|
در سومین نشست مهمانان خارجی جشنواره مقاومت مطرح شد:
مراقب سینمای سلطه باشیم
کنفرانس «سینمای سلطه: چگونگی جهت دهی نظام سلطه بر فیلمسازان جهان» صبح روز ۸ آذرماه در سینما فلسطین محل برگزاری پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» برگزار شد.
به گزارش امتیاز، در ابتدای این کنفرانس محسن برمهانی مدیر بخش بین الملل این جشنواره گفت: سینمای سلطه به این معناست که چطور قدرت های بزرگ اعمال نظر می کنند تا اهداف خود را پیش ببرند. باید دید که سینمای سلطه یک توهم است یا واقعیت؟ طبیعی است وقتی درباره این مفاهیم با افرادی از سراسر دنیا صحبت می کنیم، باید نظر آنها را در این باره بدانیم
سپس بوتو کارگردان شیلیایی عنوان کرد: من از کشور شیلی می آیم و حوزه تولیدات من مسایل زیست محیطی و اقلیت های قومی است. باعث افتخار است در این جشنواره و در ایران حضور دارم و با مردم مهربان ایران برخورد کرده ام. این جشنواره نشان می دهد که ظرفیت بالایی دارد. در ادامه کاسترو کارگردان ونزوئلایی گفت: باعث افتخار است در این جشنواره هستم و باید بگویم پتانسیل این جشنواره در جهان مهم است از مردم خونگرم ایران هم تشکر می کنم اما این نکته را هم اضافه کنم که من قبلا با شبکه های ایرانی کار کرده ام.
وی اظهار کرد: چنین جشنواره هایی بسیار مهم هستند چون به موضوعاتی می پردازند که رسانه های سلطه اجازه پرداختن به آنها را نمی دهد و آثار کسانی که صدایشان به گوش کسی نمی رسد در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود. آثار جشنواره بسیار خوب و با موضوعاتی حساس هستند و از شما می خواهم فیلم ها را ببینید.
سپس جیانویتو کارگردان آمریکایی عنوان کرد: من فیلمساز مستقل هستم و خوشحالم که در ایران هستم چون آمریکا و ایران شرایطی ندارند که ما به راحتی به ایران بیایم من با سینمای ایران و فیلمسازان این کشور آشنا بوده ام و فکر می کنم سینماگران ایرانی رو به رشد هستند. وی افزود: درباره جشنواره فیلم «مقاومت» هم باید بگویم این جشنواره آثاری را از رنج مردم دنیا به نمایش می گذارد؛ موضوعی که توسط رسانه سلطه کنار گذاشته می شود من می دانم فعالیت در چنین حوزه هایی سخت است اما امیدوارم بیشتر شاهد چنین جشنواره هایی باشیم تا رنج واقعی مردم به جهان نشان داده شود. در این جشنواره به عنوان داور ۲۲ مستند با موضوعاتی درباره مسایل روز و مسایل آینده را دیدیم و حس می کنم باید این آثار را تماشا کرد از همین رو از مردم می خواهم این فیلم ها را نگاه کنند جان جیانویتو اظهار کرد: به عنوان فیلمساز مستقل که از شرکت های تولید فیلم کمکی دریافت نمی کنم سعی کردم آثاری بسازم که نشان دهد چطور آمریکا سعی می کنچند ستم خود را به دنیا دیکته کند در همین رابطه مستندی درباره عراق و ظلم آمریکا بر مردم عراق، مستندی درباره افغانستان و مستندی درباره ظلم آمریکا به مردم فیلیپین ساختهام.
سپس کاسترو در بخش دیگر از این نشست گفت: به عنوان یک ببینده معتقدم این تنها بهانه است که بگوییم هالیوود تنها مرکز فیلمسازی است من خودم هم خیلی وقت است که فیلم های هالیوودی را ندیده ام و حتی برایم اسکار هم مهم نیست اگر تحقیق کنید متوجه می شوید کشورهای دیگر مثل نیجریه فیلم های خوبی تولید می کنند همچین شیلی که صنعت سینمای خوبی دارد مردم دیگر کشورها فکر می کنند انتخاب دیگری به جز هالیوود ندارند در حالی که اگر مردم تحقیق کنند متوجه می شوند انتخاب های دیگری هم وجود دارد. هالیوود اولین صنعت سینما در جهان نیست چراکه قبل از آن بالیوود وجود داشته و چه بسیار فیلم هم تولید کرده است. هالیوود در صد سال گذشته خط فکری را دنبال کرده که سیاستمداران دیکته کرده اند و نمی شود آن را تغییر داد اما ما باید نگاهمان و انتخابمان را تغییر دهیم و تعیین کنیم که چه ببینیم.
بوتو در همین زمینه اظهار کرد: سلطهای که هالیوود دارد به این صورت است که به جایی می رود که سی آی ای هم نمی تواند و سعی می کند به مسایل فرهنگی نفوذ کند از همین رو ما با مقاومت و ایستادگی باید بتوانیم انتخاب خودمان را عوض کنیم.
جیانویتو در ادامه صحبت های کوهن گفت: کسانی که تاریخ خوانده اند متوجه می شوند آمریکا اولین ایجاد کننده تروریسم در سطح جهان است.
جیانویتو درباره کارکرد سینمای سلطه عنوان کرد: فیلمسازانی هستند که پیام هایی را که دغدغه آنها است، به تصویر می کشند برای مثال مایکل مور در آمریکا زندگی می کند اما آثاری بر خلاف سیستم سلطه می سازد. کاسترو درباره سلطه صهیونیست ها بر سینمای جهان گفت: اگر منظور سینمایی است که خط فکری اسراییل را دنبال می کند باید بگویم چنین سینمایی به دنبال سود اسراییلی ها از مشکلات منطقه است. با این حال اگر آنها تمام قدرت را هم داشته باشند ما باید از خودمان شروع کنیم و ادامه دهیم. اگر فردی بخواهد حقیقت را بگوید می تواند چنین کاری کند بنابراین ما باید از خودمان شروع کنیم و جشنوارههایی مثل جشنواره فیلم «مقاومت» را ترویج کنیم هرچند این مسأله یک روزه به دست نمی آید. سپس بوتو در این باره گفت: در قرن بیستم بانک ها قدرت اصلی بودند و سینما را در اختیار داشتند اما ما باید حالا مراقب باشیم کاسترو هم عنوان کرد: با تمام تفکری که در این گفتگو وجود داشت باید بگویم باید به جوانان بها دهیم چون آنها کلید تغییر را در دست دارند. ما باید از خودمان آغاز کنیم در سیاست آمریکای جنوبی ما در حال تغییری بودیم ولی متوقف شد و به روز اول بازگشت و دلیلش این بود که افراد انقلابی به گفتگو ادامه ندادند و سعی نکردند انتقاد کنند و این جریان متوقف شد.جیانویتو اظهار کرد: با چنین جشنوارههایی می توانیم سلطه را بشکنیم برای مثال در این جشنواره مستندی وجود دارد که نشان می دهد چطور ذهن آمریکایی ها هدایت می شود اما نحوه تغییر این موضوع جشنواره هایی مثال جشنواره فیلم «مقاومت» و دعوت از فیلمسازان این عرصه است و باید این راه را ادامه داد.
فراخوان جشنواره «کودک آنلاین» منتشر شد
فراخوان جشنواره کودک آنلاین «رویدادی برای حمایت از ایدههای نو در فضای مجازی با موضوع کودکان و نوجوانان» منتشر شد.
به گزارش امتیاز، با توجه به استقبال روزافزون کودکان و نوجوانان از محتوای ویدیویی موجود بر بسترهای متنوع فضای مجازی از یک سو و مشاهده فقر جدی در حوزه تولید، ترویج و گسترش محتوای مطلوب و با کیفیت در این حوزه، از تمامی علاقهمندان، ایدهپردازان، نویسندگان، سینماگران و تهیهکنندگانی که برای کودکان و نوجوانان آثار ویدیویی طراحی یا تولید کرده یا در حال تهیه و تولید هستند یا حتی ایده و طرحی در ذهن دارند که آن را برای تولید حرفهای و مبتنی بر فضای اینترنتی مناسب میدانند، دعوت میشود با ثبتنام و ارسال طرح و مستندات مورد نظر به دبیرخانه جشنواره کودک آنلاین، رسالت خود را در ساماندهی فضای مجازی برای این دسته از مخاطبان و هدایت طبیعی و سامانمند این کاربران به سمت اینترنت پاک و بیخطر تحقق بخشند.
جشنواره «کودک آنلاین» توسط «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» در دو بخش «وب سریها» (سریالهای اینترنتی) و «فیلم کوتاه» برگزار میشود.
* فیلم کوتاه
همه آثار تولیدی با موضوعات جشنواره و در قالبهای داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی میتوانند در این بخش شرکت کنند.
- حداکثر زمان برای فیلم کوت۳۰ دقیقه خواهد بود.
- سرمایهگذار یا تهیهکننده حقوقی بهعنوان صاحب اثر شناخته خواهد شد.
- تاریخ تولید آثار باید پس از فروردین ۱۳۹۵ باشد.
- از نظر تعداد آثار ارسالی محدودیتی وجود ندارد.
- در صورت راهیابی فیلم به بخش مسابقه ارسال تأییدیه تهیهکننده الزامی است.
* وب سری
وب سری یا سریالهای اینترنتی، یکی از پر استقبالترین ژانرهای دنیای نوین رسانه محسوب میشوند. این مجموعهها که معمولاً بهصورت فصلی در اختیار کاربران قرار میگیرد، با استفاده از ظرفیتهای شبکه اینترنت و تواناییهای تعاملی این بستر جدید، توانستهاند بخش عمدهای از مخاطبان رسانهها را به خود جلب کرده، یکی از جریانهای مؤثر در تهیه و تولید محتوای ویدیویی در جهان باشند، جشنواره کودک آنلاین نیز با توجه به ظرفیت مخاطبان کودک و نوجوان، بخشی از این رویداد را به محصولات، ایدهها و طرحهای مناسب با اینگونه تولید محتوا اختصاص داده است.
هیئت انتخاب این بخش پس از بررسی و داوری ایدههای رسیده به دبیرخانه، برترینها را برای تولید، انتخاب و معرفی خواهند کرد.
این فرصت شامل تأمین هزینههای ابتدایی تولید، تجهیزات لازم و زمان مناسب، به همراه حضور و مشورت کارشناسان و مربیان مجرب خواهد بود.
پس از پایان مهلت تولید، آثار تولیدشده به دبیرخانه ارائهشده و توسط هیئت داوری مورد داوری قرار خواهد گرفت.
بهصورت همزمان، آثار تولیدی در جشنواره به نمایش عمومی درخواهد آمد و از طریق بسترهای ارائه اینترنتی ویدیو (VOD)ها نیز، در دسترس خواهد بود.
برندگان آرای مردمی و برگزیدگان هیئت داوری، فرصت تولید تجاری و حرفهای دستکم دو سیزن (شامل دو فصل ۱۳ قسمتی) را، با حمایت دبیرخانه و همراهان جشنواره پیدا خواهند کرد.
* جوایز جشنواره
این جشنواره در دو بخش «وب سری» (سریالهای اینترنتی) و «فیلم کوتاه» برگزار خواهد شد و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهد کرد:
جایزه بزرگ جشنواره: به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به بهترین اثر
جایزه بهترین فیلم کوتاه: معادل مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال
جایزه بهترین سریال اینترنتی (وب سری): معادل مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال+ شرایط ساخت دستکم دو فصل
جایزه دوم بهترین فیلم کوتاه: جایزه معادل مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال
جایزه سوم بهترین فیلم کوتاه: جایزه معادل مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال
جایزه دوم بهترین سریال اینترنتی (وب سری): جایزه معادل مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال
جایزه سوم بهترین سریال اینترنتی (وب سری): جایزه معادل مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال
جایزه اول بهترین پدیده جشنواره: معادل مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال
جایزه بهترین مدل کسبوکار: جایزه معادل مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال+ دستکم دو سیزن فرصت ساخت
جایزه مردمی بهترین وب سری: معادل مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال+ دستکم دو سیزن فرصت ساخت
* جایزه مردمی بهترین فیلم کوتاه
معادل مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال
پدیده جشنواره، هنرمندی (اعم از کارگردان، فیلمنامهنویس، بازیگر، صداپیشه و...) خواهد بود که بهترین اجرای هنری را در بخش تخصصی خود به نمایش گذاشته است.
* مقررات عمومی
- ایده یا اثر متعلق به فرد ثبت نام کننده باشد.
- مخاطب ایده یا اثر باید کودکان، نوجوانان در ارتباط کودکان با فضای مجازی و فناوریهای نو باشد.
- ایده یا اثر قابلیت و تناسب لازم با بسترهای آنلاین پخش ویدیویی را داشته باشد.
- ثبتنام در جشنواره تنها از طریق اینترنت امکانپذیر است. بنابراین لازم است درخواستکنندگان با مراجعه به نشانی www.kudakonlinefest.ir کاربرگ تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کنند.
- ایده یا اثر، با موازین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قوانین جاری کشور تضاد و تغایری نداشته باشد.
- ایده یا اثر، پیشازاین در جشنوارهای شرکت نکرده و پخش عمومی نشده باشد.
- به آثاری که به بخش مسابقه راهیافتهاند، گواهی شرکت داده خواهد شد.
- آثاری که استانداردهای فنی و نمایشی را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف میگردند.
- پس از راهیابی اثر به بخش مسابقه امکان خارج کردن آن وجود ندارد.
- کلیه آثار ساختهشده، یا در حال ساخت که از شرایط بالا برخوردار باشند میتوانند برای شرکت در این جشنواره ثبتنام کنند.
- ارسال مجموعه فعالیتهای صورت گرفته تاکنون (فیلمنامه، دکوپاژ، استوری بورد، طراحی کاراکتر و ...)، میتواند در نحوه داوری هیئت انتخاب و داوری جشنواره مؤثر باشد.
از آنجاکه فرآیند داوری و انتخاب آثار ساختهشده، با ایدهها و آثار در حال ساخت متفاوت است، بهتر است آثاری که تا پایان مهلت ثبتنام، نسخه نهایی آن آماده میشود، در بخش آثار ساختهشده ثبت شوند.
اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیشبینینشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.
تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای قبول مقررات اعلامشده است.
* گاهشمار جشنواره
تاریخ شروع ثبتنام: ۲۸ آبان
تاریخ پایان ثبتنام و دریافت آثار: ۲۷ آذر
اعلام آثار و ایدههای راهیافته به بخش مسابقه: ۲۵ دی
زمان نهایی برگزاری جشنواره: بهار ۱۳۹۸
مهلت ارسال آثار به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و رأس تاریخ اعلامشده، سایت ثبتنام بسته خواهید شد.
تمامی اهالی قلم، نویسندگان و ایدهپردازان، هنرمندان و سینماگران حوزه کودکان و نوجوانان را به شرکت در این جشنواره دعوت میکنیم.
کارگردان روسی حاضر در جشنواره فیلم مقاومت:
فستیوال های هنری راهی برای نزدیکی ملت ها به هم است
کارگردان فیلم «۲۸ سرباز پانفیلو» درباره رویکرد و اهمیت جشنواره هایی مثل مقاومت عنوان کرد که چنین فستیوال هایی مردم کشورها را به هم نزدیک می کند.
به گزارش امتیاز، کیم دروزینین کارگردان روسی که این روزها برای نمایش فیلمش در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در تهران حضور دارد درباره سینمای ایران و آشنایی خود با این سینما گفت: در روسیه بازار فیلم به اندازه کافی باز نیست به همین دلیل اکثر مردم آشنایی چندانی با سینمای ایران ندارند و به همین دلیل معتقدم این فستیوال راه خوبی برای آشنایی مردم دیگر کشورها با سینمای ایران به ویژه بخشی از آن که با گفتمان کشورتان همسوست، است.
وی که فیلم «۲۸ سرباز پانفیلو» را با موضوعی ملی ساخته است، درباره پتانسیل سینما برای ترویج ارزش های یک ملت توضیح داد: از نگاه من هنر و سینما یک پتانسیل بسیار قوی برای نزدیک کردن ملت ها به یکدیگر است. هنر همیشه مردم را به وجد می آورد و به سوالات آنها پاسخ می دهد و حتی گاهی مثال هایی برای حل مسایل پیچیده ارایه می کند.
این کارگردان روسی اضافه کرد: ما به عنوان فعالان هنر باید جلوه ای از جهان را روی زمین و برای مردم بسازیم.
وی همچنین درباره جشنواره فیلم مقاومت و رویکرد آن در حمایت از موضوعات مرتبط با مقاومت و ایستادگی کشورها بیان کرد: فستیوال ها را باید به صورت دایمی و با هر موضوعی برگزار کرد چون فستیوال ها همیشه اجازه می دهند مردم و هنرمندان کشورها به یکدیگر نزدیک شوند. از طرفی مقاومت همیشه موضوعی به روز است و بررسی زندگی یک فرد یا جامعه یا مسایل یک کشور در جنگ در یک فیلم می تواند بسیار جالب باشد. دروزینین درباره اینکه چقدر می تواند به فستیوال های معتبر جهانی برای ارایه فیلمش اطمینان داشته باشد، اظهار کرد: اگر این فستیوال ها صادقانه برگزار شوند و فیلم ها را نه براساس معیارهای سیاسی بلکه براساس معیارهای هنری ارزیابی کنند می توان به آنها اطمینان داشت درحالیکه اکنون خیلی این ارزیابی های هنری وجود ندارد.
این فیلمساز درباره نظرش نسبت به فیلمسازی در ایران نیز گفت: برای من ایران یک کشور غیرمعمولی است و دوست دارم اطلاعات بیشتری نسبت به آن داشته باشم، برای من جالب است که به عنوان یک هنرمند وارد این کشور شوم و در آن فیلم بسازم.
اخبار
ساحل دریاچه رازی میزبان جشنواره ماهیگیری است
فرهنگسرای رازی در روز 9 آذر ماه با برگزاری جشنواره ماهیگیری جمعه پاییزی دل انگیزی را برای علاقه مندان صید و صیادی رقم می زند.
به گزارش امتیاز، در این برنامه که در ساحل دریاچه رازی برگزار می شود جمعی از ماهیگیران
حرفه ای،آماتور و علاقه مندان این رشته گرد هم میایند تا در بزرگترین دریاچه مرکز تهران با وسعت 4000 متر مربع به صید ماهی بپردازند و در یک مسابقه جذاب مهارت خود را در صید محک بزنند.
بر اساس این گزارش ماهی انتخابی برای این مسابقه قزل آلا و داوری این مسابقه بر اساس طول ماهی های صید شده انجام و به نفرات برتر جوایز نفیسی اهدا می شود.
علاقه مندان می توانند برای شرکت در این برنامه در زمان یاد شده از ساعت 7 تا 13 به آدرس میدان قزوین،خیابان قزوین،خیابان شهید مرادی،بوستان رازی فرهنگسرای رازی مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن 55423353 تماس حاصل کنند.
برگزاری نشستی تلفیقی درباره فیلم و داستان کوتاه
نشست «فیلم کوتاه ببینیم، داستان کوتاه بشنویم» روز دوشنبه ۱۲ آذر در موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم برگزار میشود.
نشست «فیلم کوتاه ببینیم، داستان کوتاه بشنویم» در ادامه سلسله نشستهای هنری هفت اقلیم، روز دوشنبه ۱۲ آذر توسط دپارتمانهای سینما و ادبیات موسسه هفت اقلیم برگزار میشود. محوریت موضوع این برنامه سینمای اقتباسی و رویکردهای اقتباس است.
در این نشست فیلمهای کوتاه رویای باغ ساخته رهی قاسمی و آنسوی دریاچه ساخته عماد خدابخش که هر دو اقتباسهایی از مجموعه داستان «رژ قرمز» سیامک گلشیری هستند اکران و آثار از منظر رویکردشان به اقتباس مورد بررسی قرار میگیرند.
این نشست با حضور کارگردانان و تهیهکنندگان این فیلمها و حضور و داستان خوانی سیامک گلشیری(نویسنده مجموعه داستان) همراه خواهد بود. به علاوه نظریههای اقتباس توسط فاطمه فریدن(منتقد سینما) ارائه میشوند.
این برنامه روز دوشنبه ۱ آذر در سالن آمفی تئاتر موسسه هفت اقلیم واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان ملک، بعد از کشواد، پلاک ۵۶۹ برگزار میشود.
«کتابچه مخوف» به کتابفروشیها آمد
رمان «کتابچه مخوف» نوشته دن پابلوکی به تازگی با ترجمه مهرداد مهدویان توسط نشر پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکی از عناوین مجموعه «ادبیات وحشت» است که این ناشر چاپ میکند.
داستان رمان «کتابچه مخوف» درباره شخصیتی به نام کسیدی است که بر این باور است که اگر ترسهایش را در دفترچهاش بنویسد، قدرتشان را از دست میدهند و میتواند بر آنها غلبه کند. او که ساکن نیویورک است، این شهر را ترک میکند تا تابستانش را در وایتچپل بگذراند. در ابتدای راه کسیدی فکر میکند ترسهایش را پشت سر جا گذاشته اما وایتچپل هم دیگر آن مکان زیبا و آرامشبخشی که به خاطر داشت، نیست و تغییراتی داشته است.
در ادامه داستان کسیدی باید با مردههای بیقرار روبرو بشود. چون زنی که در همسایگی خانهشان زندگی میکرده، مُرده و خانهاش هم نفرین شده است. این خانه نفرینشده رازهای زیادی از پیرزن مورد اشاره را در خود جا داده است. کسیدی این را میداند که مردهها منتظر فرصتی هستند تا از قبرها بیرون آمد و دنیای اطراف و اتفاقاتش، از چیزی که فکرش را میکرده، خیلی بدتر است...
این رمان در ۶۴ فصل نوشته شده که البته پیش از شروع این فصول، دو بخش با نامهای «(تقریبا یک هفته قبل) ارسولا و عمارت»، «دفترچه چیزهای بد کسیدی. فصل ۵۲: انگلها» و پس از آنها هم یک بخش با عنوان «(سه ماه بعد) کسیدی و خانواده» درج شدهاند.
در قسمتی از این رمان میخوانیم:
مرد جوان خودش را معرفی کرد و گفت اسمش ویک و فارغالتحصیل کالج است. از قبل سر هر میز تعدادی مداد پاککن و چند تکه بروشور کلفت و بزرگ گذاشته بود. ویک به آنها گفت که چون شاگرد مرحله متوسط هستند، تمام حرفهای خستهکننده را قلم میگیرد تا بتوانند یکراست سر طراحی بروند. ویک از هر میز خواست یک نفر چیزی روی میز وسط اتاق بگذارد. این کپه از وسایل هم موضوع روزشان بود. بعضی از بچهها کفش، بعضیها کلاه، بعضیها کتاب، بعضیها یک دسته دستمال کاغذی و بعضیها پوشش پلاستیکی بیسکویتی که به عنوان صبحانه خورده بودند را آورده بودند.
کسیدی پرسید: «ما چه بگذاریم؟» جویی به میز زل زد و شانهاش را بالا انداخت. کسیدی فکش را صاف کرد، بلند شد و کولهپشتیاش را روی میز گذاشت، ولی وقتی دوباره کنار جویی نشست آرزو کرد دفترچهاش را از کولهپشتی بیرون میآورد. به آن احتیاج داشت.
ویک یکراست رفت سمت قفسه حیوانات خشکشده و گفت: «از داوطلبها متشکرم.»
چیزهایی که بچهها آورده بودند را روی میز پخش کرد و آنها را به هم تکیه داد. بعد گفت: «خب شروع میکنیم.»
ضبطی را که روی قفسه کنار میز جا خوش کرده بود روشن کرد. صدای آرام موسیقی به همراه صدای زنگوله، زنگ و آوای لطیف سیمهای گیتار اتاق را احاطه کرد.
این کتاب با ۴۰۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.
«اینترنت با مغز ما چه میکند؟» به چاپ سوم رسید
کتاب «اینترنت با مغز ما چه میکند؟» نوشته نیکلاس کار با ترجمه محمود حبیبی به تازگی توسط نشر گمان به چاپ سوم رسیده است. این کتاب هجدهمین عنوان مجموعه «تجربه و هنر زندگی» است که این ناشر منتشر میکند.
کتابهای این مجموعه درباره فلسفه هستند اما به جای فلسفه از لفظ «هنر زندگی» در آنها استفاده شده است. به اعتقاد خشایار دیهیمی بر این باور است که فلسفه فقط رشتهای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود و مختص عده خاصی باشد که در این رشته تحصیل میکنند. فلسفه به همه تعلق دارد و همه ما از کودکی سوالاتی مطرح میکنیم که جنبه فلسفی آشکاری دارند. او همچنین اعتقاد دارد در کشور مان هم نظر اغلب نویسندگان و مترجمان فلسفه معطوف به کتابهای نظری سیستماتیک است؛ کتابهایی که خوانندگان احساس میکنند که نویسندههایشان اصلا تلاشی نمیکنند تا زندگی را با همه آشوبها، پوچیها و فراز و نشیبهایش درک کنند. بنابراین این احساس به خواننده چنان کتابهایی دست میدهد که با عقایدی انتزاعی روبروست که به واقعیت ربطی ندارند. مجموعه «تجربه و هنر زندگی» رویکردی مخالف این کتابها دارد و سعی شده فلسفه را به زندگی مردم معمولی بیاورد.
نیکلاس کار در کتاب «اینترنت با مغز ما چه میکند؟» به اینترنت، شیوعش در جامعه انسانی و همچنین مخالفانش که از طرفداران کتابخوانی هستند، پرداخته است. او معتقد است نزاع بین حامیان و مخالفان شبکه اینترنت که در طول ۲ دهه اخیر از طریق دهها کتاب و مقاله، هزاران پست وبلاگی، ویدئوکلیپ و پادکست ادامه داشته، به اندازه مجادلات پیشین جامعه بشری، دوقطبی شده است. اما نکتهای که حامیان و مخالفان اینترنت از آن غافل ماندهاند، این است که در بلندمدت اهمیت محتوای یک رسانه در تاثیری که بر نحوه تفکر و عملکرد ما میگذارد، به مراتب کمتر از خود آن رسانه است. یک رسانه عامهپسند که روزنه ما به دنیای بیرون و به خودمان است، به چیزی که میبینیم و چگونگی دیدن آن شکل میدهد و در نهایت، اگر به اندازه کافی از آن استفاده کنیم، کیستی ما را هم در مقام فرد و هم در جامعه دگرگون میکند.
کتاب «اینترنت با مغز ما چه میکند؟» ۱۰ فصل دارد که عناوینشان به جز «پیشگفتار: دزد و سگ نگهبان» به این ترتیب است: «من و هال»، «مسیرهای حیاتی»، «ابزارهای ذهن»، «صفحهای که عمق میگیرد»، « لی دو فارِست و اودیونِ حیرتانگیزش»، «رسانهای با عمومیترین ماهیت»، «عینِ تصاویرِ کتاب»، «مغزِ تردست»، «در باب ماهیت سَبُک و شناور ضریب هوشی»، «کلیسای گوگل»، «جستجو، حافظه» و «چیزی شبیه من».
سوال مهمی که این نویسنده در کتاب پیش رو مطرح میکند، این است که آیا اینترنت ما را احمق میکند؟ یعنی آیا وقتی داریم از مواهب اینترنت لذت میبریم، آیا در واقع تواناییمان را برای خواندن و تفکر عمیق فدا میکنیم؟
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
تجربه خواندن کتاب چاپی در مقایسه با کتاب الکترونیک نیز معمولا بهتر است. خواندن کلماتی که با جوهری سیاه روی صفحه چاپشدهاند، راحتتر از کلماتی است که با پیکسلهایی روی صفحهای با پسزمینه روشن منتشر شدهاند. شما میتوانید چند صد صفحه را بدون خستگی چشم - که معمولا نتیجه مطالعه آنلاین کمی بیش از حد متعارف است - بخوانید. حرکت در لابهلای صفحات کتاب چاپی نیز سادهتر و به گفته برنامهنویسان نرمافزاری غریزیتر است. در کتابهای واقعی، شما میتوانید زودتر و راحتتر صفحات را ورق بزنید. در ضمن میتوانید در حاشیه صفحات، یادداشتی بنویسید یا سطوری را که شما را تحت تاثیر قرار داده یا برایتان الهامبخش بوده است، از سایر بخشها متمایز کنید. حتی میتوانید از نویسنده کتاب بخواهید تا صفحه اول کتابش را برایتان امضا کند. وقتی هم خواندن کتابی تمام شد، میتوانید از آن برای پر کردن فضای خالی قفسههای کتابخانه شخصیتان استفاده کنید - یا آن را به دوستی قرض بدهید.
چاپ سوم این کتاب با ۴۴۴ صفحه، شمارگان هزار و ۳۰۰ نسخه و قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3929/15708/59103
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3929/15708/59104
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3929/15708/59105
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3929/15708/59106
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3929/15708/59107
|
عناوین این صفحه
- مراقب سینمای سلطه باشیم
- فراخوان جشنواره «کودک آنلاین» منتشر شد
- فستیوال های هنری راهی برای نزدیکی ملت ها به هم است
- اخبار
- «اینترنت با مغز ما چه میکند؟» به چاپ سوم رسید