|
فعالیتهای قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین تشریح شد
رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برنامههای این قرارگاه را در مسیر پیادهروی اربعین حسینی تشریح کرد.
به گزارش امتیاز، سعید اوحدی رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین با اشاره به مجموعه فعالیتهای این قرارگاه در قالب ۴ کمیته هنری، کمیته فرهنگی و محتوایی، کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی و کمیته پشتیبانی گفت: فعالیت های قرارگاه با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی فعال و با مشارکت قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج در ۴ موکب در ۴ مرز مشترک ایران و عراق شامل خسروی، مهران، چزابه و شلمچه در بخشهای ایستگاهی، غرفههای فرهنگی هنری و توزیع محصولات فرهنگی برگزار میشود.
وی درباره برنامههای هنری این قرارگاه از فراخوان جذب هنرمند جهادی برای ارائه خدمات فرهنگی هنری به زائران اربعین حسینی در «موکب هنر» خبر داد و افزود: کارگاه آموزشیها و خلق آثار هنری با موضوع قیام سیدالشهدا در قالب تصویرگری، نقاشی، خوشنویسی و تایپو گرافی با حضور هنرمندان صاحبنام در موکبها و در مسیر پیادهروی زائران اجرا میشود. کاظم چلیپا، مهدی چلیپا، مجید شریفیان، محمدحسین نیرومند، علی وزیریان، حسین عصمتی، ناصر سیدی و سید عبدالله حاج سید حسن بخشی از این هنرمندان را تشکیل میدهند.
رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین اضافه کرد: کارگاه عکاسی حرفهای با تلفن همراه با حضور ۴ هنرمند در ۴ مرز و در چند نوبت برگزار میشود تا زائران بتوانند لحظات حضور در این حرکت آسمانی را بهتر ثبت کنند همچنین نمایشگاه عکسها و پوسترهای عاشورایی از دیگر برنامههای هنری پیشبینیشده است. نمایشگاه کاریکاتور با موضوع استکبارستیزی که سال گذشته با استقبال ویژه زائران مواجه شد، امسال نیز در ۴ مرز برگزار میشود.
اوحدی افزود: نمایشگاهی شامل فناوریهای نوین و ابزار دیجیتال نیز در قالب قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برگزار خواهد شد. معرفی اپلیکیشنهایی با موضوعات معرفی حجاب و عفاف و مهارتهای بهداشتی در سفر اربعین نیز در این نمایشگاه صورت میگیرد.
وی با تأکید بر اجرای ویژهبرنامههایی برای کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان بخش مهمی از زائران اربعین حسینی را تشکیل میدهند و در این سالها اغلب مورد غفلت واقع شدهاند. به همین دلیل در قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برنامههای ویژهای برای این گروه سنی تدارک دیدهایم. از نقاشی و رنگآمیزی روی کاربرگهای آماده، ساخت ماکت ضریح امام حسین (ع)، اوریگامی، دل نوشتههای کوتاه به حضرت رقیه(س) و حضرت علیاصغر(ع)، ایستگاه قصهگویی واقعه کربلا به شیوه روایتگری با نمایش تصاویر ازجمله برنامههای پیشبینیشده برای این گروه سنی است.
رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین درباره دیگر برنامههای این قرارگاه گفت: همچون سال گذشته «سینما سیار» در مسیر پیادهروی اربعین مستقر شده است. امسال برای هر مرز ۳ سینما و درمجموع ۱۲ سینما به نمایش آثار نمایشی مرتبط با قیام عاشورا میپردازند.
اوحدی در تشریح دیگر فعالیتهای این قرارگاه گفت: یکی از ویژهبرنامههایی که امسال در مسیر زائران اربعین حسینی اجرا میشود، طرح «زیارت نیابتی از طرف شهدای جهان اسلام» است. زائران علاقهمند در این طرح با دریافت پلاک یکی از شهدای جهان اسلام، در مسیر زیارت خود، یاد آن شهید را گرامی میدارند و به نیابت از او، زیارت میکنند.
روایتگری و خاطره گویی با حضور چهرههای شاخصی چون حسامالدین سراج، تولید و توزیع محصولاتی چون سربند، بازوبند، پیکسل و بج سینه با شعار «حب الحسین یجمعنا»، برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع محرم، اربعین و قیام امام حسین (ع) و برگزاری سوگواره شعر آیینی قتیل العبارات در حرم مطهر امام حسین (ع) از دیگر برنامههای قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین است.
وی در پایان گفت: فعالیتهای عملیاتی و میدانی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین از ۱۷ مهرماه آغاز میشود و همکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ۴ مرز ایران و عراق از ۲۲ تا ۲۷ مهرماه با اجرای برنامههای متفاوت فرهنگی و هنری پذیرای زائران هستند.
قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برای دومین سال متوالی به ریاست سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، و دبیری ناصر امینزاده میزبان زائران اربعین حسینی است. همچنین مجموعه فعالیتهای قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین زیر نظر شورای سیاستگذاری به ریاست سید علیرضا فاطمیانپور، در ۴ کمیته شامل کمیته فرهنگی مطالعات و محتوایی به ریاست مهدی قاسمی، کمیته هنری به ریاست علیرضا زندوکیلی، کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی به ریاست مهدی محمدی و کمیته پشتیبانی به ریاست علی عباس گودرزی انجام می شود.
ایرانیان حدود ۴ برابر میانگین جهانی انواع انرژی را مصرف میکنند
ایرانیها در مصرف بسیاری از اقلام رتبه اول جهان را دارند. اقلامی که گاه ارزش پولی که صرف آنها شده تنه به تنه درآمد نفتی کشور میزند. چه بر سر زندگی ساده و دور از تشریفات ما آمده است؟! ایرانیها تقریباً در همه انواع مصرفگرایی از مصرف بر اساس نیازهای روزمره و ضروری گرفته تا برندگرایی و مدگرایی دچار افراط در مصرف و تجملپرستی هستند. از مصرف آب، نان و برق گرفته تا نمایش تجملگرایی با زیورآلات و... . در همه این موارد خوی مصرفزدگی و تجملگرایی ما را اسیر کرده و همین مسئله بسیاری از سرمایههایی را که میتوانستند با مدیریت صحیح وارد چرخه اقتصاد و تولید کشور شوند، هدر داده است.
آمارهای تأسفبار مصرفگرایی و تجملپرستی ایرانیان گواهی بر همین مسئله است. برای نمونه میانگین سرانه مصرف آب شرب در ایران در حالی حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ لیتر در شبانهروز است که در مقایسه با سرانه مصرف آب در جهان حدود ۷۰ تا ۸۰ لیتر بیشتر است. بر اساس آمار منتشرشده توسط بانک جهانی، ایران حدود ۴ برابر میانگین جهانی انواع انرژی را مصرف میکند و طبق آمارهای رسمی کشور ما بعد از آمریکا و روسیه، در رتبه سوم مصرف دنیا قرار دارد.
عطش ایرانیها برای خرید و ذخیره طلا مثال دیگری از مصرفزدگی و افراط ایرانیها در تجملگرایی است. گزارشهای غیررسمی نشان میدهد میزان ذخایر طلای خانگی در ایران طبق برآوردها حدود ۲۰۰ تن است که این آمار رو به افزایش است و ایران در میان ۱۰ کشور عمده خریدار طلا در جهان جای دارد. طبق گزارشی که سایت «بیزینس اینسایدر» در خصوص کشورهایی که مردم آنها بیشترین حجم طلا را خریداری میکنند منتشر کرده، ایران توانسته است جایگاه پنجم را به دست آورد؛ در حالی که رتبههای بالاتر از ایران کشورهایی همچون چین، هند و آمریکا هستند که جمعیتی به مراتب بسیار بیشتر از کشور ما دارند.
بر اساس گزارشی که چند سال پیش منتشر شد میزان طلای ایرانیها در منازلشان بیشتر از ذخایر بانک مرکزی است. در نظر بگیرید این حجم ثروت که مردم در خانههایشان ذخیره کردهاند اگر وارد چرخه اقتصاد کشور میشد چه تحول عظیمی در بحث اشتغال و تولید ایجاد میکرد و آیا وضعیت معیشت و اشتغال جوانان به همین وضعیت امروزی بود؟! هدف این نیست که مردم مقصر وضعیت اقتصادی معرفی شوند و دولت و سایر نهادها از زیر بار مسئولیت در این زمینه شانه خالی کنند، بلکه هدف آگاه کردن افکار عمومی نسبت به بلایی است که مصرفگرایی و تجملپرستی بر سر زندگی ما ایرانیها آورده و بسیاری از ظرفیتهای کمنظیر اقتصادی را از کارکرد واقعی خود دور کرده است.
در کالاهای مصرفی هم وضع به همین منوال است. مطابق آمار در ۱۱ ماهه اول سال ۹۶، مبلغی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان کالاهای مصرفی غیرضروری به کشور وارد شده است که این مبلغ معادل ایجاد ۴۰۰ هزار شغل است. فقط در سال ۹۷ بیش از ۶۹ میلیون تن کالا به ارزش ۱۴۲ میلیون دلار از آمریکا به ایران وارد شده است که بخش عمدهای از آنها مربوط به کالاهای لوکس و تجملاتی است. در یک مورد دیگر، بر اساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال ۹۷ بالغ بر ۲۰۳ تن انواع عروسک وارد کشور شده است. همچنین این آمار نشان میدهد که ایران در ۱۰ ماهه همان سال بیش از ۵ میلیون دلار قاشق و چنگال از کشورهای مختلف وارد کرده است. در مورد دیگری از تجملگرایی مشاهده میکنیم که در اوج تحریمهای اقتصادی و مشکلات معیشتی، آب معدنیهای به اصطلاح برند و مارکی از نروژ وارد کشور میشود که قیمت آن در فروشگاههای اینترنتی بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان است و با واردات آن ارز بسیاری از کشور خارج میشود. همچنین کالاهای چینی در سبد مصرف حدود ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی قرار دارد. ما سالانه به طور متوسط از چین، ترکیه و امارات بیش از ۱۸ میلیارد دلار واردات داریم که رقم بسیار بالایی است.
فاجعه بار بودن آمارهای فوق، زمانی مشخص میشود که بدانیم به ازای هر یک میلیارد دلار واردات کالای مشابه داخلی، ۱۰۰ هزار نفر بیکار میشوند. بررسیهای دیوان محاسبات در خصوص میزان واردات سال ۱۳۹۶، نشانگر این است که طی این سال، بالغ بر دو میلیارد و یکصد و هشتاد و چهار میلیون دلار کالاهایی که صد در صد مشابه داخلی دارند وارد کشور شده است. بنابراین میتوان ادعا کرد که این حجم وسیع واردات منجر به بیکار شدن حداقل ۲۰۰ هزار نفر در آن سال گردیده است. این آمار تاسفبرانگیز نشانگر این است که کشور ما دچار بلایی خانمانسوز به نام مصرفزدگی و تجملگرایی شده است که بخش زیادی از اقتصاد کشور را به گروگان گرفته و تا زمانیکه یک تغییر بنیادین در این موضوع رخ ندهد، یک جای کار همیشه خواهد لنگید و ایران در توسعه درونزا و مردممحور دچار آسیب خواهد بود. امری که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید ویژه داشته و همواره در بیاناتشان فرمودهاند که با واردات بیرویه کشور نیازمند خواهد ماند.
بر اساس نظرسنجیهای انجام شده ۶۳ درصد مردم به شرط بالا رفتن کیفیت و قیمت مناسب آمادگی دارند کالای ایرانی مصرف کنند. عدم تمایل مردم به استفاده از کالاهای داخلی یکی از مسائلی است که به افزایش واردات کالاهای غیرضروری خارجی دامن زده است و همین مسئله در کنار دیگر عوامل تشدیدکنندهای که عمدتاً فرهنگی هستند، عاملی شده تا تولید داخلی از رونق بیفتد و چرخه اقتصادی کشور با مشکل مواجه شود.
رسانههای فراگیر از جمله صدا و سیما و سایر رسانههای ارتباط جمعی مکتوب و مجازی در زمینه مبارزه با پدیده مصرفزدگی و تجملگرایی وظایفی بر عهده دارند که گاه کوتاهیهایی صورت میگیرد. رسانه ملی که پیشگام ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی و حمایت از ساده زیستی است با اختصاص ساعات اوج بیننده تلویزیون مانند قبل و حین مسابقات ورزشی پرطرفدار و فیلمهای پرتماشاگر به تبلیغ محصولات تجاری و مصرفی، عطش مردم به مصرفگرایی را بیشتر میکند. این مسئله لزوم تغییر و بازنگری در سیاستهای پخش آگهیهای تبلیغاتی و بازرگانی را میطلبد؛ چرا که رسانه ملی نقش بارز و تأثیرگذاری در تغییر نگرش و سبک زندگی مردم در زمینههای مختلف ایفا میکند.
نص صریح قرآن کریم بر این مسئله تأکید دارد که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تا زمانی که خودشان اراده نکنند، تغییر نخواهد داد. بنابراین در این مورد خاص هم تا زمانیکه اراده جمعی و فرهنگسازی بر پرهیز از مصرفگرایی و تجملپرستی در جامعه شکل نگیرد، نبایست انتظار تحولی شگرف در وضعیت اقتصادی کشور را داشته باشیم؛ با مدیریت صحیح و اصولی این موضوع به راحتی میتوان تحریمها و مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشت و قطار اقتصادی کشور را در ریل پیشرفت و توسعه سریعتر قرار داد.
جاده ابریشم ، محور اصلی گردشگری ازبکستان و ایران
رایزن درجه یک سفارت ایران در تاشکند گفت: محور اصلی گردشگری ازبکستان و ایران جاده ابریشم و اشتراکات فرهنگی است، اما هنوز ارتباط گردشگری دو کشور تقویت نشده است.غلامحسین ابراهیمی با سابقه فعالیت در بخش های اقتصادی و گردشگری در کشورهای تونس، اردن، لهستان، لیتوانی ، ازبکستان و مالزی گفت: ازبکستان مانند ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است به همین دلیل شوکت میرضیایف رئیس جمهوری این کشور در دو سال اخیر برنامه های فشرده و تشویقی زیادی برای توسعه این صنعت در زمینه تسهیل و ارزان کردن سفر به ازبکستان، توسعه زیرساخت های اقامتی، توسعه زبان انگلیسی، آموزش نیروی انسانی ورزیده، تعریف و برند کردن جشنواره های بین المللی با محوریت شهرهایی چون سمرقند، بخارا، خوقند و تاشکند، توسعه ظرفیت فرودگاهی ، ایجاد پلیس گردشگری، توسعه گردشگری فرهنگی و زیارتی، تبلیغات گردشگری در سطح بین المللی ، تسهیل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و مهمتر از همه تسهیل ویزا و استفاده از تجربیات گردشگری کشورهای موفق و حتی جذب مشاوران خارجی را اجرا کرده است به نحوی که آمار گردشگران این کشور از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسید.
وی افزود: تصویب استراتژی گردشگری ازبکستان برای سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ از جمله مهمترین اقدامات رئیس جمهور این کشور است که به موجب آن افزایش تعداد گردشگران ورودی تا سقف ۹ میلیون نفر یکی از هدف گذاری های معقول برای ازبکستان به شمار می رود. علاوه بر این اقداماتی چون اجرای رژیم لغو روادید (۳۰ روزه) برای بیش از ۴۵ کشور و همچنین صدور روادید الکترونیکی برای اتباع ۷۵ کشور از جمله اقدامات مهم در این دو سال گذشته به شمار می رود، به طوری که آمار گردشگری این کشور از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵ میلیون و سیصد هزار نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.
کارشناس گردشگری بیان کرد: تاسیس دانشگاه گردشگری در شهر سمرقند ، تاسیس مرکز تحقیقات گردشگری در شهر بخارا به همراه بهره گیری موثر از گردشگری سمینارها با میزبانی از اتفاقات مهم بین المللی در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و معرفی گردشگری زیارتی و نهایتاَ تعریف اولین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی را می توان از اقدامات شایسته دیگر در این عرصه در ازبکستان نام برد. موقعیت جغرافیایی ازبکستان درآسیای میانه و مسیر جاده ابریشم به همراه اصلاحات اقتصادی و گردشگری بیان شده، آینده گردشگری این کشور را در نگاهی ده ساله بسیار روشن و روبه رشد نشان می دهد.
ابراهیمی افزود: دو کشور ایران و ازبکستان به طور طبیعی به لحاظ گردشگری مکمل یکدیگر هستند یعنی هر دو کشور، محور اصلی گردشگری شان جاده ابریشم و گردشگری تاریخی و فرهنگی است بنابراین به نوعی توسعه گردشگری متقابل را می توانند تقویت و کمک کنند. چرا که گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند عمدتاً مایل به بازدید از شهرهای سمرقند و بخارا و تکمیل تجربه در مسیر گردشگری جاده ابریشم هستند و متقابلا گردشگران خارجی که به سمرقند و بخارا سفر می کنند نیز مایلند در ادامه به ایران و شهرهای اصفهان و شیراز و یزد و تبریز سفر کنند. شاید به همین دلیل است که برقراری خط پروازی مستقیم مورد توجه متقابل است.
رایزن درجه یک سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند بیان کرد: براین اساس ایجاد خط پروازی مستقیم می تواند نقش موثری در توسعه گردشگری دوجانبه و بالطبع چندجانبه ایفا کند. در حال حاضر دو کشور در نمایشگاههای گردشگری که در تهران و تاشکند برگزار می شود، حضور چندانی ندارند که شاید به دلیل نبود پرواز مستقیم بین دو کشور، نبود تسهیلات ویزای بین دو کشور و یا حتی هزینه بالای فرودگاهی در ازبکستان (هزینه های Landing ) باشد ، به طوری که پروازهای موقت (چارتر) نیز از ایران به مقصد ازبکستان کمتر پرواز می کنند.
این فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل درباره نمایشگاه گردشگری تاشکند که در روزهای آینده برگزار می شود هم گفت: این نمایشگاه بین المللی با عنوان گردشگری در مسیر جاده ابریشم ، یکی از مهمترین اتفاقات گردشگری در منطقه آسیای میانه به شماره می رود و هر ساله دوستداران مسیر جاده ابریشم از کشورهای منطقه و جهان در آن شرکت می کنند . این نمایشگاه با توجه به اینکه ازبکستان در مسیر ابتکار طرح «یک کمربند و یک جاده» چین قرار گرفته و همچنین در مسیر سنتی جاده ابریشم است، به تدریج در حال تبدیل شدن به برند گردشگری ازبکستان و آسیای میانه هست بنابراین بخش دولتی و خصوصی به ویژه جامعه تورگردانان ایران لازم است حضور در نمایشگاه گردشگری تاشکند را در برنامه های خود قرار دهند.
ابراهیمی درباره پیشنهاداتش برای توسعه گردشگری دو کشور هم توضیح داد: تجربه جهانی ، بهترین پیشنهادها را به ما می دهد، به ویژه اینکه دو کشور از مشترکات تاریخی و فرهنگی بیشتری برخوردار هستند و طبعاَ این موضوع می تواند انگیزه و موتور محرکه خوبی برای تقویت گردشگری دو جانبه باشد. در این ارتباط همان طور که اشاره شد ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور می تواند منطق اقتصاد گردشگری را بین دو کشور تقویت کند گرچه در گامهای بعدی تسهیلات ویزایی دوجانبه نیز می تواند جریان تبادل گردشگری را بین دو کشور نیز تقویت و توسعه بخشد. البته در گامهای عملی تر بعدی حرکت در جهت شناخت بیشتر مردم دو کشور از فرهنگ یکدیگر است که طبعاَ در این مسیر نقش خبرنگاران و رسانه ها مهم است، تمهید سفر خبرنگاران گردشگری ایران به ازبکستان و متقابلاَ خبرنگاران گردشگری ازبکستان به ایران و یا گروههای تلویزیونی می تواند این خلا عدم شناخت را تا حد زیادی برطرف کند. بعد از انجام این اقدامات اولیه ، زمینه جهت ورود فعالان گردشگری دو کشور اعم از دولتی و بخش خصوصی فراهم می شود بویژه در این میان جامعه تورگردانان ایران به عنوان مهمترین ارگان بخش خصوصی گردشگری می تواند نقش مهمی را در اتصال گردشگری دوجانبه و برگزاری نشست های فنی ـ تورگردانی در دو کشور داشته باشد.
اخبار
پیوند هنر ایتالیا و ایران
سفیر ایتالیا در تهران بر این باور است که مردم کشورهای جهان با وجود همه تفاوتها و مشکلات جهانی موجود، خواستههای مشترکی همچون صلح، دوستی، سفر و ... دارند. او میگوید: مردم میخواهند راحت و آرام زندگی کنند و به همین خاطر هم فکر میکنم همه ما همانند هم هستیم.
جوزپه پرونه که مدتی است در سفارت ایتالیا میزبان برنامهها فرهنگی و هنری مشترک میان ایران و این کشور اروپایی است، در پاسخ به این پرسش که با توجه به تنشهای سیاسی و اقتصادی موجود در جهان، چقدر هنر میتواند در برقراری ارتباط میان ملل گوناگون مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: به طور کلی مردم کشورهای جهان با وجود همه تفاوتها و مشکلات که در سطح جهانی وجود دارد، خواستههای مشترکی همچون صلح، دوستی، سفر و ... دارند و میخواهم راحت و آرام زندگی کنند و به همین خاطر هم فکر میکنم ما از این نظر همانند هم هستیم.
او که در حاشیه مراسم معرفی یک برند دکوراسیون در تهران سخن میگفت، یادآور شد: در این میان هنر و فرهنگ نقش بسیار مهمی را ایفا میکند؛ چراکه این دو در کنار هم یک زبان جهانی برای برقراری ارتباط هستند؛ زبانی که همه مردم جهان متوجه آن میشوند و در مقابل مردم نیز از هر کشوری که باشند هنر را تحسین میکنند. فرقی نمیکند اهل کجا باشیم، به چه زبانی صحبت کنیم، چه نوع تفکری و شغلی و به چه مذهبی باور داشته باشیم، در نهایت همه ما زیبایی را دوست داریم.
پرونه با بیان اینکه «ایرانیها و ایتالیاییها همواره ارتباط عمیقی از نظر اجتماعی و فرهنگی داشتهاند»، خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که هنر خلاقی دارد و مردم آن دوست دارند خودشان را با فرهنگ و هنر نشان بدهند. ما نیز میخواهیم هنر ایتالیا و ایران را با هم پیوند بزنیم و مهمرین اهداف در این مسیر ما برقراری ارتباط میان مردم این دو کشور است.
بلاتکلیفی خانه - کافهها برای گرفتن مجوز فعالیت
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختیار و مسؤلیتی برای صدور مجوز «خانه – کافهها» ندارد.سیدجواد موسوی درباره مراجع صادرکننده مجوز خانههای تاریخی و قدیمی که به رستوران، کافه و یا اقامتگاه تبدیل میشوند، گفت: مجوز «خانه-کافه» را وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمیدهد. ما مجوزها را براساس مصداقهایی که در بند «ب» و «ج» آییننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری تصویب شده، صادر میکنیم.
او در پاسخ به بلاتکلیفی خانه - کافهها برای گرفتن مجوز فعالیت و نامشخص بودن مرجع صادرکننده این مجوز در شرایطی که بسیاری از این کافهها در خانههای تاریخی و یا ثبت شده در فهرست میراث ملی راهاندازی شدهاند، اظهار کرد: در آن آییننامه حدود ۲۹ مصداق در زیرمجموعه تاسیسات گردشگری تعریف شده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز آنها را صادر میکند. «خانه-کافه» در ذیل این مصادیق نیامده است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین درباره تکلیف مجوز «هاستل» ها که شمار آنها نیز درحال افزایش است اما با مقاومت هتلداران و برخوردهایی از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی برای ادامه فعالیت با این عنوان رایج جهانی در ایران مواجه شده است، گفت: «هاستلها» در مصادیق آییننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری تعریف نشده است و این اقامتگاهها معمولا با عنوان «مهمانپذیر» از این وزارتخانه مجوز میگیرند.
موسوی درباره تکلیف مجوز «هتل بوتیک» ها که تعداد آنها نیز درحال افزایش است، گفت: این اقامتگاهها درحال حاضر با عنوان دیگر از جمله «اقامتگاه یا هتل سنتی» از این وزارتخانه مجوز میگیرند اما در اصلاحیه آییننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری انواع هتل از جمله «هتل بوتیک» تعریف شده که در دریافت مجوز مشکلی نداشته باشند. اما این اصلاحیه باید نخست در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شود تا مصوبه هیات دولت را دریافت کند.
در آییننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری مصوب ۱۳۷۰ که در سال ۱۳۹۴ اصلاح شد «تاسیسات گردشگری» اینگونه تعریف شده است: «واحدهایی که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان (وزارتخانه) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر تأسیس یا فعالیت میکنند:
۱ـ هتل، متل و مهمانپذیر. ۲ـ مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمانها، زایرسراها و خانهمسافرها. ۳ـ اقامتگاههای بومگردی و اقامتگاههای سنتی. ۴ـ مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری. ۵ ـ مجتمعها، اردوگاهها و محوطههای گردشگری. ۶ ـ مراکز گردشگری سلامت از قبیل مجتمعهای سلامت تندرستی و آب درمانی و هتل بیمارستان. ۷ـ محیطها و پارکهای طبیعتگردی و گردشگری روستایی و عشایری. ۸ ـ مراکز گردشگری ساحلی و دریایی. ۹ـ واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوریهای منفرد بینراهی موجود. ۱۰ ـ تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمعهای خدمات رفاهی بینراهی. ۱۱ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه (ترمینال) فرودگاهها، پایانههای مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی. ۱۲ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانههای مسافری مرزی کشور. ۱۳ـ سفره خانههای سنتی. ۱۴ـ مناطق نمونه گردشگری. ۱۵ـ دهکدههای سلامت. ۱۶ـ دفاتر یا شرکتهای خدمات مسافرتی و جهانگردی. »
اخبار
تصمیمگیری درباره محل برگزار نمایشگاه کتاب
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصمیمگیری درباره محل برگزار نمایشگاه کتاب در دو جلسه آتی شورای سیاستگذاری این رویداد خبر داد.پس از صدور احکام اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب و تشکیل جلسات این شورا و نیز انتخاب زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در اواخر فروردین ماه سال آتی، بحث درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب بار دیگر در محافل فرهنگی و شهری بالا گرفت.
از سویی شورای شهر تهران بنابر اظهارات سال گذشته خود بر این مساله تاکید داشت و دارد که باید محل برگزاری نمایشگاه کتاب از محل مصلی به شهر آفتاب منتقل شود و در همین زمینه محود جواد حقشناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بار دیگر از اعتراضهای مردم و کسبه اطراف مصلی و نیز بار ترافیکی این منطقه در ایام نمایشگاه کتاب سخن به میان آورد و عنوان کرد که ناشران تنها ذینفعان برگزاری نمایشگاه کتاب نیستند و باید سایر نظرها را نیز مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر و طی هفته گذشته هومان حسنپور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نامهای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرد و به همراه آن 400 ناشر متقاضی حفظ مصلی امامخمینی(ره) بهعنوان محل برگزاری سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیز ارائه شده بود.در همین زمینه محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفتگو با مهر درباره این رویداد بیان داشت که قصد ندارد نظری شخصی در این زمینه داشته باشد و در عین حال گفت: در دو جلسه آتی شورای سیاستگذاری این موضوع مطرح و درباره آن تصمیمگیری خواهد شد و در نهایت این حق شوراست که درباره محل نمایشگاه کتاب در سال آتی تصمیمگیری کند.جوادی تاکید کرد: در جلسه شورای نظرات همه طرفهای دخیل در این زمینه شنیده میشود و ان شاالله طوری تصمیمگیری میشود که حقی از کسی و یا صنفی ضایع نشود.نمایشگاه کتاب تهران پس از دو دوره برگزاری در محل شهر آفتاب و به دلیل فراهم نشدن زیرساختها و وعدههای شهرداری تهران درباره آن بار دیگر و از دو سال گذشته به محل مصلی امام خمینی(ره) تهران بازگشت. هر چند انتقال نمایشگاه کتاب در سالهای دور از محل دائمی نمایشگاهها به مصلی منجر به اختلاف نظرهای زیادی در صنف نشر و مدیران وقت وزارت ارشاد شد اما قرار داشتن مصلی در مرکز تهران و دسترسی آسان به آن از طریق مترو و بزرگراههای شهری همواره این محل را به جایگاهی جذاب از سوی ناشران و مخاطبان نمایشگاه کتاب برای برپایی نمایشگاه کتاب مطرح کرده است.
۳۰ هزار ایرانی از اسپانیا درخواست ویزا کرده اند
سفیر اسپانیا در ایران گفت: در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۰ هزار ایرانی درخواست ویزا کرده اند و ۱۵ هزار اسپانیایی نیز به ایران آمدند.ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در ایران به خبرنگار مهر گفت: اسپانیایی ها بیشتر از شهرهای اصفهان، شیراز، کاشان و یزد دیدن کرده اند آنها بیشتر با هدف گردشگری به ایران می آیند ولی قبلا بیشتر با هدف تجارت به ایران سفر می کردند.
وی در ادامه بیان کرد: من از شهرهای مختلفی در ایران بازدید کرده اند مانند عسلویه، شیراز، تبریز، کیش، اصفهان، یزد، مشهد، کاشان. شمال و جنوب و دریای خزر را خوب دیده ام. خیلی از شهرهای توریستی ایران در یک مسیر قرار دارند. مسئله ای که می تواند در صنعت گردشگری این کشور کمک کند همین مسیر توریستی است که می تواند مشهد کرمان و سایر شهرهای گردشگری را به یکدیگر متصل کند تا همه در یک مسیر قرار گیرند.
سفیر اسپانیا در ایران گفت: یکی از اصلی تری چالش های گردشگری ایران این است که هتلهای خوب و با کیفیت مناسب باید بیشتر شود. در این موضوع بخش خصوصی مهمترین نقش را ایفا می کند اما اگر ایران بخواهد منتظر سرمایه های خارجی باشد نمی تواند در این زمینه پیشرفت کند. بنابراین باید بخش خصوصی در این موضوع پیشگام شود.
دریافت نشان درجه یک هنری توسط «اکبر اکسیر»
مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان از دریافت نشان درجه یک هنری توسط «اکبر اکسیر» خبر داد و گفت: تاکنون هفت نفر از هنرمندان گیلانی در رشته های مختلف هنری اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، شعر و خوشنویسی موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شده اند.
فیروز فاضلی ، از دریافت درجه یک هنری توسط «اکبر اکسیر» خبر داد و اظهار کرد: این شاعر گیلانی بنیانگذار شعر فرانو بوده که از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شد.وی نشان درجه یک هنری را معادل مدرک دکتری دانست و افزود: اکبر اکسیر پس از محمدحسین مهدوی(م.موید)، بنیانگذار شعر معنوی دومین شاعر گیلانی است که نشان درجه یک هنری را دریافت کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: تاکنون هفت نفر از هنرمندان گیلانی در رشته های مختلف هنری اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، شعر و خوشنویسی موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شده اند.فاضلی اضافه کرد: گواهینامه هنری هنرمندان توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، براساس تجربه و فعالیت تخصصی و حرفهای هنرمندان و با تکیه بر تواناییهای هنری آنان اعطا می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4135/18339/71336
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4135/18339/71337
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4135/18339/71338
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4135/18339/71339
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4135/18339/71340
|
عناوین این صفحه
- فعالیتهای قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین تشریح شد
- ایرانیان حدود ۴ برابر میانگین جهانی انواع انرژی را مصرف میکنند
- جاده ابریشم ، محور اصلی گردشگری ازبکستان و ایران
- اخبار
- اخبار