|
غایبان نامدار سینمای دفاع مقدس
نزدیک به ۴۰ سال از سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق بر ایران میگذرد و سینمای دفاع مقدس که در دهه ۷۰ روزگاری پررونق و باشکوه را میگذراند، با ورود فیلمسازانی جدید به این عرصه دوران تازهای را تجربه میکند؛ دورانی که در آن دیگر کمتر اثری از فیلمسازان نامدار دفاع مقدس است.
به گزارش ایسنا، سینمای جنگی ایران که بعدها عنوان سینمای دفاع مقدس را به خود گرفت، از همان سالهایی که جنگ هنوز تمام نشده بود آغاز شد و فیلمهایی بر پرده سینماها رفت که برخی از آنها جزء پرفروشهای این گونه سینمایی و حتی تاریخ سینمای ایران محسوب میشوند.
در همان سالهای ابتدایی جنگ، دو فیلم «مرز» به کارگردانی جمشید حیدری و «برزخیها» به کارگردانی ایرج قادری اولین فیلمهای جنگی سینمای ایران شناخته بودند و بعد ناصر محمدی و جواد طاهری با فیلمهای «جانبازان» و «عبور از میدان مین» دیگر سازندگان آثار این گونه سینمایی شدند که بیشتر به حادثه جنگ میپرداختند.
این روند با تولید فیلمهای دیگر توسط افرادی که بعدها چندان نامی از آنها در عرصه فیلمسازی باقی نماند ادامه پیدا کرد تا اینکه کسانی وارد کارزار سینمای جنگ شدند که در سالهای بعد هرکدام به نام و چهرهای شاخص بدل شدند.
رسول صدرعاملی یکی از آنهاست که گفته میشود اولین کسی است که فیلمی را با روایت از پشت جبههها ساخت و «رهایی» او، اولین فیلم خانوادگی ـ جنگی سینمای ایران شناخته میشود.
مرحوم رسول ملاقلیپور نیز در همان سالهای جنگ دو فیلم «نینوا» ، «پرواز در شب»، «بلمی به سوی ساحل» و «افق» را ساخت که بعدها آثار ماندگار دیگری را در دهه ۷۰ و ۸۰ از خود به جا گذاشت، مانند «سفر به چزابه»، «هیوا» و «میم مثل مادر».
در سالهای جنگ، مرحوم ساموئل خاچیکیان هم فیلمی با نام «عقابها» را ساخت که در سال ۶۴ بیش از هشت میلیون نفر به تماشای آن رفتند و فروشی حدود ۷۴۰ میلیون تومان داشت و همین رکورد باعث شد در برخی آمارها، آن را پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران (براساس مخاطب) تلقی کنند.
در دوران جنگ؛ سیفالله داد، کمال تبریزی، مجتبی راعی، محسن مخملباف، محسن حاجیمیری و ابراهیم حاتمیکیا هم از دیگر افرادی بودند که فیلمی را در فضای جنگ تولید کردند و نتیجه آن «کانیمانگا»، «مسلخ عشق»، «انسان و اسلحه»، «عروسی خوبان»، «آوای غیب» و «هویت» و «دیدهبان» شد.
پس از اینکه جنگ تمام شد فیلمسازان دیگری پا به این عرصه گذاشته و این حادثه هشت ساله را از زوایای دیگری روایت کردند. در این سالها تا اواخر دهه ۷۰ ابراهیم حاتمیکیا پرکارترین فیلمساز سینمای جنگی ایران بود و فیلمهای «مهاجر»، «وصل نیکان»، «از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «بوی پیراهن یوسف»، «برج مینو»، «آژانس شیشهای»، «روبان قرمز» و «موج مرده» از جمله آثار این کارگردان سینمای ایران شدند که بیشتر آنها هنوز هم از بهترین فیلمهای سینمای دفاع مقدس و حتی سینمای ایران هستند.
در آن زمان مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی، خسرو سینایی، محمد بزرگنیا، عزیزالله حمیدنژاد، جمال شورجه، احمد مرادپور، علی شاهحاتمی، شهریار بحرانی، احمدرضا درویش، عبدالحسن برزیده، سعید سهیلی، محسن محسنینسب و محمدحسین حقیقی دیگر کارگردانهایی بودند که مستقیم یا غیرمستقیم آثاری را در حوزه جنگ و دفاع مقدس تولید کردند که بسیاری از آنها در ذهن علاقهمندان به سینما ماندگار شدهاند مثل «باشو غریبه کوچک» بیضایی، «جنگ نفتکشها» بزرگنیا، «متولد ماه مهر» و «کیمیا» درویش، «هور در آتش» حمیدنژاد، «مردی شبیه باران» سهیلی یا «آخرین شناسایی» علی شاهحاتمی.
البته شاید اغراق نباشد اگر گفته شود در دهه ۷۰، «لیلی با من است» کمال تبریزی یکی از بهترین فیلمهایی بود که روی دیگری از سینمای خشن جنگی را به تصویر کشید و درونمایههای طنز آن سبب شد تکرار دهها بارهی آن از تلویزیون همیشه مخاطبان زیادی داشته باشد.
اما در دهه ۸۰ گروه دیگری از فیلمسازان با نگاهی متفاوت وارد این عرصه شدند و آثار تازهتری را تولید کردند. گرچه هرقدر زمان گذشت، از صحنههای جنگی فیلمها کاسته شد و بیشتر، اثرات باقیمانده از جنگ روایت شد تا جایی که خیلی از آثار این دوره که در سینمای دفاع مقدس گنجانده میشدند عنوان «ضد جنگ» را با خود به همراه داشتند. از نمونههای شاخص این دوره میتوان «گیلانه» رخشان بنیاعتماد را نام برد و البته بهزاد بهزاپور (خداحافظ رفیق)، احمدرضا معتمدی (دیوانهای از قفس پرید)، علی ژکان (عیسی میآید)، شهرام اسدی (شب واقعه)، مهدی نادری (بدرود بغداد)، محمدحسین لطیفی (روز سوم)، مازیار میری (پاداش سکوت)، کیومرث پوراحمد (اتوبوس شب)، کاظم معصومی (طبل بزرگ زیر پای چپ)، انسیه شاهحسینی (شب بخیر فرمانده)، بهمن قبادی (آوازهای سرزمین مادریام)، ابوالقاسم طالبی (نغمه)، علی شاهحاتمی (ترکشهای صلح)، احمدرضا درویش (دوئل)، سامان سالور (سیزده ۵۹)، محمدعلی باشهآهنگر (ملکه) هم از مطرحترین فیلمهای دفاع مقدسی آن روزها را ساختند.
همچنین در دهه ۸۰ فیلم «اخراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی از آثار پرفروش سینمای ایران شد که با نگاهی طنز به روایت داستانی از روزهای جنگ پرداخته بود. ضمن اینکه احمد کاوری و مهدی فیوضی هم «نفوذی» را ساختند که سال ۸۷ بهترین فیلم اول جشنواره فجر و منتخب تماشاگران این رویداد شد.
اما در دهه ۹۰ تولید فیلمهای دفاع مقدس روند متفاوتی به خود گرفت و با سخت و پرهزینه شدن تولید این گونه فیلمها و نیز تغییر ذائقه مخاطب، بسیاری از فیلمسازانی که در سطرهای بالا به آنها اشاره شد، یا مسیر فیلمسازی خود را تغییر دادند یا اصلا خبری از آنها نیست.
به جز آنهایی که دیگر در میان ما نیستند و عمرشان به دنیا نبود، کارگردانی مثل علی شاهحاتمی حدود یک دهه است که فیلم سینمایی نساخته و فقط در اوایل دهه ۸۰ سریال «خوش رکاب» او که داستانی از زمان جنگ داشت مورد توجه قرار گرفت و این سریال از آخرین کارهایش در این عرصه محسوب میشود.
تبریزی، شورجه، معتمدی، بحرانی، سهیلی و بزرگنیا از جمله نامهایی هستند که دیگر چندان سراغ سینمای جنگ نرفتند و از آن سو کارگردانی همچون حاتمیکیا تلاش کرده با فیلمهایی مثل «چ» و «به وقت شام» نگاهی دیگر به این سینما داشته باشد و محمدعلی باشهآهنگر هم با وقفهای چند ساله فیلم «سرو زیر آب» را در جشنواره فجر سال قبل رونمایی کرد.
با وجود کمرنگ شدن نام فیلمسازانی که سالها در این عرصه فعال بودند و اسمشان با سینمای دفاع مقدس گره خورده بود، در چند سال گذشته نامهای دیگری به فهرست سازندگان فیلم دفاع مقدسی اضافه شده که داستانهایی متفاوت را روایت کرده و توانستهاند نظر بسیاری از مخاطبان را هم جلب کنند.
نرگس آبیار (شیار ۱۴۳ و نفس)، مصطفی کیایی (ضد گلوله)، همایون اسعدیان (بوسیدن روی ماه)، پرویز شیخطادی (روزهای زندگی)، پیمان معادی (بمب)، بهرام توکلی (تنگه ابوغریب)، هنرمندان دیگری هستند که در کنار دیگر فیلمهای خود اثری هم در حوزه دفاع مقدس ساخته که تقریبا موفق هم بودهاند و در این میان علاوه بر اشاره به احمدرضا درویش که آثار ماندکاری در این حوزه داشته و با توقیف «رستاخیز»ش فیلم جدیدی نساخته است، خسرو معصومی را هم نباید فراموش کرد که چند سالی است فیلم «خرس» او که از جمله فیلمهای حوزه دفاع مقدس است در محاق توقیف به سر می برد.
در این گزارش قطعا اسامی متعدد دیگری هم قابل ذکر هستند اما فقط به برخی از آنها که شاید آثارشان بیشتر برای مخاطب آشنا بوده، اشاره شده است.
۱۶۵۰ اثر، متقاضی رقابت در جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
بیش از هزار و 650 اثر متقاضی رقابت در بخشهای مختلف داخلی و بینالمللی پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت هستند.
به گزارش امتیاز؛ با جمع بندی نهایی آثار سلسله جلسات هیات ارزیابی برای انتخاب آثار اغاز شده است.
بر پایه این خبر، 675 اثر متقاضی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران شامل: آثار سینمایی، کوتاه، مستند، بخش روایت نو و جلوه گاه نور جشنواره شدند که این آثثار از تهران و تمامی استانهای کشور برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
در این گزارش آمده است: فیلمسازان 78 کشور جهان خواهان حضور در این دوره جشنواره مقاومت شدند و با توجه به شرکت و ثبت بیش از 900 عنوان فیلم سینمایی و کوتاه و مستند آمار نشان میدهد که بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت نسبت به دورههای پیشین رشد چشمگیری داشته است.
در دوره چهاردهم جشنواره سینماگران و فیلمسازان ۶۷ کشور جهان متقاضی شرکت در جشنواره بودند
روابط عمومی جشنواره مقاومت ضمن اشاره به طراحی موضوعات روز جامعه بینالملل و تنوع و تعدد مضامین در ساختارهای محتوایی و رویکردهای جشنواره را مهمترین عامل افزایش و گسترش استقبال فیلمسازان جریان مقاومت و ضدصهیونیستی در این دوره عنوان کرد و افزود: در این دوره جشنواره سینماگران کشورهای مختلف از جمله: آمریکا، هند، آلمان، فلسطین، بنگلادش، اسلووانی، اکراین، سوئیس، مراکش، هلند، لهستان، آلبانی، بلغارستان، چین، مالزی، آنگولا، ترکیه، انگلستان، شیلی، الجزایر، فنلاند، کرواسی، ایرلند، قزاقستان، سریلانکا، پرو، پروتوریکو، رومانی، تایوان،(چین تایپه)، امارات متحده عربی، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، قبرس، جمهوری چک، ایتالیا، فرانسه، کانادا، عراق، مصر، اسپانیا، بلژیک، سوریه، هنگ کنگ، میانمار، نیجریه، نروژ، نپال، پاناما، پاکستان، روسیه، اندونزی، برزیل، فیلیپین، سوئد، آرژانتین، کره جنوبی، پرتغال، افغانستان، یونان، لبنان، مکزیک، صربستان، اردن، ارمنستان، اتریش، استرالیا، استونی، و ... متقاضی حضور در این رویداد سینمایی شدند.
جشنواره فیلم مقاومت در این دوره در قالب بخشهای مسابقه سینمای ایران شامل فیلمهای سینمایی، فیلمهای کوتاه داستانی، فیلمهای مستند، بخش جلوهگاه نور، بخش روایت نو (مسابقه فیلمسازان اول) و مسابقه سینمای بینالملل شامل فیلمهای سینمایی و کوتاه و مستند، جایزه عماد مغنیه آذر ماه سال جاری به دبیری محمد خزاعی برگزار میشود.
توضیحات مسعود شجاعی طباطبایی درباره نمایشگاه پوستر حادثه اهواز
مسعود شجاعی طباطبایی درباره راهاندازی نمایشگاه پوستر حادثه تروریستی اهواز گفت: با هنرمندان شهرهای قم، اصفهان، مشهد، همدان و ... در ارتباط بودهایم تا آثار خود را برای نمایشگاه به دستمان برسانند و این هنرمندان، در واقع بچههای خط مقدم ما هستند. غیر از این به این نتیجه رسیدهایم با انتشار فراخوان از علاقهمندان هم دعوت به عمل بیاوریم تا آثار خود را خلق و برایمان ارسال کنند.
به گزارش امتیاز؛ مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، با بیان اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را پیش رو داریم، اظهار کرد: دشمنان قسمخورده نظام به هر شکلی درصدد هستند شاهد جشن و پیروزی انقلاب اسلامی نباشند و بر همین اساس هم از پیش تهدیدهایی کرده بودند و هر از گاهی اقداماتی انجام میدهند.
وی ادامه داد: در اتفاق شومی که در اهواز رخ داد و البته مشخص بود بیهدف بوده است و تنها میخواستند ایجاد ناامنی و رعب و وحشت کنند، یک گروهک تروریستی در مراسم رژه دست به تیراندازی زد. «گروهک الاحوازی» گروه فاسدی است و مقرشان در انگلیس است. در ابتدای انقلاب اسلامی هم اینها سعی در تجزیه جنوب ایران داشتند و وقتی موفق نشدند به امیال خود در ایران دست پیدا کنند، صدام را همراهی کردند و کنار او ایستادند.
شجاعی طباطبایی همچنین گفت: این اتفاق در ماه محرم رخ داد و اتفاق مشابهای نیز در ایام ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده بود. نکته دیگری که خیلی مهم است و در پیام مقام معظم رهبری نیز روشن و واضح است این است که دشمنان منطقهای ایران زخمخورده هستند، اما هر چه از این دست جنایات انجام میدهند، ملت ما متحدتر و نظام پابرجاتر میشود.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اظهار داشت: سال گذشته و در پی شهادت شهید محسن حججی در زمان کوتاهی نمایشگاهی از آثار طراحان گرافیست کشور با این موضوع راهاندازی کردیم که بازتاب بسیاری در بین مخاطبان هنرهای تجسمی و دغدغهمندان این عرصه داشت. همین اتفاق به نوعی با این حادثه تکرار شده و از تمامی عزیزان هنرمند که با آنها در ارتباط هستیم کمک خواستهایم تا مانند گذشته نمایشگاهی با قدرت دایر کنیم. با هنرمندان شهرهای قم، اصفهان، مشهد، همدان و ... در ارتباط بودهایم و این هنرمندان، در واقع بچههای خط مقدم ما هستند. بسیاری از این هنرمندان به محض اطلاع از حادثه تماس گرفتهاند و خواستهاند کاری در این زمینه انجام بدهند. غیر از این به این نتیجه رسیدهایم با انتشار فراخوان از علاقهمندان هم دعوت به عمل بیاوریم تا آثار خود را خلق و برایمان ارسال کنند.
وی افزود: برای آنکه دست هنرمندان باز باشد تعدادی عکس از این حادثه با کیفیت بالا از خبرگزاریها خریداری و در سایت مرکز تجسمی قرار گرفته شده تا طراحان بتوانند از این تصاویر برای طراحی پوستر استفاده کنند.
گفتنی است، به منظور ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان حادثه تروریستی اهواز و محکومیت جنایتکاران و حامیان منطقهای تروریسم و شیطان بزرگ و ایادی آن در دنیا، نمایشگاه پوستر با موضوع این حادثه تأسفبار برگزار میشود. هنرمندان سراسر کشور میتوانند آثار خود را با محوریت موضوعات ذیل به نشانی پست الکترونیکی posterforahvaz@gmail.com ارسال کنند:
محور موضوعی آثار:
1ـ محکومیت ترور و تروریسم
2ـ ادای احترام به شهدا و مجروحان این حادثه
3ـ محکومیت دشمنان منطقهای ایران (رژیم آل سعود و متحدانش و رژیم صهیونیستی)، آمریکا و ایادی آن در جهان به عنوان حامیان و عاملان تروریسم
4ـ اتحاد و همدلی مردم و مسئولین در برابر کوردلی و توطئه دشمنان ایران
5 ـ تکریم ایثار و فداکاری سربازان میهن
6 ـ طاها؛ شهید 4 ساله حادثه تروریستی اهواز، فرزند همه ایرانیان
7ـ امتداد حماسه حسینی؛ رمز پیروزی حق بر باطل
8 ـ رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر
مهلت ارسال آثار: حداکثر تا ساعت 14 روز دوشنبه دوم مهرماه جاری
شرایط ارسال آثار: ابعاد آثار: 70×50 سانتیمتر با رزولوشن dpi 300 ، با فرمت jpg یا png
زمان و مکان برگزاری نمایشگاه: نمایشگاههای منتخب سراسر ایران
برگزارکنندگان: حوزه هنری انقلاب اسلامی، روایت فتح، خانه طراحان انقلاب اسلامی، خانه طراحان انقلاب اسلامی همدان، نهضت مردمی پوسترهای انقلاب، مجمع طراحان گرافیک اسلامی آیه
اخبار
واکنش رئیسیان به ساخت بدون مجوز «23 نفر»
علیرضا رئیسیان اعلام کرد: «حق امتیاز تصویری مجموعه مستند «گروه 23 نفر» متعلق به من است و هرگونه استفاده از آن بدون مجوز من غیرقانونی و غیراخلاقی است.»
این کارگردان سینما بیان کرد: پیرو خبر منتشر شده از سوی سازمان اوج مبنی بر ساخت فیلم «۲۳ نفر» باید به اطلاع برسانم که امتیاز تصویری و نیز طرح و تهیهکنندگی این کار در اختیار من است که برهمین اساس سال ۸۵ مجموعه مستندی را با نام «گروه 23 نفر» طبق این طرح و با تحقیقات دکتر محمد شهبا در ۲۰ قسمت ساختیم و سال ۸۸ دو بار از شبکه چهار سیما پخش شد و مورد تقدیر هم قرار گرفت.
او افزود: همچنین از این مجموعه مستند یک فیلم ۹۰ دقیقهای هم تولید شد که آن هم پخش شده است.
رییسیان ادامه داد: چند سال قبل حوزه هنری به تهیهکنندگی حبیب احمدزاده و کارگردانی مهدی جعفری قصد داشت فیلمی را از این مجموعه بسازد که من ناچار شدم به وزارت ارشاد شکایت کنم و چون امتیاز آن را در اختیار داشتم جلوی کار گرفته شد. یک بار دیگر هم سازمانی مربوط به دفاع مقدس قصد ساخت فیلمی از این طرح را داشت که آن هم متوقف شد تا اینکه مدتی قبل شنیدم سازمان اوج قصد دارد پروانه ساخت یک فیلم سینمایی را از این طرح بگیرد که این موضوع را هم پیگیری کردم و جلوی صدور پروانه ساخت آن گرفته شد. به همین دلیل برایم عجیب بود که دیدم خبری از این سازمان برای ساخت فیلم منتشر شده چرا که چندی قبل از طریق یک رابط تماس گرفته بودند تا برای انتقال امتیاز تصویری فیلم توافقی صورت گیرد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.
او تأکید کرد: این امتیاز متعلق به شخص من است و اجازه نخواهم داد کسی بدون مجوزم از روی آن اثری تصویری تولید کند، با این حال اگر به توافق برسیم، براساس شروطی که مشخص خواهد شد ممکن است اجازه ساخت فیلم داده شود اما با توجه به آنچه تاکنون پیش آمده به نظرم اقدام سازمان اوج غیراخلاقی، غیر حرفهای و غیر قانونی است.
مستند «گروه 23 نفر » به کارگردانی مهدی جعفری و تهیهکنندگی علیرضا رییسیان محصول سه سال تولید از 1385 تا 1388 است. این مستند روایتگر داستان 23 نفر از نوجوانان 13 تا 18 ساله در عملیات مقدماتی بیت المقدس است که اسیر میشوند و صدام پس از شکست در خرمشهر به دنبال سوءاستفاده از این ماجرا بود.
نمایشگاه نقاشی «شادمانی بی دلیل» در گالری شلمان
نمایشگاه انفرادی نقاشی کاملیا صفایی با عنوان «شادمانی بی دلیل» از ۶ تا ۱۱ مهرماه در گالری شلمان برگزار می شود.
کاملیا صفایی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «آن طورکه روتکو گفته «حساسیت مبنای بودن ما در جهان است، این یک رابطه حیاتبخش با چیزهایی است که وجود دارند.» تصویری هم که من انتخاب کرده ام از رابطه ام با امر بیرونی است، امری که همزمان می تواند تلخ، بدرنگ، عبوس، زیبا، ناپایدار یا دلپذیر باشد و تصویری است رنگین و کمی پایدارتر آن قدر که عمر بوم و رنگ رویش اجازه دهد. اینجا به گلها نگاه کرده ام، ابژه ای زیبا، شکننده و البته ناپایدار که ناچار سرنوشتش چون تمام دیگر چیزهای زیبا و نازیبا به زوال می انجامد.
اما من انتخاب کرده ام آن لحظه ای را ثبت کنم که گلها در زیبایی رنگینشان سرودخوان زیر آفتاب مایل پاییزی که روی میز اتاق خوابیده، نشسته اند. سعی کرده ام لحظه ای را جاودان سازم که نامش را جوشش شادمانی می نامم، شادمانی ای که دلیلی ندارد اما ارزش جاودانگی چرا.»
گالری شلمان در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ واقع و پنج شنبه ها تعطیل است.
اخبار
برای پنجمین دوره متوالی صورت گرفت؛
انتخاب یزدان عشیری به سمت مدیر روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
دبیر پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت طی حکمی یزدان عشیری از مدیران سینمایی و رسانه ایی کشور را برای مدیریت روابط عمومی و ارتباطات رسانه ای پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت انتخاب کرد.
متن حکم وی به این شرح است:
جناب آقای یزدان عشیری
نظر به دانش- تجربه، شایستگی، توانمندی و نگاه حرفهای جنابعالی به حوزه روابط عمومی، مناسبات اجتماعی و ارتباطات رسانه ای؛ شما را به سمت مدیر روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بین الملی فیلم مقاومت منصوب می نمایم. امیدوارم با توجه به اهمیت ملی و بین المللی این رویداد سینمایی و حساسیت های منطقه ای و جهانی که نسبت به موضوع مقاومت وجود دارد بتوانید با عزمی جهادی و با بهره گیری از تجارب ارزشمند شاهد رشد و شکوفایی شایسته جشنواره مقاومت باشیم. به یقین برگزاری تاثیرگذار این حرکت ریشهدار و جریان ساز سینمای ایران به عنوان شاخص ترین جشنواره سینمایی انقلاب اسلامی میتواند در رشد و ارتقای فرهنگ و هنر متعالی این مرز و بوم نقشی اساسی و راهبردی ایفا نماید.
از خداوند بزرگ موفقیت و سربلندی شما را در مسیر تحقق اهداف بلند این رویداد فرهنگی و سینمایی خواستارم .
شایان ذکر است یزدان عشیری از چهره های شناخته شده عرصه فرهنگ، هنر و سینماست که تاکنون مسئولیت های زیادی در عرصه فرهنگ و سینما داشته است. مدیریت روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم فجر طی دوره های سی ام و سی یکم، مدیریت روابط عمومی دوره های پیشین جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس و مدیریت روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز هنرهای نمایشی کشور از جمله آن است. این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما در حال حاضر از مدیران سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی است.
آخرین وضعیت بهرام عظیمی پس از حادثه
بهرام عظیمی کارگردان سینما که طی حادثهای استخوان پای او دچار خردشدگی شده است این روزها در بیمارستان به سر میبرد.
بهرام عظیمی کارگردان عرصه انیمیشن که چند روز پیش دچار شکستگی در ناحیه ران شده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت جسمانی خود گفت: حدود ۱۰ روز پیش طی حادثهای قسمت بالای استخوان رانم دچار خردشدگی شد که به یک بیمارستان خصوصی مراجعه کردم و تحت عمل جراحی قرار گرفتم طی این عمل پلاتین و یک سری لوازم به استخوان من اضافه کردند اما بعد از چند روز پزشکان متوجه شدند که استخوان من در حال سیاه شدن است از همین رو قرار است ظهر امروز ۲ مهرماه یک عمل دیگر انجام شود و یک استخوان مصنوعی روی پای من بگذارند.
وی افزود: عمل اول باید انجام و آن مراحل طی میشد چراکه سن من بالای ۵۰ سال است و باید پزشکان مطمئن می شدند که چنین عملی جواب می دهد یا نه. برای مثال اگر بالای ۶۰ سال داشتم آن عمل اول صورت نمیگرفت و اگر سنم پایینتر از سن فعلی ام بود حتما عمل ابتدایی جواب می داد، با این وجود پزشکان خوب من تمام تلاش خود را در عمل اول به کار بستند.
عظیمی بیان کرد: در حال حاضر دکتر جعفری زاده که رییس بیمارستان پاسارگاد و فوق تخصص جراحی ارتوپد نیز است، درمان مرا انجام می دهد و از این بابت از او تشکر میکنم.
این کارگردان در پایان با بیان اینکه عمل جراحی ابتدایی در یک بیمارستان خصوصی انجام شد و جراحی دومش در یک بیمارستان دولتی صورت میگیرد، اظهار کرد: از حدود ۱۰ روز پیش من توان حرکت نداشته ام و خوابیده ام ضمن اینکه پزشکم گفته است بعد از جراحی هم باید حدود ۲ ماه بستری باشم و استراحت کنم.
درختان با «باغ سکوت» در گالری اُ به نمایش درمیآیند
نمایشگاه چاپ دستی شکوفه فلاح با عنوان «باغ سکوت» ۶ مهرماه در گالری اُ افتتاح می شود و تا روز ۱۷ مهر ادامه خواهد داشت.شکوفه فلاح درباره این نمایشگاه گفت: چاپ دستی را به طور جدی از سال ۱۳۸۴ و پس از تقریبا ۱۰ سال فعالیت در رشته نقاشی آغاز کردم. درمجموعه اخیرم که از دو سال گذشته آغاز شد، تمرکزم را صرفا روی درخت گذاشته ام. درخت هایی که در این مجموعه کار کرده ام همه الهام گرفته از درخت های پیرامونم هستند و در کنار ۲۳ اثر چاپ دستی، یک ویدیوآرت که از باغ سنگی ساخته ام نیز به نمایش گذاشته می شود.
وی در توضیح بیشتر بیان کرد: مجموعه های چاپ دستی قبلی ام نیز با موضوع درخت بود، اما دراین مجموعه با نگرشی جدیدتر به درخت نگاه کردم. باغ سکوت برای من از یک سیر و سیاحت از درون آغاز شد و درختانم از بستر وهم و خزان سربرآوردند و سرگردان بر صفحاتم نقش بستند. درختانی وهم آلود و تنها در دنیایی سرد و تاریک که برای نور و روشنایی تلاشی بی وقفه دارند. انگار در خواب ایستاده اند. در آنجا زمان و مکان یکسان است و در میان آنها نه به دنیا آمدنی است، نه پیری و مرگی. باغ آرمانی من خزانی بی انتهاست که بر کویری جان بخشیده و دیگر آرزوی هیچ بهاری را در سر نمی پروراند.
فلاح ادامه داد: من نمی توانم نسبت به جامعه پیرامون و اتفاقاتی که هر روز در جهان رخ می دهد بی اعتنا باشم و تمام این مسایل نیز به نوعی روی آثارم تاثیر می گذارد. وقتی جنگی اتفاق می افتد نه تنها انسان ها به ورطه نابودی کشیده می شوند بلکه طبیعت جاندار و بی جان اطراف آنها نیز نابود می شود. به خاطر جنگ نه انسان ها جان سالم به در می برند نه درخت سالمی در خاک به جا می ماند. از این رو در ذهن من باغی خلق شد که نه منتظر زایش بهار بود و نه مرگ. در این راستا مدیوم چاپ دستی و تکنیک های شگفت انگیز کالکوگرافی بهترین امکان را برای خلق این فضای وهم آلود در اختیار من گذاشت.
شکوفه فلاح متولد ۱۳۵۲ کرمان، کارشناس ارشد نقاشی و عضو انجمن نقاشان ایران و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی است. او بیش از ۱۳ سال است که تمرکزش را به شکل جدی روی چاپ گذاشته است واز سال ۱۳۸۶ تاکنون سه نمایشگاه انفرادی در گالری مهروا و سایان اصفهان برپا کرده است. آثار وی در بیش از ۴۵ نمایشگاه گروهی نقاشی و چاپ درمعرض دید مخاطبان قرا گرفته است. او همچنین به عنوان نمایشگاه گردان، سه نمایشگاه مهم چاپ دستی نیز در موسسه هنری صبا، گالری هور و گالری هفت ثمر برپا کرده و آثارش در مجموعه های متعددی از سالانه ها و دو سالانه های چاپ دستی در دنیا نگهداری می گردند.
گالری اُ واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان خدری (شاهین)، پلاک ۱۸ است.
استعفای مجتبی آقایی از دبیری جشنواره هنرهای تجسمی فجر
مجتبی آقایی از دبیری یازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دلیل تغییرات مدیریتی در مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا کرد.
مجتبی آقایی که حکم دبیری یازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر را داشت با تایید این خبر به خبرنگار مهر گفت: حکم من در دوره مدیریت مجید ملانوروزی صادر شد و وقتی با تغییرات در مدیریت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شدم، ترجیح دادم تا هادی مظفری مدیرکل جدید، نیروهای جشنواره تجسمی فجر را خودش انتخاب کند.
وی بیان کرد: مدیرکل جدید که در صدر امور تجسمی کشور است، طبیعتاً حق دارد نیروهایش را با توجه به روش های کاری خودش انتخاب کند و به همین دلیل از همان زمانی که مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد تغییر کرد، استعفا کردم.آقایی همچنین گفت: نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب دبیران جشنوارهها، انتخابی است و به همین دلیل هادی مظفری نیز این روش را برای تعیین دبیر جدید مدنظر دارد و بر همین اساس، قرار است انتخاب دبیر توسط شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر و نمایندگان انجمن های هنری صورت گیرد.
مجتبی آقایی پیش از این در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۷ با حکم مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به عنوان دبیر این جشنواره منصوب شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3882/15323/56347
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3882/15323/56348
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3882/15323/56349
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3882/15323/56350
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3882/15323/56351
|
عناوین این صفحه
- غایبان نامدار سینمای دفاع مقدس
- ۱۶۵۰ اثر، متقاضی رقابت در جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- توضیحات مسعود شجاعی طباطبایی درباره نمایشگاه پوستر حادثه اهواز
- اخبار
- اخبار