|
بررسی عملکرد رئیس سازمان میراث در انتصاب مدیران استانی؛
مدیریت جابجاییها در سازمان میراث فرهنگی
در حالی تقریبا هر ماه یک تا دو مدیرکل میراث فرهنگی در استانهای کشور توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب میشود که عمر این مدیریت ها در برخی از استانها تنها چند ماه طول کشیده است.
پس از بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان و پس از آن مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان، خبرها حاکی از دستگیری مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین است. جدا از این روندها رئیس سازمان میراث فرهنگی در طول یک سالی که به این سازمان آمده است تقریبا هر ماه یکی از مدیران کل خود را در استانها را تغییر داده است این تغییرات جدا از انتصابات دیگر در بخش های مختلف این سازمان است.
به تازگی نیز محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بعد از ۱۱ ماه از سمت خود استعفا داد. او که از کرمان راهی سمنان شده بود همزمان با آمدن استاندار جدید از این استان رفت.
جهانشاهی یکی از مدیرانی بود که در طول مدت همکاری اش با سازمان میراث فرهنگی در سمت های مختلف از جمله روابط عمومی، کارشناس و معاون گردشگری در استان کرمان فعالیت می کرد و هنوز نیز جزو یکی از مدیران توانمند سازمان میراث فرهنگی در سطح استانها به شمار می آمد.
رفتن او از استان سمنان که اتفاقا استانی است که نیاز به یک مدیر فعال دارد و از نظر زادگاه مدیران سیاسی از جمله رئیس سازمان میراث فرهنگی در موقعیت ویژه تری نسبت به سایر استانها دارد به همراه اتفاقات دیگری که برای مدیران کل میراث فرهنگی در استانها رخ داده؛ باعث شد تا خبرگزاری مهر به بررسی روند انتخاب مدیران کل میراث فرهنگی در استانها توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی بپردازد.
علی اصغر مونسان از ۲۲ مرداد ۹۶ که به سازمان میراث فرهنگی آمده است تغییرات متعددی را نه تنها در بدنه سازمان میراث فرهنگی بلکه در سطح مدیران استانی نیز داشته است.
در اسفند سال ۹۶ دلاور بزرگ نیا به عنوان مدیرکل جدید اداره میراث فرهنگی استان تهران منصوب شد و حالا پس از گذشت کمتر از یک ماه خبرها حاکی از آن است که به جای او ابراهیم کریمی مدیرکل استان گلستان به تهران خواهد آمد ولی هنوز حکم او قطعی نشده است.
بزرگ نیا از استان مازندران به تهران آمده بود و به جای او مدیریت میراث فرهنگی استان مازندران را سیف الله فرزانه اردیبهشت سال ۹۷ بر عهده گرفت. فرزانه بازنشسته فرمانداری محمود آباد در استان مازندران بوده است.
فروردین امسال سید امین قاسمی، به عنوان مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان لرستان منصوب شد. وی آذر ۹۶ سرپرستی این استان را بر عهده گرفته بود.
رضا علیزاده نیز که چندین سال عهده دار میراث فرهنگی استان گیلان بود و طبق اخبار رسانه های محلی با قید وثیقه آزاد است، به سمت مدیریت مناطق نمونه گردشگری منصوب شد و مدیریت استان گیلان را به شهرود امیرانتخابی رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورسپرد.
رفتن بازنشسته ها
حبیب یزدان پناه مدیرمسئول روزنامه اتفاقیه خراسان شمالی نیز همان موقع یعنی خرداد امسال به عنوان رئیس اداره میراث خراسان شمالی انتخاب شد. پیش از او سویدانلویی مدیر کل پیشین این سازمان، به کسوت بازنشستگی نائل شد.
تیر ۹۷ در حکمی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور «غلامرضا فرخی» مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان شد. فرخی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان سرپرست در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مشغول به فعالیت بود. پیش از این محمود وفایی، مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان را به مدت دوسال و هشت ماه بر عهده داشت. وی بازنشسته شد.
مرداد ۱۳۹۷با صدور حکمی از سوی رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل میراثفرهنگی یزد شد یک ماه بعد. نادر فلاحی که پیش از این به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل مشغول به فعالیت بود، با صدور حکمی به مدیریت این اداره کل منصوب شد.
آبان ۹۷ مدیرکل جوان میراث فرهنگی بوشهر حکم سرپرستی گرفت. ارغوان مهدی زاده جایگزین ناصر امیرزاده شد که دوره خدمتش در این اداره کل به پایان رسیده بود ارغوان مهدی زاده سابقه معاونت صنایع دستی و سرپرستی معاونت گردشگری این اداره کل را در کارنامه خود داشت. امیرزاده نیز سال ۹۵ مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر شده بود.
دو حکم برای یک مدیر در دو استان کمتر از یک سال
علیرضا ایزدی که سابقه مدیریت میراث فرهنگی در استان همدان را دارد پس از مدتی دوری از این استان در بهمن ماه سال ۹۶ مدیریت میراث استان خوزستان را بر عهده گرفت اما به گمان رسانه های داخلی در خوزستان، استاندار تمایل به جابه جایی او داشت به همین دلیل پس از ۹ ماه در آبان ۹۷ وی به اداره کل استان مرکزی و جایگزین سیدمحمد حسینی مدیرکل سابق این سازمان در استان مرکزی شد. در استان خوزستان نیز جای او را سیدحکمتاله موسوی به عنوان سرپرست گرفت.
آذرماه امسال صدور حکمی از سوی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مهرداد جوادی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری منصوب شد.
مهرداد جوادی نیز مانند بسیاری دیگر از مدیران استانها آذر امسال با حکم سرپرستی به اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری رفت او معاون اداره دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی و مدیر اسبق پایگاه میراث فرهنگی شوش بود. پیش از این بهمن عسگری سوادجانی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری مشغول به خدمت بود.
اتفاقی که در مدیریت میراث فرهنگی استان هرمزگان افتاد نیز قابل توجه بود خرداد ماه امسال اشکان مختاری از سوی مونسان به عنوان سرپرست اداره کل منصوب شد. بنا به اعلام رسانه های محلی او نیز بازداشت شد و پس از او در مهر ماه رضا برومند به جای او نشست.
در استان قزوین نیز با وجود اینکه مدیرکل میراث فرهنگی این استان به حکم مونسان انتخاب نشد اما وی نیز در چند روز گذشته بازداشت شد و هنوز اتهام او مشخص نیست و محرز نشده است.
یک حکم برای همه
جالب توجه این است که متن حکم انتصابات انجام گرفته همگی شبیه به هم است در واقع برای همه استانها یک نسخه برای توسعه گردشگری احیای بناهای تاریخی و توجه به حوزه های دیگر سازمان پیچیده شده است.
در همه این احکام آمده است: «اجرای برنامه های خلاقانه در حوزه گردشگری و صنایع دستی، تعریف مسیرهای جدید گردشگری، برنامه ریزی برای تقویت تورهای گردشگری، افزایش کیفیت هتل ها و رستوران های سنتی و بین راهی، ایجاد و احداث بازارچه ها و فروشگاه های صنایع دستی، حفاظت و پاسداری از میراث ارزشمند فرهنگی_تاریخی و مرمت و احیاء بناهای تاریخی و استفاده حداکثری از ظرفیت های بخش خصوصی و بهره گیری از توان تخصصی صاحب نظران، کارشناسان، منابع انسانی موجود و تعامل جدی با مدیریت عالی استان و مسئولان استانی، هماهنگی با حوزه های ستادی، توجه به مسایل انسانی، ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه با فراهم کردن زمینه های پیشرفت شغلی کارکنان از مهم ترین شاخصه هایی است که انتظار می رود در راستای تحقق اهداف سازمان اهتمام لازم به عمل آید.»
از سوی دیگر انتصابات انجام گرفته در استانها تنها به اراده و اختیار رئیس سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه مسئولان استانی نیز در این انتخابات نقش زیادی دارند به خصوص استانداران که خود را در انتخاب مدیران میراث فرهنگی محق می دانند و باعث میشوند تا مدیریت سازمان میراث فرهنگی مجبور به تغییر مدیری که خود انتخاب کرده باشد. مانند اتفاق بارزی که در استان خراسان رضوی در دوران مسئولیت زهرا احمدی پور رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی رخ داد و مسئولان عالی رتبه آن زمان با وجود اینکه حکم مدیرکل جدید این استان زده شده بود اما با این انتخاب مخالفت کرده و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز مجبور به جابه جایی وی شد.
به نظر میرسد رئیس سازمان میراث فرهنگی نه تنها دقت نظر در انتخاب افراد مناسب برای مدیریت میراث فرهنگی هر یک از استانها ندارد بلکه انتخابهای انجام گرفته نیز با حواشی متعددی رو به رو بوده شده است که جدا از انتصابات پی در پی رئیس این سازمان است.
جایگاه شاعران زن در فضای مردسالارانه شعر معاصر
عباس صفاری در یادداشتی به بررسی فضای حاکم بر بازار نشر ایران برای انتشار دفاتر اشعار بانوان شاعر پرداخت.
عباس صفاری از شاعران ایرانی معاصر ساکن ایالات متحده آمریکا به مناسبت انتشار گزیده اشعار روحانگیز کراچی از بانوان ادیب و شاعر معاصر یادداشتی را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است که در ادامه میخوانیم:
ضرب المثلی انگلیسی می گوید:«تشویق ، حق التالیفی است که شاعران دریافت میکنند». به زبان دیگر در جوامعی که کتاب شعر خوانندگان اندک و معدودی دارد و شعر از هنرهای سود آور محسوب نمیشود وظیفه خوانندگان حرفهای شعر ، اساتید دانشگاهی، الیت جامعه فرهنگی و کار ساز تر و مهمتر از همه وظیفه شاعران پیشکسوت است که با تشویق و نام بردن از شاعران مستعد و احیانا نوشتن نقد و مقدمهای بر کتاب آنها به صورتی که در گذشته نه چندان دور رواج داشت در این راه دشوار و بی جیره و مواجب زیر بالشان را گرفته و راه پیشرفتشان را قدری هموار کنند.
ناشران شعر نیز از آنجا که غالبا کارشناس و اِدیتور حرفهای شعر در استخدام ندارند جهت ارزیابی و تصمیم گیری و اقدام به چاپ اشعار جوانترها به نقد و نظرهای کتبی یا شفاهی که پیرامون کار این شاعران عرضه شده است متوسل میشوند. کم نیستند شاعران زن و مردی که اگر حرف و نظر مثبت شاعر پیش کسوت یا منتقد با نفوذی بدرقه راهشان نبود کتابشان به سهولت و سرعت به چاپ نمیرسید.
درباره استقبال از شاعران در مراحل اولیه کارشان که غالبا کتابهای اول و دوم شاعر را نیز شامل می شود میتوان به جرئت گفت زن و مرد به یک میزان و فارق از جنسیت تحویل گرفته شده و از چرخه انتشار سهم و سود بردهاند و چه بسا شاعران زن به جهاتی سهم بیشتری نیز برده باشند. اما با کمال تأسف باید اعتراف کرد که سهم آن ها در همین مرحله به مرور متوقف میشود و آنقدر درجا میزند تا روزی دلزده و خسته شده و عطای شعر را به لقایش ببخشند و بروند سر کار و زندگی شان . پاسخ به چون و چرای این وضعیت نا عادلانه اما کار سهل و ساده ای نیست . در رأس آنها اما مردسالاری حاکم بر شعر معاصر ایران حرف اول را میزند.
وضعیت حاکم برای زنان شاعر کما بیش به صورتی است که پنداری پس از چاپ یکی دو مجموعه اگر او همچنان به کار ادامه بدهد و طبعا توقع انتشار مجموعههای بیشتر و گوش شیطان کر قصد انتشار گزینه اشعارش را داشته باشد با زبان بی زبانی به او بگویند : بستتان نیست خانم محترم ؟ دو مجموعه چاپ کرده و اسم و رسمی هم در کرده اید . بروید دنبال زندگی تان . به فکر فروغ شدن هم نباشید که نه عواقب خوشی دارد ، نه به زحمتش می ارزد.
شعر رشته دانشگاهی نیست که بتوان پس از سه چهار سال تلمّذ در کلاس اساتید ، دکترای آن را گرفت . دکترای شعر مجموعه نقد و بررسی ها و تعریف و تمجید های عادلانه ایست که بزرگان این عرصه ها به مرور بر کار یک شاعر نوشته و عرضه می کنند .راه دیگر این است که مانند امیلی دیکنسون یک عمر نوشت و در کشو میز پنهان کرد به امیدی که پس از مرگ کشف شده و قدر بگذارند.
در عالم رمان و داستان فروش کتاب و چاپ های متعدد تا حدودی تعیین کننده جایگاه نویسنده است . شعر اما بازار گسترده و پر رونقی در جهان امروز ندارد که از آن طریق بتوان به درجه محبوبیت و جایگاه شاعر پی برد . . تحت چنین شرایطی ارتقای جایگاه شاعر بدون یاری و مساعدت اهل قلم بسیار دشوار خواهد بود یا دست کم آن را به تأخیر خواهد انداخت . برای پی بردن به اهمیت نقش پیش کسوت ها در موفقیت جوانان مستعد در رشته های مختلف هنر ناچارم به شرح یک نمونه متوسل شوم : وقتی مجله ( ونتی فر ) در گفتگوئی با آرتور میلر که احتمالا بزرگترین نمایش نامه نویس زمان خودش بود می پرسد زیباترین روز زندگی تان چه روزی بود . او در پاسخ نه حرفی از آشنائی و ازدواج با مرلین مونرو می زند نه از تولد فرزندانش یادی می کند . بلکه می گوید زیبا ترین روز زندگی اش روزی بوده که شنیده است یوجین اونیل نمایش مرگ فروشنده را دیده و گفته است نمایش خوبی است.
در اکثر کشورهای دنیا و از جمله ایران چاپ و انتشار گزینه اشعار و کلیات اشعار نشانگر پیوستن شاعر به جمع شاعران مطرح و به اصطلاح تثبیت شده است . در ایران ما سه و شاید چهار ناشر حرفه ای و معتبر داریم که چنین کتاب هائی را چاپ می کنند . امروزه در فهرست بلند بالای این کتابهای غالبا قطور به غیر از نام پروین اعتصامی فقط به دو نام دیگر که زن هستند بر می خوریم : فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی ، و نا گفته نماند که از میان این سه نفر فقط فروغ شاعر غیر کلاسیک است. این سهم اندک شاعران زن است در شرایطی که لیست گزینه اشعار فقط یک ناشر ، به سی و هشت رسیده است . یعنی سی و پنج شاعر مرد و سه شاعر زن .
ناشر غالبا کاری به جنسیت صاحب اثر ندارد . او سرمایه ای روی کتاب می گذارد و طبیعی است که مایل است کتابش به فروش برسد . در این آشفته بازار گرانی ریسک کردن را نیز به صلاح نمی داند . در حقیقت عدم استقبال ناشر از شعر زنان در این لیست سرنوشت ساز ریشه در کم توجهی شاعران پیش کسوت و منتقدین برجسته به شعرو اثر آنها دارد.
در اکثر جوامع بشری در صد بزرگی از کار منزل و رسیدگی به امور فرزندان به ویژه خُردسال به عهده زنان است . زنانی که اگر تحصیل کرده باشند غالبا روزی هشت ساعت نیز باید بیرون از خانه کار کنند . در نتیجه وقت آسوده ای که برای نوشتن و آفرینش هنری باقی می ماند نسبت به مردهای متاهل بسیار اندک و در مواردی هیچ است . با نظر به چنین شرایطی باید پذیرفت که آن ها جهت پیشرفت کارشان نیاز به مراتب بیشتری به تشویق و پشتیبانی پیش کسوت هائی دارند که ناشران روی حرف و نظرشان حساب می کنند و غالبا آن را ملاک قرار می دهند . شاید وقت آن رسیده است که انتشار گزینه یا کلیات شاعره پرکاری دیگر شبیه معجزه نباشد.
نکته آخر این که مفاد عمده این مطلب را حدود سه ماه پیش نوشته و اخیرا پاکنویسی اش کردهام. خبر خوب و امیدوار کننده این که طی این مدت و از طریق اینترنت خبردار شدم که انتشارات معتبر مروارید که بیشترین گزینه اشعار را تا کنون منتشر کرده است اخیراً گزینه ای از اشعار خانم روح انگیز کراچی را روانه بازار کرده است . بی تردید استقبال خوانندگان و اهل قلم و به ویژه زنان شاعر از این گزینه سبب دلگرمی ناشرو تشویق او به انتشار گزینه های دیگری از زنان شاعر خواهد شد.
نا گفته نیز نماند که اگر گزینه یا کلیات شاعره ای را ناشر ویژه ای طی این سال ها با نظر به مسائل غیر بوطیقائی منتشر کرده باشد تعلق به لیست دیگری دارد و حرف دیگری است و خارج از بحث ماست.
فیروزان؛ اگر توسعه فرهنگی اتفاق نیفتد،قدرت نگهداری رشد را نداریم
مدیرعامل موسسه شهر کتاب گفت: تجربه نشان میدهد که توسعه در حوزه اقتصاد، ناگزیر است توسعه در حوزه فرهنگ را به عنوان زیرساخت بداند. نخستین نشست از مجموعه درسگفتارهایی درباره عبید زاکانی با عنوان «زمانه و زمینه عبید زاکانی» با حضور حجتالله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، جواد مجابی، ناصر تکمیل همایون، مهدی فیروزان و علیاصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع برگزار شد.در ابتدای این نشست، جواد مجابی، نویسنده و طنزپرداز گفت: بحث مفصلی درباره طنز ادبی ایران، در کتاب «تاریخ طنز ادبی ایران» که بنده درباره طنز نوشتهام مطرح شده است اما خلاصهای از این قضایا این است که در طنز ادبی ایران نخستین کسی که از او شوخی بهجای مانده است، کوروش کبیر است. شوخی که ۲۵۰۰ سال از عمرش میگذرد و هنوز جالب است. آنچه که از شوخیها در دوره هخامنشی و بعداً در دوره ساسانی سراغ داریم و در کتب نقل شده، دو عنصر جالب دارد. یکی اینکه بیشتر این شوخیها خردورزانه است؛ همانطور که شعر و ادبیات ما خردورزانه بوده و دوم اینکه معتدل و کمتر تخریبی است.مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب هم در این نشست، با اشاره به آشنایی و همکاری خود با صیدی ، در سروش کودک و نوجوان در آغاز چاپ این مجله گفت: توسعه، تنها راه نجات ایران است. توسعه زمانی اتفاق میافتد، که افزایش در کیفیت زندگی اتفاق بیفتد، نه در ارقام. کیفیت زندگی یعنی قدرت توانمندی ما برای رشد در اعداد، حفظ کردن آن رشد و پرداختن به کیفیت که رضایت و خوشبختی هم از جنس کیفیت و توسعه است. تجربه نشان میدهد که توسعه در حوزه اقتصاد، ناگزیر است توسعه در حوزه فرهنگ را به عنوان زیرساخت بداند. اگر توسعه فرهنگی اتفاق نیفتد، همه نهادها و بنگاههای فرهنگی کشور هم رشد کنند، قدرت نگهداری رشد را نداریم. امروز هر کدام از کشورهای همسایه را که در عدد رشد کردهاند، بررسی کنید، به دلیل اینکه به توسعه دست نیافتهاند، به محض تغییر در قیمت نفت، همه آنچه به دست آوردهاند، از دست میدهند اما ایران سالهاست در محرومیت اقتصادی به سر میبرد، ولی هنوز دست از کیفیت زندگیاش برنداشته، که این همان توسعه فرهنگی است. در میان نهادهای اقتصادی ما، آنانی که به کیفیت زندگی میپردازند همانهایی هستند که به توسعه فرهنگی، به عنوان زیرساخت رهاییبخش توسعه ایران اعتقاد دارند.در بخش بعدی، علیاصغر محمدخانی نیز به اهمیت و چرایی به عبید زاکانی پرداخت و گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب پس از برگزاری درسگفتارهایی درباره مولوی، فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی، خاقانی، عطار، ناصرخسرو، بیهقی، خواجوی کرمانی و سنایی، از روز چهارشنبه ۱۲ دیماه سالجاری درسگفتارهایی را درباره عبید زاکانی برگزار میکند. موضوعاتی که در یک سال آینده، در درسگفتارهایی درباره عبید مطرح خواهند شد، درباره موقعیت عبیدپژوهی در ایران است. با بررسی آمار موسسه خانه کتاب، تاکنون ۱۵۸ اثر و در حدود ۵۱۸ هزار نسخه چاپ و منتشر شده است. ۶۷ اثر به بازنویسی و بازخوانی داستانها و حکایات عبید اختصاص دارد، که موش و گربه با بازنویسی ۳۹ بار و حدود ۱۲۰ هزار نسخه، بیش از همه، چاپ شده است. علاوه بر آثار خود عبید، ۲۰ اثر داریم که هرکدام کوتاه به آثار عبید پرداختهاند، اما متاسفانه آثار عمیق راجع به تحلیل آثار عبید نداریم.
اخبار
دومین تیرز برنامه «عصر جدید» احسان علیخانی منتشر شد
بعد از انتشار نخستین تیزر برنامه «عصر جدید»، دومین تیزر رسمی این برنامه استعدادیابی منتشر شد.
به گزارش امتیاز؛ اگر صاحب استعدادی در زمینههای سرگرمی، هنری و ورزشی هستید و برای ارسال ویدئو و شرکت در این مسابقه بزرگ، سوال و ابهامی دارید، این کلیپ، به سوالات و ابهامات شما پاسخ میدهد.
خدا را چه دیدید؟ شاید برنده بزرگ جایزه نفیس «بزرگترین مسابقه استعدادیابی ایران» شما باشید.
دکور برنامه «عصر جدید» و ستارگان نامآشنا و محبوبتان، که روی صندلی داوران مینشینند، با شعار «عصر جدید، عصری برای تو» منتظر درخشش استعداد شما برای ستاره شدن هستند.
هیئت داوران مستند جشنواره جامجم معرفی شدند
معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیئت داوران مستند پنجمین جشنواره تلویزیونی جامجم را منصوب کرد.
به گزارش امتیاز، دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما در احکامی آقایان دکتر شهاب اسفندیاری، حامد شکیبانیا، مرتضی شعبانی، وحید چاووش و مهدی شاه محمدی را به عنوان اعضای هیئت داوران بخش مستند منصوب کرد.
رئیس جشنواره تلویزیونی جامجم، حضوراعضاء انتخابی در هیئت داروان این کمیسیون را برای داوری آثار منتخب شبکهها فرصتی مغتنم شمرد تا در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چراغ راه و شاخص برجسته ایی در تولیدات آینده سیما باشند.
اعضای هیئت داوران کمیسیون مستند پنجمین جشنواره تلویزیونی جامجم با پیشنهاد دبیر آن کمیسیون و با حکم معاون سیما و رئیس جشنواره منصوب شدند.
از نوزدهم دیماه در موزهی سینما
مستند «جنبل» در هنروتجربه اکران میشود
مستند داستانی «جَنبَل» به کارگردانی هادی کمالیمقدم و مینا بزرگمهر و با تهیهکنندگی مشترک علی مصفا، از ۱۹ دی ماه در گروه سینمایی هنروتجربه روی پرده میرود.
به گزارش امتیاز؛ تنها نمایش داخلی مستند «جنبل» که برگرفته از افسانههای مردم جنوب درباره عشق آدمیزاد و پریزاد است، در اسفند ماه 96 در جشن تصویر سال در خانهی هنرمندان، با استقبال مخاطبان مستندهای نوگرا روبهرو شد و اولین نمایش جهانی فیلم در بخش موج آینده (next wave award) جشنواره مستند کپنهاگ (CPH:DOX) بود که به فیلمهای تجربی با نگاهی ویژه به ژانر مستند – هایبرید از سراسر دنیا اختصاص داشت.
آیین افتتاح مستند داستانی «جَنبَل» چهارشنبه ۱۹ دی ماه ساعت ۱۸ در موزهی سینما، با حضور مینا بزرگمهر و هادی کمالیمقدم و جمعی از اهالی سینما و تئاتر برگزار خواهد شد.
هادی کمالیمقدم و مینا برگمهر که ساخت مستندهای «چهرهی یک چهارراه» و «جریان از یاد رفته شهر» و ویدیو پرفورمنس«دورولوژی» و «تلهسیتی» را با نگاهی متفاوت به شهر تهران در کارنامه دارند؛ در مستند داستانی «جنبل»قصهای متفاوت را در ساختاری نو دربارهی جزیرهی هرمز روایت میکنند.
«جنبل» که داستان مردی به نام «موسی» است، با در هم تنیدن مستند، ویدیو آرت و هنر اجرا (پرفورمنس آرت) کشف و شهود موسی را در هزارتوهای این جزیره اسرارآمیز دنبال میکند. موسی با افسون یکی از پریان دریا به نام دخت دیریا، وارد دنیای موجودات خیالی میشود.
عوامل مستند داستانی «جَنبَل» عبارتند از: نویسنده،کارگردانو تصویرگر: هادی کمالیمقدم و مینا بزرگمهرـ تهیهکنندگان: علی مصفا، مینا بزرگمهر، هادی کمالیمقدم ـ آهنگساز: احسان صدیق ـ تدوین: مینا بزرگمهر ـ طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان ـ تصحیح رنگ و نور: فرهاد قدسی ـ جلوههای ویژه : امیربهادر اشرف زاده، حسام اوحدی ـ طراح پوستر: سیامک پورجبار ـ عکاس: مینا بزرگمهر،هادی کمالیمقدم ـ مشاور رسانهای: محبوبه افتخاری ـ با حضور: موسی کمالی چاهویی، مینا بزرگمهر، هادی کمالیمقدم، محمد سلامتی، رضا کولغانی، حسین غلامپور، زندهیاد محسن اسلامی و….
توضیحات خانم بهاره میرزا آقا سرپرست گروه بهار آفرین درباره انتساب تصویر بیلبورد این گروه به تصاویرگروهک منافقین
انتساب تصویر بیلبورد گروه بهارآفرین به گروهک منافقین نادرست و غیراخلاقی است
انتساب تصویر بیلبورد کنسرت گروه «بهارآفرین» به تصاویر گروهک منافقین اقدامی نادرست و غیراخلاقی است.
به گزارش امتیاز؛ سرپرست گروه بهارآفرین گفت: برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی تصویری از بیلبورد کنسرت بهارآفرین را در کنار تصویری از گروهک منافقین منتشر کرده اند و آنها را به هم ربط داده اند در حالی که بیلبورد کنسرت با توجه به نزدیکی یلدا برای تداعی این شب طراحی شده بود و هیچ ارتباطی با تصاویر آن گروهک ندارد. بهاره میرزاآقا افزود:من فرزند جانباز دفاع مقدس و قاری قرآن هستم و برای کشور و هموطنانم ارزش فراوانی قائل هستم. همیشه با رعایت قوانین و ارزش های فرهنگی و دینی فعالیت می کنم و این اقدامات که با هدف ایجاد محدودیت برای فعالیت های هنری قانونی انجام می شود، دور از از اصول اخلاقی و اسلامی است.
اخبار
پخش از هیسپان تی وی:
داستان دیکتاتوری آرژانتین در رنج نامه «انخل مولفینو»
مستندی پرتره از «انخل مولفینو»ی آرژانتینی به پخش هیسپان تی وی رسیده که به بهانه گوشه هایی از زندگی این نویسنده، دوران دیکتاتوری در این کشور را بررسی می کند.
به گزارش امتیاز، در مستند «خارج از مرزها»، گوشه هایی از زندگی «میگوئل انخل مولفینو» نویسنده 68 ساله آرژانتینی به قاب تصویر می آید تا مخاطبان با زندگی پرفراز و نشیب این نویسنده آشنا شوند.
لیو زارتزکی، کارگردان این مستند با اشاره به دوران جوانی «مولفینو» که فردی متعهد به انقلاب کشورش بوده، پای خاطرات وی می نشیند که در زمان دیکتاتوری نظامی در آرژانتین مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته و همه خانواده اش در تراژدی، تبعید، آدم ربایی و تهدید به مرگ زندگی می کردند.
کارگردان سعی کرده تا با همراهی «انخل مولفینو» و بررسی زندگی، آثار و کتاب های او، دوران دیکتاتوری در آرژانتین را نیز مرور کند.
مستند چهار قسمتی «خارج از مرزها» (Extramuros) محصول سال 2016 کشور آرژانتین، از یکشنبه 16 دی ماه ساعت 8:30 برای مخاطبان اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به روی آنتن رفته و در ساعات 15:30 و 21:30 بازپخش خواهد شد.
«اعترافات ذهن خطرناک من» در آیفیلم
برنامه «جلوههای سینمایی» شبکه آیفیلم، فردا یکشنبه ۱۶ دی به جلوههای ویژه رایانهای فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» میپردازد.
بهگزارش امتیاز، در «جلوههای سینمایی» بهکارگردانی و تهیهکنندگی حسین مدحت، قرار است حسن پیلهور از جلوههای ویژه رایانهای فیلم هومن سیدی بگوید.
این فیلم سینمایی در سال ۱۳۹۳ ساخته شد و جایزه ویژه هیئت داوران بخش بینالملل سیوسومین جشنواره فجر را به دست آورد.
حسن پیله ور کار جلوههای بصری «اعترافات ذهن خطرناک من» را انجام داده و از اسرار کارش در این فیلم برای آیفیلمیها میگوید.
«اعترافات ذهن خطرناک من» در یک ۲۴ ساعت روایت میشود و درباره مردی است که یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمیآورد؛ نگار جواهریان، سیامک صفری، عباس غزالی، میثاق زارع و بهاران بنی احمدی بازیگران آن هستند.
«جلوههای سینمایی» فردا شب ساعت ۲۲:۳۰ روانه آنتن میشود و در ساعت ۰۶:۳۰ روز بعد بازپخش خواهد شد.
«سالهای مشروطه» در
آیفیلم دوبله عربی شد
شبکه آیفیلم مجموعه تلویزیونی «سالهای مشروطه» را برای اولین بار به عربی دوبله کرده و برای مخاطبانش در کشورهای عربزبان به نمایش میگذارد.
بهگزارش امتیاز، پخش مجموعه تاریخی «سالهای مشروطه» با دوبله عربی به لهجه فصیح، از امشب در کانال عربی این شبکه آغاز میشود.
این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی محمدرضا ورزی٬ روایتگر زندگی پنج پادشاه قاجار در مدت هفتاد سال حکومت بر ایران است که در سال ۱۳۸۸ تولید شده است.
محمد صادقی، آزیتا حاجیان، اکبر عبدی، ایرج راد، تینا پاکروان، جمشید مشایخی، حسام نواب صفوی، داریوش کاردان، رضا رویگری، محمدرضا شریفینیا، یوسف صیادی، ساغر عزیزی و زهیر یاری از بازیگران این مجموعه تلویزیونیاند.
«سالهای مشروطه» هر شب ساعت ۲۲:۳۰ بهوقت تهران و ۲۱:۰۰ به وقت مکه روی آنتن میرود و در دو نوبت، هر هشت ساعت بازپخش خواهد شد.
نمایش میراث مشترک ایران و جهان در ۱۰کشور عضو اکو
نمایشگاه تابلوهای پژوهشی در حوزۀ «میراث مشترک ایران و جهان » به مناسبت چهل سالگی انقلاب به طور همزمان در دهه فجر در کشورهای عضو اکو برگزار می شود .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی رضوانفر عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون امروز «شنبه » با اعلام این خبر ، پیشینه برگزاری این نمایشگاه را اجرای پروژه «بررسی کتیبه های فارسی در جهان » توسط پژوهشگاه عنوان کرد .
او از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه را برگزاری نمایشگاهی با عنوان «مساجد ایرانی در مسیر راه ابریشم» در سمینار راه ابریشم در عشق آباد دانست و افزود : ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سمینار که توسط یونسکو برگزار شده بود، پیشنهاد این نمایشگاه را در ۴۰سالگی انقلاب با همکاری کشورهای عضو اکو مطرح کرد .
رضوانفر با بیان این که تابلو های به نمایش در آمده در این نمایشگاه متشکل از عکس بنا ، عکس کتیبه و متن خوانده شده از کتیبه و اطلاعاتی در باره بنا، هستند تصریح کرد : این تابلو ها پژوهشی هستند و صرفا جنبه تصویری ندارند . او با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در ۱۰کشور عضو اکو به طور همزمان با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، اکو و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت :تمامی این کشورها دارای کتیبه های فارسی و میراث مشترک هستند .
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3956/15920/60209
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3956/15920/60210
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3956/15920/60211
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3956/15920/60212
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3956/15920/60213
|
عناوین این صفحه
- مدیریت جابجاییها در سازمان میراث فرهنگی
- جایگاه شاعران زن در فضای مردسالارانه شعر معاصر
- فیروزان؛ اگر توسعه فرهنگی اتفاق نیفتد،قدرت نگهداری رشد را نداریم
- اخبار
- اخبار