|
تاکید بر آزادی ادبیات در جشن امضای عاشقانه «تیراندازی در باک هد»
«شغل اول نویسنده داشتن عقیده نیست بلکه گفتن حقیقت و امتناع از همدستی در دروغ است»
آیین رونمایی رمان»تیراندازی در باک هد» تازهترین اثر ناهید کبیری در حضور اهالی هنر و فرهنگ در موسسه سکو به بازگویی ارزش های ادبیات و مواجهه آن با خصوصیات امروز همراه بود.
به گزارش امتیاز؛ در این مراسم، امیرحسن چهلتن، نویسنده و منتقد ایرانی گفت: ناهید کبیری هنرمند پرکاری است و کتابهای زیادی از او منتشر شده است که از این بابت به او تبریک میگویم.
چهلتن سپس داستان عاشقانه تیراندازی در باک هد را برای حاضران تعریف کرد، با این وجود در انتهای برنامه تعداد 60 کتابی که موجود بود به فروش رسید و کتاب های بیش تری از سوی علاقه مندان به موسسه هنری سکو سفارش داده شد.
در ادامه این نشست، دکتر هنگامه آشوری نیز مقالهای را که درباره این رمان نوشته بود قرائت کرد.
او در بخشی از سخنانش اشاره کرد: من متعلق به نسلی هستم که معتقد بودند جریان رمان را باید تاریخ و جریانهای اجتماعی تعیین کند و نه روانشناسی و بحرانهای خصوصی. در این رهگذر نسل من متوجه شد که حقیقت تاریخ ممکن است حقیقت آثار ادبی را تحتالشعاع قرار دهد.
او گفت: ادبیات قطعا باید در محدوده معینی قدم بردارد اما مساله این است که مرزهایی که افراد تعیین میکنند به قدری تنگ است که آزادی ادبیات را برای رسیدن به آنچه میتواند باشد محدود میکند. آنچه ادبیات را میسازد در درون فردیت و صدای نویسنده قابل یافتن است. شغل اول نویسنده داشتن عقیده نیست بلکه گفتن حقیقت و امتناع از همدستی در دروغ است؛ زیرا کار نویسنده فقط توصیف نیست و در بسیاری از مواقع تجویز است.
این استاد ادبیات دانشگاه توضیح داد: بخشی از مسئولیت ادبیات نشان دادن ارزش ناهمگونیها است. این موارد به ما گوشزد میکنند که فراتر از حقیقت و فراتر از تاریخ نیز چیزهایی وجود دارد. ادبیات درواقع هیچ معنای قطعی و هیچ ایستگاهی ندارد ولی هرگز ایست نمیکند. ادبیات به گونهای شگفت بیخانه و آزاد است. ادبیات به خانه برنمیگردد و من این آزادی را ستایش میکنم.
او گفت: همه اینها را گفتم تا توضیح دهم که رمان «تیراندازی در باک هد» ،دارای همین آزادی است که مطلوب من است. داستان ساده به نظر میرسد و درباره احساسات و عواطف درونی یک زن است. ولی در واقع ماهیت آن خلق دوباره تجربههاست. داستان با روانی و صراحت قلم آغاز میشود، یعنی شیوه براعت استهلال. البته شفافیت به تنهایی هنر محسوب نمیشود. نویسنده این کتاب درک متعالی و قوامیافتهای از ساختار دارد.
این منتقد همچنین گفت: آنچه باعث میشود داستان در ذهن خواننده باقی بماند صراحت بیان و شفافیتها نیست، بلکه ساختار به هم پیوسته و غنای مضمونی آن است. یکی از عناصر مهم داستان، زمان است.و از همان ابتدا داستان با اصطلاحاتی که نشانی از زمان دارد، آغاز میشود.
آشوری گفت: عنصر مهم دیگر مکان است. هر مکان زبان خودش را دارد. نه تنها در زبان و لهجه، بلکه در همه اشیا و گیاهان و بادها و کوهها و رودها و ... این عناصر میتوانند ما را به موقعیتی ببرند که هیچوقت آن را تجربه نکردهایم.
او گفت: کاربرد درست زمان و مکان سبک خاص نویسنده را ایجاد کرده که نشان از خلاقیت نویسنده دارد. از دیگر ویژگیها این اثر شخصیتهای رمان هستند. شخصیت اصلی که راوی است دچار نوعی ترس است. ترسی که یکی از ویژگیهای تفکر معاصر است، یعنی پی بردن به محدودیتهای عظیم ذهن بشر. مرگ یکی دیگر از المانهای مهم داستان است که در جای جای داستان حضور دارد؛ همه اینها تلنگری است بر تفکر بودن یا نبودن. معتقدم ادبیات در حقیقت جشن است و برکت.
در ادامه این مراسم ناهید کبیری تکههایی از رمان خود را با همراهی گروه موسیقی برای مخاطبان خواند. سپس گروه موسیقی فلامنکو به اجرای قطعاتی پرداختند که یکی از آنها موسیقی بود که برای یکی از اشعار ناهید کبیری ساخته شده بود.
در این مراسم همچنین نویسنده رمان «تیراندازی در باک هد» را برای علاقهمندان امضا کرد.
پیکر پیتر سلیمانپور در خاک آرام گرفت
مراسم تشییع پیکر زنده یاد پیتر سلیمانپور آهنگساز و نوازنده سازهای بادی سه شنبه بیستم شهریور ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و با اجرای امیر بهاری در تالار وحدت تهران برگزار شد. پیکر مرحوم سلیمانپور پس از برگزاری مراسم تشییع در آرامستان ارامنه مسگرآباد به خاک سپرده می شود.
سیاوش روشن از دوستان نزدیک مرحوم سلیمانپور در ابتدای این مراسم بیان کرد: من افتخار دارم در ارتباط با صمیمی ترین دوستم صحبت کنم. آشنایی با پیتر یکی از بهترین اتفاقات زندگی من بوده است. او نه به عنوان یک هنرمند بلکه به عنوان یک دوست در مسیر رشد و آگاهی خود گام بر می داشت. او مردی دوست داشتنی بود که برای من و تمامی افرادی که با او در ارتباط بودیم یک انسان حقیقی است. او صداقت داشت که شما این صداقت را می توانستید در آثار او نیز می بینید.
وی ادامه داد: در مورد موسیقی پیتر باید در زمانی بهتر از اینجا صحبت کرد اما شما مطلع هستید که تاثیرگذاری او در موسیقی جز، تلفیقی، پاپ و راک بسیار مشهود است. او تمام تکنیک هایی که برای بیان موسیقی لازم داشت آموخته بود. دیروز که داشتم تکست های خودمان را می دیدم به متنی برخوردم که مربوط به پاییز سال گذشته در اوج دردهای من و سرطان پیتر بود. او در آن دوره تکستی را برای من فرستاده بود که دوست دارم برای شما بخوانم.
روشن در پایان صحبت هایش عنوان کرد: من باید بپذیرم که پیتر دیگر در میان ما نیست و این شجاعت را داشته باشم که مثل او به خود و دنیای خودم نگاه کنم تا بتوانم اطرافم را زیباتر کنم. این مهم ترین پیام پیتر به من و همه ما بود و این موضع را می توانیم در آثارش هم ببینیم. امروز از او خداحافظی می کنیم اما لبخند همیشگی او و هوش سرشار او و البته یاد و خاطره او همواره با ما خواهد بود.
هومن مرتضوی گرافیست و از آشنایان نزدیک پیتر سلیمانپور هم در این برنامه بیان کرد: ما بچه هایی هستیم که در دهه شصت شکل گرفتیم. این دهه معرف حضور همه است چون در دهه ای بود که تنها تکیه گاه ما همین دوستان ما بودند که اکنون در اینجا آرام گرفته اند. پیتر برای من همیشه زنده است. او را هیچ وقت به عنوان گرافیست جدی نگرفتیم گرچه او گرافیست خوبی بود که هر سفارشی را به بهترین شکل انجام می داد اما من هیچ وقت کارت ویزیتی از او به عنوان گرافیست ندیدم.
وی ادامه داد: شغل پیتر به اعتقاد من موسیقی بود. کاری که پیتر در موسیقی کرد انتها ندارد. او هیچ وقت بهترین قطعه اش را نساخت چون این قطعه گویا در راه بود. چهره او اصولا شاکی بود اما طنز غریبی داشت که برای ما تبدیل به تفریح شده بود. چرایی این ماجرا هم به خاطر هوش او بود که با وجود بی مزگی لطیفه هایش خودش بود و یک مدل داشت. من همیشه از این گردهمایی ها فرار کردم اما اکنون اینجا هستم و می خواهم بگویم حیف که او رفت، اما این حیف را وقتی می گویم که او تمام کارهایی را باید انجام می داد، انجام داد. تمام هدف او به جای «مسافر کشی تصویر» خلق موسیقی در تصویر بود. حضور او باعث شد که من موسیقی جز را هم شناخته و آن را گوش دهم. من بر این باورم او قابل تکرار نیست و حسرت نبودنش با ما خواهد بود. آزاده بابایی فر از همکاران پیتر سلیمانپور هم در بخش پایانی مراسم گفت: ما به جهت در اینجا حضور داریم که عزیزی را بدرقه کنیم و امیدوارم بتوانم نقش تسلی دهنده را برای شما داشته باشم. پیتر دوست داشتنی ما در آرامش نسبی نسبت به وضعیت سختی که داشت از میان ما رفت. او سختی های زیادی را در این مدت تحمل کرد. او در این دوره پر از عشق، لبخند، رنگ، صدا، لذت لحظه ها و خلق اثر جدید بود. من یاری را همراهی کردم که بسیار مرد شجاعی بود. من از او یاد گرفتم که در این شرایط چگونه باید شجاع بود. او در این مدت آگاه بود که چه اتفاقی قرار است برای او بیفتد اما شجاعانه در این راه قدم می گذاشت.
وی در پایان بیان کرد: پیتر با سرطان نجنگید او به بهترین شکل با سرطان زندگی کرد. او اعتقاد داشت بیماری بخشی از زندگی بوده است. قطعا هیچکس نمی تواند تا زمانی که تجربه نکرده بگوید درک می کنم. با اینکه دلمان شکسته اما بدانیم که او هر کاری را که باید انجام می داد، انجام داد. از تمام شما و دوستان نزدیک پیتر که از اول بیماری پیتر تا به امروز او را کمک کردند قدردانی می کنم.
حسین شیخ الاسلامی و جزییات راهاندازی سایت «سینماقصه»
حسین شیخ الاسلامی نویسنده و محقق از راه اندازی سایت «سینما قصه» توسط بنیاد سینمایی فارابی برای تسهیل و ارتقای کیفیت در تولید آثار کودک و نوجوان خبر داد.
حسین شیخ الاسلامی نویسنده و محقق درباره همکاری برای راه اندازی سایتی با نام «سینماقصه» از سوی بنیاد سینمایی فارابی که در آن کتاب های کودک برای اقتباس سینماگران بارگذاری می شود، توضیح داد: در حال حاضر کمبودی در فضای سینمای کودک و نوجوان احساس می شود که این کمبود مربوط به یک رابطه ارگانیک بین سینماگران و اهالی ادبیات است در حالی که در دنیا این ۲ نهاد یعنی سینما و ادبیات کودک و نوجوان به صورت جدی با هم پیوند دارند، اما متاسفانه در ایران این پیوند چه به صورت نرم افزاری یعنی از نظر فکری، گفتگو و ایجاد ارتباط ذهنی بین ادیبان کودک و نوجوان و سینماگران و چه به لحاظ سخت افزاری یعنی زیرساخت ها و تسهیل این ارتباط دچار مشکل جدی است.
وی افزود: یکی از سرچشمه های اصلی آثار سینمایی در دنیا، محصولات و تولیدات ادبی هستند اما در ایران به جز تلاش های پراکنده و مقطعی هیچ نهاد و مرجعی نبوده است که سینماگران را به سمت ادبیات هدایت یا ادیبان و نویسندگان را از فضای موجود در سینما آگاه کند از همین رو امیدواریم این پروژه و این پایگاه اینترنتی، این کمبود را برطرف کند و به پایگاهی برای ارتباط میان ادبیات و سینمای کودک و نوجوان تبدیل شود.شیخ الاسلامی با اشاره به فهرست «لاک پشت پرنده» که فهرستی از کتابهای برتر هر فصل برای کودکان و نوجوانان ایرانی است و گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان با بررسی کتابهای هر فصل را انتخاب میکنند، اظهار کرد: در قدم اول در نظر داریم با کمک گرفتن از فهرست «لاک پشت پرنده» که در آن عملا بررسی منتقدانه همه کتاب های منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رخ داده است، بتوانیم کتاب های منتشر شده را یک داوری و بررسی مجدد کنیم تا میزان انطباق آنها را با معیارهای سینمایی را دریابیم البته این موضوع را در طول زمان به کل کتاب های منتشر شده در حوزه کودک گسترش می دهیم تا سینماگران بتوانند از طریق این سایت، برجسته ترین آثار ادبیات کودک و نوجوان داخل را بشناسند و برای اقتباس صرفا به خواندههای خود اکتفا نکنند بلکه از آنچه که در ادبیات اتفاق می افتد به شکل دقیق تر و تخصصی تر استفاده کنند.
این نویسنده بیان کرد: ما فکر می کنیم بشود به صورت ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ کتاب را بررسی کرد اما این کار مقطعی نیست یعنی با پشتیبانی مجموعه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان که از قدیمی ترین و پویاترین مجلات حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و البته کمک خود سینماگران بتوانیم این خدمات را به صورت مداوم ادامه بدهیم و «سینماقصه» هم مثل مجموعه «لاک پشت پرنده» بتواند با انتشار کتاب های جدید، این آثار را با یک فاصله سه ماهه بعد از انتشار به سینماگران معرفی کند تا سینماگران بتوانند از آنها استفاده کنند از همین رو می توانم بگویم «سینماقصه» یک بازیگر جدید و زنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که برنامه ریزی آن مبنی بر رشد و استقرار است که بتواند تاثیرهای معنی داری در هر ۲ حوزه بگذارد.
شیخ الاسلامی عنوان کرد: ما امیدواریم که بتوانیم این سایت را در یک فاصله ۴۵ روزه پس از پایان جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان راه اندازی و اولین عضویت آن را به بزرگان سینمای کودک و نوجوان اهدا کنیم.
این محقق در پایان گفت: اگر بین سینما و ادبیات پیوند برقرار شود، آن زمان می شود صنایع مجاور دیگر را هم فراخواند چراکه وقتی بحث اقتباس سینمایی را مطرح می کنیم درواقع درباره اقتباس بازی سازان، عروسک سازان، محصولات دیجیتال از آثار ادبی و ... را هم مطرح می کنیم و امیدواریم با این امکانات جدید که در اختیار سینماگران قرار می گیرد، شاهد تولد و جریان زلال و شفاف این چشمه که در دنیا بسیار زایا و پویاست هم باشیم.
گزارش
«گل نساء» در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم «مونترال» کانادا روی پرده رفت
منصور جهانی
«گل نساء» نخستین فیلم بلند سینمایی ستار چمنیگل، در بخش «تمرکز بر سینمای جهان» در چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «مونترال» در کشور کانادا به نمایش درآمد.
فیلم سینمایی «گل نساء» Golnesa به کارگردانی ستار چمنیگل، با فیلمنامه ویدا صالحی، با مدیریت فیلمبرداری محمد فکوری و با نقش آفرینی سعید داخ، علی محمد رادمنش، یگانه رجبی، ساقی زینتی، مسعود محمدی و ویدا عمویی؛ در جدیدترین حضور بینالمللی خود، به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «تمرکز بر سینمای جهان» در چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «مونترال» Montreal در کشور کانادا روی پرده رفت.
«تمرکز بر سینمای منتخب جهان» مهمترین بخش جشنواره بینالمللی فیلم «مونترال» بعد از بخش اصلی «رقابتی بینالملل» به شمار میرود که فیلمهای شاخصی از سینمای جهان در آن به نمایش درمیآید.
بخش «تمرکز بر سینمای جهان» که بازتاب دهنده وجه بینالمللی جشنواره جهانی فیلم «مونترال» کانادا به شمار میرود؛ شامل فیلمهای برتر از قارههای آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه است که یکی از مهمترین و جذابترین بخشهای این جشنواره است که سالانه هزاران تماشاگر را به خود جذب میکند.
جشنواره فیلم «مونترال» با نمایش فیلمهایی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در چندین بخش رقابتی و غیرقابتی از جمله؛ بخش «رقابتی بینالملل»، بخش «رقابتی فیلمهای اول»، بخش «تمرکز بر سینمای منتخب جهان»، «استعدادهای جدید»، «مستندهای جهان»، «سینمای کلاسیک»، «فیلمهای دانشجویی»، «سینما در سایه ستارهها»، «سینمای ما» و ... در روزهای 1 تا 12 شهریور ماه جاری (23 آگوست تا 3 سپتامبر 2018) در شهر مونترال در کشور کانادا برگزار شد.
در طول ایام برگزاری جشنواره جهانی «مونترال»؛ بازار فیلم «مونترال» هم که یکی از بزرگترین مارکتهای جهان برای خریداران و پخش کنندگان فیلم است برگزار میشود که فیلم سینمایی «گل نساء» در دو نوبت در این بازار هم برای خریداران و پخش کنندگان بینالمللی فیلم به نمایش درآمد.
بازار فیلم جشنواره جهانی «مونترال» محلی برای عرضه و فروش آثار مختلف سینمایی و فعالان صنعت سینما است که از سراسر جهان گرد هم میآیند. این بازار، دریچهای برای ورود سینماگران خارجی به بازار فیلم آمریکای شمالی و همچنین برای ورود فیلمهای سینمایی و محصولات تلویزیونی این قاره به سایر کشورهای جهان است. تنها فیلمهای پذیرفته شده در این جشنواره، میتوانند در بازار فیلم جشنواره به معرض فروش درآیند.
یادداشت
لطفا سقف شفافسازی را بالاتر ببرید!
حسین هاشمپور
هنرمندان کم نقل مجلس بودند، این روزها در اثر فهرستهای رنگ و وارنگ دریافتیهای هنرمندان زیر عنوان «شفافسازی»، حسابی آگراندیسمان شدهاند!
بازار تهمتها و غیبتها داغ داغ شده، غیر از اینها هنرمندان تئاتر مینالند بودجه ما کجا و بودجه از ما بهترون کجا، اهالی تجسمی گله دارند نمایشگاه ما چه کم از فیلم فلان کارگردان هم سن و سال ما دارد که به او هر دو سه سال، میلیاردی میدهند به ما هزینه یک پوستر را هم دریغ میکنند و ...
جامعه هنری سالهاست به «فاصله» دچار است، عکسهای دورهمی اساتید هنر به عکاسی سیاه و سفید برمیگردد و عصر کافهنشینی هنرمندان به عصر «نادری»... . از این رو هفتم بهمن ۱۳۹۳ در یادداشتی نوشتم: « دو هنرمند در اقلیمی نگنجند»؛ این روزها اما این فهرستهای عدد محور فاصلهها را بیشتر و بیشتر هم کرده است.
من هم معتقدم شفافیت شاهراه مبارزه با فساد است، اما دو نکته در این باره دارم:
اول: پولهای گم شده با ارقام عجیب غریب سایر بخشها را بیخیال شده و همه چهار چشمی چسبیدهاند به چندر غاز فرهنگ و هنر، این شائبه را ایجاد میکند دستهایی در کار است تا در پروسه شفافسازی نشانی اشتباه داده شود؛ شتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره هم برای همه تعجب برانگیز است، وقتی وزارت خانههای اقتصاد، صمت، نفت ... این پا آن پا میکنند، انتشار این ارقام پیشروی نداری مردم فقط برای جامعه هنری هزینه تراشی مضاعف دارد؛ البته اهل هنر عادت دارند مرغ عزا و عروسی باشند اما کاش در این فقره هوشمندانهتر رفتار شود.
دوم: شفافسازیهای مالی ایدهآل است، لیکن آنچه بیشتر به کار اهل فرهنگ و هنر میآید شفافسازیهایی در زمینه قوانین داخلی، بخشنامهها و آییننامههاست که خط قرمزها و حدودها را برای هنرمندان ترسیم میکنند و هیچگاه منتشر نمیشوند!
در همین راستا، سیام اردیبهشت ماه معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نامهای به مدیران کل موسیقی، تئاتر، تجسمی، مد و آموزش نوشت و از آنان خواست دستورالعملهای هر یک از شوراهای این معاونت را مورد بازبینی قرار دهند و برای تعامل هر چه بیشتر با اهل فرهنگ، افزایش مشارکتِ متخصصان و بهبود فضای هنر، آییننامهها را بهروز کنند.
افسوس این نامه مهم آنچنان که باید دیده نشد و اهمیت شفافسازی در این زمینه زیرساختی در محاق تیترهای هیجانی پولی و مالی ماند.
اینکه یک اثر نمایشی با چه متر و معیاری توقیف میشود، فلان نقاشی از روی دیوار گالری پایین میآید و چرا آقای موزیسین ممنوعالکار میشود را هیچکس غیر از چند عضو شوراها نمیداند.
مثلا چند سال پیش میگفتند متن بهرام بیضایی را نمیتوان به صحنه برد، این روزها شایعه است متنهای غلامحسین ساعدی، عباس نعلبندیان... را مجوز نمیدهند، آیا اینها سلیقه افراد است یا بندهای آییننامهها؟!
در فصل خوب شفافسازی نمیتوان باغچه این شوراهای دور از دسترس هنرمندان را بیل زد؟!
چندی پیش گفتوگوی چهره صاحب نظری مانند آقای محمدرضا خاکی را خواندم که میگفت:»هیچگاه آییننامه شورای ارزشیابی را ندیده است!»
اگر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برای جامعه هنری درست تبیین شود حتما سقف مطالبات، انتشار کمکهای مالی به همکاران نخواهد بود.
اخبار
صبا کمالی:تلویزیون به اولویتهای جامعه نمیپردازد
یک بازیگر تلویزیون و تئاتر می گوید تلویزیون به اولویت های جامعه نمی پرازد و مسایل مهم فرهنگی و اجتماعی را نادیده می گیرد.
صبا کمالی بازیگر تلویزیون و تئاتر درباره حضورش در عرصه های مختلف غیر از تلویزیون بیان کرد: من غیر از تلویزیون در حوزه های دیگر هم کار می کنم زیرا شرایط در تلویزیون از لحاظ روابط و شرایط فرهنگی و نوع پرداخت ها نامناسب و ناامیدکننده است و من پول تلویزیون را برای زندگی مناسب نمیدانم. وی با انتقاد از کیفیت برنامه های تلویزیون عنوان کرد: دلم برای مردم کشورم میسوزد که باید چنین برنامه های کم محتوایی را از تلویزیون ببینند. تلویزیون به مشکلات و مسایل مهم فرهنگی و اجتماعی نمی پردازد و به این دلایل به شخصه علاقهای به حضور در تلویزیون ندارم.کمالی با اشاره به یکی از مصاحبه های خود با تلویزیون از برخورد غیرمنصفانه این رسانه گفت و اظهار کرد: در سال ۹۴ در مصاحبه ای به سیستم اشتباه تلویزیون اعتراض کردم ولی در آن مصاحبه ناجوانمردانه حرف های من تحریف شد. من به سیستم پولی و مفاهیمی که تلویزیون تلاش می کند انتقال دهد و با آنها سطح فرهنگی مردم را تنزل می دهد اعتراض کرده بودم ولی تمامی این صحبتها از مصاحبه حذف شد. این بازیگر در پایان بیان کرد: درنهایت اخبار به شکل غیرحرفه ای و غیرصادقانه حرف هایی از من پخش کرد که گفته بودم بازیگران ملعبه هستند. با استناد به این مصاحبه که پخش شد یعنی من ۲۳ سال ملعبه بودم و هنوز هم دارم به این کار ادامه میدهم. من حرف های بسیاری بیان کرده بودم که تلویزیون فقط چند جمله آن را به صورت تدوین شده پخش کرد.
بازدید هنرمندان و مدیران ارشاد از موزه «صبا»
تعدادی از هنرمندان شناخته شده موسیقی به همراه تعدادی از مدیران هنری وزارت ارشاد از موزه موسیقی «صبا» دیدن کردند. تعدادی از هنرمندان شناخته شده موسیقی از جمله حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی، بهروز همتی، هومان اسعدی روز دوشنبه نوزدهم شهریور ماه به همراه تعدادی از مدیران معاونت هنری وزارت ارشاد از جمله سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری، علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی، علی ثابتنیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران و مهدی افضلی رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر از موزه موسیقی «صبا» واقع در خیابان ظهیرالاسلام منطقه بهارستان دیدن کردند. در این دیدار که بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت بر طراحی برنامههایی متناسب با جایگاه موزه صبا تأکید شد.سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید گفت: برنامه های رویداد محور، موضوعی، آموزشی، پژوهشی که متناسب با موزه صبا و در راستای معرفی ابوالحسن خان صبا و مشخصههای موسیقی ا این هنرمند باشد می تواند در موزه صبا با توجه به جایگاه و شأن و فضای موزه، برنامه ریزی شود و امیدواریم با همراهی و مشارکت هنرمندان و ارایه نظرات، پویایی بیشتر موزه را شاهد باشیم. حسینی همچنین در این بازدید بر برطرف کردن نیازهای موزه موسیقی صبا از نظر امکانات تأکید کرد. ضمن اینکه در این بازدید، هنرمندان موسیقی نیز پیشنهادهایی را مطرح کردند و قرار شد در آینده نیز طرح های پیشنهادی را ارایه کنند.موزه موسیقی صبا از جمله مجموعه فرهنگی تاریخی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طی سالهای اخیر با حاشیههای مختلفی رو به رو بوده است.این مکان یکی از موزههای کوچک است که در خیابان ظهیرالاسلام تهران قرار دارد. این موزه هنری خانه شخصی استاد ابوالحسن صبا آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی است که بر اساس وصیت او در ۲۹ آبان سال ۵۳ توسط دانشکده هنرهای زیبا به موزه تبدیل شد.
نقاشیهای هنرمند ناشنوا به نمایش درآمد
هنرمندی که خوب می بیند
نمایشگاه انفرادی نقاشیهای الیکا کشاورز هنرمند ناشنوا تا ۲۲ شهریورماه در گالری فرهنگسرای ابن سینا برقرار است.مژگان غلامی مسئول گالری فرهنگسرای ابن سینا درباره نمایشگاه نقاشیهای الیکا کشاورز هنرمند جوان ناشنوا به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه انفرادی نقاشی های الیکا کشاورز از ۱۰ شهریور آغاز شده و تا ۲۲ شهریورماه برقرار است. در این نمایشگاه که دومین نمایشگاه انفرادی او محسوب می شود، ۴۰ تابلوی نقاشی در سبک رئال با تکنیک رنگ روغن، مداد رنگی و مداد قهوه ای به نمایش درآمده است. وی با اشاره به اینکه این هنرمند جوان استادان زیادی از جمله عباس کاتوزیان داشته است، بیان کرد: الیکا همچنین چندین گواهینامه در کارنامه هنری خود دارد که از جمله آنها می توان به گواهینامه بین المللی نمایشگاه گروهی ناشنوایان جهان میلان ایتالیا در سال ۱۳۹۲ و تصویرگری کتاب کودک اشاره کرد.غلامی در مورد چرایی برگزاری نمایشگاهی از نقاشی های یک هنرمند ناشنوا در گالری فرهنگسرای ابن سینا، گفت: با توجه به شرایط گالری فرهنگسرای ابن سینا و با توجه به اینکه متقاضی برگزاری نمایشگاه زیاد است و برنامه ما تا پایان سال پر است، این نمایشگاه خیلی اتفاقی برگزار شد. الیکا به همراه خواهرش پیش من آمده بود و وقتی تصاویر نقاشی هایش را دیدم جا خوردم و با آثار رئال و مفهومی خوبی مواجه شدم و بنا بر اتفاق، یکی از نمایشگاه های گالری لغو و قرار شد این نمایشگاه برگزار شود. وی در پایان با اشاره به قوی بودن دست هنرمند در آثارش بیان کرد: این هنرمند جوان یکسری آثار مدرن دارد که به نظر من تصویرسازی های بی نظیر و خلاقانه ای دارد. من فکر می کنم یکی از مهمترین دلایل قوی بودن آثار الیکا کشاورز، استفاده زیاد از چشمانش و پرداختن به جزییات وقایع و طبیعت است.الیکا کشاورز ۳۱ ساله است و از ۵ سالگی نقاشی را آغاز کرده است. مادر الیکا زمانی که او یک سال و نیم سن داشت، متوجه ناشنوا بودن الیکا می شود.
رمان جدید شیوا ارسطویی منتشر و رونمایی میشود
رمان «ولی دیوانهوار...» نوشته شیوا ارسطویی توسط نشر چشمه منتشر شد و مراسم رونماییاش چهارشنبه ۲۱ شهریور برگزار میشود.
رمان «ولی دیوانهوار...» نوشته شیوا ارسطویی به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این رمان، دوازدهمین کتاب از عناوین مجموعه «کتابهای قفسه قرمز» است که ساختارگرا، جریانگریز و ضدژانر هستند.مراسم رونمایی از این کتاب فردا چهارشنبه ۲۱ شهریور ساعت ۱۷ در کتابفروشی نشر چشمه در خیابان کریمخان زند برگزار میشود. ارسطویی پیش از این رمان، مجموعهداستانهای «آمده بودم با دخترم چای بخورم» و «آفتاب و مهتاب» و چند رمان را به چاپ رسانده است. او سالهای دفاع مقدس مدتی به عنوان پرستار داوطلب در جبهه حضور داشته و بازیگری و مشاور کارگردانی چند فیلم سینمایی و همچنین سرایش دو دفتر شعر را نیز در کارنامه دارد. ارسطویی در این کتاب از زبان قصهگو با ضربانگ بالا استفاده کرده و تقابل دورههای مختلف تاریخ را به تصویر کشیده است. بستر اصلی زمانی این رمان، تاریخ معاصر ایران است و راوی آن شخصیتی است که بین هویت درونی خود و سایهها و نجواهایی از بیرونش قرار گرفته است.این رمان ۲۱ فصل دارد که ۲۰ فصلش با عدد و فصل پایانی نیز با عنوان «فصل آخر» نامگذاری شده است.در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
نگاه میکنم به عکسهای کهنهای که از جوانیِ داییبهروز جمع کردهام. کله داییبهروز را از همه عکسهاش بریدهام با قیچی. آنها را چسباندهام به حصیر، به اینجا و آنجای خانه. عکسهای بیکله را گیر دادهام لابهلای حصیرهایی که آویزانشان کردهام از دیوار. کلههایی را که از عکسهای داییبهروز قیچی کردهام، ریزریز کردهام ریختهام توی چاه سیفونش را کشیدهام.
مهاجر گفت _ پنج عصر که میشود، ارواحِ این عکسها خفتت را میچسبند. کاغذهای تلنبار، روی این میز تحریر، کنار این لپتاپ، زیر این نور، پوسیده به چشم میآیند و سوخته
گفتم _ همه این کاغذها را هم که بار بزنم بدهم به دایی بهروز، فایدهای ندارد. سیسال است خودش را زده به کوری. برای اینکه دیگر مجبور نباشد کتاب بخواند
گفت _ خودش را نزده به کوری. کور شده
گفتم _ از وقتی آقاولی من را از آبانبار آورد بیرون، خودش را زد به دیوانگی. خودش را زد به کوری
مهاجر ساعتش را از توی جیبش درآورد نگاه کرد به آن.
گفت _ هر سه عقربه ماندهاند روی پنج. حالاست که دختربچه زنگ بزند
تلفن ثابت خانه زنگ خورد. گوشی را برداشتم.
دختربچه پرسید «ببخشید، شقایق هست؟»
هربار همین را میپرسید.
این کتاب با ۱۴۷ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3873/15243/54948
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3873/15243/54949
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3873/15243/54950
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3873/15243/54951
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3873/15243/54952
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3873/15243/54953
|
عناوین این صفحه
- «شغل اول نویسنده داشتن عقیده نیست بلکه گفتن حقیقت و امتناع از همدستی در دروغ است»
- پیکر پیتر سلیمانپور در خاک آرام گرفت
- حسین شیخ الاسلامی و جزییات راهاندازی سایت «سینماقصه»
- گزارش
- یادداشت
- اخبار