|
محمد قاسمزاده؛ گردآورنده کتاب «اینسو واقعیت، آنسو خیال»:
سینما همسایه ادبیات است
محمد قاسمزاده، با اشاره به اینکه از روزی که سینما خلق شد تا کنون همواره فیلمسازان نگاهی به ادبیات داشتهاند و برخی از فیلمسازان بیشتر و برخی کمتر به اقتباس پرداختهاند، سینما را همسایه ادبیات دانست.
به گزارش امتیاز؛ در این دوره از جشنواره و در روز کتاب و سینما، کتاب محمد قاسمزاده با عنوان «اینسو واقعیت، آنسو خیال» رونمایی خواهد شد.
قاسمزاده درباره اثر خود گفت: «این کتاب نزدیک به 900 صفحه بوده و در دو جلد شامل مجموعه 50 داستان از 50 نویسنده معاصر ایران است و دقیقاً نویسندگانی مد نظر بودهاند که عمدتاً در 40 سال اخیر داستانهای خود را منتشر کردهاند. همانطور که از نام کتاب پیداست مضمون کتاب پیوند واقعیت و خیال است که ادبیات داستانی را به وجود می آورد. در این کتاب از آثار نویسندگان سرشناس و صاحب سبکی که پرونده آنها در ادبیات ایران کاملًا مشخص بوده تا نویسندگان جوانی که تازه پا به عرصه نوشتن گذاشتهاند، استفاده شده است. در واقع معیار ما در انتخاب داستانها این بوده که قابلیت انتقال به سینما را داشته باشند.»
این پژوهشگر، رماننویس و منتقد ادبی افزود: «به نظر من فیلمسازان باید این داستانها را بخوانند و متناسب با ذهن و سلیقه سینمایی خود ببینند کدام داستان برایشان مناسب است. هدف از نگارش کتاب این بود که نویسندگان به سینما نزدیک شوند و سینماگران به نویسندگان. پس اینگونه نیست که تنها فیلمسازان باید ادبیات را فرا بگیرند، بلکه نویسندگان هم باید به سینما توجه داشته باشند. معیار ما این بود که کدامیک از نویسندگان در اثر خود به سینما نزدیک شدهاند و آن اثر قابلیت تبدیل شدن به فیلم را دارد.»
این نویسنده با اشاره به سهولت دسترسی نویسندگان به آثار سینمایی و کمتر شدن فاصله سینما و ادبیات، عنوان کرد: «امروز اخبار و فیلمهای سینمایی به وفور در دسترس مردم است و اگر فیلمی هنوز اسکار نگرفته در اینجا علاقهمندان به سینما آن فیلم را دیدهاند. نویسندگان امروزی نسبت به دهههای قبل بهتر میتوانند با سینما ارتباط برقرار کنند. زمانی که اینترنت نبود و ارتباطات بسیار کم بود یافتن فیلم هم بسیار مشکل بود. سینما همسایه ادبیات است و از روز پیدایش و خلق سینما تا کنون، همیشه فیلمسازان نگاهی به ادبیات داشتهاند که اقتباس سینمایی کنند، حال برخی از فیلمسازان بیشتر و برخی کمتر به اقتباس پرداختهاند، گاهی موفق و گاهی هم ناموفق بودهاند. البته ناموفق بودن آنها دلیلی بر این نیست که فیلمساز خوبی نبودهاند، شاید آن کتاب قابلیت تبدیل به سینما را نداشته است. به عنوان مثال «پرندگان» شاهکار آلفرد هیچکاک یک اقتباس ادبی است. متأسفانه در ایران میان سینما و ادبیات کمی فاصله وجود دارد. در واقع میتوان گفت میان ادبیاتیها و سینماییها فاصله هست که ما با این کتاب سعی کردیم کمی این دو را به هم نزدیک کنیم. به خصوص نسل جوانی که میخواهد فیلمسازی را تجربه کند.»
قاسمزاده با بیان اینکه فیلمسازان ذهنیت خاص خود را در اقتباس دارند، گفت: «مثلاً کسی مانند داریوش مهرجویی به یک نوع و فرد دیگری مانند اصغر فرهادی به نوع دیگری از اقتباس علاقهمند است. همچنین ناصر تقوایی چندین اثر اقتباسی دارد و شاید او تنها کارگردانی باشد که تا این اندازه اثر اقتباسی در سریال یا در فیلمهای کارنامه خود دارد. هر کدام از این فیلمسازان با ذهنیت خاص خودشان پیش رفتهاند. شاید اگر سیمین دانشور پیش از انقلاب راضی میشد که آقای مهرجویی از «سووشون» او فیلم بسازد اکنون اقتباس شکل و شمایل دیگری داشت. ولی خانم دانشور راضی نشد و به نظر من اشتباه کرد. به هر حال ما ویترینی مقابل فیلمسازان قرار میدهیم و آنها با سلایق خودشان داستان را انتخاب میکنند.»
وی گفت: «مثلاً فیلمسازی مانند فریدون گله به داستانهایی که در خیابان اتفاق میافتد علاقهمند بود. در مقابل فیلمسازی مانند ناصر تقوایی علاقهای به داستان خیابانی ندارد و تقریباً اکثر آثار او در خانه و محیط بسته اتفاق میافتد. داریوش مهرجویی نیز در آثارش به دنبال ذهنیت است. بستگی دارد فیلمساز کدام داستان را میپسندد. ما در این کتاب 50 داستان با طیف بسیار وسیعی از وقایع از جشن تولد گرفته تا ماجرای جنگ، قتل، مسائل خانوادگی و ... را برای سلایق مختلف انتخاب کردیم. امیدوارم فیلمسازان جوان به دقت این کتاب را مطالعه کنند؛ من معتقدم داستانهای این کتاب واقعاً میتواند فیلمسازان جوان را متحول کند.»
گفتنی است؛ در سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از کتاب دو جلدی «اینسو واقعیت، آنسو خیال» نوشته محمد قاسمزاده با موضوع «داستانههای کوتاه برای اقتباس» که به همت انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب زیر چاپ است در سومین روز از برگزاری این جشنواره که به نام روز کتاب و سینما نامگذاری شده رونمایی میشود. همچنین به همراه این کتاب پنج فیلم کوتاه اقتباسی تحسین شده سالهای اخیر شامل «آن سوی دریاچه»، «جاده مسدود است»، «چشم آبی»، «حفره مشترک» و «کودکان ابری» عرضه خواهد شد.
سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بهدبیری سیدصادق موسوی، 19 تا 24 آبان ماه سال جاری در پردیس سینماگالری ملت برگزار میشود.
مدیر امور سینمایی حوزه هنری مازندران خبر داد:
سالن شماره 2 سینما «سپهر» ساری آغاز به کار کرد
سالن فوقانی سینما «سپهر» ساری به همت موسسه «بهمن سبز حوزه هنری» بازسازی و از امروز رسما، آغاز به کار میکند.
به گزارش امتیاز، سیدعلی سیدپور گلنشینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری مازندران سینما سپهر ساری با اعلام این خبر افزود: سالن دوم سینما «سپهر» ساری که در طبقه فوقانی این سینما واقع است به طور کامل بازسازی شد. این سالن به 62 صندلی VIP، سیستم دیجیتال و لیزر مجهز شده است.
به گفته وی، سالن اصلی سینما «سپهر» ساری 1000 نفر ظرفیت دارد و دومین سینمای هزار صندلی حوزه هنری است. این سالن در سال 85 بازسازی شد و قرار است بزودی به همت موسسه «بهمن سبز» به دوسالن مجزا تبدیل شود.
سیدپور، ضمن اعلام خبراحداث دومین سالن نمایش در طبقه فوقانی سینما سپهر ساری خاطرنشان ساخت: همهی ما در مقابل فضای فرهنگی پیرامونی خود حساس و مسئول هستیم و سینما بعنوان یکی از مظاهر فرهنگی و از ابزارهای مؤثر هنری است و حمایت آن یک الزام همگانیست، رجوع انبوه مخاطبان علاقمند از شهرهای قائمشهر، کیاسر، زیراب، سوادکوه، نکا، جویبار، شهرستان سیمرغ و... به سینما سپهر و همچنین رغبت اهالی فرهنگ دوست و حامی هنر هفتم شهرستان ساری به سینما را دلیلی برای افزایش و توسعه سالنهای نمایش سینما سپهر عنوان کرد.
وی ادامه داد: موسسه «بهمن سبز» تلاش مجدانهای در امر افزایش سرانه سینما در کشور دارد چراکه سینما درگاهی مهم در اشاعه آیین و فرهنگ یک ملت است. تلاش ما برای تحقق اهدافمان در موسسه بهمن سبز برای بازسازی و ساخت سالنهای تازه با وجود مشکلات اقتصادی همچنان ادامه دارد. سینماهای این موسسه با این بازسازیها و نوسازیها، کیفیت بهتری از خدمات را به علاقهمندان سینما عرضه میکنند.
مدیریت امور سینمایی استان مازندران، در پایان با تشکر از همراهی مخاطبان خود، از آغاز بهره برداری دومین سالن سینما سپهر سازی از امروز خبر داد.
سینما «سپهر» ساری در استقبال مخاطب و فروش، جزو 5 سینمای برتر حوزه هنری در سطح کشور است.
وقتی مخاطب حق انتخاب ندارد
چرا تلویزیون در قرق سریالهای پلیسی است؟
این روزها، سریالهای تلویزیون با فاصله گرفتن از فضای ملودرام خانوادگی و یا اجتماعی بیشتر به مضامین مجرمانه و پلیسی بهویژه با موضوع پولشویی، پروندههای مفاسد اقتصادی، گروه های قاچاق مواد مخدر و حتی جاسوسی میپردازند. اما دلیل و عواقب این رویکرد خالی از تنوع چیست؟
زمانی آنتنهای تلویزیون در قرق ملودرامهای اجتماعی و خانوادگی است و گاه نیز تماما در سلطه سریالهایی با موضوع پلیسی و مجرمانه قرار میگیرد. این روزها اما، نوبت سریالهایی است که مضمون پولشویی، پروندههای مفاسد اقتصادی و مالی را دنبال میکنند.
یک کارشناس مدیریت رسانه معتقد است، این اقدام رسانه که در یک برهه زمانی خاص، همه سریالها را با یک رویکرد خاص روی آنتن بفرستد فقط مخاطب را خسته میکند.
محمد امامی کارشناس مدیریت رسانه، با انتقاد به اینکه این روزها بیشتر سریال های سیما با رویکرد پولشویی و پرونده های مفاسد مالی ساخته می شود به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: اگر نگاهی به سریال های تلویزیون در چند ماه گذشته بیاندازیم متوجه می شویم که سریال های که این روزها روی آنتن سیما می رود از رویکرد قدیمی خود، یعنی ملودرام خانوادگی دور شده و به سمت موضوعاتی حول محور مسائل پولشویی، پول کثیف، مفاسد مالی و حتی جاسوسی سوق پیدا کرده است.
وی در ادامه افزود: در این راستا می توان به سریال هایی چون مرضیه که درباره قاچاق دارو و پول کثیف ساخته شد، بوی باران که پرونده های پولشویی و مفاسد مالی را نشان می داد، ترور خاموش که با پرداختن به موضوع اعتیاد از باند بازی ها و پول کثیف می گفت، گاندو که یک سریال جاسوسی بود اشاره کرد. اینکه یک رسانه در یک برهه زمانی خاص همه سریال هایش را با این رویکردها و موضوع ها روی آنتن بفرستد فقط مخاطب را خسته می کند.
با تولید این سریالها نمیتوان جامعه را از فساد باز داشت
این کارشناس رسانه اظهار داشت: این روزها شنونده اخبار متعددی درباره پرونده های قضایی هستیم که متهمان آنها به علت پولشویی و مفاسد مالی و اقتصادی محاکمه می شوند و بیشتر هم شخصیت های شناخته شده ای در جامعه دارند.
وی عنوان کرد: هر روز اخبار جدیدی با این موضوعات در حجم وسیعی در جامعه منتشر می شود و بین مردم می پیچد، کل جامعه این روزها درگیر اخباری از این دست هستند و درباره این پرونده ها و اشخاص حرف می زنند و نظر می دهند. تلویزیون نیز با توجه به افزایش پرونده هایی مفاسد اقتصادی سعی می کند به مسائل روز بپردازد و رویکرد اصلی سریال هایش را به سمت مفاسد مالی و پول کثیف ببرد.
تلویزیون در ظاهر سعی دارد با تولید این سریال ها مردم را در خصوص این موارد آگاه تر کند و جامعه را از بروز چنین مفاسد باز دارد. این جنبه خوش بینانه دلیل افزایش گرایش سیما به ساخت سریال هایی با چنین رویکردی است اما آیا مدیران سیما روش درستی را در پیش گرفته اند؟
برای ساخت سریالی با موضوع مفاسد اقتصادی پژوهش لازم است
امامی با تاکید بر اینکه «هر چقدر هم تلویزیون سعی کند با ساخت سریال هایی که از مفاسد اقتصادی می گویند روی مخاطب تاثیر بگذارد موفق نخواهد شد»، گفت: شاید سریال مخاطب را آگاه کند اما اگر درست ساخته نشود و برای پرداختن به این موضوع پژوهش نشود سطح تاثیرگذاری بسیار پایینی خواهد داشت.
این کارشناس رسانه در ادامه خاطر نشان شد: اگر بدون پژوهش و تحقیق فقط با یک سوژه شروع به تولید مجموعه تلویزیونی با این رویکرد شود، در انتها بیننده به چشم یک سرگرمی و داستان غیر واقعی به آن نگاه می کند. این درصورتی است که یک فیلم مستند می تواند به شدت روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارد. مثالی در این باره می زنم، آیا سریال بوی باران توانست در حیطه بازدارنده قدمی برای جامعه بردارد؟
وی با تاکید بر اینکه «اگر مدیران تلویزیون فکر می کنند اینگونه سریال سازی می تواند نقش بازدارنده داشته باشد سخت در اشتباه هستند»، عنوان کرد: اگر سیما بخواهد با همین روش سریال سازی کند مخاطب را آگاه نکرده و به هیچ وجه هم قدرت بازدارنده در جامعه نخواهد داشت.
او ادامه داد: در بیشتر کشورها اگر بخواهند درباره یک پرونده جاسوسی و یا پولشویی فیلم بسازند چندین سال درباره اش تحقیق می کنند و از چندین مشاور، مفسد و قاضی در کنار کارگردان استفاده می کنند اما در سریال سازی ما چیزی به نام پژوهش وجود ندارد و حتی مشاوران در بیشتر اوقات فقط در تیتراژ دیده می شوند. همین باعث می شود که موضوعی با قابلیت اثرگذاری بسیار، تبدیل شود به یک سریال سطح پایین که حتی خانوادگی هم نیست که بتواند اعضای یک خانواده را پای تلویزیون بنشاند.
سریالهایی با اینگونه موضوعات باید هدفدار تولید شوند
این تحلیلگر فرهنگی خاطر نشان کرد: در غرب سریالها به صورت هدف دار ساخته میشوند اما در ایران، هدفی برای ساخت چنین سریالی نیست. در تلویزیون تنها به تولید کننده سوژه داده می شوند و بعد ساخت یک سریال از سر گرفته می شود. مثلا می گویند درباره مبارزه با مفاسد مالی سریال بسازیم. پیش تولید شروع می شود و چون پژوهش و هدفی پشت این کار نیست در نهایت مخاطب با یک سریال کسل کننده رو به رو می شود. پس این مهم نیست که در یک برهه زمانی تلویزیون چندین سریال با رویکرد مفسدان اقتصادی بسازد بلکه مهم است که یک سریال هدفدار و هوشمندانه در این راستا روانه آنتن کند.
امامی در پایان این گفت و گو نیز عنوان کرد: سریال سازهای ما اگر می خواهند سریالی درباره با مفاسد مالی و اقتصادی بسازند باید به گونه ای عمل کنند که اگر یک مفسد پای این سریال نشست در کنار سرگرم شدن از قدرت پلیس جامعه اش بترسد و دستانش بلرزد اما متاسفانه ما در بیشتر این سریال هایی که تا کنون ساخته شد شاهد یک نوع آموزش بودیم. انگار قرار است سریال ساز، فساد را آموزش دهد و خبری از قدرت پلیس و قانون نیست یا اگر هست به صورت شعار زده و غیر قابل باور است.
معرفی آثار راه یافته به بخش مسابقه خردسال جشنواره تئاتر کودک
، هیات انتخاب بخش مسابقه تئاتر خردسال بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان متشکل از مجتبی کاظمی کارگردان و بازیگر از تهران، فرهاد لباسی کارگردان و بازیگر از همدان و نگار نادری کارگردان و پژوهشگر تئاتر از لاهیجان با بررسی آثار راه یافته به این بخش هشت نمایش را برای حضور در جشنواره معرفی کردند. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره اسامی نمایش های راه یافته به این بخش، به شرح زیر است:
۱. «من یک نخود فرنگی متفاوتم» به کارگردانی شکیبا مولوی از تهران
۲. «هر کی توی دنیا یه شکل و رنگی داره» به کارگردانی حامد ترابی از همدان
۳. «دامن خیال انگیز من» به کارگردانی بهناز مهدی خواه از تهران
۴. «کودک و پرنده» به کارگردانی محمد محسنی از ساوه
۵. «حیاط خانه ما» به کارگردانی وحید خسروی از تهران
۶. «دنیای رنگی رنگی» به کارگردانی سمیه منجم از لاهیجان
۷. «مارمولک بد اَدا» به کارگردانی پگاه معصومی از همدان
۸. «پر» به کارگردانی اکرم ابوالمعالی از تهران
بیست ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد، آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.
اخبار
قضاوت کارگردان «آلان» در جشنوارهProvinziale
مصطفی گندمکار داور بخش بینالملل شانزدهمین جشنواره Provinziale آلمان شد.
به گزارش امتیاز، مصطفی گندمکار کارگردان و تهیهکننده فیلم کوتاه «آلان» که سال پیش موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره Provinziale آلمان شده بود، در شانزدهمین دوره این جشنواره بهعنوان داور بخش بینالملل در کنار Marion Brasch منقد و روزنامهنگار و Antje Schiffers گرافیست به داوری فیلمهای کوتاه میپردازد. جشنواره Provinziale آلمان از تاریخ ۱۲ تا ۲۰ اکتبر (۲۰ الی ۲۸ مهر) در سه بخش فیلم کوتاه داستانی مستند و انیمشن در شهر Eberswalde برگزار میشود. گفتنیاست، فیلم «آلان» سال گذشته موفق به دریافت سه جایزه از جشنوارههای مختلف آلمانی شده بود. مجید محمددوست پخش بین المللی فیلم آلان را بر عهده دارد.
نمایش فیلمی از هلند با سابقه 33 حضور بین¬المللی در جشنواره فیلم کوتاه تهران
فیلم کوتاه «تابستان و دیگر چیزها» از کشور هلند در بخش بینالملل سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران نمایش داده میشود.
به گزارش امتیاز؛ این فیلم ساخته Sven Bresser و یکی از آثار موفق سینمای کوتاه هلند است که تا کنون در بیش از 33 جشنواره جهان از جمله تورنتو، ونیز، شیکاگو و دیگر جشنوارههای معتبر شرکت کرده و در برخی از آنها نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه شده است. بر اساس این گزارش، قالب «تابستان و دیگر چیزها» داستانی بوده و محصول کشور هلند است اما در کشور فرانسه فیلمبرداری شده است. زبان فیلم فرانسوی و مدت زمان آن 17 دقیقه و 57 ثانیه است. سی وششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بهدبیری سیدصادق موسوی، 19 تا 24 آبان ماه سال جاری در پردیس سینماگالری ملت برگزار میشود.
دلنوشته حسین علیزاده در فراق حسین دهلوی
حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده صاحب نام موسیقی کشورمان به مناسبت درگذشت استاد حسین دهلوی موسیقدان شهیر ایرانی متنی را در اختیار رسانهها قرار داد.در متن حسین علیزاده آمده است:
حسین دهلوی،
به بزرگی هنر و
به بزرگی یک معلم.
باید سراپا ایستاد
به احترامش
باید سراپا ایستاد
و شنید نغمههایش
باید سراپا ایستاد
و به دور دست تاریخ نگاه کرد
دستانی سر به آسمان و زمین در حرکتاند،
تا آهنگ غرور و عشق بیامیزند...
باید ایستاده شنید،
باید ایستاده نواخت،
و باید ایستاده ایستاد،
تا زخم هجرانش
نشکند دلهای افراشته را...
عکاس پیشکسوت سینما درگذشت
علی نیک رفتار رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان سینما خبر درگذشت ولی اله رهبر عکاس پیشکسوت سینمای ایران را تایید کرد.ولیاله رهبر که سالها عکاسی نمیکرد، در اثر سکته قلبی درگذشته است و مراسم خاکسپاری وی انجام شد. همچنین مراسم ختم این هنرمند فقید، روز جمعه ۲۶ از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجدالرضا واقع در میدان نیلوفر برگزار خواهدشد. پیام تسلیت انجمن صنفی عکاسان سینما در پی درگذشت ولیاله رهبر نیز منتشر شد. در متن تسلیت انجمن عکاسان سینما آمده است: «ولیاله رهبر، همراه و همقدم دیرینه انجمن عکاسان سینمای ایران از میان ما رفت. یاد و نام او و تصاویر یگانه او از لحظات ناب سینمای ایران در خاطر اهالی و دوست داران هنر باقی خواهد ماند. غفران و رحمت الهی برای آن عزیز از دست رفته و صبر برای بازماندگان آن مرحوم از پروردگار متعال خواهانیم.»
اخبار
پیام تسلیت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری به مناسبت درگذشت حسین دهلوی
مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در گذشت حسین دهلوی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی را به خانواده ایشان و اهالی هنر تسلیت گفت.
به گزارش امتیاز، مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پی در گذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی حسین دهلوی پیام تسلیتی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
«انالله و انا الیه راجعون»
خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی کشورمان، موجب تاثر عمیق شد. استاد حسین دهلوی تجربه و زندگی پرثمر خویش را صرف آثار متعدد در عرصه موسیقی کرد و با دریافت جایزه کتاب سال «پیوند شعر و موسیقی آوازی» که تجربه حرفهایگری ایشان در عرصه هنر بود نام ایشان را در سال ۱۳۸۲به عنوان چهره ماندگار سال در خاطرهها ثبت کرد.
به طور یقین آثار شنیداری و تالیفی این هنرمند در عرصه موسیقی برای خوانندگان آواز، ترانهسرایان، شاعران آوازهای کودک و دیگر علاقهمندان و مخاطبان موسیقی ایرانی خاطره ساز سالها فعالیت استادی و تجربه ایشان برای اهالی موسیقی خواهد بود.
بیشک فقدان استاد حسین دهلوی ضایعهای برای اهالی و عرصه موسیقی خواهد بود.
مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری کشور و خانواده محترم ایشان، تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستار است.
«مثل یک راز» فینالیست «فلیکر رود آیلند» شد
فیلمنامه «مثل یک راز» نوشته سعید زمانیان به فینال مسابقه فیلمنامه نویسی سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم «فلیکر رود آیلند» آمریکا راه پیدا کرد. در بخش فیلمنامه نویسی امسال ۵۴۳ اثر مورد بررسی قرار گرفت که از میان آنها فینالیست ها مشخص شدند. این جشنواره جزو ١٠ جشنواره برتر آمریکا در زمینه سینما و همچنین جزو ٥٠ فستیوال برتر از نگاه مجله Movie Maker است و یکی از رویدادهای مهم سینمایی است که مورد تأیید فستیوال بفتا و همچنین آکادمی اسکار است و همه ساله برندگان خود را در بخش های مختلف به آکادمی اسکار معرفی می کند.اسامی برندگان این دوره بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره فلیکر رود آیلند، ۲۹ اکتبراعلام می شود.این سومین حضور بین المللی فیلمنامه «مثل یک راز» که پیش از این به فینال دهمین دوره جشنواره oaxacafilmfest مکزیک راه پیدا کرد و موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه را از جشنواره Florence Film Awards ایتالیا بدست آورد.
نامزدهای جوایز مستند انتخاب منتقدان مشخص شدند
فیلم «بزرگترین مزرعه کوچک» در چهارمین دوره از جوایز سالانه مستند انتخاب منتقدان با کسب هفت نامزدی بیشترین شانس را دارد. نامزدیهای این فیلم در بخش بهترین مستند بلند، بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین روایت و بهترین مستند علمی/طبیعی هستند.
بعد از آن فیلم «آپولو ۱۱» و «آنها پیر نخواهند شد» با شش نامزدی قرار گرفتند و پس از آنها «ملت تک فرزندی» توانست پنج نامزدی کسب کند. همه این فیلمها هم در بخشهای بهترین مستند بلند و بهترین کارگردانی نامزد شدهاند. در نهایت فیلمهای «غار»، «هانیلند»، «کارخانه آمریکایی»، «آکوارلا» و «دریای سایهها» همگی چهار نامزدی کسب کردهاند.
برندگان در مراسمی که روز دهم نوامبر در بروکلین به میزبانی جاناتان اسکات از برنامه تلویزیونی محبوب «برادران املاکی» برگزار میّشود جایزه خود را دریافت میکنند.
این جوایز به تجلیل از مستندهایی میپردازند که در سالنهای سینما اکران شدهاند، از تلویزیون روی آنتن رفتهاند و یا روی پلتفرمهای دیجیتال مطرح برای مخاطبان به نمایش گذاشته شدهاند.
چهارمین دوره این جوایز یک افتخار جدید هم به نام جایزه دیای پنهبیکر به لیست جوایزه خود اضافه کرده که نخستین دریافتکننده آن مستندساز افسانهای فدرریک وایزمن خواهد بود.
مایکل اپتد فیلمساز نامی جایزه لندمارک را به خاطر «دستاوردهای خارقالعاده و بیهمتا» خود در فیلمبرداری مجموعه «بالا» دریافت میکند. اپتد به تازگی شصتوسومین قسمت از این مجموعه را منتشر کرد.
جویی برلین مدیر عامل جوایز مستند انتخاب منتقدان در بیانیهای گفت: «در حالیکه صنایع فیلم و تلویزیون مدام متحول میشوند، مستندسازان همچنان یک فرم هنری خلاق و پرانرژی باقی ماندهاند که در حین سرگرم کردن آموزش هم میدهند. ما این افتخار را داریم که به طور عمومی از کار خارقالعاده این هنرمندان حمایت و تجلیل کنیم و تبدیل به مکانی بشویم که هم به مخاطبان پروژههای خوب را نشان میدهد و هم به فیلمسازان اجازه میدهد مخاطبانشان را پیدا کنند».
کپی برداری از یک مجموعه انگلیسی
«بی کرایه»، برنامه جدید شبکه نمایش
آرش گودرزی تهیهکننده برنامه «بیکرایه» که قرار است به زودی روی آنتن شبکه نسیم برود، درباره این مسابقه گفت: «بی کرایه» از مدل یک برنامه انگلیسی ساخته شده است که یکی از مسابقههای جریان ساز تلویزیون است که حدود ۹ سال در کشورهای مختلف ساخته شده و ادامه داشته است و شکل نوینی از مسابقه تلویزیونی را ارائه میدهد. وی با اشاره به روند معمول مسابقههای تلویزیونی توضیح داد: در مسابقههای تلویزیونی معمولا شرکت کننده داوطلب میشود و آزمون میدهد و بعد وارد مسابقه میشود که باعث میشود گاهی هم شرکتکنندههای مسابقههای تلویزیونی به تکرار برسند. این تهیهکننده با اشاره به اینکه برخی از مسابقههای جدید تلویزیون و همچنین برنامههای استعدادیابی پیوندی بین رسانه و مردم ایجاد کرده است، گفت: پیش از این بیشتر، مدیران نهادها و مسئولان در تلویزیون دیده میشدند اما با مسابقههای جدید مردم بیشتر در این رسانه دیده میشوند. «بیکرایه» هم نوعی پیوند حوزه اجتماعی با تلویزیون است و مسافر با پا گذاشتن به درون تاکسی وارد صحنه مسابقه میشود.
سوار تاکسی شوید اما کرایه ندهید
وی با اشاره به مدل مسابقه تشریح کرد: ما در مسابقه «بی کرایه» ثبت نام نداریم. یک تاکسی داریم که راننده و مجری آن محمد نادری است و در شهر میچرخد و مسافران را سوار میکند و به آنها توضیح میدهد که میتوانند با این تاکسی به مسیر خود ادامه دهند و یا پیاده شوند. اگر تصمیمی بگیرند بمانند میتوانند تا زمانی که به مقصد میرسند به سوالات مسابقه هم جواب دهند و بابت هر پاسخ یک جایزه هم میگیرند و درواقع بدون اینکه کریه تاکسی بپردازند جایزه میگیرند. ویژگی خوب این برنامه این است که محدودیتی ندارد و هر کس آدرسی بدهد میتواند تا مقصد خود به سوالات جواب دهد. این تهیهکننده درباره سوالات مسابقه نیز یادآور شد: سوالات ما در این مسابقه براساس اطلاعات عمومیای است که به درد مخاطب میخورد، برخی از مسابقهها فقط انباشتی از اطلاعات بهدردنخور است اما سوالات برنامه ما به این شکل است که در تقویت شناخت کمک میکند. بسیاری از بازیهایی که بین مردم باب شده است مسابقههایی براساس کلمات و یا بازیهای فکری است که به تقویت رشد مغز کمک میکند و این مسابقه هم بر همان ترتیب است.
حضور در این مسابقه شانسی است
وی درباره علاقمندان به شرکت در این مسابقه گفت: این مسابقه شانسی است و کسانی که علاقمند هستند در آن شرکت کنند باید منتظر شانس باشند تا بتوانند مسافر این تاکسی شوند. این تهیهکننده درباره انتخاب محمد نادری بهعنوان مجری مسابقه نیز یاداور شد: محمد نادری پیش از «دورهمی» در سریالهایی مثل «شمعدونی» بازی کرد اما مردم او را با «دورهمی» بیشتر میشناسند و به نوعی برند شبکه نسیم است، بسیاری از کسانی هم که سوار تاکسی میشوند از حضورش در «دورهمی» یاد میکنند. گودرزی ادامه داد: او فرد خوش مشربی است و میتواند با مردم ارتباط برقرار کند و میتواند هم رانندگی کند و هم ارتباط داشته باشد چون ما به کسی نیاز داشتیم که توانایی جسمی و ذهنی بالایی داشته باشد. وی در پایان درباره تولید و پخش این مسابقه اظهار کرد: فصل اول این مسابقه در ۳۰ قسمت تولید میشود که تا الان ۱۱ قسمت ضبط شده و قرار است بعد از ماه صفر از ۱۱ آبان روی آنتن شبکه نسیم برود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4142/18396/71548
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4142/18396/71549
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4142/18396/71550
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4142/18396/71551
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4142/18396/71552
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4142/18396/71553
|
عناوین این صفحه
- سینما همسایه ادبیات است
- سالن شماره 2 سینما «سپهر» ساری آغاز به کار کرد
- چرا تلویزیون در قرق سریالهای پلیسی است؟
- معرفی آثار راه یافته به بخش مسابقه خردسال جشنواره تئاتر کودک
- اخبار
- اخبار