|
مژگان والیپور: مارکت بینالمللی توانست وضعیت اقتصاد هنر داخلی را تثبیت کند
حق همه هنرمندان است که دغدغه اقتصاد هنر داشته باشند
با حضور مدیر گالری والی در سنندج، موضوع اقتصاد هنر بررسی شد.
به گزارش امتیاز؛ مژگان والیپور مدیر گالری والی و یکی از موسسین موسسه ماه مهر در روز پایانی نمایشگاه استادان نقاش سنندج، در نشستی با موضوع دستیابی به شکوفایی اقتصاد هنر کردستان شرکت کرد. در این برنامه که به دعوت حوزه هنری کردستان و امین مرادی رئیس این مجموعه برگزار شد، هم اندیشی هنرمندان با مدیر گالری والی و نقد و بررسی بازار هنر انجام شد.
والی پور با بیان اینکه حق همه هنرمندان است که دغدغه اقتصاد هنر را داشته باشند گفت: هنرمندان حق دارند در مورد فروش کار خود دغدغه داشته باشند چون نمیتوانند هر اثری که خلق میکنند را در انبار بگذارند و به مسائل اقتصادی توجه نکنند. نه تنها در شهرستانها بلکه در تهران هم بسیاری از هنرمندان عقیده دارند اقتصاد هنر منحصر به عده خاصی شده است و خرید اثر هنری فقط از تعدادی از هنرمندان صورت میگیرد.
خانم والی با اشاره به شرایط بد اقتصاد هنر در سالهای گذشته گفت: 26 سال است فعالیت جدی در هنر دارم و زمانی که کار گالریداری را شروع کردم هیچکس من را تشویق نکرد، چون فکر میکردند هنر و گالری مخاطبی ندارد. ولی من اول به خاطر عشقم به هنر و بعد اینکه میخواستم با عشقم زندگی کنم و از آن درآمد داشته باشم بدون هیچ پشتوانهای شروع به کار کردم. آن زمان شاید گالری یکی دو نفر بازدیدکننده در ماه داشت و اصلا موضوع خرید و فروش آثار در میان نبود. اما عشق و علاقه باعث شد شرایط را تحمل کنیم تا امروز شاهد کمی گشایش در اقتصاد هنر باشیم.
مدیر گالری والی افزود: همه شما که دغدغه اقتصاد هنر را دارید به این فکر میکنید که چرا بعضی از هنرمندان می توانند آثار خود را با قیمت بالا بفروشند. حتی خود من هم دیگر نمیتوانم از بعضی هنرمندان اثری بخرم. اما نکته این است که این عده هم تا چند سال پیش چنین موقعیتی نداشتند و در دهههای بالای سن خود با توجه به شرایطی که پیش آمد توانستند آثار خود را بفروشند و امروز برای به جریان انداختن هنر ما تاثیرگذار هستند.
والی پور ادامه داد: اقتصاد هنر در تهران هم شرایط چندان راحتی ندارد و آرام آرام اتفاقاتی افتاد که فضا بازتر شد. زمانی به این فکر میکردیم که چهطور میشود هنر ما تکان بخورد و اقتصاد آن پیشرفت کند. متوجه شدیم تا مارکت بینالمللی نداشته باشیم نمیتوانیم در داخل هم کاری انجام دهیم. پس بسیار آرام و با تلاش زیاد خودمان را رساندیم به اینکه به حراجهای خارجی راه پیدا کنیم.
این گالریدار افزود: آن زمان تیمی از حراج کریستیز به تهران آمده بود و با بزرگان هنر ایران از جمله آقای دکتر علیرضا سمیع آذر صحبتهایی شد ، در حالیکه برخی تصمیم گرفته بودند تعدادی از آثار ایرانی که در خارج کشور بود را در حراج بین المللی کریستیز ارائه کنند، آقای سمیع آذر نامهای نوشتند و گفتند که پتانسیل هنر ایران در داخل کشور بیشتر است، و میتوانند با هنرمندان، گالری داران و مجموعه داران داخلی صحبت کنند تا آثاری را برای حضور در حراجی دوبی ارائه دهند.پس از آنکه مسئولان کریستیز این موضوع را پذیرفتند ما بدون هیچ تجربهای پنج تابلو را به حراج بردیم و از صفر شروع کردیم تا امروز به یک قدرت در مارکت بینالملل رسیدیم. معتقدم مارکت بینالمللی توانست وضعیت اقتصاد هنر داخلی را تثبیت کند.
خانم والی در بخش دیگری از این نشست درباره پشت پرده خرید و فروش آثار هنری گفت: سیاستهایی در خرید و فروش آثار هنری هست که نمیتوانیم با آنها بجنگیم. میدانیم در همه جای دنیا چیزهایی پشت پرده هست و با روشهای مختلف یک کار عادی را به قیمت خیلی بالا میفروشند. دردآور است ولی ما نمیتوانیم چیزی را عوض کنیم و فقط میتوانیم در حد خودمان برای هنرمندان راهگشا باشیم و سعی کنیم با فرهنگ و هنر خود را بالا بکشیم. در نهایت عقیده دارم بودن آن افراد و سیاستها بهتر از نبودشان است، چون کارهای آنان باعث میشود مسیر باریکی هم برای دیگران باز شود و با رشد بازار هنر، سایر هنرمندان هم بتوانند آثار خود را به فروش برسانند.
گفتنی است نهم خرداد، گالری سوره حوزه هنری استان کردستان همزمان با افتتاح نمایشگاه نقاشان سنندج افتتاح شد. در نمایشگاه نقاشان سنندجی آثاری از هادی و مهدی ضیاالدینی، فردین صادق ایوبی، عثمان نیک منش، صابر میکائیلی، سیروان کنعانی، اکرم و اقدس کریمی، ماشاالله محمدی، خلیل کویکی، بهاره ملکی و شماری دیگر از هنرمندن تجسمی به نمایش گذاشته شد.
شکست طرح ویژه اکران سینماها در ماه رمضان
طرح اکران رمضان که در چند سال گذشته با اقبال نسبی مواجه شده بود، به گفته سینماداران امسال با شکست مواجه شد که مهم ترین دلیل آن فراهم نشدن زیرساخت های آن بود.چند سالی است که در ماه مبارک رمضان طرح ویژه اکران رمضان به منظور کاهش افت فروش فیلم ها در سینماها اجرا می شود؛ طرحی که باعث می شود صاحبان آثار با وجود اینکه معتقدند مخاطبان چندان اقبالی به رفتن به سینما در این ماه ندارند ولی آثارشان را به نمایش بگذارند.
این طرح در سال های گذاشته با استقبال مواجه شد و آثار توانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند برای مثال سال گذشته «نهنگ عنبر ۲» با اکران ماه مبارک رمضان به فروشی بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان دست پیدا کرد اما امسال این طرح به گفته سینماداران با شکست مواجه شده به طوری که برخی از سینماها ضمن داشتن افت فروش، افت مخاطب هم نسبت به ایام مشابه در سال گذشته داشته اند.
در حالی که در سال های قبل رسانه ملی یکی از محرک های اصلی اجرای این طرح بود، اما امسال کمکی به این طرح نکرد و به گفته سینماداران آنها را تنها گذاشت. این امر باعث شد مردم از اجرای این طرح آگاهی نیافتند و از آن استقبال نکردند که نتیجه ای جز ضرر برای سینماداران و سینماگران نداشت.با چهار سینمادار از جمله حسین کشاری مدیر سینما استقلال، محمد قاصداشرفی مدیر سینما ماندانا و رییس انجمن سینماداران، علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش و رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره دلایل ناموفق بودن این طرح به گفتگو نشستیم.
حسین کشاری مدیر سینما استقلال با اعلام اینکه سال گذشته میزان فروش آثار در این طرح نسبت به امسال بهتر بود گفت: می دانم اکثر سینماداران امسال نسبت به فروش اکران ماه رمضان ناراضی بودند، البته شاید شرایط در پردیس ها بهتر باشد چون پردیس ها می توانستند چند فیلم به نمایش بگذارند و مخاطب بیشتری جذب کنند اما سینماهایی مثل استقلال که تنها حق نمایش یک فیلم دارند با فروش خوبی مواجه نشدند و ما افت فروش داشتیم.وی افزود: به ویژه در زمان های بعد از افطار که تا پاسی از شب سانس داشتیم این استقبال بسیار ضعیف بود ولی بر خلاف سانس های نیمه شب، این استقبال در روزهایی که قیمت بلیت نیم بها بود خوب بود در حالی که در سال های گذشته در بازه زمانی بعد از افطار شاهد فروش خوب آثار بودیم.
کشاری در تحلیل اتفاق رمضان امسال عنوان کرد: در این ماجرا کیفیت فیلم ها هم تاثیرگذار است البته شاید امسال مشغولیت های مردم زیاد بود و پخش سریال ها هم مانع از استقبال از سینماها شد. به هر حال همه این موارد دست به دست هم دادند و باعث شدند سینماها با فروش خوبی در این ایام مواجه نشوند به طوری که بسیاری از همکاران سینمادار اذعان داشتند فروششان نسبت به سال گذشته ضعیف تر بوده است. در سال های گذشته در چنین ایامی حداقل یک فیلم وجود داشت که با استقبال بسیار خوبی مواجه می شد اما امسال چنین فیلمی وجود نداشت.
مدیر سینما استقلال با اشاره به دلایل شکست این طرح گفت: یکی از دلایل این امر نبود تبلیغات خوب بود. در چند سال قبل تلویزیون به طور مرتب به تبلیغ آثار می پرداخت و حتی با زیرنویس اعلام می کرد که در چه ساعت هایی چه فیلم هایی روی پرده می روند و ضمن اینکه اعلام می کرد بلیت ها به صورت نیم بها ارایه می شوند اما من امسال چندان ندیدم که تلویزیون این کارها را بکند و حتی بگوید که در ماه رمضان روزها بلیت ها نیم بها است. ما در روزهای سه شنبه که مردم می دانستند بلیت ها نیم بها ارایه می شود، استقبال خوبی داشتیم و سانس ها شلوغ بود به طوری که سه شنبه ها پنج برابر روزهای دیگر در ایام ماه رمضان فروش داشتیم.
این سینمادار اظهار کرد: من با بسیاری از مخاطبان مقابل درِ سینما صحبت می کردم و شخصا به آنها می گفتم که در ایام ماه مبارک همه روزه تا پیش از افطار بلیت ها نیم بها است اما آنها از این موضوع اظهار بی اطلاعی می کردند. این نشان می دهد که اگر تبلیغ مناسبی صورت می گرفت این روند بهتر می شد. هرچند سینماها خودشان در فضای مجازی دست به تبلیغ می زنند اما قطعا این موضوع با تبلیغ در صدا و سیما برابر نیست. برای مثال در یک سالی تبلیغات در رسانه های رسمی داخلی و خارجی بسیار زیاد بود که منجر به یک فروش فوق العاده شد. حالا که ما آن رسانه های خارجی را نمی خواهیم رسانه های داخلی به ویژه تلویزیون می توانست جایگزین این موضوع شود و اطلاع رسانی کند که این کار را نکرد.وی درباره افزایش قیمت بلیت ها گفت: به نظرم این موضوع چندان روی فروش فیلم ها تاثیری نداشت چراکه سهم زیادی از این موضوع بر عهده تبلیغات بود به همین ترتیب اگر تلویزیون به کمک سینما می آمد این فروش چند برابر می شد اما متاسفانه این طرح امسال شکست خورد.کشاری در پایان عنوان کرد: به نظرم مسئولان سازمان سینمایی برای سال بعد باید یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان برنامه ریزی انجام دهند تا تلویزیون و رسانه های دیگر با تبلیغات سبب آگاهی مردم درباره این طرح شوند.
محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر پردیس سینمایی ماندانا نیز درباره این طرح ب گفت: این طرح امسال با شکست مواجه شد و فیلم ها اصلا با استقبال خوبی مواجه نشدند. در چند روز اول ماه مبارک رمضان فروش آثار خوب بود اما به تدریج این روند ضعیف و متوقف شد که این موضوع دلایلی مختلفی داشت برای مثال مقارن شدن امتحانات دانشجویان با این ایام، وجود ایام سوگواری و تعطیلات، نبود فیلم جدید و تبلیغات ضعیف و .. باعث این امر شد و توقع ما برآورده نشد.
وی افزود: ما هر سال در ماه رمضان تلاش می کردیم تا صاحبان آثار را قانع کنیم که ریسک کنند و فیلم هایشان را در این بازه زمانی به نمایش بگذارند و برای آنها امتیازات ویژه در نظر می گرفتیم برای مثال روزهایی که یک فیلم در ماه مبارک رمضان به نمایش گذاشته می شد جزو کف فروش آن حساب نمی کردیم اما امسال در این بازه زمانی فیلم جدیدی اکران نشد. درواقع فیلم هایی که برای ماه رمضان در نظر گرفته شده بودند دو سه هفته قبل از آغاز ماه مبارک رمضان روی پرده رفته و مخاطبان آنها را دیده بودند و طبیعتا فیلمی که چند هفته اکران شده باشد کم کم مشتریان خود را از دست می دهد و این اتفاق امسال رخ داد.
اشرفی عنوان کرد: همانطور که اشاره کردم امسال در این ماه تعطیلات زیادی داشتیم که این تعطیلات روی فروش فیلم ها و سینما تاثیر منفی گذاشت. وقتی یک روز تعطیل می شود عملا سینماها ۲ روز تعطیلی دارند چراکه از روز قبل دیگر فیلمی اکران نمی شود و این خود عاملی برای فروش کم آثار در این برهه بود.
مدیر پردیس سینمایی ماندانا اظهار کرد: نکته اساسی دیگر تبلیغ ضعیف آثار بود. رسانه های مجازی و رسانه ملی در این امر چندان به کمک سینما نیامدند. تلویزیون ما را تنها گذاشت به طوری که مردم اصلا نمی دانستند که پیش از افطار بلیت های نیم بها ارایه می شود.وی گفت: مجموع این عوامل باعث شد که من در سینما ماندانا این طرح را در یک هفته پایانی ماه مبارک رمضان اجرا نکردم به این نحو که بلیت های نیم بها ارایه می کردیم اما سانس های ساعت ۲۴ را متوقف کردیم چون این طرح تماما برای ما ضرر بود.
رییس انجمن سینماداران در پایان صحبت هایش گفت: به نظرم برای سال آینده بهتر است ۲ ماه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان با صدا و سیما رایزنی شود تا تبلیغات به درستی انجام بگیرد. باید در نظر بگیریم که فیلم و سینما سالم ترین تفریحات هستند و با توجه به اینکه این روزها اکثر سینماها تجهیز شده اند بهتر است از این موقعیت ویژه بهره برداری کنیم.اما علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش نظر متفاوتی دارد. او هرچند اشاره ضمنی به شکست این طرح می کند اما می گوید که سینماها نسبت به سال قبل در ایام مشابه افت فروش نداشته اند. با این وجود این سینمادار بدون درنظرگیری افزایش قیمت بلیت ها، اشاره به میزان تماشاچیان این طرح در سال جاری نسبت به سال قبل نمی کند.
سرتیپی درباره این طرح گفت: من نمی توانم بگویم که این طرح ناموفق بوده است چراکه ابتدا باید آمار این طرح منتشر شود و سپس درباره آن اظهارنظر کنیم. من اعتقاد ندارم که مجموع فروش سینماها امسال در این برهه نسبت به ماه رمضان سال گذشته کمتر شده است. با توجه به اینکه تعداد سالن ها و فیلم ها افزایش پیدا کرده ممکن است این تصور ایجاد شده باشد ولی واقعیت این است که امسال فیلم جدیدی در ماه مبارک رمضان اکران نشد در حالی که سال گذشته فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» از همان آغازین روزهای ماه مبارک رمضان روی پرده رفت. امسال آثار از چند هفته مانده به ماه مبارک اکران شدند و مقداری تازگی خود را از دست دادند ضمن اینکه امسال آثار تبلیغ چندانی نداشتند و تلویزیون هم هیچ کمکی به سینما برای جا افتادن این طرح و معرفی آثار نکرد.
وی با بیان اینکه درباره نیم بها شدن بلیت ها اطلاعی رسانی نشد، اظهار کرد: خیلی ها نمی دانستند که بلیت های سینما پیش از افطار نیم بها است و یا نمی دانستند که ساعت ۲۴ هم در سینماها سانسی برای اکران وجود دارد. ما فکر می کردیم چون سال گذشته استقبال بسیار خوبی از آثار شده بود همیشه همینگونه خواهد بود اما چنین نشد.سرتیپی در پایان بیان کرد: هرچند اطلاع رسانی درستی در این باره صورت نگرفت ولی می دانم که فروش خرداد امسال ما نسبت به سال گذشته کمتر نخواهد بود. درباره پردیس کورش باید بگویم که این سینما افت فروش نسبت به سال گذشته نداشت اما آنچه که مدنظرمان بود اتفاق نیفتاد.
رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی هم با اعلام اینکه این طرح امسال با شکست مواجه شد اظهار کرد: وقتی زیرساخت های مناسب برای طرحی وجود نداشته باشد، آن طرح با شکست مواجه می شود که امسال این اتفاق درباره طرح اکران ماه مبارک رمضان رخ داد که اصلی ترین آن نبود امکان تبلیغ مناسب بود.وی افزود: امسال صدا و سیما به کمک این طرح نیامد به طوری که مردم اطلاعی درباره آن پیدا نکردند حتی بسیاری اصلا نمی دانستند که سانس های پیش از افطار به صورت نیم بها اکران می شوند.
سعیدی پور با اشاره به آثار روی پرده رفته در ماه رمضان بیان کرد: هرچند عده ای عقیده دارند که فیلم های جدیدی در این بازه اکران نشد و این امر به این طرح صدمه زد اما باید در نظر بگیریم که بعد از نوروز ۷ فیلم جدید اکران شد که مردم می توانستند به تماشای آنها بنشینند. آنچه که باعث شکست این طرح شد نداشتن تبلیغات بود و ما در پردیس سینمایی آزادی هم با افت تماشاچی در این برهه مواجه شدیم.وی در پایان گفت: بهتر است سال آینده پیش از اجرای این طرح و پیش از ماه مبارک رمضان زمینه های اجرای این طرح فراهم شود و بستر مناسبی برای آن وجود داشته باشد تا این طرح مجددا شکست نخورد.در سال هایی که طرح اکران رمضان با موفقیت مواجه شد مدیران دولتی سینما در توافقاتی با مدیران رسانه ملی این شرایط را فراهم کرده بودند که طرح و جزییات آن در شکل های مختلف در تلویزیون تبلیغ می شد. به ویژه زیرنویس شدن اجرای طرح اکران رمضان در ساعات مختلف در تلویزیون سبب شده بود مردم از این موضوع مطلع شوند. درنظر نگرفتن زیرساخت های اجرای یک طرح یکی از دلایل شکست آن است که نتیجه آن در اکران رمضان امسال دیده شد.
اخبار
«فونان» و «نانآور» برندگان اصلی جشنواره «انسی» شدند
برندگان جشنواره «انسی» به عنوان مهمترین رویداد سینمایی دنیای انیمیشن معرفی شدند و دو فیلم «فونان» و «نانآور» جوایز اصلی را به خود اختصاص دادند.پنجاهوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی «انسی» فرانسه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد و در نهایت انیمیشن «فونان» به کارگردانی «دنیس دو» محصول مشترک بلژیک، فرانسه، کامبوج و لوکزامبورگ جایزه اصلی این رویداد سینمایی را از آن خود کرد و جایزه هیات داوران و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به «نانآور» ساخته «نورا تومی» از اتریش رسید. هیات داوران جشنواره اَنسی از انیمیشن «گرگ خانگی» ساخته «کریستوبال لئون» و «یواکین کوچینا» از کشور شیلی به صورت ویژه تقدیر کردند و در بخش آثار تلویزیونی، «اشعار سد بند» ساخته «اریک او» از ژاپن جایزه اول را دریافت کرد.
در این رویداد انیمیشنی چندین جایزه ویژه نیز اعطا شد که از آن جمله میتوان به جایزه بهترین موسیقی متن انیمیشن بلند به «مایکل دِنا» و «جف دِنا» برای انیمیشن «نانآور» و اعطای جایزه «آندره مارتین» به «روباه بزرگ بد و دیگر داستانها» ویژه بهترین انیمیشن بلند فرانسوی اشاره کرد. همچنین «پاییز» به کارگردانی «بوریس لبا» موفق به کسب جایزه فیپرشی (انجمن بینالمللی منتقدین) و جایزه «آندره مارتین» بهترین انیمیشن کوتاه فرانسوی شد.
امسال انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر و محصول استودیو «هورخش» به نمایندگی از ایران در بخش غیررقابتی آثار بلند جشنواره انسی حضور داشت، در بخش رقابتی آثار کوتاه «آقای گوزن» ساخته سیدمجتبی موسوی به روی پرده رفت، در بخش «انیمیشنهای تلویزیونی» نیز «روبی و جوجه: مسافری از فضا» به کارگردانی بابک و بهنود نکوئی و در بخش «پرسپکتیو» «بدو رستم بدو» از حسین ملایمی نمایندگان ایران بودند. جشنواره فیلمهای انیمیشنی «انسی» فرانسه معتبرترین جشنواره در عرصه انیمیشن در سطح بینالمللی است که پنجاه و هشتمین دوره آن امسال از ۱۱ تا ۱۶ ژوئن (۲۱ تا ۲۶ خرداد) برگزار شد.
نگارش 37 قسمت از سریال«سلمان فارسی»
نویسنده سریال «سلمان فارسی» با اشاره به نگارش و اصلاح دائمی این فیلمنامه بیان کرد که تاکنون ۳۷ قسمت از سریال را نوشته است و همچنان روی آنها کار می کند.امرالله احمدجو یکی از نویسندگان سریال «سلمان فارسی» درباره جدیدترین اثر داوود میرباقری که سال گذشته پیش تولید آن آغاز شد گفت: من همچنان روی دیالوگ های سریال «سلمان فارسی» کار می کنم.
وی درباره پایان دیالوگ نویسی در این سریال بیان کرد: فیلمنامه «سلمان فارسی» وقتی تمام می شود که دیالوگ ها بر سر زبان بازیگران جاری شود و کار به تولید برسد و تا آن زمان من هروقت بتوانم روی دیالوگ ها کار می کنم. این نویسنده و کارگردان با اشاره به آخرین دیدار خود با داوود میرباقری اظهار کرد: آخرین بار که همدیگر را دیدیم سخت مشغول لوکیشن دیدن بود چون این سریال لوکیشن های متنوعی دارد و کار بسیار سختی است. میرباقری ذوق زده لوکیشن هایی بود که در خراسان و کرمان دیده بود و خارج از ایران هم جاهای خوبی را پیدا کرده بود.
کارگردان «روزی روزگاری» در پایان با اشاره به فیلمنامه «سلمان فارسی» عنوان کرد: من دایم دیالوگ های این سریال را اصلاح می کنم و هر بار نکته های جدیدی می نویسم با این حال تاکنون حدود ۳۷ قسمت از سریال به نگارش درآمده و به خاطر بخش هایی از قصه که هنوز درباره آنها تصمیم قطعی گرفته نشده قسمت های پایانی هم کامل نشده است.نویسندگی این سریال را جز امرالله احمدجو و داوود میرباقری ۲ نفر دیگر بر عهده دارند.
اخبار
تئاتر نصر میتواند پاتوقی برای اهالی تئاتر باشد
محمود عزیزی مدیر سابق تئاتر «نصر» ، با تاکید بر لزوم تبدیل لالهزار به منطقهای فرهنگی گفت: تئاتر «نصر» داستانی طولانی در شهرداری دارد و سالهاست که برخی مدیران با طرحهای ارائهشده فقط پز سیاسی دادهاند.اخیرا رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران اعلام کرده است که به زودی فراخوان انتخاب مهندسان مشاور برای انجام مطالعات نحوه مرمت و احیای تئاتر نصر انجام میشود. او همچنین اظهار کرده، «باید در مورد کاربری این تئاتر هم تعیین تکلیف شود، اما در بازیدی که اخیرا از این تئاتر داشتم، تصورم این است که ساختار فضایی این مکان هنوز حال و هوای «تئاتر» دارد و کاربری اصلی آن میبایست همان تئاتر بماند و میتواند به پاتوقی برای اهالی تئاتر بدل شود.»این اظهارنظر اگرچه پس از خرید بنای تئاتر نصر توسط شهرداری تهران میتواند نویدبخش زندهشدن جریان فرهنگی و هنری در این بنا و منطقه لالهزار باشد، اما انگار تجربههای گذشته چندان هم امیدوارکننده نیستند.
در اینباره محمود عزیزی که سابقه مدیریت تئاتر نصر را دارد، با انتقاد از مدیریتهایی که در اینباره تصمیم میگیرند، به ایسنا گفت: این کارها هم مثل همان سالنهایی است که شهرداری ساخته؛ سالنهایی که از کیفیت بهرهای نبردهاند و فقط به امتیازی برای مدیرانشان تبدیل شدهاند اما این را که چقدر نتیجه داشته همه شاهد هستیم.
او با اشاره به اینکه تا به حال اقدام اساسی و فکرشدهای را آنطور که باید در این راستا شاهد نبودهایم، ادامه داد: البته تمام اینها به بیکفایتی وزارت ارشاد برمیگردد چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی ساخت موزه تئاتر را (در این محل) مصوب کرده و به وزارتخانه ابلاغ کرده بود، اما آنها کاری نکردهاند.
عزیزی گفت: تئاتر نصر داستانی طولانی دارد. زمانی که آقای کرباسچی (به شهرداری تهران) آمد به او اقدامات متعددی را پیشنهاد دادیم که هم به پاک شدن هوای تهران کمک میکرد و هم آن آشفتهبازار لالهزار را به منطقهای فرهنگی تبدیل میکرد. در آن زمان هنوز تئاتر «دهقان» نابود نشده بود و تئاتر «سعدی» هم برقرار بود. چندین سالن در آنجا فعال بودند و از آنجا که فقط تئاترشهر و سنگلج به عنوان مراکز دولتی بودند وضعیت خوبی میتوانست در آنجا وجود داشته باشد و امکانات خوبی در اختیار هنرمندان قرار گیرد به ویژه آنکه تالار وحدت را هم خیلیها به عنوان سالن تئاتر قبول نداشتند.
او افزود: چند سال از زمانی که فرهنگستان هنر، پروژه موزه تئاتر را مصوب و به وزارت ارشاد محول کرد گذشته و پس از 12 سال هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. مدیران شهرداری اگر میخواهند کاری کنند باید آن محل را به یک منطقه فرهنگی تبدیل کنند. البته این موضوع هم چند سال است مطرح شده و با آن پز سیاسی دادهاند. با این حال آرزوی ما این است که این کار انجام شود ولی مشکل اینجاست که در اینباره تعداد محدودی از آدمها را انتخاب میکنند که با خودشان کنار بیایند و نتیجه کارهایشان را هم در جاهای مختلفی دیدهایم.
او خاطرشان کرد: درباره تبدیل لالهزار به منطقه فرهنگی هم بارها صحبت شده، پلانهای آن را پیدا کرده و به شهرداری دادهایم، گراند هتل و تئاتر نصر میتوانند وضعیت مناسبی پیدا کنند و موزه تئاتر هم آنجا برقرار شود چرا که در این سالها اگرچه راهاندازی موزه تئاتر و سینما با هم مورد بحث قرار گرفته بود اما پس از سالها برای سهم موزه تئاتر هیچ اتفاقی نیفتاده است.
زمستان سال گذشته در خبری اعلام شد که بعد از حدود ۱۵ سال با امضای تفاهمنامهای بین کمیته امداد امام (ره) به عنوان مالک، جهاد دانشگاهی که سرقفلی این بنای تاریخی را در اختیار داشت و سازمان زیباسازی شهر تهران، تملک این بنا در اختیار سازمان زیباسازی درآمد، تا بعد از مرمت و بررسیهای دقیقِ کارشناسی یک کاربری کاملا فرهنگی به خود بگیرد.سالنِ تئاتر نصر پیشتر قسمتی از ساختمانِ «گراند هتل» بوده است. این بنا در ضلع جنوبی ساختمان گراند هتل در چهار اشکوب ساخته شده و از طریق ورودی ضلع شرقی خود به خیابان لالهزار مرتبط میشود.
هدف ارکسترهای دولتی در روسیه جام جهانی فوتبال نبود
رهبر ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره دلیل حضور منتخب ارکسترهای دولتی در روسیه اعلام کرد هدف این سفر جام جهانی فوتبال نبوده است.شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران در آستانه برگزاری دومین کنسرت منتخب ارکسترهای دولتی در شهر مسکو توضیح داد: لازم است به یک سوتفاهم پاسخ دهم؛ طی روزهای اخیر این سوتفاهم به وجود آمده که ما به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال به روسیه سفر کرده ایم در حالیکه اصلا این طور نیست زیرا هدف از سفر گروه ما به روسیه اجرایی کردن تفاهمنامه ای است که بین بنیاد رودکی و کنسرواتوار چایکوفسکی پیش از این به امضا رسیده و قرار بود ما اجراهایی را در این کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: فضای کار به گونه ای برنامه ریزی شد که اجرای گروه منتخب ارکسترهای دولتی همزمان با جام جهانی فوتبال روسیه باشد و ما به همین مناسبت چهار قطعه را آماده کردیم که بتواند در این ایام علاوه بر شاکله اصلی برنامه ما حال و هوای ورزشی هم داشته باشد، اما آنچه باید در این میان مورد توجه قرار گیرد جداسازی قطعات متناسب با تفاهمنامه با کنسرواتوار چایکوفسکی است که باید آن را از جام جهانی و فوتبال جدا کرد.این آهنگساز تاکید کرد: ما فضا را به گونه ای طراحی کرده ایم که مخاطبان خارجی این کنسرت ها بتوانند شاهد توانایی و هنرنمایی نوازندگان ایرانی در اجرای قطعات موسیقی کلاسیک و قطعات موسیقی ایرانی باشند.
روحانی اظهار کرد: در اولین کنسرتی که چند روز پیش در تالار فیلارمونیک شهر سن پترزبورگ اجرا کردیم بیش از هفتاد درصد جمعیت سالن مخاطبان غیر ایرانی بودند که از رپرتوار اجرایی دیدن کردند. طی این مدت کوتاه حضور ما در روسیه چندین شبکه تلویزیونی خارجی زبان با من مصاحبه داشته و از کیفیت اجرای برنامه ای سخن می گفتند که دربرگیرنده اثر مثبت حضور گروه ایرانی در روسیه بوده است. به اعتقاد من حضور منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی بهانه ای بود که بتوانیم توانایی موزیسین های ایرانی را به جامعه بیرون از ایران معرفی کرده و به آنها نشان دهیم که این نوازندگان هم می توانند قطعاتی از موزیسین های بزرگ روسی و قطعاتی از موزیسین های ایرانی را در قالب یک ارکستر به مخاطبان نشان دهند.
رهبر ارکستر سمفونیک تهران در پایان گفت: قطعا همزمانی حضور گروه ایرانی در روسیه با مسابقات جام جهانی فوتبال امتیاز بسیار خوبی برای ما بوده است اما ما به دنبال تماشاگران جام جهانی نیستیم چون اساسا هدف ما جامعه مخاطبان جام جهانی نیستند. آنچه برای ما در این سفر دارای اهمیت بسیار فراوانی است آشنایی مخاطبان غیر ایرانی با مجموعه های چون ارکسترسمفونیک تهران و ارکستر ملی است که خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از برنامه های ما داشتند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که از چند ماه پیش مساله حضور منتخب ارکسترهای دولتی در روسیه به مناسبت جام جهانی فوتبال اعلام شده بود و قرار بود که آنها قطعاتی را برای تیم ملی فوتبال ایران بنوازند و نشست های خبری و گفتگوهای متعددی نیز از سوی مقامات دولتی در این زمینه انجام شده است. در حالی که پیش از اولین بازی رسمی ایران در جام جهانی قطعه موسیقایی گروه «آرین» که از کارهای چند سال پیش آنهاست در زمین فوتبال پخش شد این سوال ها پیش آمد که هیات چندین نفره بنیاد رودکی به چه منظور تیم ملی فوتبال را همراهی کرده است.تغییر موضع و اعلام نظر درباره حضور منتخب ارکسترهای دولتی در صورتی اتفاق افتاده است که یک شرکت خصوصی که اسپانسر تیم ملی فوتبال ایران نیز هست هزینه های سفر تیم موسیقایی را نیز متقبل شده است.
صابر ابر در «مسخره باز»
«مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده با بازی صابر ابر جلوی دوربین رفت.همایون غنی زاده که چندی پیش پروانه ساخت اولین اثر سینمایی خود را با نام «مسخره باز» به تهیه کنندگی علی مصفا دریافت کرده بود فیلم خود را به تازگی کلید زده است.
غنی زاده قرار بود اولین فیلم سینمایی خود را با نوید محمدزاده تجربه کند که درنهایت او «مسخره باز» را با بازی صابر ابر به تازگی در تهران جلوی دوربین برده است.همایون غنی زاده پیش از این در نمایش «کالیگولا» با صابر ابر همکاری داشته است. ابر در حال حاضر هر شب برای نمایش «مالی سویینی» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3801/13654/48327
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3801/13654/48328
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3801/13654/48329
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3801/13654/48330
|
عناوین این صفحه
- حق همه هنرمندان است که دغدغه اقتصاد هنر داشته باشند
- شکست طرح ویژه اکران سینماها در ماه رمضان
- اخبار
- اخبار