|
مدیران شبکه ها از افراد زیر ۵۰ سال انتخاب می شوند
معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به سیاست سازمان صداوسیما در انتصاب مدیران جدید اعلام کرد که قرار است مدیران شبکه ها از افراد زیر ۵۰ سال انتخاب شوند.مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به تغییرات جدید در سازمان و همچنین انتصاب مدیر شبکه افق که ۲ هفته است مدیر ندارد، بیان کرد: جواد رمضان نژاد مدیر شبکه افق به عنوان مدیر شبکه پنج منصوب شد ولی تا انتصاب مدیر شبکه افق سرپرستی این شبکه را نیز بر عهده دارد.
وی درباره تغییر مدیران در شبکه هایی مثل دو با مدیریت محمدرضا جعفری جلوه نیز عنوان کرد: سیاست ما این است که از این پس مدیرانی که برای شبکه ها منصوب می شوند زیر ۵۰ سال باشند. به طورمثال محمد احسانی که پیش از این منصوب شده است به کار خود ادامه می دهد و تغییر نمی کند. در شبکه های دیگر مثل شبکه دو، مدیریت محل مذاکره بوده ولی الان کار خودشان را انجام می دهند اما اگر مدیر جوان انقلابی و باانگیزه ای که بتواند از پس کار به خوبی برآید پیدا شود ما از مدیران می خواهیم که به این موضوع توجه کنند.
معاون سیمای رسانه ملی تصریح کرد: نکته این است که ما از مدیران شبکه ها خواسته بودیم که خودشان، کسانی را که فکر می کنند شایستگی جانشینی را دارند معرفی کنند که شبکه های سه و یک این کار را انجام دادند و اگر شبکه دو هم چنین کاری انجام دهد ما آن گزینه را مورد بررسی قرار می دهیم.
میرباقری در بخش دیگری درباره رویکرد انتقادی که رسانه ملی نسبت به خود داشته است و نمونه آن دیروز ۲۴ تیرماه در برنامه «حالا خورشید» دیده شد، گفت: یکی از وظایف جدی رسانه ملی این است که شرایطی را فراهم کند تا سوالات مردم و پاسخ به این سوالات مطرح شود. بخشی از این رویکرد وابسته به این بود که ما شرایطی را فراهم کنیم تا نهادها و سازمان هایی چون قوه مقننه، مجریه، قضاییه و بخش های حاکمیتی و حکومتی که درباره مساله ای توضیحی دارند آن را از طریق صداوسیما بیان کرده و به سوالات پاسخ دهند.
وی در پایان گفت: این یک رویه مبنایی در صداوسیما است و ما احساس کردیم می توان این رویکرد را با شفافیت بیشتری انجام داد. به این ترتیب که نوعی پاسخگویی نسبت به خود برنامه های تلویزیونی وجود داشته باشد تا اگر مسئولی از نهادی برای پاسخگویی دعوت شد بگوییم که این رویه پیش از این وجود داشته است. این کار از برنامه «حالا خورشید» آغاز شد و تلاش ما این است که برنامه های پربیننده دیگر شبکه ها نیز به این سمت و سو بروند.
تنبور ساز مقدس، در دستان رستم
رستم دستان در خوان هفتم شاهنامه دست به تنبور میشود؛ سازی که گفته میشود از معدود سازهای رایج ایران است که آن را مقدس میدانند.رستم در خوان هفتم شاهنامه تنبوری در کنار چشمه میبیند، آن را در دست میگیرد و میخواند «آوارهای هستم که شادی از من گرفته شده است و گرفتار جنگ شدهام.»محمدرضا درویشی در جلد اول کتاب دایرةالمعارف سازهای ایرانی درباره تنبور کرمانشاهان مینویسد: تنبور، ساز باستانی ایران و ساز آئینی و مذهبی سلسله حق است. این ساز از معدود سازهای رایج در ایران است که مقدس شمرده میشود.
گفته میشود این ساز در مناطق مختلف کرمانشاه و لرستان به نامهای مختلفی معروف است. تنبور، تنها سازی است که اجازه ورود آن را به مجلس نیاز و حلقه ذکر سلسه یارسان(اهل حق) میدهند. این ساز در جامعه اهل حق از حرمت و قداست خاصی برخوردار است.تنبور از خانواده دوتار یا به عبارت دقیقتر، نام قدیمی و باستانی دوتار است. در بین سازهای خانواده دوتار، تنبور تنها ساز زهی زخمهای رایج در منطقه غرب است. تمرکز عمده این ساز در حال حاضر در استان کرمانشاهان و در نواحی شمالی استان لرستان است.
این ساز کاسه طنینی نیمه گلابی دارد و امروزه از هر دو نوع کاسه (یکپارچه و ترکهای) در آن استفاده میشود. قدیمیترین نمونه کاسه ترکهای، تنبورهای ساخت استار خداوردی در منطقه صحنه و مربوط به ۱۲۰ تا ۱۳۰ سال پیش است.کردستان و بخشی از آن که کرمانشاه (کرمانشاهان) گفته میشود یکی از مهمترین مناطق موسیقی ایران است. موسیقی این منطقه را میتوان به سه بخش کلی مقامهای مجازی، مجلسی (باستانی) و مقامهای کلام(حقانی) تقسیم کرد.
مقامهای مجازی با آواز، سُرنا و دوهل، دوزله، نرمهنای و تمبک، شمشال و کمانچه اجرا میشوند که تنوع شگفت انگیزی دارند و گستردهترین بخش موسیقی کردستان و کرمانشاهان محسوب میشوند. مقامهای مجازی ویژگیهای هنری بالایی دارند اما تنبور در این بخش جایگاهی ندارد.
تنبور، مهمترین ساز اجرا کننده مقامهای مجلسی است که بخشی از این مقامها با سازهای سُرنا و دُهل، دوزله، نرم نای، تمبک و شمشال نیز اجرا میشود که تعدادی از آنها به دلیل پیچیدگی فراموش شدهاند اما در میان این مقامها ۱۴ مقام مهمتر از بقیه هستند که نام و محتوای آنها گاهی به روایت تنبورنوازان به ۲۰ مقام هم میرسد.
هر کدام از این مقامها که شامل ساروخانی، قطار وگِله، دَرَه، جنگهرا، جلو شاهی، بایَه بایَه، خان امیری، سوار سوار و انواع سماع هستند، تعریف خاص خودشان را دارند؛ برای مثال سید خلیل عالینژاد درباره تعریف جلوشاهی میگوید: به روایتی در استقبال از حضرت علی(ع) نواخته شده است. یا «جنگهرا» به معنای جنگ و آهنگ مخصوص جنگ است. همچنین «سوار سوار» تداعی کننده تاختهای مختلف اسب است.
مقامهای کلام، بخش مهمی از مقامهای تنبور محسوب میشود. هر کلام، متن معینی دارد و این متنها از گفتهها و سرودههای بزرگان یارسان(اهل حق) است. متن کلامها عموما منظوم و هجایی و از سرودههای مذهبی است. از تنبور نوازی در موارد مختلفی از جمله جَمخانه (محل گردهمایی پیروان اهل حق)، زیارتگاهها، مراسم و مجالس سوگواری و مجلس عروسی و محفل خانها استفاده میشده و در برخی موارد همچنان ادامه دارد.
امروزه نواختن تنبور در بین جوانان مرسوم است و از کرمانشاهان و لرستان به بخشهای دیگر ایران هم رواج پیدا کرده، به همین دلیل نواختن آن از انحصار اهل حق خارج شده است. خانه تنبور که شهریور ماه سال ۱۳۶۹ در روستای بانزلان در شهرستان دالاهو استان کرمانشاه افتتاح شد، مرکزی برای تربیت جوانانی شده که تمایل دارند این ساز مقدس را در دست بگیرند.ثبت مهارت ساخت تنبور ترکهای، کاسهای و همچنین تنبورنوازی هر کدام به صورت جدا و در تاریخهای متفاوت در فهرست میراث ناملموس کشور نشان دهنده اهمیت جایگاه این ساز در ایران است.
عروسکهایی که «سوپراستار» سینما بودند
در سینمای ایران عروسکهای مختلفی بوده که همانند یک «سوپراستار» درخشیدهاند ولی فقط تعداد کمی از آنها همچنان ستاره هستند و مابقی در حد خاطرهای دور برای متولدین دهه 60 و 70 باقیماندهاند.این روزها که فیلم سینمایی «خاله قورباغه» (براساس کاراکتر سریال«خاله قورباغه») بر پرده سینماها در حال اکران است، فیلمهای عروسکی دیگری به یادمان میآید که دوران کودکیمان با آنها گذشت؛ فیلمهایی که یا عاشق عروسکهایشان میشدیم یا گاهی از دیدنشان میترسیدیم.
با این حال به بهانه فیلم «خاله قورباغه» که از معدود آثار سینمایی تمام عروسکی ایران است، تعدادی از فیلمهای دیگری را که بیشتر در دهههای 60 و 70 ساخته شده و عروسک جزء لاینفک آنها بوده مرور میکنیم.یکی از اولین فیلمهایی که میتوان به آناشاره کرد و در جستجوهای اینترنتی به عنوان یک فیلم عروسکی از آن یاد شده «ابراهیم در گلستان» به کارگردانی ایرج امامی است که در اولین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 61 نمایش داده شد.
در این فیلم که به بخشی از زندگی حضرت ابراهیم (ع) و بتپرستی او اشاره دارد، مرضیه محبوب که امروز یکی از شناختهشدهترین عروسکسازان و عروسکگردانهای ایران است هم حضور داشت.از مهمترین فیلمهای عروسکی سینمای ایران بیشک به «شهر موشها» باید اشاره کرد که اولین نسخه آن در سال 64 ساخته شد ولی حدود 30 سال بعد با داستانی دیگر روانه سینماها شد.
«شهر موشها» به کارگردانی سینمایی محمدعلی طالبی و کارگردان هنری مرضیه برومند ساخته شده بود و نسخه جدید آن را سال 93 خود برومند با متنی از فرهاد توحیدی کارگردانی کرد«.کپل»، «دم باریک»، «دم دراز»، «اسسمشو نبر»، «گوش دراز» و «خوش خواب» تعدادی از شخصیتها و عروسکهای این فیلم سینمایی بودند.
یکی دیگر از فیلمهای سینمایی ماندگار کودکان دهه 60 «گلنار» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی بود که نوار کاست این فیلم هم طرفداران زیادی داشت. در این فیلم «گلنار» دختری است که باد دستمال آبیاش را میبرد و او برای پیدا کردنش راهی جنگل و بعد گرفتار خرسها میشود؛ خرسهایی عروسکی که داستان تازهای را برای گلنار رقم میزنند. «گربه آوازهخوان» فیلم دیگر پرتوی است که سال 69 آن را ساخت و در کنار عروسکها، رضا بابک، حمید جبلی و پوراندخت میهمن از جمله بازیگران بودند.
در این فیلم ایرج طهماسب، دنیا فنیزاده، حسن پورشیرازی و ماندانا کریمی به عنوان بازیگران عروسکی نقش داشتند. «دزد عروسکها» به کارگردانی محمدرضا هنرمند هم از دیگر فیلمهای خاطرهبرانگیز دهه 60 است که اکبر عبدی و آزیتا حاجیان در آن نقش داشتند تا با همراهی عروسکها داستانی رئال ـ عروسکی را به تصویر بکشند.
«الو الو من جوجوام» دیگر فیلم عروسکی مرضیه برومند است که عروسکهای «جوجو» و «میو» آن در کنار بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، مهتاب نصیرپور و فهمیه راستکار نقشی پررنگ در پیشبرد داستان داشتند.از نکات قابل توجه این فیلم حضور هنرمندانی چون کیومرث ملکمطیعی، حهانگیر فروهر، رقیه چهرهآزاد، محمود بصیری، مریم سعادت، عادل بزدوده، فرخلقا هوشمند و ارژنگ امیرفضلی است که هر کدام اسم و رسمی در آن زمان داشته یا بعدها پیدا کردند.
مسعود کرامتی هم یکی دیگر از فیلمسازانی است که در عرصه سینمای کودک و نوجوان یکی از اثار به یادماندنی را با نام «پاتال و آرزوهای کوچک» خلق کرده که در سال 68 در جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان نمایش داده شد. این فیلم که نویسندگان اولیه آن رضا کیانیان و مهدی سجادهچی بودند، سال 93 در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.در این فیلم هم چهرههای مطرحی از سینمای ایران حضور داشتند که به بازیگری رضا کیانیان و احمد آقالو، آهنگسازی محمدرضا علیقلی و تدوین رسول ملاقلیپور میتوان اشاره کرد.
در ادامه این فیلمهای عروسکی، یکی از معروفترین فیلمهایی که هنوز هم عروسکهایش زنده هستند و در برنامههای مناسبتی خود در تلویزیون حضور دارند، «کلاهقرمزی و پسرخاله» است که در سال 73 به فروش قابل توجهی دست یافت. این فیلم به کارگردانی ایرج طهماسب با صداپیشگی حمید جبلی ساخته شد که علاوه بر این دو، فاطمه معتمدآریا، مرضیه محبوب، مرتضی احمدی، حمیده خیرآبادی، فرخلقا هوشمند، مهری مهرنیا، حسن شیرازی و اکبر دودکار در آن بازی کردهاند طهماسب چند سال بعد (1381) فیلم دیگری را با محوریت همان عروسکهایش با نام «کلاهقرمزی و سروناز» ساخت که معتمدآریا، رضا عطاران و خسرو احمدی هم در آن بازی میکردند.
در این فیلم دنیا فنیزاده مثل همیشه از عروسکگردانان کلاهقرمزی و پسرخاله بود.البته ایرج طهماسب در کنار فیلم دیگری با نام «کلاه قرمزی و بچه ننه» در سال 1379 فیلم «یکی بود یکی نبود» را هم به نویسندگی خودش و حمید جبلی ساخت که در روایت داستانش تعدادی عروسک نیز نقش دارند. در این فیلم فرشته صدرعرفایی، حمید جبلی، خسرو احمدی، هنگامه مفید و تهمتن مفید صداپیشگان بودند.
اما یکی دیگر از فیلمهای عروسکی سینمای ایران که تولیدش به دهه 90 برمیگردد «گورداله» به کارگردانی نادره ترکمانی است که تمام شخصیتهای آن نیز عروسکی هستند و بهمن مفید، هنگامه مفید و شهره لرستانی جمعی از صداپیشگان فیلم هستند. «گورداله» که چند سالی طول کشید تا به مرحله اکران رسید، در شبکه نمایش خانگی نیز توزیع شده است.
مرور این فیلمها و عروسکهایشان و فیلمهایی که به اعتبار عروسکها و خاطرههای قدیمی آنها دوباره با قصهای دیگر ساخته شده است؛ نشان از آن دارد که جذابیت اغلب این فیلمها برای نسلی است که کودکیاش با این عروسکها خاطره داشته است؛ نه کودکان این نسل! و البته بررسی کارشناسی اینکه کدام یک از این فیلمها موفق بودند را بحث کارشناسانهای میطلبد که به گزارشهای بعدی موکول میکنیم.
ساخت موزه ایران درودی در دست شهردار تهران
به محض اعلام موافقت شهردار تهران برای بهره برداری زمین موزه ایران درودی و ابلاغ آن از سوی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، ساخت این موزه آغاز خواهد شد.کلنگ موزه ایران درودی در ۱۱ شهریور ۹۵ همزمان با سالروز تولد این هنرمند پیشکسوت پس از چندین سال پیگیری به زمین زده شد، اما پس از آن ساخت این موزه با موانع بسیاری روبرو شد و به تعویق افتاد. درنهایت لایحه مجوز واگذاری حق بهرهبرداری از قطعه زمینی واقع در محدوده منطقه ۶ شهرداری و منطقه یوسفآباد با حفظ مالکیت شهرداری تهران به منظور احداث موزه آثار نقاشی ایران درودی با رایزنی و تلاش معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران و توجه به ملاحظات حقوقی و قانونی به شورای شهر ارایه شد و سرانجام شورای شهر تهران با بررسی آن در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و صحن اصلی شورا این لایحه را در هفته اول خردادماه ۹۷ تصویب کرد، اما در ابتدای تیرماه ۹۷، در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر، بررسی نامه فرمانداری درباره اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «مجوز واگذاری حق بهره برداری از دو قطعه زمین واقع در منطقه ۶ با حفظ مالکیت شهرداری به منظور احداث موزه آثار نقاشی ایراندخت درودی» در دستور قرار گرفت. اعضای شورای شهر تهران نیز در واکنش به اعتراض فرمانداری در مورد مصوبه موزه ایرانداخت درودی تاکید کردند این مصوبه با رعایت کامل قانون بوده است و در نهایت تصمیم بر آن شد به شهرداری تهران اجازه داده شود حق بهره برداری از دو قطعه زمین هر یک به مساحت ۳۶۰ متر مربع جمعا ۷۲۰ متر جنب پارک پرستو با حفظ حق مالکیت و صرفا به منظور احداث موزه آثار نقاشی ایراندخت درودی به صورت حبس مطلق به موسسه غیرانتفاعی ایراندخت درودی واگذار شود.
پس از این جلسه شورای شهر تهران هنوز خبری از موافقت سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران برای ساخت این موزه نشده است که به همین منظور خبرنگار مهر این موضوع را از یکی از اعضای شورای شهر تهران و مدیر برنامه های ایران درودی پیگیری کرد.احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای شهر تهران موانع موجود برای تاسیس موزه ایران درودی را برطرف کرده است، به خبرنگار مهر گفت: مقدمات تاسیس موزه ایران درودی از زمان دو شهردار قبلی پیگیری و مدتی متوقف شد. البته در دوره جدید مدیریت، همزمان با شهرداری سیدمحمدعلی افشانی نیز این مهم پیگیری شد و شورای شهر تهران موانع موجود سر راه احداث این موزه را برطرف کرده است. وی درباره حمایت شهرداری از تاسیس موزه ایران درودی اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر تهران امکانی را فراهم کردند تا شرایط ساخت موزه ایران درودی در کمیسیون لوایح شهرداری بررسی و تصویب شود. همچنین قطعه زمینی در منطقه ۶ تهران، طبق خواسته ایران درودی در اختیار او قرار داده شد تا این موزه ساخته شود. در این ارتباط تکتم نعیمی مدیر برنامه های ایران درودی و عضو هیات امنا و مدیره بنیاد ایران درودی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تاخیر در ساخت این موزه و موانع موجود سر راه ساخت آن، توضیح داد: در سال ۹۴ محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران به دیدار ایران درودی آمد و در همان دیدار دستور واگذاری زمین برای تاسیس موزه را داد. یک سال طول کشید که با اداره حقوقی شهرداری تهران به نتیجه برسیم، اما به دلیل تغییر شهردار و مدیران دیگر، این وضعیت معلق ماند و بهره برداری از موزه به تعویق افتاد ولی پس از آن به همت اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و رای مثبت همه اعضا ساخت موزه ایران درودی به تصویب رسید.
اخبار
«عصبانی نیستم!» راهی اشتوتگارت شد
فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» ساخته رضا درمیشیان در تازهترین نمایش جهانی خود در «کینو آرت هاوس» اشتوتگارت آلمان به نمایش درآمد.فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» ساخته رضا درمیشیان که برای اولین بار در جشنواره برلین رونمایی شد، تاکنون بیش از هفتاد نمایش جهانی داشته و دوازده جایزه دریافت کرده است.این فیلم پس از چند سال توقیف آخرین روزهای نمایشش را بر پرده سینماهای کشور دارد.نوید محمدزاده، باران کوثری و رضا بهبودی بازیگران این فیلم هستند.پخش جهانی «عصبانی نیستم» را مستقلهای ایرانی ( محمد اطبایی) بر عهده دارد.
اکران فیلمهای راه یافته به جشنواره ملی فیلم ایثار
دبیر دومین جشنواره ملی فیلم ایثار و مدیر امور هنری بنیاد شهید و ایثارگران از اکران فیلمهای راه یافته به جشنواره طی روزهای 30 و 31 تیر ماه خبر داد.سید مرتضی حسینی گفت: فیلمهای منتخب هیات داوران در بخشهای مستند ، کوتاه داستانی ، پویا نمایی ، نماهنگ و فیلمهای 120 ثانیه ای و مردمی طی دو روز 30 و 31 تیر ماه جاری در سینما فلسطین به نمایش در خواهند آمد و عموم علاقه مندان می توانند آثار منتخب جشنواره ملی فیلم ایثار را به تماشا بنشینند.وی تصریح کرد: پس از جمع بندی آرا هیات داوران،جدول اکران فیلمها تنظیم و منتشر میشود تا هنرمندان ، هنرجویان و مخاطبان جشنواره از زمان بندی اکران آثار مطلع بشوند.دبیر دومین جشنواره ملی فیلم ایثار با اشاره به رویکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران و توجه ویژه ای که به موضوع ایثار و مشارکت اجتماعی ، اقتصاد مقاومتی ، ایثار اجتماعی و سبک زندگی دارد گفت: فیلمهای قابل توجهی به لحاظ کیفی و موضوعی به جشنواره رسیده اند که به صورت لوح فشرده در اختیار داوران قرار گرفتند. هر یک از داوران رای خود را به صورت جداگانه به آثار دادند تا در نهایت جلسه جمع بندی نتایج داوری هر بخش برگزار شد. وی تصریح کرد: در مرحله اکران شاهد فیلمهای قابل توجهی از فیلم سازان جوان و صاحب نام کشور خواهید بود.در بخش مستند مجموعه ای از بهترین مستندهای با موضوع ایثار و شهادت که در سالهای 93 تا 96 ساخته شده اند را خواهید دید.مدیر امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران زمان برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم ایثار را 1 مرداد ماه 1397 اعلام کرد.
آخرین وضعیت فیلم سینمایی «یک آمپول ناقابل»
به گفته تهیه کننده فیلم سینمایی «یک آمپول ناقابل»، تاکنون ۷۰ درصد از فیلمبرداری فیلم به کارگردانی علیرضا محمودزاده به پایان رسیده است.داریوش باباییان تهیه کننده فیلم سینمایی «یک آمپول ناقابل» به کارگردانی علیرضا محمودزاده درباره آخرین وضعیت این اثر گفت: تاکنون هفتاد درصد از فیلمبرداری به پایان رسیده است و این روزها مشغول فیلمبرداری بخش های پایانی در شهر اصفهان، اطراف آن و شهر مبارکه هستیم. وی افزود: همزمان با آغاز فیلمبرداری، کارهای تدوین توسط حامد رضی انجام شد، اما باید راش ها را برای تدوین نهایی آماده کنیم تا به صورت جدی تر کار تدوین «یک آمپول ناقابل» انجام شود.باباییان اظهار کرد: قرار است صداگذاری «یک آمپول ناقابل» در استودیو شکوفا فیلم انجام شود با این وجود هنوز برای ساخت موسیقی با کسی به نتیجه نرسیده ام. وی در پایان بیان کرد: قرار است این فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان آماده شود از همین رو فکر می کنم کارهای ساخت این اثر تا نیمه اول مردادماه به پایان برسد.در خلاصه داستان این اثر آمده است: «خانواده آمپول چی که تولیدکننده آمپول هستند با وحشت فرزندانشان از آمپول مواجه می شوند. در این راستا ورزش فوتبال و انتخاب برای ردههای قهرمانی به کمک فرزندانشان میآید و... .
اخبار
ادامه تلاش دی کاپریو برای حمایت از محیط زیست
لئوناردو دی کاپریو در ادامه تلاشش برای حمایت از محیط زیست، به تازگی روی یک برند تهیه غذای غیرگوشتی سرمایهگذاری کرده است.لئوناردو دی کاپریو به تازگی مبلغ نامشخصی را برای حمایت از برند تجاری که از آن با نام «کالیفیا فارمز» (Califia Farms) یاد شده سرمایهگذاری کرده است.
کمپانی کالیفیا فارمز هفته پیش ۵۰ میلیون دلار برای افزایش محصولاتش در غذاهایی که بر پایه سبزیجات تولید میشوند، سرمایهگذاری کرده که شامل نوشیدنیهایی بر پایه ماست پروبیوتیک نیز میشود.در عین حال که دی کاپریو تاکنون تایید نکرده وگان است، اما در سالهای اخیر از شهرتش برای ایجاد آگاهی در مسایل محیط زیستی استفاده کرده که تولیدات کشاورزی از جمله آنهاست.
سال پیش او روی برند محصولات غذایی وگان با نام «فراتر از گوشت» (Beyond Meat) سرمایهگذاری کرده بود. این شرکت تهیه همبرگرهای وگان یا بدون گوشت را برعهده دارد. در حالی که وگانها به گیاهخواری مطلق اعتقاد دارند، این شرکت که در لسآنجلس تاسیس شد، اعلام کرده بود با حمایت دیکاپریو فعالیتش را شروع میکند.
دی کاپریو همواره اعلام کرده هدفش حمایت از فعالیتهایی است که ضرری به محیط زیست وارد نکنند و یا به حیوانات آسیب نرسانند.وی همان موقع با صدور بیانیه ای گفته بود تولید محصولات دامی در ایجاد گاز کربن نقش مهمی دارد. اگر منبع غذا از گوشت حیوانی به مواد گیاهی تغییر کند بشر گام بزرگی در حفظ آب و هوای کره زمین بر خواهد داشت.
بنیاد لئوناردو دیکاپریو سال پیش بیش از ۲۰ میلیون دلار به بیش از صد سازمان محافظت از محیط زیست اهدا کرد.وگانها از مصرف هر نوع محصولات حیوانی مثل گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و تخم مرغ و حتی استفاده از چرم خودداری میکنند و این رژیم را موجب تندرستی انسان میدانند.
شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شد
شاهین فرهت به عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منصوب شد.سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی شاهین فرهت را به عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منصوب کرد.
در حکم معاون امور هنری برای شاهین فرهت آمده است:با استناد به بند ۳ از فصل دوم «آیین نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر» و با توجه به نظر اعضای محترم شورای پیشنهاد دبیر آیین نامه مذکور، و نیز تجارب ارزنده جنابعالی در حوزه موسیقی، به موجب این حکم به عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منصوب می شوید.
امید است با همکاری و همفکری هنرمندان، پیشکسوتان و صاحبنظران و نیز برنامه ریزی جامع، اصولی و بررسی ادوار گذشته، جشنواره سی و چهارم با کیفیت بهتر و متناسب با انتظار مردم، به ویژه جامعه هنری کشور برگزار گردد. بدیهی است کلیه همکاران و مدیران معاونت امور هنری، نهایت همکاری را با جنابعالی معمول خواهند داشت.»
شاهین فرهت کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد مستر آهنگسازی از نیویورک و دکترای آهنگسازی از استراسبورگ فرانسه دارد و سالها استاد تمام موسیقی دانشگاه تهران بوده است. داوری جشنوارههای موسیقی از جمله چند دوره جشنواره موسیقی فجر از جمله تجربه ها و سوابق شاهین فرهت است.
امضای تفاهمنامه رسانه ای بین استانداری خوزستان
و شبکه دو سیما
جلسه همکاری مشترک پیرامون ایجاد فضای تعاملی رسانه ای مضاعف برای توجه ویژه به شرایط و نیازهای استان خوزستان و نیز نمایش ظرفیت های ویژه این استان با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه ۲ در سالن جلسات این شبکه برگزار شد.استاندار خوزستان در ابتدا به ظرفیت های ویژه این استان و پیشینه تجاری و بازرگانی آن اشاره و اظهار کرد: خوزستان از دیرباز مرکز تجاری، بازرگانی ویژه ای بوده است. اولین سیستم های آب، فاضلاب، پمپ بنزین، تولید برق و... در خوزستان احداث شد که آن هم به خاطر استخراج نفت و وجود این نعمت الهی در این خطه است.
شریعتی با اشاره به نقش موثر شبکه دو بیان کرد: شبکه دو یک شبکه اجتماعی است از این رو می تواند در معرفی ظرفیت ها و نیازهای استان بسیار تاثیرگذار باشد. در گذشته مسائل سیاسی جهت دهنده مسائل کشور بود اما امروز مسائل اجتماعی ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده و نقش بیشتری دارد. در گذشته شاید ۲۰۰، ۳۰۰ نفر در کشور نقش اساسی ایفا می کردند اما امروز حوزه های اجتماعی، شبکه های دیداری و شنیداری و فضای مجازی بسیار تاثیرگذار شده اند بنابراین این شبکه می تواند به صورت بارز، جدی و قوی به مسائلی که ذکر شد بپردازد. ایفای این نقش به امنیت ملی، توسعه خوزستان، بهبود شرایط شهروندان و ... کمک می کند. خوزستان هر چقدر بهتر و بیشتر دیده شود در توسعه، عمران، آبادانی و امنیت آن تاثیر بیشتری خواهد داشت که رسانه ملی به ویژه شبکه دو در این میان می تواند نقش پررنگی داشته باشد.محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو نیز در ادامه عنوان کرد: به دلیل جبران زخم های فرود آمده بر پیکر این منطقه و مردمی که تاوان دادند و سپر بلای ایران شدند، همه ایران باید برای خوزستان تلاش کند.
وی با اشاره به برنامه های مختلف و گروه های برنامه ساز شبکه دو گفت: برخی برنامه های ما استعداد این را دارند که با یک برنامه ریزی همه جانبه و به هم پیوسته در توجه به مسائل استان بسیار موثر باشند. برنامه صبحگاهی « از فراز الوند»، برنامه «زنده باد زندگی» که اخیرا نیز میزبان امام جمعه و فرماندار محترم خرمشهر بود. مستند «غوغای بی هیاهو» که در این ایام به بختیاری ها و اعراب خوزستان تعلق داشت و یا برنامه «از آسمان» که به شهدای مدافع حرم این استان اعم از فارس، بختیاری و عرب پرداخته است از جمله این برنامه ها هستند.
جعفری جلوه در پایان اظهار کرد: ساخت مستند خط لوله عظیم انتقال آب غدیر نیز اهمیت فوق العاده ای دارد به ویژه به واسطه نقش بسیار فداکارانه مردم و جهادگران که از پا ننشستند تا کار را در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام برسانند.در پایان جلسه مقرر شد تفاهمنامه ای برای تعامل بیشتر رسانه ای بین استانداری خوزستان و شبکه دو سیما تدوین شود تا روند انعکاس بهتر اقدامات صورت گرفته پیرامون رفع نیازهای استان خوزستان و تمرکز هر چه بیشتر بر ظرفیت های ویژه استان شتاب بیشتری پیدا کند.
برای بچهها کتاب بخوانید تا از تبلت ها فاصله بگیرند
یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: بسیاری پدر و مادرهای امروزی، خاطرهای از لالایی خواندن و قصهگویی برای بچههاشان ندارند.عصر روز ۲۴ تیرماه، نخستین جلسه از سلسله برنامههای «یکشنبههای کتاب» در کتابخانه گلبرگ و با حضور جمالالدین اکرمی، نویسنده کودک و نوجوان برگزار شد. اکرمی در این برنامه برای بچهها قصه خواند و با آنها و خانوادههاشان از تاثیر بازی، ورزش، موسیقی و قصه بر بالا رفتن میزان هوش و استعداد و تواناییهاشان گفت؛ پدر و مادرها را تشویق کرد تا برای بچههاشان کتاب بخوانند و قصه بگویند، با آنها بازی کنند تا کمی از دنیای فیلمها و بازیهای رایانهای فاصله بگیرند و تبلتها را کنار بگذارند.
نویسنده کتاب «شب به خیر ترنا» در بخشی از این جلسه به پیشینه قصهگویی اشاره و بیان کرد: بهرام گور، سه هزار قصهگو را به روستاها و شهرهای دور و نزدیک میفرستد تا برای مردم قصه بگویند. این قصهگویان از موسیقی هم در روایت خود استفاده میکنند. در واقع در آن زمان قصهگویی یک شغل محسوب میشده و کار بسیار مهمی بوده است. وقتی به این فرآیند نگاه میکنیم، میبینیم قصهگویی یک نیاز بوده و حتی به دورانی قبلتر از بهرام گور برمیگردد؛ انگار، قصهگویی هماره تاریخ بوده و افسانهها نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شدهاند.
به گفته اکرمی، بسیاری پدر و مادرها، خاطرهای از لالایی خواندن و قصهگویی برای بچههاشان ندارند، یعنی ما نیاز خود را به رسانه واگذار و فراموش کردهایم ضربآهنگ مادر چقدر در ذهن بچه نقش میبندد و لالایی گفتن و قصهگویی تا چه اندازه به حفظ و انتقال افسانهها کمک میکند. با این پیش زمینهها باید گفت که ما به قصهگویی نیاز داریم و حفظ و انتقال قصهها ضرورت دارد. چرا که علاوه بر نیاز کودکان به قصه، مادران هم هنگام قصهگویی میتوانند با فرزند خوب، تعامل حسی و روحی برقرار کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3826/14856/50145
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3826/14856/50146
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3826/14856/50147
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3826/14856/50148
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3826/14856/50149
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3826/14856/50150
|
عناوین این صفحه
- مدیران شبکه ها از افراد زیر ۵۰ سال انتخاب می شوند
- تنبور ساز مقدس، در دستان رستم
- عروسکهایی که «سوپراستار» سینما بودند
- ساخت موزه ایران درودی در دست شهردار تهران
- اخبار
- اخبار