|
اعتراض رضا علی نوری به عرضه ون یکاد چینی در بازار ایران
غبارنویسی در گالری والی
گالری والی این روزها میزبان غبارنویسی های رضا علینوری با عنوان «مشق دل» است.
به گزارش امتیاز؛ این اولین نمایشگاه خوشنویسی علینوری در زمینۀ غبارنویسی است.هنری که او طاقت فرسا، بسیار زمانبر با درآمد کم توصیف می کند.
غبارنویسی یکی از تکنیکهای خوشنویسی است که با ظرافت و پیچیدگی خاصی همراه است. در این گونه خوشنویسی، خط بسیار ریز یا به اصطلاح «غبار» محور کار هنرمند است و دلیل این نامگذاری دیده شدن این خطوط از فاصله دور به شکل گرد و غبار است.
رضا علی نوری درباره این مجموعه می گوید: « غبار نویسی روی بوم کار بسیار دشواری است. هر اثر حداقل سه ماه زمان می برد که معادل هزار ساعت است و این نمایشگاه ماحصل دو سال تلاش شبانه روزی من است.»
وی افزود: «در نوشتن غبار باید از قلم خیلی سفت و محکم استفاده شود و از آنجایی که این روزگاران به دنبال راحتی و رخدادهای سریع الوصول هستند دیگر کمتر کسی زمان خود را برای نوشتن این نوع خط صرف میکند، بنابراین این شیوۀ خطاطی در حال فراموشی است.»
علی نوری معتقد است در خط غبار به شیوه مختص خود رسیده است، او توضیح می دهد:» نوشتن این نوع خط بر روی کاغذ کار سختی نیست اما من غبار را بر روی بوم می نویسم؛ بوم خشک و زیرسازی نشده. برخی از خطاطان به اندازه ای روی بوم رنگ میزنند که مانند کاغذ نرم و منعطف میشود اما ماندگاری خطاطی غبار بر روی بوم زیرسازی نشده خیلی بیشتر است.»
از این نوع خطاطی آثاری از زمان قاجار به جا مانده است که از آن میان میتوان به مکتوب مقبرۀ ابوبکر تایبادی اشاره کرد یا مقبرۀ گچی گنبد شیخ احمد جام در تایباد.
علینوری در مورد کاربردهای این نوع خط در گذشته گفت: «به عنوان مثال میتوان از کبوتر نامه رسان نام برد که اغلب کاغذهایی که به این روش ارسال میشد بسیار کوچک بودند و با خط ریز نوشته میشدند. برای مکتوب کردن قرآن جیبی و نیز اسرار مملکتی هم از غبار نویسی بهره می بردند.»
رنگهای به کار گرفته شده در» مشق دل» خیل متنوع نیست بیشتر آثار بر سطحی روشن با رنگهایی محدود نوشته شده است و تعدادی از آثار نیز تک رنگ و به رنگ خاک است.
علینوری در این باره می گوید: «آثار تک رنگ من در این نمایشگاه به رنگ خاک یا گل ماش است و الهام از کائنات است و تصویر و تصوّر زمین است، برخی از آثار تکرنگ با الهام از اشعار مولانا است که به دلیل عدم تعلق این اشعار به دنیای فانی، آن را مبرا از رنگ میدانم.»
او معتقد است هر اثر هنری که خلق میشود در صورتی میتواند موفق عمل کند که مخاطب را متحیر کند. ایجاد حیرت در مخاطب اولین ویژگی است که یک اثر هنری باید داشته باشد.
در اکثر آثار مجموعۀ جدید علینوری حروف به کار رفته در حال چرخش به گرد نقطه ای در مرکز هستند گاه این چرخش از درون به بیرون و گاه برعکس از بیرون به درون صورت میگیرد، او در این باره توضیح می دهد: «رقص و چرخش حروف حول محوری مرکزی برگرفته از سما مولاناست. در برخی از آثار این چرخش مخاطب را به مرکز تصویر میبرد و گویا چاه عمیقی در میان تصویر ایجاد میکند و در برخی دیگر نگاه مخاطب را از مرکز به اطراف میبرد و حروف در اطراف مرکز و به جهت عکس میچرخند و از مرکز دور میشوند، گویا تصویر سه بعدی است و در نگاه اول مخاطب را به داخل میکشد.»
در آثار علینوری عبارتهای پیوسته و کوتاه که اغلب اذکار خداوند هستند با ظرافت و چرخش خاصی به کار رفته این ذکرهای مکرر مدام در حال حرکت و چرخش هستند و گویی رقص به میانۀ میدان، همچون سما را حکایت میکنند: «متن آثار من در اغلب موارد ذکر خداوند است مانند «حسبی الله»، یعنی مرا خدای کافی ست و همچنین عبارت» هو الله». تابلوهای مولانای من با ذکر» هو الحق» نوشته شده است. در ضمن تابلوهایی برگرفته از کهکشانها نیز با کلمۀ مقدس عشق نوشته شده است.»
این هنرمند در پایان گفت: « متأسفانه مسئله تحریم ها دامن ما هنرمندان را نیز گرفته. ما مرکب خوب برای نوشتن نداریم و باید منتظر شویم مسافرانی از کشورهای دیگر مرکب بیاورند و از طرفی محصولات چینی بازار خطاطی ایران را نیز مصادره کرده و ون یکاد چینی فروخته میشود و مردم به دلیل قیمت پایین از این محصولات وارداتی استفاده میکنند. با همۀ این مصائب من سعی میکنم از سبک زیبای غبار نویسی محافظت و میراث داری کنم و همچنین اثری ماندگار و جاودانه خلق کنم که پس از مرگم آثارم به جا بماند.»
نمایشگاه آثار رضا علینوری با عنوان» مشق دل» تا 20 آذر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک 72 دایر است.
گزارشی از آغاز جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در لبنان؛
شیخ علی ظاهر: سینما برای ما رسانه است
خزاعی: از قدرت فرهنگی ما میترسند
جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت عصر روز گذشته در لبنان آغاز به کار کرد.
به گزارش امتیاز؛ در افتتاحیه این جشنواره با حضور شیخ علی ظاهر رئیس موسسه الرسالات لبنان، جمعی از سینماگران و هنرمندان و مدیران رسانهای لبنان و هیاتی از سینماگران ایرانی متشکل از محمد خزاعی دبیر جشنواره، حسین صابری مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمد حبیبی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمدعلی باشه آهنگر، سید محمد رضوی، محمدحسین مهدویان، رضا رستگار و علاقمندان سینمای مقاومت در بیروت برگزار شد.
شیخ علی ظاهر رئیس موسسه الرسالات لبنان طی سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی برگزاری این جشنواره را در لبنان تداوم جریان فرهنگی مقاومت خواند و عنوان کرد: سینما میتواند ابزاری باشد تا ما حقانیت، پایداری و مظلومیت و موفقیتهای جریان مقاومت در مقابل استکبار را دوباره به مردم جهان یادآور شویم.
وی ادامه داد: سینما در دنیا بیشتر ابزار سرگرمی است اما برای ما رسانه است.
رئیس موسسه الرسالات لبنان اظهار امیدواری کرد تا جشنواره مقاومت بتواند در لبنان دستاوردهای ماندگاری در زمینه ثبت و روایت و تصویر فرهنگ مقاومت داشته باشد. مردم ما نیز مانند ملت ایران با فرهنگ مقاومت میزیند.
در ادامه، محمد خزاعی دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، گفت: خوشحالم که افتتاحیه جشنواره با فیلم ماجرای نیمروز بود و در جمع فعالان مقاومت در لبنان نمایش داده میشود.
وی افزود: جشنواره فرصتی است برای طرح مسائل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس ، مقاومت و اخلاق برای مردم کشورمان و همفکرانمان در دنیا.
به گفته وی، درست است که سینما در ایران قدمت بیش از صد سال دارد اما سینمای مقاومت، سینمای بعد از انقلاب اسلامی است و امروز هم نسلهای من که متولدین بعد از انقلاب اسلامی هستند در کنار نسل اول انقلاب دستاوردهای مقاومت را در سینما به تصویر میکشند.
خزاعی با بیان اینکه،۴۰ سال پیش در کشور من هم کار در سینما برای انقلابیون خواب و خیال بود، امروز ۱۵ دوره جشنواره سینمای مقاومت برگزار میشود خاطر نشان ساخت: شاید امروز برای شما هم تولید فیلم یک آرزو باشد اما همه ما حاضریم کمک کنیم تا در سال های آینده لبنان جشنواره خودش را داشته باشد.
وی اضافه کرد: زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت و یاد شهدا کمتراز شهادت نیست و تبریک میگوئیم که با برگزاری این هفته فیلم به ترویج و تقویت جریان فرهنگی مقاومت کمک میشود و به شیخ علی ظاهر تبریک میگوئیم که به عنوان یک فرمانده فرهنگی مقاومت همیشه در صحنهها حضور دارد.
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت عنوان کرد: یقین دارم که پیروزی نزدیک است. نصر من الله و فتح فریب و در وعده الهی تردیدی نیست. امروز ایران و لبنان چشم امید خیلی از کشورهای جهان هستند. بسیاری از کشورها امروز بیش تر نگران قدرت فرهنگی ما هستند تا قدرت نظامی و این را اذعان دارند که قدرت فرهنگی به مراتب خطرناک تر از قدرت نظامی است.
به گفته وی، برای شکل گیری قدرت فرهنگی مقاومت که جرقهاش در حوزه سینما با همین جشنواره مقاومت خورده است نیازمند همگرایی و انسجام جهانی هستیم. از این روست که این رویداد اهمیت پیدا کرده است و تمام فیلمسازانی که در دنیا هستند و با ما همگرایی دارند به این جریان ملحق میشوند.
شایان ذکر است علاوه بر برنامههای متعدد و نمایش آثار مستند و کوتاه، چهار فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی همزمان با جشنواره در بیروت به نمایش در میآیند.
یاداور می شود جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در ادوار برگزاریاش، تاکنون، موفق شده است ۴۷ هفته فیلم مقاومت را در کشورهای مختلف از جمله روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، فنلاند، نیجریه، هند، سوریه، لبنان، غزه و ... برگزار نماید.
ویژه برنامه «شب شعر» برای نکوداشت زرویی نصرآباد؛
کارنامه حرفه ای و اخلاقی خالق ملانصرالدین مرور شد
ناصر فیض و سعید بیابانکی با حضور در برنامه «شب شعر» شبکه چهار سیما که با اجرای محمود اکرامی فر شب گذشته(دوشنبه 12 آذر) پخش شد، یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد نویسنده و طنزپرداز فقید را گرامی داشتند.
به گزارش امتیاز، محمود اکرامی فر شاعر و مجری برنامه «شب شعر» در ابتدای این برنامه که به نکوداشت زنده یاد زرویی نصرآباد اختصاص داشت، درباره کارنامه حرفه ای و ویژگی های اخلاقی او صحبت کردند.
در ادامه ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری با اشاره به جایگاه حرفه ای مرحوم زرویی نصرآباد عنوان کرد: او با استفاده از فرهنگ عامه ، بیشتر خودش را به مردم نزدیک می کرد. نصرآباد به همه ظرافت های انتقال معنا در شعر و نثرش توجه داشت. او مدام نگران این بود که مبادا برای شعر طنز کاری نکرده باشد.
وی در پاسخ به این سوال اکرامی فر که فکر می کنید زرویی چه مطلبی را برای سنگ مزارش انتخاب می کرد، افزود: به دلیل روحیه طنازانه او می گویم حتما می گفت جملاتی با غلط املایی روی آن بنویسید که مردم را بخنداند و شاد کند!
سعید بیابانکی نیز در ادامه گفت: در طنز نیاز به تناقض و تضاد احساس می شود. شاید تعریف حکیمانه «امر به معروف و نهی از منکر » که سال ها پیش در لباس هنر خود را نمایان کرد، در آثار شاعرانی چون سلمان هراتی و عبدالملکیان که ظاهر شهری با اصالت روستایی را تلفیق می کرد، برجسته باشد و در قرن هشتم نیز حافظ نمونه های بارزی از به کارگیری این تلفیق را ارائه کرده است. شعر زرویی نصرآباد نیز در دوران معاصر ما سرشار از این تضادها و تناقض هاست و به خوبی آن را برجسته می کند.
وی ادامه داد: زرویی نصرآباد به میزانی بر شعر تسلط داشت و به شگردی از طنز رسیده بود که برای عامه مردم و خواص در ادبیات جذابیت داشت و این اصول را هیچ گاه رها نکرد. شعر زرویی نصرآباد و ویژگی های اخلاقی و حرفه ای اش برجسته است. از این منظر زمانی او را با مرحوم قیصر امین پور مقایسه می کردم که هم در شعر جدی، شعر نو و طنز و موضوعات مختلف شهری و اجتماعی قلم زده است. زرویی نصرآباد نیز از این نظر شبیه به اوست.
بیابانکی نیز در پاسخ به این سوال اکرامی فر فکر می کنید زرویی چه مطلبی را برای سنگ مزارش انتخاب می کرد، ابتدا شعری خواند و عنوان کرد: «سنگ قبر پدرم مشکل املایی داشت...چند سالی است به گور پدرم می خندند». به نظرم این بیت زرویی نصرآباد انتخاب خوبی بود که می گوید: «یه چیز میگم ایشالا دلخور نشین...قربون اون دلای تک سرنشین».
در ادامه برنامه علی زراندوز از طنز پردازان و کارشناسان ادبی که مدتی با مرحوم زرویی در مجله «گل آقا» همکاری کرده است، بیان کرد: آقای زرویی نصرآباد مدتی بعد از آمدن من به نشریه «گل آقا» از این مجله رفتند. اما ارتباط ما حفظ شد. او را همه دوست داشتند و گل آقا همچنان خانه اول شان در سال های بعد کاری نیز محسوب می شد. مرحوم کیومرث صابری فردی رک گو بود و بی دلیل از کسی تعریف نمی کرد؛ زمانی که او زرویی نصرآباد را عبید روزگار کنونی دانست، پی به توانمندی اش برده بود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: جوانان این حوزه با دلیل ارتباط خوب شان با آقای زرویی و نزدیک بودن به ایشان حرف هایشان را به بزرگترها منتقل می کردند. ایشان به کار جوانان بسیار بها می داد. وقت می گذاشت و آثارشان را می خواند و نقش معلمی را بسیار خوب ایفا می کرد.
ماجرای پلمب کافه کتاب آفتاب چه بود؟
عابس قدسی در گفتگو با مهر به تشریح ماجرای پلمب شدن کافه کتاب آفتاب پرداخت.
تعطیلی کافه کتاب آفتاب به عنوان یکی از مهمترین و و قدیمیترین پاتوقهای فرهنگی نشر و کتاب انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد که روز گذشته در مهر منتشر شد(اینجا بخوانید)، بازتابهای فراوانی داشته است و بسیاری از شخصیتهای فعال فرهنگی و ادبی در فضای مجازی از این اتفاق اظهار تاسف کردهاند.
روز گذشته رئیس اتحادیه صنف آبمیوه بستی و کافی شاپ مشهد در گفتگو با مهرعلت این اتفاق را اقدام نکردن مدیر این کافه کتاب به کسب مجوز از این اتحادیه عنوان کرد. در همین زمینه مهر با عابس قدسی مدیر این مرکز فرهنگی نیز گفتگویی انجام داد.
قدسی این ماجرا را اینگونه روایت کرد: حدود ۱۰ روز قبل اخطاریهای از اداره اماکن گرفتم که باید از اتحادیه کافهدارها و بستنیفروشها مجوز میگرفتهاید و نگرفتهاید و این شغل شما با کتابفروشی تداخل دارد و نیاز به تامین مجوز جداگانهای است. در زمان دریافت اخطاریه من کسالت داشتم و چندین روز در منزل بستری بودم. پس از بهبود دنبال این مجوز و ماجرا رفتم و درحال جمعآوری مدارک بودم و میخواستم بروم اداره اماکن برای گفتگو در این زمینه و رفع و رجوع آن که به آخر وقت اداری خورد. در همین حل یکشنبه شب مامور اداره اماکن وارد کافه شد و با لحن زنندهای در یک محیط فرهنگی گفت من فلانیام. مامور پلیس امنیت و آمدهام اینجا را پلمب کنم. وی افزود: با وجود اینکه سعی کردیم ایشان را دعوت به آرامش کنیم و مدارک کار را نشان دهیم. با وجود اینکه ایشان با اکراه به دفتر ما آمد و سوابق ما را دید و خواستیم که صبر کنند تا فردا به اماکن برویم و مساله را حل کنیم که قبول نکرد و در این میان دو مورد توهین آمیز هم نسبت به مجموعه بیان کرد که بحث ما را تند کرد و حتی من را عصبانی نیز کرد و در ادامه ایشان به چیزهایی استناد کرد که خلاف منطق و قانون بود.وی تاکید کرد: این خلاء حقوقی در باره کتابفروشیها در استان تهران و البرز تقریبا حل شده است. در مشهد اما هنوز نه. گمان نمیکنم اگر بروم جواز کسب کافه را بگیرم مساله حل شود. پس فردا اتحادیه کلفروشها هم به خاطر چند گلدان که میفروشیم بگوید باید جواز کسب بگیرید و یا اتحادیه خرازیها به خاطر فروش چند گیفت از ما مدعی شود. بحث دیگر اینکه من از طرف اتحادیه کتاب و نوشتافزار مشهد سالها شنیدم که در حال رتق و فتق این مساله اند و سهلانگاری کردم که از این اتحادیه پیگیر نشدم که چرا این مساله حل نشده است. قدسی گفت: مساله مایه تاسف در این مساله نوع برخورد اماکن با یک مرکز فرهنگی بود که بین یک کتابفروش و قاچاقچی تفاوت قائل نمیشوند.
اخبار
رونمایی از پوسترهای بازیگران «گرگبازی»
پوسترهای جدید فیلم سینمایی رازآلود و معمایی «گرگ بازی» با محوریت تصاویر بازیگران اصلی این فیلم پس از گذشت 40 روز از آغاز اکران رونمایی شد.
به گزارش امتیاز، پوسترهای جدید فیلم سینمایی «گرگ بازی» با تصاویری از نگار جواهریان، علی مصفا و هانیه توسلی در حالی رونمایی شده که 40 روز از اکران فیلم سپری شده است.
این پوستر توسط امیر قلیچخانی و با عکسهایی از مریم سپهری طراحی شده است.
«گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظامدوست و تهیهکنندگی محمدعلی نجفی اکنون روی پرده سینماهای کشور است و نگار جواهریان، علی مصفا، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، سهیلا گلستانی، مهسا علافر، فهمیه امنزاده، احسان گودرزی، حمید پورآذری، امیرحسین قدسی، ژرژ پطرسی، منوچهر زنده دل و محمدرضا مالکی بازیگران این فیلم هستند.
«گرگ بازی» داستانی متفاوت، پرکشش و رازآلود از چند رفیق قدیمی است که شبی در خانه موروثی یک دوست جمع میشوند و با ورود مهمانان تازه وارد، ماجراهای عجیبی رخ میدهد.
جرای یک اثر دیگر از جشنواره دانشگاهی
«تجزیه» در مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفت
نمایش «تجزیه» به نویسندگی صبا نجاتی و کارگردانی مرتضا جلیلی دوست از شب گذشته در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی اجرای خود را آغاز کرد.
به گزارش امتیاز، نمایش «تجزیه» به نویسندگی صبا نجاتی و کارگردانی مرتضا جلیلی دوست در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی رسما کار خود را آغاز کرد.
گفتنی ست در نمایش «تجزیه» عرفان امین، مصطفا امیری، صبا نجاتی، کمال کلانتر، عماد درویشی، اسماعیل کمالی دهقان، المیرا آشفته، آرش رفیعی، نفیسه زارع در نمایش «تجزیه» به ایفای نقش می پردازند.
همچنین در این نمایش (گروه تریویا) به عنوان تهیه کننده اثر، سعیده خانبابایی (طراح لباس و نور)، متین حبیبیان (آهنگساز و طراح صدا) و نیلوفر احدی (دستیار کارگردان) به همکاری می پردازند.
یلمبرداری فیلم داستانی «پاگچی» در استان البرز به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم داستانی «پاگچی» به کارگردانى محمد باقر زنگنه و تهیه کنندگی داوود عبدی و محمد باقر زنگنه در لوکیشنی واقع در ماهدشت استان البرز به پایان رسید.
به گزارش امتیاز؛ داستان این فیلم پیرامون مردی است که برای خرج عمل همسرش به همراه دختر خود دست به سرقت اتومبیل میزنند و در جریان یکی از این سرقت ها به محموله عتیقه ای برخورد میکنند و ... ، سایر عوامل این فیلم عبارتند از : نویسنده و کارگردان : محمد باقر زنگنه ، تهیهکنندگان : محمد باقر زنگنه و داوود عبدی ، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز : مرتضی کوه مسکن ، تصویر بردار : آبتین تیموری ، گروه تصویر : ایمان پیرهادی ، حسین فاضلی ، صدابردار : حسن زمانی و امید احمدی ، طراح چهرهپردازی : مصطفی آذر نیوا و دنیا سهرابی ، مدیر صحنه : مسعود خلج زاده ، طراح صحنه و لباس : محسن جمشیدی ، مدیر تولید : علی احمدی ، دستیار تولید : محمد خسروی ، مدیر تدارکات : نادر کشاورز ، جلوه های ویژه میدانی : مصطفی زنگنه ، سینه موبیل : محسن صابر ، مجری طرح : دفتر سینمایی راویار فیلم ، بازیگران فیلم : یوسف صیادی ، سیروس میمنت ، پریا شکری ، مهدی امینی خواه ، شراره رخام ، بهزاد رحیم خانی ، داریوش سلیمی ، ایمان صفا ، محمد شیری ، محمد تقی زاده و ...
اخبار
مدل انتخابات الکترونیکی هیئت نظارت بر مطبوعات
قابل ارائه به وزارت کشور است
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه تجربه خوبی از برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول نشریات در هیئت نظارت بر مطبوعات به دست آوردیم، گفت: با این حال باید مشکلات این شیوه برگزاری انتخابات را حل کنیم تا قابل ارائه به وزارت کشور باشد.
محمد سلطانیفر برگزاری دومین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول نشریات در هیئت نظارت بر مطبوعات که به شکل الکترونیکی برگزار شد را اتفاقی مثبت دانست که در آینده میتواند سرلوحه برگزاری انتخابات دیگر قرار گیرد. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی میتواند پایلوتی برای اجرای دیگر پروژههای انتخاباتی باشد، ابراز کرد: نظارت بر این شیوه اجرا بسیار بیشتر و شفافتر است لذا معتقدم که میتواند پایلوت خوبی برای برگزاری دیگر انتخابات باشد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهصورت متوسط سالانه یک انتخابات در کشور داریم، امیدواریم انتخابات نماینده مدیران مسئول نشریات در هیئت نظارت بر مطبوعات به صورت الکترونیکی بتواند مدلی باشد که به دیگر بخشها نیز ارائه شود. سلطانیفر البته این را هم گفت که برگزاری به این شیوه میتواند مشکلات خاص خودش را هم داشته باشد که باید درصدد رفع آنها باشیم تا بتوانیم به عنوان مدل به وزارت کشور ارائه دهیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا همواره در کشور ما نسبت به برگزاری انتخابات به این شکل، نوعی ترس وجود داشته است، گفت: اگر با نگاه بدبینانه به این پروسه نگاه کنیم، همیشه ممکن است ترس وجود داشته باشد اما قطعا ما که تجربه برگزاری آن را داریم، خوشبینانه با آن برخورد کردیم و در دور دوم نیز تجربه خوب دور اول را به دست آوردیم؛ بنابراین نقاط مثبت برگزاری به شکل الکترونیک بر نقاط منفی آن میچربد.
شمارش معکوس برای شانتاژ
فیلم سینمایی ویدئویی شانتاژ به کارگردانی امیر مومنی اصل و به تهیه کنندگی موسسه هنر رسانه مانا و پرویز قدسی که اخیرا مراحل پایانی پستولید را تمام کرده است ؛ اکنون پس از دریافت تمام مجوزهای مربوطه جهتپخش و نمایش آماده اکران می شود .
به گزارش امتیاز؛ به همین منظور از هنرمندان و هنر دوستان جهت تماشای فیلم شانتاژ برای روز دوشنبه مورخ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹ در پردیس سینمایی کوروش ، سالن شماره یک / گراند سینما ، با حضور بازیگران ، هنرمندان ، سیاستمداران ، ورزشکاران ، خبرنگاران و چهره های برجسته همراهی کنید و تشریف بیاورید درضمن این برنامه رایگان می باشد .
گفتنی است که فیلم شانتاژ به دلیل موضوع بسیار حساسِ تجاوز ، امکان پخش تلویزیونی را ندارد و علاقه مندان می توانند این فیلم اکشن و جنایی را ازطریق دی وی دی در شبکه نمایش خانگی و وی او دی در تلویزیون های اینترنتی تماشا نمایند . از بازیگران فیلم شانتاژ می توان بهروز محمدی ، مریم خدا رحمی ، علیرضارئیسی ، افشین سنگ چاپ ، ساقی زینتی ، مجید شهریاری ، صفر کشکولی ، مهراناسبقی ، سینا مکارم ، دانیال صفاری ، رضا دیزجی ، حسین بدیهی ، عارفاکبری راد ، نیمتاج پور صفر ، پرویز قدسی ، دینیار گیوی ، رویا شمسالواعظین را نام برد و به سایر بازیگران می توان به سیما رحمتی ، رضا بای ، فرهاد ایروانی ، زهرا قنادی ، رضا مومنی اصل ، رامش دادگر ، سحرناز شایگان ، راحله فراهانی ، ابراهیم نظری ، علی کوچکی ، محمد ستاری ، پرهام رجب زاده اشاره کرد .
ارکستر ملی ایران اجرا می کند؛
«شب یادمان استاد تجویدی» در تالار وحدت
ارکستر ملی ایران تازهترین اجرای خود را با عنوان «شب یادمان استاد علی تجویدی» اواخر آذرماه در تالار وحدت روی صحنه می برد.
به گزارش امتیاز، تازهترین کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان با عنوان «شب یادمان استاد علی تجویدی» پنجشنبه ۲۹ آذرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار میشود.
در این اجرا علی اصغر شاهزیدی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی و حسین علیشاپور خواننده و مدرس موسیقی ایرانی به عنوان خواننده حضور دارند.
در این کنسرت قطعات ؛ جام مدهوشی ، سرودلجویی ، بهار من ، حق ناشناسی ، بگو چه کنم ، دیدی که رسوا شد دلم ، تزرو و سنگ خارا ، سروش آسمانی و کاخ بلند به یاد استاد علی تجویدی نوازنده و آهنگساز فقید موسیقی کشورمان توسط ارکستر نواخته می شود.
برگزاری «شب یادمان استاد علی تجویدی»، «شبِ یادمان استاد روحالله خالقی»، «شبِ استاد حسین علیزاده»، «اجرای آثار فردین خلعتبری» و حضور در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از جمله برنامههای پیش روی ارکستر ملی ایران تا پایان سال جاری است.
ارکستر ملی ایران 29 آذرماه شب یادمان استاد علی تجویدی را در تالار وحدت اجرا می کند. علاقه مندان جهت تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.
مراکز علمی و دانشگاهی برای احیای لباسهای سنتی ایران تلاش کنند
شیرین بزرگمهر میگوید: نیازمند علاقهمندی و توجه بخش علمی دانشگاهی به حفظ و احیای لباسهای سنتی ایران هستیم.
شیرین بزرگمهر، مدرس دانشگاه، نویسنده و مترجم کتابهای حوزه تئاتر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران و فارغالتحصیل رشته نمایش از دانشگاه آستین تگزاس است. بزرگمهر یکی از پیشکسوتان در زمینه طراحی لباس تئاتر بوده و سالها در این حوزه به تدریس مشغول بوده است.
این طراح لباس، پژوهشگر و مؤلف کتاب «تاریخ لباس» درباره امضای تفاهمنامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در زمینه توسعه فعالیتهای حوزه مد و لباس در این منطقه گفت: هرگونه حرکتی که از سوی افراد و نهادهای ملی برای اعتلای فرهنگ ایرانزمین برداشته شود قابل ستایش است اما آنچه حائز اهمیت بوده و حاصل تجربیات ما طی تمامی سالهای فعالیت در حوزه فرهنگوهنر است اینکه اگر اینگونه حرکات دارای پشتوانه پژوهشی و تحقیقی نباشد، مؤثر واقع نمیشود.
بزرگمهر با اشاره به لزوم تربیت نسل جدیدی از طراحان لباس اقوام با تسلط بر انواع سوزندوزی و دوختهای سنتی اظهار کرد: انجام هرگونه فعالیت عرصه مد و لباس در منطقه آزاد چابهار با توجه به ظرفیتهای متعدد در این حوزه جغرافیایی نیازمند هدفگذاری بلندمدت است چرا که تا به امروز هم بخش دانشگاهی و هم آموزشگاههای آزاد قدمهای مثبتی در این مسیر برداشتهاند که البته کفایت نکرده و تأسیس مدرسه عالی هنر در منطقه آزاد چابهار در صورت بهرهگیری از سرفصلهای آموزشی مؤثر، قدمهای بسیاری در راستای احیای فرهنگ ایرانی در این حوزه بر میدارد.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به تعداد بالای پایاننامههای دانشجویی در زمینه لباس اقوام تصریح کرد: این امر حاکی از علاقهمندی و توجه بخش علمی دانشگاهی به حفظ و احیای لباسهای سنتی کشورمان است اما لازم است با تکیه بر تجربه و دانش صنعتگران و بافندگان در مناطقی همچون چابهار، تئوری موجود در پایاننامههای دانشجویی به منصهظهور رسیده و سایر هنرهای تزئینی مرتبط با حیطه مد و لباس به نسل جدید آموزش داده شود.
او با اشاره به تاریخ هنر و فلسفه سوزندوزی و بلوچدوزی گفت: تمام این هنرهای دستی در قالب تئوری آموختنی است اما آنچه که مهم به نظر میرسد این است که باید استادان برجسته این حوزهها، با ایجاد پیوند عمیق میان این دروس و سایر گرایشهای مرتبط با عرصه مد و لباس، مدرسه عالی هنر در چابهار را به دانشگاهی پربار و کامل از آموزشهای فنی و هنری این حوزه تبدیل کنند تا در آینده شاهد افزایش پژوهشگران و نویسندگان کتاب در باب لباس اقوام ایرانی باشیم.
بزرگمهر که به اتفاق «روتترنر ویلکاکس» کتاب «تاریخ لباس» را تألیف کرده است، بر لزوم ایجاد زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری اصولی و مؤثر از ظرفیتهای منطقه آزاد چابهار در پی عقد تفاهمنامه با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید و تصریح کرد: مسئولان و متولیان امر باید دقت کنند که در اجرای برنامههای خود تعجیل نداشته و با صبر و تکیه بر نظرسنجی از استادان و پیشکسوتان طراحی و دوخت لباس اقوام و انواع سوزندوزی، در بهترین مسیر برای تربیت نسلی نو قدم برداشته و به مرور زمان، چنین بهرهبرداری فرهنگی، هنری و اقتصادی در آینده است که مناطق به دیگر بخشها و استانها تسری مییابد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3933/15741/59282
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3933/15741/59283
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3933/15741/59284
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3933/15741/59285
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3933/15741/59286
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3933/15741/59287
|
عناوین این صفحه
- غبارنویسی در گالری والی
- شیخ علی ظاهر: سینما برای ما رسانه است
- کارنامه حرفه ای و اخلاقی خالق ملانصرالدین مرور شد
- ماجرای پلمب کافه کتاب آفتاب چه بود؟
- اخبار
- اخبار