|
جزئیات تحقیق روی الماسهای فرازمینی از زبان مدیر ایرانی پروژه
راه جدیدی برای شناخت تاریخ سیارات یافتیم
گفتوگو از نسترن صائبی
یک محقق ایرانی با نام فرهنگ نبیی در EPFL در سوئیس به کمک یک تیم تحقیقاتی با بررسی یک قطعه شهابسنگ که یک دهه قبل با زمین برخورد کرده بود، دریافت که از بقایای یکی از سیاراتی است که در منظومه شمسی اولیه تشکیل شده بود.
فرهنگ نبیی 12 اردیبهشت 1368 در تبریز به دنیا آمد. چون پدربزرگش معلم بود و روز معلم هم به دنیا آمده بود، نامش را فرهنگ گذاشتند. او تا دبیرستان در تبریز درس خواند و برای کارشناسی، مهندسی علم مواد دانشگاه شریف قبول شد. ولی بعد از کارشناسی تصمیم گرفت که به خارج از کشور برود و از همین رو کارشناسی ارشد و دکتریاش را از دانشگاه EPFL (موسسه پلیتکنیک فدرال لوزان) در همان رشته در سوئیس گرفت. حدود پنج ماه پیش درسش را تمام کرد ولی برای پست دکتری هم در همین دانشگاه پذیرفته شد.
نبیی در دوران دکتری در آزمایشگاهی علم زمین و سیارات کار میکرد و هماکنون در لابراتوار میکروسکوپی و طیفسنجی الکترونی کار میکند. در این لابراتوار از میکروسکوپ الکترونی عبوری برای دیدن موادی با سایز پایینتر از اتم یا پیکومتر استفاده میکنیم. این دستگاه آخرین فناوریای است که بشر توانسته است بسازد تا به جای نور از الکترونها برای دیدن مواد استفاده کند. الکترونها در این دستگاه پراش پیدا میکنند (diffraction) و نه تنها میتوان مواد بسیار ریز را با کمک آن دید، بلکه میتوان ساختارهای ریز اتم حتی چینش آنها را هم مشاهده کرد.
در نتیجه بهراحتی ساختار کریستالی یک ماده قابل مشاهده است. در بخش طیفسنجی این دستگاه باید بدانید که الکترونها با اتمهای ماده نیز اندرکنش (Interaction) دارند و همین امر موجب ایجاد سیگنالهایی میشود که با کمک این سیگنالها بتوان از مواد طیفسنجی و ترکیب شیمیایی و ساختار الکترونی مواد را مشاهده کرد.
به گفته نبیی، در این لابراتوار از دو نوع طیفسنجی استفاده میشود؛ یکی طیفسنجی پراش اشعه ایکس یا Energy Dispersive X-Ray Spectroscopy یا EDX و طیفسنجی انرژی از دست رفته الکترون یا Electron Enery-Loss Spectroscopy که در این روش الکترونهایی که انرژی از دست دادهاند، آشکارسازی میشوند و ساختار آنها تخمین زده میشود.
در ادامه مصاحبه ما را با این محقق جوان ایرانی میخوانید:
* تاکنون چه دستاوردهایی در ایران یا خارج از کشور داشتید؟
با وجودی که در ایران امکانات کمی در زمینه تحقیقاتی من وجود داشت اما من در ایران و دانشگاه شریف چیزهای بسیاری یاد گرفتم که بعدها به دردم خورد.
در خارج از ایران هم یک سری مقالات داشتم ولی در کل من با گروههای مختلفی کار کردم که به دنبال شناسایی مواد خاصی بودند و من با طیفسنجی به آنها میگفتم که در این ماده چه میگذرد و به شناسایی آن کمک میکردم. از میان این مواد میتوانم به یک سری فلزات، سرامیک، شهابسنگ، مواد گوشته زمین و گرافیت اشاره کنم. از این کارهای گروهی مقالاتی دارم و چالشهای خوبی برای من محسوب میشوند.
با این حال، مقاله شهابسنگ اولین مقاله چاپشدهای است که خودم سرپرستی و هدایت گروه و پروژه را به عهده داشتم و ایده و فکر اولیهاش از من بوده است.
* چه شد که وارد پروژه بررسی مواد شهابسنگ شدید؟
این شهابسنگ، نوع خاصی با نام «یورلیت» (Ureilite) است و خود شهابسنگ «آلماهاتا سیتا Ms_170» (Almahata Sitta) نام دارد و حدود 10 سال پیش دانشمندان ناسا توانستند یک سیارک را که به زمین نزدیک میشد را در فضا شناسایی کنند آنها مسیر این سیارک را حساب کردند و اعلام کردند که 19 ساعت بعد به صحرایی در سودان برخورد خواهد کرد. این شهابسنگ در فاصله 37 کیلومتری زمین منفجر و خرد شد و به صورت سنگریزه روی زمین سقوط کرد. دانشمندان 600 قطعه کوچک از این سنگها را جمع کردند. بیشتر این سنگها از خانواده یورلیتها بودند و از آنجا که تاکنون چندین مورد از این سنگها کشف شده، اعتقاد بر این است که همه این سنگها مربوط به یک سیاره یا جرم آسمانی هستند. نام این جرم، یورلیت پرنت بادی (بدنه مادر یورلیت) یا UPB است.
مکانسیمهای زیادی در مورد تشکیل الماس فرض میشود. یکی از آنها این است که جرم آسمانیای در چند صد کیلومتری زمین قرار داشته و با شوکی که موقع برخورد با جرم دیگر به وجود آمده، شرایط فشار بالا روی گرافیتها ایجاد شده و در نتیجه گرافیت به الماس تبدیل شده است.
استادم در سال 2016 به همراه گروه دیگری مطالعهای داشت و در آن نشان داد که این الماسها خیلی بزرگتر از چیزی هستند که بتوانند با شوک درست شوند. آنها ثابت کردند که الماسهایی که در اثر برخورد سیاره یا جرم آسمانی تشکیل میشود، با توجه به میزان فشار، معمولا باید در مقیاس نانومتر و ماکزیمم 100 نانومتر باشند. این گروه با مدارک و شواهد نشان دادند که الماسهای بزرگی در حد 100 میکرومتر روی سیاره وجود داشته که در اثر برخورد این الماسها به قطعات ریزتر تقسیم شده و در اثر فشار بالا بعضی تکهها گرافیته شدهاند. آنها به این نتیجه رسیدند که احتمالا این الماسها در شرایط تعادل ترمودینامیکی در داخل یک سیاره به وجود آمدهاند و آن سیاره به حدی بزرگ بوده که فشار داخلی آن باعث به وجود آمدن گرافیت شده و زمان کافی برای این کار را نیز داشته است و در نتیجه عامل به وجود آمدن آن شوک نیست.
این تیم تحقیقاتی معتقد است که اگر الماس از برخورد یا شوک یک جرم آسمانی تشکیل شده باشد، در این صورت این جرم آسمانی حداقل باید هزار کیلومتر قطر داشته باشد و تازه با این قطر، فشار گوشته آن به دو گیگاپاسکال برسد. این در حالی است که الماس در فشاری بالای دو گیگاپاسکال درست میشود.
در همین راستا استادم به من پیشنهاد داد که با روش طیفسنجی ببینم که ارتباط الماس و گرافیت چیست و آیا گرافیت به الماس تبدیل شده یا برعکس؟
در این مطالعه مستنداتی ارائه دادیم که خیلی قوی نشان میدهد در ابتدا الماس روی جرم آسمانی وجود داشته و به گرافیت تبدیل شده است. این الماس در جهتهای بلوری خاصی با تغییر شکل الاستیک و تنش بالا و همچنین شوک در اثر برخورد به تیکههای کوچکتر و همینطور گرافیت تبدیل شده است.
اتفاق دیگری که در این مطالعه افتاد این بود که درون این شهابسنگها تعداد زیادی «آخال» یا inclusion پیدا کردم. قبل از این باید بگویم که هر مادهای که میخواهد تشکیل بشود، از محیط اطرافش یک تکه کوچک از ماده یا سنگ درونش باقی میماند. مثلا زمانی که یخ میخواهد روی زمینی تشکیل شود، سنگهایی از روی زمین درون آن قرار میگیرند. همین اتفاق برای الماس هم میافتد و زمان تشکیل شدنش، سنگهایی درونش حبس میشوند که به آنها آخال میگویند. این آخالها ناخالصی معنی نمیدهند چون جزو ترکیبات الماس به شمار نمیروند.
این آخالها خیلی مهم هستند. چون الماسها مقاومترین ماده طبیعی هستند که مقاومت بالایی دارند و در فشار و دمای بالا شکل و ترکیباتش تغییر نمیکند. در واقع ما هیچ مادهای را از اعماق زمین نمیتوانیم برداریم اما الماس تنها نمونهای است که از اعماق زمین داریم و این آخالهای الماس اطلاعات بسیار مهم و جالبی را از اعماق زمین به ما میدهند. نکته اینجاست که الماس به دلیل مقاومت بالایش میتواند هر مادهای که به عنوان آخال درونش گیر کرده است را به صورت سالم به دست ما برساند.
این در حالی است که با بررسیهای بیشتر متوجه شدم که تا به حال کسی روی آخالهای الماس مطالعه نکرده بود و همانطور که قبلتر گفتم، این الماسها براساس نظریههای جدید در داخل خود سیاره یا اجرام آسمانی تشکیل شدهاند و در نتیجه آخالها اطلاعات بسیار خوبی از درون گوشته یا مرکز سیاره در اختیار ما قرار میدهد.
از شکل و ترکیب آخالهای این شهابسنگها دریافتیم که این آخالها در فازی بودند که فقط بالای 20 گیگاپاسکال میتواند تشکیل شود. این فشار معادل فشاری که حدودا 100 هزار تن بار روی دست ما اعمال میکند. اگر فشار مرکز یک سیاره 20 گیگاپاسکال باشد، باید حداقل به اندازه عطارد باشد. اگر حالت منطقیتری را تصور کنیم و فرض کنیم که فشار ته گوشتهاش 20 گیگاپاسکال بوده، این سیاره به اندازه سیاره مریخ میشود. یعنی اگر بخواهیم رنج خاصی به این سیاره بدهیم، قطر این سیاره باید بین چهار هزار تا شش هزار کیلومتر باشد.
این اولین بار بود که ما توانستیم تئوریهای تشکیل سیارات را به صورت مدرک و شواهد ثابت کنیم. در تئوریهای تشکیل سیارات این تصور است که چند میلیون سال بعد از تشکیل منظومه شمسی، مواد گازی و غبار در ابتدا به جنین سیاره تبدیل شدند که اندازهشان بین کره ماه تا سیاره مریخ بوده است. در منظومه شمسی درونی دهها جنین سیارهای بوده که بعدا با برخورد و ترکیب آنها سیارههای امروزی به وجود آمدهاند. این تئوریها براساس شبیهسازی هستند؛ نه آزمایش. و مستندات هم نشان میدهند که این فرضیه درست است و ما برای اولین بار مدرک و شاهد واقعی برای این فرضیه آوردهایم.
علاوه بر این، تحقیقات ما فرصت جدیدی را نیز به دست داد تا سیاره مریخ را بهتر درک کنیم. درست است که هنوز مریخ متلاشی نشده و از آن نمونهای در دست نداریم که روی آن مطالعه کنیم. ولی ما 480 نمونه سنگ داریم که از خانواده یورلیت هستند و میتوان نمونههایی را یافت که شبیه به سیاره مریخ باشند و از طریق آنها میتوانیم مدل تکامل سیارات را بررسی کنیم.
بخشی از تکامل سیارهای «تمایز سیارهای» یا Planetary differentiation است که در آن در سیارات پدیده ذوبی رخ میدهد و لایههای داخلی آن از جدا میشوند. قبل از آن تا حدودی سیارات همگن هستند اما در فرآیند تمایز سیارهای پوسته و هسته و گوشته سیارات تشکیل میشوند. در واقع سیاراتی که از یک حد بزرگتر میشوند، چون باید گرما را در داخل خود حفظ کنند، وارد فاز تمایز سیارهای میشوند.
منبع این گرما دو چیز است: یکی «واپاشی ایزوتوپهای ناپایدار» است که در چند میلیون سال اول پیدایش منظومه شمسی رخ داده است و دیگر وجود ندارد. منبع دوم، برخورد بین سیارات است. این برخوردها انرژی ایجاد میکنند و باعث ذوب شدن سیارات میشوند. در واقع تمایز سیارهای فرآیند ذوب شدن مواد در این سیارات است که به ترتیب از آهن و سولفات شروع میشود و بعد به سیلیکات و آهن میرسد. الماسها نیز از مذاب آهن به وجود آمدهاند.
اگر قطر سیاره کوچک میبود، با واپاشی ایزوتوپهای ناپایدار، گرمای حاصله به راحتی از سیاره میپرید ولی سیارات بزرگتر مثل زمین و مریخ به دلیل وجود این گرما فرآیند تمایز سیارهای را پشت سر گذاشتهاند. جالب است بدانید که در UPBها تمایز سیارهای شروع شده اما هنوز تمام نشده است. زمانی که تمایز سیارهای به صورت کامل انجام میشود، تمام فلزات ذوب و یکدیگر جدا شدهاند، پس در مورد UPBها این جداسازی فلزات هنوز انجام نشده است.
* پروژهای که هماکنون روی آن کار میکنید، چیست؟
من بهتازگی روی سلول سندان الماس کار میکنم که در آن، دو تا الماس را در نظر میگیریم. این الماسها نوکشان تیز تیز نیست و یک پخی با قطری حدود 300 میکرونانو دارند. زمانی که نوک این دو تا الماس را تحت فشار زیاد به هم فشرده میکنیم. این فشار حدود چند مگاپاسکال (یک میلیون برابر فشار جو) تا چند گیگاپاسکال (فشار مرکز زمین) است. از سوی دیگر سعی میکنیم که شرایط گوشته زمین را برای آنها فراهم آوریم و از آنجا که این الماسها شفاف هستند، دو اشعه لیزر از دو طرف الماسها میتابانیم. این اشعه دمای الماس را به شدت بالا میبرد و تا چهار هزار تا پنج هزار درجه گرمش میکند. با این تکنیک شرایط ترمودینامیک داخل زمین را در داخل آزمایشگاه ایجاد میکنیم.
در واقع ما از مادهای مانند الماس با ترکیب گوشته زمین یا نزدیک به آن استفاده میکنیم و با ایجاد شرایط ترمودینامیک مراکز زمین در محیط لابراتوار، سعی میکنیم درک کنیم که در داخل زمین چه اتفاقاتی رخ میدهد. یکی از این اتفاقات ذوب شدن و منجمد شدن مواد در گوشته زمین است.
منبع آنا
زنده یاد صدرالدین شجره به سوی خانه ابدی بدرقه شد
مراسم تشییع پیکر زنده یاد صدرالدین شجره به سوی خانه ابدی خود در بهشت زهرا (س) برگزار شد.مراسم تشییع پیکر زنده یاد صدرالدین شجره دیروز شنبه دوم تیرماه با حضور اهالی رادیو نمایش، گویندگان و هنرمندان رادیو و تئاتر از مقابل رادیو ارگ واقع در میدان ۱۵ خرداد انجام شد.
حمید شاه آبادی معاون صدا، محمدرضا قربانی مدیر رادیو نمایش، اکبر زنجانپور، بهزاد فراهانی، اصغر همت، فرشاد آذرنیا، میرطاهر مظلومی، فریبا متخصص، میکاییل شهرستانی، خسرو احمدی، مهرداد کیانی، حسن فتحی، شهرام گیل آبادی، شهرام کرمی، مهین صدری، حمید منوچهری، سهیل محمودی، بهرام ابراهیمی، صفا آقاجانی، سعید توکل، حسن خجسته و جمعی از هنرمندان رادیو در این مراسم حضور داشتند.
این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط داوود رشیدی از گوینده های رادیو نمایش آغاز شد و با پخش قطعاتی رادیویی با صدای صدرالدین شجره ادامه پیدا کرد. رشیدی بعد از قرائت قرآن بیان کرد: مراسم تشییع درگذشت یکی از ستاره های آسمان هنر استاد شجره است و همه ما اندوهگین این داغ هستیم.
میکاییل شهرستانی اولین کسی بود که پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: جای من اینجا نیست و خودم باید به دوستانی مثل بهزاد فراهانی و خانواده وی تسلیت بگویم.گاهی در این مجالس حرف زدن از آلام ما کم نمی کند و باید سکوت کرد. من با وجودی که سال های زیادی افتخار داشتم کنار صدرالدین شجره به عنوان یک همکار و دوست حضور داشته باشم، می توانم بگویم او هیچ گاه بد کسی را نخواست و کسی را آزرده نکرد اما آزرده شد.
این کارگردان نمایش های رادیویی اظهار کرد: او در سال هایی که درد می کشید توقعاتی داشت که برآورده نشد البته توقعات یک هنرمند مالی نیست چون ما با پول اندک هم می سازیم. ما اکنون با خاطرات شیرین او زندگی می کنیم و او بخشی از نماد رادیو است. من امروز حس می کنم قطعه ای از رادیو محو شده است و جای او کسی نخواهد آمد.
شهرستانی یادآور شد: رادیو را امثال صدری زنده نگه می داشتند و امیدوارم بازماندگان و دوستانش این اندوه بزرگ را تاب بیاورند. من فقط می توانم بگویم خداحافظ صدری.در ادامه جواد پیشگر کارگردان و گوینده نمایش های رادیویی بیان کرد: رفتار شاعرانه صدری برای من طی ۳۵ سال همیشه معلم گونه بود و من از او بسیار آموختم. با جرات و صراحت می گویم دانش او در تئاتر، صدا و ... بی نظیر بود.
وی اضافه کرد: برجسته ترین ویژگی او اخلاق حرفه ای بود که امروز باید با ذره بین در بدن هنر و فرهنگ جامعه به دنبالش بگردیم. او فردی متواضع و فروتن بود و به دلیل آموخته های فراوانش با ذاتی تحلیلگر سخن می گفت و به این ترتیب هر شنونده ای را قانع می کرد که سخنش را بپذیرد. وی ادامه داد: صدری خیلی زود از میان ما رفت. من اردیبهشت ماه که او را در بیمارستان دیدم به او گفتم که هنوز باید بمانی و برگردی.
اخبار
نمایشی موزیکال با الهام از زندگی«مایکل جکسون»
بنیاد «مایکل جکسون» از به روی صحنه رفتن نمایشی موزیکال با الهام از زندگی این خواننده فقید موسیقی خبر داد.«لین ناتیج»، نمایشنامهنویس آمریکایی که دو جایزه پولیتزر در کارنامه دارد، مسؤولیت نگارش این نمایشنامه را بر عهده دارد که طبق برنامه قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی در تئاتر برادوی به روی صحنه برود. این نمایش موزیکال با اجرای برترین آهنگهای مایکل جکسون که در طول دوران فعالیت هنریاش موفقیتهای فراوانی برای او به ارمغان آورد نیز همراه خواهد بود. مایکل جکسون معروف به «سلطان موسیقی پاپ» روز ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹ در سن ۵۰ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد داروهای آرامبخش قوی درگذشت.او قبل از مرگش چندین سال گوشهگیر شده بود و در مجامع عمومی ظاهر نمیشد ولی خود را برای بازگشت به صحنه و اجرای چندین کنسرت زنده در یکی از سالنهای بزرگ لندن آماده میکرد.بنیاد «مایکل جکسون» پیش از این نیز با همکاری با «سیرک خورشید» که از سال ۲۰۱۳ در لاسوگاس در حال برگزاری است، برنامهای برای ادای احترام به این چهره موسیقی تدارک دیده بود.
حال جمشید مشایخی خوب است
فرزند جمشید مشایخی درباره وضعیت جسمانی پدرش بیان کرد که پدرش از وضعیت عمومی خوبی برخوردار است و تا یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می شود.سام مشایخی با اشاره به وضعیت پدر خود جمشید مشایخی که چند روزی است در بیمارستان بستری شده است، گفت: خدا را شکر حال پدر خوب است و روند درمانی خود را طی می کند. وی ادامه داد: ایشان از بخش مراقبت های ویژه خارج شده و از وضعیت عمومی خوبی در تکلم و ... برخوردار است.مشایخی درباره ترخیص از بیمارستان نیز گفت: احتمالا تا یکی دو روز آینده پدر می تواند از بیمارستان مرخص شود.فرزند جمشید مشایخی در پایان عنوان کرد: من از همه کسانیکه در این مدت با پیام های کلامی نسبت به پدر ابراز محبت کردند، ممنونم.
نقد فیلم مستند «در جستوجوی خانه خورشید» در سینماحقیقت
برنامهی این هفته کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به نمایش و نقد فیلم مستند «در جستوجوی خانه خورشید» ساختهی «مهدی باقری» اختصاص یافته است.طبق گزارش رسیده، این فیلم مستند که 140 سال زندگی در خیابان ناصرخسرو تهران را به تصویر میکشد، از ساعت 17 عصر روز یکشنبه سوم تیرماه 97 در سالن سینماحقیقت این «مرکز» به نمایش عمومی درآمده و سپس با حضور مهدی باقری (کارگردان)، ناصر صفاریان (مسئول نمایش و نشست فیلمها) و پوریا جهانشاد (منتقد میهمان) مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
عوامل تولید مستند 70 دقیقهای «در جستوجوی خانه خورشید» عبارتند از: کارگردان و تهیهکننده: مهدی باقری، پژوهشگران: مهدی باقری و امیرحسین راد، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابردار: احمدرضا طایی، طراحی صدا و میکس: مهرشاد ملکوتی، تدوینگران: مهدی باقری و بابک بهرامبیگی، نویسندگان گفتار متن: مهدی باقری و بهروز ملبوسباف، گویندگان: مرتضی پایهشناس و مهدی باقری، آهنگسازان: شهاب بلوکی و بابک کوهستانی، طراح صحنه و لباس: مهشید جوادی، عکاس و طراح لوگو: ابراهیم عاشوری، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
عموم علاقمندان جهت تماشای این فیلم مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن میتوانند از ساعت 17 عصر یکشنبه (3 تیرماه) به سالن «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه کنند.
اخبار
در اکران مستند «توران خانم» مطرح شد
ما منتظر تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان
در مجلس هستیم
مهناز افشار، فریدون جیرانی،مازیار میری، مجتبی میرطهماسب در اکران مستند «توران خانم» سخن گفتند.مهناز افشار بازیگر سینما و سخنگوی کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» بعد از نمایش این فیلم طی سخنانی گفت: در روزهای اخیر اخبار دردناکی را درباره کودکان و اتفاقاتی که بعضاً برای آنها میافتد میشنویم در حالی که همه ما منتظر تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس هستیم.
وی ادامه داد: اگر امروز ما شخصیتهایی همچون توران میرهادی را به اندازهای داشتیم که میتوانستیم از آنها در سمتهای مختلف استفاده کنیم قطعاً بسیاری از مشکلات ما در حوزه کودکان و خانوادهها حل شده بود، زیرا توران میرهادی همه زندگی خود را وقف کودکان کرد و در این راه نیز اصلاً به فکر دیده شدن خودش نبود و فقط به کار گروهی و نتیجه مطلوب فکر میکرد.
افشار با تشکر از خبرنگاران در پیگیری و انتشار اخبار مشکلات کودکان افزود: توران میرهادی معتقد بود اگر مردم احساس کنند که از آنها سوءاستفاده نمیشود و با آنها صادق هستند قطعاً همکاری و کمک خود را دریغ نمیکند. میرهادی تا سن ۸۵ سالگی و تا زمانی که از دنیا برود هرگز دست از کار و فعالیت برنداشت و ای کاش فیلم مستند زندگی وی را در همه مدرسهها و برای همه مدیران آموزش و پرورش نمایش بدهند و قصه زندگی او را برای کودکان تعریف کند. فریدون جیرانی کارگردان سینما و منتقد نیز گفت: مستند «توران خانم» مستند بسیار مهمی از نگاههای مختلف است. این مستند به زندگی شخصی توران میرهادی و فعالیتهای اجتماعی او به خوبی پرداخته است. البته توران میرهادی علاوه بر فعالیتهای اجتماعی، قبل از انقلاب زندگی پرفراز و نشیب سیاسی نیز داشته است که میتوانست در این فیلم به آن بیشتر توجه شود.
مازیار میری کارگردان سینما نیز گفت: این فیلم نشانه یک امید است و به نسل حاضر نشان میدهد که افرادی در این کشور حضور دارند که تا پایان عمر و حتی تا سن ۸۵ سالگی فقط با استفاده از سرمایه بخش خصوصی به فکر خدمت به مردم و کودکان هستند و همه ما باید تلاش کنیم، این فیلم توسط همه خانوادهها و نسل جوان دیده شود و با نمایش این فیلم به نوعی به نسل حاضر امید بدهیم.
کیوان کثیریان منتقد سینما نیز گفت: یکی از دلایلی که مخاطبان از اکران فیلم «توران خانم» استقبال کردند این است که این فیلم بدون حمایت دستگاههای دولتی و توسط بخش خصوصی ساخته شده است اما قطعاً باید این فیلم را برای دولتمردان و حتی اعضای هیات دولت نشان داد.مازیار فکری ارشاد نیز ساخت فیلمهایی همچون توران خانم را گامی مهم در راستای معرفی شخصیتهای اثرگذار به جامعه دانست و معتقد بود که این فیلم باید در زمین و فضای خودش و برای مخاطبان خودش اکران و به نمایش دربیاید.
مجتبی میرطهماسب یکی از کارگردانهای فیلم «توران خانم» نیز گفت: سالهاست که من فیلمهایی که میسازم تقریباً از همین جنس فیلم «توران خانم» است و قبل از این فیلم مستند ۶ قسمتی «کارستان» را ساختیم و معتقدم از هر کدام از این شخصیتهایی که در این فیلمها حضور دارند فقط یک نکته یاد بگیریم زندگی ما تغییر خواهد کرد.
وی با اشاره به انتخاب سیستم اکران اینترنتی فیلم توران خانم برای اولین بار گفت: من در کنار دوستانم همچون خانم رخشان بنیاعتماد و بقیه کسانی که در ساخت این مستندها ما را کمک کردند، فقط به نمایش و پخش این فیلمها نگاه داریم و اصلاً به سود در زمان ساخت و یا اکران فکر نمیکنیم.
وی ادامه داد: اکران اینترنتی برای ما یک انتخاب بود و ما بر این اساس این اکران را انتخاب کردیم که همانطور که توران میرهادی گفته بود مردم اگر اعتماد کنند قطعاً حمایت و انتخاب خواهند کرد. متاسفانه فیلمهای مستند به خصوص فیلمهایی از جنس «کارستان» و «توران خانم» همچنان با مشکل پخش و نمایش عمومی همراه هستند. ما تلویزیون را که محل اصلی نمایش فیلمهای مستند است در اختیار نداریم و در اکران عمومی نیز اجازه اکران گسترده در سینماها به اینگونه فیلمها داده نمیشود.
کارگردان «توران خانم» ادامه داد: استقبال مخاطبان از اکران اینترنتی بسیار بالاتر از چیزی بود که ما پیشبینی کرده بودیم. در طی چهار روز اکران این فیلم از طریق اینترنت بیش از ۹ هزار نفر به تماشای این فیلم نشستند. در حالی که در سال گذشته ما مجموعه فیلمهای «کارستان» را از طریق سینماهای هنر و تجربه به مدت 6 ماه و در چهار سئانس اکران کردهایم که کلاً پنج هزار نفر به تماشای این فیلمها نشستند. بنابه تقاضای اهالی سینما و مخاطبان اکران اینترنتی این فیلم تا پایان روز سوم تیرماه تمدید شده است.
اکران فیلم «مکان» در گروه سینمایی هنر و تجربه
فیلم «مکان» ساخته سید مهدی احمدپناه به تهیه کنندگی امیرشهاب رضویان از روز یکشنبه سوم تیرماه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران خود را آغاز می کند.طبق گزارش رسیده،«مکان» با نگاهی به یک معضل اجتماعی فراگیر در سال ۹۵ تولید شد و همان سال توانست در جشنواره فجر حضور یابد اما پس از جشنواره تا مدتها امکان نمایش نداشت.
سید مهدی احمدپناه، مژده دایی، علیرضا سردشتی، عباس ناصری و پانته آ تاجبخش گروه نویسندگان فیلم «مکان» را تشکیل میدهند؛ در خلاصه داستان فیلم آمده است: چهار رفیق قدیمی چند ماه پس از کنکور، به بهانه تولد یکی از آنها که در کنکور پذیرفته نشده و اکنون عازم خدمت سربازی است، دور هم جمع می شوند و تصمیم می گیرند شبی را به تفریح و خوشگذرانی بپردازند. ولی در شهر بجای پیدا کردن مکانی برای تفریح، با مکان های دیگری مواجه می شوند!
محمدرضا آبانگاه، بهنام خرم نیک، علیرضا کی منش، امین مقدسی، مژده دایی، پانیذ امینی، سپیده امینی، محمد براری، محمد بهمن زاده، داوود پژمان فر، عماد جاویدپور، وحید حبیبیان، علیرضا زارع پرست، شفق شکری، آزاده عبدالهی، سیامک فارسی، عماد کاظمی حاتمی، بسطام مقدسی، صادق معتمد و نکیسا نعمت نژاد به ترتیب الفبا بازیگران « مکان» هستند.همچنین هم زمان با آغاز اکران از پوستر رسمی فیلم با طرحی از حامد بذر افکن رونمایی شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3806/13696/48485
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3806/13696/48486
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3806/13696/48487
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3806/13696/48488
|
عناوین این صفحه
- راه جدیدی برای شناخت تاریخ سیارات یافتیم
- زنده یاد صدرالدین شجره به سوی خانه ابدی بدرقه شد
- اخبار
- اخبار