|
عدم حضور اسامی هنرمندان عرصه تئاتر در مراسم «هفته هنر انقلاب»
سهم آذررنگ از چهره سال هنر انقلاب
برای چهارمین سال متوالی حوزه هنری در حرکتی با عنوان «هفته هنر انقلاب» به مناسبت شهادت مرتضی آوینی، در فرایندی هنرمندی را انتخاب میکند تا از او بابت فعالیتش در حوزههای مربوط به انقلاب تقدیر شود. مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی و مسعود شجاعی طباطبایی شخصیتهایی بودند که در سه دوره این جشنواره حوزه هنری موفق به دریافت جایزه شده و از آنان با عنوان هنرمند معیار نام برده شده است. البته هر سه هنرمند مطرح شده از دل حوزه هنری برآمدهاند و چهرههایی چون سرهنگی و شجاعی در ابعاد مختلفی با حوزه هنری همکاری میکنند.
امسال نیز اسامی حمید حسام، محمدرضا دوست محمدی، حسن روحالامین، محمد حسین مهدویان و مهدی نقویان به عنوان هنرمندان مطرح برای دریافت جایزه هنرمند سال انقلاب مطرح شده است که به انحا مختلف با حوزه هنری همکاری داشتهاند. نکته قابل توجه در برگزاری چهار دوره این مراسم فقدان و عدم حضور اسامی هنرمندان عرصه تئاتر است. اگرچه در سه جایزه، سهم سه رشته گرافیک، سینما و کتاب یک جایزه بوده است؛ اما با نگاهی به نامزدهای امسال میتوان دریافت که حوزه هنری چندان توجهی به شخصیتهای تئاتری نداشته است و اصولاً کسی را در رده شخصیتی چون محمدحسین مهدویان ندیده است.
طبق بررسیها متوجه شدهایم دفتر هنرهای نمایشی نام حسین فدایی حسین، نویسنده نمایشنامههای مذهبی و داوود فتحعلی بیگی، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایشهای ایرانی را برای دریافت نامزدی این جایزه به دفتر هفته هنر انقلاب معرفی کردهاند و بدون اعلام دلایلی، نام این هنرمندان در فهرست نهایی درج نمیشود. البته درباره انتخاب این دو چهره جای بحث بسیار است. با این حال نکته روشن آن است ملاک انتخاب هنرمند این هفته برای عموم مشخص نیست. همه چیز میتواند به تصور ما از هنرمند انقلابی بازگردد و البته کارنامه هنری او.
در این وانفسا به نظر میرسد شخصیتها و چهرههای تصمیمگیرنده چندان از تاریخچه و فعالیتهای دیگر هنرمندان آگاه نیستند. به عبارت دیگر، دایره تصمیمات حوزه هنری برای هفته هنر انقلاب از محدوده خیابان سمیه فراتر نمیرود. مثال خوبش تئاتر است. شاید برای برخی از آگاهان تاریخ هنر انقلاب مشهود باشد که دو هنر موسیقی و تئاتر، نخستین گامهای عمده هنری در بسط و توسعه مفاهیم انقلابی بوده است. حتی در دوران جنگ هشت ساله، فارغ از فیلمهای روی پرده، این تئاتر بود که در جبههها به بخشی از برنامه فرهنگی جنگ بدل میشود. به عبارت دیگر، تئاتر هنری بود که همواره در دل ماجرای انقلاب حضور داشته است. حتی در بزنگاههای دوران کنونی، پیش از سینما یا موسیقی، این تئاتر بوده موضوع مطرح شده را دستمایه قرار داده است. یافته شدن پیکر شهدای غواص یا فاجعه منا، نمونههای مشخصی از رویکرد انقلابی هنرمندان به مسائل روز بوده است، مسائلی که هنوز توسط سینما خرج نشده است.
با چنین مقدمهای شاید بد نباشد نگاهی به چهرهای کمتر مطرح شد در حوزه هنر انقلاب داشته باشیم. شخصیتی تئاتری که همواره آثارش با موضوع جنگ بوده و در سالهای اخیر، با جذب مخاطب حداکثری روبهرو بوده است. او نمایشهایش را در بیشتر مواقع در بخش خصوصی کلید زده است و در سالهای اخیر حتی در دیگر مدیومهای هنری نیز با همان تصویری تئاتری خود ظاهر شده است.
حمیدرضا آذرنگ بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر است که در سالهای اخیر چهره او را در میان بازیگران سینما نیز میبینیم، بازیگری که تصویرش برای عموم با فیلم دفاع مقدسی «ملکه» جا افتاد و امسال نیز در «تنگه ابوغریب» تصویری دیگر از خود به جای گذاشت. با این حال آذرنگ برای جامعه تئاتری تصویری فراتر از چندفیلم اخیر او ساخته است. حمیدرضا آذرنگ برخلاف بخشی از جامعه هنری درگیر دفاع مقدس، لمس مستقیمی از این مقوله داشته است. او اگرچه زاده خوزستان نیست؛ اما رشد و تربیتش با سرزمین آتش گره خورده است.
با نگاهی به پرونده هنری آذرنگ در حوزه تئاتر که شامل آثاری چون «خیال روی خطوط موازی»، «آخرین مروارید»، «این کدام پنجشنبه است»، «روزی روزگاری آبادان»، «مادر مانده»،دو متر در دو متر جنگ»، «در قاب ماه»، «خنکای ختم خاطره»،«دو لیتر در دو لیتر صلح»، «ترن» و «هتلیها» میشود، به خوبی میتوان دریافت او تمرکز نگاهش بر آثاری با موضوع جنگ بوده است. او برای بازی در دو نمایش «خون رقصه» و «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» از جشنواره تئاتر فجر جایزه بهترین بازیگری مرد را دریافت خط سیر هنری آذرنگ به چه نحوی بوده است.
در دو سال گذشته آذرنگ در تئاتر دو نمایش «هتلیها» و «ترن» را روی صحنه برده که نمایش نخست درباره رفتار نامناسب با جنگزدگان مهاجر در تهران است و «ترن» درباره تبعات و رفتار نادرست مسئولان با مفهوم شهید و شهادت است که منجر به نادیده گرفته شدن هدف شهدا و البته خانواده آنان شده است. هر دو نمایش با استقبال عمومی روبهرو میشود و حتی زمزمههایی مبنی بر اجرای مجددشان شنیده میشود. چندی پیش نیز نمایشنامه «دولیتر در دو لیتر جنگ» آذرنگ منتشر میشود تا سهم او از آثارش در بخش خصوصی ادا شود.
با اینکه آثار حمیدرضا آذرنگ با محوریت دفاع مقدس پیش رفته است، در سالهای اخیر ناشران و تهیهکنندگان این حوزه رغبتی به همکاری با وی نداشتهاند. حتی در برهههایی نهادهایی به دلایلی مانع او نیز بودهاند و در برخی مدیریتها او را از این نهادها طرد کردهاند. با وجود استمرار در این حوزه، حوزه هنری تمایلی به او نداشته است و در برنامههای آتی خود، جایی برای انتشار نمایشنامههای او تدارک ندیده است. این در حالی است که در انتشارات سوره مهر با مجموعهای از نمایشنامههای اجرا نشده مواجهیم. «خنکای ختم خاطره» آذرنگ در یک سال گذشته توسط دو کارگردان اجرا شده و پیش از این اجرای مجدد آن به کارگردانی آذرنگ شنیده میشد.
لاله اسکندری: فرزندسالاری را رواج ندهیم
ادامه ضبط سریال «دکتر ماهان»
ضبط سریال «دکتر ماهان» در میرداماد تهران ادامه دارد. لوکیشنی که برای تصویربرداری انتخاب شده در یکى از خیابان هاى فرعى خیابان میرداماد قرار دارد.همانطور که از نام سریال مشخص است داستان این مجموعه نمایشى درباره خانواده دکتر ماهان است که امین زندگانى و لاله اسکندرى زوج اصلى این سریال هستند؛ آنها قصه را با تقابلى که میان یکدیگر دارند به جلو هدایت مى کنند.
سکانسی که تصویربردارى میشود به تولد یکى از فرزندان خانواده دکتر ماهان اختصاص دارد از این رو تغییرات فراوانى هم در ظاهر خانواده دکتر ماهان ایجاد شده، ریسه هاى و بادکنک هاى زیادى به سقف خانه توسط بچه هاى گروه تولید چسبانده شده است که عوامل گروه را براى رفت و آمد کمى دچار مشکل کرده است.راما قویدل کارگردان سریال «دکتر ماهان» خودش صحنهها را برای بازیگران توضیح میدهد و برای بهتر اجرا شدن و ایفای نقش بازیگران صحبتهاى زیادى با بازیگران مىکند.
امین زندگانى دیگر بازیگر سریال «دکتر ماهان» است که بازیگر نقش اصلى این مجموعه نمایشى است. بعد از حدود نیم ساعت تمرین و دیالوگخوانی بازیگران و چندین بار تکرار و سکوت عوامل ضبط چند سکانس آغاز مى شود.
خانواده ماهان دور میز نشسته اند تا شام بخورند. نیلوفر غذاى مفصلى تدارک دیده اما خودش براى خودش نمى کشد. پونه (با کلاه استتار و عینک دودى) و پوریا رو به روى همدیگر نشستهاند و با تعجب به نیلوفر و امیر نگاه مىکنند. امیر مدام نیلوفر را خطاب قرار مىدهد اما نیلوفر با بچهها حرف مىزند.
پوریا: پلیس تهران بزرگ هم اومد تولدم.
امیر: پلیس؟
پوریا [بادى به غبغب مى اندازد]: من تحصیلاتم را در دانشگاه پلیس ادامه مىدهم.
برداشت این صحنه چندین بار کات خورد و دلیل آن سر و صدایی بود که از گوشه کنار باعث بر هم خوردن تمرکز بازیگران و کارگردان میشد. على شیرمحمدى مدیر تولید سریال «دکتر ماهان» با هماهنگى دستیار اول کارگردان به عوامل پشت دوربین خسته نباشید مىگوید و اعلام مىکند که وقت ناهار است و عوامل حدود ٤ دقیقه وقت آزاد براى صرف وعده ظهرگاهى و استراحت دارند.لاله اسکندرى هم با امین زندگانى درباره دیالوگ ها و نوع نگاه به یکدیگر در مقابل دوربین با هم صحبت مىکنند. در این میان بچههاى تدارکات میز و صندلیهای ناهار را مهیا میکنند.
«د خانواده دکتر ماهان» که به سفارش گروه نوجوان سیما فیلم قرار است در 26 قسمت ساخته شود، داستانی در ستایش زندگی و خوشبختی خانوادگی است و مخاطبش را به ساده زیستی داوطلبانه دعوت میکند. این مجموعه روایتگر نگاهی تازه در جهت تشویق جسارت تغییر و شکستن عادتهایی است که انسان امروز را تنهاتر از همیشه، خسته و ملول کرده است. لاله اسکندری، شیوا ابراهیمی، امین زندگانی، ارسطو خوشرزم، بهرام شاهمحمدلو، حدیث فولادوند، امیرحسین صدیق، سعید امیرسلیمانی، راضیه برومند، شهروز ابراهیمی، مختار سائقی به همراه کیمیا حسینی، عرفان برزین، ژیار محمدزاده، جلال فاطمی، مهران نائل، حمیدرضا هدایتیراد، کریم قربانی، فریده دریامج، مجتبی رجبی معمار، مرتضی علی آبادی و... بازیگران سریال «دکترماهان» هستند.
عوامل سریال «خانواده دکتر ماهان» عبارتند از: بهروز خوشرزم (تهیهکننده)، راما قویدل (کارگردان)، علی شیرمحمدی (مدیر تولید)، نسیم خُراشادیزاده (نویسنده)، آرش خلاق دوست (مدیر تصویربرداری)، مرتضی اصلانزاده (مدیر صدابرداری)، سهیلا نعمتی (طراح صحنه و لباس)، مهین نویدی (طراح گریم) ، سامرند معروفی (برنامهریز)، سیاوش رمضانلو (دستیار اول کارگردان)، نگار افشار (دستیار دوم کارگردان)،محمدرضا جبلی (دستیار سوم کارگردان)، مهران بی پروا (عکاس).
لاله اسکندرى بازیگر سریال «دکتر ماهان» در ارتباط با نقش آفرینى در این مجموعه نمایشى به خبرنگار تسنیم، گفت: نگاهى که در مجموعه این سریال وجود دارد برایم بسیار حائز اهمیت است. یکى از مسائلى که این روزها براى ما ایرانیان مهم است بحث آموزش حفاظت از محیط زیست است. بحث هایى در این ارتباط مانند ورود ریزگردها یا محافظت از جنگل، خشکسالى و نابودى طبیعت در کشور شکل گرفته که خبر از نابودى محیط زیست کشورمان مى دهد.
وى در همین راستا اضافه کرد: شاید کمتر سریال یا اثر نمایشى طى این سالها داشتیم که با موضوع حفاظت از محیط زیست ساخته شده باشد. شاید هم چنین موضوعاتى در آثار نمایشى مدنظر قرار گرفته شده باشد ولى شخصا حضور ذهن ندارم. زمانى که دیدم سریالی با محوریت حفاظت از محیط زیست قرار است مقابل دوربین برود به عنوان یک هنرمند تصور کردم احتمالا بازتاب خوبى خواهد داشت. از این بابت خوشحال هستم که در این حرکت فرهنگى مشارکت دارم.
این بازیگر در ادامه با اعلام اینکه شاید برخى توصیه ها در تربیون هایى که وجود دارد مورد توجه قرار نگیرد اما در قالب یک اثر نمایشى تاثیر خود را بر اجتماع بگذارد، تصریح کرد: شخصیت نیلوفر را در سریال «دکتر ماهان» ایفا مىکنم که همسر امین زندگانى دکتر دامپزشک است. تقابلى میان این زوج براى خروج از تهران به جهت زندگى در جغرافیاى که محیط زیست سالمى به نسبت پایتخت دارد شکل مىگیرد که با مخالفت نیلوفر مواجه مىشد چرا که وى اعتقاد دارد امکانات بیشترى در تهران براى زندگى و پیشرفت وجود دارد ولى متوجه شرایط زیستى نامطلوب نیست که اگر تهران به نسبت شهرستان ها از امکانات کمترى بهره مى برد اینگونه نیست که آدم موفقى باشد؛کسانى هستند که با امکانات محدود به یک موفقیت بزرگ مى رسند. یک بخش سریال «دکتر ماهان» در تهران و بخش عمده تصویربردارى این مجموعه نمایشى در شمال کشور ضبط خواهد شد. در واقع با ساخت این سریال امیدوارم اهمیت حفاظت از محیط زیست در جامعه بیشتر فرهنگسازى و نهادینه شود.
اسکندرى با اعلام اینکه یکى از موضوعات سریال «دکتر ماهان» بحث خانواده است، گفت: زوج داستان این مجموعه نمایشى تنش هایى با یکدیگر دارند و دو فرزند نوجوان دارند که تلاش شده موقعیت و شرایط کاراکترها براى مخاطب ملموس باشد. متن فیلمنامه سریال «دکتر ماهان» برایم جذاب بود. تصور مىکنم اتفاق خوبى هم در این سریال با کارگردانى راما قویدل رقم خواهد خورد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به اینکه نقش آفرینى در سریال «دکتر ماهان» آیا در کارنامه کارى لاله اسکندرى یک گام رو به جلو محسوب مى شود یا خیر، بیان کرد: حقیقتا همیشه تلاش کردم نقش متفاوت بازى کنم یا حداقل نقش تاثیرگذار بازى کنم. من شاید کلا ١ الى ١٢ سریال براى تلویزیون بازى کردم، اما چون سریال هاى خوبى بوده است، طى این ١٧ سال فعالیت در ذهن مردم هنوز باقى مانده است. این اتفاق برایم بسیار با ارزش است. خوشبختانه نقش های زنانى را بازى کردم که در اجتماع وجود دارند، اما شاید تماشاچى با آنها آشنا نباشد که با بازى در این نقش ها مسئله آنها را مطرح مى کنیم. حالا میزان موفقیت آنها به نسبت یکدیگر متفاوت بوده است. آن چیزى که در«دکتر ماهان» مطرح است نگاه فیلمنامه به خانواده و بچه هاى این خانواده ها است که امروز حرف و آخر را در خانواده هاى ما مىزنند. ما در کنار یکدیگر زندگى مى کنیم، بهتر است که فرزندسالارى را در خانواده ها رواج ندهیم. این اتفاق در سریال «دکتر ماهان» اتفاق مى افتد. خانواده های الان تلاش مىکنند بهترین شرایط را براى فرزندان خود مهیا کنند تا شاهد موفقیت آنها باشند. خیلى اوقات این اتفاق شکل نمىگیرد کما اینکه بسیارى از افراد موفق هم نسل من از کمتر حمایت یا امکاناتى بهره بردند ولى شرایط خوبى را با تلاش فراوان براى خودشان رقم زدند. اگر من به عنوان یک بازیگر این نکات را به خانواده هاى ایرانى بتوانم انتقال بدهم و این مباحث مثمر واقع شود، بنده کار خودم را انجام دادهام، حالا هر چقدر میزان اثر گذارى بیشتر باشد به همان اندازه در هدف خودمان موفق بودهایم.
اسکندرى در ارتباط با فعالیت هاى سال هاى اخیر خود، گفت: همواره سعى کردم نقش هاى شاخصى را براى بازى انتخاب کنم و صرفا براى مباحث مالى جلوى دوربین نروم. بازى در نقش هاى متفاوت برایم همیشه مطرح بوده است. حالا شاید کیفیت یکى خوب و دیگرى متوسط شده، ولى بازى در قالب هاى مختلف منجر به توجه مخاطب به بازى هاى من شده است. سریال «دکتر ماهان» هم به نظرم کار خوبى از آب درخواهد آمد چون موضوع نسبتا جدیدى دارد و خانوادگى است همچنین به دغدغه این روزهاى ما که محیط زیست است با بیان خوبى ورود می کند. امیدوارم مورد توجه مردم هم قرار بگیرد.
اخبار
برگزاری مراسم هشتاد و هشتمین سالروز تولد محمدعلی کشاورز
مراسم هشتاد و هشتمین سالروز تولد محمدعلی کشاورز با عنوان «هشتاد و هشت سال با کشاورز» روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ساعت ۱۸ برگزار می شود و امیر پدرام علیزاده مالک این پردیس سینمایی در نظر دارد به پاس فعالیت مستمر و ارزنده محمدعلی کشاورز در عرصه هنر نمایش، سالن شماره ۱ پردیس سینمایی «شهرک» را به نام این هنرمند نامگذاری کند.پردیس سینمایی «شهرک» ۱۱ سالن سینما دارد که مالک این مجموعه قصد دارد در آینده دیگر سالن های نمایش این پردیس را به نام هنرمندان اثرگذار و محبوب کشور نامگذاری کند.در این مراسم که به همت خانواده این بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون برگزار می شود، برشی از زندگی محمدعلی کشاورز نمایش داده می شود. همچنین برخی از همکاران «پدر سالار» درباره هنر بازیگری و تاثیر وی در حوزه های مختلف تئاتر، سینما و تلویزیون صحبت میکنند.
امسال جوایز و هدایای برنامه های رادیویی و تلویزیونی فقط کالای ایرانی ست
رییس سازمان صدا و سیما به مدیران ارشد حوزه های مختلف دستور داد از امسال جوایز و هدایای برنامه های رادیویی و تلویزیونی فقط باید از کالاهای ایرانی باشد.عبدالعلی علی عسکری خطاب به همه معاونان و مدیران ارشد رسانه ملی تاکید کرد: سازمان صدا و سیما باید از همه ظرفیت های خود برای تقویت تولید ملی و حمایت از تولید کنندگان داخلی استفاده کند و به عنوان حامی کالای ایرانی پرچم دار فرهنگسازی در این زمینه باشد.وی در دستوری به مدیران ارشد سازمان بیان کرده است که از این پس جوایز و هدایای برنامه های رادیویی و تلویزیونی فقط باید از کالاهای ایرانی باشد.
حضور 31 فیلم بلند ایرانی در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
اسامی فیلمهای بازار جشنوارهی جهانی فیلم فجر اعلام شد.۳۱ فیلم بلند داستانی از سینمای ایران در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در میآید.امسال در بخش بازار فیلمهایی از فیلمسازانی چون بهمن فرمان آرا، ابراهیم حاتمی کیا، خسرو معصومی، احمدرضا معتمدی، فرزاد موتمن، بهروز غریب پور، کمال تبریزی، محمدعلی باشه آهنگر، هومن سیدی و … به نمایش درمیآید که برخی از آنها اولین رونمایی خود را در جشنواره جهانی فیلم فجر دارند.در این فهرست فیلمهایی هم دیده می شوند که حضور در جشنواره های معتبر جهانی از جمله برلین را تجربه کردهاند.این فیلم ها در زمان جشنواره جهانی فیلم فجر برای مهمانان خارجی، مدیران جشنوارهها و خریداران به نمایش درمیآیند و دیگر افرادی که کارت جشنواره را دارند در صورت خالی بودن ظرفیت صندلی ها می توانند در سالن حضور یابند. آستیگمات (مجیدرضا مصطفوی)، آندرانیک (حسین مهکام)، اتاق تاریک (روح الله حجازی)، اردک لی (بهروز غریبپور)، بنفشه آفریقایی (مونا زندی حقیقی)، به وقت خماری (محمدحسین لطیفی)، به وقت شام (ابراهیم حاتمیکیا)، پاسیو (مریم بحرالعلومی)، تنگه ابوقریب (بهرام توکلی)، چهل و هفت (احمد اطراقچی، علیرضا عطاءالله تبریزی)، حکایت دریا (بهمن فرمان آرا)، دارکوب (بهروز شعیبی)، در وجه حامل (بهمن کامیار)، درساژ (پویا بادکوبه)، راه رفتن روی سیم (احمدرضا معتمدی)، رضا (علیرضا معتمدی)، سراسر شب (فرزاد موتمن)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)، سوء تفاهم (احمدرضا معتمدی)، سورنجان (محمدرضا رسولی)، فیلشاه (هادی محمدیان)، کار کثیف (خسرو معصومی)، گرگ بازی (عباس نظامدوست)، لکنت (محمدرضا حاجی غلامی)، مارموز (کمال تبریزی)، ماهور (مجید نیامراد)، مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، موریانه (مسعود حاتمی)، هت تریک (رامتین لوافی)، هندی و هرمز (عباس امینی)، یک کیلو و بیست و یک گرم (رحیم طوفان) .سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
اخبار
به بهانه سالروز تولد ۸۸ سالگی
مراسم بزرگذاشت «محمدعلی کشاورز» در پردیس سینمایی شهرک برگزارمیشود
به گزارش امتیاز؛ امیر پدرام علیزاده مالک پردیس سینمایی شهرک با اعلام این خبر افزود: به پاس چندین و چند دهه فعالیت مستمر و ارزنده استاد کشاورز در عرصههای مختلف هنر همچون سینما،تئاتر و تلویزیون مراسم نکوداشت محمدعلی کشاورز همزمان با سالروز تولد ۸۸سالگی این بازیگر برجسته روز جمعه ۲۴ فروردینماه در پردیس سینمایی شهرک برگزار میشود. علیزاده همچنین با بیان اینکه قرار است سالن شماره یک این مجموعه سینمایی که از سال گذشته با میزبانی جشنواره فیلم فجر افتتاح شده است، به نام استاد محمدعلی کشاورز نامگذاری شود، از نامگذاری کلیه یازده سالن نمایش این پردیس به نام هنرمندان اثرگذار و محبوب کشور در آینده نزدیک خبرداد. بر اساس این گزارش، این مراسم روز جمعه ۲۴ فروردین از ساعت ۱۸-۲۰ با حضور هنرمندان، اصحاب رسانه و مردم در پردیس سینمایی شهرک واقع در میدان صنعت(شهرک غرب) برگزار میشود و حضور در این مراسم برای عموم آزاد است
ثبت ساز دو تار در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹
بهروز وجدانی پژوهشگر و تدوینگر پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» با اشاره به نحوه تنظیم و ارسال این پرونده برای ثبت ساز دو تار در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹ توضیح داد: پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» از چندی قبل با حمایت دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سرپرستی بنده آغاز شد که یکی از دشوار ترین پروژه هایی بود که در حوزه ثبت موسیقی داشتیم. این پروژه در پروسه زمانی نزدیک به ۱۸ ماه آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اینکه پذیرفته یا رد شود هنوز مشخص نیست اما امیدواریم با تلاش های زیادی که در این زمینه انجام گرفته شاهد به ثمر رسیدن آن باشیم. وی افزود: این پرونده یکی از سهمیه های جمهوری اسلامی ایران در ثبت پرونده ها در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹ یونسکو است که در سال ۲۰۱۸ تدوین و به یونسکو ارسال شده است. یکی از دلایلی که ما ۱۸ ماه قبل از بررسی نهایی یونسکو پرونده را ارسال می کنیم به همین دلیل است که یونسکو زودتر قبول کند که پرونده ای مانند «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» از طرف جمهوری اسلامی ایران به یونسکو ارسال شده است.وجدانی درباره نحوه تدوین پرونده هایی از این دست توضیح داد: پرونده باید بر اساس قوانین نگارشی یونسکو تنظیم شود که محدودیت تعداد کلمات یکی از این قوانین است؛ موضوعی که در مقاطعی کار تدوینگران را مشکل می کند.این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران با اشاره به جزییات پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» بیان کرد: این پرونده در برگیرنده حوزه موسیقایی دو تار در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران است و تمامی اسناد مکتوب، صوتی و تصویری را بر اساس ضوابط فنی یونسکو و همچنین جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تقسیمات استانی تدوین و از طریق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به یونسکو ارایه دادیم. این پروژه نتیجه بیش از ۶ ماه فعالیت بنده و همکارانم در حوزه موسیقی اقوام منطقه خراسان است که شبانه روزی تلاش کردند پرونده قابل دفاع و محکمی را به یونسکو ارسال کنند و امیدوارم بخت یارمان باشد و این پرونده بتواند مورد پذیرش قرار گیرد.وجدانی تاکید کرد: ما برای این پرونده به کشورهای هم جوار هم اطلاع رسانی کردیم تا اگر آنها تمایل داشتند در ذیل پرونده ارسال شده توسط ایران قرار بگیرند و در این پروژه مشارکت داشته باشند. اتفاقا یونسکو هم در راستای اهداف خود از این موضوع استقبال می کند. به هر حال این پرونده نتیجه ۴۰ سال پژوهش بنده در موسیقی است که هرچه اندوخته داشتم برای غنی تر کردن آن انجام دادم و امیدوارم در جلسه نهایی بررسی این پرونده بتوانیم شاهد ثبت آن به نام کشورمان باشیم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ثبت جهانی پرونده ساز عود نیز بیان کرد: تا آنجا که بنده اطلاع دارم آقای فرهاد نظری به عنوان مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی که انصافا هم زحمت های زیادی در تدوین پرونده های هنری متقبل شده در یک پروسه زمانی مشخص به چند مجموعه یا پژوهشگر سفارش کار می دهد که پرونده عود نیز یکی از همین سفارش هاست. هرکدام از این پرونده ها زودتر به نتیجه برسد در اولویت ارسال قرار می گیرد که فکر می کنم پرونده ساز دو تار نسبت به پرونده های دیگر نظیر عود زودتر آماده شده که دوستان ما در سازمان میراث فرهنگی برای ارسال آن اقدام کرده اند. البته من چون در جریان پرونده عود به صورت جزیی نیستم نمی توانم به صورت دقیق اعلام کنم که چرا پرونده دوتار زودتر از پرونده عود به یونسکو ارسال شده، اما تا آنجا که می دانم پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» زودتر از دیگر پرونده ها آماده شده است.
انفجارهای «پایتخت ۵» آسیبی به کارخانه سیمان شهرری نزد
طراح صحنه سریال «پایتخت ۵» در واکنش به انتقادهای واردشده به لوکشین کارخانه سیمان شهرری و آسیب به بخشهایی از این کارخانه در صحنههای از دو قسمت آخر این سریال، اظهار کرد که کوچکترین آسیبی به این کارخانه که ارزش تاریخی دارد، وارد نشده است.عباس بلوندی با بیان اینکه «لوکیشن دو قسمت آخر سریال در کارخانه سیمان ری، واقع در انتهای اتوبان امام علی(ع) بوده است»، دربارهی انتقادهای مطرحشده درخصوص آسیبهایی که به این کارخانه وارد شده است، توضیح داد: به هیچ عنوان آسیبی به این ساختمان وارد نشده است. در واقع انفجارهای طراحی شده اصلا صدمهدار نبودند. حتی در سکانسهایی که قرار بود چاشنیزده شود، بر روی دیوارهایی اتفاق افتاد که خودمان مشابه دیوارهای ساختمان درست کرده بودیم. در واقع از هیچ لحاظ این ساختمان کوچکترین صدمهای ندید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3750/13206/45535
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3750/13206/45536
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3750/13206/45537
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3750/13206/45538
|
عناوین این صفحه
- سهم آذررنگ از چهره سال هنر انقلاب
- ادامه ضبط سریال «دکتر ماهان»
- اخبار
- اخبار