|
ضیافت نقشآفرینان سیما در سایه «بوستان»؛
رمضان۹۸ ستارهساز نشد
در میان بازیگرانی که فرصت داشتند در ویترین رمضان ۹۸ خوش بدرخشند و به حافظه جمعی مخاطبان راه پیدا کنند، تنها علی نصیریان توانست جایگاه خود را در مقام یک ستاره تمام عیار در قاب سیما تثبیت کند.
بازیگران مطرح بسیاری امروز در سینما و تلویزیون مشغول به کارند که بهترین تجربه تصویریشان را در یک سریال یا کار مناسبتی در سیما ثبت کردهاند؛ مجموعههایی که در مناسبت های ویژهای همچون نوروز، محرم و بهخصوص رمضان روی آنتن رفته و فرصتی برای بهتر «دیده شدن» هنر بازیگرانشان فراهم آوردند.
این فرصت از آن حیث طلایی است که مخاطب خواه ناخواه در موعدی مانند شبهای رمضان، پای شبکههای تلویزیونی مینشیند و در بازه زمانی پس از افطار با حوصله و زمانی فراختر از ایام معمول سال، در لابهلای برنامههای شبکههای مختلف در پی محتوای متناسب با ذائقه خود میگردد.
رمضان امسال نیز تلویزیون این فرصت را در اختیار گروهی از بازیگران قرار داد تا در قالب سریالهای ویژه این شبها، فضایی برای آفرینش شخصیتهای جدید و بازآفرینی قدرت بازیگری خود خلق کنند و شاید بتوانند در کنار دیگر خاطرهسازان رمضانهای گذشته، جایی در حافظه جمعی مخاطبان سیما بهدست آورند.
در آستانه آخرین هفته ماه رمضان و بالطبع آخرین شبهای باقیمانده برای قدرتنمایی بازیگران در مجموعههای نمایشی سیما، در این گزارش ضمن مرور عملکرد ۱۰ بازیگری که به جهت فضای داستان و ظرفیت نقش، فرصت ویژهتری برای دیده و ماندگار شدن داشتهاند، میزان توفیق یا عدم توفیق هر یک در استفاده از این فرصت طلایی را بررسی کردهایم.
علی نصیریان / کریم بوستان؛ در کلاس «بزرگآقا»
کریم بوستان در روایت سریال «برادرجان» زندگی سادهای دارد، همسر و یک پسر دارد و دختری را هم به فرزندی قبول کرده است. کریم رفاقتی دیرینه با حاج بدری و توکل داشته است؛ سه رفیق گرمابه و گلستان که در مقطعی از زندگی که در همان اولین قسمت سریال دیده شد، از کارهای خود توبه میکنند و عهدی میبندند تا زندگی درستی در پیش گیرند. بوستان و بدری در تجارتی با هم شریک میشوند اما بعد از مرگ بدری بهظاهر سند و مدرکی از سهم بوستان در این شراکت باقی نمیماند و به همین دلیل فرزندان بدری این سهم را انکار میکنند. چالش اصلی کریم بوستان پایبندی به عهد برادری با بدری و حفظ حرمت خانواده و فرزاندن او و همزمان تلاش برای احیای حقی است که خود بیش از همه به آن ایمان دارد. کارنامه بازیگر: نصیریان «قاضی شارع» را در قاب تلویزیون متولد کرد، او اگرچه قبل از انقلاب با تله تئاتر به تلویزیون آمده بود و تجربیاتی را مقابل دوربین پشت سر گذاشته بود اما «سربداران» اولین حضورش در یک مجموعه نمایشی به کارگردانی محمدعلی نجفی بود که نقش «قاضی شارع» را در آن جاودانه ساخت. بعد از آن نصیریان یکی پس از دیگری نقشهایی ایفا کرد که در بیشتر آنها موقعیتهایی درخشان و دست نیافتنی خلق کرد و بیتردید از کارنامه بازیگری علی نصیریان هر چقدر بنویسیم و هر چقدر هم از حضورش در سریالهای منحصر به فرد از «هزاردستان» علی حاتمی گرفته تا «گرگها» ی داوود میرباقری و «شیخ بهایی» شهرام اسدی و…، بگوییم باز هم کم گفتهایم. به ویژه که بخشی از هنر این استاد پیشکسوت بر صحنه تئاتر و در عرصه سینما نیز رقم خورده است.اینجا میتوان از سریال ماه رمضانی «میوه ممنوعه» ساخته حسن فتحی هم یاد کرد که این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در آن نقش «حاج یونس فتوحی» را خلق کرد و شمایلی از یک فرد معتقد اما مردد بر سر دوراهی دین و عشق را به نمایش گذاشت. او در «میوه ممنوعه» نقش بازرگانی را داشت که به اصول دینی معتقد است و همه او را به دینداری و صداقت میشناسند، اما در دوران کهنسالی اسیر عشق دختر جوانی میشود و مخاطب را در برابر این موقعیت چالشی قرار میدهد.نصیریان بعد از این سریال در معدود سریالها و تله فیلمهایی به ایفای نقش پرداخت اما پررنگترین حضور وی در عرصه مجموعههای نمایشی بعد از حاج یونس به نقش بزرگ آقا در «شهرزاد» برمیگردد که باز هم در همکاری دیگری با حسن فتحی و در سن ۸۴ سالگی نقش ماندگار دیگری را خلق کرد. این قصه در دهه ۴۰ روایت شد و در آن نصیریان خالق نقشی مقتدر با نام بزرگ آقا بود که توانست نوعی پدرخوانده ایرانی را هم بازآفرینی کند.آنالیز حضور در ویترین رمضان ۹۸: کریم بوستان حالا نام کاراکتری تازه با شمایل علی نصیریان در قاب تلویزیون است؛ مثل همه نقشهایی که نصیریان بازی کرد و جزیی از او شدند حالا او کریم بوستان شده است تا پروسه تلاش برای احیای یک حق پایمال شده را نشان دهد و مخاطب را در برابر این موقعیت که شاید در وهله اول خیلی هم مهم نباشد بگذارد. او با توانمندی خود توانست بر بار اهمیت این حق خواهی چندین ساله بیفزاید و موقعیتی را برای مخاطب تصویر کند.
کریم بوستان در یکی از قسمتهای این سریال میگوید «با همون دل و جرئت که بلدم از مال دنیا بگذرم، بلدم بایستم و حقم رو بگیرم» و همانقدر که این دیالوگ میتواند ابعاد چند بعدی شخصیت بوستان را نمایش دهد نصیریان هم توانسته این ابعاد چندگانه را در بازی خود به تصویر بکشد.بازی نصیریان در احقاق حق خود، تقابل با فرزندش ستار که در مواقعی ناصواب گام برمیدارد و یا برخورد با چاوش (فرزند ارشد بدری) که حقش را خورده است، از سکانسهایی است که نمایشگر اقتدار بازیگری او بوده است. دیالوگ های خاص سعید نعمت الله در این سریال اگر گاهی با بیان برخی از بازیگران نخواند اما هیچ گاه از بیان این بازیگر خارج نمی شود و آنقدر در ادا کردنشان از آن او شده است که انگار برای خود او نوشته شده اند.حضور نصیریان برگ برنده تلویزیون در میان چهرههای رمضان ۹۸ بوده است که توانست واکنش و تحسین دیگر چهرهها و هنرمندان را هم به دنبال داشته باشد.
حسام منظور / چاووش؛ چالش با خاطره شازده
نقش چاوش را در «برادرجان» دارد؛ فرزند ارشد حاج بدری و برادر بزرگتری که از همان ابتدای یتیم شدن، تلاش کرده است برای خواهر و برادرهایش بزرگتری کند تا آنجا که تن به حق خوری داده اما حتی نمیخواهد گناه این حق خوری و حق کشی به نام دیگری نوشته شود و پای دیگری به چنین کارهایی باز شود. چاووش مردی است که خودش میداند ۱۵ سال است که در حال تاوان دادن است و آنقدر خواهر و برادرانش را دوست دارد که نه حاضر است کسی در چنین تاوانی با او شریک شود و نه حاضر است حق خورده را به پای آبروی خود هزینه کند؛ این البته ویژگیهایی است که از چاوش در قسمتهای اولیه سریال میبینیم؛ اینکه عاشق همسرش است، در اینکه مالش را از دست ندهد لجاجت دارد و درباره حنیف که برادرخوانده اش است تاکید میکند که از همه دنیا برایش بس است.چاوش هر چند در ابتدای تصویری مثبت در روایت داشت و آرامآرام این سفیدی به خاکستری گرایید؛ در فرازهای پایانی داستان کمکم دارد تبدیل به چهرهای کاملاً منفی و حتی منفور میشود. پای یک زن دیگر به داستان او باز میشود، برادرش حنیف را به آتش زدن خانه همسرش اجبار میکند و از برادرش آراز به راحتی دست میکشد. کارنامه بازیگر: حسام منظور تا قبل از سال ۹۷ به عنوان یک بازیگر تئاتر شناخته میشد و اگرچه که تا قبل از آن در چند فیلم و سریال در نقشهای کوتاه حضور داشته اما سال ۹۷ و ظاهر شدن در نقش «شازده ارسلان» در سریال «بانوی عمارت» موفقیت چشمگیری را نصیبش کرد. موفقیتی که باعث شد هم از طرف مخاطبان تلویزیون مورد توجه قرار بگیرد و خهم تندیس جشنواره جام جم را از آن خود کند و هم چندین فیلمنامه سینمایی و تلویزیون به او پیشنهاد شود. آنالیز حضور در ویترین رمضان ۹۸: چهره و گریم منظور از «بانوی عمارت» تا «برادرجان» تفاوت چندانی نکرده است و اگر کلاه قاجاریاش را بر سر بگذارد، همان شمایل را تداعی میکند که البته احتمالاً برای حفظ اقتدار و هیبتی است که باید در سریال میداشت. منظور اینجا نقش کاسب میدان تره بار را دارد با همان صدای کلفت، با همان کت بر شانه انداخته و لحن و بیانش هم بیشتر چاله میدانی شده است. او در ارایه نقشهای پرابهت و مقتدرانه توانمند است و خشم و دگرگونی حالش را به خوبی میتواند عیان سازد با این همه قرار گرفتن در سایه نقش «شازده» تاحدودی او را در معرض تهدید تکرار هم قرار داده است.
رضا یزدانی / مهراد؛ زیر مشت روزگار!
مهراد جوانی از طبقه مرفه است که در کنار تجارت تریاک، ورزش تفریحی و حرفهای او مشت زنی و بوکس است. او عاشق مهربانو شده است و میخواهد هر طور شده دل مهربانو را به دست بیاورد. مهراد یک رقیب عشقی هم دارد که خسرو است و با ورود او به داستان مهربانو دلباخته خسرو میشود.
مهراد در تکاپو برای عبور از سد این رقیب و دست و پنجه نرم کردن با ناملایمات در یک رقابت سنگین جان میسپارد تا مسیر داستان در نبود او تغییر کند.
کارنامه بازیگر: رضا یزدانی خواننده پاپ- راک با فیلم «حکم» مسعود کیمیایی به سینما وارد شد. وی بیشترین تیتراژ فیلمهای سینمایی را خوانده است و اولین تیتراژ تلویزیونی اش هم سریال «مرگ تدریجی یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی بود که با اقبال مواجه شد. یزدانی همانطور که گفته شد بیشتر در نقش خودش یعنی یک خواننده در فیلم و سریالها حضور پیدا کرده است و شاید «از یادها رفته» جزو اولین کارهای جدی وی در حوزه بازیگری باشد که نسبتی با خوانندگی ندارد. حضور جدی این خواننده در سینما به فیلمهایی چون «تهران طهران» و «تیک آف» برمی گردد. یزدانی آخرین بار در سریال «تعطیلات رویایی» به کارگردانی علیرضا امینی به ایفای نقشی کوتاه پرداخت که البته خود سریال اثر چندان موفقی نبود و حضور او هم نتوانست تاثیری در میان دیگر آثار کارنامه اش داشته باشد.آنالیز حضور در ویترین رمضان ۹۸: معمولاً بیشتر نقشهایی که بازی میکرد با خوانندگیاش ارتباط داشت و شاید مهراد در «از یادها رفته» جزو اولین بازیهای این خواننده در نقشی باشد که هیچ ارتباطی با خوانندگی ندارد. حضور رضا یزدانی در نقش مهرادِ عاشق پیشه، پسری که میترسد حتی در ابتدا خواستگاری خود را به مهربانو اعلام کند نه تنها موفقیت آمیز نبود بلکه یزدانی برای بازی در کارهای بعدی باید آنقدر با وسواس این گزینش را انجام دهد تا بتواند حضور فعلی خود را جبران و خود را در مقام بازیگر احیا کند. چهرهپردازی مهراد (با ابروهای تر و تمیز!)، ادبیات و لحن و حتی نوع نگاههای عاشقانه او وقتی میخواهد با مهربانو به عنوان معشوقه خود حرف بزند کمتر میتواند مخاطب را پذیرای این شخصیت کند. هرچند در طول سریال قطعاتی با صدای یزدانی پخش میشود اما دلیل اصلی وی برای قبول این نقش و مهمتر از آن دلیل پیشنهاد این نقش از سوی عوامل مجموعه «از یادها رفته» به او مشخص نیست! البته مهراد در اولین قسمت از سریال به نوعی به کار موسیقی و آواز هم اشاره میکند و میگوید طبقهای از خانهاش را به خانه موسیقی تبدیل کرده و آواز یاد گرفته است اما در طول کار بیشتر شخصیت تجاری و حتی ورزشی وی را میبینیم تا خوانندگی.
با مرگ مهراد در داستان، یزدانی عملاً از تمام فرصتش برای دیده و پسندیده شدن در قامت یک بازیگر در این سریال استفاده کرده و دیگر نمیتوان امیدی به تغییر شرایطش داشت. باید دید در ادامه او دست به چه انتخابهایی میزند و آیا هنوز اصرار دارد در کنار خوانندگی، بازیگری را هم تجربه کند؟
حسین یاری / خسرو؛ یک عاشقانه نهچندان متفاوت
خسرو ضلع دیگر مثلث عاشقانه «از یادها رفته» است. خسرو در اولین سکانسِ برخورد با مهربانو، او و زن دیگری را که به دلیل مخالفت از قانون کشف حجاب دستگیر شدهاند نجات میدهد و در ادامه قصه کار به خواستگاری از مهربانو میکشد.
با مرگ مهراد، نقش خسرو در داستان پررنگتر شده و بهنوعی میتوان او را نقش اصلی سریال در قسمتهای متأخر دانست.خسرو هم تجارت تریاک میکند اما شخصیت، تجارت و کار او با پیچیدگیهایی همراه است و در طول سریال بیشتر میشنویم که پشتش به بالاییها گرم است. او در یکی از قسمتهای سریال با پاپوش مهراد دستگیر میشود و در صحنهای از حضورش در زندان از نگهبان میخواهد تا بتواند نماز بخواند. با این حال با پیشرفت قصه پی میبریم که او هم از بدمنهای قصه است و شاید تناقضهای شخصیتی او مخاطب را بیشتر گمراه کند که اگر تجارت تریاک دارد و هرکسی را که مقابلش بایستد به راحتی کنار میزند گنجاندن صحنه نماز خواندنش در زندان برای چه بوده است!؟کارنامه بازیگری: خیلیها هنوز خاطره «حیدر خوش مرام» از لاتهای تهران قدیم را به یاد دارند. جوانی که عاشق دختری از خانواده قاجار بود که نقشش را کتایون ریاحی بازی میکرد. حسین یاری با نقش حیدر در سریال محرمی «شب دهم» به اوج محوبیت خود برای مخاطب تلویزیون رسید. این سریال مناسبتی سال ۸۰ روی آنتن رفت که ماه محرم با نوروز همزمان شده بود و قصه آنکه درباره برگزاری ۱۰ شب تعزیه توسط حیدر بود اقبال زیادی بین مخاطبان پیدا کرد.حسین یاری از دهه ۶۰ در عرصه سینما و تلویزیون مشغول به کار بوده است و در سینما حضور پررنگتری هم داشته است. حضور وی در تلویزیون به سریالهای «روشنتر از خاموشی» و «مردان آنجلس» برمی گردد و این سالها هم در سریالهای مختلفی حضور داشته است که از آخرین سریالهای رمضانی وی میتوان به «برادر» به کارگردانی جواد افشار اشاره کرد که اتفاق چشمگیری را برایش رقم نزد. این بازیگر در عرصه شبکه نمایش خانگی نیز فعالیت پررنگی داشته است که از «قلب یخی» تا «عاشقانه» را شامل میشود و این روزها در سریال «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی به ایفای نقش میپردازد.
آنالیز حضور در ویترین رمضان ۹۸: در مقایسه میان دو رقیب عاشق مهربانو، یاری بازی قابل باورتری را نسبت به یزدانی از خود بروز داده است و در میان بازیگران نسل جوان این سریال نیز بهتر به ارایه نقش خود پرداخته است با این حال برای مخاطبی که یاری را از «شب دهم» فتحی به خاطر دارد این نقش و موقعیت نتوانست درخشش دوباره ای برایش رقم بزند.
میترا حجار / فروغ؛ بازیگر نقش فروغ
فروغ دختری از طبقه اعیان در خانوادهای در سال ۱۳۱۹ است که به فرانسه رفته تا پزشک شود و بعد از بازگشت به ایران در بیمارستانی مشغول به کار میشود که منجر به خانهنشینی جراح معروف آن با بازی حسین پاکدل میشود.
فروغ خواهر مهراد است و بعد از مرگ او حضورش در قصه همچنان ادامه دارد و به دنبال کشتن قاتل برادرش برمیخیزد.
کارنامه بازیگر: میترا حجار بیشتر بازیگر سینماست تا تلویزیون و در نقشهای کمی در سریالهایی مثل «باغ بلور» به کارگردانی رامبد جوان و یا «دیوار به دیوار» ساخته سامان مقدم ظاهر شده است.
این بازیگر البته در سریال «سرزمین کهن» نیز به ایفای نقش پرداخته است که با حاشیههای زیادی در پخش مواجه شد و هنوز رنگ آنتن را به خود ندیده است.
حجار طی یک سال گذشته حضور پررنگی در سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی داشته است که شامل حضور در «بر سر دوراهی» بهرنگ توفیقی، «رقص روی شیشه» اثر مهدی گلستانه و «از یادها رفته» بهرامیان میشود که اولی نوروز امسال در شبکه دو پخش شد و میتوان از آن به عنوان آخرین حضور تلویزیونی اش اشاره کرد. آنالیز حضور در ویترین رمضان ۹۸: حتی برای مخاطبی هم که در جریان رابطه خواهر و برادری مهراد و فروغ در سریال «از یادها رفته» است این سوال مطرح میشود که دلیل ادبیات و لحن فروغ در مراوده با برادرش چیست؟ لحنی که بیشتر می تواند تداعی گر ارتباط با نامزد یا خواستگار باشد.حجار نوروز امسال در سریال «بر سر دوراهی» نقش زنی اغواگر را بازی کرد و نقش وی در سریال «رقص روی شیشه» نیز بی شباهت با دو سریال اخیرش نبوده است. حجار که شاید بیشتر مخاطبان او را از سینمایی «اعتراض» مسعود کیمیایی به یاد آورند گویی بیشتر در قالب نقش زنان عشوه گر فرورفته است حتی اگر این نقش ارتباطی با شخصیتی که بازی میکند نداشته باشد!
اخبار
ویژه های رادیویی معاونت برون مرزی در سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد
رادیوهای برون مرزی ویژه زبان های مناطق قفقاز و آسیای مرکزی در معاونت برون مرزی صداوسیما با فرارسیدن 14 و 15 خرداد، ایام سالگرد شروع قیام حسینی امام خمینی (ره) و سالروز ارتحال آن حضرت، به همراه شنوندگان خود به بازشناسی شخصیت والای بنیانگذار انقلاب اسلامی و واکاوی این نهضت عظیم خواهند پرداخت.
به گزارش امتیاز، رادیو ترکمنی برون مرزی که از شهر گرگان برنامه پخش می کند، علاوه بر تهیه و پخش برنامه «در مکتب روح الله» ، در برنامه های «ضیافت الهی» و «چشمه ایمان» ، ابعاد روحانی و معنوی شخصیت امام خمینی (ره) و در برنامه «در محضر آفتاب» و «جهان سیاست» ویژگی های علمی و سیاسی این شخصیت گرانقدر جهان اسلام را بررسی خواهد کرد.
رادیو ترکمنی همچنین یک قسمت از برنامه نمایشی «داستان شب» را به نمایشی رادیویی درباره زندگی امام خمینی (ره) اختصاص خواهد داد.
رادیو تاجیکی نیز برای سالروز رحلت امام خمینی (ع) ویژه برنامه ای با نام «در فراق یار» تهیه و پخش خواهد کرد که در آن به موضوع شخصیت حضرت امام خمینی و اهداف انقلاب جهانی اسلامی آن حضرت می پردازد. رادیو تاجیکی برون مرزی که در شهر مقدس مشهد مستقر است، همچنین ضمن منعکس کردن مراسم های ویژه ارتحال در مشهد مقدس، در گزارش های خبری و مصاحبه با برجستگان دانشگاهی و فرهنگی تاجیکستان ، ابعاد روحانی و سیاسی و مدیریتی شخصیت امام خمینی (ره) را واکاوی و نگرش مردم مسلمان و فارس زبان تاجیکستان را درباره شخصیت والای امام راحل و نیز نصایح پیامبرگونه آن حضرت به گورباچف ، آخرین رهبر شوروی و پرهیز دادن وی از پناه بردن به دامن جهان سرمایه داری بازتاب خواهد داد.
رادیو آذری زبان آران که از شهر اردبیل برای مردم جمهوری آذربایجان برنامه پخش می کند، آخرین قسمت های برنامه «مومن لر الله قوناقلیقیندا» ( مومنان در میهمانی خدا) را که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان تهیه و پخش می شود، به بررسی ابعاد معنوی و روحانی شخصیت امام خمینی (ره) اختصاص خواهد داد.
در برنامه «یاشا حیات» (برنامه راه زندگی) رادیو آران نیز که به ترویج سبک زندگی اسلامی اختصاص دارد، شخصیت امام خمینی (ره) در زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان و مدیریت خانواده بررسی خواهد شد.
در برنامه میزگرد سیاسی «باخیش» (نگاه) رادیو آران نیز به ابعاد سیاسی شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان بانی و معمار و رهبر بزرگترین قیام اسلامی قرون اخیر و یکی از شاخص ترین سیاستمداران عصر حاضر پرداخته خواهد شد.
رادیو برون مرزی تبریز
رادیو برون مرزی تبریز که این رادیو نیز از شهر تبریز برای مردم جمهوری آذربایجان برنامه پخش می کند و به همراه رادیو «آران» ، مهمترین رادیو مورد اعتماد شیعیان این کشور همسایه است، در قالب برنامه های مختلف برای آشناتر کردن مردم جمهوری آذربایجان با قیام امام خمینی (ره) و شخصیت آن حضرت همت خواهد کرد.
به همین منظور، این رادیو ویژه برنامه «ساچیلان شعارلار» (شعارهای برافراشته) را به رحلت امام خمینی (ره) اختصاص خواهد داد و در برنامه «پنجره» گزارش هایی را از مراسم های مختلفی که در شهر تبریز به این مناسبت برگزار خواهند شد، پخش خواهد کرد.
در برنامه «چراغ»، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) ، در برنامه «سلام دینله ییجی» (سلام بر شنوندگان) بخش هایی از سخنان و دیدگاه ها و وصایای امام راحل، در برنامه افطاری «مشکات» به ابعاد معنوی شخصیت امام خمینی (ره) ، در برنامه «انقلابیمیز» ( انقلاب ما) نظر کارشناسان حوزه و دانشگاه و نیز کارشناسان و فعالان سیاسی و فرهنگی جمهوری آذربایجان درباره قیام امام خمینی و در برنامه « ققنوس» رادیو تبریز به تجسم شخصیت امام در قالب هنر انقلاب پرداخته خواهد شد.
رادیو تالشی برون مرزی که برای تالش زبانان جمهوری آذربایجان برنامه پخش می کند، برنامه «فراغ یار» را با ساختار کلامی-پیامی حول محور بررسی شخصیت، سیره و تفکر امام راحل (ره) تهیه و پخش خواهد کرد.
برنامه «خرداد عزادار» با ساختار کلامی-پیامی حول محور بررسی حادثه 15 خرداد 42 و نقش امام راحل(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی در کنداکتور رادیو تالشی قرار خواهد داشت.
رادیو ارمنی برون مرزی نیز برنامه «سالروز رحلت» را در 14 خرداد در کنداکتور خود دارد که در این برنامه نقش بسیار مهم امام خمینی (ره) در بیداری ملت ها بررسی خواهد شد.
رادیو ارمنی همچنین در گزارش های ویژه و مصاحبه هایی که با کارشناسان ارمنستانی درباره شخصیت امام خمینی(ره) تهیه و پخش خواهد کرد، میزان شناخت این کشور همسایه از شخصیت امام خمینی (ره) را منعکس خواهد کرد.
رادیو ترکی استانبولی نیز دو ویژه برنامه در ایام ارتحال امام خمینی (ره) و سالگرد قیام پانزده خرداد را با استفاده از متون برنامه ای که «گروه فرهنگ و معارف» معاونت برون مرزی تهیه خواهد کرد، در کنداکتور خود خواهد گنجاند. رادیو ترکی استانبولی نیز در گزارش های خبری و مصاحبه با فعالان دانشگاهی و سیاسی ترکیه ، مراسم های ویژه ارتحال و دیدگاه های صاحب نظران ترکیه ای درباره شخصیت امام خمینی (ره ) را منعکس خواهد کرد.
اخبار
«رو در رو» از کانال آذری شبکه سحر:
اجلاس مکه و پیامدهای آن
برنامه امشب «رو در رو» از کانال آذری شبکه سحر به موضوع اجلاس مکه با هدف هماهنگی و توافق سران کشورهای اسلامی با معامله قرن و مسئله فلسطین می پردازد.
به گزارش امتیاز، این برنامه با حضور دو کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی از کشورهای ترکیه و آذربایجان با اجرای جبار علایی بر روی آنتن است.
موضوعات و محورهای مورد اشاره در این برنامه عبارتند از: امنیت در منطقه ، حضور قدرت های فرامنطقه ای در خاورمیانه ، صلح دامنه دار بدون توجه به الزامات منطقه ای ، موضع عراق و قطر در اجلاس مذکور ، مخالفت عراق با بیانیه پایانی اجلاس و...
«رو در رو» یکشنبه 12 خرداد ساعت 22:00 به وقت تهران در مدت زمان 30 دقیقه با تهیه کنندگی نوروز پورمند بر روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است.
تجلیل از مقام روحانی «ابراهیم اسکندرانی» در شبکه الکوثر
در برنامه امشب «حسن الکتاب» از شبکه الکوثر «شیخ حسین ابراهیم فتح الله اسکندرانی» ، فرزند «ابراهیم فتح الله اسکندرانی» یکی دیگر از قاریان و مبتهلان مصری تجلیل می شود.
به گزارش امتیاز، در این برنامه ضمن اشاره به شجره و کنیه این قاری صاحب سبک مصری ، تبیین می شود : وی در خانواده ای قرآنی تربیت شده است ، شیخ ابراهیم پدرش از قراء مشهور مصر و فرزند شیخ فتح الله که در سال 1918 میلادی موذن مسجد حضرت زینب (س) بود. حسین ابراهیم اسکندرانی در 7 سالگی موفق به اقامه اذان از مسجد حضرت زینب (س) شد و از 10 سالگی حفظ قرآن کریم را شروع کرد.
«اسکندرانی» در سال 1986 میلادی به عنوان قاری و موذن مسجد حضرت زینب (س) به جانشینی قراء بزرگی همچون «شیخ ابوالعینین شعیشع» ، «شیخ عبدالفتاح الشعشاعی» و «شیخ احمد محمد عامر» برگزیده شد.
برنامه «حسن الکتاب» ساعت 23:00 به وقت تهران شروع و در مدت زمان 30 دقیقه به صورت خلاصه با پخش منتخبی از تصاویر و قرائت های قرآن کریم مسابقات اخیر به میزبانی ایران ، به پایان می رسد.
مستند «آب و رنگ» از کانال بالکان شبکه سحر
مستند «آب و رنگ» به کارگردانی محمود سمندریان ، یکشنبه ها بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.
به گزارش امتیاز، این مجموعه مستند آموزش نقاشی با آبرنگ در 35 قسمت 30 دقیقه ای از یکشنبه 12 خرداد ساعت 21:00 به وقت تهران پخش می شود. «سمندریان» در نقاشی هایش همواره زندگی و امید را به تصویر می کشد و معتقد است که هنر بدون حس شاعرانه و عاشقانه فاقد زیبایی و انتقال عواطف انسانی است.
نقاشی های وی مانند اثر انگشتش خاص اوست ، نور و سایه حرف اول را می زند. آثارش پرجرات ، آسان و عمیق است ، علاوه برآموزش نقاشی آبرنگ و معرفی تکنیک های مختلف نقاشی ، به معرفی مکان های توریستی و گردشگری ایران نیز تاکید دارد.
مستند «آب و رنگ» توسط مرصاد آشچریک ترجمه و زبانگردانی شده و از امشب بر روی کانال بالکان شبکه سحر است.
علی حسینی شکیبا تهیه کننده این مستند است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4052/17673/67098
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4052/17673/67099
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4052/17673/67100
|
عناوین این صفحه
- رمضان۹۸ ستارهساز نشد
- اخبار
- اخبار