|
پشتپرده ادامه تعطیلی سینما فقط نگرانی از کرونا است؟
سیدمصطفی حسینی مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خسارات وارده به سینما در ایام کرونا گفت: فکر میکنم در تاریخ سینمای ایران چنین رکودی تجربه نشده بود. وقتی دولت اعلام کرد به خاطر شیوع بیماری کرونا همه فعالیتها باید تعطیل شوند، دوستان سینمادار توجه خاصی به این ضرورت داشتند و صنف سینما جزو پیشگامان تعطیلی بود. چون سلامتی مردم برای دستاندرکارانش اهمیت داشت.
وی افزود: این تعطیلی ادامه داشت تا آنکه اکثر صنوف بازگشایی شدند، اما امروز با گذشت بیش از ۱۰۰ روز سینماها همچنان بسته هستند. این موضوع برای سینما خطرناک است و متأسفانه هیچ دادرسی برای سینما وجود ندارد. گویا تنها سینما جزو اصناف به حساب نمیآید و ظاهراً هیچ متولیای وجود ندارد که به این موضوع توجه کند. برخی میگویند سینما به این دلیل که سرپوشیده است و امکان ابتلای مردم به این ویروس در مکانهای سرپوشیده بیشتر است، تعطیل است اما من از این گزاره تعجب میکنم. چون متروها، اتوبوسها، ناوگان هوایی، رستورانها، پاساژها، حتی مراکز ورزشی فعالیت خود را از سر گرفتهاند و میدانیم به مراتب خطرشان در زمینه ابتلاء از سینما بیشتر است.
مدیرعامل «بهمن سبز» ادامه داد: هرچند وزارت ارشاد پروتکلی را به سینماها دیکته کرد که اجرای آن بسیار هم سخت بود، اما باز هم بازگشایی صورت نگرفته است. این در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا کمترین درصد ابتلاء را به سینما اختصاص داده است. پس مطمئن باشید فکر دیگری پشت این موضوع است که از این شرایط معلق، بیشترین بهره و سود را میبرد.
تأخیر در بازگشایی سینماها
یک کارشکنی است
حسینی بیان کرد: از نظر من اینکه سینماها باز نمیشوند، یک کارشکنی است چون ابتدا قرار بود اردیبهشتماه سینماها بازگشایی شود، اما اینطور نشد. بعد ماجرای بازگشایی در عید فطر پیش آمد که باز هم این اتفاق رخ نداد و حالا صحبت از بازگشایی سینما در اواخر خرداد است. گویا موضوعی وجود دارد که دوستان توجه و اصراری به بازگشایی سینماها ندارند و عزمی از سوی هیچ نهادی برای این مسئله دیده نمیشود. از همین رو سینما جزو مظلومترین اصناف است و کسی به داد آن نمیرسد.
این مدیر سینمایی درباره وظیفه دولت گفت: متأسفانه در این میان دولت تنها نظارهگر است. به هر حال اگر قرار است سینماها باز نشوند، اقلاً به داد آن برسند و تبعات و هزینه آن را بدهند. چراکه پیش از این، زحمت بسیاری کشیده شد تا امروز سالنهای سینمایی فعال باشند و خیلی از سالنها تجهیز شدند که هزینه سنگینی داشته است. من با چند نفر از دوستان بخش خصوصی سینما صحبت میکردم، میگفتند اوضاعشان به قدری وخیم است که حتی ممکن است دست به تغییر کاربری سینماهایشان بزنند! این مساله نشان میدهد متولیانی که باید به فکر سینما باشند، این موضوع برایشان اهمیت ندارد و به مسائل دیگری فکر میکنند.
وی تأکید کرد: امروز به اندازهای که مسائل تهیهکنندگان، فیلمسازان و… برای دولت اهمیت دارد، خود سینما که اساسِ کار و زیرساخت است، گویی اهمیتی ندارد و به دست فراموشی سپرده شده است. اگر سینما از بین برود، کارگردان یا تهیهکننده، فیلم را باید کجا نمایش دهند؟ گویا یادمان رفته است که به واسطه سینما، سینماگر شدهایم. کسانی که طی سالها به واسطه سینما شناخته شدهاند، نباید به گذشته پشت کنند و بگذارند چراغ این صنعت به خاموشی رود. با وجود آنکه بسترهایی نظیر نمایش خانگی یا اکران آنلاین فرصتهای تازهای برای عرضه آثار فراهم آورده، اما همه میدانیم هیچگاه جایگزین سینما نبوده و نیستند. کما اینکه سینما تنها هنری است که با واسطه مکان عرضهاش شناخته میشود و این مکان اصالت دارد اما متأسفانه سینما خیلی مظلوم است و کسی به این مظلومیت فکر نمیکند.
حسینی بیان کرد: برخی عنوان میکنند در صورت بازگشایی سینماها، کسی از آن استقبال نمیکند اما من فکر میکنم برعکس باشد. چون هرجایی که بعد از موضوع کرونا باز شد با استقبال مردم مواجه شد. سینما هم جزو مواردی است که هرچند در سبد مصارف ضروری مردم قرار ندارد، اما با توجه به اینکه به نشاط اجتماعی کمک میکند و در حال حاضر شرایط روحی روانی مردم مناسب نیست، در صورت نمایش آثار موفق مورد استقبال واقع میشود.
مدیرعامل بهمن سبز افزود: موضوع کرونا باعث شد سینماداران ما متوجه شوند که در جامعه سینمایی و مدیران فرهنگی ما کسی به فکر خودِ مقوله سینما که اساس کار است، نیست. این در حالی است که صنفهای زیادی از خود سینما ایجاد شدند و به واسطه سینما ارتزاق میکنند، اما امروز خود سینما فراموش شده است. ضمن اینکه تا یکی از سینماداران به موضوعی اعتراض میکند، به برخی برمیخورد و به این فکر میکنند که چطور سینما را محدود کنند. توجه کنید کسی که یک سینما احداث میکند میلیاردها تومان سرمایه را به فضای فرهنگی با درآمد کم تزریق میکند و نباید با نوع سیاستگذاری خود او را به حاشیه برانیم.
توان پرداخت حقوق پرسنل را نداریم!
حسینی درباره معیشت سینماداران توضیح داد: با توجه به اینکه کرونا یک موضوع روانی ایجاد کرد و نیروها سرمایههای ما هستند، تا امروز در تمام سینماهای تحت پوششمان سعی کردیم کسی را تعدیل یا اخراج نکنیم و با گرفتن وام و قرض حقوق پرسنل را پرداخت کنیم. اما از ماههای بعد دیگر توانی نداریم. چون طبق محاسبات قرار بود در پایان فروردین سینماها بازگشایی شوند، اما تا بهحال به طول انجامیده و دیگر توان مالی نداریم. گویا با وجود استقبال سینماداران از اجرای تمام و کمال پروتکلهای بهداشتی بهدلیل اهمیت جان مردم، اما بازگشایی سینماها اصلاً مورد توجه ستاد مقابله با کرونا نیست. بهنظر دیگر موضوع مطروحه، نگرانی از کرونا نیست و موضوعات دیگری در پشت پرده وجود دارد که باعث میشود دوستان حتی حاضر به رایزنی و تلاش برای بازگشایی سینماها نباشند. آقایان به این مهم توجه کنند که اگر این روند در ماهها یا روزهای آینده ادامهدار شود، ۳ هزار پرسنل سینماها بیکار میشوند و پرداخت دستمزد آنها بدون کسب درآمد در توان هیچ کسی نیست. باید توجه داشت طبق گفته کارشناسان وزارت بهداشت این بیماری زودگذر نیست و احتمال پایداری کرونا در نیمه دوم سال وجود دارد. پس باید سعی کنیم با رعایت اصول بهداشتی به وضعیت سازگاری در مواجهه با آن برسیم.
وی درباره کمکهای تخصیص یافته به سینماها عنوان کرد: کمکهایی که برای سینماها جهت جبران خسارات در نظر گرفته شده، شبیه یک شوخی است. البته حتی برای پرداخت این کمک ناچیز هم افراد را خط کشی کردهاند؛ یعنی به برخی کمک میکنند و به برخی نه! پرداخت این پولها سلیقهای شده است. دوستان انجمن سینماداران به رئیس جمهور و وزیر ارشاد نامهای دادند، با آقای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی مکاتبه و با خیلی از مسئولان این سازمان رایزنی کردند اما دلیل آنکه برای این منظور همتی نمیشود، مشخص نیست. تا جایی که پس از نامه انجمن سینماداران به رئیس جمهور، پلیس اماکن به سینماداران نامه زد که حق بازگشایی سینماها را ندارید! در صورتی که این موارد در اختیار اداره اماکن نیست و سینما زیرمجموعه سازمان سینمایی است. یعنی اگر قرار است سینما باز نشود، باید سازمان سینمایی به اداره اماکن نامه بدهد و پس از آن اماکن وارد کار شود، پس طبیعتاً سازمان سینمایی نخواسته سینماها باز شوند.
این مدیر سینمایی با اشاره به قانون بازگشایی سینماها در شهرهای با وضعیت سفید عنوان کرد: در شهرهای با وضعیت سفید اصلاً سینمای خاصی وجود ندارد و مطرح کردن موضوع بازگشایی سینماها در این شهرها عملاً یک رفع تکلیف بود که آقایان در پی پیگیریهای سینماداران انجام دادند و در آن لحظه بحث شهرهای با وضعیت سفید را پیش کشیدند. من فکر میکنم تنها هدفشان این بود که خبری درباره بازگشایی سینماها منتشر کنند و جلوی موج انتقادات را بگیرند.
مدیرعامل «بهمن سبز» در پایان بیان کرد: ضرر سینماها به قدری زیاد است که سینماداران تا پایان سال ۱۴۰۰ تحتالشعاع این قضیه قرار خواهند داشت. بنابراین دولت باید با یک نگاه یکسان به سینماداران کمک کند. من سوالی از دوستان سازمان سینمایی دارم؛ افرادی که در مالهای تجاری و بهصورت یک مکان جانبی اقدام به ساخت سینما و سرمایهگذاری کردهاند، آیا حاضرند در شهرهای ۲۰ هزار نفره و کمبرخوردار هم سینما بسازند؟! سازمان سینمایی به بهانه سهم حداکثری فروش سینماها در این مراکز، صرفاً با نگاه به آنها سیاستگذاری میکند و عملاً از آنها حمایت میشود اما آیا همانها حاضرند در راستای عدالت فرهنگی و افزایش سرانه سینما در شهرهای محروم، سینما بسازند؟ غالب سینماها در شهرهای بزرگ است که به دلیل نرخ گرانتر بلیت و سوددهی بالا، حتی توان چند ماه تعطیلی را هم دارند. اتفاقاً سینمادارانی که در شهرهای کوچک و با قیمت بلیت حداقلی سرمایهگذاری کردهاند، نیاز به توجه دارند و نباید ضربه بخورند. اگر اینها سرخورده شوند تبعات سنگینتری برای فرهنگ و هنر کشور دارد. خاصیت مراکزی نظیر ما و خیلی از جاهای دیگر فعالیت در شهرهای کوچکتر است، چراکه فارغ از برگشت اقتصادی سرمایه، بیشتر به رفاه و سرگرمی مردم توجه دارند و نگاه فرهنگی برایشان مهم است. بنابراین سازمان سینمایی باید به همه کمک کند و دست به گزینش نزند؛ آن هم کمکی که در نسبت با میزان خسارات باشد نه این کمک بسیار ناچیز!
حسین فرمانی: عکاسان نشان دادند زندگی با شور و هیجان در حرکت است
شش برنده مسابقه عکاسی IPA معرفی شدند
مسابقه بین المللی عکاسی IPA که مدیریت آن را حسین فرمانی به عهده دارد عکس های برتر با موضوع حرکت را اعلام کرد.
مسابقه IPA با موضوع حرکت فراخوانی در گستره بینالمللی منتشر کرده بود و از عکاسان خواست در پنج دسته عکاسی خیابانی ، طبیعت ، هنرهای زیبا ، مردم و فناوری و ماشین، تک تصویری با معنای حرکت از زاویه نگاه لنز یک عکاس در همه ابعاد زندگی را بازتاب دهند؛ در این فراخوان حرکت نشان دهنده تغییر ، پیشرفت ، تکاپو و رشد در روابط انسانی ، سیاسی ، اجتماعی یا هنری تعبیر شده بود.
دبیرخانه این جایزه در لس آنجلس در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است: هزاران عکاس از سراسر جهان ، دیدگاه ها و تفسیرهای منحصر به فرد و بصیرت خود را از این ایده جهانی به اشتراک گذاشتند که به طور موجز توسط فیلسوف فقید هندی ، جیدو کریشنامورتی بیان شده است؛ وقتی جیدو گفت: «زندگی حرکت است ، یک حرکت مداوم در روابط.»
هیئت داوران بعد از بررسی و ارزیابی همه تصاویر رسیده، برندگان را به شرح زیر اعلام کرده است:
برنده جایزه بزرگ: عکس هویج وحشی اثر آن ماسون هوتر
برندگان دسته بندی ها:
هنرهای زیبا: «هویج وحشی» اثر آن ماسون هورتر
عکاسی خیابانی: «اجرای مدرسه ، رواندا» اثر بنیامین باکلند
طبیعت: «قورباغه پرواز والاس» اثر شین لئونگ تئو
مردم: «Rice Growers» ، اثر ژاکوپو ماریا دلا واله
فناوری — دستگاه: «نیمه هادی شهری» ، توسط Youngkeun Sur
حسین فرمانی ، بنیانگذار و رئیس ایرانی IPA درباره این مسابقه اظهار داشت: «این ایده که همه چیز حرکت می کند ، تغییر می کند و تکامل می یابد یک مفهوم عالی و امید بخش است که بشر بیش از همیشه بدان نیازمند است و مدیوم عکس می تواند به بهترین شکل و با زبان جهانی تصویر آن را کشف و انعکاس دهد. به حتم آثار خلاقانه عکاسان مسابقه حرکت می تواند برای همه انسان ها الهام بخش باشد و نشان دهد حتی در سخت ترین شرایط هم زندگی با حرارت و هیجان ادامه دارد و به جلو حرکت می کند. تبریک به همه عکاسان با استعداد که بخشی از این رویداد بزرگ بودند. «
همه برندگان را می توان در گالری برندگان در وب سایت IPA مشاهده کرد. برندگان مقام اول در هر دسته جایزه نقدی دریافت می کنند و به همه برندگان نشان IPA اهدا می شود.
گفتنی ست گروه فرمانی به ریاست حسین فرمانی که سال گذشته دو مرکز هنری با نام های خانه استیو و فضای هنری هشت چشمه را در کاشان تاسیس کرده است در سال ۱۹۸۵ تاسیس شده و از طریق برپایی مسابقات ، جوایز و نمایشگاه ها اقدام به طراحی و تبلیغ عکاسی ، طراحی و معماری در سراسر جهان می کند.
این گروه بین المللی رسالت اصلی خود را کشف و ترویج استعداد برای توسعه جوامع هنرمند و توسعه هنر از طریق آموزش اعلام کرده است. علاوه بر IPA, سازمانجوایز بینالمللی طراحی (IDA)، جایزه بین المللی Architecture MasterPrize ،رقابت خلاق بین المللی لندن، جایزه de de la Photographie در پاریس و بنیاد شناخته شده لوسی از زیر مجموعه های بنیاد فرمانی است.
جزئیاتی از نحوه تأمین تولیدات آینده مرکز موسیقی حوزه هنری
میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره ضرورت انتشار فراخوان ترانه و تصنیف این مرکز که به تازگی صورت گرفته است، توضیح داد: بخش عمده موسیقی منتشر شده در این روزها باکلام است و در کشور ما مخاطبان بیشتری هم دارد. متأسفانه تولیدکنندگان موسیقی در سالهای اخیر کمتر به جایگاه کلام در این هنر توجه کرده اند. همچنین به دلیل اینکه حوزه هنری همواره بر تولید آثار فاخر و دارای غنای کلام در موسیقی تاکید داشته است، سطحی از ترانه و تصنیف را مناسب تولید قطعات موسیقی میداند که در میان اهالی ادبیات هم تلاشی را برای پرورش شاعران و ترانه سرایان برانگیزاند و هم ظرفیت ترانهها و تصنیفهای مطلوب به جریان تولید موسیقی کشور را اضافه کند.
وی ادامه داد: از طرفی ادبیات زمانی در جان و ذهن مردم ته نشین میشود که در هنرهایی نظیر موسیقی نیز به درستی عرضه شود. به این منظور فراخوان ترانه و تصنیف برای توجه به جایگاه شعر در موسیقی ارائه شده است و چند کارکرد دارد. عرفان پور با اشاره به کارکردها و خروجیهای احتمالی فراخوان ترانه و تصنیف بیان کرد: این رویداد ظرفیت ادبی ترانه و تصنیف سرایان خوب کشور را به حوزه موسیقی گره میزند و فضایی عادلانه برای دیده شدن و بهره گیری از آثار آنان فراهم میسازد. هدف دوم تلاش برای جا افتادن اهمیت شعر و کلام در موسیقی است. زیرا موسیقی صرفاً ریتم و ایجاد یک هیجان در مخاطب نیست بلکه معنایی را منتقل میکند که هرچه با کلام وزینتری عجین شود، جایگاه شایستهتری خواهد یافت. این شاعر و ترانه سرا ادامه داد: به دنبال دریافت ترانهها و تصنیفها و انتخاب بهترینهایشان، همچنین آثاری در اختیارمان قرار خواهد گرفت که پس از انتخاب شورای علمی در بانک ترانه و تصنیف قرار میگیرند و بعداً میتوانند در اختیار تهیه کنندگان موسیقی و خوانندگان قرار بگیرند. محوریت موضوعی خاصی برای این فراخوان تعیین نشده و آثار دریافتی میتوانند عاشقانه، اجتماعی و مربوط به سایر حوزهها باشند.وی با تاکید بر خلأ تصنیف در تولیدات موسیقی گفت: به دلیل کمبود و نیاز بیشتر در زمینه تصنیف تاکیدمان بر دریافت این گونه از آثار در فراخوان ارائه شده است. همچنین در مرحله بعد ترانههای باکیفیت ارزیابی شده و مورد قبول قرار میگیرند.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره تعداد آثاری که مورد انتخاب این مرکز قرار میگیرند، افزود: تعداد مشخصی برای پذیرش آنها در نظر نگرفتهایم. اما اگر به طور سالانه ۵۰ قطعه موسیقی در مرکز موسیقی حوزه هنری تولید میشود، آثار منتخب باید این نیاز را یا به طور کامل تأمین کرده یا به بخشی از آن پاسخ بگوید و بخش دیگر آن به دنبال سفارش ترانهها و تصنیفهای دارای غنای محتوایی تأمین شود. البته بر سر معیارهای فنی تعارف نداریم و اگر آثار دریافتی کیفیت لازم و برجستگی نداشته باشند، انتخاب نخواهند شد.
عرفان پور تصریح کرد: از سویی دیگر به دلیل محدودیت تعداد قطعات تولیدی، در انتخاب ترانهها و تصنیفها سخت گیر هستیم صرفاً آثار شاخص با غنای ادبی و خلاقیت بالا انتخاب میشوند. منظور از محتوای ارزشمند صرفاً مناسبتی بودن آثار نیست، بلکه حتی در زمینه ترانههای عاشقانه هم نیاز به آثاری داریم که نگاهشان به عشق عمیقتر باشد تا از برخی آثار سخیف و سطحی که این روزها میشنویم، فاصله بگیریم. همچنین بخشی از ترانههای ارسالی با زبان کودک نیز میتواند باشد.
علاقه مندان به ارسال اثر به این رویداد موسیقی میتوانند با مراجعه به سایت مؤسسه سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir از جزئیات آن با خبر شده یا با شماره تماس دبیرخانه ۰۲۱۸۸۸۹۲۴۲۱ تماس بگیرند.
اخبار
شرط رئیسجمهور برای بازگشایی سینماها از تیرماه
طلسم شکسته میشود؟
حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز ۱۷ خرداد ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بهصورت گذرا و کوتاه به ارائه توضیحاتی درباره بازگشایی برخی از اماکن عمومی پرداخت که سالنهای سینما و کنسرت را هم شامل میشد.
روحانی در این جلسه عنوان کرد: سینماها و کنسرتها به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالنها و رعایت کامل پروتکلها میتوانند از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند.
رئیس جمهور در حالی این شرط را مطرح کرده است که صنوف مرتبط با سینما و موسیقی بهطور کامل نسبت به هماهنگی در این حوزه اظهار بیاطلاعی میکنند و جالب اینکه در این سخنان اشارهای به بلاتکلیفی سالنهای تئاتر هم نشده است.
پیش از این محمدمهدی طباطبایینژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از بازگشایی سینماها در اواخر خرداد با ۴۰ درصد ظرفیت سالنها خبر داده بود.
مهمترین نکته در شرط اعلام شده از سوی رئیسجمهور تن دادن سالنداران و فعالان حوزه موسیقی و سینما به اجرای برنامه با رعایت شرط بهرهگیری از ۵۰ درصد ظرفیت است. باید دید آیا این بار و در تاریخ اعلام شده شاهد پایان تعطیلات ۳ ماهه سالنهای سینما و کنسرت خواهیم بود؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این در نامههایی جداگانه خطاب به آقایان سعید نمکی وزیر بهداشت و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ضمن تبیین خسارات وارده به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، با توجه به گشایش مشاغل مختلف و حتی مشاغل پرخطر و پرریسک، خواستار از سرگیری فعالیتهای فرهنگی و هنری و بازگشایی مراکز مرتبط با این فعالیتها شد.
روز سوم اسفندماه سال ۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیهای و با توجه به توصیههای اکید بهداشتی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلاء به بیماری کرونا، کلیه برنامههای هنری و سینمایی در سراسر کشور را «تعطیل» اعلام کرد. این تعطیلی تا به امروز ادامه داشته است.
چرا اسکار «سلما» را نادیده گرفت
واکنش پارامونت
کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه دیوید اویلوو گفت رأی دهندگان آکادمی اسکار فیلم «سلما» را نادیده گرفتند زیرا نمیخواستند از فیلم حمایت کنند، پارامونت این فیلم را در دسترس همگان گذاشت.اویلوو گفته است چون همه بازیگران فیلم با تی شرتی با شعار «نمیتوانم نقش بکشم» در افتتاحیه فیلم در لسآنجلس شرکت کرده بودند تا به کشتن اریک گارنر اعتراض کنند، اسکار چنین واکنشی نشان داد.
اویلوو در مصاحبهای با اسکرین دیلی این سخنان را ادا کرد و حالا ایوا دوورونی کارگردان فیلم این مصاحبه را بازنشر کرده است.دوورنی در توییت خود نوشته است: این یک ماجرای واقعی است.درام «سلما» که درباره زندگی مارتین لوتر کینگ ساخته شد یکی از فیلمهای مطرح سال ۲۰۱۴ بود اما تنها در بخش بهترین فیلم سال و بهترین ترانه اوریجینال نامزد کسب اسکار شد.یکی از دلایل شکلگیری جنبش «#اسکار بیش از حد سفید» که سال بعد به راه افتاد همین نامزد نشدن دوورنی برای بهترین کارگردانی و دیوید اویلوو برای بهترین بازیگر مرد بود. آکادمی اسکار در پاسخ به دوورنی گفته است: آوا و دیوید ما حرفتان را شنیدیم. قابل قبول نیست.پارامونت صبح دیروز با انتشار بیانیهای گفت: ۵۵ سال پس از راهپیمایی تاریخی از «سلما»، در حالی که ما شاهد بیان دههها درد مشترک هستیم، باید سخنان دکتر کینگ را به یاد بیاوریم: بیعدالتی در هر جا خطری برای عدالت در همه جا است.
اخبار
فیلمسازی چراغ خاموش اصغر فرهادی درشیراز
کسی از«قهرمان» خبر دارد؟
بهمن ماه ۱۳۹۸ بود که زمزمههایی مبنی بر ساخت فیلم «قهرمان» در شیراز از گوشه و کنار و رسانههای آن سوی آبها بازنشر شد. بر اساس آنچه نشریه سینمایی «ددلاین» مطرح کرد، کمپانی فرانسوی «ممنتو» پخش بینالمللی ساخته جدید فرهادی را نیز بر عهده خواهد داشت. این شیوه فرهادی است که پروژههای سینمایی خود را در سکوت خبری دنبال میکند و حتی بر اساس آنچه برخی فعالان سینمایی شیراز با خبرنگار مهر در میان گذاشتند او برای انتخاب لوکیشن فیلمبرداری نمایندگانی هم به این شهر گسیل داشته و با همکاری شناخته شده ترین مجموعه سینماهای شیراز نقاطی را زیر نظر داشته تا کلید فیلمبرداری «قهرمان» را در شهر گل و بلبل بزند. اما آنچه بیش از همه تازهترین ساخته فرهادی را کنجکاو برانگیز ساخته این ابهامی است که درباره فیلم یادشده وجود دارد و نگاهها را به هرگونه شایعهای معطوف ساخته است. آنچه مسلم است از آن تاریخی که عنوان شد «قهرمان» ظرف ۲ ماه آینده به مرحله پیش تولید خواهد رسید و قرار است تابستان امسال در شهر شیراز فیلمبرداریاش آغاز شود، بیش از ۵ ماه گذشته و هر از چندی یکی دو خط خبر غیرموثق بازنشر میشود که به زودی فرهادی در شیراز نمایان خواهد شد و این اثر را کلید میزند. از سویی ساخت فیلم در شهرهای شناخته شده که دارای تنوع گردشگری و تاریخی هستند در ایران مسبوق به سابقه کمتر بوده است و شاید این فیلم یک بازی بُرد بُرد برای برند شیراز و به این اندازه نامی شناخته شده مانند اصغر فرهادی باشد که بارها از سوی فیلمسازان شناخته شده برای فیلمبرداری مورد توجه قرار گرفته است.بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، فریدون گله و نامهای بزرگ دیگری در فیلمهای خویش شیراز را محلی برای فیلمبرداری قرار دادند و اتفاقاً این آثار در یادها ماند و جاودانه شدند.حال که ددلاین فقط به این بسنده کرده که فیلم «قهرمان» باز هم در فضای تعلیقی آثار فرهادی ساخته میشود و بازیگران سرشناس ایرانی که پیش از این با فرهادی همکاری نداشتهاند در این فیلم نقشآفرینی خواهند کرد، شاید دنبالکنندگان سینمای پر علیق این فیلمساز ۴۸ ساله که تنها اسکاری سینمای ایران به شمار میرود باید پس از فروکش کردن تب داغ کووید ۱۹ که تمامی پروژههای سینمایی را در سراسر دنیا متوقف کرده است منتظر نشست خبری دیگر پیرامون این فیلم در فضای مجازی باشند زیرا به نظر نمیرسد از رسانههای رسمی داخلی چیزی فراتر از آنچه تاکنون فاش شده است، بروز کند. به گفته «الکساندر مورو» نایب رئیس فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو که تاکنون پخش بینالمللی ۵ فیلم فرهادی را بر عهده داشته، او کارگردانی ثابت قدم و استاد تعلیق است که مخاطبان را به سینما میکشاند. فیلمنامه قهرمان» مشخصاً فوقالعاده است و به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن میپردازد.
این در حالیست که به نوشته «هالیوود ریپورتر»، نهمین ساخته سینمایی فرهادی با همکاری الکساندر مالهگی از شرکت ممنتو فیلمز پروداکشن تهیه خواهد شد.این در حالیست که مالهگی در سه پروژه آخر فرهادی شامل گذشته، فروشنده و همه میدانند با او کار کرد.اما در این میان سکوتی است که تمامی متولیان سینمایی شیراز پیشه کردهاند و اظهار نظری درباره این فیلم نمیکنند و هیچیک از نهادهای مرتبط با هنر هفتم تمایلی به این ندارند که بگویند از ساخت این فیلم استقبال میکنند یا در مسیر ساخت فیلمی که شاید نقطه درخشش دیگری در سینمای بینالمللی باشد درهای تازهای به روی این شهر بگشاید و دیگر فیلمسازان جهانی و شناخته شده را ترغیب به استفاده از لوکیشنهای زیبای شیراز کند.این در حالیست که در تمامی شهرهای تاریخی دنیا مرسوم است برای معرفی جاذبههای گردشگری این شهرها به فیلمسازان مشهور سفارش ساخت فیلم بدهند تا درهای بازار گسترده هنر هفتم به روی این نقاط گشوده شود؛ مانند تجربهای که سالها پیش در دهه هفتاد خورشیدی سازمان عمران جزیره کیش به فیلمسازان شناخته شده ایرانی سفارش ساخت فیلمی اپیزودیک داد و محصولی به نام «قصههای کیش» تولید شد که بسیاری از لوکیشنهای آن در جاذبههای گردشگری این مروارید خلیج فارس از جمله کشتی یونانی ساخته و در ذهن تماشاگر جاودانه شد.با این حال یک منبع آگاه از چند و چون ساخت تازهترین اثر سینمایی اصغر فرهادی در شیراز خبر داد.حمید مؤمنی کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به خبرنگار مهر، اعلام کرد: خبر تولید فیلم قهرمان در شیراز صحت دارد و مجوزهای ساخت آن از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.
جدایی«سینماداران» از «خانه سینما»
تضاد منافع در تصمیمات مشهود بود
انجمن سینماداران سینمای ایران با ارسال نامهای رسمی خطاب به منوچهر شاهسواری مدیرعامل «خانه سینما» اعلام کردند که دیگر به عنوان یک صنف زیر مجموعه این نهاد فعالیت نخواهد کرد و از این به بعد به صورت مستقل به فعالیت صنفی خود را ادامه میدهد.
در متن این نامه که تاریخ آن مربوط به سوم خردادماه است اما امروز بهصورت رسمی به خانه سینما ارسال شده، آمده است:
«جناب آقای منوچهر شاهسواری
مدیرعامل محترم خانه سینما
سلام علیکم
احتراماً در ابتدا فرا رسیدن عید سعید فطر را محضر حضرت عالی تبریک و تهنیت عرض نموده، ان شاءالله طاعات و عبادات در این ماه عزیز مورد پذیرش حضرت حق (جل و علا) قرار گیرد.
با عنایت به ضرورت بررسی عملکرد نهادهای صنفی و جایگاه واقعی صنوف فرهنگی و هنری، در چارچوب فعالیت خانه سینما و لزوم تحلیل و رویکردهای خانه سینما در دهههای گذشته و عدم تفکیک جایگاههای واقعی اصناف مهم و اساسی در طی این سالها در پیشبرد سیاستگذاریها و سیاستهای سینمایی جامعه صنفی، به درستی همسو با اهداف عالیه و سیاستهای تعیین شده برای انجمن سینماداران ایران در راستای حفظ منافع و صیانت از حقوق اعضا، تکوین و فعالیت و اقدامات مؤثری صورت نگرفته است و ایضاً با توجه به نوع ساختار جامعه صنفی و اصناف ۳۱ گانه عضو در آن در حوزه اقتصادی و سرمایهگذاری و آفرینشهای هنری و تجاری فیمابین اصناف مهم و اساسی از جمله این انجمن که جنبه کارفرمایی دارد، با بقیه صنوف در آن دارای نوعی تضاد در منافع در حوزههای اقتصادی و سینمایی است که در کلیه تصمیمات و اتفاقات موجود در خانه سینما مشهود و ملموس است و تأثیرات بسیاری در معادلات صنفی فیمابین این انجمن با دیگر صنوف در ارتباط با خانه سینما گذاشته است.
جنس مطالبات و خواستههای بهحق صنفی این انجمن با جنس مطالبات و صنوف دیگر از جایگاه خانه سینما فرق داشته و دستیافتنی نیست و اصولاً به جهت کارفرمایی بودن این انجمن و انجمنهای مشابه آن قابل وصول نیستند و به همین جهت در همایشها و انتخابات متعدد انجام شده و جلسات متشکله در امور صنفی، اغلب از سوی نمایندگان خانه سینما به ضرر منافع و حقوق صنفی بخش نمایش، موضعگیری خاصی تاکنون به عمل آمده و کمترین توجهی به اعضای این انجمن شده است.
به نظر این انجمن دو رکن مهم و اساسی در اساسنامه خانه سینما، یکی انجمن سینماداران و دیگری اتحادیه تهیهکنندگان هستند که میبایست به دنبال مطالبات صنفی خود، در جایگاه کارآفرینی دیگری به غیر از خانه سینما باشند، لذا بر همین اساس، انجمن سینماداران ایران به عنوان یکی از پرسابقهترین صنوف سینمایی کشور که بالغ بر شش دهه فعالیت مستمر عالیه در بخش حوزه نمایش فیلمهای سینمایی را بر عهده داشته و دارد و جزو بدنه اصلی سینما محسوب میشوند و اعضای فرهیخته و نجیبی در این صنف حضور دارند که اهل بلوا و غوغاسالاری نیستند که در این ارتباط ضمن تأکید بر اهمیت حفظ و استقلال خانه سینما و سپاس فراوان از کلیه متولیان این جامعه صنفی سینمایی طی این سه دهه اخیر، بر خود لازم میدانیم که با رعایت مصالح عالی سینمای ایران و تقویت و حمایت همهجانبه از اکران فیلم و بخش نمایش و اتخاذ تصمیمات مؤثر در راستای تحقق اهداف و مطالبات صنفی خود و نیز ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و جلب حمایتهای مستقل از طرق دیگر و حفظ صیانت از حقوق اعضای خود از تاریخ صدور این نامه به استناد مصوبه انجمن سینماداران ایران، به دلیل تأکید مجدد بر جایگاه واقعی انجمن سینماداران ایران در شاکله کل سینمای ایران، با عنایت به رویکردها و عملکرد سه دهه اخیر خانه سینما به عنوان یکی از انجمنهای مهم باسابقه دیرینه، از خانه سینما جدا و خارج میشویم.
امید است انجمن سینماداران ایران خود را ملزم و موظف به اجرای سیاستهای کلان سینمای ایران در راستای رشد و توسعه آن بداند. با تجدید احترام: انجمن سینماداران ایران.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4289/19669/78119
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4289/19669/78120
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4289/19669/78121
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4289/19669/78122
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4289/19669/78123
|
عناوین این صفحه
- پشتپرده ادامه تعطیلی سینما فقط نگرانی از کرونا است؟
- شش برنده مسابقه عکاسی IPA معرفی شدند
- جزئیاتی از نحوه تأمین تولیدات آینده مرکز موسیقی حوزه هنری
- اخبار
- اخبار