|
در اولین قسمت از سلسله نشستهای «فیلمنامه فیلم» عنوان شد:
موضوعیت آسیبهای اجتماعی در «رگ خواب»
اولین قسمت از سلسله نشستهای «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری، با موضوع نقد و بررسی فیلم سینمایی «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی معصومه بیات و بازی لیلا حاتمی، کورش تهامی، الهام کردا و لیلا موسوی 30 تیرماه (یکشنبه) در سالن اوستا حوزه هنری برگزار و همزمان با اکران فیلم، سید محمدحسینی، مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری به نقد و بررسی این فیلمنامه پرداخت.
به گزارش امتیاز، در این مراسم سید محمدحسینی، مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری ضمن اشاره به محتوای ژانر اجتماعی فیلمهای سینمایی گفت: غالبا فیلمهایی که با ژانر اجتماعی ساخته میشود به دنبال بیان کردن معضلات و آسیبهای اجتماعی رایج در جامعه است. دیدگاه اینگونه فیلمهای آسیب شناسی و پاتولوژی موضوعات است. «رگ خواب» برخلاف فیلمهای دیگر، از چارچوب صرفا نمایش فیلم فراتر رفته و نگاهی روان شناسانه به موضوع داشته است. این فیلمنامه از نگاه صرفا گریم گانه به متنها و ادبیات رایج در آثار گذشته خودداری کرده و فارغ از توجه کلیشهای به واژه عشق، از نقطه آغاز دوست داشتن تا مرز هوس پیش رفته است و در پی نشان دادن تحقیر معشوق و شخصیت اصلی فیلم در جریان عشق، به دام هوس و عواقب آن اشاره میکند.
وی افزود: حقارت حسی است که در این فیلم به درستی به تصویر کشیده میشود بنابراین رابطه کاملا رمانتیک بین دو نفر به یکباره عوض شده و وجوه دیگری از قصه به نمایش گذاشته میشود . معمولا سینمای ایران به تکرار اینگونه ژانرها نمیپردازد چرا که سینمای ما معمولا به خرده داستانها عادت داشته و از داستانهایی با موضوعات کاملا مشخص و یکپارچه به دور بوده است. «رگ خواب» نمونهای از فیلمهای تک کاراکتری است که تلاش کرده روایت را با تمهیدات متعدد و نریشن کامل کند. در واقع نریشنها خطاب به فردی است که در حین روایت داستان، مخاطب آن کم کم مشخص میشود که از نظر بنده این فضا سازی و نریشنها در فیلم کاملا درست و به جا بوده است.
حسینی ادامه داد: فارغ از لحن کتابی نریشنها، محتوای متن نریشنها کاملا کاربردی بوده و قصه را به خوبی پیش برده است. در جایگاه انتقادی، بنده معتقدم «رگ خواب» در مرحله شخصیت سازی و بیان باورهای عاشقانه یک زن بسیار موفق عمل کرده است با این وجود نمیتوان از نقطه ضعفهای آن نیز غافل ماند. تغییر خواستگاه زن در جامعه نوعی ضعف است که کاراکتر اصلی فیلم به آن دچار شده است. در واقع با وجود تیپ روشن فکری شخصیت اصلی فیلم، زن در مواجه با عشق به بلاهت نوجوانانهای میرسد که به طور کلی قصه را عوض میکند. این جریان باور پذیری فیلم را کاهش داده و درک منطقی آن را برای مخاطب مشکل میکند.
وی خاطرنشان کرد: القای حس روشن فکری در فیلم، در قالب ارکانی مثل آموزش زبان فرانسه به وضوح دیده میشود که همزمان با نمایش آن، فرد تن به هرکاری داده و به بازسازی گذشته نقش مینا میپردازد. نشان دادن ازدواج نا موفق زن، باید تجربهای را برای ادامه زندگی نقش مینا داشته باشد که متاسفانه کارگردان از نشان دادن آن غافل بوده است. در شرایطی که معمولا شکست در یک زندگی مشترک، افراد را محکمتر میکند در حالی که در نقش مینا با فرآیند آسیب اجتماعی و ضربه پذیری زن روبرو میشویم.
مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری تاکید کرد: برخی افراد بر این باورند که مواجهه با عشق امری کودکانه است بنابراین دررویارویی با دیوانگیهای فرد عاشق در فیلم، دیگر شخصیتها باید کودکانه در نظر گرفته شوند در حالی که این فرآیند توجیهی بیش نیست و باید تقویت شود. «رگ خواب» نمایی از عشق فوری و دلداگیهای آنی است و ما مجبور هستیم به شخصیت به عنوان یک تیپ نگاه کنیم در این شرایط باید از داشتههای ذهنی خود برای کمک به نویسنده بهره ببریم.
وی عنوان کرد: انتظار طولانی مینا برای دیدن کامران در لحظهای به مسخره بازی میرسد که این امر جریان قصه را عوض میکند. قصهای که قرا ر است حیاط خلوتی از همه عناصر طبیعت یک خانواده باشد با تلاشهای کارگردان در انتخاب خانهای متناسب با قصه، به جریان بیان درست داستان کمک بسیاری کرده است.
گفتنی است از لحاظ کارگردانی ضعفی در این فیلم وجود ندارد و فضا در امتداد شخصیت پیش رفته است. اما تغییر داستان و آغاز فصل هوس بازی توسط شخصیت مرد قصه، نوعی پاردوکس است در حالی که معمولا شخصیت اغواگر فیلمها، زن بوده است. ما از لحظه شروع احساس سرد تحقیر شدن در سالن سینما، نسبت به موفقیت کارگردان در انتقال مفهوم مطمئن میشویم که با کارگزاری فضای مناسب، دو قصه مجزا را به هم وصل میکند. در این میان مخاطب در خیال رسیدن به عشقی پاک به سر میبرد که به ناگه به هوس بازی مرد و نمایش شخصیت منفوری از آن میرسد. در این قسمت علاوه بر نقاط قوت، ضعفهایی وجود دارد که ریشه در بد بودن مرد داستان و نمایش سیاهی از آن فرد دارد در حالی که بر اساس ادبیات فارسی، عنصر عشق چیزی پیچیده تر از نمایشی است که در این فیلم به چشم میخورد.
حسینی ضمن اشاره به داستانهای تاریخی که از عشق، عناصر پیچیدهتری میسازد، اذعان داشت: قطعا نمایش عشق نیاز به قصهای درونی دارد اما هوس بازی خیلی سریعتر از عشق دست ماجرای اصلی فیلم را رو میکند و منفور بودن شخصیت را بیشتر نشان میدهد. بنابراین دیگر جایی برای قضاوت مخاطب نگذاشته است چرا که نویسنده از قبل قضاوتی یک طرفه داشته است.
وی یادآور شد: حس حقارت تنها عاملی برای ترغیب مخاطب به ادامه داستان است و حتی کنجکاوی هم نقشی در این پیگیری ندارد. حس ترهم به شخصیت فیلم اصلا خوب نیست و در نیمه دوم قصه دچار افت زیادی میشویم ولی به طور کلی بازگشت خوبی در قصه اتفاق میافتد. بنده معتقدم که «رگ خواب» نتیجه اجتماعی فوق العادهای داشته است و در بازگشت فرد به خانواده و پناه گرفتن در آن بسیار جذاب عمل میکند. همچنین به کارکرد ارگانیک این عنصر در فرهنگ ما توجه خوبی شده و درک آن کاملا ملموس است در واقع جای این خصلت به شدت در سینما خالی است. در فراّیند شخصیت اصلی داستان این عنصر، کاشت خوبی داشته که نهایتا با بازگشت به آغوش پدر بیمار، مینا به اوج دلگرمی میرسد. پایان داستان حل معنایی برای مشکلات فردیت شخصیت مینا است هرچند که این اتفاق با تاخیر زیادی رخ داده و برای مخاطب نچسب باشد اما درست و به جا انجام شده است.
مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری اظهار داشت: به لحاظ ساختاری فیلمنامه از اصول کلاسیک فیلمنامه نویسی برخوردار بوده است و باید بپذیریم که موفقیت فیلمنامههای تک کاراکتری کاری دشوار بوده و کارگردانی آن نیز مشکلاتی بیشتری خواهد داشت. «رگ خواب» از کارگردانی جلوتری نسبت به فیلمنامه برخوردار است.
لازم به ذکر است سلسله نشستهای «فیلمنامه فیلم» در تداوم برنامههای «سینماپاتوق» حوزه هنری پیشبینی شده و به همت دفتر تولید متن و روابط عمومی و محافل سینمایی حوزه هنری صورت میگیرد. این برنامه قرار است میزبان دانشجویان، منتقدان وعلاقمندان حوزه سینما باشد تا ضمن نمایش فیلم هفته به نقد و بررسی فیلمنامه اثر بپردازند. شرکت دراین برنامه برای اهالی رسانه و خبرنگاران نیز آزاد است.
دیوارنگاره گام دوم انقلاب رونمایی شد
دیوارنگاره «کلیدواژههای گام دوم انقلاب» دربردارنده ۱۲ سرفصل گام دوم انقلاب اسلامی است که به عنوان یک محصول تولیدی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رونمایی شد.
به گزارش امتیاز، دیوارنگاره «کلیدواژههای گام دوم انقلاب» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شده است. این محصول که شامل ۱۲ کلیدواژه از بیانیه معروف مقام معظم رهبری با عنوان «گام دوم» است، صبح روز یکشنبه ۳۰ تیرماه با حضور سعید اوحدی رییس و جمعی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری رونمایی شد.
سید علیرضا فاطمیانپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری درباره این محصول گفت: پس از بیانیه مقام معظم رهبری با عنوان «گام دوم انقلاب» مجموعه فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر اساس کلیدواژههای این سخنان شامل ۱۲ اصل «جوان»، «عزت ملی»، «اقتصاد»، «سبک زندگی»، «علم»، «پژوهش»، «عدالت»، «خانواده»، «آزادی»، «استقلال»، «اخلاق» و «معنویت» تعریف شد. ما با مشورت جمعی از اندیشمندان تلاش کردیم تا برنامههای سازمان فرهنگی هنری بر اساس تحقق این اهداف طراحی کنیم و تا به امروز برنامههایی را بر همین مبنا پیش بردهایم.
وی افزود: دیوارنگاره «گام دوم انقلاب» نخستین گامی بود که برای تولید محصولات فرهنگی در این راستا برداشتیم. این اثر که به همت سازمان فرهنگی هنری تولید شده است دربردارنده همه سرفصلهای گام دوم انقلاب اسلامی است و به زودی در سطح فرهنگسراها و مراکز فرهنگی توزیع میشود. قرار است پوستری نیز از این محصول تولید شود و به شکل گستردهتری در مراکز فرهنگی هنری توزیع شود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم محصولات بیشتری را در این زمینه تولید کنیم چرا که آشنایی بصری با این کلیدواژهها میتواند به جاری شدن این مفاهیم کمک کند.
وی در پایان گفت: به زودی فراخوانی برای تولید محصول و ایدهپردازی در زمینه «گام دوم انقلاب» منتشر خواهد شد که امیدواریم منجر به تولید آثاری خلاقانه در این زمینه شود.
اخبار
اخباری از رایزنی فرهنگی ایران در عمان
معرفی مرکز عالی فرهنگوعلوم سلطانقابوس
رایزنی فرهنگی ایران در عمان در تازهترین گزارشهای ارسالی خود به معرفی مرکز عالی علوم و فرهنگ سلطان قابوس پرداخته و همچنین یک فراخوان ادبی را نیز پوشش داده است.
مرکز عالی فرهنگ و علوم سلطان قابوس که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاسیس شده، به طور مستقیم زیر نظر دیوان سلطان قابوس (وزارت دربار سلطانی) اداره شده و دبیرکل آن با حکم شخص سلطان قابوس منصوب میشود. در حال حاضر آقای حبیب الریامی دبیرکل این مرکز است.
مرکز عالی فرهنگ و علوم سلطان قابوس از نهادهای مهم فرهنگی و هنری در کشور عمان به شمار میرود که علاوه بر مدیریت ۷۰ باب مسجد جامع سلطان قابوس در سراسر کشور، شماری از انجمنهای فرهنگی، هنری، قرآنی، علمی و موسیقی را مدیریت می کند. از جمله:
· انجمن هنرهای تجسمی عمان
· انجمن موسیقی سنتی عمان
· انجمن هوات العود (طرفداران ساز عود)
· خانه عکاسان عمان
· دانشکده آموزش زبان عربی ویژه غیرعرب زنان (در شهر نزوی)
· جایزه فرهنگی و هنری و ادبی سلطان قابوس
· فصلنامه تمام رنگی «الثقافیه»
· دبیرخانه «هفته انسجام و همگرایی انسانی» (اسبوع الوئام و التقارب الانسانی)
· دبیرخانه برگزاری مسابقات قرآن کریم
· مرکز فرهنگی سلطان قابوس در واشنگتن
· دبیرخانه انتخاب کتاب برتر (جایزه اقرا)
· آموزشگاههای علوم اسلامی
· مسئولیت ۲۵ کتابخانه در سراسر عمان
فراخوان انجمن عمانی نویسندگان و ادبا
انجمن عمانی نویسندگان و ادبا برای انتخاب جایزه ابتکار فرهنگی برای بهترین آثار ادبی سال ۲۰۱۹ میلادی فراخوان داد.
بر اساس این فراخوان این انجمن از مولفان دعوت کرد تا آثار خود را در زمینه داستانهای بلند و کوتاه، شعر، پژوهشهای نقدی و فکری و پژوهشهای اسناد تاریخی که در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کردهاند تا تاریخ ۲۸ آگوست به دبیرخانه جایزه ارایه کنند. انجمن عمانی نویسندگان و ادبا یک انجمن صنفی غیر دولتی است که با هدف حمایت از نویسندگان این کشور تاسیس شده است
برپایی کارگاه تخصصی شعر با حضور حمید شکارسری
انتشارات هزاره ققنوس نخستین دوره کارگاههای تخصصی شعر و زبان شناسی را از نیمه دوم مرداد ۱۳۹۸ با حضور حمیدرضا شکارسری برگزار میکند.با توجه به ظرفیت محدود هر دوره اولویت حضور با کسانی است که زودتر نامنویسی کردهاند. علاقهمندان میتوانند برای اطلاعات بیشتر عدد ۱ را به سامانه پیامکی ۰۲۱۰۰۰۰۳۶۵ ارسال کنند و یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۱۷۸۳۲ تماس بگیرند.انتشارت هزاره ققنوس در تهران، خیابان انقلاب، بین دروازه دولت و فردوسی، خیابان رامسر، پلاک یک، واحد ۵ واقع است
اخبار
معرفی دو طراح برگزیده در بخش مجازی جشنواره «نقش تنپوش»
دبیرخانه هفتمین جشنواره «نقش تنپوش» دو طراح شرکتکننده در این دوره از جشنواره که آثارشان در بخش نمایشگاهی و ارائه در فضای مجازی، بیشترین رأی را به خود اختصاص داده بودند را به عنوان برترین اثر از دید مخاطبان نمایشگاه و پربازدیدترین اثر در فضای مجازی، انتخاب کرد.
این دبیرخانه در جدیدترین اقدام خود با رصد میزان آرای کسب شده آثار در فضای مجازی، تصمیم بر آن گرفت تا دو طراح دیگر را نیز به دلیل کسب حد نصاب آرای اخذ شده از سوی کاربران فضای مجازی، به فهرست برگزیدگان این بخش اضافه کند.در این راستا فرحناز بختیاری با اثر «گل اناری» و طاهره مختارزاده با مجموعه آثار خود، موفق به کسب امتیاز و احراز رتبه برتر در این بخش از هفتمین جشنواره «نقش تنپوش» شدند. همچنین دبیرخانه جشنواره «نقش تنپوش» سامانه رأیگیری در مورد پربازدیدترینهای این رویداد در فضای مجازی را تا روزهای پس از اختتامیه جشنواره مسدود نکرده بود لذا فرحناز بختیاری با اثر مذکور توانست حائز بالاترین آرای اخذ شده در این بخش باشد و از رقیب خود یعنی معصومی بویریمنجی که پیشتر نام او به عنوان برگزیده این جشنواره از دیدگاه کاربران فضای مجازی اعلام شده بود نیز پیشی بگیرد.هفتمین جشنواره «نقش تنپوش» به دبیری الهام زایجانی ۱۶ تیرماه با معرفی برگزیدگان در دو بخش صنعتی و هنری به کار خود پایان داد
آغاز داوری آثار نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی
سامان احمدی، در جلسه ساماندهی و برنامهریزی نخستین جشنواره مد و لباس کُردی اظهار کرد: فراخوان نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی زمستان سال گذشته در بین استانهای مناطق کُردنشین اعلام شد.
وی ادامه داد: این جشنواره در بخشهای رقابتی، نمایشگاه و پژوهش پیشبینی شده است که بخش رقابتی جشنواره شامل طراحی لباس، طراحی دوخت، طراحی پارچه و بخش مد و لباس بود.
معاون امور هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از آغاز کار داوری آثار رسیده به دبیرخانه نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی خبر داد و افزود: مژگان اردلان در بخش طراحی پارچه، پروین مُکری در بخش طراحی لباس، ناهید کریمی، مهشید زندسلیمی و محمدعارف تبرخون در بخش طراحی دوخت آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را داوری میکنند.
احمدی همچنین گفت: ٢٧٠ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که آثار منتخب و برگزیده در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی و از آنها تجلیل میشود.
وی یادآوری کرد: نخستین نمایشگاه مد و لباس کُردی با حضور استانهای آذربایجان غربی، خراسان شمالی، کرمانشاه و کردستان در روزهای ٦ تا ٩ مرداد سال جاری در عمارت خسروآباد و مجتمع فرهنگی و هنری فجر سنندج برگزار خواهد شد
با ابلاغ قانون حمایت از بافت های تاریخی
انگیزه مالکان برای تخریب در بافت های تاریخی از بین رفت
سید هادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر بافت ها و بناهای تاریخی به خبرنگاران درباره قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی و فرهنگی که با درج ابلاغیه آن در روزنامه های رسمی کشور قابلیت اجرایی پیدا کرد گفت: تصویب این قانون مهمترین اقدام برای حمایت از ساکنان بافت های تاریخی است. بزرگترین مشکلی که در بافت های تاریخی داشتیم این بود که مالک تخلف می کرد و با چراغ سبز شهرداری یا هر جای دیگری خانه جدیدی می ساخت که مجوز نداشت. بعد که پیگیری می شد، می گفتند که دیگر ساخته شده است و کاری به کارش نداشتند نهایتاً در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه می داد و تمام می شد. اما در این قانون یک ماده وجود دارد که صراحتاً می گوید هر کسی تخلف کرد باید آن مورد تخلف را قلع و قمع کرد. بنابراین این مصوبه انگیزه تخریب را از بین می برد.
وی در ادامه بیان کرد: قبلاً اگر در نهایت مالک مجوز می گرفت همسایه های او نیز می گفتند که با همین روش می توانند تخریب کنند و ساختمان جدیدی بسازند به همین دلیل بافت ها و یا محله های زیادی نابود می شد اما الان براساس ماده ۱۰ این قانون، هر ساخت و ساز غیرمجازی از بین خواهد رفت.
احمدی گفت: یک ماده از قانون حمایت از ساکنان و مالکان بافت های تاریخی درباره این است که دیگر نمی توانید به خانه ای که دارای ارزش است بگویید که فرسوده شده و به راحتی آن را بی ارزش بدانید. از سوی دیگر تا کنون هیچ از بناهای تاریخی نمی توانستند به عنوان بنای ارزشمند در وثیغه بانک باشند اما اکنون با این قانون امکان آن وجود دارد. بنابراین اگر بانک ها به این قانون عمل نکنند تخلف کرده اند.
احمدی در ادامه بیان کرد: حتی اگر شهرداری ها تنها در بافت های دیگر هزینه می کردند ولی الان براساس ماده ۱۴ موظف می شوند تا بافت های تاریخی را نیز در اولویت هزینه هایشان قرار دهند.
قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی فرهنگی به شرح زیر است.
ماده۱ اصطلاحات بهکاررفته در این قانون دارای معانی مشروح ذیل است:
الف حفاظت: به معنای کلیه فعالیتهای پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزشهای مادی است همچون بناهای تاریخی
ب مرمت: عملیات تخصصی و همهجانبه (کمی و کیفی) است که هدف آن حفظ، بیان و آشکار کردن ارزشهای تاریخی، فرهنگی و زیباییشناختی یک اثر با لحاظ اصالت و یکپارچگی آن است و مراحل گوناگونی اعم از تداوم، تثبیت و استحکامبخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل و پایدار را شامل میشود.
پ احیاء: فرآیندی هدفمند از مجموعه اقدامات را شامل میشود که بهمنظور حفاظت و ارتقای کیفی با حفظ اصالت و یکپارچگی در بافتهای تاریخی فرهنگی انجام میشود.
ت صیانت: به معنای کلیه فعالیتهای پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزشهای معنوی است همچون ارزشهای بناهای معنوی که مربوط به تاریخ و فرهنگ یک کشور باشد.
ث حریم بنا: نواحی اطراف یک اثر فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آن اثر و حمایتهای قانونی بهعنوان لایههای حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) برروی نقشه، مشخص میشود.
ج محدوده بافت: محدوده یک منطقه تاریخی و فرهنگی ثبتشده که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی موجود در آن منطقه و حمایتهای قانونی به عنوان لایههای حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه، مشخص میشود.
چ کاربری متناسب: حفظ و ارتقای هویت و ارزشهای اثر با بهرهگیری از ظرفیتها و مزیتهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی و همچنین اجتماعی اقتصادی آن برای پاسخگویی به نیازهای معاصر وفق ضوابط و مقررات و قوانین ناظر به موضوع.
ح طرح ویژه حفاظت و احیای بافتهای تاریخی فرهنگی: طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دستاندرکاران و ذینفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دستاندرکاران در آن روشن باشد. در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر و روستا با سایر تقسیمات شهری و روستایی، زمینههای توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد نظر قرار میگیرد.
خ حمایت: بسترسازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهرهبرداران و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافتهای تاریخی فرهنگی
د سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
ماده۲ بهمنظور حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی فرهنگی، سازمان مکلف است:
الف با همکاری وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حداکثر ظرف مدت ششماه پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه چهارچوب طرحهای ویژه حفاظت و احیای بافتهای تاریخی فرهنگی (از جمله تعیین حریمها) با رویکرد صیانت از ارزشهای تاریخی فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدودهها با رعایت حقوق مالکانه و در چهارچوب قوانین و مقررات ذیربط اقدام کند.
ب ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون، دستورالعملهای مورد نیاز برای مدیریت بهرهبرداری، نگهداری و پشتیبانی بناها، اماکن و بافتهای تاریخی فرهنگی با اولویت واگذاری فعالیتها به بخش غیردولتی را تهیه و ابلاغ کند.
ماده۳ وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلفند با همکاری سازمان و شهرداریها در مدت پنجسال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه، تصویب و اجرای طرحهای ویژه حفاظت و احیای محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی حسب مورد از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری یا کمیسیونهای ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۲۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن اقدام کنند.
تبصره رعایت حقوق مالکانه مردم و سایر حقوق قانونی و شرعی در اجرای مواد (۲) و (۳) این قانون الزامی است.
ماده۴ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با استفاده از امکانات موجود نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردانهای تجربی در زمینههای حفاظت و احیای بناها و اماکن تاریخی فرهنگی اقدام کند.
تبصره سازمان موظف است سازوکار طراحی و اجرای فعالیتهای مرتبط را به گونهای برنامهریزی، تنظیم و تدوین کند که استفاده از نیروهای موضوع این ماده در اولویت قرار گیرد.
ماده۵ وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش مکلفند با مشارکت سازمان، سرفصل، محتوای دروس و شیوه آموزش رشتههای مرتبط با حفاظت و احیای بناها و بافتهای تاریخی فرهنگی با رویکرد مهارتآموزی در این تخصصها را اصلاح و یا تکمیل کنند.
ماده۶ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه نظام فنی و اجرائی اختصاصی مربوط به بناها و بافتهای تاریخی فرهنگی اقدام کرده و به تصویب هیأت وزیران برساند.
ماده۷ بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند اسناد مالکیت مربوط به بناهای ثبتشده در فهرست آثار ملی را که مالکیت آنها قابل انتقال باشد به عنوان وثیقه أخذ تسهیلات مرمت و احیاء بپذیرند.
ماده۸ در مواردیکه حریم بناها و محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی موضوع این قانون در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع «قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری» مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن قرار داشته باشد، به نسبت سهم مساحت این بناها و بافتها از کل مساحت بافتهای فرسوده، اعتبارات، تسهیلات و امتیازات موضوع قانون مذکور با رعایت ضوابط حفاظت از بافتهای تاریخی فرهنگی به حریم بناها و محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی نیز اختصاص مییابد.
تبصره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانکهای عامل موظف است به نسبت مذکور در این ماده تسهیلات بانکی موضوع ماده (۱۵) «قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری» را به امر احیاء و حفاظت بناها و بافتهای تاریخی فرهنگی اختصاص دهد.
ماده۹ کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مکلفند برنامههای خود در ارتباط با رفع نیازهای موجود در حوزههای خدماتی، تجهیزاتی و نیز زیرساختهای مورد نیاز برای ارتقای کیفیت زندگی در بافتهای تاریخی فرهنگی هر شهر / روستا را ظرف مدت ششماه پس از تصویب شورای برنامهریزی و توسعه استان به مورد اجراء گذارند. اجرای برنامه فوق باید به گونهای باشد که بر اساس بودجه سنواتی حداکثر ظرف مدت دهسال از تصویب این قانون سطح خدمات و تأمین زیرساختهای موردنیاز این محدودهها از سطح میانگین شهر / روستای ذیربط پایینتر نباشد.
تبصره شورای برنامهریزی و توسعه هر استان موظفند به نسبت اعتبارات اختصاصیافته به بافتهای تاریخی فرهنگی هر شهر / روستا موضوع ماده (۸) این قانون، اعتبارات مورد نیاز را برای ساخت و تجهیز فضاها و ساختمانهای عمومی و خدماتی در محدوده مصوب بافتهای تاریخی فرهنگی آن شهر / روستا، از محل اعتبار توزیعی در سهم دستگاه ذیربط با اولویت تأمین کنند.
ماده ۱۰ در رسیدگی به تخلفات ساختمانی املاک واقع در حریم آثار و محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی، کمیسیونهای موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداریها، مکلفند منحصراً قلع و قمع مستحدثات بدون پروانه و یا مازاد بر پروانه ساختمانی صادرشده را در صدور رأی لحاظ کنند.
ماده ۱۱ دولت مکلف است از طریق نهادهای ذیربط در تعیین مقررات مربوط به طرحهای توسعه و عمران، تدابیر و اقدامات جبران محدودیتهای اعمالشده از قبیل تراکم در خصوص املاک واقع در محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی موضوع این قانون را پیشبینی کند.
ماده ۱۲ هر گونه مرمت، احیاء، تعمیرات اساسی و بهرهبرداری از املاک تاریخی فرهنگی ثبت شده و یا املاک واجد ارزشهای تاریخی فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیتهای مطابق با ضوابط میراث فرهنگی، از هزینههای مربوط به تغییر کاربری، مرمت و بازسازی معاف هستند.
ماده ۱۳ دستگاههای اجرائی و نهادها مکلفند هزینه های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبتشده در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی و فهرستهای ذیربط مربوط به آثار در اختیار و یا در حیطه موضوع تخصصی همان دستگاه را از محل اعتبارات خود تأمین کنند. این اعتبارات در چهارچوب ضوابط قانونی سازمان هزینه میشود.
ماده ۱۴ شهرداریها و شورای اسلامی شهرهای دارای بافت تاریخی فرهنگی مصوب، مکلفند در تخصیص بودجه عمرانی سالانه شهر، بافتهای مذکور را در اولویت قرار دهند.
ماده ۱۵ سازمان مکلف است ظرف مدت دوسال از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون با بررسی و پایشهای مقتضی، بناهای واجد ارزش برای ثبت در فهرست آثار ملی و فهرستهای ذیربط را رسماً اعلام کرده و در اختیار عموم قرار دهد.
ماده ۱۶ سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با همکاری وزارت کشور و سازمان تدابیر و اقدامات لازم جهت ایجاد ساختار مناسب اداری را در شهرداریهای شهرهای دارای بافت تاریخی فرهنگی مصوب انجام دهد.
ماده ۱۷ دولت مکلف است تدابیر و اقدامات لازم برای بیمه بناهای تاریخی ثبتشده در فهرست آثار ملی و فهرستهای ذیربط را انجام دهد.
قانون فوق مشتمل بر هفده ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دوم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۱۲ به تأیید شورای نگهبان رسید
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4085/17939/69415
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4085/17939/69416
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4085/17939/69417
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4085/17939/69418
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4085/17939/69419
|
عناوین این صفحه
- موضوعیت آسیبهای اجتماعی در «رگ خواب»
- دیوارنگاره گام دوم انقلاب رونمایی شد
- اخبار
- اخبار
- انگیزه مالکان برای تخریب در بافت های تاریخی از بین رفت