|
رونمایی از کتاب مجموعه آثار میرزا غلامرضا؛
چهل سال کار برای نجات میراث ملک خوشنویسی
«مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی» نتیجه ۴۰ سال کار پژوهشی مرحوم دکتر مظفر بختیار در شب بخارا رونمایی شد تا بر حافظه تاریخی هنرهای سنتی ایران نور توجه بتاباند و «ملک در حال آب رفتن خوشنویسی» را نجات دهد.
دکتر مظفر بختیار (۱۳۲۲ تا ۱۳۹۴)، استاد ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، ایرانشناس، فرهنگشناس، فارسیپژوه، نسخهشناس و مترجم بود و به حوزه های مختلفی از جمله هنرهای تجسمی و به ویژه هنر خوشنویسی و روابط فرهنگی فعالیت می کرد و علاقه داشت.
شب میرزا غلامرضا اصفهانی شامگاه دوشنبه (۱۶ دی) به کوشش مجله بخارا با حضور آیدین آغداشلو؛ نقاش و گرافیست، زروان بختیار؛ فرزند مرحوم دکتر مظفر بختیار، نویسنده و گردآورنده کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی، محمدرضا اصلانی؛ هنرمند و هنرپژوه، کرمعلی شیرازی؛ خوشنویس و دیگر هنرمندان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این شب میرزا غلامرضا اصفهانی خوشنویس ماه شب های بخارا شد تا با رونمایی از کتابی نفیس از آثارش بر حافظه تاریخی هنرهای سنتی ایران بتابد و آنچه به دست فراموشی سپرده شده را به یاد هنر معاصر بیاورد.
میرزا غلامرضا از خوشنویسان به نام و برتر تاریخ خط نستعلیق و شکسته است که در تاریخ خوشنویسی برخی، او را تنها کسی میدانند که در هر دو هنر نستعلیق و شکسته در مقام استادی مسلم است. یکی از وجوه تمایز آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا این بود که شکستهنویسیاش رنگ و بوی نسعلیق داشت. میرزا غلامرضا به تمامی دانگها و قالبهای رایج در خوشنویسی تسلط داشته و خصوصا در قالب سیاه مشق شیوه نو ایجاد کرده بود.
در پایان این مراسم از کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی به کوشش زنده یاد مظفر بختیار شامل آثار و پژوهش های زندگی نامه این خوشنویس پس از چهل سال کار مداوم رونمایی شد که موضوع سخنرانان این برنامه بر اطلاعات و اسناد این کتاب متمرکز بود.
کتاب چاپ شده اثر نفیسی است که تنها در ۵۰۰ نسخه به صورت کلکسیونی منتشر و به مبلغ ۲ میلیون تومان برای فروش عرضه شده است. ۱۰۰ نسخه از آن با جلد سوخته و همانند چاپ دستی قدیمی عرضه خواهد شد.
در این کتاب در فصول سیاهمشق ۱۴۵ قطعه، کتابت ۴۷ قطعه، کتیبه و لوحهنگاری ۱۷ قطعه، طرح مهر و واگیره ۲۴ قطعه، شکسته ۲۶ قطعه، تعلیمی و سطرنویسی ۴۶ قطعه و مستندات ۷ قطعه تابلو از میرزا غلامرضا به چاپ رسیده است.
این آثار از ۳۰ مجموعه شخصی، چهار موزه و کتابخانه دانشگاه تهران جمعآوری و عکاسی شدند و بر روی کتاب، یک مولاژ منقوش به چشم میخورد که برگرفته از آثار میرزا غلامرضا و از جنس رزین پلیاستر با فیلر کربنات کلسیم است و با رنگهای اکلریک تزئین و سپس پتینه شده است.
این اثر در سایز رحلی و با ابعاد ۲۱۰ * ۲۸۰ سانتیمتر و جلدسخت چاپ شده است. تعداد صفحات کتاب ۵۶۸ صفحه است. ۲۴ صفحه اول و ۸ صفحه آخر کتاب با کاغذ کارتی ۱۴۰ گرمی مات مارک موریم ساخت کشور کره جنوبی تولید شده است و ۵۳۶ صفحه از متن که شامل تابلو خطهاست، با کاغذ گلاسه براق، مارک هانسول کره جنوبی با گراماژ ۱۵۰ گرم چاپ شدهاست.
علی دهباشی مدیر مسئول مجله بخارا و برگزار کننده شب های بخارا در سخنانی کوتاه به حاضرین در پانصد و شصت و هفتمین شب های بخارا را خیر مقدم گفت و از جای خالی مرحوم مظفر بختیار ابراز تاسف کرد که اکنون در این مراسم نیست تا حاصل پژوهش هایش درباره میرزا غلامرضا اصفهانی را ببیند.
آیدین آغداشلو نقاش و پژوهشگر هنر در این مراسم گفت: ارتباط معنوی با میرزا غلامرضا سبب شده است تا امروز در این مراسم حضور داشته باشم. خوشنویسان به صورت شگفت انگیزی حساس هستند و به گونهای خاص می اندیشند.
ملک خوشنویسی امروز به عنوان میراثی درحال آب رفتن است که با چنگ و دندان باید در حفظ آن بکوشند.
وی گفت: رعایت آداب در خوشنویسی سبب شده است که همه در این حرفه یکدیگر را استاد خطاب کنند، هرچند تقابل نظرات مختلف حواشی ایجاد کرده است. در گذشته نیز کنار سلوک عارفانه، تعدد سلیقه وجود داشته است و انتشار این کتاب نیز با این تعدد آراء قضاوت می شود.
این منتقد هنری گفت: خوشنویسان امروز آخرین مدافعان پایگاه عظیم این هنر سنتی هستند؛ هرچند در دوره های مختلفی همچون دوره مقارن با اختراع صنعت چاپ، هنر خوشنویسی دستخوش تغییرات بوده و در فراز و نشیب نظریه های هنر برای مردم و هنر برای هنر سردرگم شده است ولی باید این خورشید فروزان درخشش خود را در تقویت دغدغه مندان واقعی خوشنویسی تقویت کند.
وی با اشاره به چاپ کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی گفت: چهل و اندی سال منتظر این کتاب بودم. این اثر برای اهل هنر بسیار مهم است چون میرزا غلامرضا هنرمند تاثیرگذاری در تاریخ هنر این کشور است و مظفر بختیار به عنوان مولف این کتاب فردی قابل احترام و معتبر در حوزه پژوهش است.
وی با انتقاد از فرم کتاب گفت: از ضمایم کتاب راضی نیستم چون حواشی در خوانش دقیق متن مشکل ایجاد می کند و قطع کتاب نیز می توانست به سلیقه من بزرگتر باشد.
آغداشلو با تمجید از چاپ نفیس آثار گفت: آثار بسیار کمیابی در این کتاب وجود دارد که بخشی از آن مجموعه آثاری متعلق به من بود که در سن ۱۸ تا ۲۵ سالگی جمع آوری کردم و حس خوبی داشتم وقتی این آثار را دوباره دیدم.
وی به نثر مولف در این کتاب اشاره کرد و گفت: از شیوه نگارش بسیار لذت بردم چون نوشته های کتاب در راستای نثر قاجار است ولی کهنه نیست و معاصر است. تقسیم بندی های کتاب نیز بسیار دقیق انجام شده است.
وی درباره اسناد منتسب به میرزا غلامرضا در این کتاب گفت: تشخیص اصالت آثار بسیار سخت است و می توانند به این کتاب ایرادهایی وارد کنند چون میرزا غلامرضا مقلدهای متعددی داشت که برای اثبات و کمال خود معمولا بازنویسی آثار استاد را مبنای کار خود قرار می دادند که این می تواند هر کتاب تاریخی را با تشکیک همراه کند.
آغداشلو پرسشی را از ناشران این کتاب با این مضمون مطرح کرد که آیا این همان کتابی است که مرحوم بختیار نوشته بود و یا همچون فرهنگ دهخدا به تمامیت آن دست برده شده است. چون مسولیت این کتاب اکنون با مرحوم مظفر بختیار است و به نظرم کسی حق نداشته است یک صفحه و یا یک ورق کتاب را تغییر دهد.
وی ادامه داد: کتاب با تلاش های شخصی به انجام رسیده است و تاریخ باید در مورد آن قضاوت کند و آن را اصلاح کند چون نقدها و نظرات مختلف می تواند بر پختگی اندیشه ها بیافزاید همانطور که نقدهایی که به نوشته های شکسپیر شد تاریخ هنر کنونی غرب را رقم زد.
آغداشلو اظهار کرد: روایت های امروز میرزا غلامرضا با قصه، اسطوره و افسانه گره خورده است و مهم است که در این کتاب آنچه باید بدانیم موجود است. میرزا زندگی با عزتی داشته و میان رجال از احترام برخوردار بود و به غیر از مدت کوتاهی که به زندان می رود و سپس به دستور ناصرالدین شاه عفو می شود ماهیانه مبلغ ۱۰ تومان به اندازه یک شاهزاده مواجب دریافت می کرده و غم معیشت نداشته است.
آغداشلو، میرزا غلامرضا را یک نابغه محض در خیل خوشنویسان بزرگ دوره خود خواند و گفت: او خط شکسته نستعلیق و کتیبه نویسی را احیا می کند و بستر حضور هنرمندان بزرگی را فراهم می کند و در هنر معاصر و نقاشیخط نیز نقش مهمی دارد چون سیاه مشق برای این هنرمند امر جدی، همراه با کار مداوم است و می توان وی را صاحب معجزه در ابعاد مختلف خوشنویسی دانست.
وی افزود: زندگی هنرمندان پس از مرگ ادامه دارد ولی این هنرمند تا مدت ها زیر سایه شاگردان میرزا محمدرضا کلهر قرار گرفت که چنان با شور و عشق در مورد کلهر نوشتند که میرزا غلامرضا اولویت خود را از دست داد و با این کتاب جایگاه این هنرمند مسجل شد و مقلدین میرزا غلامرضا همچون محمد احصایی، رضا مافی، نصرالله افجهای، کرمعلی شیرازی و دیگران توانستند توشه ای از این هنرمند برای خود بردارند.
وی با اشاره به حواشی ایجاد شده برای زندگی حرفه ای میرزا غلامرضا گفت: حسد در جامعه هنری از گذشته تا کنون بوده است. اکنون دوره جولان دادن ابلهانست و برای دفاع از یک امر شریف باید گردن کج کرد و گفت: خوشنویس این است و آن نیست.
ایراد می گیرند چون تمامی کلمات یک خوشنویس شبیه هم است پس این کار کپی و چاپ است درحالی که این قدرت یک خوشنویس است که می تواند کلمات را شبیه به یکدیگر خلق کند.
متاسفانه برخی منتقدان و پژوهشگران می گویند اگر هنر معاصر نباشد به ما ربطی ندارد. به ما مربوط است چون میخواهیم حافظه تاریخی داشته باشیم. کسی که آلزایمر دارد نمی داند به چه بیماری مبتلاست و فکر می کند جهان چنین است. این حال روزهای امروز ماست.
زروان بختیار فرزند مرحوم مظفر بختیار مولف کتاب در این مراسم در پاسخ به پرسش های آیدین آغداشلو درباره امانت داری به نگاه مولف در این کتاب گفت: چیزی به کتاب اضافه و از آن کم نشده و اندازه قطع کتاب همان است که پدر تاکید داشت ولی ضمایم سلیقه ناشر بوده است.
وی در تشریح این مطالب کتاب گفت: این مجموعه جمع آوری نیست و تالیف این کتاب نیازمند شناخت مولف به کاغذ سازی، عکاسی، ادبیات، فرهنگ و تاریخ است. مدارک این کتاب برای نخستین بار ارایه می شود و دستیابی به این اسناد به دلیل ویژگی ها و وابستگی های فامیلی پدر به خاندان قاجار میسر شد.
فرزند مولف کتاب افزود: این کتاب حاصل عشق پدر به میرزا غلامرضا است. پدرم در سفرهای طولانی خود به چین و کره جنوبی ۲ قطعه از آثار میرزا غلامرضا را به همراه داشت تا دوری از وطن را تاب بیاورد و من شهادت می دهم که ساعت ها به تماشای یک اثر خوشنویسی می نشست و آداب تماشای آثار را نیز حفظ می کرد.
فرهنگ و هنر قاجار مهجور است و در این کتاب تاریخ و فرهنگ آن دوره مورد مطالعه قرار می گیرد و این کتاب محدود به خوشنویسی و انتقال دهنده صرف نیست بلکه تحلیل هایی بر آثار انجام می دهد که به عبارتی بازسازی فضای فرهنگی و اجتماعی دوره قاجار است.
از ماندگارترین آثار به جا مانده از میرزا غلامرضا میتوان به نشانه سرنامههای ناصرالدین شاه، کتیبههای مدرسه سپهسالار، مهر تشریفاتی آستان قدس رضوی و خوشنویسی روی کره جغرافیایی جواهرنشان ناصرالدین شاه اشاره کرد که در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران نگاهداری میشود. همچنین قطعهی صبحگهیم از شاهکارهای خط نستعلیق و قطعات درخشان است که از زمان نگارش تا به امروز، همواره به عنوان یک تا سه قطعه برتر تاریخ خوشنویسی ایران مورد توجه بوده که در این قطعه میرزا غلامرضا شعر حافظ را به کلک سمّار نگاشته است.
نمایشگاهی از آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی آذرماه سال جاری در گالری آریانا برگزار شد و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از آن میرزا غلامرضا اصفهانی را از نامداران عرصه خوشنویسی خواند که می تواند نمایش آثار و فعالیت های این هنرمند با توجه به شرایط و مشخصه های اجتماعی، فرهنگی زمان قاجار در روزگار امروز ضرورت و اهمیت داشته باشد.
میرزا غلامرضا اصفهانی الاصل در سال ۱۲۴۶ در تهران چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۰۴ دار فانی را وداع گفت و پیکرش را در صفائیه شهرری به خاک سپردند.
مجله بخارا دوماهنامهای فرهنگی و هنری است که در سال ۱۳۷۷ با مدیر مسئولی و سردبیری علی دهباشی آغاز به کار کرد. این موسسه ویژهبرنامههایی در بزرگداشت نویسندگان و هنرمندان بزرگ ایران و جهان برگزار کردهاست که میتوان از میان آنها به مراسم شبهای رابیندرانات تاگور، گونتر گراس، اوسیپ ماندلشتام، پتر هانتکه، امبرتو اکو، هانا آرنت، هوشنگ ابتهاج، ویرجینیا وولف، بهرام بیضایی اشاره کرد.
انتخاب بهترین فیلمنامه های ۲۰۱۹؛
«جوکر» و «انگل» در فهرست
انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) اسامی نامزدهای امسال را برای دستاوردهای فوقالعاده فیلمنامهنویسی در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند. در میان اسامی نامزدهای بهترین نویسندگان سینمایی سال ۲۰۱۹ گرتا گرویک برای «زنان کوچک» و نوا بامباک برای «داستان ازدواج» جای دارند.
بونگ جون هو که کارگردان و نویسنده فیلمنامه «انگل» است و تاد فیلیپس و اسکات سیلور که به طور مشترک فیلمنامه «جوکر» را نوشتهاند دیگر نامزدهای این انجمن هستند.
برندگان انجمن نویسندگان آمریکا در مراسمی که یکم فوریه در لس آنجلس و نیویورک برگزار میشود، معرفی میشوند.
اسامی نامزدها یک روز پیش از آن اعلام شد که زمان رای دهی برای نامزدهای اسکار به پایان برسد.
سال پیش «میتوانی هیچ وقت مرا ببخشی؟» با بازی ملیسا مککارتی و ریچارد ای گرانت برنده جایزه فیلمنامه اقتباسی انجمن نویسندگان آمریکا شد و «کلاس هشتم» به عنوان بهترین فیلمنامه اوریجینال یا غیراقتباسی انتخاب شد.
با این حال برنده اسکار سال پیش در بخش فیلمنامه غیراقتباسی «کتاب سبز» شد و جایزه فیلمنامه اقتباسی را نیز «کوکلاکس کلان سیاهپوست» برد.
گلدن گلوب امسال جایزه بهترین فیلمنامه را به کوئنتین تارانتینو برای «روزی روزگاری در هالیوود» داد.
فهرست کامل نامزدهای انجمن نویسندگان آمریکا چنین است:
فیلمنامه اوریجینال
«۱۹۱۷»؛ سام مندس و کریستی ویلسون-کرینز
«بوک اسمارت»؛ امیلی هلپرن و سارا هسکینز و سوزانا فوگل و کیتی سیلبرمن
«چاقوها بیرون»؛ ریان جانسون
«داستان ازدواج»؛ نوآ بامبابک
«انگل» بونگ جون هو و هان جین وون
فیلمنامه اقتباسی
«روزی زیبا در محله»؛ میکا فیتزرمن-بلو و نوآ هارسپتر
«ایرلندی» استیون زیلیان
«جوجو خرگوش» تایکا وایتیتی
«جورک» تاد فیلیپس و اسکات سیلور
«زنان کوچک» گرتا گرویگ
فیلمنامه مستند
«شهروند ک»؛ آلکس گیبنی
«فاستر»؛ مارک جاناتان هریس
«مخترع: تلاش برای خون در سیلیکون ولی»؛ آلکس گیبنی
«جوزف پولیتزر: صدای مردم» رابرت سیدمن و اورن روداوسکی
«کینگ میکر»؛ لورن گرینفیلد
اخبار
طرح حمایت وزارت ارشاد از ساخت فیلم های ضد آمریکایی بررسی می شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ساخت فیلم های ضد آمریکایی را بررسی می کنند.
جلسه علنی روز سهشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رییسه در قرائت دستور روز گفت: مرثیه سرای اهل بیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت سردار سپهبد قسم سلیمانی و شهید ابو مهدی مهندس و یاران آنان امروز در مجلس برگزار می شود.
وی افزود: طرح دو فوریتی شفاف سازی منابع مالی تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی و اصلاح برخی مواد قانون انتخابات، لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان در جلسه علنی امروز بررسی می شود.
وی افزود: طرح مستثنی شدن بانک رفاه از سقف مجاز تملک سهام بانک های تجاری غیردولتی، طرح یک فوریتی کمیسیون قضایی و حقوقی درباره نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه ها در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
وی همچنین گفت: بررسی طرح الزام دولت به حمایت همه جانبه از افراد و موسسات ایرانی که از اقدامات دولت آمریکا متضرر شده اند، همچنین طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم های ضد آمریکایی در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
لاریجانی در آغاز جلسه علنی روز گذشته درگذشت محمد نعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر را که در حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، تسلیت گفت.
وی افزود: درگذشت آقای نعیمی فر ضایعه ای دردناک باری مجلس شورای اسلامی و منطقه سیستان است، ایشان از نمایندگان فعال در مجلس شورای اسلامی بودند، درگذشت آقای امینی فر را به همکاران و خانواده اش تسلیت عرض می کنم و برای ایشان از خدامند بزرگ صبر مسئلت دارم.
«وفا» به شبکه نسیم آمد
مجموعه تلویزیونی «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش میشود.
مجموعه تلویزیونی «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیهکنندگی منصور سهراب پور و قلم علیرضا افخمی و سید سعید رحمانی محصول ۱۳۸۵، هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می شود.
در خلاصه داستان آمده است که: وفا داستان جوانی به نام ژوبین پناهی است که به جرم جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی است. او به دلیل مشکلات روحی و روانی که پس از کشته شدن پدر و مادرش در انفجار بمبی در قبرس پیدا کرده به بیمارستان منتقل میشود. در این زمان یک مامور موساد(سازمان اطلاعات اسرائیل) برای ربودن او از آسایشگاه روانی وارد ایران میشود و...
بازیگرانی همچون پوریا پورسرخ، هانیه توسلی، فرهاد اصلانی، رضا ایرانمش و... در این سریال نقش آفرینی کرده اند.
باز پخش این سریال نیز در ساعت ۲۴، ۰۶:۰۰، ۱۰:۰۰ و ۱۶:۰۰ خواهد بود.
شهادت، نگین سلیمانی قاسم
مرگ، سرنوشت محتوم همه موجودات عالم است و در این میان تنها انسان مفتخر گشته به این فرصت که خسران مرگ را با یافتن حیات به شرط شهادت در راه خدا تعویض کند که این معاوضه؛ هنر مردان خداست و نگاه به وجه الله به عنوان مزد این حیات ، همان نگین سلیمانی در عالم است که حاج قاسم آن را گرفت.
وقتی ۱۰ روز مانده به عید نوروز سال ۱۳۳۶ خورشیدی درد زایمان برای تولد سومین فرزند، به سراغ فاطمه، ساکن روستای کوهستانی قنات ملک در شهرستان رابر استان کرمان آمد ؛ اندیشه ای جز سلامت کودکش نداشت و او که در آن زمان کمتر از ۳۰ روز با ۲۴ سالگی خود فاصله داشت، با شنیدن نوید قابله بر پسر بودن نوزاد، پژواک نام قاسم را در میان اهل خانه شنید ، هر چند نمی دانست که روزی مرام ابوالفضلی پسرش در جهان طنین انداز می شود.
قاسم که سومین بچه از پنج فرزند فاطمه بود مانند همه کودکان دیگر روستا با دویدن در کوچه پس کوچه های خاکی روستا و بالا رفتن از درختان گردو با همان فقر تحمیل شده بر روستاییان آن دوران ، بزرگ شد و قد کشید و رهسپار سرنوشت خویش گردید.
همزمان با قاسم دهها کودک دیگر در پهنه کشور ایران به دنیا آمده بودند و این روالی بود که قبل و بعد از او نیز ادامه داشت اما سرنوشت برای همه یکسان نشد.
روزگار پیوسته دو راهی هایی را مانند دیگر انسان ها جلوی مسیر قاسم قرار داد که تفاوت در هر مرحله از انتخاب یکی از آن دو راه ؛ می توانست قاسم را به جایی غیر از آن جایگاهی که بعد از ۶۳ سال به آن رسید ، برساند.
شهادت یک اتفاق نیست ، یک انتخاب است و از همین منظر ظرفیت آن ایجاد می شود و فرد بذر آن را در مزرعه جان کاشته و با خلوص و تعبد آن را محکم می کند و با مراقبت و معرفت رشد می دهد و در نهایت این نهال مزیت و امید با اذن الهی از پس آزمون های دشوار صحنه مبارزه با نفس ، میوه می دهد و آنگاه فرد با چشیدن شهد آن زنده می شود و نزد خدایش روزی می خورد.
شهادت امتیاز دفعی نیست و بی مقدمه به فرد بخشیده نمی شود این را همه آنهایی که همچون حاج قاسم سلیمانی چندین بار مرگ را در نبرد با دشمنان لمس کرده اند، خوب می دانند ، این معامله ای حساس با خداست که تنها خلوص و ثبات قدم رسیدن را ممکن می کند ، همانطور که حاج قاسم از پس چهل سال طلب کردن ، یافت.
اگر چه امروز قطعی شده است که مهر شهادت به دست شقی ترین افراد جهان در بامداد روز جمعه ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ خورشیدی از مدت ها قبل بر صفحه آخر زندگی مادی سردار سلیمانی زده شده بود ، اما خداوند خون هیچ شهیدی را بی ثمر نمی گذارد.
از همین رو خداوند جان حاج قاسم را سال های متمادی از میان آتش و خون گذراند تا در این مقطع زمانی و در عصر انتظار و آزمون، قطره قطره خون او را نشانه سازد برای پیمایش راه سعادت مردمان مومن و همه حقیقت جویان جهان.
حاج قاسم چه در دوران دفاع مقدس ، چه آن زمان که برای مبارزه با اشرار به جنوب شرق ایران رفت و چه زمانی که به عنوان فرمانده سپاه قدس به دل سیاه لشگریان تکفیر و افراط در پهنه مختصات جغرافیایی دنیای اسلام زد، همواره صلح و امنیت را برای ملت ها آرزو داشت و شاید درخشان ترین تلالو سرخی خون او امروز همین ویژگی باشد و از همین رو فقدانش چنین مردم منطقه را غمگین کرده است.
خلوص نیت او برای تحقق صلحی الهی چنان منور بود که جان خسته آزادیخواهان متعددی را نه تنها در میان مسلمانان بلکه در میان آزاداندیشان گرفتار در ظلمات کره خاکی مجذوب خود کرده بود و از همین رو او محبوب دلهایی شد که فرسنگ ها از روستای قنات ملک دور بودند و مرزهای رسمی میان خاکشان با میهن حاج قاسم داشتند، اما مگر دل ها مرزی می شناسند؟
هم حاج قاسم معترف بود و هم دیگر قرائن نشان می دهد که بزرگترین رخداد در زندگی پسر فاطمه سلیمانی و هزاران جوان دیگری که بعدها با حاج قاسم همرزم شدند ، ظهور پدیده خدایی امام خمینی (ره) در ایران بود که فرصت تعالی در سایه انقلاب اسلامی را برای انسان ها فراهم کرد.
حاج قاسم را می توان نماد آن الگویی دانست که انقلاب اسلامی مدعی امکان تربیت و تکثیر آن است ، انسانی بنده خدا ، فروتن مقابل دوستان ، کوه خشم برابر دشمنان ، گریان به وقت عبادت، رئوف به دیدار یاران ، صادق در وعده ، سختگیر بر نفس خود و مهربان بر غافلان .
حاج قاسم یک استثناء در انقلاب اسلامی ایران نبود و پیش از او هم مثل او دیده شد و بعد از او هم، هستند مثل او ، اما مشکل آن جاست که انسان هایی مانند حاج قاسم به قدری زلال می شوند که دیگر خودشان دیده نمی شوند، مانند آبی که از پس آن ، بستر دریا هست ، اما آب دیده نمی شود و این وجودهای خالص تنها در هنگامه تلاطم ها وجودش آشکار می شود.
حاج قاسم و هزاران حاج قاسم دیگر که در مکتب امام خمینی (ره) پرورش یافته اند، هرگز عرضه کننده خویشتن نبوده و نیستند و فقط هنگامی که وظیفه ای مانده بر زمین ببینند به انجام تکلیف اقامه می بنند و این حد از خلوص چنان نورانیتی به وجودشان می بخشد که دیگر سایه ندارند زیرا هیچ وجود منوری سایه نمی اندازد.
نمونه این وجودهای منور زیاد است که ابو مهدی المهندس همرزم عراقی حاج قاسم که همراه او آسمانی شد و هشت همراهشان از این دست انسان ها بشمار می روند و البته آنچه امروز در گستره جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی و شبکه خبیث صهیونیستی دیده می شود ، لشگریانی از این نمونه هستند.
شاید بهترین تعبیر برای چیستی تربیت شدگان مکتب امام خمینی (ره) و معرفی همرزمان حاج قاسم شعری باشد که خود او در بیان خاطره از سردار شهید حسین همدانی دیگر همرزمش خواند :
رقص و جولان بر سر میدان کنند
رقص اندر خون خود مردان کنند
چون رهند از دست خود دستی زنند
چون جهند از نقص خود رقصی کنند
و چه تعبیر زیبایی در عاقبت وجودی شهدا کرد و گفت : قطرهای که به دریا متصل می شود، دیگر قطره نیست؛ دریاست.
و امروز جهانی شاهد سیل قطره ها برای رسیدن به دریاست.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4198/18867/73656
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4198/18867/73657
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4198/18867/73658
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4198/18867/73659
|
عناوین این صفحه
- چهل سال کار برای نجات میراث ملک خوشنویسی
- «جوکر» و «انگل» در فهرست
- اخبار
- شهادت، نگین سلیمانی قاسم