|
ایلبیگی: استقبال از کارگاههای آموزشی و المپیادهای سینمایی در این دوره
تابش: برای نخستین بار نظرسنجی مردمی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به صورت حرفهای اتفاق میافتد
سی و دومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان با تغییرات فراوانی روبرو بوده است، یکی از مهمترین تغییرات موجود در این دوره را بدون شک باید به افزایش قابل توجه بخشهای جنبی این رویداد سینمایی نسبت داد.
شهر اصفهان طی سالهای گذشته به نوعی به قطب سینمای کودک و نوجوان تبدیل شده و نشان داده که با توجه به ظرفیتهای موجود میتواند پایگاهی همیشگی برای این سینما محسوب شود، از طرفی استقبال مردمی نیز در این کلان شهر از جشنواره فیلم کودک و نوجوان خوب بوده و هر سال شاهد افزایش استقبال مردمی نیز بوده است.
دوره جدید جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان با تغییرات فراوانی روبرو بوده است، یکی از مهمترین تغییرات موجود در سی و دومین دوره جشنواره را بدون شک باید به افزایش قابل توجه بخشهای جنبی این رویداد سینمایی نسبت داد.
به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با علیرضا تابش دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان و همچنین حبیب ایل بیگی مدیر بخش المپیاد و مشاور دبیر به گفتگو نشسته و چند و چون برگزاری این دوره از جشنواره فیلم کودک و همچنین افزایش بخشهای جنبی آن را جویا شده است.
* برای نخستین بار نظرسنجی مردمی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به صورت حرفهای اتفاق میافتد
علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون برگزاری سراسری این دوره از جشنواره گفت: سینمای کودک همواره نیازمند فضای نشاطآور برای کودکان و خانوادههای آنان است، این اتفاق باعث شده ما نه تنها شهر اصفهان را به عنوان مرکز و محور اصلی جشنواره در نظر گرفتیم بلکه ۳۳ شهر کشور نیز همزمان گزیده آثار حاضر در این جشنواره را به نمایش میآورند.
وی با اشاره به فعالیت سینماهای سیار در سراسر کشور افزود: امسال به همت انجمن سینمای جوان در ۱۴۳ نقطه کشور سینمای سیار دائر شده و در نقاط سیل زده و محروم کشور آثار سینمایی کودک به نمایش در آمده است، غرض ما این است که در نقاط مختلف کشور شادابی و نشاط جشنواره فیلم کودک و نوجوان را بسط و گسترش دهیم.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در همین راستا ادامه داد: ما قصد داریم در شهر اصفهان فضا و بستری برای گفتوگو و دانش افزایی بوجود آوریم، امیدواریم با ایجاد این فضا مردم بتوانند از تمامی تدارکات دیده شده در فضایی مبتنی بر گفتوگو استفاده کنند.
وی درباره بخشهای جنبی جشنواره فیلم کودک خاطرنشان کرد: بخشهای جنبی جشنواره کودک و نوجوان از این رو برای ما مهم بوده که میخواهیم به ابعاد مختلف سینمای کودک و نوجوان توجه بیشتری کنیم، این را هم باید در پایان اضافه کنم که امسال برای نخستین بار به طور حرفهای در سینماهای شهر اصفهان نظرسنجی صورت خواهد گرفت. سوالات این نظرسنجی ها علمی و حول محور سینمای کودک بوده و علاقمندی و ذائقه نسل جدید نسبت به آثار سینمای کودک را در نظر گرفته است.
استقبال بسیار از کارگاههای آموزشی و المپیادهای سینمایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان
حبیب ایل بیگی مدیر بخش المپیاد و مشاور دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون برگزاری این دوره از جشنواره گفت: این دوره از جشنواره نگاه تازهای به فیلمها در بخش اکران و عرضه داشته و تلاش شده تا آثاری که شانس خوبی برای اکران دارند به جشنواره دعوت شوند، در کنار این اقدام نهادهای پخش و عرضه سینما نیز به جشنواره دعوت شده اند تا به صورت مستقیم بتوانند آثار را برای اکران انتخاب کرده و به بازگشت سرمایه در سینمای کودک و نوجوان کمک کنند.
وی در همین راستا ادامه داد: در دوره های گذشته بسیاری از پخش کنندگان از تولیدات سینمای کودک بی خبر بودند اما در حال حاضر خوشبختانه چهار فیلم از هفت فیلم بخش مسابقه از همین حالا مقدمات اکرانشان فراهم شده و پخش کننده دارند.
مدیر بخش المپیاد و مشاور دبیر جشنواره کودک درباره بخشهای جنبی افزوده شده به این دوره از جشنواره اضافه کرد: بخش اصلی و مهم جشنواره فیلمهای بخش مسابقه است، از نظر من خاطره انگیزترین دوره های یک جشنواره زمانی بوده که در آن فیلم های خوب اکران شده است، تلاش ما هم در این دوره از جشنواره اکران آثار با کیفیت بوده است.
وی در همین راستا ادامه داد: بخش های جنبی جشنواره فرصتی برای انتقال تجربه از اساتید و فیلمسازان با تجربه به جوانان است، امسال در بخش بین الملل و داخلی ورکشاپهای بسیار خوبی در بخش عرضه و پخش اقتصادی سینما در نظر گرفته شده که در نوع خود نگاهی تازه به سینمای کودک است.
ایل بیگی بخشهای جنبی جشنواره فیلم کودک را مهم خواند و خاطرنشان کرد: شاید تمام افرادی که به جشنواره فیلم کودک می آیند نتوانند به تماشای آثار بنشینند، پس ما باید محیطی را فراهم آوریم که آن افراد نیز از جشنواره بهرهمند شوند، خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از بخشهای جنبی همچون کارگاههای آموزشی و المپیادهای سینمایی به عمل آمده است.
بیست و پنجمین حضور سینمای ایران با یک مستند در اسکار 2020
مستند «در جستجوی فریده» بیست و پنجمین نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم یینالمللی جوایز سینمایی اسکار خواهد بود.سینمای ایران که از سال ۱۹۷۷ برای اولین بار فیلمی را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار انتخاب کرد در طول بیش از چهار دهه گذشته، بیست و چهار فیلم ایرانی را برای شرکت در این رویداد سینمایی انتخاب کرده است و امسال و در اسکار ۲۰۲۰؛ بیست و پنجمین حضور سینمای ایران با یک مستند رقم خواهد زد.ماحصل ۲۴ حضور سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم خارجی (بهترین فیلم بینالمللی) جوایز اسکار، کسب دو جایزه با فیلمهای «جدایی» و «فروشنده» ساختههای اصغر فرهادی و یک نامزدی با فیلم «بچههای آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی بوده است.
سال گذشته از میان ۸۷ فیلمی که واجد شرایط رقابت در شاخه فیلم خارجی جوایز اسکار شدند، ۷ کشور آثار مستندشان را به عنوان نماینده خود در این رویداد انتخاب کردند که شامل «گورهایی بدون نام» به کارگردانی «ریتی پان» از کامبوج، «والتز والدهیم» ساخته «روث بکرمن» از اتریش، «الدورادو» ساخته «مارکوس ایمهوف» از سوئیس، «شکارچی روح» از «رائد عندونی» به نمایندگی از سینمای فلسطین، «زرد ممنوع» به کارگردانی «پیترا برتکلی» از کشور نیوزلند، «بازندگان فوقالعاده: یک دنیای متفاوت» ساخته «آرانوس ماتلیس» از لیتوانی و «ادامه دارد» به کارگردانی «ایوارس سلکیس» از کشور لتونی میشود.آخرین بار در سال ۲۰۱۴ بود که یک اثر مستند به نام «تصویر گمشده» به کارگردانی «ریتی پان» از کامبوج، توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار راه یابد.
سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایرهی مینا» ساختهی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساختهی آلبر لاموریس به عنوان نمایندهی ایران در سال 57 راهی آکادمی اسکار شد و پس از ۱۷ سال وقفه و در سال ۱۹۹۴ فیلم «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران در شصتوهفتمین دوره جوایز اسکار نام گرفت. «بادکنک سفید» از جعفر پناهی در سال ۱۹۹۵ به اکادمی معرفی شد و پس از یک سال وقفه و در سال ۱۹۹۷ فیلم «گبه» محسن مخملباف نماینده ایران در این جوایز سینمایی شد.
«بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ به اسکار خارجی رفت و برای اولین بار سینمای ایران توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار راه یابد و سال بعد آن نیز «رنگ خدا» دیگر ساخته مجیدی فرصت حضور در این جایزه سینمایی را پیدا کرد.
«زمانی برای مستی اسبها» ساخته بهمن قبادی در سال ۲۰۰۰، «باران» مجید مجیدی (۲۰۰۱)، «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگرانی رسول صدرعاملی (۲۰۰۲)، «نفس عمیق» ساخته پرویز شهبازی (۲۰۰۳)، «لاک پشتها پرواز میکنند» از بهمن قبادی (۲۰۰۴)، «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی (۲۰۰۵)، «کافه ترانزیت» از کامبوزیا پرتوی (۲۰۰۶)، «میم مثل مادر» اثر رسول ملاقلیپور (۲۰۰۷)، «آواز کنجشگها» از مجید مجیدی (۲۰۰۸)، «درباره الی» به کارگرانی اصغر فرهادی (۲۰۰۹) و «بدرود بغداد» از مهدی نادری (۲۰۱۰)، نمایندگان سینمای ایران در دهه نخست هزار سوم میلادی بودند تا در سال ۲۰۰۱ سینمای ایران با فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی توانست برای اولین بار این جایزه مهم را به ویترین افتخارات خود اضافه کند.
در سالهای ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب فیلمهای «گذشته» اصغر فرهادی، «امروز» رضا میرکریمی و «محمد رسولالله» مجیدی به اسکار فرستاده شدند و در سال ۲۰۱۶ اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» برای دومینبار اسکار خارجی را برای ایران به ارمغان آورد.
سال ۲۰۱۸ نیز فیلم «نفس» از نرگس آبیار نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار بود و سال گذشته هم فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند این فرصت را یافت تا نماینده سینمای ایران در این جوایز سینمایی باشد. فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار ۲۰۲۰ روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دیماه) اعلام خواهد شد و مراسم اعطای جوایز نود و دومین دوره این رویداد سینمایی در تاریخ ۹ فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار خواهد شد.
علی نصیریان : نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است
علی نصیریان با تأکید بر این که با برگزاری دو سال یک بار جشنواره تئاتر آیینی و سنتی، نمایش ایرانی راه به جایی نمیبرد، از شهردار تهران تقاضا کرد تا محلی تابستانی و زمستانی را برای اجرای مستمر این نوع نمایشها اختصاص دهد.شامگاه شنبه نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی با برگزاری مراسمی مردمی در خیابان بهشت و در محله قدیمی سنگلج به کار خود پایان داد.
این مراسم ابتدا در خیابان بهشت با اجرای یکسری آیینهای نمایشی از شهرهای مختلف کشور، آیین های زورخانهای و پذیرایی به سبک و سیاق قدیم در محلههای تهران شروع شد و بعد، پس از اذانی که توسط یکی از هنرمندان نمایشهای آیینی در خیابان گفته شد، به صورت رسمی در تالار سنگلج با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران هنری و شهری و اجرای افشین هاشمی ادامه پیدا کرد.در این بخش علاوه بر اجرای چند بخش نمایشی سنتی از جمله سیاهبازی، از نویسندگان و ناشران برتر تقدیر شد.
شهناز روستایی برای نگارش کتاب «مبانی اصول نمایشنامهنویسی»، مهدی دریایی برای کتاب «همای رحمت»، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب «سیری بر تاریخ داستانپردازی و موسیقایی در ایران»، محمدحسین ناصربخت برای نگارش «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه»، بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و نیز سعید ابریشمیراد، شهردار کاشان که مراسم افتتاحیه با همراهی این مجموعه در شهر کاشان برگزار شده بود، افرادی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.همچنین در بخشی دیگر از این مراسم از غلامعلی ایوبی، محمدرضا (نادر) شهسواریفرد، ابوالفضل کبابیان و پرویز سنگسهیل به عنوان چهار چهره قدیمی نمایشهای آیینی و سنتی تجلیل شد.
در آیین اختتامیه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی کلیپی از بخش قهوهخانهای این رویداد با نشان دادن علاقهمندی چند کودک در محله امامزاده یحیی پخش شد که از اجرای این نمایشها در محلهشان خوشحال بودند و بعد داود داداشی، هنرمند سیاهباز از شهردار تهران درخواست کرد مکانی ثابت را برای اجرای نمایشهای ایرانی و سیاهبازی در نظر بگیرند.
سپس علی نصیریان با حضور روی سن بیان کرد: تالار سنگلج، نماد نمایشهای ایرانی است و از اول تمام گروههای نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند که در این سالن تنها نمایش ایرانی اجرا کنند چون تئاتر یک ملت، اجراهایش نیست بلکه ادبیات دراماتیکش است.
وی تأکید کرد: توجهی که در آن دوران جوانی به نمایشهای ایرانی کردیم، از این جهت بود که این آثار با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت؛ مثلا موسیقی و آواز خواندن در نمایش خیلی مطلوب تماشاگر ایرانی است و این موضوع بر خلاف تئاترهای غربی است. البته این موضوع سوای اپرا و نمایشهای موزیکال است. با این حال، عنایت و توجه به نمایشهای ایرانی منجر به برگزاری جشنوارههای گوناگون شد و این جشنوارهها خیلی به ما کمک میکنند و من الآن که به گذشته این نمایشها فکر میکنم، میبینم که خیلی پیشرفت کردهاند.
نصیریان به شعار جشنواره اشاره کرد و گفت: نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است و باید فکر کنیم که چطور میشود شکلها و ساختارها و صورت ظاهری آثار هنری را در حرف و صحبت و نمایش امروز استفاده کنیم. این اتفاق باید با خلاقیت و جوششهای فردی آمیخته شود و نمایشهای سنتی را به روز کرد. شعار جشنواره نیز خیلی هوشمندانه انتخاب شده است.
این بازیگر ادامه داد: منتها درخواستی دارم زیرا بسیاری از اساتید نمایشهای ایرانی به علت بیماری از بین رفتهاند و آقای فتحعلیبیگی بود که نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کرد. درخواست من این است که شهردار تهران حالا که به فضای سبز خیلی توجه کرده و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد شده و نشان میدهند که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمیدهند و به زندگی انسانیتر هم توجه دارند، مکان هایی را در تابستان و زمستان ایجاد کنند تا نمایشهای ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند.
نصیریان با اشاره به کافه شهرداری که پیشتر در محل تئاتر شهر بود و نمایشهای مختلف ایرانی مانند خیمهشببازی در آن اجرا میشد، افزود: ما الآن هم میتوانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایشهای ایرانی را هم به صورت مستر تماشا کنند. در گذشته چنین مکانهایی داشتیم و فکر میکنم نمایشهای ایرانی با برگزاری دو سال یکبار جشنواره راه به جایی نخواهند برد؛ مخصوصاً این که این روزها نمایشهایی داریم که فقط مخصوص خندههای بیمورد هستند و لازم است در زمینه نمایشهای کمدی کار فرهنگی کنیم.
اخبار
مجموعه تلویزیونی تاریخی «بوعلی سینا» روی آنتن شبکه چهار
شبکه چهار سیما از ۳۰ مرداد مجموعه تلویزیونی تاریخی «بوعلی سینا» را روی آنتن میبرد.هم اکنون سریال «تفنگ سرپر» در کنداکتور پخش شبکه چهار سیما قرار دارد که آخرین قسمت از این مجموعه تلویزیونی سه شنبه ۲۹ مرداد ماه پخش می شود و از روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه هر شب ۱۵ دقیقه بامداد سریال «بوعلی سینا» پخش می شود.بوعلی سینا» که در سال ۱۳۶۴ به تهیه کنندگی منوچهر محمدی تولید شده، از جمله سریال های موفق دهه ۶۰ تلویزیون است که به زندگی بوعلی سینا دانشمند مشهور میپردازد. کیهان رهگذار نویسنده فیلمنامه، کارگردان و تدوینگر این سریال است که پیش از آن، فیلمنامه سریال «سربداران» را نوشته بود. موسیقی این سریال ساخته فرهاد فخرالدینی و بازی دلنشین بازیگر نقش کودکی ابن سینا و امین تارخ در نقش بزرگسالی او، از جمله نقاط قوت شاخص این سریال بوده است. علاوه بر امین تارخ، فیروز بهجتمحمدی، محمد ابهری، جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، سرور نجاتالهی و سعید اویسی دیگر بازیگرانی هستند که در این مجموعه به یاد ماندنی به ایفای نقش پرداخته اند.مجموعه تلویزیونی «بوعلی سینا» به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما هر شب ساعت ۱۵ دقیقه بامداد از شبکه چهارسیما پخش و ساعت ۱۸ بازپخش می شود.
شناسایی 20 هزار بازیگر در سراسر کشور برای سریال «سلمان فارسی»
رئیس رسانه ملی طی نشستی بیان کرد که شناسایی حدود ۲۰ هزار بازیگر در سراسر کشور برای سریال «سلمان فارسی» انجام شده است.عبدالعلی علی عسکری رئیس رسانه ملی امروز ۲۷ مرداد در نشست هم اندیشی با هنرمندان در سالن اجتماعات شبکه استانی اترک با اشاره به شکل گیری جریان سریال سازی در مراکز استانی صداوسیما، بر افزایش کیفیت تولیدات تأکید کرد.
علی عسکری با بیان اینکه از آثار فاخر، عالی و ماندگار هنرمندان حمایت میکنیم، گفت: در طرح ملی «سلمان فارسی» به خوبی از ظرفیت استانها استفاده شده و کار شناسایی حدود ۲۰هزار بازیگر در ۲۹ استان کشور، پیش رفته است.رئیس سازمان صداوسیما بیان کرد: هدف ما این است که از هنرمندان و افراد بااستعدادی که به دلایلی مهجور ماندهاند، حمایت کنیم تا کار شناسایی بازیگران برای ایفای ۱۵۰۰ نقش انجام شود.
در این نشست، هنرمندان و برنامه سازان رادیو و تلویزیون به بیان دغدغهها و مشکلات و پیشنهادهای خود، از جمله حمایت و توجه بیشتر به مستندها و آثار نمایشی، استفاده از پژوهش در آثار تولیدی، حفظ استعدادها و لهجههای محلی در شعر فارسی برای گسترش زبان فارسی و کمک به زایایی آن، ضرورت برنامه ریزی برای توزیع مطلوب آثار تهیه و تصویب شده در شورای عالی شعر و موسیقی پرداختند.
ثبت قرارداد اکران ۲ فیلم «چاقی» و «کلوپ همسران»
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از ثبت قرارداد اکران ۲ فیلم «چاقی» و «کلوپ همسران» خبر داد.غلامرضا برجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه روز ۲۷ مردادماه شورا گفت: در جلسه قرارداد فیلم سینمایی «چاقی» به کارگردانی راما قویدل بعد از فیلم «جانان» ساخته کامران قدکچیان در گروه ایران و «کلوپ همسران» ساخته مهدی صباغزاده در گروه ایران بعداز فیلم «چاقی» ثبت شد.
وی در پایان گفت: همچنین در جلسه امروز مقرر شد آخرین روز نمایش فیلم سینمایی «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی سهشنبه باشد و از آن پس تنها در پردیسهای هفت سالنه نمایش داشته باشد.
اخبار
همکاری جشنواره فیلم مستقل خورشید
و جشنواره سلول آرت آلمان کلید خورد
جشنواره فیلم مستقل خورشید و جشنواره سلول آرت آلمان تفاهم نامه همکاری دو ساله امضا کردند.
به گزارش امتیاز، همکاری دو جشنواره بین المللی فیلم مستقل خورشید و سلول آرت آلمان در زمینه های مختلف از امسال آغاز می شود.
بیستمین دوره جشنواره بین المللى فیلم کوتاه سلول آرت اکتبر امسال در شهر جنا آلمان برگزار می شود. این جشنواره از سال ١٩٩٩ توسط دانشجویان رسانه تاسیس شده و هدف اولیه آن نمایش فیلم هاى منتخب آرشیوهاى دانشگاهى جهت آشنایى با فیلم کوتاه به عموم مردم بوده است. جشنواره سلول آرت از سال ٢٠٠۴ با افزایش تعداد فیلم ها با اقبال گسترده مخاطبان همراه شد و با دعوت از هنرمندان مشهور و برندگان جایزه اسکار در بخش داورى و افزایش مدت زمان فستیوال، به بزرگترین جشنواره تورینگن آلمان تبدیل شده است.
انتخاب پنج فیلم با همکاری کیوریتورهای جشنواره ها جهت نمایش در هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید و بیستمین دوره جشنواره سلول آرت، و اعلام رسمى همکارى دو جشنواره در زمان برگزارى فستیوال ها در تفاهم نامه سال ٢٠١٩ و نمایش فیلم های منتخب هر جشنواره در جشنواره دیگر، برگزاری نشست و کنفرانس خبری و رسانه ای درباره همکارى دو فستیوال ایرانی و آلمانی، دعوت رسمى از نمایندگان جشنواره برای حضور در فستیوال در دو کشور با تامین هزینه ها و برگزاری سمینارهای تخصصى با موضوع فیلم مستقل ایرانی در آلمان و… از دیگر نکات این تفاهمنامه است.
هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش های “مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا”، “مسابقه ویدیوآرت”، “مروری بر سینمای تجربی آلمان” و “بخش ویژه بازآفرینی شهری”، به دبیری مهدی یارمحمدی، مهر ماه امسال در تهران برگزار می شود.
نمایش «شپش» تنها ۲ هفته روی صحنه
کوروش نریمانی کارگردان نمایش «شپش» که قرار است از روز یکشنبه ۲۷ مرداد در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه برود، اعلام کرد که این نمایش تنها ۲ هفته روی صحنه خواهد بود.کوروش نریمانی نویسنده و کارگردان تئاتر که با برگزاری دوره سوم کارگاه «کمدی خلاق» به عنوان خروجی این کارگاه نمایش «شپش» را از روز یکشنبه ۲۷ مرداد در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه میبرد، درباره این اجرا گفت: خوشبختانه پیش فروش بلیت هفته اول این نمایش با استقبال مخاطبان مواجه شد که البته این را هم باید به مخاطبان اعلام کنم که نمایش «شپش» به دلیل اینکه اثری کمدی است، به دلیل فرا رسیدن ایام محرم و صفر، فقط ۲ هفته روی صحنه خواهد بود.وی درباره احتمال تمدید اجرای «شپش» بعد از پایان ماههای محرم و صفر، تأکید کرد: اجرای این نمایش تمدید نخواهد شد و ما بعد از حدود ۳ ماه برگزاری دوره سوم کارگاههای «کمدی خلاق» و تمرین با شرکت کنندگان در کارگاه، نمایش را به مدت ۲ هفته اجرا میکنیم.
نریمانی با اشاره به حضور ترکیبی برخی از اعضای دوره دوم کارگاه «کمدی خلاق» و اعضای شرکت کننده در دوره سوم در اجرای نمایش «شپش»، درباره تغییرات این اجرا نسبت به اجرای سال گذشته نمایش، یادآور شد: تغییراتی در دراماتورژی و صحنه نمایش نسبت به اجرای سال گذشته در تئاتر مستقل تهران داریم ولی بزرگترین تغییر حضور سیامک صفری در گروه بازیگری اجرای جدید «شپش» است. کارگاههای «کمدی خلاق» زیر نظر آکادمی «افرا» برگزار شد و هم سیامک صفری و هم من، مایل بودیم که او در اجرای جدید «شپش» حضور داشته باشد.
این نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر اظهار کرد: در برگزاری ۳ دوره کارگاه «کمدی خلاق» قول داده بودم که بچههای شرکتکننده در کارگاهها را با فضای حرفهای تئاتر آشنا کنم و در سومین دوره با حضور یکی از حرفهای ترین بازیگران تئاتر که سابقه همکاری چندین ساله با وی را دارم، این قول عملی شد. بازی کردن در کنار سیامک صفری بهعنوان بازیگری حرفهای تجربه سودمندی برای بچههای شرکت کننده در کارگاهها است.نمایش «شپش» ساعت ۲۱ در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود.این نمایش سال گذشته به عنوان خروجی دومین دوره کارگاه «کمدی خلاق» با حضور هنرجویان شرکتکننده در کارگاه، در تئاتر مستقل تهران اجرا و مورد استقبال قرار گرفت.
سریال «مانکن» وارد شبکه نمایش خانگی می شود
سریال «مانکن» از دوم شهریور وارد شبکه نمایش خانگی میشود.در آستانه انتشار سریال«مانکن» در شبکه نمایش خانگی پوستر این مجموعه که توسط امین دایی طراحی شده، رونمایی شد.مانکن» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی، نویسندگی بابک کایدان و سرمایه گذاری علی طلوعی که روزهای آخر فیلمبرداری را سپری می کند از دوم شهریور وارد شبکه نمایش خانگی می شود.در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: همیشه عشق های بزرگ و زیبا، دشمنان بزرگ و مخوف داشته اند ... .
محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، نازنین بیاتی و امیرحسین آرمان، فرزاد فرزین، حسین پاکدل، بهشاد شریفیان، نفیسه روشن، علی فرهنگی، رابعه مدنی، پانتهآ کیقبادی، بهزاد محسنی، بهزاد خلج و با حضور الهام پاوه نژاد، رضا توکلی و همایون ارشادی و با هنرمندی لیندا کیانی و شبنم قلی خانی و معرفی محمد صادقی و عارفه معماریان در این سریال نقش آفرینی دارند.
کارگردان سریال «بوی باران» : بخش جلوه های ویژه با دقت و وسواس کار شده است
کارگردان سریال «بوی باران» درباره نقدهای وارد شده به این سریال درباره فیلمنامه بیان کرد که تلاش شده است این کار را با وسواس و دقت بسازند تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند.محمود معظمی کارگردان سریال «بوی باران» درباره همزمانی تدوین و تولید سریالها با پخش آنها از تلویزیون بیان کرد: اگر این همزمانی اتفاق بیفتد کار خوبی است که بتوانیم همزمان با واکنش های مخاطب کاری را انجام دهیم با این حال برای سریال ما چنین اتفاقی رخ نداد.
وی ادامه داد: تعاملی و واکنشی پیش بردن یک سریال بر اساس نظر مخاطب خودش یک امتیاز است اما برای ما چنین فرصتی پیش نیامد. فیلمبرداری سریال البته براساس همان زمانِ نرمِ دیگر سریال ها پیش رفت. اگرچه فیلمنامه ما با تعداد قسمت های بالا بود و صحنه های زیاد و بازیگران مختلفی داشتیم که اینها کار را سخت کرده بود به طور مثال ما بیش از ۸۰۰ لوکیشن و جابه جاییهای زیاد داشتیم و با این حال زمان نرمالی را طی کردیم. کارگردان «بوی باران» درباره فیلمنامه این سریال که به نظر برخی منتقدان بر اساس تم سریال های ترک پیش می رود، اظهار کرد: من مخالف این نقد هستم این یک کار معمایی جنایی بود که اتفاقا سعی کردیم با وسواس زیادی آن را تولید کنیم. گروه نویسندگان، تدوینگر و تهیه کننده همه تلاششان این بود که سریالی ساخته شود که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18076/70120
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18076/70121
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18076/70122
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18076/70123
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4102/18076/70124
|
عناوین این صفحه
- تابش: برای نخستین بار نظرسنجی مردمی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به صورت حرفهای اتفاق میافتد
- بیست و پنجمین حضور سینمای ایران با یک مستند در اسکار 2020
- علی نصیریان : نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است
- اخبار
- اخبار