبان جدیدی ترجمه کنید.
اخبار
پیام تسلیت معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در پی درگذشت صلاحالدین علامه زاده
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در پی درگذشت استاد صلاحالدین علامه زاده هنرمند معرق پیام تسلیت داد.
به گزارش امتیاز، علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در پی درگذشت استاد صلاحالدین علامه زاده هنرمند معرق پیام تسلیت داد.
انا لله و انا الیه راجعون
و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی جرس کاروان از رحیل مسافری خبر میدهد که در سکونی آغازی بی پایان را می سراید. درگذشت هنرمند پیشکسوت و چهره ماندگار هنر معرق ایران مرحوم استاد صلاح الدین علامه زاده موجب اندوه و تأثر فراوان گردید.این هنرمند صاحب سبک در معرق با برگزاری نمایشگاههای مختلف در بسیاری از کشورها علاوه بر معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و ارائه آثاری ارزشمند، مشارکت خلاقانه و اخلاقی در فعالیتهای فرهنگی و هنری از جمله تعلیم هنر معرق تحت نظارت و سبک خاص خودش به نابینایان داشت که کارنامهای درخشان و نامی نیک از خود به یادگار گذاشت.اینجانب با تجلیل از یک عمر خدمات فرهنگی و هنری استاد علامه زاده بویژه همکاری خالصانه و خدمات فرهنگی و هنری آن مرحوم با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضایعه فقدان ایشان را به مردم هنردوست ایران، اصحاب فرهنگ و هنر، دوستداران و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت میگویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.
علیرضا زندوکیلی
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران--
آغاز اکران مستند «آیدین» در سینماهای «هنر و تجربه»
فیلم مستند «آیدین» که روایتی از زندگی بازیکن فقید بسکتبال ایران با صدای پرویز پرستویی است، از 2 شهریور ماه در سینماهای «هنر و تجربه» اکران خواهد شد.
به گزارش امتیاز، اکران فیلم مستند «آیدین» به کارگردانی اشکان مهریار و تهیهکنندگی مهدی برجیان از روز دوم شهریور ماه در سینماهای «هنر و تجربه» آغاز میشود.فیلم مستند «آیدین» روایتی با صدای پرویز پرستویی، از زندگی آیدین نیکخواه بهرامی بازیکن فقید بسکتبال ایران است. آیدین نیکخواه بهرامی پس از قهرمانی تیم ملی در جام ملتهای آسیا در سال 2007 میلادی و کسب سهمیه المپیک، در حالی که تنها چندماه به حضورش به همراه تیم ملی در المپیک پکن باقی مانده بود، در جاده چالوس در یک سانحه رانندگی درگذشت. در خلاصه داستان این فیلم مستند آمده است: « فیلم مستند «آیدین» روایتی است با صدای پرویز پرستویی از زندگی بازیکن فقید بسکتبال ایران، آیدین نیکخواه بهرامی. خاطره گویی از زبان خانواده و همبازیهای آیدین نه تنها این مستند را جذاب کرده، بلکه شخصیت این اسطوره فقید را به علاقه مندان و به خصوص نسل جدید بسکتبال معرفی کرده است.»فهرست عوامل فیلم مستند «آیدین» عبارت است از: کارگردان: اشکان مهریار، تهیه کننده: مهدی برجیان، گوینده متن: پرویز پرستویی، مشاور پروژه: یوسف حاتمیکیا، مجری طرح: مهیار لؤلؤ، سرمایه گذار: علی ملک آرایی، مدیر فیلمبرداری: وحید قلی زاده زحمتکش، تصویربرداران: امیرحسین قلی زاده زحمتکش، سپهر میکائیلیان و جفری آیس فولگر، تدوین: محمد تنکابنی، دستیار تدوین: امیرحسین مدبر، اصلاح رنگ و نور جلوه های ویژه بصری: آرمین به امید حق، صدا بردار: مهراد خورشیدی، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی، نویسنده گفتار متن: موحد تاری مرادی مطلق، مدیر تولید: کامران مدبر، دستیار کارگردان: ارژنگ درویش، موسیقی متن: مهرداد اسماعیل پور، خواننده تیتراژ: آمین، عکاس صحنه: علیرضا زینعلی، مشاور رسانهای: آزاده فضلی.
مسعود دلخواه مطرح کرد؛
مسئولان حرف و عملشان یکی باشد
مسعود دلخواه نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره مطالباتی که هنرمندان تئاتر از دولت جدید دارند، گفت: به طور کلی معتقدم پرداختن به ریشهها به جای تجویز مسکن مهمترین موردی است که باید به آن توجه کرد. ریشهیابی و آسیب شناسی مشکلات از تزریق موقتی دارو اهمیت بیشتری دارد و باید به دنبال درمان دایمی باشیم. البته اگر اعمالمان با حرفهایمان همخوانی داشته باشد اتفاقات به درستی رخ میدهد چون متاسفانه مدیران ما به حرفهایی که میزنند و شعارهایی که میدهند، عمل نمیکنند در حالی که ما معمولاً شعارهای بدی نمیدهیم و اگر به همین حرفها و شعارها عمل کنیم، بسیاری از مشکلات حل میشود.وی ادامه داد: در واقع همخوانی حرف و عمل اولویت اصلی برای هر مسئول جدیدی است که بر مسند امور قرار میگیرد و اساساً انسانهای خوب با همین ویژگی شناخته میشوند. ۲ انسان بزرگی که همیشه از این ویژگی مثبتشان یاد میشود حضرت علی (ع) و حضرت مسیح هستند که اعمال و رفتارشان با یکدیگر همخوانی داشته است. در واقع این ویژگی را همه انسانها باید مد نظر قرار دهند مخصوصاً افرادی که مسئولیت زندگی دیگران به اعمال و رفتار آنها بستگی دارد.
لزوم یکدست شدن سیاستگذاریها
این مدرس تئاتر درباره اولویت دیگری که سیاستگذاران و مدیران دولت جدید برای حمایت از هنرمندان باید مد نظر قرار دهند، عنوان کرد: مساله مورد توجه دیگر یک دست شدن سیاستگذاری ها است به این مفهوم که از سیاستگذاری نهادهای موازی درباره یک مساله جلوگیری شود و به عنوان نمونه وقتی یک فیلم، تئاتر و یا یک کنسرت از وزارت ارشاد مجوز میگیرد این مجوز باید اعتبار داشته باشد و نهاد و وزارتخانه دیگری نتواند آن را ملغی کند. از بین رفتن سیاستهای چندگانه در حوزه فرهنگ و هنر باید یک نگرش ناب باشد تا به تعالی فرهنگ و هنر بیانجامد. کارگردان «مفیستو» متذکر شد: گرفتن تصمیمات مختلف از نهادهای متفاوت و وجود سیاستهای چندگانه مانند این است که به ماشینی که خراب شده و نیاز به هل دادن دارد از چند جهت فشار بیاوریم در حالی که ماشین به جای حرکت کردن در جای خود درجا میزند. با چنین مشکلاتی نمیتوان برای تئاتر کشور برنامهریزی طولانی مدت کرد چون دیدگاهی وجود ندارد اما اگر شایسته سالاری مورد توجه قرار گیرد و هرکس سرجای خود باشد و در انتخاب مدیران و سیاستگذاران هر حوزه دوست و رفیق بازی کنار گذاشته شود میتوانیم به سمت سالم سازی فضای اجتماعی و فرهنگی هنری مملکت حرکت کنیم. البته این مسایل همگی در حد آرزو هستند و نمیشود یک شبه هم ره صدساله رفت اما اگر چشم اندازمان رسیدن به جامعهای سالم باشد باید در مسیر سالم سازی فضای فرهنگی جامعه قدم برداریم. دلخواه یادآور شد: انتخاب مدیر و مسئول آگاه و دغدغه مند که درباره حوزه مورد نظر شناخت و تخصص داشته باشد یکی دیگر از مطالباتی است که باید جدی گرفته شود چون شاهد هستیم مسئولانی که هیچ ارتباطی با حوزه مورد نظر ندارند بر مسند قرار میگیرند. گاهاً به افرادی مسئولیت سپرده شده است که تا به حال شاهد یک تئاتر یا کنسرت موسیقی نبوده و یا اصلاً قدم در یک گالری نگذاشتهاند. این اتفاق مانند این است که به من که تخصصم در زمینه بازیگری و کارگردانی است بگویند بیا و شیمی تدریس کن. متاسفانه چنین مسئولانی حتی در کنار خود یکی دو مشاور آگاه و متخصص هم قرار نمیدهند تا به آنها کمک کنند.
نمیتوان مردم را بدون هزینه به خود جذب کرد
وی با اشاره به لزوم جلب اعتماد مردم، بیان کرد: نکته مورد توجه دیگر ترمیم اعتماد بین مردم و سیاستمداران است و ارزشش را دارد که به هر شکل ممکن این ترمیم اعتماد صورت گیرد. نمیتوان مردم را بدون صرف هزینه به خود جذب کرد که گاهی اوقات این هزینه مادی است و در مواقع دیگر معنوی و یا خرج کردن اعتبار و آبرو اما در هر صورت ارزشش را دارد که برای جلب اعتماد مردم، هزینه داد. البته این مساله تنها خواست هنرمندان نیست بلکه خواست همه مردم است چون جامعه نیاز به هوای سالم و امنیت دارد. همچنین نکته دیگر این است که تلاش کنیم از سیاست زدگی دور شویم و همه چیز را سیاسی نکنیم. البته در مملکت ما از قیمت گوشت و مرغ گرفته تا سینما و تئاتر و ورزش آلوده به سیاست شده است اما اگر تا این حد همه چیز را سیاسی کنیم حقیقت پنهان و مصلحت حاکم میشود. اگر بتوانیم به چنین بینشی دست پیدا کنیم اتفاقات خوبی در انتظارمان خواهد بود. وی در پایان صحبتهایش با اشاره به افسردگی نسل جوان تئاتر در این شرایط عنوان کرد: باید حمایتها در شأن جامعه تئاتر باشد. متاسفانه جوانان و دانشجویان ما بسیار افسرده هستند و حتی برخی از دانشجویان و هنرجویان من به فکر خودکشی افتادهاند اما با امید دادن به آنها از این فکر مخرب منصرفشان کردیم. امیدوارم به این جوانان امید واهی نداده باشیم. باید برای حل مشکلات، تعارف را کنار بگذاریم تا بتوانیم از این بحرانِ نبود امنیت شغلی، ناامیدی، کرونا و مشکلات اقتصادی عبور کنیم و امید را به جامعه باز گردانیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8575/27988/98436
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8575/27988/98437
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8575/27988/98438
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8575/27988/98439
|
عناوین این صفحه
- نوجوان برای درک عاشورا نیاز به تصویر دارد
- هنرمندان به محلی برای مطرح کردن مشکلاتشان نیاز دارند
- برنامهسازی محرمی با نوستالژی کودکی
- اخبار