|
اتهام زنندگان به سینمای فرهنگی چهار عذرخواهی بدهکارند
به گزارش امتیاز؛ کیفیت بالای «متری شیش و نیم» و «سرخ پوست» و استقبال معنادار مردم از این دو فیلم، فقط تاریخ سازی برای سینمای ایران نبود، روسیاهی برای کسانی باقی گذاشت که این روزها خود را به کوچه علی چپ می زنند اما افکار عمومی فراموش کار نیست و این اتهام زنندگان دستکم چهار عذرخواهی به مردم بدهکار هستند:
یک: آنها که بی محابا به پول ساخت این دو فیلم شاخص می تاختند و آن را مصداق ورود پول مشکوک به هنر می خوانند، این روزها خدا را شکر می کنند در این وانفسا، سینمای ایران با چنین آثار فاخر و فرهنگی سال نو را آغاز کرده و مردم برای کارهای شایسته بلیت می خرند. آن چند نفر به روی مبارک نمی آورند حق الناس زیر پای گذارده اند، نه فقط در حق سرمایه گذار بلکه تک تک هنرمندان صاحب نام این دو اثر درجه یک و حتی مخاطبان آنها. از این رو عذرخواهی کم ترین کاری ست که افکار عمومی از آنان انتظار دارد.
دو: این چند نفر با قبضه کردن فضای عمومی سینمای ایران و ساخت فیلم های پیش پاافتاده چنین وانمود می کردند که تماشاگر ایرانی را تنها و تنها با شوخی های شکم به پایین می توان به سالن های سینما آورد، حال نزاری برای سینمای کشورمان ساختند که برخی از مرگ سینمای ملی سخن به میان آوردند و… با استقبال شگرف مردم از دو فیلم فرهنگی یاد شده آن هم در روزهای گران شدن بلیت سینما و کوچک شدن سفره های مردم، آیا شایسته نیست این چند نفر بابت بلایی که بر سینمای ملی آوردند و اتهامی که به سلیقه مخاطب ایرانی زدند عذرخواهی کنند؟ یادمان نرود دو فیلم متری شیش و نیم و سرخ پوست در محاصره فیلم های کمدی( برخی از نوع سطح پایین) به چنین توفیقی دست یافته اند.
سه: غر و لند تازه این چند نفر این است که محمد صادق رنجکشان که تنها در دو فیلم متری شیش و نیم و سرخ پوست سرمایه گذاری مشترک کرده از سوی «انجمن تهیه کنندگان مستقل ایران» پذیرفته شده و کارت تهیه کنندگی دریافت کرده است!
طرح چنین اتهامی هم بداخلاقی ست زیرا اگر مردم نمی دانند، حتمن این چند نفر و رسانه های شان خبر دارند رنجکشان با چهار فیلم تازه که سرمایه گذاری صد در صدی شان را انجام داده حضورش در سینما را تثبیت کرده است و فهرست این فیلم ها و کارگردان های صاحب نام شان در دسترس هست.
بدیهی ست این چند نفر بابت ارائه این اطلاعات دروغین هم باید عذرخواه افکار عمومی باشند.
چهار: گوش شیطان کر، خوشبختانه از تکرار مقالات و یادداشت های پروژه هماهنگ شده «ورود پول های مشکوک به هنر» این روزها کمتر خبری منتشر می شود.حتی رسانه های تندرو هم فهمیده اند حنای این چند نفر رنگی ندارد. به قول آقای سید رضا میرکریمی، کارگردان شناخته شده « آنهایی که داد می زنند پول کثیف، همان هایی هستند که در این 20سال پولدار شده اند.»
وقتی دهها دستگاه نظارتی در دولت و قوه قضائیه مشغول کارند و اتفاقا در مسائل فرهنگی موی را از ماست می کشند، چه حاجت به آن همه تیتر سازی؟!
پیداست بودجه دولت برای هنر از همیشه کم تر است و با ناامن شدن حضور بخش خصوصی در هنر، بیکاری جامعه هنری افزون تر خواهد شد و به طبع تولید در عرصه هنر کاهش بیشتری خواهد یافت. این روزها فضای عمومی کشور به همدلی و آرامش نیاز مبرم دارد و تیترهای آنچنانی فقط سوهانی روی اعصاب مردم است. به همه این دلایل روشن، این چهارمین عذرخواهی ست که این چند نفر بابت طراحی و اجرای خبرسازی ها و تیتر سازی های مشکوک باید از مردم انجام دهند.
کارنامه «اوج» در آستانه هشت سالگی
موعد بازنگری و آسیبشناسی است
۲۷ خردادماه هشتمین سالروز تأسیس سازمان هنری رسانهای «اوج» است؛ سازمانی که در این سالها تحت ریاست احسان محمدحسنی قرار داشته و علاوهبر فعالیتهای کلان فرهنگی حضوری جدی و پررنگ در عرصه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی داشته و توانسته آثار قابل دفاعی همچون «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، فصل پنجم سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم و… را به سرانجام برساند. اوج به همین پشتوانه و در کمتر از یک دهه جایگاه خود را بهعنوان یکی از کمپانیهای مهم فیلمسازی کشور تثبیت کرده است.
یکی از تلاشهای «اوج» در این چند ساله این بوده که بر خلاف روال مرسوم نهادهای سرمایهگذار دولتی که تنها با طیفی خاص که متناسب با سیاستهایشان همکاری داشتهاند، با افرادی از جریانهای مختلف کار کرده و در این مسیر تجربههای موفقی را هم پشتسر گذاشته است.
اما با این وجود طبیعتاً انتقادهایی هم نسبت به عملکرد این سازمان وجود داشته است؛ مهمترین این انتقادات هم این بوده که سازمان اوج در مواردی مانند عابربانک برای فیلمسازان طیفهای مختلف ظاهر شده و از آنجایی که به لحاظ مالی شرایط مناسبی دارد، تعادل موجود در میدان رقابت با تولیدکنندگان بخش خصوصی را برهم زده است. محمدحسنی اما در نشستی که در تابستان سال ۹۶ با خبرنگاران داشت به طور تلویحی این انتقادات را رد و عنوان کرد: «یکی از افتخارات اوج این است که بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق و مؤمن و محل رشد این جوانان است و در این ۶ سال مثل یک آزمایشگاه عمل کرده و میتوان آن را مانند پژوهشگاه رویان دانست.»
به مناسبت هشتمین سالروز تأسیس این سازمان با محمدحسین لطیفی و مسعود دهنمکی که پیش از این با ساخت سریال «سر دلبران» و فیلم «زندانی ها» با اوج همکاری داشتهاند و همچنین محمدرضا ورزی که کارگردانی مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» را در کارنامه خود دارد، به گفتگو نشستیم تا آنها از نگاه خود نقاط ضعف و قوت این سازمان از ابتدای فعالیت تا به امروز را فهرست کنند.
ملاک «خودی بودن» است!؟
محمدحسین لطیفی که سابقه همکاری با سازمان «اوج» در پروژه تلویزیونی «سر دلبران» را داشته است، درباره عملکرد این سازمان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان رسانهای «اوج» یک سازمان قوی و مؤثر با بنیه مالی قابل توجه در فضای سینما و تلویزیون این سالها بوده است اما به نظر میرسد استراتژی واحد و مدونی در انتخاب پروژهها وجود نداشته، یا اگر استراتژی بوده درست اجرا نشده است.
کارگردان «روز سوم» ادامه داد: بعضی از پروژههایی که این سازمان تولید کرده، شروع خوبی نداشته و قاعدتاً به نتیجه خوبی نرسیده است. من بهعنوان یک برادر خونی، فیلمسازی که با این دوستان آشنا هستم و انرژی و علاقهشان را میشناسم باید بگویم، شاید در بعضی انتخابها خودی بودن ملاک بوده و نتیجه به دلیل همین روابط محفلی در خور این سازمان و چشم اندازهایی که دارد، نشده است.
لطیفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استفاده از نظر سینماگران و کارشناسان دلسوز از هر قشری که هستند میتواند تهیه و تدوین یک استراتژی را ممکن سازد. پس از آن شیوه نظارتی باید وجود داشته باشد تا محصولات، از یک نظام فکری و کیفیتی پیروی کنند.
کارگردان مجموعه «صاحبدلان» ادامه داد: متأسفانه در فضای سینما معمولاً درباره منفعت مالی همکاری با سازمان اوج صحبت میشود. این معرفی و تبلیغ خوبی برای این مجموعه که کار فرهنگی میکند، نیست. شاید بهترین تعریف و تبلیغ برای یک نهاد فرهنگی و سینمایی این باشد که من با آن همکاری میکنم چون میتوانم مسائلی را مطرح کنم که در همه موسسهها و نهادها نمیشود.
لطیفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فضای همکاری در این سازمان گفت: سالهاست که ما در سینما و تلویزیون، احترامی که لازم است، ندیدهایم اما دوستان در اوج رفتاری محترمانه با سینماگران و هنرمندان دارند و این ویژگی خوب را در تمام این سالها حفظ کردهاند.
امتیاز میداندادن به جوانترها
محمدرضا ورزی کارگردان باسابقه سریالهای تلویزیونی هم به خبرنگار مهر گفت: عملکرد سازمان اوج در تولید فیلم، سریال و مستند قابل توجه و در فضای رسانه مؤثر و مفید است. هر چند همه آثاری که تولید شده به یک اندازه موفق نبودهاند، اما حاصل سیاستگذاریها و انتخابهای اوج امیدوارکننده و موفق بوده است.
این کارگردان ادامه داد: شما اگر بررسی کنید متوجه میشوید که هیچ نهاد و ارگانی مانند اوج تنوع محصول نداشته، ضمناً هیچ نهادی به اندازه اوج به جوانها میدان کار نداده، برای آنها فرصت نساخته و حمایت و هدایتشان نکرده است. من بسیاری از مستندهای اوج را دیده و مخاطب این آثار هستم. بسیاری از سازندگان این آثار، جوانهایی مستعد، خلاق و مبتکر هستند.
ورزی: ما نباید فکر کنیم سازمانی با ابعاد اوج فقط بیگ پروداکشن تولید کند بلکه اندیشه و نگاه حرفهای در کار رسانه مهم است. میشود این دغدغه را در درام خانوادگی، فیلم کودک یا حتی سینمای اجتماعی هم آورد این نویسنده و کارگردان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نباید فکر کنیم سازمانی با ابعاد اوج فقط بیگ پروداکشن تولید کند بلکه اندیشه و نگاه حرفهای در کار رسانه مهم است. میشود این دغدغه را در درام خانوادگی، فیلم کودک یا حتی سینمای اجتماعی هم آورد. سریالی مانند «پایتخت» یکی از بهترین دستاوردهای این سازمان در حوزه تلویزیون است. در کنار آن، نمیشود از جذابیت و عظمت «به وقت شام» غافل شد. تنوع محصول و ورود به حوزههای مختلف تجربههای بسیاری برای این دوستان به همراه آورده است که میتواند مسیر حرکت آنها را در آینده هموار کند.
ورزی درباره جایگاه سازمان رسانهای اوج بین سینماگران گفت: دوستانی که با این سازمان همکاری کردهاند، راضی بوده و حاصل کارشان هم نمره قبولی میگیرد. چهرههای شاخص و معتبری با این مجموعه کار کردهاند و این قابل توجه است. در بخشی هم که اوج به عنوان یک نهاد فرهنگی باید کشف استعداد و حمایت میکرده، واقعاً خوب عمل کرده و جوانهای بسیاری از دل همکاری با این سازمان کشف و دیده شدهاند. امیدوارم این حرکت، همچنان دغدغه مدیران این سازمان باشد.
این کارگردان اظهار کرد: انتقادها و حتی هجمههایی به این سازمان وجود دارد که بعضی منصفانه و برخی ناعادلانه است. هر نهادی، نقاط ضعف و قوت دارد و اوج در آینده باید نقاط قوتش را تقویت و پررنگتر کند. امروز این سازمان، جایگاه معتبری بین سینماگران دارد و یک کمپانی بزرگ و تعیینکننده است که محصولاتش دیده و ارزیابی میشود. این جایگاه نباید مخدوش شود.
«اوج» در فضای صمیمی انتقادات را بشنود
مسعود دهنمکی کارگردان فیلم سینمایی «زندانیها» که نوروز امسال روی پرده سینماها بود نیز درباره عملکرد این سازمان ضمن ارائه پیشنهاداتی به خبرنگار مهر گفت: به نظرم سازمان اوج در هشتمین سالگرد تاسیس خود باید یک بازنگری و آسیب شناسی اساسی در روند خود انجام دهد.
وی افزود: اوج از منتقدان دعوت کند تا در فضای صمیمی انتقادات را بشنود و بتواند برای ادامه روند کاری خود تصمیماتی درست و تدابیری شاخص را اتخاذ کند.
کارگردان فیلم سینمایی «اخراجیها» روند فعلی سازمان اوج را رو به رشد دانست و اظهار کرد: روند کلی اوج در طول این سالها همواره در حال تکامل بوده است. ورود بچههای سازمان اوج به عرصه نمایش، تبلیغات و اکران میتواند گامی در جهت تکمیل چرخه صنعت، سینما و هنر باشد؛ اقدامی که در سالهای اخیر شاهد آن بودیم و سازمان اوج را از یک تولیدکننده صرف به یک کمپانی فیلمسازی که در همه وجوه دستی بر آتش دارد تبدیل کرده است.
ده نمکی افزود: کارنامه سازمان اوج کارنامه قابل دفاعی است. رویکرد جوان گرایی که در ابتدا هم فلسفه وجودی شکل گیری اوج بوده، بسیار ارزشمند است و میتواند الگویی باشد برای سایر ارگانها و سازمانهایی که مشابه اوج فعالیت میکنند.
کارگردان «رسوایی» بیان کرد: توجه به فیلم اولیها در کنار با تجربههای عرصه سینما سبد فرهنگی است که همیشه مورد غفلت قرار گرفته و با روی کار آمدن دوستان در سازمان اوج این مسئله به خوبی حل شده است.
ده نمکی در پایان با اشاره به لزوم ورود سازمان اوج به ساخت آثار طنز با مضامین انقلابی اظهار کرد: به نظر بنده دستِ گفتمان انقلاب در حوزه اجتماعی و طنز خالی است. سبک زندگی ایرانی اسلامی باید در فیلمها مورد توجه قرار بگیرد و پیشنهادم به سازمان اوج این است که روی موضوعات اجتماعی و زبان طنز بیشتر تمرکز کند چرا که بر اساس مخاطب شناسی مردم ایران، حوزه طنز طرفدار بسیاری دارد و میتوان گفتمان انقلابی را در بستر طنز باز تعریف کرد
«آوای ایران» به آمل میرسد
ازسرگیری پروژه موسیقایی سیامک آقایی
پروژه «آوای ایران» سیامک آقایی نوازنده سنتور، پژوهشگر و آهنگساز مطرح موسیقی ایران در شهر آمل اجراهای خود را از سرخواهد گرفت.
در این کنسرت که ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه در مجتمع ولیعصر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر آمل برگزار میشود، سیامک آقایی آهنگساز و نوازنده سنتور، محمود صالحی آواز، مهرزاد اعظمی کیا نوازنده کمانچه، پیام جوانی نوازنده بم تار، کامران منتظری نوازنده تمبک گروه اجرایی را تشکیل میدهند.
سیامک آقایی آهنگساز و نوازنده سنتور پس از برگزاری تور «باز عشق» که در بیش از ۵۰ شهر ایران اجرا شد، تور جدیدی را با عنوان «آوای ایران» از بهمن ماه سال ۹۷ در شهر یزد آغاز کرد. آقایی در این سلسله کنسرت تصمیم دارد آثارش را با خوانندگانی مختلف و متعلق به همان شهرها اجرا کند.
وی پس از تجربه کنسرت «یورش» که شهریور ماه ۹۷ در تهران روی صحنه برد، تصمیم دارد رپرتوار «آوای ایران» را در ۱۲ شهر مختلف روی صحنه برود. در این پروژه در هر اجرا یک قطعه محلی از فرهنگ موسیقی آن منطقه هم اجرا میشود. ضمن اینکه قطعه محبوب «یاد باد» از جمله تصنیفهایی است که در رپرتوار این تور گنجانده شده است.
یزد، تبریز، درود، بابل، اهواز، ماهشهر، رامهرمز، بهبهان، اصفهان، شهرکرد، بوکان و مهاباد از شهرهای هدف این پروژه هستند.
سیامک آقایی پیش از درباره «آوای ایران» توضیح داده بود: «مدتی است علاقمند شدم که در کنار و شاید موازی با مفاد اصلی برپایی یک مجموعه کنسرت همچون رپرتوار و فضای موسیقایی آن پروژه به بار فرهنگی و تأثیراتی که میتواند در فضای موسیقی کشور بگذارد بیشتر توجه کنم و این موضوع مهم باعث تغییراتی اساسی چه در محتوا و چه در سیاست کلی کاریام شده است. پروژههایی همچون «یورش» با آن حال و هوای معترض برآمده از دغدغههای امروز جامعه ایران تا پروژه «باز عشق» با بیش از پنجاه اجرا در اقصی نقاط ایران در جهت حمایت از هنر نوازندگی ساز سنتور برنامهریزی شده بود، این برنامهها نمونههایی از بینش جدید من بودهاند. حال در تداوم همین نگاه زمینه طرح پروژهای دیگر تحت عنوان «آوای ایران» پدیدار شد.»
این نوازنده و آهنگساز موسیقی کشورمان درباره نحوه همکاریاش با خوانندگان در پروژه «آوای ایران» نیز بیان کرده بود: «ماجرا از این قرار است که در پی اجراهای متعددی که طی این شش سال اخیر در سراسر ایران داشتم با استعدادهای گوناگونی در زمینههای متعددی چه در عرصه نوازندگی و چه در بحث آواز و خوانندگی آشنا شدم کما اینکه ایده تور «آوای ایران» از اینجا شکل گرفت و تصمیم گرفتم تا در این پروژه هنرمندان خوش قریحه این مناطق را با خود همراه کنم. اگرچه تمرین تک به تک جزئیات با حدود ۴۰ نفر کار سختی به نظر میآید ولی به لحاظ حسی و فرهنگی حال خوبی در من ایجاد کرده چرا که من به این شکل از موسیقی و آواز کشورم حمایت میکنم و از سوی دیگر این پروژه میتواند انگیزهای برای سایر همکارانم هم باشد که به جای کار با یکی دو خواننده در تهران، به استعدادها و هنرمندان سایر شهرهای ایران بیشتر توجه کنند.»
اخبار
سه شنبه 28 خرداد از ساعت 14 الی 17 در حوزه هنری برگزار میشود؛
نشست تحلیلی «بررسی زبان فارسی در سینما و تلویزیون»
هفتمین برنامه «سینما؛ گفتمان فرهنگی» با موضوع «بررسی زبان فارسی در سینما و تلویزیون» روز سه شنبه 28 خرداد ساعت 14 تا 17 در سالن کنفرانس سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار میشود.
به گزارش امتیاز؛ این نشست با حضور: دکترمهدی صالحی دبیر انجمن فرهنگیآموزشی ویرایش و درستنویسی، دکترکوروش علیانی نویسنده و مجری تلویزیون، دکترحسن نورانی استاد دانشگاه، مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس، ناصرفیض نویسنده، شاعر و مسئول دفتر طنز حوزه هنری و عباس کریمی نویسنده و روزنامه نگار پیش بینی شده است.
شایان ذکر است برنامه «سینما؛ گفتمان فرهنگی» از جمله برنامههای گفتمانی روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری است که به تناسب نیازها و ضرورتها، به بحث، بررسی و تحلیل پیرامون مهمترین موضوعات روز حوزه سینما، تلویزیون و فرهنگ میپردازد. این نشست هفتمین نشست از سلسله نشستهای این برنامه است.
مستند راه طی شده آماده پخش در تلویزیون!
به نقل از روابط عمومی برنامه به اضافه مستند، جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلیپور از شبکه مستند پخش خواهد شد.
در این قسمت و پس از پخش مستند، محمد قوچانی روزنامهنگار و فعال سیاسی و علی ملاقلیپور کارگردان مستند «راه طی شده» مهمان برنامه خواهند بود و به بررسی اندیشههای فکری مهدی بازرگان، ماجراهای جبهه ملی و نهضت آزادی و استعفای او از دولت موقت میپردازند. علاوه بر این، محمدتقی فهیم و سعید قطبیزاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.
مستند «راه طی شده»، روایتی صریح و بیپرده از افکار و اندیشههای مهدی بازرگان، روشنفکر دینی، سیاستمدار و نخست وزیر دولت موقت ایران در سال ۵۷ است. در این مستند، شخصیت فکری و سیاسی مهندس بازرگان در گفتگو با افرادی همچون محمد توسلی، هاشم صباغیان، ابوالفضل حکیمی، اکبر بدیعزادگان، مجتبی مطهری، محمدمهدی جعفری، فریدون سحابی، محمدنوید بازرگان و.... مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین گوشههایی از فعالیتهای سیاسی او در جبهه ملی، نهضت آزادی و دولت موقت به تصویر کشیده شده است. نام این مستند که با عنوان «راه طی شده» تولید شده است، برگرفته از عنوان یکی از مهمترین کتابهای بازرگان به همین نام است.
مراسم رونمایی از این مستند جنجالی همراه با واکنشهای زیادی از سوی اعضای نهضت آزادی بود و پس از آن این مستند از راهیابی به جشنواره «سینما حقیقت» باز ماند. اکنون، این فیلم مستند برای اولین بار از تلویزیون و برنامه «به اضافه مستند» پخش خواهد شد. مستند «راه طی شده» در مرکز مستند سوره تولید شده است. این قسمت از برنامه روز سهشنبه ۲۸ خرداد ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۹ و جمعه ۳۱ خرداد ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.
«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند میپردازد. این برنامه با اجرای سیدمحمدعلی صدرینیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان با دکوری جدید و آیتمهایی متنوع سهشنبههای هرهفته ساعت ۲۰:۳۰ به روی آنتن شبکه مستند میرود
اخبار
حجت الاسلام سهرابی، به عنوان دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر منصوب شد
حجت الاسلام حسین ظریف منش، مدیر عامل بنیاد بین المللی غدیر، در حکمی حجت الاسلام علی اصغر سهرابی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران را به مدت دو سال به عنوان «دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر استان تهران» منصوب کرد.
به گزارش امتیاز، در جلسه ای که با حضور آیت الله صدیقی، رئیس هیات مدیره بنیاد بین المللی غدیر به همراه سایر اعضای این بنیاد در خصوص هماهنگی های لازم جهت برگزاری و ساماندهی مراسمات روز عید غدیر برگزار شد، حجت الاسلام علی اصغر سهرابی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران به مدت دو سال به عنوان «دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر استان تهران» منصوب شد.
بر اساس این گزارش در ابتدای این حکم آمده است: « با عنایت به مراتب تدین، تعهد، توانمندی و سوابق ارزشمند جنابعالی و در راستای ایفای رسالت خدمت به ساحت مقدس امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام)، به موجب این حکم به مدت دو سال به عنوان دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر استان تهران منصوب می گردید.»
بنیاد بین المللی غدیر که از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرده، همه ساله مسئولیت برگزاری مراسمات این عید بزرگ شیعیان را برعهده دارد.
تشریح برنامههای سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی؛ اهدای ۱۱ نشان به برگزیدهها و تجلیل از سه پیشگام عکاسی
سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران از ۱۱ برگزیده با اعطای تندیس تقدیر و از سه پیشگام هنر عکاسی تجلیل خواهد کرد.
به گزارش امتیاز، بر ا اساس اعلام روز دوشنبه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، حمید فروتن رئیس این انجمن در نشست رونمایی پوستر سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران گفت: داوران سومین نشان عکس سال مطبوعاتی متشکل از یونس شکرخواه، ساعد نیکذات، مهدی قاسمی، سعید فرجی و اسدالله طائرکناره بودند. این جایزه در ۵ بخش در قالب تکعکس و مجموعه عکس داوری شد. همچنین داوران در بخشهایی از جشنواره تشخیص دادند برخی عکاسان نیاز به آموزش دارند و به همین دلیل از اساتید عکاسی برای زمینههای مختلف دعوت به همکاری میکنیم تا در طول سال در خدمت آنها باشیم.
وی افزود: در این دوره بیش از ۴ هزار عکس در بخشهای «خبری، محیط زیست، پرتره، مستند اجتماعی و ورزشی» داوری شده که حاصل آن ۱۶۵ عکس برگزیده است. با توجه به بخشهای این دوره نشان، ۱۱ نشان یا تندیس به برگزیدهها اهدا میشود. همچنین از سه پیشگام عکاسی تجلیل میکنیم و از یک نفر به دلیل بیستمین سال تأسیس انجمن تجلیل ویژه خواهیم کرد.
به گفته وی نمایشگاه عکسهای منتخب نیز از بین بیش از ۴ هزار عکس در سالن ممیز خانه هنرمندان ایران در جمعه پیشرو (۳۱ خرداد) ساعت ۱۸ افتتاح میشود.
برگزاری جشنواره ملی پانتومیم ایران در استان زنجان
به گفته روابط عمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، فاطمه کرباسی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان درباره برگزاری جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: مجوز برگزاری جشنواره پانتومیم، در چند سال گذشته، توسط اداره کل هنرهای نمایشی صادر شده اما به مرحله اجرا نرسیده بود که با پیگیری های صورت گرفته و همچنین مساعدت جناب آقای شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، اخیراً مجوز برگزاری جشنواره پانتومیم صادر و مراحل اولیه برای میزبانی از این رویداد مهم هنری آغاز شده است.
به گفته کرباسی، شورای سیاستگذاری جشنواره پانتومیم تشکیل و از چند هنرمند مطرح این عرصه درخواست برنامه عملیاتی و اجرایی شده و هم اکنون شورا در حال بررسی پیشنهادات دریافتی است و طبق برنامه زمان بندی شده، این جشنواره در آبان ماه سال جاری در استان زنجان برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هدف از برگزاری جشنواره بین المللی پانتومیم را تلاش برای گسترش علم پانتومیم، حمایت از هنرمندان پانتومیم در راستای معرفی صحیح و علمی این هنر، تلاش برای تولید آثار فاخر برای حضور در صحنه بین المللی، آموزش و گسترش پانتومیم در ایران با استفاده از ایجاد مرکزی رسمی برای این هنربرشمرد و تاکید کرد: در این زمینه با برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی با صاحبنظران، هنرمندان و دست اندرکاران، افق های مطلوبی برای رشد و گسترش این هنر ترسیم شده و تلاش می کنیم تا استان زنجان به عنوان مرکز و قطب هنر پانتومیم در ایران شناخته و جایگاهش تثبیت شود.
به گفته کرباسی پس از تصویب یکی از طرح های دریافتی برای برگزاری جشنواره پانتومیم مهمترین برنامه ها و رخدادهای مربوط به جشنواره به صورت مشروح اعلام خواهد شد.
توقف تصویربرداری سریال کیانوش عیاری
بودجه باز هم مسالهساز شد
سریال «۸۷ متر» به کارگردانی کیانوش عیاری که قرار بود امسال به پایان تصویربرداری برسد، حدود یک ماه است که تولیدش متوقف مانده است.
تصویربرداری این سریال چندی پیش در خیابان ۱۵ خرداد انجام شد و بعد از آن تقریباً متوقف ماند.
اکنون حدود ۳۶ روز است که این سریال به دلیل مشکلات مالی متوقف مانده است و بازیگران و دیگر عوامل سر صحنه نمیروند.
داستان «۸۷ متر» به اختلاف و درگیری دو خانواده خلیلی و پوردورانی بر سر مالکیت یک منزل، برمیگردد. علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش، خانهای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری میکنند اما روز اسبابکشی متوجه میشوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است.
علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، سعید پیردوست، مرتضی علی آبادی، سونیا سنجری، سلیمه رنگزن، ملیکا نصیری، رضا مسعودی، غزل شجاعی، الهه خادمی، عرفان آصفی، علی طالبلو، مهدی دانایی مقدم، سلمان خطی، نیما نوری زاده و عادله دائم پناه از بازیگران «۸۷ متر» هستند.
عوامل تولید این مجموعه عبارتند از تهیه کننده، نویسنده و کارگردان کیانوش عیاری، مدیر فیلمبرداری داریوش عیاری، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان شبنم عرفی نژاد، گروه کارگردانی رضا مسعودی و مهتاب پیش قدم، مدیر تولید حسن آقاکریمی، منشی صحنه سهیلا کاشفی، فیلمبردار بابک ابرغانی، صدابردار سیامک نیازی، دستیار صدا علیرضا مهابادی، طراح گریم محمد گل افشار و نازنین عرفی نژاد، طراح لباس مهسا حسینی، طراح صحنه سعید رحیمی، عکاس نیما آقاکریمی، گروه فیلمبرداری محمد داوطلب و مصطفی امیدی، گروه صحنه پاشا طباطبایی و احمد مروی زادگان، مدیر تدارکات رضا صادق. مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقهای در سیمافیلم در دست تولید است و برنامهریزی شده سال ۹۸ روانه آنتن شود
آغاز فیلمبرداری «سرزمین آبی» در شمال کشور
به نقل از مشاور رسانهای پروژه، فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرزمین آبی» به کارگردانی علی فخر موسوی و تهیهکنندگی سیدرضا محقق که از چندی پیش وارد مرحله پیش تولید شده بود، در شهر سوادکوه استان مازندران آغاز شد.
فیلمبرداری «سرزمین آبی» که به صورت یکپروژه مشترک میان ایران و کشورهای اروپایی ساخته میشود به طور کامل داخل ایران خواهد بود و مراحل پس از تولید آن از جمله صداگذاری، تصحیح رنگ، ساخت موسیقی و … در کشورهای مختلف اروپایی از جمله ایتالیا، جمهوری چک، اوکراین و … انجام میشود.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «دکتر آرش پیرو، پس از مشکلاتی، تهران را به مقصد روستایی مرزی ترک میکند. دکتر در روستا به کشف پازلهایی از گذشته میپردازد.»
محمدرضا رهبری، منوچهر آذر، بهزاد دورانی، سحر عبداللهی، محمد جهانشاهی، فریبرز علیاکبرپور، آرزو ابیزاده، مریم جنگروی و محمد اعلایی بازیگران «سرزمین آبی» هستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4061/17750/67474
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4061/17750/67475
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4061/17750/67476
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4061/17750/67477
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4061/17750/67478
|
عناوین این صفحه
- اتهام زنندگان به سینمای فرهنگی چهار عذرخواهی بدهکارند
- موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- ازسرگیری پروژه موسیقایی سیامک آقایی
- اخبار
- اخبار