|
بازدید مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه «نیروانا»
فیلمبرداری بخش عمده ای از فیلم سینمایی «نیروانا»، محصول مشترک ایران و بنگلادش به پایان رسید.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی اکشن و ماجراجویانه «نیروانا» به تهیه کنندگی و کارگردانی مرتضی آتش زمزم، به عنوان نخستین پروژه مشترک سینمایی ایران و بنگلادش فیلمبرداری خود در این دو کشور و لوکیشنهای افغانستان را به پایان رساند. فیلمبرداری بخش های ترکیه نیز بزودی انجام خواهد شد. این فیلم مراحل فنی را نیز همزمان سپری می کند.
در آخرین روزهای فیلمبرداری در ایران، علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور سر صحنه ضبط سکانس های لوکیشن فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، ابراز امیدواری کرد تا این فیلم همان طور که از همین الان اخبارش در بنگلادش با اشتیاق مورد استقبال رسانه ها و مردم قرار گرفته، در ایران نیز اکران عمومی موفقی را تجربه کند تا بستر خوبی برای تولید دیگر محصولات مشترک در آینده فراهم شود. او یکی از برنامه های اصلی سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی را حمایت از محصولات مشترک دانست.
مرتضی آتش زمزم نیز «نیروانا» را نخستین فیلم محصول مشترک به معنی واقعی کلمه دانست و افزود:« در این پروژه از سرمایه گذاری تا بازیگران و عوامل تولید همگی به صورت مشترک از ایران و بنگلادش بودند، حال آنکه عموماً محصول مشترک در سینمای ایران چنین تعریف شده که با بودجه از کشور ما در خارج از کشور فیلم تولید شود ولی ما در نیروانا تلاش کردیم یک محصول سینمایی مشترک واقعی را ارائه دهیم».
بازیگران بنگلادشی، ایرانی و لبنانی در این فیلم بازی دارند و برای بخش ترکیه بازیگران جدیدی به این پروژه خواهند پیوست.
آنانتا جلیل، برشا خدیجه، شومون فاروق از بنگلادش و مجدی مشموشی از لبنان بازیگران شناخته شده خارجی کار هستند و امیر حسین صدیق، کاوه خداشناس، بهرادخرازی،حسن اکلیلی، مریم نقیب ،مرتضی خانجانی، شیما جوهرى و مهدی حمید، ماریا نوروزى ، زهرا کریمیان و با حضور محمدرضا هدایتی و محمد فیلی نیز ترکیب هنرمندان ایرانی فیلم را تشکیل می دهند.
در خلاصه قصه فیلم آمده: یک مأمور پلیس بنگلادش برای نجات جان تعدادی از هموطنانش که در دست یک باند انتقال مواد مخدر از افغانستان به ترکیه و اروپا گرفتار آمده اند، به دو کشور مذکور و ایران سفر می کند تا بتواند با کمک پلیس اینترپل و پلیس ایران، مأموریت خود را به سرانجام برساند.
دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: مجری طرح: محمد فضیله، نویسندگان: کریم رناسیان، خزر مهرانفر، بازنویسی: سید جلال الدین دری، مدیر فیلمبرداری: بایرام فضلی، فیلمبردار: مرتضی خان محمد، دستیار اول کارگردان: عقیل تقی زاده ، برنامه ریز: کریم رناسیان، تصاویر هوایی: مصطفی علیپور، طراح صحنه و لباس: رضا حاج درویش، مدیر صحنه: حمید رضایی، طراح گریم: محمد رضا قومی، صدابردار: آرش برومند، عکاسان: احمد ریحان ، پوریا نوری، ،منشی صحنه: سوگند بهرامی، تصویربردار پشت صحنه :عرشیا عرب، طراح جلوه های ویژه: محسن روزبهانی و کاووس روزبهانی، طراح بدلکاری: امیر حسین خنجری، هماهنگی تولید: محمود کریمى، رضا سلطانی، مهدی چلمقانی، مدیر تدارکات: علی رضایی، حمل و نقل: حمید پاکنژاد و محسن سلطانی و ناصر انصاری مشاوران پروژه : مومیت الرشید ، ایرج تقی پور، مترجمان فیروز اسعد، عمران، زکریا، قمرالزمان، اقبال حسین، ممتحنه و یاسمن شاهپری کارشناس انتظامی: رحیم رمضانی و مشاور رسانه ای: هادی اعتمادی مجد.
اعتراض معاون گردشگری به گرانی پروازها:
سفر از دسترس خارج شد
پس از واکنش سازمان تعزیرات نسبت به افزایش نرخ بلیت پروازها در مسیرهای پرمسافر، اینبار معاون گردشگری به گرانی سفرهای هوایی اعتراض کرد و گفت که مدل نرخگذاری بلیت هواپیما، مزاحم سیاستهای کلان سفر شده است و آزادسازی نرخ پروازها، سفر را از دسترس عموم خارج کرده است.ولی تیموری به روند افزایشی نرخ پروازها و سیاستهایی که در بخش حمل و نقل هوایی وجود دارد، اشاره کرد و متذکر شد: وقتی قیمتها بالا میرود رقابتپذیری پکیج سفر از بین میرود و سفر و سیاستهایی که برای توزیع و ارزانسازی آن داریم با مشکل مواجه میشود.او درباره تاثیر این جریان بر سفرهای خارجی ایرانیها گفت: حمل و نقل هوایی یکی از شاخصهای مهم سفر است که مستقیم از افزایش نرخ ارز تاثیر میگیرد و اثر زیادی هم روی هزینه سفر دارد. بررسیها و آمارها نشان میدهد بخشی از جمعیتی که هر سال به ترکیه یا کشورهای همسایه سفر میکرد، با وجود نرخ ارز، سفر خارجی را حذف نکرده بلکه شیوهی آن را از هوایی به زمینی تغییر داده است. یا مثلا شهرهای نزدیکتر همچون «وان» جایگزین شهرهای دورتری چون «استانبول» شده است. کافی است یک تعطیلی پیش آید، مرزهای خاکی منتهی به ترکیه مملو از مسافران ایرانی میشود. این اتفاقی بود که در تعطیلات نوروز و عید فطر شاهد بودیم.
وی درباره اثر افزایش نرخ بلیت هواپیما در سفرهای داخلی یادآور شد: ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توزیع سفر در استانهای کم برخوردار است، اما وقتی نرخ بلیت هواپیما بدون سیاست افزایش پیدا میکند، طبیعتا مردم هم ترجیح میدهند به نقاط نزدیکتر و در دسترس سفر کنند. در واقع نرخگذاری سفرهای هوایی، مزاحم سیاستهای سفر شده است.
ما میگوییم سفر ارزان سفر شود،
بلیت هواپیما گران میشود
معاون گردشگری گفت: در تمام کشورها چند شاخص در سفر و هزینه آن اثر میگذارد که یکی از آنها حمل و نقل است، وقتی ما به عنوان متولی سفر و گردشگری اختیاراتی در این بخش نداریم، نمیتوانیم اقدام موثری انجام دهیم. درحالیکه تیر کمان انتقادها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به خاطر گرانی سفر، نشانه گرفته است. سازمان و یا شرکتهای هواپیمایی هرگز از ما درباره قیمتها یا حتی تعیین مقصد برای برقراری پرواز، نظر مشورتی دریافت نمیکنند. مثلا سیاست ما این است که مقصدی مثل غرب کشور در دسترس قرار گیرد و یا سفر به نقطهای تعدیل شود، اما هنگام تعریف خط پروازی، دقیقا برعکس سیاستهای ما عمل میشود. در واقع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یکی از اصلیترین فرایندهای سیاستگذاری و برنامهریزی سفر، حضور و نقشی ندارد، برای همین اتفاق تعطیلات نوروز رخ میدهد؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام میکند سفر باید ارزان شود و همه بخشهای خدماتی نرخها را تغییر ندهند، اما همان موقع قیمت بلیت پروازها چون در پیک سفر قرار گرفته، با توجیه آزادسازی، به اوج میرسد.
تیموری افزود: در گذشته به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیتهای متشکل از سازمان هواپیمایی، وزارت امور خارجه و سازمان ما، با هدف تبادلات گردشگری و تعیین مقصدهای هوایی، تشکل شده بود که دو سه جلسه تشکیل شد و بعد بیسرانجام باقی ماند. این کمیته برای مقاصد خارجی بود، نیاز داریم بار دیگر فعال شود و کمیتهای مشابه برای تعیین مقاصد هوایی داخلی نیز شکل گیرد.
او درباره اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای متعادل شدن هزینههای سفرهای هوایی میتواند انجام دهد، اظهار کرد: ما در جلسههای ستاد هماهنگی خدمات سفر براساس گزارشهای دریافتی از مناطق جنوبی کشور مبنی بر افزایش بدون نظام قیمت پروازها، به سازمان هواپیمایی معترض شدیم که قرار شد نماینده تعزیرات در جزایر و برخی شهرهای جنوبی مستقر و موضوع را رسیدگی کند. سیاستگذاری و برنامهریزی حمل و نقل در سیاستهای وزارت راه و شهرسازی تعریف شده و اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از این وارد موضوع شود، دخالت محسوب میشود در نتیجه اعتراضهای ما هم بیشتر حالت توصیه و هشدار دارد.
قدرتی برای مقابله با گرانفروشی پروازها نداریم
معاون گردشگری تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این قدرت را ندارد که مانع برخی گرانفروشیها و افزایش نرخها در سفرهای هوایی شود. این خلاء قانونی است؛ چرا که قیمت پرواز در سفر و گردشگری تاثیر مستقیم دارد اما متولی سفر هیچ نقشی در برنامهریزی آن ندارد.وی گفت: آزادسازی که به اصطلاح در نرخگذاری پروازها اتفاق افتاده متاسفانه باعث شده است سفر به وقت نیاز از دسترس عموم مردم خارج شود.
تیموری با این باور که شاید مسائل پیش آمده در نرخ پروازها ناشی از تعداد محدود هواپیما باشد، اظهار کرد: آزادسازی نرخ تابعی از عرضه و تقاضا است، وقتی این دو شاخص با یکدیگر همخوانی ندارد نمیتوان از آزادسازی صحبت کرد. شاید برای همین هم بلیت یک مسیر که ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد در زمان عرضه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد.
این مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چارترها که محل مناقشه است و درباره حذف آن همواره اظهارات نظرهای متفاوتی مطرح میشود، گفت: تعریف چارتر با اهداف گردشگری است. این قانون رایج دنیا است، پس چگونه است که سازمان هواپیمایی، چارترها را بدون نظر مشورتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامهریزی و مدیریت میکند و هر از گاهی هم اعلام میکند پرواز چارتری نداریم اما از آن طرف و در عمل میبینیم که این پروازها انجام میشود. اگر پرواز چارتری مزاحمت ایجاد میکند، یا کلا آن را برقرار نکنند یا مدیریت و برنامهریزی آن با مشورت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.
سخنگوی سازمان تعزیرات، در روزهای گذشته با اعلام اعتراض نسبت به سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفته بود: «هرچه مصاحبه میکنیم و فریاد میزنیم راه به جایی نمیبریم و شرکتهای هواپیمایی آزادسازی را با رهاسازی اشتباه گرفته اند و برای چندمین بار میگویم وضع قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط پرمصرف رها شده است و هیچ نظارتی نمیشود. این ظلم به مردم است و در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما از تهران به مشهد حداکثر ۳۵۰ هزار تومان است چرا برخی روزها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد. »
با این وجود سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی این اظهارات را کذب خوانده و در واکنش به آن اعلام شد: «به هیچ عنوان فروش بلیت هواپیما رهاسازی نشده و شرکتهای هواپیمایی سقف و کف قیمتی را رعایت میکنند. به هیچ عنوان در بلیتهای «اکونومی» چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیتهای «بیزینس کلاس» است که بلیتهای بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست. »
انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی که افزایش نرخ سفرهای هوایی را ناشی از مشکل تامین ارز دانسته اوایل تیرماه دامنه جدید نرخ پروازها را اعلام کرده که در برخی مسیرها تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. با این حال سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده این قیمتها در برخی مسیرها بیشتر از سقف تعیین شده و گاه تا ۶ برابر افزایش بوده است
تحول نیروی هوایی با شروع عملیات «رمضان»
به گفته پایگاه اطلاع رسانی شهید ستاری، تابستان ۱۳۶۱، گرماگرم تلاش فرزندان از خاک کشور و نیروهای کشورمان عملیات گرم عملیات گوناگون علیه دشمن بود. این سال را میتوان دورهای ماندگار در تاریخ و سرنوشتساز برای کشورمان یاد کرد.
عملیات رمضان در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت امام علی (ع) شامگاه ۲۳ تیر ۱۳۶۱ با رمز «یا صاحب الزمان ادرکنی» در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره آغاز شد. در این حمله ۱۰ تیپ از سپاه و دو لشکر از نیروی زمینی ارتش حضور داشتند که تحت امر ۴ قرارگاه عملیاتی کار میکردند.
عمده عملیات نامی کشور در نیمه دوم سال انجام میشد. چراکه شرایط آب و هوا برای تأمین نیرو در این موقع از سال برای جابجاییهای عظیم و انتقال تجهیزات و مواد غذایی مناسب بود. اما عملیات رمضان، در کوران دیگر عملیاتها و در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه، در نیمه نخست سال آغاز شد.
در عملیات رمضان عراق استفاده از تجهیزات شیمیایی را به صورت گسترده افزایش داده از ادوات زرهی تازهای مانند تانکهای تی ۷۲ برخوردار بود. دشمن که دست خود را در بهرهمندی از تازهترین امکانات نظامی شرقی و غربی توانمندتر از هر زمان دیگری میدید، وارد فاز حمله به شهرها شده و نخستین شعلههای آتش ناجوانمردانه به سوی شهرهای کشورمان را در همین روزها و با بمباران شهرهای نزدیک و مرزی، همچون اندیمشک، اهواز و آبادان و دزفول کلید زد. با این کار و با استفاده از موشکهای زمین به زمین، تلاش میکرد فشار را بر کشورمان افزایش دهد.
«رمضان» و توشهای از تجربه
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز که در کوران عملیات گوناگون ی چون، فتحالمبین، آزادسازی خرمشهر، قهرمانانه ایستاده بود در عملیات رمضان نیز نقش آفرین شد. این عملیات که شامگاه ۲۳ تیرماه سال ۱۳۶۱ آغاز شد، اگرچه به اهداف خود به طور کامل دست نیافت اما دست یافته ها و تجربههای گرانبهایی به یادگار گذاشت.
یکی از نقاط عطف این عملیات که نیروی هوایی در ان نقش داشت، اقدام قهرمانانه «شهید عباس دوران» است. شهید سرلشکر خلبان عباس دوران در سیام تیرماه ۱۳۶۱ در حین بازگشت ازعملیات بمباران پالایشگاه «الدوره» در ضلع جنوبی بغداد مورد حمله شدید پدافند هوایی و زمینی دشمن قرار گرفت و زمانی که دید هواپیما در حال سقوط است، تصمیم گرفت تا آنجا که می تواند حداکثر ضربه را به دشمن بزند و طی یک عملیات استشهادی از کمک خلبان خواست تا هواپیما را ترک کند و خود با هدایت هواپیما به سمت هتل محل برگزاری «اجلاس سران غیر متعهدها» به استقبال شهادت رفت.
نگاهی به کارنامه نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس
با توجه به از دست رفتن رادار دهلران که اوایل جنگ توسط دشمن مورد اصابت قرار گرفته بود، رادار موبایلی در ارتفاعات مشرعات نصب شد و بخشی از نیازهای نیروی هوایی در اشراف بر منطقه، پدافند هوایی و جنگندههای شکاری را برای پوشش راداری منطقه تأمین کرد. انتظارها از نیروی هوایی باید به نحوی برآورده میشد و با آزادسازی خرمشهر، حمل مجروحین از فرودگاهها پشتیبانیهای نیرورسانی جزو کارهایی بود که از نیروی هوایی انتظار میرفت. به ویژه در عملیات رمضان و فتحالمبین، حجم سنگین مجروحان و نیاز مبرم به انتقال و جابجایی نیرو و مهمات، تلاش نیروی هوایی شدت و فزونی یافته بود و به صورت شبانه روزی در کنار دیگر نیروها، برای دفاع از آسمان کشور و کم رسانی کمر همت بسته بود.
راهاندازی رادار بر فراز سد دز یکی از اثرگذارترین اقدامات نیروی هوای برای شناسایی آسمان منطقه و گامی اثرگذار در پوشش هوایی بود. شهید منصور ستاری که از نقطه آغاز تا به سرانجام رسیدن و عملیاتی شدن این رادار، حضوری اثرگذار در منطقه داشت، به دلایل متعددی این موضوع را با تأکید فراوان پیگیری میکرد. مهمترین لازمه نصب و راهاندازی این رادار از نگاه شهید ستاری، پوشش مناسب برای جنگندههای کشورمان بود که ازپایگاه هوایی دزفول برمیخاستند و از آسمان کشورمان دفاع میکردند.
حساسیت بالای منطقه و مجاورت آن با خاک دشمن موجب میشد هر لحظه این احتمال برود که حملهای هوایی صورت بگیرد، بنابراین یکی از مناطق مهم و راهبردی در دوران مقدس به حساب میآمد. رادار مشرعات و رادار دزفول در عملیات رمضان توانست اشراف مناسبی از آسمان منطقه بدهد و علیرغم مشکلات موجود، به دفاع هوایی کشور بیاید. این رادار جزو رادارهایی بود که با تأکید و پیگیریهای افرادی چون شهید ستاری به مرحله عملیاتی رسید.
«رمضان» سرآغاز طرحهای خلاقانه ستاری در دفاع هوایی
نیروی هوایی در جریان عملیات رمضان، کار دفاع هوایی، پوشش راداری منطقه، انتقال و جابجایی مجروحان و نیرورسانی را به نحو مطلوب انجام داد. با توجه به شرایط ویژه جنگ شامل توانمندی بیشتر قوای دشمن و افزایش محدودیتهای یکجانبه و ناجوانمردانه بر کشورمان، باز هم ابتکار بزرگمردانی چون شهید ستاری به یاری کشور آمد. اگرچه برای استفاده از جنگ افزارها، چینش نیروها و پیاده سازی راهبردها استانداردها و حدود مشخصی وجود دارد، اما نگاه شهید ستاری فراتر از این استانداردها را دنبال میکرد و نتیجه آن، شگفتی آفرینی علیرغم همه محدودیتهایی بود که به اتکای آن دشمنان، کشورمان را در مدتی کوتاه شکست خورده میدیدند، اما خیال باطلشان با افق بلند نگاه فرماندهانی چون ستاری راه به جایی نبرد و ناکام ماند.
زمان هرچه بیشتر میگذشت، تحریمهای ظالمانه از یک سو، محدودیت قطعات و مشکلات بازسازی تجهیزات در نیروی هوایی فشار را بر رزمندگان بیشتر میکرد. از سوی دیگر نیز تلاش غرب برای حمایت از رژیم بعث با در اختیار قرار دادن تجهیزات و امکانات فزونی مییافت.
بازسازی نیروی هوایی عراق به کمک تجهیزاتی که از غرب و نیز اتحاد جماهیر شوروی دریافت کرده بود به طور مثال، آموزشهای فرانسویها به خلبانان برای راهبری میراژهای فرانسوی که در اختیار رژیم بعث قرار داده بودند، در کنار محدودیتها علیه کشورمان همگی دست به دست هم داده بود تا دشمن برای افزایش حملات خود با اتکای به دیگر دشمنان ایران از نظر تجهیزاتی و امکاناتی فربه شود.
یکی از طرحهای خلاقانه شهید ستاری مبنی بر سبکسازی و چابکسازی نیروی هوایی برای توانمندی ایستادگی و مقابله مؤثر با جنگافزارهای دشمن که روزبهروز پیشرفتهتر میشد، در عملیات رمضان اجرایی و بخشهایی از ان عملیاتی شد. تجربه شهید ستاری و همراهان او در تحقق چابکسازی تجهیزات و ادوات نیروی هوایی مقدمه و رهتوشهای شد که در ادامه در عملیات غرورآفرین والفجر۸ به بلوغ و تکامل رسید.
شهید ستاری جزو افسرانی بود که بورسیه خارج از کشور بودند و حالا به میهن بازگشته بود تا توانمندیها و آموختههایش را به خدمت کشورش در بیاورد. وی در طول این دوران دفاع مقدس، این هدف را به خوبی عملی کرد و به دنبال گشودن درهای بسته بود. او میکوشید با تکیه به نوآوریها و انگیزه بالا، راه را برای دفاع از خاک و آسمان کشور هموار میساخت. تحولهایی که در اوج محدودیتها، بتواند پاسخگوی نیاز پدافندی و عملیاتی نیروی هوایی باشد.
قناعت؛ توشه عملیات «رمضان»
شهید ستاری، با عبور از نگرش چارچوبی در عملیات رمضان، و به دنبال آن در عملیاتهای بعدی اثبات کرد جزو سردمداران نگاه نوآورانه است و میداند در محدودیتها بیشتر میتوان خلاقیت آفرید. یکی از اقداماتی که شهید ستاری در سبکسازی و چابسازیها بر آن تأکید داشت، حفظ تجهیزات و ابزارهایی بود که جدا میشد و مورد استفاده قرار نمیگرفت. او از آغازین عملیاتهای کشورمان از جمله عملیات رمضان بر حفظ این تجهیزات تأکید داشت و معتقد بود این قطعات و ابزارها که ممکن است در فرآیند جداسازی و کوران جنگ به دست فراموشی سپرده شود، روزی به کار خواهند آمد. این نگاه که از فرهنگ «قناعت» و خودکفایی ریشه میگرفت، سالهای بعد و در شرایطی که برای تأمین کوچکترین قطعات جنگافزارها دچار مشکل بود، به یاری کشورمان آمد. شهید ستاری در احداث سایتهای راداری و موشکی بر این قناعت تأکید داشت و به دیگر همراهان نیز این موضوع مهم را یادآور میشد. این نوع نگاه به ویژه در پروژه اوج که به موجب آن کشور گام مهمی در خودکفایی برای تولید هواپیما پیمود به خوبی کارآمدی خود را نمایان ساخت.»
یادآور می شود امیرسرلشگر منصور ستاری در ۱۵ دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد
نقاشی شاخه زیتون روی بمب اتم
ایلیا ارنبورگ، نویسنده و روزنامهنگار مشهور اهل شوروی بود که در سال ۱۹۶۷ درگذشت. او در هنگامه جنگ جهانی اول به عنوان خبرنگار به روزنامه «استوک اکس چینچ نیوز» در سنپترزبورگ پیوست و با شروع انقلاب کبیر روسیه عضو حزب کمونیست شد. ارنبورگ همچنین سابقه حضور در جنگ داخلی اسپانیا را نیز دارد. او در این جنگ خبرنگار روزنامه ایزوستیا بود. او در سال ۱۹۴۰ به روسیه بازگشت و بعد برای سفری به آمریکا رفت.
یادداشتهای او در این سفر با عنوان بازگشت از آمریکا ابتدا در روزنامههای شوروی و فرانسه منتشر شد و بعدها نیز در قالب کتاب در دسترس مخاطبان قرار گفت. این کتاب در ایران با عنوان «بازگشت از اتازونی» به ترجمه م. بابک نخستین بار در سال ۱۳۲۶ از ۱۹ مهر الی ۳۰ آبان در جراید کثیرالانتشار تهران منتشر شد. بعدها این مجموعه یادداشتها توسط نشر باهم در قالب کتاب منتشر شد و در سال ۱۳۳۷ سومین چاپ آن نیز در دسترس مخاطبان فارسی زبان قرار گرفت.
کتاب حاوی ۳۲ یادداشت است. ارنبورگ در این یادداشتها تصاویر فوق العاده حیرت انگیزی از واقعیت دموکراسی در آمریکای دوران تئودور روزولت و پس از آن را به دست میدهد. روایت او یک روایت صادقانه است، چرا که هم خوبیها را دیده و هم پلیدیها را و البته در چشم او پلیدیهای آمریکا و سیاست آمریکایی بیشتر از خوبیهایش هستند.
مترجم در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «بازگشت از اتازونی که اینک چاپ سوم آن در دسترس خوانندگان ایرانی قرار میگیرد، به سال ۱۳۲۶ از ۱۹ مهر تا ۳۰ آبان در جراید کثیرالانتشار صبح پایتخت منتشر شد و چاپ دوم آن در روز دهم آذر همان سال بیرون آمد. خواننده ایرانی این کتاب در آن سال اطلاعات بسیار ناقصی درباره دموکراسی دلار و مظاهر تمدن آمریکایی در اختیار داشت و این اطلاعات فقط از مجرای فیلمهای هالیوود و یا از طریق مجلات احمقانه و جراید مدام آمریکا به دست وی میرسید. افسانههای فراوانی درباره بینظیری و بشردوستی و دمکرات منشی آمریکا از سالهای پیش در ایران وجود داشت و وحشیگریهای یانکیها در دوره اقامت متفقین در ایران و خرابکاریها و اخلالگریهای مستشاران مالی آمریکا هنوز چندان تأثیری در پوچ ساختن این افسانهها نبخشیده بود…»
در این کتاب تابلوهایی که از تمایزات نژادی و فقر و مسکنت وحشت آور کارگران سیاه پوست مزارع ترسیم شده، حقایق تلخ مربوط به سیاه کشی و مقررات وحشیانه قانونی که تا سالها در جنوب آمریکا حکمفرمایی میکرد، برای خوانندگان ایرانی غیرقابل تصور بود. اما با این کتاب ماسک بابانوئل از چهره عموسام به کلی برگرفته شده و مردم کشور ما نیز مانند کلیه ملل جهان، قیافه واقعی آمریکا را به صورت ماک آرتور (ژنرال آمریکایی که در سال ۱۹۴۲ در شکست فیلیپین مشهور شد و در سال ۱۹۴۵ ژاپن را در اقیانوس آرام مغلوب کرد و از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۱ میلادی فرمانده نیروی سازمان ملل متحد در جنگ کره بود) آیزنهاور (ژنرال ارتش آمریکا و همچنین سی و چهارمین رئیس جمهور این کشور) و در چهره هری ترومن (سی و سومین رئیس جمهور آمریکا که برنامه اصل چهارم او در تاریخ مشهور است) و آچسون (وزیر خارجه در دولت ترومن) به خوبی تشخیص میدهند.
تاریخ فراموش نمیکند که ترومن در برنامه اصل چهارم کمکهایی را برای کشورهای فقیر در نظر گرفته بود و در سخنرانیهای خود از وظیفه اخلاقی کشورهای غنی برای کمک به کشورهای فقیر صحبت میکرد، اما هدف اصلی او از کمک به کشورها در اصل چهار، جلوگیری از گرایش مردم این کشورها به کمونیسم بود. با وجود ادعاهای کمک این ترومن بود که دستور به بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی داد و نیروهای آمریکا در جنگ کره نیز از بمبهای ناپالم استفاده میکردند. ترومن همچنین از حامیان اصلی تأسیس رژیم صهیونیستی بود.
بخشهایی از یادداشت بیست و هشتم این کتاب با عنوان «آمریکا پس از روزولت» را در ادامه میخوانید. به نظر میرسد اشکالاتی که ارنبورگ در این یادداشت و حتی دیگر یادداشتها درباره طبقه متوسط آمریکا مطرح میکند تاکنون نیز ادامه پیدا کرده باشند.
«موقعیکه اعتصابات عظیم، اعتصاب معدنچیها و اعتصاب کارگران راه آهن آمریکا را فرا گرفته بود من در آنجا بودم. مرتجعان، کشاورزان را بر ضد کارگران تحریک میکردند. حق اعتصاب که در سال ۱۹۳۲ به رسمیت شناخته شده بود، در سال ۱۹۴۶ از طرفت مرتجعان وحشت زده منع شده است. پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات اخیر فتح ارتجاع را جنبه قانونی میبخشد. در عین حال من فکر نمیکنم که نیروهای اهریمنی به فتح نهایی موفق شوند.
راست است که طبقه متوسط آمریکا رشد سیاسی ندارد. وقتی که رهبران دولتی وی را از جاده منحرف ساختهاند، او متوجه قضیه نشده است. او به سادگی تصور میکند که مرتجعان روش روزولت را دنبال میکنند. اروپا را نمیشناسد. در نظر وی دنیا به دو اقیانوس ختم میشود.آمریکایی طبقه متوسط ساده است. او خود را هواخواه دموکراسی، صلحجوترین و فهمیده ترین فرد، بهترین مسیحی و فرد اخلاقی تصور میکند. گمان میکند که بمب اتمی در دست وی چیزی جز شاخه زیتون نیست. در عین حال دارای قلب و روح است. با این وصف خود تربیت نشده و بوسیله معتقدات نژادی مسموم شده است. پیرو مذهب دلار است اگرچه رهبان گوساله زر را شکسته است.آمریکایی متوسط الحال ممکن است کمی پرمدعا باشد ولی او نه احمق است نه بدجنس. جنگ نمیخواهد. مملکت مخصوصاً اگر با اروپای ویران شده مقایسه شود، ثروتمند است. کارخانههای دترویت حداکثر محصول را بیرون میدهند و به ارضای همه سفارشها موفق نمیشوند. مردم برای خرید یخچال، بادبزن و دستگاههای رادیو از پیش نامنویسی میکنند.آمریکا ماهیت جنگ را نشناخته است. اشکالاتی که در اروپا بسیار کوچک به نظر میرسد، در آمریکا به صورت محرومیتهای بزرگ جلوه میکند؛ کره کم است، باید به گوشت مرغ قناعت کرد… تخم مرغ پیدا نمیشود و برای خریدن جوراب نایلون باید نوبت گرفت...آمریکاییها تبدیل ناگهانی ثروت به فقر را خوب میشناسند و غصه آن را نمیخورند، کم کم به قضا و قدر عادت کردهاند… هرچه پیش آید خوش آید.پس از مرگ روزولت آمریکایی حس کرد که نابود میشود. سیاستمداران کوچک از گوشه و کنار سر بلند کردند. روزنامهها شروع به سخن گفتن از جنگ جهانی سوم کردند. همه این چیزها باعث ناراحتی آمریکایی متوسط الحال است. در اثر این ناخرسندی از بی عرضگی دموکراتها به جمهوری خواهان رأی داد. گو اینکه اینها را هم به شباهت با اولیها متهم میکرد. تکرار میکنم او در سیاست صغیر است و حس انتخاب ندارد…»
نقش تعیین کننده طراحان مد در ترویج پوشش اسلامی
طی روزهای اخیر شاهد برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی اسلامی در اراک بودیم، حوزهای که هم با اشتغال و تولید و هم با فرهنگ جامعه سر و کار دارد و به ویژه در حوزه فرهنگی نقش مهمی را ایفا میکند.
در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون ساماندهی مد و لباس سال ۸۵ به تصویب مجلس رسید. در بند اول این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شده با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تبادل فرهنگی ملل مسلمان، موزه، نمایشگاه و جشنوارههای ملی، منطقهای و بینالمللی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی - اسلامی برگزار کند.
در راستای اجرای این قانون از آن سال تاکنون شاهد برگزاری نمایشگاههای فصلی و ملی با محوریت ایرانی - اسلامی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانها بوده ایم. این نمایشگاهها در روزگاری که واردات پوشاک خارجی بسیار افزایش یافته است فرصت مناسبی برای معرفی محصولات طراحان لباس ایرانی است تا بتوانند با برندها و این تولیدات خارجی رقابت کنند.
خوشبختانه در سالهای اخیر استفاده از طرحها و رنگهای متنوع در پوشاک زنانه در این نمایشگاهها بسیار مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفته، مد نقش تعیین کننده ای در انتخاب پوشاک دختران و بانوان دارد وجود این طرحها میتواند تغییری در مد کشور ایجاد کند و به سلیقه افراد سمت و سو دهد و عفاف و حجاب بانوان در عین حال با خوش پوشی پوشاک ایرانی - اسلامی در هم آمیزد.
حضور طراحان لباس و تحصیل کردههای رشته طراحی دوخت و همچنین مانتوها و لباسهای متنوع زنانه در جشنوارهها حاکی از رشد و تجربه کاری آنها در طراحی و تولید لباسهای ایرانی - اسلامی دارد. اما در این عرصه به نظر میرسد که جای کار بسیار وجود دارد تا طراحان لباس ایرانی اسلامی بتوانند تولیدات ارزشمند و مورد استقبال را در حوزه پوشش ایرانی اسلامی که مؤلفه مهم آن عفاف و حجاب است، ارائه دهند.در این رابطه یکی از طراحان دوخت استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره مد و لباس امکانی را برای معرفی نمونه کارهای طراحان مد فراهم آورده است. هرسال خودم و هنرجویانم در جشنواره مد و لباس شرکت میکنیم و از طرحهای مختلف ارائه شده الگو میگیریم و زمینه ارتقای تولیدات ما فراهم میشود.
محرم خانی گفت: در روند کاری خود لباسهای قدیمی بومی را احیا کردیم که در خطه و استان ما چنین پوشاکی همراه با رودوزی بوده است. یکی از طراحان همکار، لباسهایی با تجلی معماری بازار تاریخی اراک و رودوزی سنتی دوخته است که استقبال بازدید کنندگان را در نمایشگاه مد و لباس به دنبال داشت. این لباس هویت تاریخی پوشش اراکی را نشان میدهد که همچون سایر نقاط دیگر باید به مردم و حتی دنیا شناسانده شود.
اگر بتوانیم در حوزه طراحی لباس حرفی برای گفتن داشته باشیم و جامعه را به مد و لباس ایرانی - اسلامی جذب کنیم میتوان در راه ترویج این فرهنگ کار مؤثری انجام داد وی گفت: اگر بتوانیم در حوزه طراحی لباس حرفی برای گفتن داشته باشیم و جامعه را به مد و لباس ایرانی - اسلامی جذب کنیم میتوان در راه ترویج این فرهنگ کار مؤثری انجام داد.
این طراح دوخت عنوان کرد: طراحی لباسهای کشورهای دیگر مناسب فرهنگ ما نیست و این گفته را بسیاری از مخاطبان و مشتریان و بازدید کنندگان نمایشگاههای مد و لباس نیز مطرح میکنند، بانوان میتوانند از الگوهای معرفی شده در این نوع جشنوارهها الهام بگیرند.
در ادامه یکی دیگر از طراحان لباس استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در دوران دبیرستان و دانشگاه رشته طراحی لباس را گذراندم و نزدیک به ۱۶ سال است که در این رشته فعالیت میکنم. در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که با توجه به علاقهای که به این رشته دارم به مشکلات آن کمتر توجه میکنم.
وی ادامه داد: برای اینکه در عرصه مد و لباس مردم تشویق به خرید لباس با مد ایرانی اسلامی شوند نیاز به حمایت از ما فعالان این حوزه است. برگزاری نمایشگاه به منظور معرفی نمونه کارهای ما یکی از این اقدامات حمایت گرانه است و موفقیت ما در جذب مخاطب نسبت به پوشش ایرانی اسلامی بستگی به این دارد که پس از اتمام نمایشگاه با چه میزان از سفارشهای مشتریان مواجه شویم.
معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای حمایت از فعالان عرصه مد و لباس، ششمین جشنواره مد و لباس ایرانی-اسلامی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد که هدف از برگزاری این جشنوارههای مد و لباس، ارائه آثار برای مشتریان و همچنین فعالین این حوزه برای الگوگیری است و میتوان بیش از پیش این نمایشگاهها را به سمت عرضه آثار متناسب با لباس ایرانی اسلامی هدایت کرد.
به آثار برگزیده ملی مد و لباس کد شیما (شماره ثبت یک اثر در ستاد ساماندهی مد و لباس کشور) اختصاص پیدا میکند که میتواند بستری برای تولید طرحهای لباس ارزشی و ارائه در نمایشگاهها به منظور ترویج این پوشش باشد افشین حسینی افزود: در واقع طرحها و آثاری که تولیدکنندگان لباس و سرمایه گذاران لباس تمایل به تولید و عرضه آنها دارند و نمونههای هنری مناسب و مورد تأیید از لحاظ زیبایی شناسی و حدود ارزشی از طریق این نمایشگاهها عرضه و بین صاحب اثر و تولید کننده و جامعه ارتباط برقرار میشود که خود زمینهای برای ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی را مهیا میسازد.معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در نمایشگاه اخیر حدود ۲۰۶ اثر از کل کشور دریافت شد و در بخش برگزیده این نمایشگاه حدود ۸۰ اثر در پوشاک مانتو، چادر اجتماع، مانتو مجلسی، لباس مدارس، لباس مشاغل به نمایش درآمد و از آثار برگزیده در مراسم اختتامیه تقدیر به عمل آمد.وی عنوان کرد: به آثار برگزیده نمایشگاههای مد و لباس به دلیل داوری ملی کد شیما (شماره ثبت یک اثر در ستاد ساماندهی مد و لباس کشور) اختصاص پیدا میکند که این مساله نیز میتواند بستری را برای تولید طرحهای لباس ارزشی و ارائه در نمایشگاهها به منظور ترویج این پوشش فراهم کند.صنعت مد در کشور ما از پتانسیل قوی برخوردار است که با وجود نیروی انسانی تحصیل کرده که همان طراحان مد و لباس کشور هستند و با معرفی طراحیهای مناسب آنها در نمایشگاههای مد و لباس ایرانی - اسلامی میتوان در زمینه تولید پوشاک ایرانی به خودکفایی دست پیدا کرد و در سطح منطقه و بین الملل مطرح شد و از لحاظ فرهنگی نیز پوشش متناسب با فرهنگ کشور را ترویج داد
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4083/17918/69331
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4083/17918/69332
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4083/17918/69333
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4083/17918/69334
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4083/17918/69335
|
عناوین این صفحه
- بازدید مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه «نیروانا»
- سفر از دسترس خارج شد
- تحول نیروی هوایی با شروع عملیات «رمضان»
- نقاشی شاخه زیتون روی بمب اتم
- نقش تعیین کننده طراحان مد در ترویج پوشش اسلامی