|
شرفالدین و علی اکبری مطرح کردند:
صهیونیستها اجازه حضور سینمای مقاومت در فستیوالهای جهانی را نمیدهند
انحصار سینمای کشورهای دیگر با برنامه ریزی مدیریتی و اختصاص بخشی از بودجه اکران فیلمها به تبلیغات امکان پذیر است و مخاطبان زیادی را به سمت فیلمهای مقاومت جذب خواهد کرد.
به گزارش امتیاز؛ محمدرضا شرفالدین تهیهکننده سینما در خصوص لزوم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطوح بینالمللی هم، لازم الاجراست و باید در جایگاه تبلیغات داخلی، خارجی و دیپلماتیک به آن توجه شود. این در حالی است که مفهوم مقاومت به یک منطقه و یا موقعیت زمانی محدود نشده و گستره قابل توجهی از مناطق را تحت پوشش قرار میدهد.
وی افزود: در شرایط سیاستهای امروز جهان، مقاومت یک سبک زندگی محسوب میشود و با ایجاد عدالت و استقرار فرهنگ ظلم ستیزی در دنیا، دشمنان را به چالش جنگ مابین فقیر و ثروتمند میکشاند.
شرفالدین، دفاع مقدس را جنگ فرهنگی معرفی کرد و اظهار داشت: مقاومت واژهای طیب و مقدس است که بر اساس اصول سنتهای الهی و به اقتضای شرایط جغرافیایی و زمان، در مسیر رشد فردی و اجتماعی مردم پیش میرود؛ این در حالی است که جهاد علمی، مقاومت اقتصادی و فرهنگ مقاومتی و مدیریتی در سایر ملتها منجر به پیشرفت کشورها شده و به دقت رصد میشود.
وی عنوان کرد: امروزه قدرت و نفوذ فرهنگ مقاومت در پیشرفت بشریت، تفکر ارتجاعی وهابیت و دشمنان را به چالش کشانده و منجر به واکنش منفی بر علیه این فرهنگ شده است. بنابراین چنگ زدن به فرهنگ مقاومت و عاشورایی یکی از الزامات برخورد و مقابله با فرهنگ جهان خواری و استکبار بوده و ترغیب به تبعیت از آن نیز تکلیف هر مسلمان است.
این تهیهکننده سینما در خصوص جشنواره فیلم مقاومت و تاثیرات و کارکردهای گسترده فرهنگی و اجتماعی آن اظهار داشت: آگاه سازی، اطلاع رسانی و امید به جامعه جهانی از جمله عملکردهای سینما است که در قالب یک پیام رسان منجر به تأثیرات اجتماعی میشود. برگزاری جشنواره فیلم مقاومت از مهمترین برآیند سینمای امروز در زمینه آثار دفاع مقدس و مقاومت است. متأسفانه، سینمای امروز ما فاقد ساختار مناسب و اختصاصی به نشانه گذاریهای مقاومت بوده و با ضعف روبرو است.
وی ادامه داد: مقاومت در ایران قدمتی٤٠ساله دارد و این امر تجربه خوبی برای سینمای ما است اما بیتوجهی به ظرفیت بالای سینمای مقاومت، تفکر خطرناک کوچک سازی و اعمال محدودیت زمانی در برگزاری جشنواره و نبود آثار مناسب در این زمینه منجر به بازدهی پایین جشنواره میشود و مسئولان سینمایی و مراکز تولیدی باید پاسخگو باشند.
شرف الدین، عدم حمایت از هنرمندان و فیلمسازان را علت اصلی ضعف در آثار مقاومت معرفی کرد و یادآور شد: توجه به آثار تولید شده محدود به ایام برگزاری جشنوارههای فیلم شده است و سبک و الگوی مناسب به فیلمسازان جوان ارائه نمیشود. در حالی که جشنواره فیلم مقاومت نیاز به آثار ارزشی و پرمحتوا بر اساس تجربه دارد، متاسفانه بیشتر آثار به تکرار موضوعات پرداخته و شبکههای بیگانه را الگوی خود قرار داده است.
وی افزود: وجهات هنر همانند سیاست باید به روز شود که این امر از واقعیت تولیدات فیلم به دور بوده و موضوعات و تصاویر را به تکرار انداخته است. امروزه به علت عدم انتقال تجربه و نظارتهای اصولی آثاری تولید میشود که در شان واقعیت مقاومت و دفاع مقدس نبوده و واقعیت را تحریف کرده است. نبود مرکز و ارگانی اختصاصی برای حفظ صیانت از فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس، منجر به افزایش انحرافات عقیدتی و رفتاری شده است.
این تهیهکننده سینما جامعه امروز را مبتلا به از خود بیگانگی و بلاتکلیفی فرهنگی معرفی کرد و اظهار داشت: بلاتکلیفی فرهنگی منجر به بلاتکلیفی اعتقادی میشود. در این شرایط باید از طریق ابزاریهای موجود نسبت به تقویت فرهنگ اقدام کرد. سینما یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگ سازی مقاومت است که با پرداختن به ژانرهای متفاوت، قدرت تاثیرگذاری گستردهای بر مخاطب میگذارد.
وی در خصوص قابلیت حضور فیلمهای مقاومت در جشنوارههای بینالمللی دیگر کشورها اظهار داشت : برخی فیلمهای تولید شده در حوزه دفاع مقدس و مقاومت قابلیت شرکت در جشنوارههای بزرگ کشورهای دیگر را دارند اما به دلیل حمایت صهیونیسم از این جشنوارهها شرکت در آنها امکان پذیر نمیشود.
شرفالدین در ادامه اذعان کرد: با اراده مسئولان امکان هر پیشرفتی وجود دارد. بر این اساس با اجاره سینما در کشورهای خارجی و تبلیغات بینالمللی مسیر برای حضور فیلمهای مقاومت هموار شده و مخاطبان بینالمللی بیشتری را به خود اختصاص میدهند . ناگفته نماند با اختصاص درصدی از مبالغ اکران فیلمها به تبلیغات بینالمللی میتوان این هزینهها را جبران کرد.
وی سینمای مقاومت را پرمخاطب معرفی کرد و اظهار داشت: اکران فیلمهای ایرانی در کشورهای دیگر مخاطب بالایی دارد و با راهاندازی و سیاستهای مدیریتی میتوان این عرصه را برای حضور در سینماهای خارجی آماده کرد.
شکوفایی سینمای مقاومت نیازمند سیاستگذاریهای نوین
در شرایطی که ایران سکاندار اندیشه آزادی خواهی و ظلم ستیزی در دنیا است، با برگزاری جشنوار بینالمللی فیلم مقاومت، سینمای کشورمان به چشم انداز جدیدی از سینمای صنعتی جهان دست مییابد.
محسن علی اکبری، تهیه کننده سینما، مسیر رشد سینمای مقاومت را امیدوار کننده دانست و گفت: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، سطوح فرهنگی و هنری کشور را با تحول بینظیری روبرو کرده است. قرابت سینمای ایران به سینمای صنعتی جهان و تاثیر مضمون مقاومت در این حیطه، آینده خوبی را برای سینمای کشورمان رقم میزند. در شرایطی که فعالیتهای آزادی خواهانه و ظلم ستیز نیاز به مشارکت جمعی دارد، بسیاری از حامیان این اندیشه در دیگر کشورها به صورت انفرادی فعالیت میکنند. بنابراین ایران به عنوان چشم امید ملتهای ستم دیده، میتواند سکاندار این حرکت بزرگ در جهان باشد.
وی افزود: ایران در دفاع از حقوق ملت سوریه، فلسطین، یمن و دیگر کشورهای ستم دیده جهان دستی بر تقدیر دارد. برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت نیز بهانهای است تا فیلمسازان جهان را به دور هم جمع شده و آثار مشترکی را در سطح بینالمللی تولید کنند.
اکبری در خصوص جایگاه جشنواره فیلم مقاومت در کشور خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم مقاومت نیاز به معرفی بیشتر و حمایت مسئولان فرهنگی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. بنابر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توانایی هنر در بیان حرفهای ناگفته و مبازره با ظلم استکبار جهانی، نسبت به حمایت از فیلمسازی در حوزه مقاومت به سیاستهای جدیدی در این عرصه نیاز داریم تا حرکتی عظیم در این زمینه اتفاق افتد.
وی ضمن اشاره به تعلق جوانترین جمعیت کشورهای دنیا به ایران، حضور فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم مقاومت را عملکرد مناسب مسئولان این رویداد، معرفی کرد و اظهار داشت: فیلمسازان جوان نیاز به حمایت و تجربه دارند. حضور این افراد در جشنواره و شروع فیلمسازی با موضوعیت مقاومت و دفاع مقدس به انگیزهای برای تولید آثار ارزشی تبدیل شده و تجارب افراد پیشکسوتی چون ابراهیم حاتمیکیا را میطلبد تا مسیر روایت تاریخ ایران به انحراف کشیده نشود.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: ایران از معدود کشورهایی است که برخلاف دیگر ملتها، در عرصه فیلمسازی مستقل عمل کرده و به ژانر مقاومت و دفاع مقدس اهمیت بسیاری میدهد. جایگاه شاخص سینمای مقاومت در بازتاب تاریخ ایران، تا جایی است که اقدام به سرمایهگذاری و حمایت مسئولان از این عرصه، به یک نیاز اساسی تبدیل شده و سیاستگذاریهای نوین به تنها راه نجات تبدیل شده است.
محمود اربابی با اشاره به عصر دیجیتال:
باید به سمت نظام خودانضباطی در سینما برویم
محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی معتقدست با ورود دیجیتال به سینما باید به سمت نظام خودانضباطی در سینما برویم.
همایش بینالمللی «سینما در عصر دیجیتال» از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه توسط مدرسه ملی سینمای ایران برپا می شود که در این همایش به مساله ورود دیجیتال به سینما پرداخته می شود. در همین زمینه محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی معتقد است که مفهوم دیجیتال را باید از ۲ منظر فن آوری و دیگری کمک به نوآوری و خلاقیت در سینما مورد بررسی قرار داد.
وی در توضیح صحبت های خود گفت: فن آوری در جهان امروز در حال پدید آمدن است و کسانی می توانند به این فن آوری کمک کنند که مفهوم دیجیتال را کشف کرده باشند در این صورت است که دانش و فن آوری در عرصه سینما ایجاد می شود.
اربابی با طرح این پرسش که فهم دیجیتال چیست؟ بیان کرد: زمانی که بتوانیم همه اجزای هستی را از هم باز و دوباره ترکیب کنیم به دنیای دیجیتال ورود کرده ایم و از نظر من رسیدن به این ترکیب جدید، دیجیتال محسوب می شود.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی تاکید کرد: مقوله دیجیتال از ۲ بعد اهمیت دارد؛ نخست وجود امکانات نرم افزاری، ابزارها و ادواتی که روز به روز تولید می شود و دوم خلاقیتی است که با این ابزار به دست می آید.
اربابی با اشاره به کارآمدی پیشرفت تکنولوژی و ورود دیجیتال به بخش های فنی سینمای ایران در ۲ دهه گذشته گفت: دیجیتال و فن آوری های نوین در بخش فنی به ویژه در حوزه جلوه های ویژه و عرصه فیلمبرداری تحول ایجاد کرد و توانست فضاسازی مناسبی برای ذهنیت خلاق و مولف اهالی سینما در حرفه های مختلف فراهم کند.
وی ادامه داد: با گذشت ۲ دهه از ورود این مهم هنوز هم با مقاومت افراد مواجه هستیم و متاسفانه در اغلب موارد نسبت انفعالی وجود دارد در حالی که همزمان با پیشرفت تکنولوژی و ورود دیجیتال به سینمای ایران باید با یک تحول ذهنی رو به رو می شدیم که این تحول می پذیرفت که با درک مفهوم دیجیتال در سینما، جهان تازه ای پیش روی مخاطب قرار گرفت.
اربابی در پایان صحبت های خود با اشاره به جایگاه نظام کنترل و نظارت با ورود دیجیتال به سینما گفت: آموزش چگونگی بهره برداری از دنیای دیجیتال باید به سمت آموزش در نظام خودانضباطی پیش رود تا جایی که افراد بدون دخالت نیروی نظارتی از بیرون به شکل خودکار نظام خودانضباطی را رعایت کنند.
آثار منتخب بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
اسامی108 فیلم داستانی راهیافته به سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد.
به گزارش امتیاز، هیئت انتخاب بخش داستانی متشکل از: پیمان نهانقدرتی، مرتضیعلی عباسمیرزایی، داریوش غریبزاده، زهره زمانی، الهام حسینزاده، بهمن دادفر و رضا سبحانی از میان 946 فیلم ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، 108 فیلم را برای رقابت در بخش داستانی سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران انتخاب کردند که اسامی آن به شرح زیر است:
- 20 / بهرنگ میرزایی / تهران
- S / حامد اصلانی / تهران
- آتی / مهدی راوش / تهران
- آدم پران / امیررضا جلالیان / قزوین / برگزیده شصت و یکمین جشنواره منطقهای سینمای جوان
- ارتکاس / نگین همایونپور / تهران
- استادیوم / کیوان فهیمی / تهران
- استخوان / غلامرضا حیدری / تهران
- افسرده نیستم / محمد ارسلان / اهواز
- آنسوی دریاچه / عماد خدابخش / تهران
- بازگشت / شهریار پورسیدیان / رشت
- بایرن مونیخ / نگین امینزاده / شیراز / برگزیده پنجاه و هشتمین جشنواره منطقهای سینمای جوان
- بچه خور / محمد کارت / تهران
- بدل / روناک جعفری / تهران
- بذار یه امشب بگذره / حامد قاسمی / تهران
- برادر / نوشین معراجی / تهران
- برف تابستان / امین چادگانی / تهران
- برودت تابستان / مهران کلنگ دار / اهواز
- بقای اصلح / سینا قنادان / تهران
- بی سیم / مجید کلانتر , سامان صالحی / تهران
- بین ما / مرتضی خانجانی / اصفهان / برگزیده پنجاه و نهمین جشنواره منطقهای سینمای جوان
- پاپ کرن / میلاد فرجاللهی / تهران
- پرواز ماهیها / محمد توریوریان / سنندج
- پسرم مرده / سالار نسبی طهرانی / تهران
- پوست خرس / محمدمهدی باقری / تهران
- پیاده / شکوفا کریمی / تهران
- تاخیر / علی عسگری / تهران
- تاول / مرتضی شمس / تهران
- تشریح / سیاوش شهابی / تهران
- تکلیف / علی خوشدونی / تهران
- تلخ / مجید اسماعیلی / تهران
- تلقین / اشکان خیلنژاد / تهران
- تله / شیرین اخلاصی / تهران
- تنفس / فرشید ایوبینژاد / تهران
- تو هنوز اینجایی / کتایون پَرمَر , محمد روحبخش / تهران
- توت / تیمور قادری / کامیاران
- تیری در تاریکی / علی عرفان فرهادی / همدان
- ثبوت / مصطفی سلیمانی / تهران
- جشن / بهنام عابدی / تهران
- چشم آبی / امین صامتی / تهران
- چندش / رضا نجاتی / تهران
- خانهی عروسک / سلیمان ابراهیمی / تهران
- دام / داریوش غذبانی / تهران
- دایان / فرود عوضپور / تهران
- در بِین / علییار راستی / تهران
- در پرسپکتیو / عرشیا زینعلی / تالش
- در موقعیت 6B / رضا علائی / بانه
- دریا موج موج میلرزد / امیر غلامی / سنندج
- دریای تلخ / فاطمه احمدی / شیراز
- دزدانه / مهران امیرحسینی / تهران
- دگردیسی / سالار شریفی / تهران
- دم عید / میلاد محمدی / قم
- ده صبح / علی ثابت قدم مقدم / تهران
- ذبح / سامان حسینپور و آکو زند کریمی / سنندج
- کوهریگ / علی زمانی عصمتی / تهران
- روح القُدس / محمد کریمپور و امیراحمد قزوینی / یزد
- رِوِرانس / سوگل رضوانی دهاقانی / تهران
- زروان / ندا چترآبنوس / کرج
- زیستن / پیام شادنیا / تهران
- ساکنین طبقه آخر / امیر جلالی / یزد
- سبز کبود / فروزان جلالی / تهران
- سرسام / سیدوحید حسینی نامی , نوید نامی / تهران
- سرلاک / مهرداد حسنی / رفسنجان
- سزارین / امید وفایی / ملایر
- سکون / مهدی برجیان / تهران
- سیندرلا / مهدی آقاجانی / تهران
- شاه رخ / یاسر خیّر / ساری
- شرعی / داریوش شهبازی / ملایر
- شکستگی / شهرام خطی / تهران
- شهربازی / کاوه مظاهری / تهران
- شهرک خصوصی / حمید بابالحوائجی / تهران
- شهروند / مهدی مختاری / تهران
- شور ، شوق، و اندکی شیدایی / آرش دهقان شاد و پدرام ژینوس / تهران
- طاغی / کوروش عسگری / تهران
- عافیت / حمیدرضا وفاخواه / اصفهان
- عروس دریایی / مهدی بوستانی شهربابکی / کرمان
- عروسک / علی دلکاری / تبریز
- فنگ شویی وارونه / زیور حجتی / اصفهان / برگزیده شصتمین جشنواره منطقهای سینمای جوان
- فیبولا / داود رضائی / تهران
- قاشق خالی / دهقان محمدی / تهران
- قرار / امید شمس / کرج
- کارما / عرشیا زینعلی / تالش
- کاور / وحید الوندیفر / همدان / برگزیده شصتمین جشنواره منطقهای سینمای جوان
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بینالمللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان ۱۸ تا ۲2 آبانماه۹۷ به دبیری سیدصادق موسوی برگزار خواهد شد.
اخبار
« شنبه تا پنج شنبه » را کانال کردی شبکه سحر نمایش می دهد
فیلم سینمایی « شنبه تا پنج شنبه » ساخته حجت قاسم زاده اصل از کانال کردی شبکه سحر نمایش داده می شود.
به گزارش امتیاز؛ این فیلم داستان دو دوست را روایت می کند که هر کدام در زندگی شخصی و حرفه ای خود دچار مشکلات مشابهی هستند و سعی می کنند با مکاشفه در خود، مشکلات را مرتفع نمایند. عوامل فیلم عبارتند از: تهیه کننده ، نویسنده ، کارگردان و تدوینگر : حجت قاسم زاده اصل ، طراح گریم : جلال معیریان ، بازیگران به ترتیب نقش : آتنه فقیه نصیری ، فرهاد قائمیان ، حمید رضا پگاه ، خسرو فرحزادی ، شبنم معززی ، مهرداد ضیایی و مهران احمدی . زمان پخش فیلم 22:15 به وقت تهران شامگاه روز جمعه بوده و در سال 1384 ساخته شده است.
برنامه نمایش فیلمهای سینمای نئورئالیسم ایتالیا اعلام شد
پنج فیلم مطرح سینمای نئورئالیسم ایتالیا در موزه سینمای ایران روی پرده میروند.
به گزارش امتیاز، برنامه تخصصی و پژوهشی «نگاهی به سینمای نئورئالیسم ایتالیا» از پنجشنبه 10 آبانماه در موزه سینمای ایران آغاز میشود و پنج فیلم از این مکتب سینمایی روی پرده میروند. برنامه نمایش فیلمهای سینمای نئورئالیسم ایتالیا از روز پنجشنبه 10 آبان ساعت 19 با اکران فیلم «رم شهر بیدفاع» آغاز میشود و تا 14 آبانماه ادامه خواهد داشت. همچنین فیلمهای «واکسی»، «دزد دوچرخه»، «امبر تو دی» و «معجزه در میلان» نیز به ترتیب در روزهای 11 تا 14 آبانماه ساعت 19 اکران میشوند. نمایشگاه گزیده عکس فیلمهای مکتب سینمای نئورئالیسم از دیگر برنامههای این رویداد سینمایی است که در «گالری توگراف» موزه سینما برپا میشود و علاقهمندان میتوانند از این نمایشگاه بازدید کنند.
جشنواره توکیو در ایستگاه آخر
اهدای جایزه توسط علیدوستی
دیروز سی و یکمین دوره جشنواره فیلم توکیو به ایستگاه آخر رسید و در مراسم اختتامیه برندگان جوایز مختلف معرفی شدند.
فیلم «آماندا» جایزه بزرگ سی و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم توکیو را از آن خود کرد. درام «آماندا» به کارگردانی مایکل هرس روایتگر قصه زندگی مردی است که سرپرستی خواهرزاده هفت ساله خود را بعد از کشته شدن مادرش برعهده دارد. این فیلم همچنین جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد که ترانه علیدوستی بازیگر کشورمان و یکی از داوران این دوره جشنواره توکیو، آن را اعلام و اهدا کرد.
«آماندا» پیش از این در جشنواره ونیز نیز به نمایش در آمده بود، اما جایزه ای دریافت نکرد.
در جایگاه دوم جایزه ویژه داوران به مایکل نوئر برای فیلم «پیش از سرما» رسید؛ فیلمی با موضوع زندگی حومه شهری در دانمارک قرن نوزدهم که قبل از این در بخش سینمای معاصر جهان در فستیوال تورنتو اکران شده بود.
ادواردو د. آنجلیس ایتالیایی عنوان بهترین کارگردانی را برای درام «The Vice of Hope» دریافت کرد و جایزه بهترین بازیگر زن به پینا تورکو بازیگر همین فیلم رسید. در همین حال جسپر کریستنسن نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در نقش مزرعه داری سرسخت در فیلم «پیش از سرما» از آن خود کرد. در میان دیگر جوایز، «کلاغ سفید» به کارگردانی رالف فینس جایزه بهترین ارایه هنری و افتخار جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به درام صلح طلبانه «دنیایی دیگر» اثر جونجی ساکاماتو - یکی از دو فیلم ژاپنی حاضر در بخش مسابقه - رسید. در بخش آینده آسیا فیلم چینی « وداع اول» اثر لینا ونگ عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد و در بخش سینمای ژاپن، جایزه بهترین فیلم به «دروغ گویی به مادر» ساخته کاتسومی نوجیری کارگردان تازه کار ژاپنی رسید. سی و یکمین دوره جشنواره توکیو امروز ۱۲آبان رسما به کار خود پایان می دهد.
اخبار
برپایی «فرهنگسرای مقاومت» به مناسبت ۱۳ آبان
«فرهنگسرای مقاومت» در روز ۱۳ آبان به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خیابان طالقانی برپا میشود.
به گزارش امتیاز، سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ویژه برنامههایی را در قالب فرهنگسرای موقت مقاومت در خیابان طالقانی برگزار میکند.
وی درباره برنامههای این فرهنگسرا گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با سه رویکرد تبعید حضرت امام(ره)، شهادت دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی برنامههای متفاوتی را در مراکز فرهنگی هنری برگزار میکند. اما آنچه در فرهنگسرای مقاومت مورد تاکید ویژه است استکبارستیزی و تاکید بر جنبههای مقاومت است.اوحدی افزود: «فرهنگسرای مقاومت» از ۱۵ بخش تشکیل شده است. که از جمله آن میتوان به نمایشگاه «کتابهای مقاومت»، ویژهبرنامه «نامههای مقاومت»؛ مسابقهنامهنویسی دانشآموزان برای دانشآموزان فلسطینی، بحرینی و یمنی و دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تحریمهای ظالمانه آمریکا، نمایشگاه کاریکاتور و تصویرسازی «حقوق بشر آمریکایی»، نمایش محیطی، توزیع سربندهای «من انقلابیم»، نمایشگاه تصویرسازی «تاریخ مستطاب آمریکا»، بخش ویژه شناخت و معرفی شهدای مدافع حرم، پخش کلیپهای ترویج فرهنگ مقاومت در غرفه «صوت مقاومت»، معرفی کتابهای تقریضی مقام معظم رهبری برای دانشآموزان و بستری برای معرفی فرهنگسراها و برنامههایشان برای دانشآموزان اشاره کرد. رییس سازمان فرهنگی هنری از راهاندازی نخستین کانون مقاومت خبر داد و گفت: برای اولین بار کانون مقاومت در فرهنگسرای عطارنیشابوری تشکیل میشود و در بستر اتفاقات روز ۱۳ آبان به دانشآموزان معرفی و از میان علاقهمندان عضوگیری میکند. وی درباره سرفصلهای آموزشی این کانون گفت: با توجه به رویکرد معارف فلسطین و صهیونیسمشناسی سر فصلهایی با موضوع ترویج فرهنگ مقاومت، شناخت فرهنگ مقاومت و حمایت از مقاومت جهانی اسلام در سه حوزه فلسطین، یمن و بحرین در این کانون پیگیری میشود. نخستین فرهنگسرای مقاومت همزمان با راهپیمایی روز ۱۳ آبان در خیابان طالقانی در نزدیکی لانه جاسوسی برپا میشود.
عذرخواهی «کافه سینما» از علاقهمندان سینما و موزه سینما:
اشتباه کردیم
سایت کافه سینما با انتشار خبری، از اشتباه صورت گرفته در تهیه گزارش سرویس آرشیو خود از مدیران فیلمخانه ملی، موزه سینما، روابط عمومی موزه و علاقهمندان سینما عذرخواهی کرد.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، سایت «کافه سینما» در توضیح و اصلاح گزارش خود آورده است:
اشتباه کردیم حق با موزه سینما بود
همراهان ارجمند: شجاعت پذیرفتن اشتباه، از شرایط تعیینکننده در کیفیت ارتباطمان با شما مخاطبان فرهیخته است. پذیرش چنین امری گرچه دشوار است اما نمونهای از احساس مسئولیت در قبال شما همراهان عزیز خواهد بود. امیدواریم با قوت و دقت بیشتری به کارمان ادامه دهیم. پیرو مطلب اکران فیلم شهدا و سپس پیگیریهای سرویس آرشیو سینما و مطلب منتشر شده در سایت، جوابیهای از سوی روابط عمومی موزه سینما به کافه سینما ارسال شد. در مطلب منتشره، موضوع دو فیلم شهدا و شهادت با یکدیگر خلط شد. موضوع مشترک این دو فیلم، مستند بودن هر دو فیلم و استفاده از تصاویر آرشیوی، نزدیکی عناوین شهدا و شهادت و اینکه هر دو در یک زمان مشترک به تولید رسیدهاند، از عواملی بوده که این اشتباه را بوجود آورده است. جالب توجه آن که محمود کوشان در کتاب سکانس آخر که به خاطرات وی و دکتر اسماعیل کوشان و استودیو پارس فیلم میپردازد، نیز هیچگونه اشارهای به این فیلم نداشته است و با جستجو در کتب منتشره فیلمهای سینمای ایران، کتب دایرهالمعارف فیلم و مراجع و منابع دیگر، نشانی از این فیلم به دست نمیآید. امیدواریم این اشتباه در کنار زیانهایش، باعث شناخت هر چه بیشتر این دو محصول آن سالهای سینمای ایران شده باشد. سالهایی که کمتر مورد بررسی و مداقه قرار گرفتهاند.سرویس آرشیو کافه سینما وظیفه خود میداند از مجموعه مدیران فیلمخانه ملی، موزه سینما، روابط عمومی موزه و البته مخاطبان علاقهمند و همراه، بابت این اشتباه عذرخواهی نماید.
با حضور عادل و رئیس موزه سینمای ایتالیا برگزار میشود؛
نشست پژوهشی سینمای نئورئالیسم ایتالیا در موزه سینمای ایران
نشست تخصصی و پژوهشی سینمای نئورئالیسم ایتالیا با حضور شهابالدین عادل و رئیس موزه ملی سینمای ایتالیا برگزار میشود.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، برنامه «نگاهی به سینمای نئورئالیسم ایتالیا» پنجشنبه 10 آبانماه با نمایش فیلم سینمایی «رم شهر بیدفاع» و برپایی نمایشگاه گزیده عکس فیلمهای مکتب سینمای نئورئالیسم در موزه سینمای ایران، آغاز به کار کرد. برپایی نشست پژوهشی و تخصصی از دیگر برنامههای این رویداد فرهنگی و سینمایی است که شنبه 12 آبانماه ساعت 17 در سالن سینمافردوس موزه سینما برگزار میشود و «شهابالدین عادل» پژوهشگر و مدرس سینما و «سرجو توفتى» رییس موزه ملى سینمای ایتالیا سخنرانان این نشست خواهند بود. یادآوری میشود، برنامه نمایش فیلمهای سینمای نئورئالیسم ایتالیا تا 14 آبانماه ادامه خواهد داشت و فیلمهای «واکسی»، «دزد دوچرخه»، «امبر تو دی» و «معجزه در میلان» به ترتیب در روزهای 11 تا 14 آبانماه ساعت 19 در موزه سینما روی پرده میروند. همچنین علاقهمندان میتوانند از نمایشگاه گزیده عکس فیلمهای مکتب سینمای نئورئالیسم که در «گالری توگراف» موزه سینما برپا شدهاست، بازدید کنند. برپایه این خبر، «روبرتا باسانو» مسئول خزانهدارى عکس موزه و «فرانچسکا پاچى» خبرنگار روزنامه لاستامپا در بخش امور خارجه از دیگر میهمانان برنامه «نگاهی به سینمای نئورئالیسم ایتالیا» هستند که به دعوت موزه سینمای ایران به ایران آمدهاند.
بزرگداشتی برای خالق شیشههای شکسته
آثار رامیز شهوق روی دیوار گالری فردا
آثاری از زندهیاد رامیز شهوق به همراه گرامیداشتی از این هنرمند مهم و تاثیرگذار هنر مدرن ایران روی دیوار گالری فردا خواهد رفت.
به گزارش امتیاز، رامیز شهوق، هنرمندی است که چون برخی از همدورههای خود خیلی زود از میان ما رفت ولی آثاری که خلق کرد در تاریخ هنر ایران ماندگار شد. برای یادبود این هنرمند همزمان با تاریخ درگذشتش نمایشگاهی از آثار وی در گالری فردا برگزار خواهد شد.در این نمایشگاه نزدیک به 20 اثر از جمله آثاری که از وی درحراجهایی چون حراج تهران به فروش رفته و یا اثرش که در نمایشگاه «نقاشان اهل ایران» که به مناسبت هفتمین دوره بازیهای آسیایی به نمایش درآمده بود و همین اثر به عنوان بهترین اثر در این نمایشگاه انتخاب شده بود، به همراه تعدادی از حجمهای ساخته شده توسط وی به نمایش درخواهد آمد. شهوق در سال ۱۳۵۵ در رشته طراحی و دکوراسیون داخلی از دانشکده پلی تکنیک تهران فارغالتحصیل شد. جسارت او در نقاشی و تلفیق مواد به بوم خصوصاً استفاده از شیشه خردههای خودرو، سبک او را خاص جلوه میدهد. استفاده او از رنگهای خاموش و عمق بخشی به بوم با مواد، در زمانه او، جسارتی بود تازه و متهورانه که اگر میماند، به نوعی از هنر نقاشی عمق میبخشید و میتوانست نوع جدیدی از نقاشی تلفیق را از آن خود کند. بیستوششساله بود که در نمایشگاه فرهنگوهنر شرکت کرد. در این نمایش شیشههای خردشده خودرو بر بوم و حجمسازی و برجستگیهایی از رنگ، سبک خاصی را نشان میدهد. یک سال پس از این در نمایشگاه گروهی پاکستان نیز شرکت میکند. انتخاب اثری از او در نمایشگاه «نقاشان اهل ایران»، به مناسبت هفتمین دوره بازیهای آسیایی، و اخذ جایزه ویژه این جشنواره، نگاهها را به سوی این نقاش جلب میکند؛ چون او در میان بسیاری از هنرمندان تثبیتشده معاصر، این جایزه را از آن خود کرد. همچنین شرکت وی در نمایشگاهی در واشنگتن و برگزیده شدن اثری از وی در میان بزرگان هنر ایران و دنیا، نام وی را بر سر زیانها انداخت اما متاسفانه این هنرمد در سال 1358 و در جوانی از دنیا رفت. عمر کوتاه رامیز شهوق به او فرصت نداد تا نقش بیشتری در توسعه هنر مدرن ایران ایفا کند، اما همان اندک آثار بهجا مانده از او، همچنان وی را پس از قریب به چهل سال از مرگش، در میان هنرمندان مطرح ایران دهه ۵۰ جای داده است. این نمایشگاه از یازدهم آبانماه تا هفدهم این ماه تا هجدهم این ماه در گالری فردا برپا می شود و علاقهمندان برای دیدن آن میتوانند از ساعت 16 تا 20 به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی 6، پلاک 2 مراجعه کنند. گالری روزهای پنجشنبه از ساعت 16 تا 18 میزبان بازدیدکنندگان است.و یا برای کسب اطلاعات بیشتر نیز میتوانند با تلفن ۸۶۰۷۲۶۰۲ تماس بگیرند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3910/15554/58438
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3910/15554/58439
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3910/15554/58440
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3910/15554/58441
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3910/15554/58442
|
عناوین این صفحه
- صهیونیستها اجازه حضور سینمای مقاومت در فستیوالهای جهانی را نمیدهند
- باید به سمت نظام خودانضباطی در سینما برویم
- آثار منتخب بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- اخبار
- اخبار