|
ایران و کرهجنوبی؛ دو روایت رسانهای از کرونا
حمید نورشمسی
مواجهه رسانهای کرهجنوبی با بحران کرونا نمونه قابل تاملی از پرداخت رسانهای به یک بحران ملی و قابل توجه برای فعالان رسانه در ایران است.
«در بهداشت عمومی، صداقت ارزش بالاتری از امید دارد.» این جمله کلیدی مقاله نشریه اکونومیست در هفته جاری است که در گزارشی با موضوع کرونا توجه را به خود جلب کرده است؛ هفتهای که کرونا در حال در نوردیدن تمامی کشورهای جهان است؛ همانند یک فیلم هالیوودی و آخرالزمانی. اکونومیست در مقاله خود سعی کرده این مساله را القا کند که برای نگاهداری از سلامت و بهداشت عمومی جامعه در شرایط بحرانی صداقت در شناخت مساله، بیان ابعاد آن و تخمین داشتهها و تواناییها بیشتر از امید داشتن به مقابله با بحران به کار میآید. و این مساله دقیقاً همان پاشنه آشیل روبرویی ایران با این بحران در امر رسانه است.
سناریوی رسانهای درباره ایران تحت تأثیر این ویروس هم همانند همه موارد سابق از سوی رسانههای فارسیزبان و غیرفارسی زبان چند بعد دارد. نخست انتشار اخباری درباره شیوع این ویروس در بسیاری از کشورهاست که در همه آنها ردپایی از ایران و ایرانی وجود دارد تا جایی که دیگر کسی خبری از چین که مهد این بیماری است و بیشترین مبتلا به آن را در خود دارد نمیگیرد. برای این رسانهها باید صورت مساله از بحران پزشکی به شکلهای دیگری نیز تعبیر و تفسیر شود تا چرخ آنها بچرخد. از تشکیک و تردید در آمار و تا استفاده منظم و حرفهای و هدفمند و جهتدار از تولیدات رسانهای داخلی برای تولید ناآرامی روانی برای داخل کشور و تقویت عدم اعتماد عمومی به مدیریت بحران در ایران که در نهایت به رواج یک آنارشی خطرناک در چنین شرایطی دامن میزند و همه اینها در یک کلام یعنی دمیدن به آتش ناآرامی و بیثباتی در سپهر افکار عمومی. این تکنیکی است که سالهاست در رسانههای متعددی از جمله بیبیسی در حال استفاده است. منابعی که آن رسانههای مدعی هستند نمیتوانند مستقلاً تاییدش کنند در تنور بحرانی میدمند و در مقابل و در ایران، مدیران رسانه در مقابل آن کاری از پیش نمیبرند و در بهترین حال برخی از کاربران فضای مجازی با روش استهزا سعی در دفع اثر آن دارند غافل از اینکه در این معرکه برنده همان کسی است که ضربه اول را زده؛ حالا هرچه محکمتر، بهتر.
به جمله ابتدایی این متن بازگردیم و شاهکلید صداقت.
در یادداشت نخست این پرونده که پیش از این منتشر شد (اینجا بخوانید) درباره سازوکارهای لازم درباره مدیریت بحران در فضای رسانه و ایجاد ستاد رسانهای و کانالهای متنوع اطلاعرسانی سخن به میان آمد. در ادامه اما مروری کوتاه به تجربه کرهجنوبی درباره مواجهه با این پدیده در فضای رسانهای میاندازیم.
کره جنوبی دومین کشور جهان از منظر مبتلایان به بیماری کروناست و در کنار ایران و ایتالیا سه کشوری هستند که سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع بیماری در آنها هشدار داده است.
پس از اعلام نخستین مورد فوت در اثر کرونا و بر مبنای سازوکارهای فضای رسانهای درباره این اتفاق در کره شمالی عالیترین مقام سیاسی این کشور را به تلویزیون ملی این کشور آورده و در اقدامی ملیگرایانه اعلام بحران میکند. دقت کنید او نه شورانگیز صحبت میکند. نه وعده حل همه چیز طی چند روز بعد را میدهد و نه بیهوده ایجاد ابهام و اضطراب میکند. او تنها اعلام بحران میکند و در این اعلام شاهکلیدش صداقت است و با آن عنان مخاطبش را در دست میگیرد. در ادامه تصویری به سراسر دنیا مخابره میشود که تمامی اعضای ستاد مبارزه با کرونا در این کشور با لباسهای متحدالشکل و با ماسک جلسه ستاد را تشکیل میدهند. این تصویر به خوبی موید همان بحرانی است که او از آن دم میزند. این بازی دو هیچ برنده شده تا اینجا نه نیاز به بروکراسی اداری عجیب داشته و نه طراحی سناریوهای حماقتآمیز برای تولید گزارشهای تلویزیونی در قالب یک گزارشگر رسانه فارسیزبان.
اقدام جالب دیگر این کشور عرضه اطلاعات مربوط به این بیماری در سرتاسر کشور در قالب یک هیت مپ است. در این نقشه اطلاعات به شکلی پویا در اختیار عموم قرار گرفته و میزان شیوع در هر بخش از این کشور را مشخص میکند. آمار مراکز درمانی و وضعیت پذیرش بیمار در آنها و آمار آنلاین مبتلایان و سایر اطلاعاتی که در ایجاد اعتمادسازی به منظور جلب حمایتهای جهانی و نیز هدایت عمومی مردم به سمت تشخیصهای درمانی و حفاظتی از آنها مؤثر است.
فضای زیرساختی ارتباطی در کره جنوبی این امکان را نیز فراهم کرده است که زمانی که هر شهروند با تلفنهمراهش وارد منطقهای بشود که یک مبتلا به ویروس کرونا از آنجا گذر کرده باشد، یک پیغام اضطراری به روی گوشی او منتشر میشود تا او درباره رفتارش در آن منطقه احتیاط بیشتری به خرج بدهد.
در یک نگاه کلی نظام رسانهای در این کشور در کنار نظام بهداشتی و حاکمیتی نه تنها موضوع کرونا را غیر جدی در نظر نگرفته است بلکه با تلاش برای ترسیم دقیق وضعیت و رصد دقیق تمامی رفتارهای مبتلایان و محلهای حضور آنها و ثبت دقیق وضعیت آنها کمک قابل توجهی به افکار عمومی، فضای رسانهای جهانی، سیستم بهداشت داخلی و جهانی در ایجاد توازن در برنامهریزی برای امداد و نیز برنامه ریزی برای نجات افراد مبتلینشده و نیز تولید محتوای هشدار دهنده و… و. فراهم ساخته است.
این سامانه رسانهای بحران بر مبنای چند رکن شکل میگیرد. نخست اعتماد عمومی به مراجع تولید کننده اطلاعات، دوم پیشبینی و مهیا ساختن زیرساختهای اطلاع رسانی و سوم کنترل فضای عمومی اطلاعرسانی درباره بحران تا جایی که فضای مجازی در آن به عنوان یک بازوی همیار و نه یک ویروس مخرب دیگر که کاری جز نابودی روان جامعه و آرامش آن ایفای نقش میکند.
دروازهبانی صحیح خبر در مواقع بحران درس دیگری است که فضای رسانهای کرهجنوبی در این روزها به ویژه به فعالان رسانهها ارائه میکند. دروازهبانی و نادیدهشدن این خبر که نخستین مورد آلوده وارد شده به این کشور پس از سفر به سرزمینهای اشغالی و بازگشت به این کشور مبتلا شده است و یا جلوگیری از رسیدن تصویر کرهایهای در صف خرید ماسک به رسانههای فرا بومی دو نمونه از اخباری است که در سامانه دروازهبانی خبری بحران در این کشور به خوبی رصد و مورد توجه قرار گرفته است.
مسئولیت اجتماعی نیز درس دیگر مواجهه رسانهای با بحران کرونا در کرهجنوبی برای ماست. فضای مجازی در ایران طی روزهای اوج بحران کرونا در کنار مسابقه شایعهپراکنی و انتشار اخبار بدون سند درباره بحران کرونا و سرگرم بودن موضوعات دیگری از جمله روابط خصوصی یک بازیکن فوتبال و هنرپیشه دست چندم سینما و اظهارنظر یک کمدین رسانهای با آن رهاورد دیگری ندارد. در مقابل اما در همین فضای مجازی به نقل از رسانههای کره تصویری در فضای مجازی در حال چرخش است که نشان میدهد برخی از هنرمندان کره که از قضا برای ایرانیان نیز شناخته شدهاند در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود و یا حتی برای تبلیغ اقدام به ارائه کمکهای نقدی به مدیریت بحران در کشور خود کردهاند. این اتفاق در نسخه ایرانی خود اما به تبلیغ فروش داروهایی دروغین و یا پرکردن نشر دادن ویدئوهایی که در آن تنها ناسزاهایی خطاب به برخی مسئولان درباره مواجهه با این بحران داده میشود تقلیل پیدا کرده است.
نکته پایانی اما آماری است که از یک تحلیل محتوای ساده و ابتدایی از صفحه اینستاگرام بیبی سی فارسی در روز چهارشنبه و هشت روز پس از اعلام ویروس کرونا در ایران به دست آمده که نشان میدهد در یک روز درباره ایران ۲۷ خبر، چین ۲ خبر و ایتالیا، افغانستان و کرهجنوبی ۱ خبر درج شده است.
این تحلیل محتوای ساده موید این حقیقت است که بحرانهای عمومی در ایران در مواجهه با مخاطبان در زمان وقوع جدای از موانع طبیعی با لشکری در فضای سایبر نیز مواجه هستند که از هیچ تمهیدی برای پیشبرد امیال خود دوری نمیکنند و البته گسترش و تزریق بیاعتمادی عمومی در فضای حکمرانی ایران به واسطه فعالیتهای غیرشفاف نیز به تقویت آن کمک کرده است و تاکنون نیز برای مواجهه با آن در مواقع بحران هیچ رهیافت رسانه ویژهای که باید ناشی از اقناع افکار عمومی و اعتمادسازی باشد اندیشیده نشده و در اتفاقی عجیب سعی بر آن بوده تا همان نسخه فیک در مقابل آنها تکرار شود.
به باور نگارنده بودن در نقطه مرکزی بحران و رسانههای بحران ساز در مواقع بحران و یا حضور در منطقه امن رسانهای و استفاده از رسانه برای کاهش بار فکری و حتی اقتصادی و روانی بحران هنری است که باور متخصصان رسانه در ستادهای بحران آن را شکل میدهد. این سوال برای ما باقی است که بازو و برنامه رسانهای ایران در مقطع فعلی برای هدایت رسانهای بحران کرونا این ضرورت را درک کرده است؟ در این زمینه در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.
آموزههای مولانا آینههای جان است
در نشستی در پاکستان مطرح شد:آموزههای مولانا آینههای جان است، تا آدمی در هر زمانهای بتواند در این آینه بنگرد و حقیقت فراموش شده خود را به یاد آورده و از بیماریهای ذهن و روانِ خود رها شود.
به همت خانه فرهنگ ایران در پیشاور و با مشارکت بخش تاریخ دانشگاه پیشاور، نشست ادبی «مولوی، سروش آسمانی، خروش زمینی» با هدف بررسی سلوک عرفانی و افکار مولانا با حضور جاوید اقبال، رئیس بخش تاریخ دانشگاه پیشاور، سیدمنهاج الحسن، رئیس اسبق بخش تاریخ و استاد دانشگاه، اسلم میر، سید حسین حسینی، جواد کاکا خیل، استاد دانشکده پزشکی بنو، وقار علیشاه، سلمان بنگش، ابراهیم دهنادی، سرپرست سرکنسولگری، مهران اسکندریان، رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور، اساتید و دانشجویان دانشگاههای ایالت خیبرپختونخوا و علاقهمندان به مولانا در دانشگاه پیشاور، برگزار شد.
جاوید اقبال در سخنرانی خود، گفت: اگر زندگی مولوی را به دو بخش تقسیم کنیم، در دوره اول، فقیه و عالم برجسته دینی بوده و در دوره دوم پس از ملاقات با شمس تبریزی سالک و عارف بی بدیل بحساب میآید.
رئیس بخش تاریخ دانشگاه پیشاور با اشاره به نی نامه مولانا، ادامه داد: در همانندی ارتباط انسان با خدا و شاخه و درخت، در شعر مولانا، تمثیل و حکایتی آموزنده نهفته است. حکایت جدایی نی از اصل خود (درخت)، در نظر مولوی دوری انسانها از اصل خویش (خداوند) بیان شده است. مولوی همواره انسانها را به بازگشت و شناخت خود برای رسیدن به معرفت الهی از مسیر خودشناسی به خداشناسی، مورد تأکید و توجه قرار میدهد.
اسکندریان نیز در سخنان، با اشاره به دوران کودکی مولانا گفت: زمانی که مولانا به همراه پدرش بهاالدین ولد از بلخ به نیشابور عزیمت کرد، به رسم صوفیان آن زمان که به دیدار بزرگان و وارستگان هر شهر میرفتند، بهاالدین ولد نیز به همراه پسرش مولانا به ملاقات شیخ عطار، عارف و شاعر بزرگ و نامی شهر نیشابور رفتند.
رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور افزود: آموزههای مولانا آینههای جان است، تا آدمی در هر دوره و زمانهای بتواند در این آینه بنگرد و حقیقت فراموش شده خود را به یاد آورده و از کژیها و بیماریهای ذهن و روانِ خود رها شود. بی دلیل نیست که شمار عاشقان و مشتاقان اشعار روشنی بخش و زندگی آفرین مولانا، هر روز در هر گوشه از جهان افزون و افزونتر میشود.
اسلم میر، استاد بخش تاریخ دانشگاه پیشاور در مقاله ارائه شده خود، با اشاره به احوالات و افکار هدایتگر و روشنی بخش مولانا گفت: مولانا با درک واقعی باطن نورانی قرآن و تجلی آن در اشعار گرانقدر خود تأثیرگذار سلوک و افکار عرفانی در بسیاری از شعرای پارسیگوی بوده است.
وی افزود: تفکر و تعمق در اشعار مولانا که همانا، تجلی حقیقت لایتناهی قرآن کریم است، زندگی انسانها را از مرزهای ملال و کرختی و روزمرگی عبور داده و همچون باران بهار خون طراوت و سرزندگی را در رگهای وجودشان جاری میسازد. کشش و گرایش به اشعار مولانا آسمان زندگی را آبی و آفتابی کرده و شوق و عشق را در وجود انسان پدید میآورد.
اسلم میر در ادامه با اشاره به تدریس اشعار مولانا در مراکز آموزشی و علمی هند در سدههای گذشته گفت: از زمانهای دور تا گذشته نزدیک، اشعار بزرگانی همچون مولانا در دانشگاههای شبه قاره تدریس میشد، اما متأسفانه پس از ورود انگلیس و تأثیر افکار غربی بر نظام آموزشی این سرزمین موجب عدم بهرهمندی و ناکامی نسل امروزی از این مهم شده است.
سیدحسین حسینی، استاد بخش تاریخ دانشگاه پیشاور نیز در این نشست گفت: مولانا به عنوان سرآمد مکتب عشق الهی با عشقورزی بر همگان آتشی بر دل سوختگان عالم و خروشی در میان عارفان پس از خود افکنده است. مولانا در مقام عشق توانست همگان را خارج از هر دین و مذهبی به گرد خود آورد.
وی با برشمردن سه شعاع عرفان مولانا جهان شمول بودن، نور هدایت گری و آتش افروزی کلام گفت: کلام مولانا چونان حصاری برگرد افکار شعرا و عرفای عالم حلقه بسته و چون خورشیدی عالم گیر بر دلهای وارستگان جهان تابیده و در هدایت عالمی برای شناخت انسان و معبود کفایت میکند.
حسینی اضافه کرد: با توجه به گسست نسل امروزی با ارزشهای والای انسانی، برگزاری چنین نشستهای ادبی برای شناخت و آگاهی از انسانهای وارسته همانند مولانا نقش بسزایی ایفا میکند.
ستاد کرونا مدیریت فضاهای گردشگری و ورزشی را به میراث فرهنگی سپرد
وزیر میراث فرهنگی گفت: ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مدیریت اماکن مربوط به حوزه گردشگری و فضاهای ورزشی را به وزارت میراث فرهنگی سپرده است.
به گفته روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، نخستین جلسه کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به ریاست وزیر میراث فرهنگی و با حضور نمایندگان دستگاههای عضو از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد. این جلسه در اجرای مصوبه شماره ۱۶۱۱/۱۰۰ روز جمعه نهم اسفند ۹۸ ستاد مدیریت بیماری کرونا برگزار شد.
مونسان در این جلسه گفت: «در حوزه گردشگری دستورالعمل پیشگیری و کنترل ویروس کرونا به تأسیسات گردشگری و هتلهای سراسر کشور ابلاغ کردیم، این دستورالعمل بر اساس تجربههای بین المللی تهیه شده است.»
مونسان تصریح کرد: «طی دو ماه گذشته اتفاقات بد زیاد داشتیم، از سال ۹۷ که تحریمهای آمریکا شروع شد، آمارهای گردشگری اروپایی شروع به ریزش و پروازهای مستقیم خارجی کاهش پیدا کرد. سپس شاهد اتفاقات گوناگون در سطح منطقه بودیم، تمام این موارد به گردشگری ضربه زد.»
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه افزود: «تلاش کردیم این موضوع را مدیریت کنیم در نتیجه به سمت بازار جدید رفتیم و روی کشور عمان متمرکز شدیم به طوری که لغو روادید با این کشور را به سمت جلو پیش بردیم و شاهد رشد ۳۰۰ درصدی افزایش گردشگران عمانی بودیم. بعد به سراغ چین رفتیم اما بعد با کرونا روبرو شدیم و تعداد گردشگران چینی کاهش پیدا کرد.»
گردشگری بیشترین تأثیر را از ویروس کرونا گرفت
ولی تیموری معاون گردشگری کشور در ادامه افزود: «گردشگری یکی از حوزههایی بود که بیشترین تأثیر را از ویروس کرونا با توجه به درگیری بیش از ۴۰ کشور داشت.»
او اظهار کرد: «بخش نامهها و دستورالعملهایی برای پیشگیری از ویروس کرونا به تأسیسات و اماکن گردشگری ابلاغ شد البته ما در یک ماه گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین جلساتی را با بخش خصوصی برای نحوه برخورد با گردشگران چینی داشتیم.»
تیموری تصریح کرد: «دستورالعمل و بخشنامهای برای ۲۲ دستگاهی که عضو کمیته ستاد اجرایی خدمات سفر هستند تهیه کردیم که به آنها ابلاغ میشود. همچنین نمایشگاه گردشگری برلین و روسیه به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا لغو شد.»
مصوبات کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی
در این جلسه ضمن تبادل نظر و استماع گزارش اقدامات و تمهیدات دستگاههای مختلف مواردی به تأیید و تصویب اعضا رسید. برخی از مصوبات این کمیته به شرح زیر است:
* دستورالعملهای تخصصی نحوه پیشگیری، کنترل و مواجهه با شیوع ویروس کرونا در مراکز گردشگری، زیارتی و ورزشی چنانچه تا کنون تهیه و ابلاغ نشده باشد باید سریعاً توسط دستگاههای مرتبط تهیه، ابلاغ و نسخهای از آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرد.
* ورود و پذیرش مسافران و گردشگران در مراکز اقامتی غیر از تأسیسات گردشگری دارای مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ممنوع است.
* از برگزاری اردوهای دانشجویی و دانش آموزی تا عادی شدن شرایط جلوگیری شود.
* دستگاههای عضو، گزارشی از اقدامات نظارتی خود را به دبیرخانه کمیته (معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) ارائه کنند.
* ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها ضمن تشکیل کمیتههای متناظر در سطح استان، بازرسی و نظارتهای مستمری را با همکاری ادارات کل ورزش و جوانان استان و اماکن عمومی ناجا در جهت حسن اجرای دستورالعملهای ابلاغی داشته باشند و گزارشهای خود را به صورت مرتب و هفتگی به دبیرخانه کمیته ارسال کنند.
اخبار
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران:
اجاره ویلا و خانه به مسافران
ممنوع است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران گفت: افرادی که برای اجاره خانه یا ویلا در اختیار مسافران قرار دهند پیگرد قضایی خواهند شد.
حسینی عالمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با بیان اینکه اجاره خانه و ویلا به مسافران تا اطلاع بعدی در استان ممنوع است، گفت: این مورد جزو مصوبات شورای تامین و ستاد پیشگیری از شیوع کرونا است و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به صورت جدی آن را پیگیری میکند.
او افزود: خانههای شخصی یا ویلاهای که بدون هماهنگی و دستور شورای تامین به افراد اجاره داده شود پلمب خواهند شد و اجاره دهنده نیز تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران گفت: فعالیت تمام تالارهای پذیرایی، واحدهای عمومی پذیرایی، اجتماعهای مذهبی و غیر مذهبی تحت عر عنوان در استان تا اطلاع بعدی ممنوع است.
حسینی عالمی با بیان اینکه برخورد با محتکران اقلام بهداشتی در استان شدید و بدون اغماض خواهد بود گفت: حبس ۵ تا ۲۰ سال در انتظار محتکران عمده و حبس ۲ تا ۵ سال در انتظار محتکران جزئی است و اموال احتکار شده نیز به نفع دولت ضبط خواهد شد.
«دن کامیلو و پسر ناخلف» به چاپ هفتم رسید
کتاب «دن کامیلو و پسر ناخلف» نوشته جووانی گوارسکی با ترجمه مرجان رضایی توسط نشر مرکز به چاپ هفتم رسید.
کتاب «دن کامیلو و پسر ناخلف» نوشته جووانی گوارسکی با ترجمه مرجان رضایی، بهتازگی توسط نشر مرکز به چاپ هفتم رسیده است.
جووانی گوارسکی نویسنده ایتالیایی اینکتاب، متولد سال ۱۹۰۸ و درگذشته به سال ۱۹۶۸ است. او یکی از نویسندگان مخالف فاشیسم بود که در سالهای جنگ جهانی دوم، در مذمت دولت موسولینی مقالاتی نوشت و مدتی را هم در زندان به سر برد.
از جمله نوشتههای مهم ایننویسنده میتوان به مجموعه کتابهای «دن کامیلو» اشاره کرد که داستانهایش، جایی در دره رود پو رخ میدهند. پو، تنها رود مهم کشور ایتالیاست. «دن کامیلو بر سر دوراهی»، «دن کامیلو و شیطان»، «رفیق دن کامیلو» و «دن کامیلو و جوانان سرکش» دیگر عناوینی هستند که اینناشر ترجمهشان را در قالب مجموعه «دن کامیلو» منتشر کرده است.
داستانهای مجموعه «دن کامیلو» در یک دهکده کوچک و زمان جنگ جهانی دوم رخ میدهند و مسائلی چون تقابل قدیمی و جدید، کلیسا و ایدئولوژیهای کمونیستی و دیگر تقابلهای اجتماعی ایتالیای آنروز را شامل میشوند. در داستانهای مجموعه مورد اشاره، دن کامیلو کشیش دهکده و شهردار چپگرای شهر با نام پپونه حضور دارند که اتفاقات اصلی را رقم میزنند.
کتاب «دن کامیلو و پسر ناخلف» یکی از عناوین مجموعه مذکور است که بهتازگی به چاپ هفتم رسیده است.
چاپ هفتم اینکتاب با 280 صفحه و قیمت ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است.
بازنشر «پازولینی به روایت پازولینی»
روایتی از ۴۰ ساعت گفتوگو
نشر اختران دومین چاپ «پازولینی به روایت پازولینی» اثر آزولد استک و ترجمه بهمن طاهری را منتشر کرد.
نشر اختران دومین چاپ کتاب «پازولینی به روایت پازولینی» اثر آزولد استک و ترجمه بهمن طاهری را با شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۲۱۲ صفحه و بهای ۲۸ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۹۶ با شمارگان ۶۰۰ نسخه و بهای ۱۸ هزار تومان منتشر شده بود.
پیر پائولو پازولینی سینماگر، شاعر، نشانهشناس، منتقد و نظریهپرداز مشهور و اثرگذار ایتالیایی است. او یکی از مشهورترین فیلمسازان تاریخ سینماست که شهرت درخوری هم در حوزه ادبیات دارد. این شاعر و هنرمند در سال ۱۹۲۲ در بولونیای ایتالیا بهدنیا آمد و در طول عمر نسبتاً کوتاه خود، آثار بسیاری در زمینه سینما و ادبیات خلق کرد و تأثیر عمیقی بر فیلمسازان نسل پس از خود گذاشت. پازولینی در دوم نوامبر ۱۹۷۵، به دست تعدادی اوباش طرفدار فاشیسم کشته شد. دلیل کشته شدن این سینماگر برجسته ساخت فیلم «سالو» بود.
«هزار و یکشب»، «دکامرون»، «افسانههای کانتربوری»، «تئوراما»، «انجیل به روایت متی»، «ادیپ شاه»، «مدهآ»، «پرندههای بزرگ و پرندههای کوچک»، «خوکدانی»، «باج خور» و… عناوین شماری دیگر از آثار سینمایی پازولینی است.
«پازولینی به روایت پازولینی» از ۴۰ ساعت گفتوگوی استک با پازولینی حاصل شده است. گویا این کتاب و این مصاحبهها در دهه ۶۰ منتشر شده و چون در این کتاب پازولینی برای نخستین بار از زندگی و منظومه فکری و نظرگاه زیباشناسانهاش در سینما سخت گفته بود، جنجال زیادی را در محافل سینمایی به پا کرد. آخرین فیلمی که تا آن زمان پازولینی ساخته بود فیلم جنجالی «تئوراما» است. در این کتاب البته درباره فیلمهای بعدی پازولینی نیز مطالبی وجود دارد، اما مترجم آنها را به کتاب افزوده و در متن اصلی خبری از آنها نیست. این افزودهها البته به فهم مخاطب از پازولینی کمک بسیار زیادی میکنند. همچنین مقالهای نیز به نام «پازولینی؛ فلسفه سینما» به کتاب افزوده شده است.
اخبار
باورهای قومی، ملی و ایمانی در عرصه پوشاک مدارس لحاظ شوند
ابوالقاسم شیرازی میگوید، فعالان در حوزه پوشاک مدارس نباید از این نکته غافل شوند که ذائقه مصرفکنندگان محصولات مد و لباس، براساس الگوهایی که به جامعه عرضه میشود، ساخته یا تغییر میکنند.
ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه سراسری پوشاک، درباره شکلگیری انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس به خبرگزاری مهر، گفت: تشکیل انجمنها در عرصه مد و لباس، زمینه مناسبی را برای تجمیع آرا و نظرات و اشتراک دستاوردها و خلاقیتها در تبیین هر آنچه که اندیشه، فرهنگ و اصالت ایرانی است، فراهم میآورد و از همین رو، شکلگیری این انجمن را نیز باید به فال نیک گرفت.
شیرازی با اشاره به اینکه مخاطبان عرصه مد و لباس عمومیت بیشتری نسبت به سایر عرصههای فرهنگی و هنری دارند، اذعان کرد: این حوزه فرهنگی و هنری آمیخته با صنعت با وجود پیشینهای کمتر حداقل در برگزاری جشنوارهها و رویدادهای مرتبط، توانسته به شکل جهشی روند مطلوبی را در کشور طی کند و در این راستا، انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس میتواند این عرصه را به دوران بلوغ و بالندگی خود در سراسر کشور برساند.
او تصریح کرد: در این میان فعالان در حوزه پوشاک مدارس نباید از این نکته غافل شوند که ذائقه مصرفکنندگان محصولات مد و لباس، بر اساس الگوهایی که هر از چندگاه به جامعه عرضه میشود، ساخته و یا تغییر پیدا میکند.
رئیس اتحادیه سراسری پوشاک بیان کرد: در زمینه پوشاک مدارس، جامعه هدف به دنبال تأمین این خواسته بهحق خود با استفاده از طرحها و الگوهای جدید و چشم نواز است، حتی اگر در بدو امر چنین الگو و طرحی هیچ سنخیتی با باورهای قومی، ملی و ایمانی او نداشته باشد و این از وظایف و مسئولیتهای انجمن پوشاک مدارس است که با ارائه الگوهای مناسب و متعارف، ذائقه جامعه دانش آموز را هدایت کند.
او گفت: عرصه مد و لباس کشور متأثر از جریانات به روز آن در دنیا و موج عظیم و سهمگین مد و لباس خارجی با وجود همه ظرفیتها، قابلیتها و بالندگیهایی که طی این چند سال به دست آورده است، باید بتواند با قدرت در تمامی زمینهها ورود کند و تشکیل انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس در همین راستا یک نیاز مبرم به شمار میرود.
شیرازی با اشاره به اینکه ایران اسلامی سرشار از جلوههای باشکوه فرهنگی ارزشی است که هر کدام از آنها در صورت بروز خلاقیت و حتی به مقادیر کم میتوانند سرلوحه کارهای ما در امور فرهنگی و هنری قرار گیرند تأکید کرد: این رویکرد باید به شکل جدی در عرصه پوشاک مدارس جاری و ساری باشد تا الگویی برای طراحی و تولید انبوه محصولاتی باشد که در عین زیبایی و شکوه، مبین همه ارزشها و باورهای اعتقادی و ملی هستند.
رسانههای فارسی زبان خارج از کشور فقط در حال پمپاژ خوفاند
حسن انصاری نوشته است که رسانههای فارسی زبان فعال در خارج از ایران فقط در حال پمپاژ خوف و نگرانی به داخلند. او به این رسانهها هشدار داد که سیاسی کردن کرونا را متوقف کنند.
حسن انصاری، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرینستون و نویسنده کتابهایی چون «بررسیهای تاریخی در حوزه اسلام و تشیع»، «گنج پنهان، شرح احوال و آثار علامه مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی» و… در تازهترین یادداشت تلگرامی خود به بررسی عملکرد تلویزیونها و دیگر رسانههای فارسی خارج از ایران درباره مساله شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخته است. به باور انصاری این رسانهها فقط در حال پمپاژ ترس و نگرانی به مردم داخل ایران هستند، شاید یک دلیل برای خودبیمار پنداری و در نتیجه هراس عموم ایرانیها از ویروسی که صرفاً ممکن است بر کسانی که بیماری دیگر زمینهای دارند، اثر سو داشته باشد، به همین رسانهها باز گردد. این یادداشت کوتاه را در ادامه بخوانید:
«این روزها هر وقت فرصتی دست دهد من به چندین زبان اروپایی و غیراروپایی اخبار کرونا را در دنیا دنبال میکنم. بیشتر رسانهها سعی میکنند بدون سیاسی کردن این موضوع به ابعاد علمی و روانی و اجتماعی و اقتصادی آن بپردازند. گاهی برخی تلویزیونهای فارسی خارج از کشور را هم در این موضوع میبینم.
بر خلاف مورد اول هر وقت این تلویزیونها را میبینم آنچه بیشتر به چشم میآید و حس میشود، متأسفانه خواسته یا ناخواسته پمپاژ خوف و نگرانی است. این اصلاً خوب نیست. وظیفه رسانهها شفاف سازی است اما این با انتشار هرگونه شایعه و خبری با منابع نامعلوم فرق میکند. آوار کردن اخبار نگران کننده هیچ کمکی به مردم عزیز میهنمان نمیکند. دست کم در این شرایط مردم را درک کنید.
این نگرانیها مسائل را پیچیدهتر میکند. سیاسی کردن کرونا را متوقف کنید. در کنار اخبار نگران کننده دست کم اشاره کنید به موفقیتها و امید را بازتاب دهید. من خود تصمیم گرفتهام دیگر به این تلویزیونها نگاه نکنم. اخبارشان را با احتیاط تلقی کنم و اگر به صورت اتفاقی از آنها خبری بشنوم، نخست با دیگر منابع بسنجم.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4235/19208/75114
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4235/19208/75115
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4235/19208/75116
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4235/19208/75117
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4235/19208/75118
|
عناوین این صفحه
- ایران و کرهجنوبی؛ دو روایت رسانهای از کرونا
- آموزههای مولانا آینههای جان است
- ستاد کرونا مدیریت فضاهای گردشگری و ورزشی را به میراث فرهنگی سپرد
- اخبار
- اخبار