|
دعاى روز بیست و هفتم ماه رمضان
اَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَصَیِّرْ اُمُورى فیهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَى الْیُسْرِ، وَاقْبَلْ مَعاذیرى، وَحُطَّ عَنِّى الذَّنْبَ(2) وَالْوِزْرَ، یا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصّالِحینَ
خدایا فضیلت شب قدر را در این ماه روزیم گردان و بگردان کارهایم را در آن از سختى به آسانى و عذرهایم را بپذیر و وزر و گناهم را بریز اى مهربان به بندگان شایسته ات
معاون مطبوعاتی: 6 روزنامه یارانه میلیاردی گرفتهاند
دست دلالان کاغذ را کوتاه خواهیم کرد
۶ روزنامه این مقدار یارانه را گرفتهاند نه ۳ روزنامه؛ روزنامه کیهان هم یکی از این آنها بود که با آگهی و یارانه بیش از ۱ میلیارد دریافت کرد.
محمد خدادی درباره راهکارهای خود برای ساماندهی مصرف کاغذ و ارتقاء عملکرد رسانهها سخن گفت.
در یکسال اخیر مسائل پیرامون مطبوعات اعم از گرانی کاغذ، نبود مخاطب، تعطیلی، توقیف و... بیش از همیشه شدت گرفت. استعفای محمدسلطانی فر هم به این وضعیت نابسامان دامن زد تا جایی که مدیرمسئولان با نهایت تاسف میگفتند که کشتی مطبوعات به گل نشسته است.
پس از یک دوره سرپرستی محمدمهدی احمدی، محمد خدادی از چهرههای شناخته شده رسانه به عنوان معاون مطبوعاتی منصوب شد تا تمامی نگاهها به سمت معاونی باشد که سابقه او امیدی را برای بهبود وضعیت فعلی در دل اهالی رسانه ایجاد میکند.
محمد خدادی در خصوص وضعیت مطبوعات در گفتوگوی مفصلی با باشگاه خبرنگاران جوان را در ادامه می خوانید.
* دلیل اینکه شما برای معاونت مطبوعاتی انتخاب شدید عملکرد ضعیف آقای سلطانی فر بوده است؟
نگاه صفر و صد در هیچ مسئلهای خوب نیست. آقای سلطانی فر فعالیت خود را از یک نقطه آغاز کرد و در یک نقطه هم به پایان رساند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم، حضور هر فرد یک روز آغاز میشود و روزی هم به پایان میرسد.
* شما جزو مشمولان قانون بازنشستگی هستید؟
بله.
* پس چطور انتخاب شدید؟
با درخواست رئیس جمهور و موافقت رهبری. مسئولان با در نظر گرفتن سابقه، معدل کلی، مهارت، سواد، آمادگی، آزاد بودن و اشتغال نداشتن در جای دیگر شخصی را انتخاب میکنند. ممکن است یک نفر هم از من بهتر باشد، اما شاغل باشد. از طرفی من حدود ۵ سال در ایرنا بودم و موافقت مقام معظم رهبری هم این انتخاب را قطعی کرد.
* بحران کاغذ یکی از مهمترین و اصلیترین دغدغههای رسانههای مکتوب است شما چه برنامهای برای رفع یا حداقل کاهش تبعات این موضوع برای رسانههای مکتوب کشور در نظر دارید؟
بحران کاغذ در ادامه همه بحرانهایی است که به دلیل مثلث جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا، بازار مصرف غیراستاندارد ما و عرض اندام افراد سودجو در کشور به وجود آمده است. ما تصمیم داریم که بازار مصرف را ساماندهی و دست دلالان را کوتاه کنیم. متاسفانه یکی از مشکلات فعلی، اعلامی بودن تیراژهاست. یکی از راهکارهای پیش رو برای رفع این مسائل هم این است که معاونت مطبوعاتی بازار مصرف را شناسایی کرده و در یک نقطه منطقی حفظ کند و مهمتر از آن کالا را به طور مستقیم به دست مصرف کننده برساند.
* بیشتر مدیرمسئولان از توزیع ناعادلانه کاغذ و سودجویی دلالان ناراضی هستند و میگویند معاونت مطبوعاتی این افراد را میشناسد اما چرا نظارت صحیح صورت نمیگیرد؟
من حدود یک ماه است که معاون شده ام و در این مدت نمیشود همه این افراد را شناسایی کرد. ولی اگر شخصی مستند و یا مطلبی درباره سوءاستفاده در حوزه مطبوعات دارد بدون ذکر نام خودش روی کاغذ نوشته و به من تحویل دهد تا این موضوع را شخصا پیگیری کنم. فرهنگ شفاهی در جامعه ما مانع از مستند صحبت کردن می شود، کلی گفتن چیزی را حل نمیکند، بهتر است افراد معترض یا مطلع با جزئیات مسئله را به من توضیح بدهند.
* پس معتقد هستید که نظارت قوی در توزیع کاغذ صورت میگیرد؟
دستگاه نظارتی کارگروه کاغذ تعریف شده و در این کارگروه تعزیرات حکومتی حضور دارد، کاغذهایی که در این مدت وارد و توزیع شده اند راستی آزمایی شده است. البته فراموش نکنیم که کل کاغذ وارداتی، کاغذ روزنامه نیست. مصرف کاغذ رسانهای حدود ۴۰ تن در سال است، در یک سال گذشته هم علت اصلی بحران کاغذ این بود که ارز تامین آن به موقع پرداخت نشد.
* انتقاد شما از رسانهها چیست؟
من قبلا صحبتی را مطرح کردم که مردم با وجود اینکه میتوانند از شیر آب بخورند، اما آب معدنی میخرند پس چرا روزنامه و اطلاعات نمیخرند؟ دلیل این حرف این است که محتوای رسانهها متناسب با نیاز مخاطب نیست، نشریات نتوانستند جایگاه خود را در سبد خرید مردم حفظ کنند. اطلاعات یکی از نیازهای اصلی زندگی مردم است. باید به سمتی پیش برویم به جای اینکه از اطلاعات به مخاطب برسیم از مخاطب به اطلاعات برسیم. مخاطبانمان را پیدا کنیم و متناسب با نیاز آنها تولید محتوا کنیم نه اینکه طبق نظر خودمان مطلب بنویسیم و به مردم بگوییم که باید خوشتان بیاید یا اساسا این نیاز شماست؛ دراین نیاز شناسی اولویت با خواننده است نه با رسانه؛ یعنی باید چرخه تولید اطلاعات مبتنی بر نیاز را در بازار مصرف زنده کنیم تا رسانه در سبد زندگی مردم حیات داشته باشد.
* فکر می کنید رویکرد رسانهها باید تغییر کند؟
تولید مطلب متناسب با نیاز مخاطب تغییر رویکردی است که باید در رسانهها اعمال شود. نکته دیگر اینکه باید از فضای تبلیغ در رسانه خارج شویم. باید خدمات اطلاعات به مخاطب بدهیم یعنی فرآورده سازی کنیم. درواقع به جای اینکه مخاطب دنبال اطلاعات برود ما باید یک سری اطلاعات آماده به او بدهیم. در این صورت رسانه به سبد زندگی مردم برمی گردد و این دور باطل که، چون اثر ندارد درآمد ندارد، چون درآمد ندارد نیرو ندارد، چون پول خوب به نیرو نمی دهد بنابراین مطلب خوب تولید نمیکند در نتیجه باز اثر ندارد و... از بین میرود.
* آقای سلطانی فر میخواستند وضعیت کیوسکهای روزنامه را هم سر و سامان بدهند و حتی از افراد تحصیل کرده این رشته برای استقرار در کیوسک و پاسخگویی به مردم استفاده کنند. آیا شما هم چنین تصمیمی دارید؟
پیشنهادی است که میشود در مورد آن مطالعه و تامل کرد، اما جزو اولویتهای اول نیست، اولویت اول من خود رسانه است. این موارد بخشی از کارکرد رسانهای محسوب میشوند. مشکل فعلی رسانه، محتوای آن است. در کشوری مانند هند که فقرا بیشتر از اغنیاء هستند، تیراژ روزنامهها ۳۷۵ میلیون است پس چطور میشود در جامعه ما تیراژ روزنامهها زیر یک میلیون نسخه است؟ سطح سواد جامعه هند از ما بالاتر است که حتما این گونه نیست. پس علت چیست؟ مشخص است علت نداشتن چرخه عرضه و تقاضاست.
* چرا شورای نظارت بر مطبوعات به جای اینکه در مباحث مطبوعات ورود کند منفعل عمل میکند و بیشتر دادستانی وارد عمل میشود؟ به طور مثال هفته نامه صدا که برخلاف شورای امنیت ملی تیتر میزند و روزنامه ایران که برای گروه تکفیری داعش به جای تروریست، پیکارجو مینویسد.
هیات نظارت منفعل نیست، گاهی اوقات دادستانی پیش دستی میکند، زیرا در دادستانی یک بازپرس، مسئله را بررسی و سپس حکم صادر میکند، اما اقدام هیات نظارت منوط به تشکیل جلسه است، وقتی دادستانی پیش دستی میکند دیگر کار به هیات نظارت نمیرسد. البته من هم معتقدم که این هیات باید نظارتش را در نظارت حرفهای بیشتر کند و علاوه بر نظارت محتوایی باید نظارت حرفهای هم بیشتر داشته باشیم.
* از صندوق بیمه خبرنگاران چه خبر؟
قدرت هر رسانه وابسته به نیروی انسانی آن است، حرف اول و آخر نیروی انسانی هم ضمانت شغلی است. طبیعتا تضمین سلامت و آینده نیروی انسانی از طریق بیمه انجام میشود. اما چرا بیمه خبرنگاری امروزه در این وضعیت قرار گرفته یکی از دلایل آن اقتصاد رسانه است که دچار اختلال شده است. اگر رسانه پویا باشد لازم نیست که یک صندوق دیگر نیروهای آن را بیمه کند خودش بودجه دارد و خبرنگارانش را بیمه میکند.
دلیل دوم تکثیر رسانه است. وقتی ۱۱ هزار رسانه مجوز دار در کشور داریم، یعنی این رسانهها کوچک هستند، وقتی رسانه کوچک باشد در نتیجه نمی تواند نیروی انسانی خود را تامین و حفظ کند. در نهایت به جایی رسیدیم که تصمیم گرفتیم از دولت پول گرفته و خبرنگاران را بیمه کنیم، اما این کار یک کار غیرمنطقی و غیرقانونی است، معاونت مطبوعاتی یک بودجه دارد به نام یارانه مطبوعات که اگر بخواهد از این بودجه هزینه کند خلاف قانون عمل کرده است، اگر هم به اسم یارانه هزینه بیمه کند بازهم غیرقانونی است.
از طرفی آمار متقاضیان بیمه بی حد و حساب است و ما یکباره با هزاران نفر که مدعی شدند در رسانهها فعال هستند مواجه شدیم. با این اوصاف برای رسیدگی به تقاضای این افراد در کوتاه مدت، با صندوق حمایت از هنرمندان صحبت و برای ۲ یا ۳ هزار نفر سهمیه بیمه دریافت کردیم. بعد از انجام این کار، من دنبال این هستم که واقعا خبرنگار بیمه شود نه هرکسی که در رسانه کار میکند یا اینکه آن ۲، ۳ هزار نفر هم جزو خبرنگاران واقعی بیمه شوند.
* تفاوت رسانه امروز با گذشته در چیست؟
در این زمینه حرفهای زیادی برای گفتن دارم. یکی از تفاوتهای چشمگیر در این عرصه، پایان انحصار تولید و نشر است. درگذشته تنها افرادی که قدرت یا ثروت داشتند میتوانستند رسانه داشته باشند، اما تحول درتکنولوژی اطلاعات به این انحصار پایان داد و امروز هر کس یک تلفن همراه دارد، یک رسانه در اختیار دارد که میتواند مانند یک رادیو تلویزیون روزنامه و مجله و ... اقدام به تولید ونشر اطلاعات کند.
در گذشته مواد خام هم اطلاعات بود، اما الان ارزش ندارد، مخاطب عام بود، اما الان خاص هستند، در گذشته زمان و مکان برای تولید و نشر به دلیل محدودیتهای فناوری موضوع بود در صورتی که امروزه مهم نیست. زیرا درهر زمان ومکان امکان دریافت و ارسال اطلاعات را درقالبهای مختلف میتوانیم داشته باشیم. در گذشته هزینه انتقال محتوا سنگین بود، دربرگیری و فراگیری نداشت و دسترسی به اطلاعات با محدودیتهای غیرقابل تصوری همراه بود، اما الان برعکس این ماجرا اتفاق میافتد. در واقع انقلاب اطلاعات واقعا انفجار اطلاعات را موجب شد. من چهار سال در دهلی خبرنگار بودم، وقتی به تهران برگشتم تکنولوژی در حد یک فکس پیشرفت کرده بود، در صورتی که امروزه هرمنطقه تکنولوژی خاص خود را دارد و متناسب با ذائقه مردم بومی شده است.
* با توجه به اینکه نمایشگاه مطبوعات به دلیل مشکلات مالی دولت و مطبوعات برگزار نشد آیا این نمایشگاه به طور کامل تعطیل شد یا امسال قرار است برگزار شود؟
نمایشگاه یک مناسبت و بهانه است که اگر به حال مطبوعات مفید باشد قطعا برگزار میشود. مهم برگزاری نیست مهم اثر گذاری است اگر بخواهیم صرفا به برگزاری نمایشگاه راضی باشیم خوب برگزار میشود، اما اگر رضایت ما صرفه و صلاح و اثر باشد باید محتوای مناسب تعیین کننده در برگزاری نمایشگاه باشد.
* در مورد خروجی و تاثیرهای آن تصمیم گیری نشده؟
در حال مطالعه هستیم. اگر نمایشگاه صرفا به خاطر برگزاری باشد قطعا کنسل میشود، اما اگر به کسب و کار رسانه کمک کند نمایشگاه برگزار میشود. نظر من این است که در نمایشگاه باید اقتصاد رسانه هدف باشد، یعنی باید بررسی کنیم که چطور میتواند به محلی برای کسب و کار رسانه تبدیل شود.
* در دوران حضور آقای انتظامی در معاونت مطبوعاتی، بر شفافسازی تاکید میشد و بر همین اساس هم بسیاری از اطلاعات این معاونت، از جمله پرداختهای مالی، به صورت رسمی منتشر میشد، اما این نگاه در دوره معاونت محمد سلطانیفر کاهش یافت و به حداقل رسید. شما قرار است کدام روش را انتخاب کنید؟
شفاف سازی انتخاب نیست، ما مسئولین راهی غیر از این نداریم. در حال حاضر پنهان کردن اطلاعات معنا ندارد و اینکه من نخواهم مکاتبات مرا کسی ببیند، شدنی نیست. هم تجربی و هم علمی ثابت شده که برای اصلاح روندها به میزانی که دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد مشارکت بیشتر میشود. ما هم در حال حاضر نیاز به مشارکت کننده داریم که با حضورشرکای ما که مردم هستند کارها بهتر انجام میشود. امروز کارفرما و شرکای ما یکی شده اند.
* یکی از مهمترین چالشهای رسانههای خصوصی و نیمه خصوصی رقابت نابرابر با رسانههایی است که از کمکهای دولتی و سازمانی برخوردار هستند. به عنوان نمونه گفته شده بیش از سه میلیارد تومان به روزنامههای سه نماینده اصلاحطلب تهران در مجلس توسط وزارت ارشاد در یکسال گذشته پرداخت شده این ماجرا چقدر صحت دارد؟
اینطور نیست، یارانه مطبوعات براساس مختصات یک روزنامه شکل میگیرد، همه روزنامههایی که معیارهای لازم را داشته اند این مبالغ را دریافت کرده اند. از هر امتیاز یا مبلغی که به این روزنامهها داده ایم بقیه مطبوعات هم بسته به شرایطشان بهرهمند شده اند. البته ۶ روزنامه این مقدار یارانه را گرفته اند نه ۳ روزنامه؛ روزنامه کیهان هم یکی از این آنها بود که با آگهی و یارانه بیش از ۱ میلیارد دریافت کرد.
* ارزیابی کلی شما از وضعیت فعلی رسانه ها چیست؟
در رسانههای ایران viwes تولید میشود و news نیستند. viwes میشود پای تلفن نشستن، زنگ زدن، گفتگو گرفتن و... یعنی عملا خبرنگار از خود هیچ حرکت و جنبشی ندارد. از طرفی دیگر، بعضا در ایران، رسانهها در پی معروفیت هستند نه مقبولیت؛ خوب برای معروف شدن اخبار زرد و حاشیه بر متن ارجحیت دارد به نوعی خبر بد، خبر خوب است. اما برای مقبولیت تولید اطلاعات صحیح و دقیق؛ درهمین حال ماندگاری با رسانه مقبول است و رسانه معروف در یک دوره کوتاه میآید وبعد از مدتی میرود؛ لذا صحت و دقت همراه با سرعت باید در تولید اطلاعات بر هر موضوعی ترجیح داده شود که مخاطب ماندگار داشته باشیم و مهمتر ازهمه باید از مخاطب به اطلاعات برسیم یعنی اینکه نیاز مخاطب اولویت تولید باشد و درعین حال دسته بندی ساده سازی ساده نویسی کوتاه و گویا بودن اطلاعات، سرعت دریافت اطلاعات برای مخاطب را میسر میکند و به استمرار مراجعه به رسانه و ماندگاری مخاطبان کمک میکند به هر حال دراین بازار پر رقابت باید دنبال تنوع تفاوت و تمایز در تولید بود و دغدغه نیاز مخاطب را داشت.
اخبار
«نبات» در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد میشود
فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی یکشنبه 12خرداد ماه 1398 ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی میشود.
به گزارش امتیاز، در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سعید مرد چهل و چهار ساله ای که همسرش را سال ها پیش در یک سانحه از دست داده با دختر دوازده ساله اش نبات زندگی آرام و شیرینی را در تهران سپری می کند. با ورود ناگهانی زنی به زندگی نبات، سرنوشت همه آنها دستخوش تغییراتی میشود...
شهاب حسینی، نازنین فراهانی، ستایش محمودی، معصومه رحمتی و تینا اسدی بازیگران فیلم «نبات» هستند.
پگاه ارضی نویسنده و کارگردان، ستایش محمودی بازیگر، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از عوامل و بازیگران فیلم مهمانان پانصد و هفتمین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.
علاقمندان برای حضور دراین نشست میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه و یا با شمارههای 20- 22872818 تماس بگیرند.
همکاری بنیاد رودکی و سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر
بنیاد فرهنگی هنری رودکی و سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
به گزارش امتیاز، این تفاهمنامه به منظور گسترش همکاریهای دو جانبه و استفاده از ظرفیتهای موجود دو مجموعه تدوین و در جلسهای به امضای طرفین رسید.
در این تفاهمنامه که امضای آن با حضور تنی چند از مدیران ارشد دو مجموعه بود، بر حمایت از توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری تاکید شده است.
در این رویداد دکترعلی اکبر صفیپور مدیرعامل بنیاد رودکی با تشریح فرصتهای پیشرو و ضرورت پیگیری موارد تفاهمنامه اظهار امیدواری کرد تا با هم افزایی بتوان از ظرفیتهای همکاری بهره برد.
دکتر علی عباس کمری مدیرعامل سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر هم با اشاره به اینکه این تفاهمنامه در ماه نزول قرآن منعقد میشود، به اهمیت سیر و سفر از دیدگاه قرآن اشاره کرد.
وی همچنین توضیحاتی در خصوص امکانات اقامتی مجموعه تحت مدیریت خود ارایه کرد.
بر اساس این تفاهمنامه دو سازمان می توانند به منظور حمایت از توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری در ساخت، تولید و برگزاری برنامههای فرهنگی هنری خاص اعم از موسیقی و نمایش سرمایهگذاری کنند.
اخبار
بازگشت خوانندگان به صحنه، از احسان خواجهامیری و فرزاد فرزین تا چارتار
قانون ۱۰ درصدی کنسرت رفتن را گران کرد؟
خوانندگان سبکهای مختلف موسیقی در تدارک برپایی کنسرت برای طرفدارانشان هستند تا اوقات خوشی را برایشان به ارمغان آورند.
ماه مبارک رمضان هم به روزهای پایانی خود نزدیک میشود و به همین مناسبت گروههای موسیقی و خوانندهها در تدارک برپایی کنسرتهای خود هستند تا پس از مدتی با مخاطبان و علاقهمندانشان دیدار تازه کرده و برایشان قطعات خاطرهانگیز یا شاید جدیدی را اجرا کنند.
دوستداران موسیقی فرصت را از دست ندهند چرا که با هر سلیقهای این روزها دست پری برای انتخاب دارند و میتوانند در کنسرت خواننده مورد علاقهشان حضور پیدا کنند. از پاپ گرفته تا کلاسیک، تلفیقی و ... طرفداران همه سبک موسیقی حق انتخاب دارند.
به جز شهر تهران، ساکنان شهرهای دیگر ایران نظیر خرمآباد، بندرعباس، زاهدان، شاهرود، کرمانشاه و... میتوانند از این هفته به کنسرت به عنوان یکی از گزینههای مناسب برای تفریح فکر کنند.
در این میان بازار موسیقی پاپ طبق روال همیشه داغتر از سایر گونههاست و خوانندگان این سبک کنسرتهای متعددی را در سراسر ایران برگزار خواهند کرد. موسیقی که با حواشی بسیاری هم دست و پنجه نرم میکند و به همین دلیل خوانندگان پاپ حسابی زیر ذرهبین قرار گرفتهاند. طرفداران موسیقی کلاسیک در تهران هم فرصت را غنیمت شمرده و تا پایان تیر از پنج کنسرتی که برگزار خواهد شد کمال استفاده و لذت را ببرند. موسیقی نواحی و سنتی نیز هر کدام در خرداد و تیر کنسرتهایی برای علاقهمندان خواهند داشت.
تاثیر قانون جدید در قیمت بلیتها
در زمینه قیمت بلیتها هم نام خواننده و مکان برگزاری کنسرت سهم عمدهای در بالا یا پایین رفتن آن داشته است و بلیت کنسرت برخی از خوانندگان با افزایش قیمت همراه شده و برخی هم تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. این در حالیاست که به تازگی قانونی تصویب شده است که براساس آن ۱۰درصد از درآمد حاصل از کنسرتها به خزانه دولت واریز میشود. اتفاقی که واکنشهای زیادی را در میان اهالی موسیقی در پی داشته است تا جایی که تعداد زیادی از فعالان این حوزه در نامهای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این قانون اعتراض کردند.
قانونی که باعث استعفای مدیر و مدیر روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد و برخی از افزایش قیمت بلیت کنسرتها در پی تصویب این قانون نوشتند. از جمله بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی که در صفحه شخصی توییترش به این افزایش قیمت اشاره کرد و نوشت: «در حالی که۴۵ و ۱۵۰ هزار تومان کمترین و بیشترین قیمت بلیت کنسرت در تهران بود، پس از تصویب «قانون اختصاص ده درصد فروش بلیت کنسرت به دولت»، از امروز دور جدید بلیتفروشی های کنسرت با افزایش قیمتهای نجومی آغاز شد. این اتفاق یک پیام روشن دارد به تصویب کنندگان این قانون: بچرخ تا بچرخیم ...»
اما این قانون روی افزایش قیمت بلیت کنسرتهای پیشِ رو هم تاثیری داشته است؟ نمیتوان به طور قطعی دراینباره نظر داد اما مقایسه قیمت بلیت کنسرت بعضی از خوانندهها خبر از افزایش حدود ۳۰هزارتومانی در کف و سقف قیمت بلیت کنسرتها داشته است. اما آیا تنها این قانون است که افزایش قیمت بلیت برخی از خوانندگان را ناشی شده یا دلایل دیگری مثل آنچه سال گذشته در مورد قیمت بلیت کنسرت حامد همایون شاهد آن بودیم، دارد؟
سال گذشته قیمت بلیت کنسرت حامد همایون نسبت به سایر خوانندگان مقدار قابل توجهی بیشتر بود و این اتفاق واکنشهای زیادی را به همراه داشت و این در حالی بود که محسن رجب پور تهیهکننده آثار این خواننده درباره علت گرانتر بودن بلیت کنسرت او گفته بود: «هر تهیهکنندهای در یک قواره و شکلی کنسرت برگزار میکند که شاید تماشاگری که به تماشای کنسرت میرود تفاوت آن را نداند. به عنوان مثال در زمینه نورپردازی تمامی سالنها یک قالب اصلی دارند ولی ما تمهیداتی انجام دهیم و الایدی و ابزاری را فراهم کنیم تا نورپردازی سالن بهتر باشد، از این قبیل تغییرات گرفته تا سایر امکانات سالن مانند امکانات صوتی، موسیقی و... را انجام میدهیم تا کنسرت بهتری برگزار کنیم. نرخ کنسرتهای حامد همایون با درنظر گرفتن این مولفهها تعین شده است، ما در کنسرتهای گذشته حداکثر امکانات با کیفیت را استفاده میکردیم و دلیل قیمت بالای بلیتها نیز به این دلیل بود تا سودمان را کسب کنیم. اما در حال حاضر این تغییرات را انجام دادهایم ولی افزایشی در قیمت بلیت نداشتهایم.»
صدابرداری آلبوم «محمد رسول الله» (ص) با صدای پیام عزیزی به چهار زبان آغاز شد
صدابرداری آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به خوانندگی و آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی آغاز شد.
به گزارش امتیاز؛ صدابرداری آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به خوانندگی و آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی و با صدابرداری امید نیکبین در استودیو شهر صدا در شهر تهران در ماه مبارک رمضان آغاز شد و در روز 19 آبان ماه امسال مصادف با 12 ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) نیز رونمایی خواهد شد و در اختیار علاقمندان به موسیقی قرار میگیرد.
پیام عزیزی مدت 4 سال است که مشغول آهنگسازی آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) است؛ که 11 قطعه موسیقایی را شامل میشود که عبارتند از: آهنگ «مولا یا صلی وصل» (برده المدیح) به آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور، با شعر امام محمد بوصیری به زبان عربی که در همه مولودیهای کُردستان خوانده میشود، آهنگ «شیدام الله» با تنظیم فردین لاهورپور به زبان کُردی که در همه تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده میشود، آهنگ «دردی هجران» از آثار زندهیاد استاد سید علی اصغر کُردستانی در دستگاه نوا به زبان کُردی ، آهنگ «صلاه الله سلام الله» پنج ضربی به زبان ترکی استانبولی که از مولودی خوانی خانقاه حضرت بابا شیخ در ارومیه انتخاب شده است، آهنگ «محمد رسول الله» (ص) به آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور، با شعر شیخ عبدالرحمان جامی به زبان فارسی، آهنگ «ای پناه عاصیان سویت پناه آوردهام» به آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور، با شعر حضرت شیخ مولانا خالد نقشبندی عارف سرشناس اقلیم کُردستان به زبان فارسی، آهنگ «طلع البدر علینا» با تنظیم فردین لاهورپور، به زبان عربی که قدمتی 1400 ساله دارد؛ شعر «طلع البدر علینا» را مردم مدینه هنگام ورود مبارک پیامبر اکرم (ص) به این شهر سرودهاند و با سرودن این شعر و خواندن این آهنگ از این حضرت استقبال کردهاند.
همچنین آهنگ «الله الله یا الله» با قدمتی بیش از 150 سال که در تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده میشود، در مقام سهگاه و به زبان کُردی، آهنگ «ما محرم سلطانیم» با قدمتی بیش از 300 سال که در تکیه و خانقاهای کرکوک خوانده میشود، با شعر شیخ عبدالرحمان خالص و به زبان فارسی، آهنگ «الله الله» به آهنگسازی استاد محمدرضا عزیزی از پیشکسوتان باسابقه موسیقی عرفانی و آیینی خانقاهای کُردستان و با تنظیم فردین لاهورپور، در مقام شور عربی و به زبان عربی و آهنگ «حبیب یا رسول الله» (ص) که در تکیه و خانقاهای کُردستان خوانده میشود، به زبان عربی از دیگر قطعات آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به شمار میروند.
نوازندگانی که در آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به هنرنمایی میپردازند، عبارتند از: استاد ارسلان کامکار ـ نوازنده ویولون، پیام عزیزی ـ خواننده، آهنگساز و نوازده دف، فردین لاهورپور ـ تنظیمکننده و نوازنده نی، بالهبان و دیگر سازهای بادی، علیرضا دریایی ـ نوازنده ویولون، حسین رضایینیا ـ نوازنده دف، نوید مثمر ـ نوازنده دیوان، سحر عباسی ـ نوازنده چنگ، مژگان حسینی ـ نوازنده قانون و سحاب تربتی ـ نوازنده تنبک.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4051/17666/67065
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4051/17666/67066
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4051/17666/67067
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4051/17666/67068
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز بیست و هفتم ماه رمضان
- دست دلالان کاغذ را کوتاه خواهیم کرد
- اخبار
- اخبار