|
اعلام مشارکت شهرداری تهران
فرشید مثقالی،درم بخش و تارا بهبهانی در مسابقه قرنطینه
شهرداری تهران اعلام کرد در مسابقه نقاشی قرنطینه گالری گلستان ویژه کودکان زیر ۱۰ سال مشارکت می کند؛ به همین منظور بیانیه زیر منتشر شده است:
کودکان جهان قرنطینه و دنیای کرونا را نقاشی می کنند
گالری گلستان با مدیریت لیلی گلستان و با مشارکت شهرداری تهران برگزار می کند
مسابقه بزرگ نقاشی ویژه کودکان زیر ١٠ سال
موضوع مسابقه : « قرنطینه « به دلیل وجود ویروس کرونا
در این مسابقه بزرگ با مدیریت لیلی گلستان ، کودکان زیر ١٠ سال ایران و دنیا ، نگاه ، خاطرات و تصاویر ذهنی خود را از بحران جهانی کرونا همراه با بیم و امید های کودکانه خود از قرنطینه و در خانه ماندن و قدردانی از جامعه پرستاران و پزشکان و درس خواندن در خانه و ... را نقاشی می کنند.
آثار ارسال شده به این مسابقه بزرگ ، توسط هیئت داوران متشکل از استاد فرشید مثقالی ، استاد کامبیز درم بخش و خانم تارا بهبهانی هنرمند نقاش ، بررسی و داوری می شوند .
در پایان ، اقدامات زیر با مشارکت شهرداری تهران و گالری گلستان انجام خواهد شد .
یک – به ده اثر برگزیده لوح سپاس ( زندگی ) با امضای شهردار تهران و مدیر گالری گلستان اهدا می شود .
دو – به ده اثر برگزیده هدایای نقدی اهدا می شود .
سه – به سه اثر به عنوان برندگان اول ، دوم و سوم مبلغ سه میلیون تومان ، دو میلیون تومان و یک میلیون تومان اهدا می شود .
چهار -- آثار برگزیده اول ، دوم و سوم با مشارکت اداره زیبا سازی منطقه پنج شهرداری بر روی یکی از دیوارهای منطقه با نام سه کودک خالق اثر ، دیوارنگاری و نقاشی می شود .
پنج – شهرداری تهران کتابی از پنجاه اثر برگزیده شده توسط هیات داوران چاپ خواهد کرد .
چالشی که با«لایو» اینستاگرام زنده شد
کرکره پایین «سینما» در سیما!
عطیه موذن
موضعگیری صریح جلیل سامان درباره حواشی «زیرخاکی»، ادامه حضور پررنگ چهرههای سیما در اینستاگرام و از سرگیری تولید سریالهای شبکه نمایش خانگی از مهمترین رویدادهای هفته گذشته بودند.
چهره هفته؛ جلیل سامان مرد آرام اما صریح در وقت لازم
جلیل سامان در تلویزیون بیشتر با سریالها و مستندهای تاریخی شناخته میشود به ویژه با سه گانهای که درباره گروهک منافقین ساخت یعنی «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس»؛ پروژههایی که تلاش داشت بدون شعار و دخالت دادن نگاههای جهتدار سیاسی، مخاطب را با قصههایی عاشقانه همراه کند و او را در یک چالش احساسی و عقیدتی قرار دهد؛ در پس زمینه این چالش احساسی هم تصویری از تاریخ معاصر و تحولات سیاسی در ذهن مخاطب شکل میگرفت.
او اما معمولاً کمتر درباره پروژههایش حرف میزند. حتی علاقهای به پرزنت و دفاعهای پرهیاهو از سریالهایش ندارد.
سامان اساساً اهل جنجال نیست و حتی در مواردی که با مشکلات بودجهای، مالی و حتی سانسور مواجه شده بدون کم و کاست یا بدون حواشی افراطی یا سکوت کرده و یا خیلی صریح و بیمقدمه حرفش را بیان کرده است.
به تعبیر دیگر جلیل سامان بیحاشیه اما صریح است؛ او در زمانی که نیاز بوده بدون محافظهکاریهای لازم از دغدغه و اثرش دفاع کرده است. به طور مثال در سریال «نفس» او تقریباً برای اولینبار برای نمایش تصویر زنان بیحجاب در مقطع زمانی پیش از انقلاب سراغ بازیگران ارمنستانی رفت و تصاویری از این زنان را بهصورت تروکاژی در کارش قرار داد. تصاویری که بعداً برخی با تصور کلاهگیس بودن برای آن حاشیهسازی کردند و سامان در این باره توضیح داد که نمیتوان تصویر این زنان بیحجاب را از تاریخ قبل از انقلاب حذف کرد و بنابراین با این ساختار سراغ این تمهید رفته است.
او یک بار دیگر به صراحت به بیان نظر خودش درباره یکی از بازیگران سریال جدیدی که قرار است ماه رمضان امسال از شبکه یک پخش شود، پرداخت. گوهر خیراندیش بازیگر سریال «زیرخاکی» جدیدترین اثر سامان با فضا و حال و هوایی متفاوت است که به دلیل حضور این بازیگر در مراسمی در آمریکا دستخوش حاشیههایی قرار گرفت.
این اولین بار نیست که سریالی به واسطه حرکت، گفتار، پوشش غیرمتعارف یک بازیگر و یا دیگر عواملش دستخوش حواشی میشود اما تقریباً این برای اولین بار است که کارگردان اثر با تحلیل شرایط در این باره موضع رسمی و صریح خود را مطرح میکند.
سامان در گفتگویی اعلام کرد که «حاشیه اخیر بعد از فیلمبرداری اتفاق افتاده وگرنه ایشان به هیچ عنوان برای این نقش انتخاب نمیشد» او همچنین اضافه کرد که «اگر بازیگری در جایی حاشیهای به وجود آورده، هیچ ارتباطی به ما و کار ما ندارد. ما در کار حرفهایمان به عنوان کارگردان و یا بازیگر وظیفه داریم که کارمان را درست انجام دهیم ولی من فکر میکنم هر کس مسئول صیانت از اثر هنری خودش هم هست و باید یک تعهد اخلاقی به کارش داشته باشد. اگر مثلاً یک بازیگر در کاری نقش مذهبی بازی میکند، دیگر نباید این بازیگر در موقعیتی خودش را نشان دهد که به آن کار لطمه بخورد.»
«زیر خاکی» تازهترین تجربه سریالسازی جلیل سامان است که برخلاف تجربههای قبلی او حال و هوایی طنز دارد. از هماکنون هم میتوان پیشبینی کرد این سریال با عبور سلامت از حاشیهسازیهای عجیبی که به واسطه اقدام اشتباه یک بازیگر برای آن رقم خورده، میتواند تبدیل به یکی از برگبرندههای کنداکتور رمضانی سیما شود. سریالی که دور از ذهن نیست پس از رونمایی بر روی آنتن، سایه «متن» آن خیلی زود باعث فراموشی حاشیهها نیز خواهد شد.
حاشیه هفته؛ مجریان شاخص تلویزیون در «لایو» اینستاگرام
قبل از نوروز طی گزارشی از کلید خوردن جریان حضور برخی از مجریان و برنامهسازان در اینستاگرام و ظرفیت جدید این شبکه اجتماعی نوشتیم که در روزهای کرونایی میتوانست سرگرمیهای جدیدی را برای مخاطب ارمغان بیاورد.
نمونه جدیتر این فعالیت در ایام نوروز به رامبد جوان تعلق داشت که با تدارک «خونه بازی» سراغ چهرهها رفت و هر شب برنامهای اینستاگرامی را برای مخاطب تهیه کرد. همچنین مرتضی فاطمی مجری و برنامهساز دیگری بود که سراغ گفتگوهای شبانه رفت. بعد از نوروز، اما یکی یکی مجریان دیگر تلویزیون بیش از شبکههای تلویزیونی در صفحات اینستاگرام مشاهده شدند و عرصه پخش زنده این شبکه یا همان «لایو» به صورت شبانه در اختیار این مجریها بود.
از مجریان کودک گرفته تا بزرگسال و از برنامهساز تا بازیگر سعی کردند از این ظرفیت اجباری نهایت استفاده را ببرند.
داریوش فرضیایی یا عموپورنگ از جمله مجریان کودک بود که به صورت شبانه گفتگوهایی را با افراد مختلف از کارگردانی مثل منوچهر هادی گرفته تا بازیگر و حتی آهنگساز ترتیب میداد و مثلاً با سامان احتشامی درباره موسیقی کودک سخن گفت. یا بشیر حسینی داور عصر جدید گفتگوهایی را با محمد دلاوری، نجمالدین شریعتی و دیگر مجریان درباره هویت نوجوانان ترتیب داد که بخشی از آنها هم به تتلو و دلایل رکوردزنی او در گفتگوی پخش زنده اش اختصاص داشت.
از دیگر مجریانی که هر شب در پخش زنده اینستاگرام حضور دارد رضا رشیدپور است که سعی دارد از این طریق با مخاطبانش گفتگو کند و یا در همین گفتگوها درباره حواشی دستمزدهایش هم اطلاع رسانی کرده و حتی گفتگوی خبری داشته است و به شکل رسمیتری از این ظرفیت مجازی بهره گرفت. او در این فضا سرگرمیهایی را هم برای مخاطبانش در نظر گرفت و هر شب به صورت منظم ساعتی را به این گفتگوها اختصاص داد.
همچنین در این فضا گفتگوی وحید یامینپور که به صورت پخش زنده با خبرگزاری فارس انجام شد نیز مورد توجه رسانهها واقع شد و محتوای سخنان او درباره دستمزدها و درخواست برای شفاف سازی نسبت به دستمزد مجریان در پی حواشی بوجود آمده یک بار دیگر ضریب گرفت و بیشتر دیده شد.
حالا میتوان گفت این ظرفیت مجازی در رقابت با تلویزیون توانسته است مخاطبان زیادی پیدا کند و مجریان شاخص و برند تلویزیون بخشی از گفتگوهای جذابی که احساس میکنند در قاب تلویزیون امکان برگزاری ایدهآل آن را ندارند، به صفحات شخصی خود میبرند؛ این بیتردید چالشی جدی پیش روی سیاستگذاران رسانه ملی است.
رسانه ملی آیا نسبت به پررنگ شدن این چالش احساس خطر خواهد کرد؟
اتفاق ویژه هفته؛ رفع بلاتکلیفی کرونایی سریالهای خانگی
توقف یک به یک پروژههای سریالی و سینمایی اولین راهکاری بود که در مقابله با شیوع ویروس کرونا میبایست عملی میشد؛ ویروسی که از آن با عنوان پاندمی یاد میشد و نسبت به این ویژگی یعنی «همهگیری جهانی» آن دائم هشدار داده میشد که از هرگونه اجتماعی پرهیز شود. با این حال بعد از گذشت یک ماه از تعطیلی پروژهها بهویژه در بخش خصوصی که مسئول سرمایه، هزینه، بازیگر و هنرور و دیگر و عوامل و اجاره لوکیشن و تجهیزات همه و همه با خود تهیه کننده و سرمایه گذار است نیاز بود تدابیر جدیدتری هم اندیشیده شود.
در هفتهای که گذشت مهدی طباطبایینژاد معاون نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با روزنامه «هفت صبح» از تهیه یک پیشنویس بهداشتی برای از سرگیری تولیداتی خبر داد که با گذشت هفتاد درصد فیلمبرداری در دوران کرونا متوقف شدهاند.
از جمله مواردی هم که در این پیشنویس مورد توجه و تاکید قرار میگیرد حضور پزشک سر صحنه، ضدعفونی کردن تجهیزات، پرهیز از مسائلی که اضطرار ندارد، گرفتن تست کرونا در صورت نیاز و یا تب سنجی مداوم، انجام کار با فاصلهگذاری ایمن و تغییر فیلمنامه برای اینکه بشود تا حد امکان سکانسها در فضای بسته گرفته شود و همچنین ضدعفونی سرویس ایاب و ذهاب و پذیرایی هاست.
«آقازاده» از پروژههای مهم شبکه خانگی است که تولیدش با کرونا متوقف شد
در این گفتگو، طباطبایینژاد اولویت شروع دوباره کار را هم برای سریالهایی چون «قورباغه» ساخته هومن سیدی و «آقازاده» به تهیهکنندگی حامد عنقا دانسته است که البته تهیهکننده در شروع کار باید به پذیرفتن این شرایط تعهد بدهد.
این راه حل در صورتی که با همه تدابیر لازم برای سلامت و مراقبت عوامل و تیم پروژهها در نظر گرفته شود یک اتفاق ویژه برای رفع بلاتکلیفی پروژههایی است از هر گونه فعالیتی در شرایط جاری منع شدهاند اما تحمل هزینههای جاری همچنان بر دوش آنها سنگینی میکند
سریال «آقازاده» با طراحی حامد عنقا که کنجکاوی بسیاری درباره آن وجود دارد، جزو اولین پروژههایی بود که به همین منظور تعطیل شد. این سریال قرار بود در بهار امسال وارد مرحله توزیع و عرضه در شبکه نمایش خانگی و نمایش اینترنتی شود که به دلیل کرونا متوقف شد و حالا تهیه چنین پیش نویسهایی میتواند راهگشای دوباره تولیدات پرمایه و غنی در این روزهایی باشد که مخاطب در به در به دنبال محصولاتی برای پر کردن اوقات خود است.
سینما در سیما؛ برنامههایی سینمایی سیما همچنان تعطیل است!
تلویزیون این روزها در حالی وارد دومین ماه از سال جدید شده است که نه تنها برنامههای سرگرمی که حتی خلأ برخی از برنامههای تخصصی نیز آن را با چالشهای جدی مواجه کرده است. تلویزیون میتوانست در این روزهای کرونایی با بهره گیری حداقلی از برنامههای گفتگومحور که نیازی به تماشاگر و حتی تعداد زیاد مهمانان هم ندارد مسیر روتین خود را طی کند درحالیکه این اتفاق رخ نداد.
اکنون در دومین ماه سال هنوز خبری از تولید و پخش برنامههای سینمایی و دو برند اصلی تلویزیون یعنی «هفت» و «نقد سینما» نیست در حالی که این برنامهها میتوانست بخشی از نیاز مخاطب و آنتن تلویزیون را پر کرده و حتی در دعواها و چالشهای سینمایی این روزهای کرونایی مفید و مؤثر واقع شوند.
این روزها اگرچه همچنان سالنهای سینمایی تعطیل است و فیلمی روی پرده نمیرود اما مسیر جدیدی سینمای ایران که با اکران اینترنتی «خروج» گشوده شد و اختلافات و چالشیهایی که در پی تصمیمهای اتخاذ شده در این مسیر بوجود آمد بهترین سوژهها و بحثهایی بودند که میتوانست در تلویزیون و در میزگردهای سینمایی برایشان چاره جویی شود.
فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا که هم خط شکن و هم به نوعی قربانی مسیر جدید سینما شد خود به خود بحثها و تحلیلهای زیادی را در این مسیر مطالبه میکرد که تلویزیون میتوانست در این مسیر نقش بسزایی ایفا کند. به ویژه که در این مسیر هنوز بر سر تبلیغ فیلمهای اینترنتی در صداوسیما چالش وجود دارد و حداقل از این مسیر و بدون نام آوردن از سرویسهای پخش کننده فیلم، در این برنامهها میشد نسبت به چنین فیلمهایی فرهنگسازی کرد.
پیشنهاد هفته؛ تماشای سریالهای رمضانی
سریال «بچه مهندس» نیز قرار است هر شب از شبکه دو سیما روی آنتن برود که علی غفاری کارگردانی و سعید سعدی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد و همچنین حسن وارسته که در نگارش مجموعههای طنز تلویزیونی نقش داشته است نویسنده این سریال است. البته فصل جدید سریال قرار است بیشتر از فضای طنز نوعی فضای ملی و میهنی داشته باشد.
«#سرباز» اثر جدید حمید نعمتالله و هادی مقدمدوست نیز سریال رمضانی شبکه سه سیماست که معمولاً در اولین باکس سریالهای رمضانی قرار دارد.
این مجموعه که به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی تولید شده است نیز میتواند یکی از سریالهای پرمخاطب تلویزیون باشد اگر یک بار دیگر تجربه همکاری مشترک نعمتالله و مقدمدوست را به خوبی تکرار کند.
در شبکه پنج نیز سریال «پدر پسری» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی روی آنتن میرود که فضایی طنز دارد.
آسیبپذیری تئاتر در شرایط بحرانی
هوای تئاتر آزاد را داشته باشیم
رحمت امینی با اشاره به اینکه باید تمهدیداتی برای به رسمیت شناخته شدن تئاتر به عنوان شغل و کسر نشدن مالیات برارزش افزوده اندیشیده شود، از لزوم حمایت از تئاترهای کمدی شبانه گفت.
رحمت امینی کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با مهر درباره وضعیت تئاتر در پساکرونا و نگرانیها بابت استمرار کسر ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از اجراهای تئاتری به خبرنگار مهر گفت: شرایط پیش آمده فرصتی است که قادر آشنا مدیرکل جدید هنرهای نمایشی با همراهی صنوف و خانه تئاتر چند مساله اهالی تئاتر را پیگیری کنند که یکی از آنها همین کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری است.
وی ادامه داد: خود من در آخرین کاری که روی صحنه بردم از این مساله ضرر زیادی دیدم. در واقع ارزش افزوده باید از خریدار کسر شود اما از طرف دیگر اگر این اتفاق رخ دهد قیمت بلیت نمایشها افزایش پیدا خواهد کرد که بازهم مشکل آفرین خواهد بود. از همین رو امیدوارم تمهیدی اندیشیده شود که حداقل مالیات برارزش افزوده کسر نشود. تئاتر در میان هنرهای دیگر از همه مظلومتر واقع شده و تئاتریها هم مظلومترین قشر از هنرمندان هستند مخصوصا آنهایی که شغل اصلیشان تئاتر است و فعالیت دیگری در شرایط بحرانی مثل امروز ندارند. با شرایط پیش آمده بسیاری از آنها از کار بیکار شده و حتی نمیتوانند خرج یومیه خود را تامین کنند.
این مدرس تئاتر اضافه کرد: قادر آشنا فرد پیگیری است و روابط خوبی نیز با مجلس و دیگر ارگانها و نهادها دارد از همین رو میتواند سازوکار بیمه شدن همه اهالی تئاتر و شغل محسوب شدن فعالیتشان را پیگیری کند البته که وی تنها نمیتواند این برنامهها را به سرانجام برساند و نیاز به کمک دارد. حتی میتوان یک نفر را مسئول پیگیری این کار کرد تا تئاتر از این پوسته کوچک و حقیر خود بیرون بیاید.
وی همچنین درباره لزوم حمایت از کمدیهای شبانه بیان کرد: با توجه به اینکه مدیرکل هنرهای نمایشی خبر از پیگیری مطالبات هنرمندان تئاتر را داده است و اتابک نادری نیز مسئول پیگیری میزان خسارت و ضرر و زیانی است که به گروههای تئاتری و تماشاخانهها وارد شده است که این اقدام را کاری بسیار مثبت و ارزشمند میدانم، لازم است در این زمینه به نکتهای اشاره کنم. در اقداماتی که قرار است برای پیگیری میزان مطالبات هنرمندان و تماشاخانهها صورت گیرد نباید تئاترهای کمدی شبانه یا به اصطلاح تئاترهای آزاد را نادیده بگیریم چون این گروهها در حیطه حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی قرار دارند اما متاسفانه هیچگاه به لحاظ مالی حمایت نمیشوند.
وی افزود: تئاترهای شبانه یکی از زیرمجموعههای تئاتر کشور هستند و مخاطبان بسیاری نیز دارند. این نمایشها برای تفنن، پرکردن اوقات فراغت و سرگرم کردن تماشاگران گزینه مناسبی هستند و فارغ از نکات مثبت و منفی که دارند و انتقاداتی که به برخی از کارها وارد است در این شرایط مانند تمام اهالی تئاتر نیاز به حمایت دارند چون ۲ ماه است که این تئاترها نیز تعطیل شده و درآمدی ندارند که امیدوارم اتابک نادری در بررسیهای که انجام میدهد این گروه را نیز مد نظر قرار دهد.
امینی در پایان صحبت هایش متذکر شد: نکته دیگری که درباره کمدیهای شبانه اهمیت دارد این است که طبق رسم هرساله این نمایشهای در تمام ۲ ماه محرم و صفر تعطیل هستند در حالی که میتوان با اندیشیدن تمهیداتی در مضمون اجراها، کاری کرد که این آثار به اجرای خود در این ۲ ماه هم ادامه دهند و مثل همه فعالیتهای هنری مانند سینما و تئاتر تنها در ایام شهادت و دهه اول محرم اجرا نداشته باشند.
البته این اتفاق باید با مشورت و بحث و بررسی و به صورت گام به گام صورت گیرد. در سالهای گذشته هم هنرمندانی چون مجید جعفری و زندهیاد هادی اسلامی در این ایام نمایشهایی را برای اجرا آماده میکردند که بار کمدی کمتری داشت و آثارشان بیشتر به سمت ملودرام و درامهای اخلاقی یا حتی آثار خارجی گرایش داشت از همین رو میتوان همین تمهید را دوباره به کار گرفت تا عده زیادی از هنرمندان فعال در این حوزه بیکار نشوند.
دعاى روز دوم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ قَرِّبْنى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ، وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَنَقِماتِکَ، وَوَفِّقْنى فیهِ لِقِرآئِةِ ایاتِکَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
خدایا نزدیکم کن در این ماه بسوى موجبات خشنودیت و دورم ساز در آن از خشم و عذابت و موفقم دار در این روز بخواندن آیات قرآنیت به رحمت خود اى مهربانترین مهربانان
نظر «مهلقا خانم» درباره «نون.خ۲»:
ختمم جالبتر از باباپنجعلی بود!
فریده سپاه منصور بازیگر نقش «مهلقا خانم» در فصل اول سریال «نون.خ» از دلایل غیبت خود در فصل دوم این سریال و همچنین تجربه ایفای نقشهای کردی در کارنامهاش سخن گفت.
«مه لقا خانم!»؛ این پاسخ خیلی از سوالهایی بود که در این فصل از سریال «نون.خ» وسط بحثهای جدی و تحلیلی و زلزله و رویدادها مطرح میشد و همه روستا همزبان یک اسم را میآوردند! مه لقایی که شب اول مراسم ختم و یادبودش برگزار شد تا بدانیم در این فصل غایب است، ولی گویی این بار از هر زندهای زندهتر بود و اینگونه مادرزن نورالدین در سریال اگرچه از دنیا رفته بود اما بارها و بارها در سریال از او یاد شد و حتی بیش از کاراکترهای دیگر در ذهن مخاطب جا باز کرد.
« کرد تقلبی بودم!
فریده سپاهمنصور همان ابتدا در پاسخ به اینکه چرا در این فصل از سریال حضور نداشته است، به خبرنگار مهر گفت: شاید به این دلیل که در فصل قبل از من درباره کار در شهرستان پرسیده بودند و من گفتم نمیتوانم به شهرستان بروم. کار در شهرستان برای من خیلی سخت است و من سنم برای آن مناسب نیست. وی در ادامه با شوخی بیان کرد: شاید هم دلیلش این بود که من در میان آنها که همه از کردهای شهرستانها بودند، کرد تقلبی بودم! ولی شرایط کار در شهرستان خیلی سخت است مخصوصاً کار در کرمانشاه که هوای سردی دارد و من اکنون ۷۳ ساله هستم. کار را هم باید جدی گرفت و نمیتوان توقع داشت که مثلاً همه با یک نفر در شهرستان همکاری کنند. در کل هم با مناطق سردسیر مشکل دارم و خاطرم میآید چند سال پیش برای پروژهای به شهرستان رفته بودیم و بیمار شدم.
یادبودم از مراسم یادبود باباپنجعلی بهتر بود
بازیگر نقش مه لقا خانم در «نون.خ» که در این فصل و در قسمت اول برای او یادبود و ختم هم گرفته شد، درباره اینکه چقدر این فصل از سریال را دوست داشته است، گفت: هر شب سریال را میدیدم و قسمت اول برایم خیلی جالب بود، حتی فکر میکنم یادبود و ختمی که برای من گرفتند از یادبودی که برای بابا پنجعلی در «پایتخت ۶» گرفته شد جالبتر بود!
وی که اولین بار در فیلم سینمایی «مهمان مامان» نقش یک زن کرد را بازی کرده بود با مقایسه آن نقش با مه لقا خانم «نون.خ»، گفت: من آنجا بین عدهای فارس، نقش یک کرد را بازی کردم و اینجا بین یک عده کرد بودم و شاید تقلبی بودنم بیشتر به چشم آمد! )می خندد)
خاطرهای از «مهمان مامان»
سپاهمنصور درباره تلاشهایش برای فیلم «مهمان مامان» نیز گفت: درست خاطرم هست که حدود یک ماه و ۱۰ روز روی دیالوگهایم برای فیلم «مهمان مامان» کار کردیم. یک نفر جملههای مرا به کردی کرمانشاهی میخواند و من هم تکرار میکردم. بعضی روزها صبح ساعت ۵ یا ۶ بیدار میشدم نوارهای کردی را گوش میدادم و تا عصر تمرین میکردم. آنقدر این جملات را تکرار میکردم که یک روز وقتی به دخترم گفتم «کی میای خانه؟» با تعجب پرسید چرا لحنم عوض شده است. بعد از نمایش فیلم هم خیلیها فکر کردند اصالتاً کرد هستم و از این بابت خیلی خوشحال بودم چون دوست نداشتم از نوع بیانم ناراحت شوند یا اعتراض کنند و بگویند ما اینگونه حرف نمیزنیم.
گاهی نقش یک زن فلج و لال را پیشنهاد میدهند و میگویند این نقش برای خود شما نوشته است. نقشهایی میدهند که براساس حضور من در فیلمهای قبلیام مثل «ساحره» یا دیگر فیلمها طراحی میشود. این نقشها بازیگر را در تله میاندازد و او را کلیشه میکندوی در پاسخ به اینکه به شکل گزیدهای در سینما و تلویزیون بازی دارد، توضیح داد: من نقش هر پیرزنی را بازی نمیکنم. گاهی نقش یک زن فلج و لال را پیشنهاد میدهند و میگویند این نقش برای خود شما نوشته است. نقشهایی میدهند که براساس حضور من در فیلمهای قبلیام مثل «ساحره» یا دیگر فیلمها طراحی میشود. این نقشها بازیگر را در تله میاندازد و او را کلیشه میکند. من برای اینکه نقشم را بدانم کل فیلمنامه را میخوانم، حتی اگر نقش من چهار سکانس باشد اما باید همه فیلمنامه را بخوانم تا ببینم بودن و نبودن این نقش چه تأثیری در روند فیلمنامه دارد.
بیشتر از اینکه نقش قبول کنم، رد میکنم
سپاه منصور درباره این حساسیت روی کار و انتخاب نقش با بیان اینکه هنوز خود را بازیگر تئاتر میداند، گفت: این حساسیتها مال یک بازیگر است. اگر بازیگر حوصله نداشته باشد پس نباید نقش بازی کند. من بیشتر از اینکه نقش قبول کنم نقشها را رد میکنم، چون باید بدانم نقشی که بازی میکنم در کجای جهان ایستاده است.
وی اضافه کرد: خیلی وقتها هم وقتی پشت سر هم نقشهای مشابه پیشنهاد میشود و من رد میکنم همکارانم ایراد میگیرند و میگویند مگر فکر میکنی به دیگران چه پیشنهاد میشود، اما من دوست دارم نقشهایی بازی کنم که بعد از آن، مردم به یادم باشند.
نمیتوانم برای پول کار کنم
سپاه منصور درباره اینکه چقدر ممکن است به دلیل مسائل مالی نقشی را بپذیرد، گفت: گاهی به خودم نهیب میزنم که نقشی را برای پولش بپذیرم تا پساندازی برایم باشد اما نمیتوانم خودم را راضی کنم.
وی درباره اینکه چقدر علاقه دارد سریالهایی مثل «پایتخت» یا «نون.خ» که وجوه قومیتی در آنها پررنگ است، ببیند، گفت: «نون.خ» از دل سازندگانش برآمد و به همین دلیل هم مردم با آن رابطه برقرار کردند. سریالهایی که قومیتها در آنها حضور دارند برای همگان جذاب است، خود من مثلاً دوست دارم بدانم در یزد مردم چه مناسکی دارند یا بلوچها چطور زندگی میکنند. این قومیتها را باید جدی بگیریم چون ایران فقط به تهرانیها تعلق ندارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4262/19435/76142
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4262/19435/76143
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4262/19435/76144
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4262/19435/76145
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4262/19435/76146
|
عناوین این صفحه
- فرشید مثقالی،درم بخش و تارا بهبهانی در مسابقه قرنطینه
- کرکره پایین «سینما» در سیما!
- هوای تئاتر آزاد را داشته باشیم
- دعاى روز دوم ماه مبارک رمضان
- ختمم جالبتر از باباپنجعلی بود!