|
جوان گرایی در مسئولان ادارات سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران
تغییرات از دیار ۱۵ خرداد آغاز شد
حجت الاسلام سهرابی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در احکامی جداگانه و با توجه به اصل جوان گرایی، حجج الاسلام موسوی، دین پرور، فرجی و ملک حسینی را به عنوان مسئولان ادارات ورامین، قرچک، پاکدشت و پیشوا منصوب کرد.
به گزارش امتیاز، حجت الاسلام سهرابی در مراسم معارفهی سید کمیل موسوی مسئول اداره تبلیغات اسلامی ورامین اظهار داشت: بنا داشتیم این انتصاب ها را از دیار ۱۵ خرداد شروع کنیم تا از شهدای این قیام برای ادامه کارمان استمداد و کمک بخواهیم. شهدای ۱۵ خرداد طلیعه نهضت انقلاب اسلامی اند؛ شهدایی که پیشرو و فعال در شروع این نهضت بودند.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص جوان گرایی، صحبت ها و حواشی پیش آمده در خصوص مدیران جوانی که در کشور به سمت های مختلف منصوب می شوند، گفت: جوان گرایی؛ باور، عقیده، مسئولیت و وظیفه ماست ولی شخص رهبری که این نکته (جوان گرایی) را فرمودند، تاکید کردند که « جوان گرایی به معنای پیرزدایی نیست» ، جوان گرایی اصل است. موتور محرک انقلاب، جوان ها هستند و آن ها باید این نهضت را پیش ببرند. بزرگترها باید در جایگاه خودشان قرار بگیرند و مسیر را به جوان ها نشان دهند تا این شتاب نهضت به درستی حفظ شود.
حجت الاسلام سهرابی در ادامه در جلسهی معارفهی حجت الاسلام دین پرور مسئول ادارهی تبلیغات اسلامی قرچک گفت: نکته ای که در تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب می توان به آن اشاره کرد و نکته ای کلیدی و مهم است، در قسمتی از سخنان رهبری است که در این بیانه آمده « ما از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع خواهیم کرد» . در واقع در تحلیل این نظریه می توان گفت ما از یک منظر، یک نظام ساختار یافته داریم که مستقر و در حال فعالیت است. از طرفی هم به شدت ترویج کار مردم سالاری، کار گروهی و مردمی در دستور کار رهبری وجود دارد. اینجا یک دوگانه ای در اثر یک سری غفلت ها ایجاد شده که با این کلید واژه « نظریه نظام انقلابی» باید این ماجرا به درستی حل شود.
وی در ادامه افزود: جریان های مردمی و خودجوش در حال حاضر نسبت به ادارات و نهادهای حاکمیتی، نگاه مثبتی ندارند. پیوستگی و همبستگی این دو وجه، یعنی حاکمیت و مردم، نگاه و آرمانی است که رهبری به دنبال آن است که اگر این پیوستگی و همدلی اتفاق بیافتد، یک کمالی در مسیر انقلاب اسلامی شکل گرفته است.
حجت الاسلام سهرابی در این خصوص اظهار کرد: کار مردمی محور و اصل است و بار این نهضت بر اساس آنچه از امام و رهبری فراگرفته ایم، روی دوش مردم است. مردم اند که نهضت را پیش می برند و اساسا حاکمیت اسلامی را تشکیل داده ایم که مردم در آن سالار باشند. مردم اند که بار پیشبرد نهضت، فرهنگ و اقتصاد را بر دوش دارند و نظام پشتیبان این حرکت مردمی است؛ زمینه ساز اینکه اراده های مردمی را به میدان بیاورد و به هم پیوند بزند؛ ولی کار اصلی بر عهده مردم است.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص رویکرد این سازمان گفت: وجه همت و تلاشمان بر این است که بیش از پیش مردم را به میدان کار و فعالیت فرهنگی تبلیغی بیاوریم. آحاد مردم باید مبلغ دین باشند. اساسا تبلیغ دین یک پدیده اجتماعی است و وقتی همه مردم پای این تبلیغ آمدند، دین در جامعه محقق می شود.
بر اساس این گزارش، از آنجایی که وجه مردم در رویکرد جدید سازمان تبلیغات مهم و کلیدی است، علاوه بر معارفه روءسای جدید ادارات در محل اداره تبلیغات اسلامی و یا فرمانداری با حضور مدیران و روءسای سایر ادارات شهرستان؛ معارفه ای نیز در مسجد جامع شهر و با حضور گسترده مردم انجام شد تا شروعی مردمی و متفاوت از معارفه های معمول صورت گیرد.
همچنین در معارفه ای که برای سید کمیل موسوی، رئیس جدید اداره تبلیغات ورامین در مصلای این شهر برگزار شد، خانواده شهید ثامنی راد، شهید مدافع حرم چفیه شهید را جهت تبریک و امانت به موسوی هدیه دادند. همچنین رحیم مخدومی نویسنده کتاب های دفاع مقدس و از فعالان فرهنگی ورامین، نماینده دانشجویان بسیجی دانشگاه علامه طباطبایی، نماینده ای از کانون مداحان این شهر، مطالبات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به رئیس جدید اداره تبلیغات بیان کردند.
جلسه معارفه مردمی حجت الاسلام عبدالله ملک حسینی سرپرست جدید اداره تبلیغات پیشوا با حضور مردم و نمایندگانی از مداحان، دانشجویان و طلاب در آرامگاه امام زاده جعفر بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد. از حاشیه های این مراسم، می توان به رونمایی از قرآن دست نویس و خوشنویسی شده توسط استاد نورایی اشاره کرد.
حجت الاسلام ملک حسینی، پس از معارفه رسمی و اداری خود در فرمانداری شهرستان پیشوا به همراه حجت الاسلام سهرابی و جمعی از همراهان از مادر روحانی شهید ابراهیم رمضانی عیادت کردند. دیدار و گفت و گو با محمد علایی، شاعر و از پیشروان نهضت ۱۵ خرداد در پیشوا، از دیگر برنامه هایی بود که ملک حسینی پس از معارفه خود انجام داد
رئیس سازمان میراث فرهنگی:
سند گردشگری کشور آماده شده است
رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشستی با اعضای کمیسیون اصل 90 گفت: تنها بخش اقتصادی کشور هستیم که افزایش افسار گسیخته ای در بازار پر تلاطم ارزی نداشتیم.علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در نشستی با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ گفت: سند گردشگری کشور آماده شده است، در این سند احکامی آورده شده که پس از تصویب در هیئت دولت اختیارات سازمان را افزایش میدهد، این سند بهزودی در دولت بررسی میشود. »
وی با تأکید بر اینکه قانون حمایت از میراثفرهنگی یکی از قوانین خوبی بود که مجلس از آن حمایت کرد، افزود: «از دولت مصوبه گرفتیم که تجهیزات وارداتی حوزه گردشگری از پرداخت مالیات معاف باشد. موضوع لغو روادیدها را با همکاری وزارت خارجه جلو بردیم که نتیجه آن لغو یکطرفه روادید با عمان و پس از هفت ماه پیگیری لغو روادید با چین بود. »
معاون رئیسجمهوری با بیان اینکه در کشور یکمیلیون سایت و محوطه تاریخی، نزدیک به ۳۴هزار اثر ثبتشده ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی داریم، تصریح کرد: «سازمان میراثفرهنگی بودجه کافی برای نگهداری، مرمت و حفاظت از این حجم آثار ندارد. با این حال با بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی، ۲ هزار پروژه در حال مرمت در حال اجراست. » وی با بیان اینکه در این دوره تلاش کردیم از مشارکت بخش خصوصی بهره بگیریم، گفت: «به علت ناکافی بودن بودجه تبلیغاتی ۲۰ میلیارد تومانی، از ظرفیتهای بخش خصوصی تبلیغ کشورمان را در چین آغاز کردیم.»رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری افزود: «در سال ۹۷، شاهد ورود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور بودیم که رشد بیش از ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ دارد. »
او در ادامه گفت: «در این سالها برای جذب گردشگر در کشورهای منطقه تبلیغ کردیم. تراز تبادل گردشگر ما با ترکیه منفی بود، اما این اختلاف بسیار کاهش یافته است.»وی با بیان اینکه طبق گزارش بانک مرکزی، گردشگری سهم 3درصدی در تولید ناخالص ملی داشته است افزود: «در حال حاضر بالغ بر ۱۸۰هزارمیلیارد در این حوزه طرح در حال اجرا داریم. »
معاون رئیسجمهوری اضافه کرد: «بنا بر آمار وزارت کار ۲۰۳هزار شغل ایجاد کردیم. متناسب با بودجه نسبت به سایر وزارتخانهها پیشرفت خوبی داشتیم. بومگردیها در ابتدای دولت حدود ۴۰۰ واحد بود و اکنون بیش از ۱۴۰۰ واحد است. تعداد واگذاریها در دوسال گذشته به اندازه کل سنوات پیش از آن بوده است.» مونسان تأکید کرد: «در حوزه صنایعدستی نیز رشد خوبی داشتیم. برندینگ صنایعدستی را در رأس برنامهها قرار دادیم و رقم ۲میلیارد دلار صادرات را هدفگذاری کردیم.»
انتشار تازهترین گزارش مالی وزارت ارشاد
وقتی شفافسازی اسیر «کلیگویی» میشود
انتشار تازهترین گزارش مالی وزارت ارشاد در حوزه نحوه اعطای کمکهای مالی به اشخاص حقوقی و حقیقی، هرچند با شعار «شفافسازی» انجام شد اما ابهامات بسیاری را بهوجود آورد.معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز بیست و دوم مردادماه با انتشار فهرستی که از سوی روابط عمومی این وزارتخانه به رسانهها ارسال شد اشخاص حقیقی و حقوقی مورد حمایت مالی خود در سال ۹۷ را معرفی کرد. فهرستی که به محض انتشار با واکنشهای متفاوتی روبهرو شد و شبهاتی را مطرح کرد که حتی همایون امیرزاده مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملزم به پاسخگویی کرد.
امیرزاده همان روز درباره انتشار فهرست دریافتکنندگان حمایتهای مالی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارقام منتشرشده در این جداول شامل کمک به ٨٦ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی به میزان مبلغ ١٤ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال و کمک به اشخاص حقوقی در قالب ١٦١ مورد که بالغ بر یک هزار و ٣٠٥ میلیارد ریال جهت حمایت از فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی آنها بوده. این ارقام بر اساس دستورالعمل فصل ۵ لایحه بودجه کل کشور پرداخت شده است.
وی همچنین توضیح داد: این پرداختیها بر اساس این فصل از لایحه بودجه و در راستای ترویج و انجام فعالیتهای فرهنگی هنری دینی و مذهبی در راستای تحقق اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و از سالها پیش تا کنون نیز در دست اجرا بوده است و انجام آن به نوعی رویه و روال وزارتخانه است و البته با رعایت موارد قانونی و نظارتی انجام میپذیرد. در این فهرست مبالغ پرداخت شده به موسسات تابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئی از بودجه مصوب آنها بوده است که پرداخت آنها مورد تصویب قرار گرفته بوده است. در مورد اشخاص حقیقی و نیز موسسات حقوقی غیروابسته به وزارتخانه نیز طبق شرایطی که قانون گذار مشخص کرده است و بر اساس برنامههای فرهنگی هنری تعریف و ارائه شده از سوی آنها، حمایت مالی از افراد صورت پذیرفته است.امیرزاده در پاسخ به این سوال که چرا جزئیات برنامههای اجرا شده توسط اشخاص حقیقی به صورت شفاف در این فهرست درج نشده است عنوان کرد: بیان جزئیات این برنامهها در این فهرست جای نمیگرفت و مجال دیگری را میطلبد.
همین اظهارات و البته فهرست پرابهام و بدون جزییات بود که به شبهات و ابهامات در این زمینه دامن زد و شرایط جدیدی را برای رسانهها در جهت بررسی و کنکاش بیشتر قرار داد. کما اینکه در صورت انتشار جزییات بیشتر از نحوه حمایتهای مالی ارشاد از اشخاص حقیقی و حقوقی، ماجرا میتوانست به سمتی هدایت شود که رسانهها با حساسیت کمتری نسبت به این فرآیند واکنش نشان دهند.بر اساس آمار اعلام شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ٩٧ به ٨٦ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی مبلغ ١٤ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال کمک کرده است.همچنین این وزارتخانه در حوزه حمایتهای اشخاص حقوقی نیز در ١٦١ مورد بالغ بر یک هزار و ٣٠٥ میلیارد ریال، حمایتهای فرهنگی، هنری و دینی داشته است.در این فهرست نام موسساتی چون موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بنیاد رودکی و تعدادی دیگر از مجموعهها خودنمایی میکند.
اما این حمایتهای مالی براساس کدام سازوکار قانونی تخصیص داده شده و چقدر میتوان انتشار اینگونه فهرستها را زمینهساز تحقق شعار «شفافیت» در عرصه فرهنگ و هنر قلمداد کرد؟هوشنگ جاوید مدرس و پژوهشگر موسیقی با اشاره به اینکه، ابهام برانگیز بودن این فهرست که موجب بروز برخی از سوتفاهمها میان جامعه هنری میشود، توضیح داد: اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت شفاف سازی یکی از اقدامات ارزشمندی است که میتواند مورد توجه قرار گیرد. به هر حال ما در طول این چهل سال حرف و حدیثهای زیادی را شنیده ایم ،پولهایی که در این وزارتخانه صرف فرهنگ و هنر میشود، در کجا و به چه شکلی خرج شده و چرا معلوم نیست این پول به چه افرادی داده میشود؟ از این رو کار انجام گرفته ، اقدام خوبی است ولی از سوی دیگر باید به مبهم بودن این کمکها اشاره کرد که هیچ جزییاتی از نحوه پرداخت این کمکهای میلیاردی در دسترس مخاطبان این گزارشها قرار نگرفته است. همین موضوع ممکن است شرایط طرف دریافت کننده مبالغ را هم زیر سوال ببرد.
وی ادامه داد: من برای دوستانی که اسامی آنها در این فهرست وجود دارد بسیار نگرانم. گرچه ممکن است با آنها در حوزههای نظری و پژوهشی اختلاف نظر داشته باشم اما به لحاظ اعتباری هرگز نمیتوانیم آبروی یکدیگر را زیر سئوال ببریم. این برای من بسیار مهم بود که پژوهشگری چون جهانگیر نصری اشرفی به چه شکلی کمک چند میلیونی دریافت کرده که نام او در فهرست اسامی حمایت شوندگان وزارت ارشاد قرار داده شده است.جاوید ادامه داد: این پژوهشگر ارزنده از جمله شخصیتهایی است که تمام زندگی خود را روی حوزه فعالیتی خود متمرکز کرده و شاید هم در مقاطعی کمک دریافت کرده باشد اما هرگز در شرایطی قرار نگرفته که بخواهد به مدد این کمکهای دولتی آبرو و اعتبار خودش را از دست بدهد.
وی افزود: جالب اینکه وقتی پس از انتشار فهرست با او تماس گرفتم و از چند و چون ماجرا پرسیدم به من گفت: «زمانی که در ساری مشغول تدوین فرهنگ طبری بودم شخصی از ارشاد پیش ما آمد و به ما گفت تا به حال پیرامون این پژوهش از ارشاد پولی دریافت کردهاید یا خیر؟ در جواب او گفتیم نه و این فرد به ما گفت برای این ماجرا مبلغی تصویب شده که میتوانیم به شما پرداخت کنیم» بنابراین بهتر است دوستان وزارت ارشاد که چنین فهرستهایی را با رقمهای میلیاردی منتشر میکنند، بیایند و با ذکر جزییات پرداختها شرایطی را رقم بزنند که با اعتبار و آبروی کسی به باد نرود.
این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: متاسفانه آنچه در این فهرست مالی گنجانده شده، انتشار گزارشهای کلی است که به اعتقاد من فایدهای برای اثبات شفاف سازی ندارد. زیرا این گزارش زمانی میتواند مورد توجه قرار گیرد که همه حمایتها به صورت جزیی منتشر شود در غیر اینصورت نوعی شبهه سازی پیش میآید که هم موجب توبه کمک کنندگان به هنرمندان و هم انتقال حس بدبینی به افراد مختلف در مواجهه با حمایت شوندگانی میشود که موضوع شفاف سازی را زیر سئوال میبرد.
رضا مهدوی نوازنده، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی هم ضمن تاکید بر لزوم شفافسازی بیشتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه و جنس پرداختهای مالی که سال ۹۷ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع این نهاد دولتی در قالب فعالیتهای فرهنگی، هنری و دینی به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شده، توضیح داد: مقوله «شفاف سازی» دارای چند مرحله است که اولین مرحله آن اختصاص به طرح یک پرسش دارد. اینکه شفافسازی اساساً گفته بشود یا نشود؟ و اصولا در این شرایط هدف از شفافسازی چه در حوزه افراد حقوقی و چه در حوزه افراد حقیقی چیست؟
وی افزود: مرحله بعدی نوعی از شفاف سازی است که در آن جزییاتی وجود ندارد اما مرحله سوم شفافسازی بخشی است که اتفاقا برای مردم هم پسندیده بوده و آن ورود به جزییات است. اینکه مشخص شود فلان مبلغ حمایتی که از یک پروژه انجام گرفته درحوزه تولید، پژوهش یا اجرا بوده است؟ پروژه مورد حمایت، زودبازده بوده یا دیربازده؟
مهدوی ادامه داد: طی ماههای اخیر مردم شاهد انتشار اخبار زیادی مبنیبر اختلاسهای میلیاردی آنچنانی هستند که دربرگیرنده شائبههای زیادی نیز در این زمینه است. اما نکتهای که میتوان درباره انتشار فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شده اند، به آن اشاره کرد ذکر یک سری موارد کلی است که فقط به همین چارچوب بسنده شده که به اعتقاد من این کلیگویی در شفافسازی جان کلام نیست.
وی تأکید کرد: البته شاید بتوان از این فهرست چنین برداشت کرد که شاید جامعه به آن بضاعت نرسیده که بتوان به جزییات نیز توجه کرد. شاید ذکر این جزییات بین هنرمندان چالش ایجاد کند که کدام هنرمند به دولت نزدیک تر است که توانسته از نهاد وزارت ارشاد بودجه بلاعوض دریافت کند.مدیرکل اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری تصریح کرد: قطعا اگر بودجههای اختصاص یافته به اشخاص حقیقی و حقوقی شاخص باشد حرف و حدیثهای مرتبط با آن نیز بیشتر خواهد شد و این شبهه ایجاد میشود که تمامی این کمکها بر اساس رابطهها شکل گرفته و این کمکها به شکلی نیست که بتواند گرهی از موسیقی و هنر باز کند.
وی افزود: طرح چنین موضوعاتی امروزه به عنوان یکی از بزرگترین چالشها مطرح است. ما در جامعهای هستیم که راستی آزمایی باید در آن جریان داشته باشد. ما باید بدانیم نحوه کمک به فیلمهای بدون گیشه به چه شکلی بوده است؟ ما امروز باید بدانیم نحوه اعزام برخی از هنرمندان به خارج از کشور با چه مکانیزمی صورت میگیرد؟ ما امروز باید بدانیم افرادی که از رده سنی مورد نظر قانون سن بیشتری دارند، چگونه در هیات علمی دانشگاهها حضور پیدا کرده و بیشترین حمایتها را دریافت میکنند؟ پس اینجا لازم است در همین وزارت ارشاد نیز شفافسازی بیشتر و جزیی تر از این حرفها انجام گیرد.
مهدوی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر خواهان شفافسازی است پس چرا دقیقا نمیگوید این میزان حمایتها که کاری به کم و زیاد آن ندارم، دقیقا صرف چه چیزی شده است؟ اینجا از نگاه منِ اهلِ موسیقی پرسش دیگری مطرح میشود. اینکه چرا در جامعهای که رقمهای درشت میلیاردی به واسطه آقازادگی و افراد بی صلاحیت از بانکها به عنوان وام ابتیاع شده و در این زمینه پولشوییهای فراوانی اتفاق میافتد. اما از سوی دیگر دو جوان دم بخت برای یک وام ازدواج ساده با موانع زیادی روبه رو میشوند، شفاف سازی در رابطه با موسسات حقوقی و حقیقی مورد حمایت ارشاد صورت نمیگیرد؟ این نوازنده و پژوهشگر شناخته شده موسیقی ایرانی در بخش پایانی صحبتهای با طرح چند پرسش از مدیران وزارت ارشاد بیان کرد: آیا در دورهای که بسیاری از موسسات و تولیدکنندگان موسیقی در معرض ورشکستگی هستند، وقت این نیست که بدانیم جزییات حمایتهای مالی به افراد و موسسات به چه منظوری بوده است؟ آیا نباید بدانیم که افراد دارای صلاحیت حمایت مالی با چه مکانیزمی میتوانند مورد این حمایت دولتی قرار بگیرند؟ آیا نباید بدانیم نتیجه این حمایتها چه در بلندمدت و چه در کوتاهمدت چه نتیجهای برای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته است؟ به هر حال اینها پرسشهایی است که بنده مایلم مدیران وزارت ارشاد پس از انتشار این گزارش شفاف سازی، به آن پاسخ بدهند.
اخبار
جشن شبیه چشمه در بوستان رازی
تقدیر از شهدای سادات در بوستان رازی
شبیه چشمه عنوان جشنی است که در روز 28 مرداد ماه در بوستان رازی برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، این برنامه به مناسبت عید غدیر خم و با شعار» همیشه امیر» برگزار می شود
در این برنامه مقرر است تا از پدر شهید مدافع حرم علی آقا عبداللهی تجلیل شود،تلاوت قرآن و پخش سرود ملی،اجرای تواشیح توسط گروه الزهراء ، سخنرانی مذهبی با محوریت عید غدیرخم،نقالی و پرده خوانی،برگزاری مسابقه و پخش نماهنگ با موضوع معرفی فرهنگسرا ،بازارچه هنری رازی و موضوع عید غدیر و اجرای قطعات موسیقی با حضور محسن توسلی از دیگر بخشهای این برنامه است.
علاقه مندان می توانند برای حضور در برنامه در زمان یاد شده از ساعت 20.30 به آدرس میدان قزوین،خیابان قزوین،خیابان شهید مرادی ،بوستان رازی فرهنگسرای رازی مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن 55423353 تماس بگیرند.
انتخاب «در جستجوی فریده» یک تصمیم جمعی بود
ابوالحسن داودی در پی معرفی مستند «در جستجوی فریده» به اسکار گفت: این انتخاب یک تصمیم جمعی بوده و من به این تصمیم جمعی احترام میگذارم، البته نه تنها احترام میگذارم بلکه دفاع هم میکنم.این عضو انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسکار ،ادامه داد: من چندین بار به عنوان عضو هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسکار در جلسات حضور داشتم، معمولا دلایل انتخاب فیلمها به عنوان نماینده ایران به اسکار با بقیه رویدادهای هنری جهانی فرق دارد و عمدتا مواردی را در نظر میگیرند مبنی بر اینکه چه فیلمی میتواند نماینده بهتری باشد و چهره متفاوتی را از سینمای ایران معرفی کند.
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه حضور سینمای ایران در سال اخیر در جشنوارهها نزول کمّی داشته است، خاطرنشان کرد: این سینما در یکی دوسال اخیر در اغلب جشنوارههای اصلی نمایندهای نداشته است، گرچه فیلمهای خوبی داشتیم اما جهانیان عادت کرده بودند سالها از سینمای ایران یک جلوگاه نو را ببینند اما چندی است این اتفاق نیفتاده است.داودی خاطرنشان کرد: مستند «در جستجوی فریده» میتواند جنبه دیگری از سینمای ایران را معرفی کند و انتخاب این فیلم تصمیم جمع بوده است و من آنرا تأیید میکنم و به آن احترام میگذارم.
کنسرت گروه موسیقی «پالت» در ایوان عطار کاخ سعدآباد
گروه موسیقی «پالت» که طی ماههای اخیر با تغییرات زیادی در ترکیب اعضای خود مواجه شده روزهای ۲۹ و ۳۰ مرداد تازهترین کنسرتش را در ایوان عطار کاخ سعدآباد برگزار خواهد کرد.گروه موسیقی «پالت» متشکل از امید نعمتی خواننده، کاوه صالحی نوازنده گیتار و مهیار طهماسبی نوازنده ویولنسل روز های ۲۹ و ۳۰ مرداد تازه ترین کنسرت خود را در مجموعه ایوان عطار کاخ سعدآباد برگزار خواهد کرد. در این کنسرت به احتمال فراوان علاوه بر تک آهنگ های جدید گروه آثار منتخب آلبوم های گذشته این مجموعه از جمله «آقای بنفش»، «شهر من بخند» و «تمام ناتمام» را برای مخاطبان اجرا می کند.
این کنسرت که پس از مدت ها توقف در اجراهای زنده گروه «پالت» پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، به نوعی یکی از تازهترین اجراهای زنده این مجموعه پس از تغییر و تحولاتی است که در گروه خود به وجود آورده اند و می توان گفت که فصل جدیدی از فعالیت های گروه با این کنسرت ها آغاز شده است.روزبه اسفندارمز نوازنده کلارینت و سرپرست گروه موسیقی پالت به دلیل مهاجرت از کشور و داریوش آذر نوازنده کنترباس به دلیل انجام فعالیت های مستقل به عنوان خواننده ۲ هنرمندی بودند که طی ماه های آینده گروه «پالت» را ترک کردند.
امید نعمتی خواننده گروه «پالت» چندی پیش درباره جدایی دو عضو اصلی گروه و فعالیت های جدید این مجموعه گفته بود: « جدایی اسفندارمز و آذر از گروه پالت شوک بزرگی برای این گروه بود به ویژه که روزبه اسفندارمز بازوی اجرایی گروه و همیشه موثر بود و رفتنش یک خلاء را در گروه پالت ایجاد کرد که رفتن داریوش آذر ایجاد نکرد. بنابراین یا باید پالت را تعطیل میکردیم یا فعالیت خود را ادامه می دادیم، در این میان وقتی به مخاطبان خود نگاه می کردیم که دوست دارند گروه ما فعالیتش ادامهدار باشد و از نبود این گروه ناراحت میشوند ما را بر آن داشت تا با کاوه و مهیار تصمیم به نگهداری و احیای گروه پالت بگیریم در نتیجه آن را عملی کردیم و با وجود جدایی اعضاء، فعالیت گروه پالت را با دو عضو ادامه دادیم و امکانات جدید برای افزایش جذابیت به آن اضافه خواهیم کرد . این موضوع را قبول دارم که جدایی اسفندارمز و آذر از گروه پالت شوک بزرگی برای این گروه بود. بهویژه روزبه اسفندارمز که بازوی اجرایی گروه و همیشه موثر بود و رفتنش یک خلأ را در گروه پالت ایجاد کرد که رفتن داریوش آذر ایجاد نکرد.
جدایی این دو عضو مهم گروه یک دوراهی مهمی را پیش پای ما گذاشت؛ یعنی یا باید پالت را تعطیل میکردیم یا فعالیت خود را ادامه میدادیم. ما هم راه دوم را انتخاب کردیم و این روزها در حال آمادهسازی قطعات جدید پالت هستیم. درواقع وقتی دیدیم مخاطبان دوست دارند، پالت فعالیتش ادامهدار باشد با کاوه و مهیار تصمیم به نگهداری و احیای گروه پالت گرفتیم.»کنسرت گروه «پالت» ساعت ۲۱ روزهای ۲۹ و ۳۰ مرداد ماه با قیمت بلیت ۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان در ایوان عطار مجموعه کاخ سعدآباد تهران برگزار می شود.
اخبار
آغاز تصویربرداری مستند «سلطان مار»
تصویربرداری مستند «سلطان مار» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی الیاسی در استان اصفهان و چهار محال و بختیاری آغاز شد.این فیلم که برای پخش از شبکه مستند تولید می شود، پرترهای از «علی غلامی ارجنکی» معروف به سلطان مار ایران است، مردی از استان چهارمحال و بختیاری که سالها با مارهای سمی زندگی کرده و هیچ ترسی از برخورد با این خزندگان ندارد؛ خانوادهاش هم در نگهداری این موجودات و حفاظت از جان انسانها و حراست از حیاتوحش و محیط زیست به او کمک میکنند.سلطان مار» در ۴۵ دقیقه با این دوستدار محیطزیست همراه شده تا بخشهایی از فعالیتهای پژوهشی او در زمینهٔ خزندگان را به تصویر بکشد، فعالیتهایی که تاکنون به کشف سه گونه جدید مار منجر شده است.
فرزندان ارجکی از کودکی انس و دوستی با انواع مار را از پدر آموختهاند، غلامرضا پسر «سلطان مار» در سن هشتسالگی به همراه خواهرش در یک آکواریوم یک متر در یک متر و ۲۰ سانتیمتر با بیش از ۴۰ مار سمی، ۱۲ ساعت زندگی کردند و این رکورد در کتاب گینس ثبت شد، دختر ایشان فائزه هم در سن هفتسالگی ۱۱ مرتبه زبان مار کبری را بوسه زده است و نامش را در کتاب گینس کرده است.این مستند از لوکیشنهای متنوع و دیدنی برخوردار است و تصویرهای بکری را ثبت کرده است. «سلطان مار» در شبکه مستند در حال تولید است و از عوامل آن میتوان به نویسنده و مدیر تولید محمود زنگنه، تصویربرداران علی الیاسی و الهام صفی و صدابردار فرهاد الیاسی اشاره کرد.
نمایشگاه نقاشی بناهای تاریخی هندوستان در کاخ گلستان
نمایشگاه نقاشی بناهای تاریخی هندوستان با عنوان «شگفتیهای معماری هندوستان» با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هندوستان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ۲۸ مرداد به نمایش گذاشته می شود.مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: نمایشگاه نقاشی بناهای تاریخی هندوستان با عنوان «شگفتیهای معماری هندوستان: بازنمایی با آب رنگ» درهفتادمین سال برقراری روابط دیپلماتیک هندوستان و ایران با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هندوستان و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزارمیشود.
وی افزود: در این نمایشگاه ۲۴ اثر آب رنگ از «کاشینات داث» نقاش هندی به مدت یک ماه در عمارت شمس العماره به نمایش گذاشته می شود. در کنار این نمایشگاه منتخبی از ۴۰ اثر فتوگرافی آلبوم خانه کاخ گلستان با موضوع جلوه هایی از هند شامل بناها، اماکن، مقابر، مناره ها و شهرهای کلکته، دکن، بمبئی، تصاویری از مردم شناسی این کشور و منتخبی از مبلمان چوبی اهدایی کشور هند به پادشاهان دوره قاجار به نمایش در می آید.علاقه مندان به هنرهای نقاشی و عکاسی برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از ۲۸ مرداد تا ۲۷ شهریور از ساعت ۹ تا ۱۷ به مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ مراجعه کنند.
افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی «غدیر»
افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی «غدیر» تجلی نام امیرالمؤمنین (ع) و همچنین بازنمایی از تابلوی نقاشی «ولایت» اثر حبیبالله صادقی روز ۲۷ مرداد در حوزه هنری انجام شد.نمایشگاه هنرهای تجسمی «غدیر» تجلی نام امیرالمؤمنین (ع) با مشارکت کانون هنر شیعی، یکشنبه ۲۷ مرداد در آستانه عید سعید غدیر خُم در گالری خانه عکاسان حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افتتاح شد.
پیش از افتتاح این نمایشگاه نیز از تابلوی نقاشی «ولایت» اثر حبیبالله صادقی که در دهه ۷۰ شمسی خلق شده است، در نگاهخانه حوزه هنری بازنمایی شد.سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره نمایشگاه هنرهای تجسمی «غدیر» به مهر گفت: این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر در رشتههای تایپوگرافی، نقاشی خط، خوشنویسی، پوستر و عکس با موضوع تجلی نام امیرالمؤمنین (ع) است که همزمان با عید غدیر خم برپا شده است و جلوهای زیبا از هنرهای اسلیمی را در گرافیک، عکس و خوشنویسی نمایان میکند.
محمدصابر شیخ رضایی، مسعود نجابتی، سعید محمودی ازناوه، نصرالله افجهای، فراس عباس، امیر حسامینژاد، حمیدرضا کشاورزی، سیدمهدی میرحیدری، محمد توکلی، ملکمحمد قزوینی، جلیل رسولی، ملکمحمد قزوینی، محمد خیاطی، رضا بدرالسماء، سیدرسول آقامیری، رسول معصومزاده، مجید جدیدی، محمد توکلی و احمد عزیزپور از هنرمندانی هستند که آثارشان در گالری خانه عکاسان روی دیوار رفته است.
نگاهخانه حوزه هنری که معمولا آثار تازه خلق شده هنرمندان را در آنجا به نمایش میگذارند، این بار تابلوی نقاشی «ولایت» اثر حبیبالله صادقی را در خود جای داده است.به گفته مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، این نگاهخانه در رویکرد جدید به بازنمایی آثار قدیمی تجسمی هنرمندان پیشکسوت به فراخور مناسبتها میپردازد.نمایشگاه «غدیر» از ۲۷ مرداد الی ۹ شهریور روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ میزبان علاقهمندان در در گالری خانه عکاسان خواهد بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18070/70115
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18070/70116
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18070/70117
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18070/70118
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18070/70119
|
عناوین این صفحه
- تغییرات از دیار ۱۵ خرداد آغاز شد
- سند گردشگری کشور آماده شده است
- وقتی شفافسازی اسیر «کلیگویی» میشود
- اخبار
- اخبار