|
افغان مطرح کرد؛
مفهومیکردن جشنواره مد و لباس سیاست مثبتی است
دبیر بخش مسابقه زنده از ایده تا اجرای نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر و ثبت نام ۳۳۰ گروه در بخشهای مختلف این رویداد خبر داد و گفت: مفهومیکردن اینجشنواره یک سیاست مثبت است.
مریم افغان دبیر بخش مسابقه زنده نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در گفتوگو با خبرگزاری مهر، از ثبت نام ۳۳۰ گروه در این رویداد خبر داد و گفت: در این دوره نیز طبق روال هر ساله مسابقهای را تحت عنوان «از ایده تا اجرا» خواهیم داشت و تا امروز حدود ۳۳۰ گروه شرکت کننده در بخشهای مختلف این رویداد ثبت نام کردهاند. این رویداد شامل سه بخش لباس اجتماع بانوان، لباس اجتماع مردان یا همان بالاپوش مردانه و بخش چادر در حوزه عفاف و حجاب را شامل میشود.
وی افزود: در بخش طراحی نیز سه بخش مختلف شامل زیورآلات، کیف و کفش و طراحی پارچه مد نظر قرار گرفته است که در آن شرکت کنندگان در فضایی با امکانات کامل و به صورت زنده به اجرای کار میپردازند. از ۳۳۰ گروه شرکتکننده در هر بخش، ۲۰ گروه سهنفره که شامل طراح، الگوساز و کارشناس دوخت است، انتخاب میشوند. پس از انتخاب گروههای مورد نظر امکانات کامل برای طراحی و دوخت لباس در اختیار آنان قرار میگیرد تا به اجرای ایدههای خود بپردازند. مسابقه زنده در بخش لباس اجتماع ۲ روز پیاپی برگزار خواهد شد. همچنین در بخش لباس مردان یک و نیم روز و در بخش عفاف و حجاب یک روز به شرکت کنندگان اختصاص داده خواهد شد.
دبیر بخش مسابقه زنده نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، درباره استفاده از محتوای «فر گلستان» در این دوره از جشنواره گفت: با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره موضوع «فر گلستان» مد نظر قرار گرفته شده است در قسمت مسابقه زنده نیز تاکید بسیاری بر این موضوع وجود خواهد داشت و قطعاً شرکت کنندگانی که بتوانند بر این مفهوم نگاهی تازه داشته باشند، شانس بیشتری دارند.
افغان درباره نحوه ثبت نام افراد در این مسابقه، گفت: کلیه ۳۳۰ گروه شرکت کننده از طریق سایت جشنواره و با ارسال رزومه، نمونه کار، سوابق و مدارک علمی، نسبت به ثبت نام اقدام کردند که پس از اتمام مدت زمان ثبت نام مورد بررسی گروه داوری، برای انتخاب شرکت کنندگان نهایی قرار خواهد گرفت. هر سال ۱۰ گروه از تهران و شهرستانهای اطراف پایتخت و ۱۰ گروه از شهرستانهای مختلف کشور انتخاب میشدند. البته امسال تاکید ما بیشتر بر افرادی است که تاکنون شانس شرکت در این برنامه را نداشتهاند.
وی در ادامه گفت: در هر بخش از این رویداد یک گروه برتر اعلام خواهد شد که در مرحله نهایی طرح آنها به تولیدکنندگان معرفی میشود تا به تولید انبوه دست پیدا کند. ضمن اینکه تمامی شرکت کنندگان در این رویداد نشان شیما و گواهی دریافت خواهند کرد.
دبیر بخش مسابقه زنده نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر همچنین گفت: سیاست مفهومی کردن جشنواره مد و لباس فجر اتفاق بسیار خوبی است زیرا دو خطه گلستان و خراسان شمالی دارای سوزندوزیهای زیبایی است که برگرفته از اقلیم این منطقه است. در واقع تاکید جشنواره بر این بخش میتواند امکان آشنایی دانشجویان، طراحان و حتی مردم را با این هنر زیبا و دیرینه فراهم کند. سیاست اصلی جشنواره بینالملل مد و لباس فجر این است که بتوانیم لباسها و مد مفید برای جامعه ایرانی را با مدلهای فاخر و زیبا به مردم ارائه کنیم.
توسط شورای فرهنگ عمومی؛
بیانیه تبیین مولفههای مکتب شهیدسلیمانی منتشر میشود
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از صدور بیانیهای تفصیلی برای تبیین مولفههای مکتب شهید سردار سلیمانی خبر داد و گفت: سردار سلیمانی یک اسطورهای عینی و ملموس است.
سید محمدرضا موالیزاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست خبری بیانیه تفصیلی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برای «تبیین مؤلفههای مکتب شهید سردار سلیمانی» گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ستادی باعنوان «ستاد هماهنگی فعالیتهای فرهنگی، هنری و رسانهای سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده که دستگاههای مختلف در آن حضور دارند.
وی افزود: در این ستاد سه برنامه با محوریت زمانی شهادت تا اربعین سردار سلیمانی، برنامه یکساله و برنامه بلندمدت با موضوع فعالیتهای فرهنگی، هنری، رسانه و فضای مجازی پیرامون شخصیت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در نظر گرفته شده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اعلام نامگذاری روز ۱۳ دیماه (شهادت سردار سلیمانی) به عنوان روز جهانی مقاومت، شهادت الگوی اخلاص و عمل، گفت: این اقدام که به پیشنهاد بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس مطرح شده بود توسط شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب و در نهایت در تقویم رسمی کشور درج شد.
موالیزاده با اشاره به صدور بیانیهای در جهت تبیین مؤلفههای مکتب شهید سردار سلیمانی، گفت: سردار سلیمانی یک اسطورهای عینی و ملموس است، وی با مردم زیست و همیشه تأثیرگذاری او در مقابل چشم همگان خواهد بود، اگر بخواهیم در گام دوم انقلاب اسلامی در رابطه با سردار سلیمانی درست قدم برداریم باید از شخصیت ایشان به عنوان یک الگوی برجسته مدیریت جهادی استفاده کنیم. امروز سردار سلیمانی میتواند به عنوان الگوی برجسته و مکتب زنده به خوبی مورد توجه همگان به ویژه نسل جوان قرار بگیرد، در همین راستا در شورای فرهنگ عمومی کشور دستور جلسهای با عنوان گام دوم انقلاب اسلامی مطرح و در این زمینه بحث و تبادلنظر را داشتهایم، اگر بخواهیم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را پیادهسازی کنیم باید از الگوهایی چون سردار سلیمانی بهره ببریم.
وی درباره تأثیرگذاری شخصیت سردار سلیمانی بر افکار عمومی جهان گفت: تأثیرگذاری سردار سلیمانی پس از شهادتش نیز برای همگان بارز بود، همانطور که در شهادت امام حسین (ع) نیز پس از شهادت شاهد تأثیرگذاری ایشان بر افکار عمومی پس از گذشت ۱۴۰۰ سال هستیم، مسلماً شهادت این سردار پایههای قدرتهای استکباری را لرزانده و این کار سهل و آسانی نیست و به همین دلیل شورای فرهنگ عمومی ۱۳ دیماه را روز جهانی مقاومت نامگذاری کرد. سردار سلیمانی صرفاً چهرهای متعلق به جهان تشیع نبود بلکه شخصیت او دارای ابعاد جهانی است، دشمن نیز به خاطر همین بزرگی شخصیت سردار دست به شهادت مظلومانه ایشان زد و شب هنگام با پیشرفتهترین ابزار نظامی این سردار بزرگ را به شهادت رساند، این نشان میدهد که خون او تأثیر خود را در جوامع جهانی خواهد گذاشت.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره طرح مجدد معامله قرن از سوی ترامپ، گفت: ترامپ تصور میکرد با همپیمانان خود میتواند معامله یا طرح ننگین قرن را محقق کند، اما مقاومتی که در گستره جهان در مقابله با معامله قرن صورت گرفت تمام نقشههای او را بر هم زد. دنیای امروز به این نتیجه رسیده است که تصمیمات ترامپ غیرمنطقی و تضعیف کننده حقوق بشر است و با شهادت سردار سلیمانی این موضوع بیش از گذشته بر همگان واضح و روشن شد. مقاومتهای کشورهای اسلامی در منطقه سبب شده که وقتی ترامپ معامله قرن را مطرح میکند، سایر ملتها در مقابل آن موضعگیری میکنند، البته نباید فراموش کرد که خون سردار شهید سلیمانی موجب آگاهیسازی جهان نسبت به اقدامات تروریستی ترامپ نیز شد.
وی گفت: وقتی فردی از دایره فردیت خارج شده و ابعاد وجودی او میتواند بر قلوب انسانها نفوذ کند تأثیرگذاری و رفتار او را باید به عنوان یک مکتب دانست. هدف ما این است که شخصیت سردار را در چارچوب یک مکتب و به عنوان یک الگو به نسل جوان معرفی کنیم، این مکتب میتواند در ادامه مکتب عاشورا و مکتب رسول اکرم (ص) باشد، در حال حاضر ایشان را باید به عنوان یک الگوی مجسم در مقابل چشم خود دید، این الگوها میتوانند به راحتی انسان را شکوفا کند.
موالیزاده همچنین گفت: در آستانه چهلمین روز شهادت آن سردار بزرگ و همزمان با سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و یومالله ۲۲ بهمن بیانیه تفصیلی در خصوص تبیین مؤلفههای مکتب سردار شهید سلیمانی از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور منتشر میشود و مهم این است که مؤلفههای این مکتب فراگیر به عنوان الگوهای عملی استفاده شود. ما به عنوان شورای فرهنگ عمومی کشور احساس میکنیم که فرهنگ عمومی ما میتواند با بهرهگیری از مکتب سردار سلیمانی به بالندگی بیشتر دست پیدا کرده و با بهرهگیری از این الگو به سمت تعالی حرکت کند.
موسوی مطرح کرد؛
جزئیات تکریم شهدای انقلاب در ویژه برنامه مهرآیین
رئیس فرهنگسرای خاتم جزئیات ویژهبرنامه مهرآیین شهدای انقلاب اسلامی را تشریح کرد.
سید احمد موسوی رئیس فرهنگسرای خاتم(ص) گفت: ویژهبرنامه مهرآیین از ۱۴ تا ۲۱ بهمن با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و پاسداشت فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت در بیت معظم ۳۰ شهید در مناطق مختلف پایتخت برگزار شد. ویژهبرنامه مهرآیین شهدای انقلاب اسلامی بهعنوان یکی از برنامه های فراگیر و شاخص از بستهبرنامههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با عنوان «من سلیمانیام» به مناسبت ایام الله دهه فجر در قالب ۳۰ اجرا برگزار شد و طی آن مسوولان و کارکنان فرهنگسراها با حضور در منزل خانواده شهدای انقلاب از آنان دلجویی و تقدیر کردند.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه مهرآیین درفرهنگسرای خاتم(ص) و مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۸ عهده دار شناسایی شهدای منتخب و هماهنگی برای حضور در منزل آنان بود، گفت: شهدای منتخب در این طرح، از شهدای انقلاب در بحبوحه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ و یا شهدای ترورهای کور منافقین در سال های نخستین انقلاب بودند. نگاهی به زندگی و نحوه شهادت این شهدا که برخی از آنان از شهدای شاخص هستند گویای رفتار مبارزاتی و انقلابی آنان در دوران مبارزه با رژیم پهلوی است. در واقع این شهدا با یک رویکرد هدفمند انتخاب شدند و آشنایی با زندگی و شهادت آنان می تواند الگویی برای نسل جوان جامعه باشد.
رئیس فرهنگسرای خاتم(ص) گفت: در اجرای این برنامه با حضور در بیت شهدای معظم انقلاب ضمن ادای احترام و نثار فاتحه به روح مطهر شهیدان، با اهداء گل و شیرینی، تصویرنقاشی شده شهید، لوح تقدیر و هدایایی دیگر از خانواده مکرم آن مبارزان انقلابی دلجویی و تجلیل شد. با توجه به وجود خانواده بسیاری از شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافعین حرم در منطقه ۱۸، همراهی خانواده های شهدا و هم چنین نهادهای منطقه ای در اجرای این برنامه بسیار مطلوب بود.
موسوی گفت: روز ۱۷ بهمن دیدار و دلجویی از خانواده شهید مناف کوه زارع از شهدای ترور را برگزار کردیم و از مادر و خواهر این شهید بزرگوار تجلیل شد. شهید مناف کوه زارع متولد ۱۳۴۲ در اجرای فرمان امام امت مبنی بر بسیج ارتش ۲۰ میلیونی و تشکیل هستههای اولیه مقاومت در پایگاه قدس به صفوف رزمندگان بسیجی پیوست و سرانجام در تاریخ دوم شهریور ۱۳۶۰ در حالی که به همراه یکی از همرزمانش سوار بر موتورسیکلت از جاده قدیم کرج میگذشت، از پشت سر هدف گلولههای کینه توزانه دو تن از منافقین تروریست قرار گرفت و در جریان این سوء قصد ناجوانمردانه، همرزمش مجروح و وی در حالی که ۱۸ بهار بیشتر از عمر کوتاه ولی پربارش نمی گذشت، به شهادت رسید. هم چنین ویژه برنامه «مهرآیین» شنبه ۱۹ بهمن درمنزل شهید حسینعلی عابدینی و یکشنبه ۲۰ بهمن در منزل شهید نورمراد بختیاری از شهدای انقلاب ۵۷ ساکن در منطقه ۱۸ برگزار شد و مسولان فرهنگی و شهرداری در این برنامه ها حضور داشتند.
وی همچنین گفت: برگزاری این ویژه برنامه در سایر مناطق نیز با حضور دلگرم کننده مسولان همراه بود. حضور مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران مناطق همچون رئیس بنیاد شهید منطقه ۱۴ و هم چنین بسیج و شهرداری های مناطق به همراه مشارکت معنوی شهروندان در ایام دهه فجر حال و هوایی خاص به اجرای برنامه مهرآیین داد و موجب شادی دل خانوادههای معظم شهدا شد و آنان دانستند که حتی پس از گذشت بیش از چهل سال یاد و خاطره شهدای آنان زنده و جاوید است و فراموش نشدهاند. ویژه برنامه مهرآیین چند سالی است با هدف ارج نهادن به مقام شامخ شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعین حرم و تکریم خانواده های معظم شهدا و ایثارگران برگزار می شود و تبدیل به یکی از برنامه های مستمر و راهبردی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شده است.
رئیس فرهنگسرای خاتم(ص) در پایان با تاکید بر لزوم حضور اثربخش و دلگرم کننده میان خانواده شهدا گفت: استقبال خانواده معظم شهدا از اجرای این طرح نشان از ضرورت اجرا و استمرار چنین برنامههایی برای آشنایی با سبک زندگی شهدا و تداوم راه آنان است.
فینالیستهای جایزه داستان عربی معرفی شدند
جایزه بینالمللی برای داستان عربی ۲۰۲۰ با انتشار فهرست فینالیستهای این دوره، اسامی ۶ نامزد راهیافته به بخش نهایی این دوره خود را اعلام کرد.
فهرست نهایی نامزدهای جایزه بینالمللی برای داستان عربی (IPAF) اعلام شد که در این فهرست ۶ اثر از نویسندگانی از الجزایر، مصر، عراق، لبنان و سوریه جا دارند.
خلاف سال پیش که وجود نام ۴ نویسنده زن بین نامزدها بیسابقه بود، امسال تنها یک زن در این فهرست جا دارد. هر یک از فینالیستهای راهیافته به این فهرست، یک جایزه ۱۰ هزار دلاری دریافت میکنند و برنده علاوه بر آن، یکجایزه ۵۰ هزار دلاری خواهد برد. این جایزه به همین دلیل یکی از گرانقیمتترین جوایز ادبی دنیاست.
امسال بین فهرست اعلام شده، میتوان هم نام نویسندگان کهنهکار و هم نویسندگان نوقلم را دید. ۲ تن از نامزدها با دنیای جوایز ادبی بیگانه نیستند که یکی از آنها، یوسف زیدان نویسنده مصری و برنده سابق این جایزه با کتاب «عزازیل» در سال ۲۰۰۹ است. او امسال با کتابی با عنوان «فردقان: بازداشت شیخ بزرگ» در این فهرست جا دارد که داستانش در قرن پیش میگذرد و با نگاه به زندگی ابوعلی سینا نوشته شده که تحقیقاتش بهویژه در زمینه فلسفه مورد توجه قرار گرفته است. جبور الدویهی نویسنده لبنانی هم که سال ۲۰۰۸ با «باران ژوئن» و سال ۲۰۱۲ با «ناخوشایند» در فهرست نهایی این رقابت جا داشت و سال ۲۰۱۵ نیز برای «محله آمریکایی» در فهرست اولیه جای گرفته بود، امسال با رمان جدیدش به این رقابت بازگشته است. رمان او با عنوان «پادشاه هند»» درباره یکپرونده قتل در جامعه لبنانی با تنشهای فرقهای است.
کنار ایننویسندگان، عبدالوهاب عیساوی از الجزایر جا دارد که بهعنوان صدایی جدید و مهم در این منطقه اهمیت یافته است. اولین رمان او در سال ۲۰۱۳ با عنوان «سینمای جیکوب» جایزه رئیس جمهوری الجزایر را برد و سال ۲۰۱۶ به کارگاههای نویسندگی ندوار پیوست. او امسال با «دادگاه اسپارتی» به اینفهرست راه پیدا کرده که داستانی چند لایه درباره ۵ شخصیت است که از تجربیاتشان در دوران استعماری قرن نوزدهم الجزایر سخن میگویند.
در فهرست مذکور همچنین خلیل الرز رماننویس سوری نیز جای دارد که کارشناس ادبیات روسیه است و آثار متعددی را از آنتون چخوف و اوگنی شوارتس به عربی برگردانده است. او برای «محله روسی» رمانی تمثیلی درباره محلهای که به جنگ کشیده میشود، در این فهرست جا گرفته است. سعید خطیبی نیز با رمانی با عنوان «هیزم سارایوو» درباره زندگی یک الجزیرهای و یک بوسنیایی به روابط این دو کشور در دوران بازسازی پس از جنگ پرداخته است.
تنها نویسنده زن این فهرست عالیه ممدوح نویسنده عراقی است که برای کتابی با عنوان «تانک» به بررسی خاطراتی پرداخته که بیشتر در تبعید شکل میگیرند.
هیأت داوری این جایزه امسال به ریاست محسن الموسوی منتقد عراقی و متشکل از پییر ابی صعب منتقد و روزنامهنگار لبنانی، ریم ماجد روزنامهنگار مصری، امین الزاوی رماننویس الجزایری و ویکتوریا زاریتوفسکایا پژوهشگر روسی-عربی است.
نام برنده اینجایزه در مراسمی که ۱۴ آوریل در نمایشگاه بینالمللی کتاب ابوظبی برگزار میشود، اعلام خواهد شد.
سال گذشته، رمان «پست شبانه» نوشته هدی برکات برنده جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۹ شد و ابراهیم نصرالله، نویسنده فلسطینی موفق شد برای رمان «جنگ دوم سگ» جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند.
اخبار
با عنوان «اراده زندگی»
نمایشگاه عکس جانبازان هنرمند در لبنان افتتاح شد
نمایشگاه عکس دو جانباز ایرانی با عنوان «اراده زندگی» با حضور مقامات و هنرمندان لبنانی در مرکز اجتماعی شهرداری غُبیری در بیروت افتتاح شد.
به گفته روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه عکس «اراده زندگی» شامل ۶۰ تابلو عکس از رجبعلی قهرمانی و داوود عامری دو جانباز جنگ تحمیلی در لبنان افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مشاور و نماینده عباس مرتضی، وزیر فرهنگ و شماری از جانبازان، شخصیتهای فرهنگی، هنری و فرهیختگان لبنان و سفیر و رایزن فرهنگی ایران در این کشور حضور داشتند.عکس های قهرمانی دربرگیرنده ی آثار تاریخی، باستانی، گردشگری، هنری و صنایع دستی ۳۱ استان ایران و عکسهای عامری شامل مفاهیم انتظار، صبر، جنگ، مقاومت، شور و نشاط، کوشش و مجاهدت برای رسیدن به اهداف است. در این مراسم عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به گام دوم انقلاب و نیز گرامیداشت فرماندهان شهید گفت: رزمندگان با همت والای خود در میادین نبرد در مقابل دشمن ایستادند و گاهی در این راه جان خود و گاهی نیز دست و پای خود را از دست دادند، جانبازان همان شهدای زندهای هستند که با بدن سالم به میدان رفتند و جانباز بازگشتند اما عزم آنها همچنان ثابت بوده و اراده آنها استوار و پایدار است. خامه یار افزود: ناتوانی جسمی، آنها را از رسیدن به اهداف نامتناهی خود باز نمیدارد و قلهها را فتح میکنند و در مراکز علمی میدرخشند و الگویی برای دیگران میشوند، آنها سراپا امید هستند و این امر نشان دهنده این است که انسان بر خلاف آنچه را که ظاهرش میگوید توانمندتر است و توانایی او محدود به جسمش نیست.
کتاب «تکپردهایهای چخوف» چاپ شد
کتاب «تکپردهایهای چخوف» با ترجمه و گردآوری داریوش مودبیان توسط نشر گویا منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «تکپردهایهای چخوف» بهتازگی با ترجمه و گردآوری داریوش مودبیان توسط نشر گویا منتشر و راهی بازار نشر شده است.
آنتوان چخوف پزشک، داستاننویس و نمایشنامهنویس شهیر روس است که در سال ۱۸۶۰ متولد و در سال ۱۹۰۴ درگذشت. ۹۰ سال است که مخاطبان ادبیات و تئاتر ایران، چخوف را میشناسند. اما در ابتدای امر، داستانهای طنز او بود که به مخاطبان ایرانی معرفی شد. در ادامه از اواخر سالهای دهه ۱۳۲۰ بود که ترجمه نمایشنامههای چخوف با مرغ دریایی توسط همت آذریان شروع شد.
داریوش مودبیان، کارگردان و پژوهشگر تئاتر که مدتی است انتشار کتابهای مجموعه «طنزآوران جهان نمایش» از او و دیگر ترجمههایش درباره تئاتر و مولفان اینهنر توسط نشر گویا آغاز شده، در اینکتاب مجموعه آثار تکپردهای چخوف را ترجمه و گردآوری کرده است. مودبیان در معرفی اینکتاب میگوید: در اینمجموعه تمامی تکپردهایهای چخوف را عرضه داشتهایم. تمامی نمایشنامههای کوتاه طنز یا کمدی چخوف ( به جز آن دو نمایشنامههای کوتاه و یا ناتمامی که در بخش افزوده در انتهای اینکتاب آورده شده)، همچون نتهای موسیقی! ایننمایشنامههای تکپردهای، با همه اختلافهای ظاهری که با یکدیگر دارند، دارای یک سبک و سیاق در طنزپردازی هستند.عناوین اصلی اینکتاب بهترتیب عبارتاند از: پیشگفتار، آنتوان پاولوویچ چخوف، در شاهراه، آواز قو، خرس، خواستگاری، تاتینا رپینا، تراژدین اجباری، عروسی، جشن سالگرد، مضرات دخانیات. در ادامه هم بخش «افزودهها» آمده که شامل اینعناوین میشود: مرگ ناگهانی اسبِ درشکه، شب پیش از محاکمه (روایت متهم)، شب پیش از محاکمه (نمایشنامه)، تکپردهایهای چخوف از میان نامههایش.اینکتاب با ۳۲۰ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۴۹ هزار تومان منتشر شده است.
ثبتنام ناشران الکترونیک برای نمایشگاه کتاب آغاز شد
مسئول ناشران دیجیتال سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از آغاز ثبتنام اینناشران برای حضور در ایندوره از نمایشگاه خبر داد. بابک ندرخانی مسئول ناشران الکترونیک(دیجیتال) سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با اشاره به ثبتنام اینگروه از ناشران برای حضور در ایندوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: ناشران الکترونیک (دیجیتال) از روز دوشنبه 21 بهمن به مدت سه روز میتوانند نسبت به ثبتنام در پایگاه اینترنتی نمایشگاه اقدام کنند. وی افزود: در ایندوره، برای اولینبار ناشران الکترونیک (دیجیتال) با توجه به حوزه فعالیت در یکی از سالنهای کودک و نوجوان، آموزشی، عمومی و دانشگاهی مستقر خواهند شد و بر ایناساس در زمان ثبتنام باید اولویت خود برای حضور در هر یک از این چهار سالن را اعلام کنند. ندرخوانی گفت: پس از بررسی آثار ناشران متقاضی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، بخش ناشران الکترونیک (دیجیتال) نسبت به جانمایی ناشران در سالنها اقدام خواهد کرد و ناشران بر اساس آثارشان در یکی از سالنها مستقر میشوند. واحد پشتیبانی بخش ناشران الکترونیک (دیجیتال) در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان مستقر است.
سی و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «کتاب یعنی زندگی» از ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۹۹ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
زندگی در قلعهگنج؛
مردمی که با حصیر زندگی میبافند
زنان و مردان روستای قلعهگنج در جنوب کرمان جایی که محرومیتش آنجا را به آخر دنیا مشهور کرده بود، با کارآفرینی یک هتلدار و با استفاده از بافتن حصیر، به زندگیشان امید دادند. محرومیت مناطق روستایی قلعه گنج در جنوب کرمان زبانزد است. برخی به دلیل گرمای زیاد، اینجا را آفریقای ایران مینامند و برخی دیگر نام یکی از روستاها را نشانهای برای معرفی وضعیت این منطقه کرده و میگویند که اینجا «آدونیا» است یعنی آخر دنیا.در همینمنطقه، جایی که مردمش بیکار شده بودند و خشکسالی هم امانشان را بریده بود، هتلی ساخته شد تا با ۴ ستاره از دور بدرخشد. هتل تنها پروژه این شهرستان نبود. برای قلعه گنج برنامهریزی چندسالهای شده تا این منطقه از محرومیت فاصله بگیرد. چون مقام معظم رهبری دستور داده بود که این شهرستان به الگوی اقتصاد مقاومتی تبدیل شود. ایجاد هتل هم بخشی از پروژه دورشدن از محرومیت و الگوی اقتصاد مقاومتی بود؛ هتلی که در ساخت آن از معماری بومی شهرستان مانند حصیر و تنه نخل الهام گرفته شد. وقتی اولین هتل کپری جهان در سال ۹۵ توسط بنیاد مستضعفان ساخته شد، مردمی که در کپر زندگی میکردند به اینجا آمدند. آنها شنیده بودند مکانی توسط بنیاد ساخته شده که شبیه به خانههای خودشان است، غذا میدهد و آنها میتوانند از این مکان کمک بگیرند.اکرم قلندری مدیر داخلی هتلی در بم بود که برای مدیریت داخلی اینهتل به قلعه گنج منتقل شد. او برای خبرنگار مهر تعریف میکند: یک روز زنی را در لابی هتل با لباس مندرس دیدم. گوشه چادر نداشت. بچههای مریض احوالش دنبالش میدویدند. شوهرش با حال بد بیرون لابی منتظر بود. آن زن شنیده بود هتل حصیر می خرد. گفت که «بلدم ببافم.» ما حصیرها را برای انداختن روی اتاقهای کپر میخواستیم تا به شکل کپرهایی که آنها زندگی میکردند شود. به او گفتم دیگر نیاز نداریم چون پروژه تمام شد. او هم مثل خیلی از روستاییهای دیگر تصور میکرد اینجا یک غذاخوری است که بنیاد ساخته تا به مستضعفها کمک کند گفت: «ما هم مستضعف هستیم آمدیم غذا بخوریم.» خودم کمک مختصری به او کردم. رفت و چند روز بعد با یک زنبیل حصیری آمد و گفت به خاطر کمکی که آن روز به من کردی برایت سوغات آوردم. دو نفر دیگر آمدند، گفتند شنیدهایم اینجا «کاردستی» می خرند. ما هم بلدیم درست کنیم. از ما هم بخر!قلندری در ادامه میگوید: ایده خوبی بود. من همیشه برای خانوادهام که در بم زندگی میکنند، سوغات میبردم. این بار میتوانستم برایشان از این زنبیلهای حصیری ببرم. قرار شد برای من ۵ زنبیل دیگر ببافد؛ به این شرط که پولش را بگیرد. قبول کرد و زنبیلها را آورد. یکی از مسافران هتل دید و گفت من اینها را میخرم شما برای خودت دوباره سفارش بده. این بار سفارش من به زن بافتن ۲۰ زنبیل حصیری بود. جرقهای در ذهنم زده شد که میتوان این زنبیلها را فروخت و به مسافرانی که به هتل میآیند، آنها را نشان داد. آن زن رفت و دو نفر دیگر آمدند گفتند شنیدهایم اینجا «کاردستی» میخرند. ما هم بلدیم درست کنیم. «از ما هم ورگن» یعنی بخر. این بار میزی در هتل گذاشتم و با همکاری کارکنان هتل و خانم ناصری که پابه پای من آمد، حصیرها را روی آن چیدم. خیلی زود فروش رفت. تعداد سفارشها بیشتر و بیشتر شد. مدیر هتل کپری گنجقلعه اضافه میکند: یکروز آقای سعیدیکیا که آن زمان رئیس بنیاد مستضعفان بود، به هتل آمد و وقتی فهمید اینها را با هزینه شخصی از زنان و مردان روستا میخرم و میفروشم، همه را یکجا خرید. شاید آن زمان هزینه آنهمه حصیر ۳۰۰ هزار تومان میشد ولی او ۵۰۰ هزار تومان داد. خیلی ذوق کردیم و بیشتر سفارش دادیم. حالا هزار زن و مردم تولیدکننده در روستاهای محروم شهرستان قلعه گنج برایمان دههاهزار صنایع دستی تولید میکنند. آن زن برای خانواده اش درآمد کسب کرده و بازاری به دست آورده که کارهایش را به تهران میفرستد.فاطمه گمشادی یکی از این زنان در روستای سوردَر است؛ بالای دشت تگدر در حدفاصل روستای صولان و رمشک قلعهگنج. زنی است که بیشتر از ۶۰ سال نشان میدهد و پایش را آن طرفتر از کرمان نگذاشته است. او میگوید: به جای آب و دشت و رودخانه تا چشم کار میکرد فقط درختچه داز یا همان «پیش» دیدیم همهجا بودند حتی دستهای تند داز به داخل کپرها میرسید. با آنها طنابی یا حصیری برای این کپرها میبافتیم. تنها خاصیتشان این بود که زیراندازی شوند بهجای فرش هزار شانه! یادم میآید کاردستی هم درست میکردیم برای بازی بچهها. بز حصیری درست میکردیم و گاهی سبد به جای ظرف چینی. ولی حالا باید دنبال داز با کیفیت سر به کوه و بیابان بگذاریم تعدادشان کم شده، دازی که دستان درازی داشته باشد و سبز و پهن باشد دیگر نیست. همه را برای خانم قلندری چیدیم تا بتوانیم سبدها و حصیرهای بهتری ببافیم.آن طرفتر همسایههای فاطمه در کپر زندگی میکنند؛ همسایه که نه! اینجا همه با هم فامیل هستند. میگویند: «فاطمه ایراداتمان را میگوید. خانم قلندری او را استاد ما کرده و گفته هر کسی ایرادی داشت یا نتوانست ببافد، فاطمه به او یاد میدهد.»برخی از صنایع حصیری کیفیت نداشت. نمیخریدند ناچار شدم با وجود ضرر زیاد آنها را از بین ببرمقلندری میگوید: «از زمانی به بعد، کارها فروش نمیرفت. خریدارها کامواهای رنگی به کار رفته در حصیرها را نمیپسندیدند. تعداد زیادی حصیر معیوب و زشت روی دستم مانده بود. ناچار بودم از این زنان کارها را بخرم. زنان روستاهای محروم و حتی مردان، با هزار امید و آرزو، گونیگونی سبد و حصیر روی کولشان میانداختند و میآوردند و من باید دانهدانه آنها را میفروختم. اگر بیکیفیت بود و میگفتم خوب نیست یا نمیخرم، آنها بیانگیزه میشدند. یک زمان دیدم انبارها پر شده از محصولات حصیری مثل قندان، زنبیل، زیر قابلمهای، سبد، جامیوه ای حتی دستبند با نخ. گفتم هر کسی میخواهد بیاید از این حصیرها بردارد. باز هم بود. ناچار شدم همه را از بین ببرم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19075/74544
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19075/74545
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19075/74546
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19075/74547
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19075/74548
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4221/19075/74549
|
عناوین این صفحه
- مفهومیکردن جشنواره مد و لباس سیاست مثبتی است
- بیانیه تبیین مولفههای مکتب شهیدسلیمانی منتشر میشود
- جزئیات تکریم شهدای انقلاب در ویژه برنامه مهرآیین
- فینالیستهای جایزه داستان عربی معرفی شدند
- اخبار
- مردمی که با حصیر زندگی میبافند