|
رییس سازمان فرهنگی هنری خبر داد:
فرهنگسرای یاریگران زندگی راهاندازی میشود
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست هماهنگی کاهش آسیبهای اجتماعی شهر تهران که صبح امروز شنبه ۲۵ آبان ماه در محل ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد، از راهاندازی فرهنگسرای یاریگران زندگی در این منطقه خبر داد.
به گزارش امتیاز، نشست هماهنگی کاهش آسیبهای اجتماعی شهر تهران صبح امروز شنبه ۲۵ آبان ماه با حضور حجتالاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار محمدمسعود زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور، ناصر اصلانی معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران و روانشناس و مدیران سازمان فرهنگی هنری و شهرداری منطقه ۱۲ در محل ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد.
حجتالاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری در ابتدا با اشاره به سابقه محله هرندی و آسیبهای اجتماعی موجود در آن گفت: سال ۹۵ طرح دوسالهای تهیه شد و ۴۶ نقطه آسیبخیز تهران از جمله هرندی شناسایی شد. بعد از ارائه گزارش در شورای اسلامی شهر تهران، طرح با همکاری نهادهای گوناگون مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز به کار کرد و در حوزه اجتماعی و فرهنگی ورود کردیم. مبارزه با مواد مخدر یکی از وظایفی است که مقام معظم رهبری آن را از اولویتهای کشور میدانند. هر کسی در این حوزه نقشی دارد و سازمان فرهنگی هنری باید به این مسئله ورود کند.
وی اضافه کرد: فرهنگسراهای تهران باید به سمت تخصصی شدن برود و یکی از فرهنگسراهای سازمان فرهنگی هنری در حوزه «یاریگران زندگی» و کمک به خانوادهها برای مبارزه با آسیبهای اجتماعی فعالیت خواهد کرد. در حال حاضر این فرهنگسرا در حال تصویب مراحل قانونی است و در منطقه ۱۲ راهاندازی میشود. هماهنگی برای مدیریت پروژه عمرانی فرهنگسرا در حال انجام است و از لحاظ محتوایی نیز مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ زیر نظر معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری مسئولیت خواهد داشت.
رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: قصدمان این است که بزرگترین و تخصصیترین نمایشگاه آسیبهای اجتماعی را در کنار این فرهنگسرا دایر کنیم و جانمایی امکانات مختلف فرهنگسرا باید به درستی انجام شود. اگر این فرهنگسرا به توفیقات قابل توجهی رسید، حتی میتوان کارهای مشابهی در سراسر کشور به اجرا رساند. هر کار خوبی که در تهران انجام شود، تبدیل به کار کشوری میشود. این فرهنگسرا کاملاً اهداف تربیتی دارد و نمایشگاه یکی از بخشهای آن است. در این کار باید با شهرداری منطقه ۱۲ ارتباط نزدیکی داشته باشیم و در یک ماه آینده فرهنگسرا افتتاح خواهد شد.
وی در پایان گفت: در کشور ما خطوط و سلایق مختلف سیاسی وجود دارد. اما خطی هست به نام «معلمی» که ورای اینهاست. ما معلم هستیم. هیچ معلمی از شاگردش نمیپرسد پدر تو به کدام جریان سیاسی تعلق دارد . ما آمدهایم معلمی کنیم. آسیبهای اجتماعی درد مشترک و اولویت اول همه است. جبهه ما جبهه انقلاب و رویکردمان، رویکرد معلمی است.
دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران در حوزه روانشناسی هم در این نشست تصریح کرد: فرهنگسرای «یاریگران زندگی» باید به یک پاتوق فرهنگی هنری برای حضور هنرمندان، علما و نخبگان تبدیل شود.
وی همچنین بر مراقبت ویژه از دانشآموزان مناطق پرآسیب از ابتدا تا پایان تحصیل تاکید کرد و گفت: برپایی شورای علمی و فرهنگی در فرهنگسرای یاریگران زندگی، راهاندازی کمیته محتوایی و کمیته اجرایی و... باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ناصر اصلانی معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست گفت: آمریکاییها در بحث مواد مخدر راهبردی دارند که هر دهه آن را بازنگری میکنند. سال ۲۰۰۰ وقت تبیین راهبرد جدید بود و در این سال دو راهبرد جدید به مجموعه فعالیتهایشان اضافه شد. آن ها برای اولین بار عنوان کردند که ما اشتباه کردیم با ایران جنگیدیم. تا پیش از این خود را در جنگ ایران و عراق دخیل نمیدانستند و برای اولین بار مسئولیت این اتفاق را پذیرفتند.
وی افزود: در این نشست آنها صراحتا ذکر میکنند که بهترین روش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و از بین بردن جوانان ایرانی ترویج مواد مخدر است. آنها در همان سالها به عنوان منادیان امنیت در افغانستان حضور پیدا کردند. زمانی که آنها در افغانستان مستقر شدند، تولید مواد مخدر ۲۰۰ تن بود و در سال ۲۰۱۷ به ۱۰ هزار تن رسید. برنامه این بود که در افغانستان مستقر شوند تا مواد مخدر را ترویج دهند و این موضوع بر ایران به عنوان همسایه این منطقه تاثیر میگذارد. راهبرد بعدی که در آن روز بنا شد، پیشگیری از ترویج مواد مخدر در کشورشان بود.
سردار محمدمسعود زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور نیز با اشاره به دو رکن اساسی مبارزه با مواد مخدر گفت: مبارزه در این حوزه دو بال دارد. یکی مقابله و دیگری پیشگیری، صیانت و درمان. در حوزه مقابله اقدامات موثر و ارزشمندی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفته است، تا جایی که راهها و راهبردهای کشور ما در جهان مطرح شده است. اما باید اقدامات موثری نیز در حوزه پیشگیری و درمان انجام دهیم.
وی افزود: نمایشگاهی که امروز در حوزه فرهنگی و پیشگیری در حال برگزاری است، شاید بیش از دو سال است که در نیروی انتظامی در حال بررسی است و روز به روز در حال تکمیلتر شدن است. سردار مومنی از زمانی که در ستاد حضور پیدا کردند ضمن اینکه در حوزه مقابله فعالیتهای مهمی را انجام دادهاند، اکنون اولویت را بر پیشگیری گذاشتهاند. آن را سطحبندی کردهاند و با حضور استادان بنام، هیئتهای اندیشهورزی تشکیل دادهاند که ایده یاریگران زندگی هم محصول این تفکر است.
زاهدیان با اشاره به اهمیت شروع این حرکت در تهران گفت: عموما حرکتهای بزرگ از پایتخت کشورها آغاز میشود. اما فارغ از این موضوع، آنچه آغاز این حرکت در تهران را اولویت قرار میدهد تعداد مبتلایان است. معتادان متجاهری که در سطح کشور جمعآوری شدهاند ۱۸ هزار نفر هستند، اما تنها در تهران ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر معتاد جمعآوری شدهاند.
وی در پایان گفت: خدار ا شاکریم که امروز شهرداری تهران بیش از پیش در حوزه آسیبهای اجتماعی فعال شده است. امیدواریم با این خرد جمعی، کار ارزشمندی را بنا نهیم تا الگویی برای کل کشور باشد.
داودی: سوژههای طبقه متوسط فاقد کیفیتاند
تقلید از اینفلوئنسرهای زرد
کارشناس حوزه مد و لباس میگوید: مُدگرایی با تودهگرایی متفاوت است اما درجامعهای که توده مردم را جوانانی تشکیل میدهند که دچار بحران فرهنگی هستند، توده و مُد اختلاط پیدا میکند.
زمانی میتوانیم بگوییم که یک «فرم» یا «شکل» از پوشش و لباس به یک «مد» تبدیل شده است که آن فرم خاص به مصرف بخشی از تودههای جامعه برسد. یعنی جمعی (تودهای) از جامعه آن را مصرف کنند. در چنین وضعیتی میتوان این سوال را پرسید که نسبت مدگرایی با جامعه تودهای چیست؟ آیا رواج مد که با نوعی از مکانیسم «تقلید» پیش میرود، نشانگر این نیست که جامعه دارای یک فضا یا فرهنگ تودهای شده است؟ زیرا در برههای از تاریخ و در برخی از کشورهایی که فضاهای رادیکال قوت گرفته بود، رواج اشکال خاصی از پوشش ـ که بعدها تبدیل به مُد شد ـ نتیجه نوعی مقاومت با نظم حاکم داشت، مثلا پانکها دقیقا از پوشش خاصشان که «بعدها» مُد شد، برای نوعی نفی نظم موجود در عرصه سیاست و جامعه بهره میبردند؛ یا بهعنوان مثال «شلوار جین» برای نخستین بار به عنوان پوشش اعتراضی گروههای چپگرا در آمریکا برای همراهی با کارگران معادن و کشاورزان استفاده شد! اینها نشانگر نوعی مقاومت غیرتودهای و رویکردهای انتقادی بود که در قیاس با مُدگرایی در جامعه ما بسیار متفاوت است. به نظر میرسد در جامعه ما مدها بیشتر نوعی تقلید صرف از نظم عمومی و تودهای حاکم است و هیچ درونمایه سیاسی یا فکری خاصی را دنبال نمیکند.
باید به فکر عرضه مناسب مُد مطلوب در بازار هدف بوده و با برنامهریزی استراتژیک مخاطب هدف را با شیوه ارتباطی مناسب جذب کرد
به طور معمول وقتی کسانی از «مُد» پیروی میکنند، در اصل قرار است نوعی «خاص بودن» را به نمایش بگذارند، مثلا لباسی را میپوشند که نوعی تمایز را القا میکند، یا مدل مویی را استفاده میکنند که کمتر کسی موهایش را با آن میآراید و...؛ اما به نظر میرسد که مدها در یک جامعه تودهوار به ضد خودشان بدل میشوند؛ زیرا همه (هر کسی که یکبار لباسی یا مدل موی مُد شده را میبیند) فیالفور از آن تقلید میکند و در کوتاهترین زمان ممکن مدها فراگیر و همگانی میشوند و دیگر ویژگی «خاص» و «متمایز» بودن/کردن را از دست میدهند. به عبارتی در چنین جامعهای، هر آنکسیکه میخواهد خود را با پیروی از مُد، «خاص» جلوه دهد، اتفاقا به جریانی پا گذاشته است که شدیدا افراد جامعه را همسان و همشکل و یکدست میکند. احتمالا یکی از دلایلی که مدها در جامعه ما زود به زود تغییر میکنند همین است؛ اگر بپذیریم که فرایندهایی برای همسانکردن و یکدستکردن تودهها در جوامع مصرفکننده مُد وجود دارد، باید دید اینها «پروسه»های طبیعی چنین جوامعی است، یا نه «پروژه»هایی است که توسط گروه یا گروههای خاصی که از این وضعیت سود میبرند، برنامهریزی شده است. گفتگوی خبرگزاری مهر با ابوالفضل داودی، کارشناس حوزه مد و لباس و رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد یزد، در همین رابطه در ادامه میآید:
داودی درباره سوژههای طبقه متوسط و تاثیر بلاگرها در فضای مجازی بر روی مُد در جامعه میگوید: «در درجه اول باید به این موضوع اشاره کنم که سوژههای طبقه متوسط در کشور، فاقد کیفیت و جاذبه مناسب هستند. در خصوص این سوژهها، بحث نوینی با عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ مطرح است. اینفلوئنسرها، افراد تأثیرگذار و به نوعی رهبران فکری یک جامعه بهشمار میآیند که در مواردی دارای ارزش و گاهی نیز فاقد ارزش اجتماعی هستند. به عنوان مثال مدیران و رهبران سازمانهای موفق، وکلا، پزشکان، معلمان و اساتید رهبران فکری ارزش مدار هستند این افراد اگر رفتار یا محصول یا شیوهای از پوشش را استفاده میکنند به دلیل برتری یا مناسبتر بودن آن است و تخصص آنان بر قشر عام جامعه تاثیر میگذارد اما اینفلوئنسرهایی همانند هنرپیشهها و ورزشکاران که تنها به دلیل مشهور بودن محبوب شدهاند گاه تاثیرگذاری ارزشی بر مردم جامعه ندارند. در این میان، غالبا افراد ضعیف از منظر خودپنداره، برای ابراز وجود و ایجاد هویت مطلوب، از افراد مشهور و اینفلوئنسرها پیروی و تقلید میکنند. در چنین وضعیتی، گفته می شود افراد مذکور از اینفلوئنسرهای زرد تقلید میکنند.»
بخش عمدهای از وقت جوانان در دنیای مجازی سپری میشود. به همین دلیل باید برنامههایی تنظیم و متناسب با جامعه مجازی و شبکههای اجتماعی اجرا شود
او ادامه میدهد: «به این دلیل باید در خصوص انتخاب اینفلوئنسرهای اجتماعی و اصلاح چنین الگوهایی اقدامات فرهنگی به عمل آید. درخصوص اصلاح و انتخاب صحیح اینفلوئنسرها، شیوههای متنوعی همانند جشنوارهها، همایشها و نشستهای فرهنگی وجود دارد که با استفاده از نمادهای اسلامی و ایرانی، می توان مبنای فرهنگی صحیحی ایجاد کرد. این نشستها باید با عادت رسانهای افراد و جوانان سازگاری کامل داشته باشد. در سالهای اخیر دنیای مجازی جایگاه ویژهای یافته و به صراحت میتوان بیان کرد، بخش عمدهای از وقت جوانان در دنیای مجازی سپری میشود. به همین دلیل باید برنامههایی تنظیم و متناسب با جامعه مجازی و شبکههای اجتماعی اجرا شود. تاکنون موارد محدودی از چنین برنامههایی اجرا هم شده است اما فاقد کاربرد بوده و نتوانسته تأثیری بر زندگی جوانان داشته باشد.»
از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که مردم در انتخاب لباس به چه نکاتی توجه میکنند. بدینمعنی که تودهوار و همراه با مُد عمل میکنند. باید به این نکته اشاره کرد که مُد از مقوله توده متفاوت است
این کارشناس حوزه مد و لباس مقوله مُد و توده را از هم جدا میکند اما گاهی آن را با هم درآمیخته میداند و بیان میکند: «یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که مردم در انتخاب لباس به چه نکاتی توجه میکنند. بدینمعنی که تودهوار و همراه با مُد عمل میکنند. باید به این نکته اشاره کرد که مُد از مقوله توده متفاوت است. ماهیت مُد بر رفتار جوانان، به خصوص جوانانی که کاستیهای روحی و روانی دارند، تأثیر بیشتر و آشکارتری دارد. در این خصوص، رسانهای وجود ندارد که به طور مستقیم مخاطب خود را هدف قرار داده و بر آنان تأثیر گذارد. تاکنون، اقداماتی انجام شده است اما در شبکهها مشاهده شده که برخی از اینفلوئنسرها با رفتار و کردار خود باعث شکست و یا توقف کامل چنین برنامههایی شدهاند.»
داودی درباره مُد تودهوار میگوید: «بنابراین، مدگرایی با توده نیز متفاوت است؛ اما، در زمانهایی توده مردم را جوانانی تشکیل می دهد که دچار بحران فرهنگی هستند، توده و مُد اختلاط پیدا میکنند. بههمیندلیل، باید چند اقدام اساسی در این حوزه انجام شود. نخست، بایستی از پیشینه اسلامی و ایرانی در مُد بهره برده و آن را با سیلقه جوانان سازگار کرد. دوم، باید به فکر عرضه مناسب مُد مطلوب در بازار هدف بوده و با برنامهریزی استراتژیک مخاطب هدف را با شیوه ارتباطی مناسب جذب کرد، برنامهریزی در زمینه اینفلوئنسرهای ارزش مدار که بر رفتار جوانان تاثیر قابل ملاحظه ایجاد میکنند هم ضرورت دارد، آگاهیبخشی از طریق رسانههایی که عادت رسانهای جوانان هستند نیز گام مهمی در این زمینه محسوب میشود.»
تفاوت کتاب «از منظری دیگر» با سایر کتب دفاع مقدس حیاتی بودنش است
غلامحسین دربندی گفت: تفاوت کتاب «از منظری دیگر» با سایر کتابهای دفاع مقدس حیاتی بودن و زندگی بخشی بودن آن است.
غلامحسین دربندی منتقد و پیشکسوت دفاع مقدس در جلسه نقد و بررسی کتاب «از منظری دیگر»، گفت: تفاوت کتاب «از منظری دیگر» با سایر کتابهای دفاع مقدس حیاتی بودن و زندگی بخشی بودن آن است که جان مجروحان با کمترین امکانات موجود درجنگ، توسط یک مبتکر رسته بهداری نجات داده شده است. دربندی گفت: کتاب از منظری دیگر یک خاطرات روزنوشتی است که احساسات و حالات و روحیات رزمنده ای را به نام عباس عابد ساوجی به تصویر کشیده است. از ابتدای کتاب که مخاطب شروع به خواندن می کند، ۴۰۰ صفحه از داستان های اتفاق افتاده در جنگ را مطالعه خواهد کرد. خاطرات تلخ و شیرینی که از منظر فردی که دارای رسته بهداری در جنگ بوده است به تصویرکشیده شده است. وی افزود: برخوردی که نویسنده یا همان فردی که در رسته بهداری مشغول به کار است با شهدا و مجروحین جنگ داشته است برای مخاطب بسیار جالب است او حتی از کسانی بوده که دردرگیری با ضد انقلاب در مناطق غرب و شمال غرب حضور داشته است و یک به یک اتفاقات آن زمان را بازگو می کند. این منتقد و پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: درجنگ، یک نبرد در خاکریز داریم که با دشمن روبرو می جنگیم و یک نبرد هم در پشت خاکریز برای جمع آوری مجروحان جنگی و شهدا داریم که در طول جنگ بر عهده امداد گران بود. یک عده نیز در کنار مجروحان به آنها رسیدگی می کنند. جمع کردن مجروحان و رسیدگی به آنها و انجام کمک های اولیه به مجروحان روحیه خوبی می خواهد که هرکسی از آن برخوردار نیست، در جامعه امروز کسانی هستند که طاقت دیدن صحنه های تکه پاره شدن بدن انسانها و خون و خونریزی را ندارند و به اصطلاح امروزی ها بادیدن خون غش می کنند، واقعیت هشت سال جنگ تحمیلی این بود که رزمندگانی داشتیم که دست و پایشان قطع شده و تیر به اعضای بدنشان می خورد و دچار خونریزی های شدید می شدند، و افرادی که برای کمک به مجروحان می رفتند باید از روحیه و مقاومت بالایی برخوردار می بودند که بتوانند دیدن این صحنه های دلخراش را تحمل کرده و به آنان کمک کنند. وی تصریح کرد: در یکی از صفحات کتاب نویسنده کمک به یک رزمنده را به تصویر می کشد که ترکش به فک رزمنده اصابت کرده و فک او را از بین برده است و دندان هایش شکسته و هزاران صحنه های مجروحیت رزمندگان را مشاهده می کند اما با جرات و اعتماد به نفس بالا، ابتکار عمل را به دست می گیرد و راهکاری برای کمک به مجروحان پیدا می کند، چنین شخصی که در رسته بهداری است و در سرمای شدید و گرمای طاقت فرسای جنوب بدون هیچ کمکی و کمترین امکانات جان بسیاری را نجات می دهد با دست خالی دست به چنین اقداماتی می زند که باید این گونه ابعاد جنگ در قالب کتاب به تصویر کشیده شود.دربندی برجمع آوری خاطرات بچه های بهداری در جنگ تاکید کرد و گفت: پشت جبهه اتفاقات نادری توسط رزمندگان و برادران ایمانی ما افتاده است که جز کسانیکه در جنگ حضور داشتند کسی از این ماجراها خبری ندارد جا دارد خاطرات شیرین از کمک رسانی به مجروحان جنگ که جزو ناگفته های جنگ ماست برای نسل جوان امروز بازگو شود. نویسنده در این کتاب ازمسئولیتی که در یک بهداری گردان رزمی بر عهده داشته استفاده کرده و جلوه های ایثار و صحنه های ناب و شنیدنی را در ذهن مخاطب تداعی می کند و به نظر من از منظری دیگر کتاب خواندنی و جالب است. وی در نقد این کتاب نیز در ادامه بیان کرد: دراین کتاب پرش هایی وجود دارد که خواننده را از خاکریز جبهه به سی سال قبل می برد. این پرش ها افکار خواننده را از مطلب و داستان اصلی کتاب منحرف و دورمی کند.به نظر من بین مطالب و داستان کتاب ازمنظری دیگر باید پیوستگی وجود داشته باشد . دراین کتاب روحیه فداکاری و ایثار ملت کمتر به تصویر کشیده شده است واز طرفی کتاب غلط های املایی زیادی دارد که جا داشت نویسنده کتاب قبل از چاپ، آن را به یک مسئول ادبیات می داد تا غلط های املایی آن را اصلاح کند.این منتقد در پایان ارزیابی خود را از کتاب از منظری دیگر اینگونه بیان کرد: وجود غلط املایی در کتاب چاپ شده به خواننده لطمه می زند بسیاری از خوانندگان با دیدن اولین غلط املایی، کتاب را نمی خوانند اما درمجموع کتاب ارزشمند و خوبی از دفاع مقدس است و بنده از این کتاب یادداشت برداری کرده و برای سخنرانی در یادواره ها استفاده میکنم .بخشی از ابتکارات و ابداعات یک بهدار که زیر گلوله های آتش برای یک مجروح توانست برای نجات جان انسانها استفاده کند نکته قوت این کتاب بود که جای تحسین دارد. در یکی از صفحات کتاب، نویسنده آورده است که چگونه مجروحی را که تیر به سینه اش اصابت کرده و یا مجروحی که فک خود را ازدست داده است با ابتکارعمل توانسته است جانشان را نجات دهد در آموزه های دینی داریم که اگر جان یک انسان را نجات بدهیم گویی بشریت را نجات داده ایم .فرق این کتاب با دیگر کتاب های دفاع مقدس حیاتی بودن است و زندگی بخشی بودن آن است که جان مجروحان با کمترین امکانات موجود درجنگ توسط یک مبتکررسته بهداری نجات داده شده است.
اخبار
مسابقات قرآنی چهار قل به ایستگاه پایانی رسید
مراسم اختتامیه مسابقه قرآنی چهار قل در روز 26 آبانماه برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، این مراسم ، اختتامیه مسابقه حفظ خوانی سوره های فلق،ناس،کافرون و توحید معروف به چهار قل است که با هدف توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج استفاده از قرآن و الگو های دینی در زندگی روزمره در روز 20 آبانماه با حضور نو آموزان قرآنی منطقه برگزار شد و طی آن تعدادی از این نو آموزان بر اساس رای داوران در دو رده سنی 4 تا 8سال و 8 تا 12 سال به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
بر اساس این گزارش در این مراسم لیلا مومن پور مجری توانای کودک و نوجوان به اجرای برنامه می پرازد ،حضور محمد رضا حاتمی قاری نوجوان و نفر برتر مسابقات قرآنی شبکه قرآن به عنوان قاری و حجت الاسلام والمسلمین دورانی به عنوان سخنران و حضور گروه هنری مذهبی تسنیم بر غنای برنامه می افزاید.
لازم بذکر است قرائت چهار قل بر اساس روایتی از پیامبر (ص)دارای فضیلت بسیار و مورد تاکید است.
علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات با تلفن 55420585تماس بگیرند
سرپرست دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد
ایرانیان مردمانی صلحطلب و از جنگ بیزار هستند
سعدالله نصیری قیداری گفت: تاریخ گواه این حقیقت بزرگ است که ایرانیان مردمانی صلحطلب و بیزار از جنگ هستند.
سعدالله نصیری قیداری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی با حضور در نشست تخصصی «جنگ، مهاجرت های اجباری و اثرات منفی آن ها بر محیط زیست»، با بیان اینکه ایرانیان مردمانی صلح طلب و از جنگ و خونریزی بیزار هستند، گفت: در اینجا گرد هم آمده ایم تا بگوییم ما دوستدار صلح هستیم و از جنگ و خونریزی بیزاریم و تاریخ گواه این حقیقت بزرگ است.
نصیری با برشمردن آثار و تبعات جنگ بر روح و روان انسانها و محیط زیست، اظهار کرد: انسان به طرق مختلف به محیط زیست آسیب می زند که جنگ یکی از آنهاست. زنان و نهاد خانواده کانون های رشد و تعالی فردی و اجتماعی جوامع هستند و محیط زیست بستر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بدیهی است که باید با هر عاملی که به این کانون های رشد و توسعه انسانی آسیب می رساند مقابله کرد.
وی افزود: امروزه عواقب ناشی ازجنگ ها، از جمله معضلات عمده ی محیط زیست، تلقی می شود در طول سال ها ی اخیر بر تعداد کشورهایی که از برنامه زیست ملل متحد درخواست کرده اند تا ارزیابی های زیست محیطی پس ازجنگ را انجام دهد افزوده شده است، بخصوص در جنگ های اخیر صورت گرفتهدر خاورمیانه از جمله جنگ های ایران، کویت، عراق (جنگ
خلیج فارس )، کشورهای آسیای شرقی از جمله ویتنام، بالکان و ... البته در این رابطه قطعنامه هایی صادر شده است که از جمله ی آن می توان به قطعنامه ای که برای نخستین بار در سال (2001) در روز ششم نوامبر مصادف با 15 آبان به تصویب رسید اشاره کرد که در این تصویب نامه این روز را روز بین الملل پیشگیری از تخریب محیط زیست درجنگها و مناقشات مسلحانه نامگذاری کرد . سرپرست دانشگاه شهید بهشتی گفت: هدف اصلی این قطعنامه ها و برگزاری چنین همایش هایی این است که افکار عمومی و بین الملل به آثارزیان بار جنگ بر تخریب طولانی مدت محیط زیست، اکوسیستم ها و منابع طبیعی را به خود جلب کند، آثاری که نه تنها نسل امروز بلکه نسل های آینده را به خود درگیر می کند.
پیام تسلیت مرکز اسناد دفاع مقدس در پی درگذشت پدر شهیدمرتضی آوینی
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پیامی درگذشت سیدمهدی آوینی پدر شهیدمرتضی آوینی را تسلیت گفت.
در پیامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درگذشت پدر سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی را تسلیت گفت، در ادامه پیام میآید:
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون
با سلام و احترام؛
درگذشت پدر بزرگوار سید شهیدان اهل قلم، مرحوم «حاج سید مهدی آوینی» که از نمونه های پر افتخار صبر و ایثار و از دلدادگان مکتب سیدالشهداء(ع) بودند، موجب تألم و تأثر گردید. مشیت و اراده خداوند متعال بر این تعلق گرفت که در این ایام عزیز (ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام)، پدری دلسوز از تبار ایثارگران ایران اسلامی و از سلاله پاک حضرت زهرای مرضیه علیها السلام، پس از عمری تلاش و تربیت فرزندان گرانقدری چون سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی که نام و آوازه اش در سپهر هنر و فرهنگ متعالی انقلاب اسلامی همچنان درخشان است، آسمانی شود. رجاء واثق داریم که اخلاص و ایمان راسخ آن مرد بزرگ در طول حیات طیبه انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، یاد و نامش را در تبار عاشقان اباعبداللهالحسین(ع) ماندگار خواهد کرد. مرکز اسناد دفاع و تحقیقات دفاع مقدس با تسلیت فقدان آن فقید سعید به خانواده مکرم ایشان، همکاران و همراهان شهید سیدمرتضی آوینی و جامعه فرهنگی، هنری کشور، برای آن عزیز سفرکرده رحمت واسعه الهی و برای بازماندگانش صبر و شکیبایی را از درگاه خداوند سبحان مسئلت میکند.
تلاش برای رونق سفرهای خروجی دستاورد هیات گردشگری ایران از عمان!
هیاتی متشکل از ۶۰ آژانس مسافرتی و ۱۹ مدیر و کارشناس از وزارت گردشگری به عمان سفر کردند که مهمترین بندهای توافقنامه آن تسهیل شدن سفر ایرانی ها به عمان بود نه رونق گردشگری سلامت!
در میان کشورهای حوزه پرتنش خلیج فارس، کشور عمان در طول چهل سال گذشته به جز سه سال ابتدایی انقلاب ایران، همواره روابط خوبی با ایران داشته است.
تعامل سازنده و مبتنیبر صلح و دوستی میان دستگاههای دیپلماسی ایران و عمان نتایج بسیار مثبتی برای دو کشور به همراه داشته و مراودات دیرین دو ملت نیز از جمله مواردی است که میتواند عاملی مهم و زمینهساز برای تحقق اهداف مشترک بهشمار آید.
یکی از این اهداف مشترک گسترش روابط فرهنگی و گردشگری بین دو کشور ایران و عمان است. از سالها پیش ایران در زمینه های پزشکی توانسته در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد همچنین عمانی ها هم به صورت سنتی برای استفاده از ظرفیت های پزشکی به ایران سفر می کردند.
در واقع کشورهای عراق و عمان جزو کشورهایی هستند که توانسته اند از ظرفیت پزشکی ایران برای بحث درمان و سلامت استفاده کنند. هر کدام به فراخور امکانات و تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می گیرد. عمانی ها به شهرهایی از جمله بندرعباس و شیراز نزدیک هستند و می توانند از امکانات آنجا استفاده کنند و چون در میان شهرهای جنوبی ، شهر شیراز در استان فارس دارای بهترین امکانات پزشکی و بیمارستانی است قطعا به این شهر برای دریافت خدمات مراجعه می کرده و می کنند.به همین دلیل است که زیرساخت ها برای حضور آنها نیز از عمان به شیراز بیشتر شده و در هر هفته چندین پرواز از شیراز به عمان و برعکس انجام می شود. همین اقدامات موجب شده تا میزان ورود گردشگران عمانی به ایران رو به افزایش باشد به نحوی که اعلام شده بود در شش ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۴۹ هزار گردشگر ورودی از عمان به ایران آمده اند که رشد ۳۶۲ درصدی را نشان میدهد.حضور عمانی ها در ایران برای استفاده از خدمات درمانی در حال گسترش هست و بسیاری از افراد در بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری شیراز نیز تلاش کرده اند تا به این بازار رونق دهند.غیر از شیرازی ها عزم دفاتر مسافرتی دیگر نیز در سراسر کشور برای جذب گردشگران سلامت از عمان جزم شده است. انجمن دفاتر مسافرت خدمات هوایی و جهانگردی ایران که به صورت موازی با جامعه تورگردانان ایران اقدام به تشکیل کمیته تورهای ورودی کرده است درصدد برآمده تا اگر جامعه بیشتر روی کشورهای اروپایی تمرکز می کند، آنها هم بتوانند بازار کشورهای عربی و آسیایی را به دست آورند به همین دلیل در یک فراخوان سراسری از همه اعضای خود دعوت کرد تا چند روزی به عمان سفر کرده و با آژانسهای گردشگری آنجا گفتگو کنند تا شاید این روابط بیشتر شده و منجر به افزایش تعداد گردشگران ورودی شود.به همین دلیل روزهای اول آبان نمایندگان حدود ۶۰ دفتر خدمات مسافرتی به عمان رفتند. از وزارت میراث فرهنگی نیز هیاتی ۱۹ نفره به میزبانی دولت عمان (آن طور که اعلام شد) به این کشور اعزام شد تا در کنارهم اقدامی برای گسترش روابط گردشگری سلامت دو کشور انجام شود. هیاتی که از طرف وزارت میراث فرهنگی به عمان رفت؛ متشکل از مدیرکل روابط عمومی وزارت، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محافظان وی، مسئول حراست وزارت میراث فرهنگی، مدیرکل حوزه ریاست، مدیر گردشگری سلامت، معاون سرمایه گذاری وزارت، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری، رئیس جامعه هتلداران فارس، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، مدیر یک سایت خبری، کارشناسان و مدیران دیگر بود. آژانسهایی هم که به این کشور سفر کرده بودند، در واقع آژانسهای مسافرتی بودند که در بحث تور خروجی فعالیت داشتند در میان آنها مدیران آژانسهایی هم بودند که در حوزه ورودی از سالها قبل کار کرده بودند همچنین برخی از آنها در زمینه گردشگری سلامت خدماتی را به گردشگران خارجی ارائه می کردند اما تعدادشان زیاد نبود. در واقع همه آژانسهای مسافرتی در این سفر فرصتی داشتند تا این بازار را مورد ارزیابی قرار دهند. اطلاع رسانی درباره این سفر تنها محدود به سخنرانی ها و دیدارهای مونسان به عنوان وزیر بود که البته همان هم به حدی ضعیف بود که بخش خصوصی از فضای مجازی در اختیار خودش برای انتشار مطالب و اتفاقات رخ داده در آن استفاده کرد با این وجود نتوانست آن طور که باید اهمیت این سفر را تشریح کند این درحالی بود که در این هیات روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و یکی از مدیران شبکه های خبری که در بحث وزیر شدن مونسان نیز تلاش کرده بود، حضور داشتند. اما این سفر هیات بزرگ فعالان گردشگری به عمان چند نکته در پی دستاوردهای اعلام شده داشت دستاوردهایی که به نظر می رسد در حوزه رونق گردشگری سلامت نبوده بلکه در جهت افزایش تسهیلات برای سفرهای خارجی ایرانیان بوده است. منتها از آنجا که اطلاع رسانی درباره این سفر تنها محدود به سخنرانی ها و دیدارهای مونسان به عنوان وزیر بود ، بخش خصوصی با نارضایتی از آن برای جبران این نقیصه از فضای مجازی در اختیار خودش برای انتشار مطالب و اتفاقات رخ داده استفاده کرد، اما باز هم یک نشست خبری درباره دستاوردهای سفر برگزار کرد. این درحالی بود که در این هیات روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و یکی از مدیران شبکه های خبری که در بحث وزیر شدن مونسان نیز تلاش کرده بود، حضور داشتند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18544/72220
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18544/72221
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18544/72222
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18544/72223
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4160/18544/72224
|
عناوین این صفحه
- فرهنگسرای یاریگران زندگی راهاندازی میشود
- تقلید از اینفلوئنسرهای زرد
- تفاوت کتاب «از منظری دیگر» با سایر کتب دفاع مقدس حیاتی بودنش است
- اخبار
- تلاش برای رونق سفرهای خروجی دستاورد هیات گردشگری ایران از عمان!