|
نگاهی به برنامه بیا بوم شبکه «آی فیلم»
ایرانگردی با «آیفیلم»
سید رضا صائمی
شاید در نگاه اول این پرسش چالشی مطرح شود که چرا در شبکه آی فیلم که ماهیت نمایشی دارد و ماموریت آن در حوزه فیلم و سریال است به تولید برنامه ای با موضوع گردشگری پرداخته شده که سوژه ای اجتماعی است و بالطبع شبکه های دیگر تلویزیون خاستگاه پخش آن است اما می توان به این مساله از زاویه دیگری هم نگریست که دست کم دو دلیل برای آن قابل تصور است. یکی اینکه موضوع ایران و ایران شناسی یک سوژه عام است و یک ضرورت رسانه ای که ایجاب می کند هر شبکه تلویزیونی فارغ از محتوی و ماموریت خود به آن بپردازد و به معرفی وطنمان بکوشد. از این رو فرق نمی کند که کدام شبکه متولی و پخش کننده این برنامه ها باشد.
ایران یک سوژه و مساله فراشبکه ای است که هر شبکه ای را در درون خود جای می دهد. دلیل دیگر اینکه شبکه آی فیلم مثل هر شبکه تخصصی دیگری نیازمند تولید برخی برنامه های عمومی هم است تا تعادل و بالانس درون ساختاری از حیث برنامه سازی بیابد و از حیث روانشناسی مخاطب نیز از احساس نوعی یکدستی و یکنواختی جلوگیری کند. جایگاه برنامه ای مثل «بیا بوم» در شبکه آی فیلم شبیه به درس های عمومی در رشته های دانشگاهی است. به این معنی که همه رشته های دانشگاهی در حین تخصصی بودن واجد چند واحد درس عمومی هم هستند. شاید در این بین ساخت برنامه های با محور ایران و ایرانشناسی در بین برنامه های تلویزیون مهمترین کار عمومی شبکه ها باشد. از این منظر وقتی به برنامه «بیا بوم» نگاه می کنیم به محتوی و کیفیت آن می نگریم نه اینکه از چه شبکه ای پخش می شود. ضمن اینکه باید به یاد داشته باشیم این برنامه متعلق به شبکه آی فیلم است.
«بیا بوم» مستندی 90 قسمتی است که به موضوعات مهمی از جمله معرفی جاذبههای گردشگری کمتر دیده شده، معرفی راههای مختلف سفرکردن و رسیدن به این جاذبههای گردشگری، همچنین ثبت و احیای غذاهای محلی ایرانی، بازیهای بومیمحلی و آدابورسوم اقوام ایرانی می پردازد. آنچه که در این برنامه متمایز است همین نگرش چند بعدی به ایران است. بسیاری از برنامه های این شکلی صرفا به معرفی جاذبه های گردشگری می پردازد و بیشتر کارکرد تفریحی- توریستی دارد اما در «بیا بوم» شاهد یک رویکرد فرهنگی به سوژه هستیم که هم واجد نگاهی مردمشناختی است و هم از شیوه های کاربردی و راهنمای سفر برخوردار است. به عبارت دیگر در این برنامه صرفا به معرفی قطب های گردشگردی پرداخته نمی شود بلکه راه های دستیابی و شیوه های سفر کردن به این مناطق نیز بیان می شود لذا هم کارکرد شناختی دارد هم کارکرد آموزشی.
«بیا بروم» برای بازنمایی و روایت محتوی و در واقع انتشار پیام خود از فرمی منسجم و شسته رفته بهره می برد و ساختارمند است. به این معنی که در هر استان سه نقطه گردشگری را برای معرفی درنظر گرفته اما این سه نقطه را پشت سر هم بهنمایش نمیگذارد؛ به صورتی که هر چند قسمت یک بار دوباره به شهر قبلی برگردد. این ساختار برنامه را از ساختار اپیزودیک خارج کرده و به آن سر و شکلی سریالی و دراماتیک می بخشد. بیننده ای که مخاطب این برنامه می شود انگار یک سفر پژوهشی را آغاز کرده که ایستگاه های مختلفی دارد و در یک گردش رسانه ای به ایستگاهای قبل هم سر زده و نوعی گردشگری مجازی را تجربه می کند. شاید بتوان گفت فرم برنامه به گونه ای است که تجربه روانی و ذهنی سفر را هم برای مخاطب امکان پذیر می کند.
تماشای این برنامه صرفا آشنایی با نقاط جذاب و جاذبه های گردشگری ایران نیست بلکه یک راهنمای سفر تصویری است که کمک می کند مخاطب شیوه های سفر کردن به این نقاط را بشناسد و مثلا با خانه بوم گردی در نقاط توریستی ایران آشنا شده و انگیزه پیدا کند که بار سفر را ببندد و راهی این مناطق شود. در بخش نهایی برنامه که حدود هفت دقیقه است، از شهر به روستایی میروند که خانه بومگردی دارد و نحوه اقامت مسافر در این خانهها را بهنمایش میگذارد. از این رو می توان «بیا بوم» را یک برنامه پژوهشی- انگیزشی در حوزه گردشگری و ایرانگردی دانست که هم به جاذبه های گردشگری ایران سفر می کند و هم سفر کردن به این نقاط را آموزش می دهد و در نهایت علاوه بر ایران شناسی و کارکردهای شناختی به برنامه ای انگیزشی هم بدل شده که مخاطب را به سفر کردن و ایرانگردی ترغیب می کند. با این حال اگر در این شرایط دشوار اقتصادی، توان و انگیزه سفر کردن ندارید می توانید پای «بیا بوم» بنشیند و با آی فیلم، ایرانگردی را تجربه کنید.
گزارش حضور مدیران استودیو هورخش در سی و هفتمین همایش فصلی MITM
انیمیشن ژاپنیها را قهرمان فوتبال آسیا کرد
مدیران استودیو هورخش در سی و هفتمین همایش فصلی MITM از تجربههای مدیریتی خودشان در حوزه انیمیشن با حاضران سخن گفتند. آنها اشاره کردند که انیمیشن جزو 10صنعت برتر دنیاست که میتواند در جریان تولید 1500 شغل ایجاد کند، فرهنگ کشورها را منتقل کند و تغییر نگرش در جامعه را به وجود بیاورد. به طوری که امروز میبینیم کارتونی مثل «فوتبالیستها» موجب پیشرفت فوتبال کشور ژاپن شد. برادران رهگذر تاکید کردند که خروجی دانشگاههای حوزه انیمیشن در تولید کارایی ندارد و از طرف دیگر، ورود دهه هشتادیها به بازار کار چالش فعلی کار آنهاست.
به گزارش امتیاز، اشکان رهگذر موسس استودیو هورخش، نویسنده و کارگردان انیمیشن و آرمان رهگذر مدیرعامل استودیو هورخش در سی و هفتمین همایش فصلی MITM با عنوان «سرمایه های انسانی در نسل هزاره» که عصر روز یکشنبه 20 آبان ماه در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، درباره تجربیات خودشان در حوزه مدیریت استودیو انیمیشن سخنرانی کردند.
انیمیشن صنعتی است بر پایه کار گروهی
آرمان رهگذر با اشاره به اینکه فعالیت استودیو هورخش از 14 سال پیش آغاز شد گفت: اشکان فعالیت استودیو هورخش را از یک اتاق کوچک شروع کرد. او در حوزهای پا گذاشت که خارجیها خیلی وقت پیش آن را تبدیل به صنعت کرده بودند. آنها خیلی خوب متوجه شده بودند که انیمیشن صنعتی است که به کار گروهی وابسته است. ما هم توانستیم این صنعت را یاد بگیریم و پرچم کشورمان را در کشورهای بسیاری بالا ببریم.
او ادامه داد: تابهحال در روند تولیدات استودیو هورخش بیش از صد هنرمند پرورش دادهایم و در زمینههای مختلف اعم از انیمیشنهای کوتاه، تجربی، تبلیغاتی، موزیک ویدیو، رمانهای گرافیکی، انیمیشن سینمایی، تلویزیونی و تولید محصولات جانبی فعالیت داشتهایم.
مدیرعامل استودیو هورخش درباره معنی «هورخش» گفت: شیخ شهابالدین سهروردی اولین کسی بود که این اصطلاح یا کلمه را در کتاب «المشارع و المطارحات» به کار برد. سهروردی میگوید وقتی انسان در پیشناخت خود، به درجهای از کمال برسد میتواند نوری را ببیند که به آن هورخش گفته میشود.
هیچ نهاد دولتی از ساخت «آخرین داستان» حمایت نکرد
اشکان رهگذر درباره شعار این استودیو گفت: ما تلاش کردیم شعاری برای خودمان انتخاب کنیم که انگیزه هنرمندانمان را بالا ببرد. وقتی کارمان را شروع کردیم بسیاری به ما گفتند شما نمیتوانید به گفتههایتان عمل کنید و به خواستههایتان برسید. ما میخواستیم کارهایی با استانداردهای جهانی انجام دهیم. حتی وقتی میخواستم انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را شروع کنم به هر سازمانی که فکرش را بکنید برای گرفتن حمایت مالی مراجعه کردم. همه میگفتند، نمیتوانید و نمیشود.
او ادامه داد: چون موضوع انیمیشن ما در اولویت سازمانهایی نبود که متولی انیمیشن هستند، اما ما بالاخره انجامش دادیم و شعار استودیوی ما این شد: «ما کارهایی را انجام میدهیم که دیگران اعتقاددارند از عهدهشان برنمیآییم، ما کارهایی را انجام میدهیم که از عهده دیگران برنمیآید.»
ژاپنیها با انیمیشن قهرمان فوتبال شدند
آرمان رهگذر با تاکید بر اینکه صنعت انیمیشن جزو 10 صنعت برتر دنیا هست گفت: در جریان تولید انیمیشن به شکل درازمدت حدود 1500 شغل ایجاد میشود. از طرف دیگر، شما میتوانید با انیمیشن فرهنگ کشورتان را صادر کنید.
او تاکید کرد: حتی با انیمیشن میشود تغییر نگرش در جامعه ایجاد کرد. حتماً کارتون فوتبالیستها را به یاد دارید، همین انیمه ژاپنی بود که باعث رشد فوتبال ژاپن شد و توجه ژاپنیها را به فوتبال جلب کرد که حالا امروز میتوانند قهرمان آسیا شوند.
رسول سلطانی و تابلوهایی بدون قاب
شخصیتهای سینما سر از بوم نقاشی درآوردند
نمایشگاه نقاشی «پیچ آخر» متشکل از ۱۲ تابوی نقاشی است که رسول سلطانی از تلفیق بازی رنگها با حس درونیاش خلق کرده است.
رسول سلطانی که به عنوان هنرمند نقاش، نمایشگاه «پیچ آخر» را تا ۲۲ آبان ماه در گالری طراحان آزاد برگزار کرده است به خبرنگار مهر گفت: ۱۰ تابلوی نقاشی با ابعاد ۱۷۰×۱۹۰ در این نمایشگاه دارم که در کنار ۲ تابلوی کوچک با ابعاد ۱۰۰× ۱۲۰ به نمایش گذاشته شده است.
وی با یادآوری اینکه قرار نیست مدت زمان برگزاری این نمایشگاه تمدید شود درباره آثاری که در نمایشگاه ارایه کرده است، تصریح کرد: نقاشیهایم اکریلیک روی بوم است و اگرچه بسیاری از افراد سبک نقاشیهایم را پاپ آرت میدانند اما خودم عنوان خاصی برای کارهایم در نظر نگرفتهام.
سلطانی درباره سوژه نقاشی هایش گفت: در هر تابلوی این نمایشگاه یک تصویر دیده میشود، در یک تابلو سوپرمن، در یکی دیگر ناصر ملک مطیعی، در دیگری عکس سرباز، پرتره پدرم و در بومهای ۱۰۰×۱۲۰ میکی موس و لوک خوش شانس که هیچ ربطی به هم ندارند نقاشی شده است.
این هنرمند نقاش با تاکید بر اینکه این نمایشگاه با توجه به تفاوت حال و هوای هر یک از تابلوها، یک مجموعه محسوب نمیشود، درباره تابلوهایی که بدون چارچوب به دیوار آویخته شده است، بیان کرد: من رزومهای در سینما دارم که باعث شد به این شکل از ارایه آثار روی آورم و اتفاقا تابلوها به واسطه ابعاد و آشنا بودن تصاویرشان برای بسیاری از سینمادوستان، کار را به پرده سینما نزدیک کرده است و به همین دلیل احساس کردم ارایه تابلوهای بدون قاب میتواند آن را جذابتر کند و در رساندن فضایی که در آن کار میکنم، کمک میکند. ضمن اینکه از نظر مکانی محدودیت برای نصب ۱۲ چارچوب و قاب بزرگ در گالری داشتم و برای انبار کردن و نگهداری تابلوهای قابدار آن هم با ابعاد بزرگ، باید انباری در نظر میگرفتم تا بتوانم این تابلوهای قابدار را در آن جای دهم.
وی افزود: وقتی تصمیم به برگزاری نمایشگاه در این گالری گرفتم فکر کردم این شکل از ارایه بهتر است چون هم به محتوا کمک میکند و هم از نظر مکانی دچار محدودیت نمیشوم. از این نوع ارایه بسیار راضی هستم و فکر میکنم در نمایشگاههای بعدیام هم به همین روش آثارم را به نمایش بگذارم.سلطانی که در این نمایشگاه، آثاری را که از ۲ سال پیش خلق کرده به نمایش و فروش گذاشته است درباره قیمتگذاری آثارش گفت: تابلوهای بزرگ را ۱۰ میلیون تومان قیمتگذاری کردهام و دو تابلوی کوچک را با بهای ۵ میلیون تومان به فروش گذاشتهام.
سلطانی درباره شیوه خلق آثارش نیز تشریح کرد: زمانی که نقاشی میکشم به هیچ چیز نمیاندیشم و با بازی رنگ به جایی میرسم که حس میکنم لازم است یک تصویر را روی بوم نقاشی کنم. در آثارم اتودهای از پیش تعیینشدهای وجود ندارد و در کارهایم موضوعیت خاصی را دنبال نمیکنم بلکه صرفا ارتباط من با بوم، رنگ و اتفاقاتی که در زمان نقاشی میافتد کار را پیش میبرد. وی تاکید کرد: من از شخصیتهایی که برای عموم مردم شناخته شده هستند در برخی از کارهایم استفاده میکنم البته پیش از تصمیم به کشیدن تصویر یک شخصیت، جریان نقاشی و اتفاقات من را پیش میبرد و آنچه در آخر به کار اضافه میشود، حس درونی است که در آن روز یا هفته داشتهام و این بخش از کار بسیار حسی است.این نقاش درباره تکنیک خاص هر هنرمند تشریح کرد: در کار هنری، اصل این است که هرچه را که در درون داریم به صورت شفاف روی بوم پیاده کنیم، یعنی باید هم توانایی داشته باشیم که بتوانیم تمام حسها را روی بوم نشان دهیم و هم اینقدر مسلط باشیم که با متریال احساسمان را ثبت کنیم. با این روش نقاشی باید مخصوص هر هنرمند شود تا کسی نتواند از روی آن کپیبرداری کند.
اخبار
در جدیدترین تجربه آذرنگ؛
فاطمه معتمدآریا به صحنه تئاتر میآید
فاطمه معتمدآریا قرار است در نمایش «خنکای ختم خاطره» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ به ایفای نقش بپردازد.
حمیدرضا آذرنگ در جدیدترین تجربه کارگردانی خود در عرصه تئاتر «خنکای ختم خاطره» را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می برد که در اجرای جدید این اثر نمایشی فاطمه معتمدآریا به ایفای نقش خواهد پرداخت.
«خنکای ختم خاطره» سال ۸۸ به کارگردانی نیما دهقان و با حضور آذرنگ به عنوان بازیگر در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد.
معتمدآریا از بازیگران سینما و تئاتر ایران است که پیش از این در آثار نمایشی متعددی چون «ریچارد سوم» داود رشیدی، «ترمینال» و «نامه هایی به تب» سیامک احصایی و «ننه دلاور و فرزندان او» زهرا صبری به ایفای نقش پرداخته است.
«خنکای ختم خاطره» قرار است اواخر آذر روی صحنه برود.
رونمایی از نقاشیهای تازه ابراهیم مقبلی
در راستای برگزاری مراسم نکوداشت استاد ابراهیم مقبلی و نمایشگاه نقاشی«از عینیت تا ذهنیت»، تازهترین آثار این هنرمند در نگارخانههای فرشچیان و لرزاده موسسه صبا رونمایی میشود.
به گزارش روابط عمومی موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر، نمایشگاه «از عینیت تا ذهنیت» حاصل نیم قرن فعالیت هنری ابراهیم مقبلی از چهرههای پیشکسوت هنری کشورمان است که با ارایه نزدیک به ۸۰ اثر نقاشی و طراحی در قالب رنگ روغن و ترکیب مواد، سیری از تجربیات این هنرمند را روایت میکند.
آثار این نمایشگاه که بیش از نیمی از آن برای نخستین بار به نمایش درمیآید، تمامی دورههای کاری استاد مقبلی را دربرمیگیرد که از رئالیسم آغاز شده و در گذر از امپرسیونیسم در دو دهه اخیر فعالیت هنریاش به نوآوری و نگاه انتزاعی و رویکرد آبستره پا نهاده است.
آیین گشایش نمایشگاه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به حوزه نقاشی شامگاه چهارشنبه ۲۳ آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانههای استاد لرزاده و فرشچیان موسسه صبا برگزار خواهد شد. مراسم نکوداشت این هنرمند فرهیخته نیز در همین روز، ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن همایشهای فرهنگستان هنر برگزار میشود.
نمایشگاه نقاشی «از عینیت تا ذهنیت»، تا دوشنبه ۲۸ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
علاقهمندان برای بازدید از این نمایشگاه میتوانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به جز روزهای تعطیل به درب شرقی موسسه صبا واقع در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان طالقانی، خیابان برادران شهید مظفر، پلاک ۱۲۵ و درب غربی در خیابان ولیعصر(عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی، پلاک ۱۵۵۲، نگارخانه استاد لرزاده و فرشچیان مراجعه کنند.
اخبار
پرواز کلاغ ها در گالری مژده
گروه هنری» آمیدا» نمایشگاه «کلاغ 20 تصویر 20 روایت» را عصر جمعه 25 آبان در گالری مژده بر پا می کند.
به گزارش امتیاز؛ آمیدا در سال 1390 به همت جمعی از هنرمندان در حال تحصیل کارشناسی ارشد تصویرسازی شکل گرفته که نام شان را از عبارت «آرزوی ماندگاری یک دوستی ابدی» اخذ کرده اند؛ اعضای این گروه عبارتند از : مریم ارشادی فارسانی، معصـــومه اعتبارزاده، بهدخت بهروزی، هاله تــوکلی، گلنـــاز خانعلیــزاده، آزاده خیــــرآبادی، زیبــــــا ذاکر، محسن رزاقی، الهام شایــــــان فر، مریم شــــاهورانی، آیســــان صادقی، عطیه ضیغمی، پریسا طالع زاده، الهه فرمانیان، فهیمه فریمانه، پیمان مبـارکی، امیرمحمدخانی، حمیده معتمــــدفر، ســارا نوروز کـــرمـــانشاهی و سیمین هنـــــرور. اولین فعالیت آمیدا برگزاری نمایشگاهی با موضوع آزاد در شهریور 1394 در موزه هنر ملی ایرانی، نگارخانه پردیس بود، که مورد استقبال اهالی هنر قرار گرفت. گرچه وجه مشترک این گروه تصویرسازی و تشریک مساعی با یکدیگر است، ولی تنوع آثار گویای این است که هر کدام از هنرمندان با نگاهی مجزا و زبان شخصی، مسیرهنری متفاوتی را برای بیان موضوع کلاغ طی کرده اند.نمایشگاه کلاغ 20 تصویر 20 روایت عصر جمعه 25 آبان در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک 27، افتتاح و غیر از شنبه تا دوم آذر ماه هر روز از ساعت 10 تا 18 به تماشا خواهد بود.
تام پالمن: شما ارزش فیلم کوتاه را خوب درک کرده اید/رضایت داور جشنواره از فیلم های اکران شده
تام پالمن گفت: کارگردان های ایرانی ارزش فیلم کوتاه را به خوبی درک کرده اند.
به گزارش امتیاز؛ تام پالمن داور بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: شما فیلم های کوتاه بسیار خوبی را تولید می کنید. شما ارزش فیلم کوتاه را درک کردید. حمایت و شبکه پخش خیلی خوبی در حوزه فیلم کوتاه دارید که استعدادهای جوان را به خوبی درگیر این ساحت کرده است. او ادامه داد: من فکر می کنم کشورهای زیادی نباشند که از این بابت با ایران قابل مقایسه باشند اما من این سوال را از شما باید بپرسم که شما چگونه عمل کرده اید که به این سطح از پیشرفت رسیده اید؟بنیان گذار فستیوال «اومه آ» در سوئد در پاسخ به این سوال که آیا شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در رشد یک رسانه در منطقه ای خاص تاثیرگذار است؟، گفت:من این روزها در کشور چین و در جشنواره «هانچنگ چینژن» مشغول فعالیت هستم. در این یکسال نزدیک به ۳۰ هزار فیلم در کشور چین تولید شده است، اما هیچ حمایتی از سمت دولت از این فیلم ها نمی شود. او گفت: کیفیت این ۳۰ هزار فیلم اصلا با فیلم های ایرانی قابل مقایسه نیست. نه این که من بخواهم مقایسه ای صورت بدهم تاکید می کنم که اصلا قابل قیاس و در حد و اندازه ای نیست که بتوان آن ها را با فیلم های ایرانی مقایسه کرد.پالمن گفت: من وظیفه خودم می دانم که با عناوین مختلفی در فضای فیلم کوتاه حضور داشته باشم. گاهی به عنوان مدرس، گاهی به عنوان تهیه کننده، گاهی به عنوان داور جشنواره و در برخی موارد نیز به افراد مشاوره بدهم که چگونه فیلم بسازند. او درباره پیشی گرفتن تکنولوژی از محتوای فیلم ها اظهار کرد: اگر به تاریخ سینما برگردیم همیشه این گونه بوده که تکنولوژی بر سینما حکومت کرده است و این امر جدیدی نیست. اما مزیت امروز که می تواند یک عیب هم باشد این است که هر کسی یک دوربین در دست دارد و می تواند فیلمی درست کند اما با این کار فیلم ساز نمی شود.او درباره فعالیتش در حوزه انیمیشن نیز گفت: من مدرس انیمیشن نیستم فقط مشاوره می دهم که برخی بتوانند انیمیشن های خودشان را ارائه کنند و این که بتوانند برای خودشان سرمایه گذار پیدا کنند و خودم هیچ گاه انیمیشن کار نکردم. من همواره تهیه کننده فیلم مستند و داستانی بوده ام. او درباره کیفیت فیلم های جشنواره فیلم کوتاه تهران هم گفت: من فیلم های ایرانی بسیار کمی دیدم و امیدوارم بتوانم فیلم های کوتاه بیشتری از ایرانی ها ببینیم اما به نظر من بخش بین الملل بخش گسترده ای است و من شنیدم که ۵۰۰۰ فیلم در جشنواره حضور پیدا کرده اند. در کل من فیلم های جشنواره را فیلم های خوبی دیدم، هرچند برخی از این فیلم ها با سلیقه من همراه نبود.
کاراکتر محبوب «توتورو» به چین میرود
انیمه «همسایه من توتورو» اثر هایائو میازاکی ۲ روز دیگر در چین به نمایش درمیآید تا اولین محصول استودیوی معروف جیبلی باشد که در این کشور اکران میشود.«همسایه من توتورو» انیمه تحسین شده هایائو میازاکی پس از سال ها که از ساخت آن می گذرد برای اولین بار در چین اکران خواهد شد و پیشبینی می شود اکران موفقیت آمیز آن راه سایر محصولات استودیو جیبلی را به سوی سالنهای سینمای چین باز خواهد کرد. طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است نسخه مرمت شده این انیمه ژاپنی در ۱۴ دسامبر (۲۳ آبان) و در سیامین سالگرد اولین اکران آن روی پرده سینماهای چین رود. بنا به گفته منابع چینی به نقل از توزیع کنندگان محلی، نسخه دیجیتالی و مرمت شده «همسایه من توتورو» با زیرنویس ژاپنی و دوبله چینی عرضه می شود. «همسایه من توتورو» انیمه ای در سبک فانتزی و خیال پردازی است که در سال ۱۹۸۸ تولید شد و نویسندگی و کارگردانی آن برعهده هایائو میازاکی مرد افسانهای سینمای ژاپن و جهان بود. فیلم داستان ۲ کودک را روایت می کند که برای تعطیلات تابستانی به همراه پدرشان به منطقهای خارج از شهر می روند؛ جایی که ارواحی جنگلی همچون توتورو در آن زندگی می کنند. این انیمه در زمان اکران خود توفیق چندانی نیافت و تنها در حدود ۶ میلیون دلار در سینمای ژاپن فروخت، اما با گذر سالها، فیلم و کاراکتر دوست داشتنی آن به یک کالت و نماد فرهنگی تبدیل شدند که فروش آن در سیستم سینمای خانگی از ۲۵۰ میلیون دلار گذشته است. کاراکتر توتورو یکی از محبوبترین شخصیت های کشور ژاپن است و حجم فروش محصولات مرتبط با آن در این کشور تا سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. نسخه بازسازی شده «همسایه من توتورو» در سال ۲۰۱۴ در ایالات متحده آمریکا و کانادا به نمایش درآمد. تا کنون پرفروشترین انیمه ژاپنی در چین مربوط به فیلم «با من بمان دورایمون» اثر تاکاشی یامازاکی بوده که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۵ میلیون دلار در گیشه این کشور فروخت.
موسیقی فیلم های آلکس نورث در نیاوران بررسی میشود
نشست بررسی و تحلیل موسیقی فیلم های آلکس نورث آهنگساز شناخته شده موسیقی فیلم روز ۲۴ آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می شود.
نشست بررسی و تحلیل موسیقی فیلم های آلکس نورث آهنگساز شناخته شده موسیقی فیلم ساعت ۱۷ روز ۲۴ آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می شود. در این نشست که با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر برگزار میشود نمونههای صوتی و تصویری متعددی از موسیقی آلکس نورث از جهت ساختار موسیقی و تاثیر دراماتیک در فیلم مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. آلکس نورث آهنگساز آوارنگارد آمریکایی بود که او را بیشتر به لطف موسیقی فیلمهایش میشناسند. وی در دهه بیست و سی و در اوج مدرنیسم در آمریکا پرورش یافت. در آن زمان موسیقی فیلم بیشتر در تسلط بلامنازع آهنگسازان آلمانی و اتریشی همچون ماکس اشتاینر، اریک ولفگانگ کرنلگد و فرانتس واکسمن و سایر آهنگسازان اروپایی مانند میکلوش روژا و دیمیتری تیومکین بود. موسیقی آنها عمیقا در سنتهای کلاسیسیسم و رومانتیسیسم قرن هجدهم و نوزدهم اروپایی ریشه داشت.آلکس نورث در کنار برنارد هرمن از اولین آهنگسازان آمریکایی به شمار میرود که تعریف جدیدی براساس ملودیهای بومی آمریکایی و موسیقی خیابانی و مدرنیستهایی چون هنری کاول و چارلز آیوز ارایه داد و سنت موسوم به «صدای هالیوودی» را دگرگون کرد. وی همچنین از بنیانگذاران بهرهگیری از موسیقی «جز» به عنوان موسیقی فیلم بود. او همچنین پانزده بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و گرچه هرگز آن را نبرد ولی اولین آهنگسازی بود برای یک عمر فعالیت هنری به صورت افتخاری این جایزه را دریافت کرد.
نورث با کارگردانان بزرگی چون الیا کازان و استنلی کوبریک همکاری داشت و برای دهها فیلم موسیقیهایی به یادگار گذاشت که از آن جمله میتوان به «اتوبوسی به نام هوس»، «اسپارتاکوس»، «کلوپاترا»، «موبیدیک»، «زنده باد زاپاتا»، «اودیسه فضایی ۲۰۰۱»، «چه کسی از ویرجینیا ولف میترسد؟»، «کفشهای ماهی گیر»، «زیر آتشفشان»، «مرگ پستچی» اشاره کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3918/15609/58683
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3918/15609/58684
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3918/15609/58685
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3918/15609/58686
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3918/15609/58687
|
عناوین این صفحه
- ایرانگردی با «آیفیلم»
- انیمیشن ژاپنیها را قهرمان فوتبال آسیا کرد
- شخصیتهای سینما سر از بوم نقاشی درآوردند
- اخبار
- اخبار