|
روایت انتظامی از متن و حاشیه سینما
سختگیری منجر به ابتذال میشود
حسین انتظامی در گفتگویی اینترنتی با فریدون جیرانی درباره مباحثی همچون ورود به عرصه مدیریت سینما تا نوع نگاهی که در حمایت از جوانان در سینما دنبال میکند و بحث داغ تهیهکنندگان سینما و شورای صنفی نمایش توضیحاتی ارائه کرد.
سختگیری در حوزه فکر و اندیشه به گسترش ابتذال میانجامد
وی در جواب به اینکه آیا خود او نیز بهعنوان یک شخص به لزوم این تنوع نگاهها قائل است یا خیر جواب داد: بله حتماً اینطور است. حتی از جهتپسند شخصی هم اینطور نگاه میکنم که سختگیری در حوزه فکر و اندیشه به گسترش ابتذال میانجامد. همه این اعتقاد را دارند که طرفدار آزادی هستند، اما مهم این است که چقدر به این حرف عمل میکنند.
انتظامی در مورد ورود نسل جدید در سه عرصه کارگردانی و تهیهکنندگی و بازیگری به سینما و سیاستهای سازمان سینمایی برای حمایتها از این نسل گفت: سال گذشته جلسهای با کارگردانان متولد بعد از انقلاب داشتم. این همه استعداد و خلاقیت در میان کارگردانان این نسل برایم جالب بود. در آن جلسه قول دادم چند کار باید برای آنان انجام دهم. از جمله مساله تهیهکنندگی. آنان این شکایت را داشتند که طی روند یافتن تهیهکننده و از سوی دیگر پیدا کردن سرمایهگذار به مشکلاتی بر میخورند که در نهایت اغلب مجبور میشوند از ساخت فیلم صرفنظر کنند. آنان خواهان این بودند تعدیلاتی در نظام تهیه کنندگی رخ دهد و نیاز بود در این زمینه اصلاحاتی انجام شود که نتیجه آن به تازگی منتشر شده است.
وی ادامه داد: فیلمسازان جوان به دنبال کارهای لوباجت (کم هزینه) ستند و گاه به اشتباه این تصور به وجود آمده که بیگ پروداکشن ارزش است، علاوهبر این به دلیل مناسبات غلطی که در سالهای اخیر به وجود آمده، هزینه تولید گاه بسیار بالا رفته است. به همین دلیل ما طرح لوباجت را دنبال کردیم. براساس این طرح اعلام شد فیلمسازانی که به دنبال ساخت فیلم خلاق باشند، در سال ۱۳۹۸، از ۱۰ فیلم و در سال ۱۳۹۹، هم از ۱۰ فیلم حمایت ویژه خواهد شد که البته در سال ۱۳۹۸ به دلیل اینکه طرح از نیمه سال اعلام شد، دو تا سه فیلم تولید شدند. امسال در تلاش هستیم تمامی ۱۰ فیلم مورد حمایت قرار گیرند.
در دهه ۹۰ نمیتوان مانند دهه ۷۰ مدیریت و نظارت کرد
رییس سازمان سینمایی درباره تفاوت مدیریت نظارتی سینما در دهه ۹۰ با دهههای گذشته چنین توضیح داد: واقعیت این است که در دهه ۹۰ نمیتوان همانند دهه ۷۰ در سینما و عرصههای فرهنگی مدیریت کرد. تغییرات ایجاد شده در جامعه و در زمینه تکنولوژی در اصل اجازه نمیدهد شیوه نظارت همانند گذشته باشد.
وی ادامه داد: وقتی شرایط عوض میشود باید مقررات هم تغییر کند. در پارادایم سابق نهاد سیاستگذار و دولت به استناد اسناد بالادستی و وظیفهاش چنین اعلام میکرد که شما باید مجوز بگیرد تا منتشر شوید، اما در پارادایم جدید وظیفه دولتها عموماً صیانت از تولید است و دولت باید بگوید که اگر از طریق من عبور کنی، من از اثر تو صیانت میکنم تا کپی اتفاق نیفتد. از این رو خالق اثر ترجیح میدهد به خاطر اینکه اثرش مشمول صیانت شود، از این مسیر عبور کند.
تشکل واحد تهیهکنندگی یک ضرورت است
انتظامی درباره آییننامه تهیه کنندگی و شکلگیری تشکل واحد تهیهکنندگی چنین توضیح داد: شکلگیری تشکل واحد یک ضرورت است. این پیشنهاد هم برگرفته از مذاکرات خود تهیه کنندگان است. آنان معتقدند اگر یک صنف یکپارچه داشته باشند امکان اثرگذاری بیشتری دارند. باید به این نکته اشاره کنم که سیاست عمومی دولت و یا لااقل من این است که واگذاری اختیارات به صنوف اتفاق بیافتد، یعنی عقبنشینی به نفع صنوف. بنابراین اگر تشکل واحدی وجود داشته باشد، خیلی کارها را میتوان به آنان واگذار کرد. تهیهکنندگان چند سال است که قصد دارند متحد شوند، اما به هر حال این روند هنوز به نتیجه نرسیده است و ما باید به تسریع این روند کمک کنیم.
وی در مورد انتقاداتی که به نظامنامه تهیهکنندگی وارد شده است، گفت: یکی از کارهایی که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال میکنیم این است که وقتی میخواهیم مقرراتی بگذاریم خودمان را عقل کل نمیدانیم و بعد از رفتوآمدها و جلساتی که با فعالان داریم، متن پیشنویس را روی سایت میگذاریم و از همه خواهش میکنیم به ما کمک کنید اشکالاتی برطرف کنیم. در این میان برخی نظرات خود را حضوری اعلام میکنند و برخی در ایمیلی که در سایت گذاشته شد، دیدگاه خود را بیان میکنند. نظامنامه تهیه کنندگی هنوز رسمی نشده است.
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد این نظام نامه بعد از دریافت نظرات مختلف نهایی و اعلام خواهد شد.
بازگشایی سینماها و اکران بعد از کرونا
رییس سازمان سینمایی درباره زمان بازگشایی سالنهای سینما و شروع نمایش فیلمها گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد خود را برای زمان بازگشایی سینماها به ستاد ملی کرونا داده است. اگر شرایط در مورد بیماری کرونا همین روندی باشد که اکنون شاهد هستیم طی یکی دو هفته آینده سینماها باز خواهد شد، اما بسته به تغییر وضعیت بیماری، امکان تصمیمگیری تازه نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: در زمینه سامانه فروش بلیتهای سینما کارهای لازم را انجام دادهایم و فیلمها مشخص و شرکتهای پخش در جریان قرار خواهند گرفت، تا کارهای لازم را برای اکران انجام دهند.
انتظامی در مورد فیلمهایی که در این زمان اکران خواهند شد گفت: اولویت با فیلمهایی است که قرار بود اکران شوند و همچنین یکی دو فیلم جدید هم در جدول اکران جای میگیرد. در دوره پس از بازگشایی به دلیل وضعیتی که در این ماهها وجود داشته باید فیلمهای پرقدرتی روی پرده بروند تا همانند یک لوکوموتیو اکران را به حرکت درآورد.
وی در مورد جبران ضرر سینماها در مورد تعطیلی گفت: ما در این مدت توانستیم بخشی از ضررها را جبران کنیم. واقعیت این است که سینما فقط همان سالن سینما را شامل نمیشود، زنجیرهای را تشکیل میدهد که ما باید همه آن را میدیدیم. برای این موضوع از روزهای اول ستاد کرونا را از روزهای نخست تشکیل دادیم و تاکنون هشت نه جلسه داشتیم. در آن جلسه به اولویتهایی درباره فعالان سینما و سیاستگذاریها در نظر داریم.
رییس سازمان سینمایی گفت: از طرفی ۲۱ فیلم برای اکران نوروزی آماده و متقاضی بودند، از میان این فیلمها قرار بود هفت فیلم اکران شود، همه این فیلمهای آماده به جهت معطل ماندن سرمایهشان برای گرفتن وام ۴ درصد معرفی شدند و البته حمایتهایی هم صورت گرفت و فیلمهایی هم در اکران آنلاین و شبکه نمایش خانگی قرار گرفتند، در این حوزه با این حمایتها برنامه هر روز یک فیلم تحقق پیدا کرد. این حمایت برای اکران آنلاین ۵۰ میلیون تومان بعلاوه ۱۰ میلیون تومان اگر امکان پخش تیزر در تلویزیون را دارا نباشند تعیین شد.
بهرهگیری از فرصت اکران آنلاین
رییس سازمان سینمایی درباره اکران آنلاین دیدگاه خود را چنین بیان کرد: اکران آنلاین یک ظرفیت جدید برای سینما است. ما در شرایط عادی نمیتوانیم فیلم زیادی در طول سال بسازیم، زیرا محدودیت اکران داریم. وقتی تعداد تولیدات به بیشتر از ۱۰۰ فیلم میرسید سینماگران نگران وضعیت اکران میشدند، اما با اضافه شدن ظرفیت اکران آنلاین و اینکه این باور به وجود آمد که اکران آنلاین و پیوستن به شبکه VOD میتواند به کمک نمایش فیلمها بیاید، امکان تولید بیشتری نیز برای سینمای ایران فراهم میشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا سیاست حمایت از اکران آنلاین از سوی سازمان سینمایی پیگیری میشود، گفت: بله حتماً چنین است و همین طور ما بحثهای حقوقی را هم در این زمینه پیگیری میکنیم. تا پیش از این وقتی فیلمها ساخته میشد، رایت تلویزیون، دیویدی و ویاودی داشت و حالا از نگاه من اکران آنلاین خود یک ظرفیت جداگانه است و باید به لحاظ حقوقی این موضوع بررسی و تقویت شود.
وی در مورد جلوگیری از دانلود فیلمها گفت: به طور طبیعی راهکار آن یافته میشود. اگر دستگاه سیاستگذار بگوید وظیفه من این است که فیلم به طور غیرقانونی منتشر نشود، اتفاقاً بیشتر پدری خود را نشان میدهد. با گسترش اکران آنلاین یکی از وظایف ستاد صیانت از آثار این است که همانند یافتن سر حلقه قاچاق فیلمهای سینمایی، با همکاری پلیس فتا و دادستانی و سایر بخشهای مرتبط و همچنین فیلتر کردن سایتهای دانلود، مانع از این کار شود و در همین مدت نیز این کار انجام شد.
انتظامی در مورد آماری که از فروش فیلمها به صورت آنلاین وجود دارد، گفت: آمار با جزئیات فروش فیلمها در مورد اکران عمومی در دسترس علاقهمندان و محققان وجود دارد، و من از دوستان خواستهام این وضعیت در مورد اکران آنلاین هم به وجود آید. باید داده کاوی درستی در این زمینه صورت بگیرد چون هم فعالان سینما و هم حتی جامعه شناسان و گروههای دیگر به این اطلاعات نیاز دارند. یکی دو تا از این فیلمهایی که اخیراً اکران آنلاین داشتند حتی فراتر از انتظار افراد خبره فروختند و این نکته مهمی است.
ردهبندی سنی فیلمها از سر گرفته میشود
حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی تاکید کرد مشکل ایجاد شده در مورد رده بندی سنی فیلمهای سینمایی با قوه قضاییه برطرف شده است.
وی درباره سرنوشت ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی که چندی پیش از سوی قوه قضاییه با چالشی رو به رو شده بود، گفت: این چالش برطرف شده است. ریشه آن هم به گروهی برمیگشت که این سوء تفاهم را به وجود آورده بودند که دولت میخواهد به فیلمهای خلاف اخلاق با عنوان دادن ردهبندی سنی مجوز دهد. در حالی که بحث اصلاً چنین نبود.
انتظامی در ادامه با اشاره به سازوکار شورای پروانه نمایش، شکل کار در کارگروه رده بندی سنی را چنین شرح داد: شورای پروانه نمایش بر اساس موارد قانونی به فیلمساز میگوید بخشی از فیلمش مجاز است در فیلم باشد یا نه، اما موضوع ما در بحث رده بندی سنی این است که بعضی موضوعات مغایرت قانونی ندارد، اما برای یک طیف خاص سنی نیازمند توجه است.
وی درباره ۳۰ نفری که شورای ردهبندی را تشکیل میدهند، گفت: در این شورا، جامعه شناس، روانشناس، فیلمساز، روزنامهنگار دیده میشود. این ترکیب فیلم را میبینند و میگویند این پلان یا سکانس برای چه سنی مناسب نیست و در نهایت لیست به فیلمساز داده میشود و به کارگردان گفته میشود اگر میخواهد فیلم بدون ردهبندی سنی اکران شود این بخشها باید حذف شود و اگر مایل به حذف نیست پس رده بندی اعمال میشود.
انتظامی بازوی اجرایی ردهبندی سنی را هم خود خانوادهها اعلام کرد و یادآور شد: هدف از این طرح فرهنگ سازی است و قرار نیست نیروی خارجی ممانعت و محدودیتی برای نمایش فیلمها ایجاد کند. بلکه کمک به خانواده است.
پخش آنلاین«آخرین داستان» به هندوستان رسید
مانع عرضه داخلی؛انحصار!
بعد از تعطیلی سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از فیلمها فرصت دیده شدن را از دست دادند، همین مساله سبب شد تا تعدادی از فیلمسازان به سمت اکران اینترنتی فیلمها توسط ویاودیها بروند، در این میان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر نیز از جمله فیلمهایی است که به صورت اینترنتی عرضه شده است، با این تفاوت که این عرضه توسط سامانههای ویاودی داخلی صورت نگرفته و امتیاز پخش اینترنتی آن به چندین پلتفرم معتبر جهانی واگذار شده و هنوز در سامانههای داخلی خبری از این انیمیشن تحسینشده ایرانی نیست!
«MX player» عنوان بزرگترین پرمخاطبترین پلتفرم عرضه اینترنتی محصولات نمایشی است که قرار است بهزودی پخش آنلاین «آخرین داستان» را آغاز و گستره دسترسی تازهای را به جامعه مخاطبان بالقوه این انیمیشن در فضای مجازی اضافه کند.
پخش آنلاین «آخرین داستان» پیش از این در سرویسهای ویاودی (VOD) ۲۲ کشور آغاز شده بود که با قرارداد جدید پلتفرم MX player علاوه بر کشور هندوستان، در کشورهای پاکستان، سریلانکا، بنگلادش، بوتان، مالدیو و نپال هم در دسترس خواهد بود.
پلتفرم ویاودی MX Player ماهانه بیش از ۱۷۵ میلیون کاربر دارد و در سال ۲۰۱۹، در آمد این پلتفرم ۱۱۱ میلیون دلار بوده است. طبق آمار گوگل پلیر ۵۰۰ میلیون نفر برنامه ویدئویی MX Player را نصب کردهاند.
انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» پیش از این در پلتفرمهای Filimin متعلق به کشور اسپانیا، CinesQuare مقدونیه که کشورهای اروپای شرقی؛ بلغارستان، رومانی، صربستان، مونتهنگرو، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، کوزوو، آلبانی، یونان، قبرس و ترکیه، و سرویسهای وی او دی (VOD) کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) بهصورت اینترنتی عرضه شده بود.
اما چرا «آخرین داستان» که همین دو سال پیش موفق به شکار سیمرغ بهترین انیمیشن سال از جشنواره فیلم فجر شد، در حوزه عرضه داخلی تا به این اندازه مهجور مانده و حالا حتی دسترسی برای تماشای آنلاین و قانونی آن هم برخلاف مخاطبان جهانی، برای مخاطبان داخلی فراهم نیست!؟
اکران عمومی «آخرین داستان» هم جهانی بود
اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عرضه خارجی این فیلم سینمایی گفت: اکران سینمایی این انیمیشن همزمان با نمایش ایران در آمریکا نیز شروع شد و بعد از آن در سوئد و دانمارک نیز اکران داشتیم، قرار بود این اکرانها در روسیه و چند کشور دیگر ادامه پیدا کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا اکرانهای سینمایی متوقف شد، این در حالی است که قرار بود این فیلم انیمیشن در روسیه و در ۳۰ سالن سینما نمایش داده شود.
وی بیان کرد: در همین راستا در اسفندماه نمایش فیلم را از طریق ویاودیهای بینالمللی آغاز کردیم که شامل شرکتهای ویاودی در کشورهایی چون اسپانیا، جنوب و شرق اروپا و کشورهای حوزه بالکان میشد. همچنین قرارداد نمایش ویاودی را در آمریکای شمالی و جنوبی بستهایم که نمایش آن از پاییز شروع خواهد شد.
این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: همچنین به تازگی قراردادی را با یک شرکت ویاودی هندی با نام «ام ایکس پلیر» امضا کردهایم که این شرکت یکی از بزرگترین شرکتهای ویاودی هند به شمار میرود که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر عضو دارد، این شرکت کشورهای هند، پاکستان، بوتان و نپال را پوشش میدهد و تا ۲ هفته دیگر «آخرین داستان» نمایش خود را در این ویاودی آغاز خواهد کرد.
رهگذر درباره اینکه چرا این انیمیشن در ایران عرضه اینترنتی نشده است، گفت: اسفندماه سال ۹۸ که شروع به عقد قرارداد با شرکتهای خارجی کردیم، مذاکرات خود را با شرکتهای ویاودی داخلی آغاز کردیم اما متأسفانه یک قیمت ناچیز چند ۱۰ میلیونی برای پخش این فیلم به ما پیشنهاد دادند که این پول در ازای تمام حقوق فیلم چه در داخل و خارج از کشور پرداخت میشد!
وی درباره بازگشت سرمایه این انیمیشن توضیح داد: متأسفانه اکران «آخرین داستان» در ایران چندان موفق نبود و نتوانستیم اکران خوبی را رقم بزنیم، با شرکهای ویاودی ایرانی نیز به توافق نرسیدیم به همین دلیل باید بگویم که بازگشت سرمایه این انیمیشن که ساخت آن ۱۰ سال طول کشید، از قراردادهایی است که با کشورهای دیگر بستهایم.
ویاودیهای خارجی مسئولیت عدم عرضه غیرقانونی را میپذیرند
این کارگردان انیمیشن درباره امنیت اکران فیلم در شرکتهای ویاودی خارجی بیان کرد: این فیلم هم در آمریکا و هم در انگلستان رایت آن خریداری شده است که در کنار این قرارداد، قرارداد عدم افشای اطلاعات نیز امضا میشود که بر مبنای این قرارداد این شرکتها مسئولیت عرضه فیلم را میپذیرند و اگر فیلم از این کانالها لو رود خسارت آن را پرداخت میکنند. البته در روسیه نسخهای از فیلم در سایتهای مختلف منتشر شد که در عرض یک روز پخش کننده وارد عمل شد و سایتهای مورد نظر فیلم را برداشتند.
وی تاکید کرد: «آخرین داستان» به زبان انگلیسی و روسی دوبله شده است و در برخی از کشورها به زبان انگلیسی، برخی دیگر به زبان روسی و برخی از کشورها نیز با دوبله فارسی و زیرنویس زبان کشور موردنظر نمایش داده میشود.
وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی در ایران به دلیل رشد ویاودیها، بسیار نحیف شده است و فکر میکنم که این گونه از پخش فیلم تا چند سال آینده جمع شود. ویاودیهای ایرانی حقوق شبکه نمایش خانگی را نیز میگیرند تا فیلمساز به صورت جداگانه با یک شرکت شبکه نمایش خانگی قرارداد نبندد.
اخبار
تسهیلات ویژه برای دو فیلم جدید اکران در موعد بازگشایی سینماها
نهمین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما با موضوع سیاستهای بازگشایی سینماها و پیگیری مصوبات قبلی برگزار شد. در این جلسه که به ریاست حسین انتظامی برگزار شد درباره استثنائات نظامنامه اکران در شرایط فوقالعاده بحث و تبادل نظر شد و موارد خاص به تصویب رسید.
در این جلسه که با دعوت از اعضای شورای صنفی نمایش و رییس انجمن سینماداران تشکیل شد با در نظر گرفتن امتیازاتی برای ۲ فیلم جدید اکران در بازگشایی سینماها، مقرر شد تعداد سالنهای این ۲ فیلم در تهران در پردیسهای هفت سالن به بالا، چهار سالن و در شهرستانها پردیسهای پنج سالن به بالا در سه سالن اجازه اکران داشته باشند.
همچنین مصوب شد برای این دو فیلم تا سه هفته، کف فروش محاسبه نشود و اگر در این اکران شرایط مناسبی از نظر استقبال به وجود نیامد امکان اکران دوم در زمانی دیگر فراهم باشد.
افزایش وام در نظر گرفته شده از دیگر امتیازات در نظر گرفته شده برای ۲ فیلم جدید اکران بود که مصوب شد ۲۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض به همراه ۳۰۰ میلیون تومان وام چهار درصدی در نظر گرفته شود. پیش از این نیز ۶۰ میلیون تومان جهت تبلیغات فیلمهای اولین اکران سال ۹۹ در نظر گرفته شده بود.
همچنین گزارشی از تهیه ماسک و اقلام بهداشتی برای سینماها و برپایی کارگاه آموزشی مدیران سینما با همکاری اورژانس کشور که در جلسه گذشته مصوب شده بود ارائه شد.
در ادامه بر مصوبه قبلی کارگروه مبنی بر تسریع در تهیه گزارش بدهی سینماها به شرکتهای پخش توسط خانه سینما تاکید شد.
در این جلسه از شهردار تهران بابت قول همکاری در تبلیغات بازگشایی سینماها قدردانی شد.
اسامی ۲ فیلم جدید توسط اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش، اعلام میشود.
نمایش «خرامان» در جشنواره شفیلد انگلستان
جشنواره فیلم مستند «شفیلد» از جشنوارههای سینمای مستند در جهان و مهمترین جشنواره سینمای مستند در انگلستان است که امسال به دلیل فراگیری بیماری کرونا همانند بسیاری از جشنوارههای مهم به صورت آنلاین برگزار می شود.
مستند «خرامان» که قرار است در این جشنواره به نمایش گذاشته شود به واکاوی جهان مرد رامشگری میپردازد که نمیتواند همچون گذشته، هنرش را به نمایش بگذارد.
این مستند سال گذشته جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره یاماگاتای ژاپن دریافت کرد و پیش از این نیز در جشنوارههای نیواورلئان و یوتای آمریکا و سیدنی استرالیا روی پرده رفت. همچنین از دهمین جشن مستقل سینمای مستند، جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و نامزد بهترین فیلم بلند در بیستمین جشن بزرگ خانه سینما و نامزد بهترین مستند در دومین آکادمی سینما سینما بود.
عوامل این مستند عبارتند از نویسنده، کارگردان و تدوینگر: آرش اسحاقی، تهیه کننده: طلا آزادروش، مدیرتولید: مونا شریفی، فیلمبردار: آریا آزادروش، صدابردار: علیرضا قناتی، پالایش رنگ: رضا تیموری، برگردان: حسن شریفالدین، زیرنویس: رضا تاریوردی، عکاس: میثاق همایونی، روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی و پخشکننده: کمپانی ونرا فیلم.
برای حمیدِ «جهان با من برقص» اشک ریختم
فیلمی که به حقش نرسید
فیلم سینمایی «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت از فیلمهای تحسینشده جشنواره جهانی فیلم فجر در سال گذشته بود که اکران آن در زمستان سال گذشته با حواشی پیشبینی نشده مواجه شد و با اوج گیری شیوع کرونا، اکران آن در اوج استقبال مخاطبان بهواسطه تعطیلی سینماها نیمهتمام ماند. این فیلم بهتازگی در قالب «سینماماشین» به اکران درآمد و در حال حاضر یکی از شانسهای اصلی اکران در موعد بازگشایی مجدد سینماها هم محسوب میشود؛ البته اگر با تصمیم سازندگان زودتر از آن نسخه اینترنتی آن عرضه نشود.
سیاوش چراغیپور بازیگر فیلم سینمایی «جهان با من برقص» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مسیر پرفرازونشیبی که این فیلم برای دیدهشدن از سوی مخاطبان تا به امروز پشتسر گذاشته است، گفت: من یک بار به سروش صحت کارگردان این اثر گفتم که در مدت اکران «جهان با من برقص» فقط زلزله شدید نیامد، وگرنه این فیلم دچار اتفاقات مختلفی شد و از زمین و آسمان در مسیر اکران عمومی آن بلا نازل شد! در روزهای ابتدایی اکران فیلم در زمستان سال قبل اتفاقات غمانگیزی رخ داد که همه ما نگران و ناراحت از آن اتفاقات بودیم اما جهت دیگر ناراحتی ما این بود که حق «جهان با من برقص» این نبود و از این جهت دلمان میسوخت، چون معتقدیم این فیلم، فیلم باشخصیت، فرهیخته و حال خوب کنی است و با دیگر فیلمها تفاوتها دارد.
اتفاق خوب برای فیلم در شرایط سخت
این بازیگر باسابقه ادامه داد: متأسفانه بخشی از اکران «جهان با من برقص» با حوادث تلخ سال گذشته مواجه شد و این اواخر هم که بیماری کرونا پیش آمد و مردم نتوانستند آنچنان که باید به تماشای این فیلم بنشینند و فیلم زمین خورد، ولی ناگفته نماند در همان زمان اکران با همه این مشکلات، چیزی حدود ۸ میلیارد فروخت. به طوری که خیلیها را دیدم که فیلم را ندیده بودند اما از بازخورد خوب «جهان با من برقص» شنیده بودند برای مثال میگفتند چقدر حیف شد که نتوانستیم این فیلم را ببینیم که به نظرم همین موضوع یک اتفاق خوب است.
وی در تشریح دلایل توفیق این فیلم در برقراری ارتباط با مخاطب افزود: به نظرم قبل از هر چیز صداقتی در دل ماجرای ساخت «جهان با من برقص» وجود دارد که این صداقت آبکی و متظاهرانه نیست، همین باعث شده که فیلم به دل مردم بنشیند. فیلمنامه آن هم درباره موضوع مرگ و زندگی است؛ دو پدیدهای که انسانها همواره و هر لحظه میتوانند به آن فکر کنند. ما تا زمانی که زندهایم و در کنار اطرافیانمان هستیم باید خوش باشیم و حالمان خوب باشد. چه بخواهیم چه نخواهیم مرگ به سراغمان میآید بنابراین باید با این پدیده کنار بیایم، چون راه گریزی از آن نیست.
چراغیپور توضیح داد: «جهان با من برقص» نه تنها علیه کینهتوزی است بلکه بر رفاقتها و دوستیها اصرار دارد، گویا میخواهد بگوید دنیا ۲ روز است؛ این فلسفهای است که بزرگان ما در شعر و ادبیات هم پیش از این، به آن پرداختهاند. این فیلمنامه با زبانی امروزی تأکیدی بر تفکرات بزرگان ما دارد. گویا «جهان با من برقص» میخواهد این نهیب را بزند که دنیا ارزش کینهتوزی و دشمنی ندارد و هر لحظه ممکن است هر کدام از آدمهای این جمع از بین بروند پس چرا ما باید به این دشمنیها اضافه کنیم.
این بازیگر اظهار کرد: حرف فیلم آنقدر همه جهانی و همه زمانی است که گویا حرف بشریت است و فرقی نمیکند در کجا باشیم تا متوجه آن باشیم. همه ما نیاز داریم با اتفاقات اطرافمان راحت برخورد کنیم، همدیگر را برای خودمان بخواهیم نه اینکه از افراد سوءاستفاده کنیم، توقعات اضافه از هم داشته باشیم. همدیگر را همانگونه که هستیم، بپذیریم، کاراکترهای این فیلم روابطی دارند که در طول آن، بر این تاکید میشود که باید افراد را همانطور که هستند، بخواهیم. جهان یک جایی از فیلم میگوید من درگیر بیماری خودم بودم و فکر میکردم همه آدمها باید به اندازه من از اینکه قرار است بمیرم، ناراحت بشوند. در حالی که این یک توقع اضافه است. بعد در مییابد که زندگی برای او اینچنین پیش میرود شاید برای دخترش زندگی جور دیگری باشد چون او امیدها و دغدغههایی دارد که متفاوت است.
اولین انتخاب سروش صحت برای «جهان با من برقص» بودم
چراغیپور درباره حضورش در این فیلم توضیح داد: اولین بازیگری که برای این فیلم انتخاب شد، من بودم و این سعادت را داشتم درواقع آقای صحت این لطف را در حق من کرد و این اعتماد را من به داشت. من همواره نقشهای کوتاهتری را در فیلمها بازی کرده بودم. اطمینان کارگردانان در سپردن نقشی به این اندازه همیشه دارای اهمیت و در بالانس یک فیلم تأثیرگذار است از همین رو شاید کمی تردید داشته باشند اما آقای صحت با شجاعت این انتخاب را کرد و به پای من ایستاد. میدانم در مرحله پیش تولید به هر دفتری که رفته بود، به تهیهکنندهها گفته بود من خودم تنها یکی از این سیزده بازیگر را انتخاب میکنم، مابقی را شما میتوانید انتخاب کنید و آن یک بازیگر من بودم. این برایم بسیار ارزشمند است. وظیفه خودم میدانم که از این اعتماد تشکر کنم.
وی ادامه داد: این نقش از من خیلی دور بود وقتی فیلمنامه را خواندم به قدری ترسیده و هیجانزده از فیلمنامه و نقش بودم که نیمه شب به سروش صحت زنگ زدم و گفتم دست و بالم میلرزد هم دوست دارم در «جهان با من برقص» باشم و هم میترسم. خوشبختانه سروش صحت تجربیات و شناخت خوبی از لایههای پنهان بازیگران دارد. با توجه به اینکه تجربه همکاری را با او در «لیسانسهها» داشتم به من دلداری داد و گفت نگران چیزی نباش، ما به کمک هم تمام زوایای کاراکتر را درمیآوریم. این بود که من امیدوار شدم.
چراغیپور مطرح کرد: در فیلم دیالوگی وجود دارد که کاراکتر حمید میگوید میداند که همسرش به خاطر کارخانه سوسیس حاضر به ازدواج با او شده است که به نظرم این یک موقعیت دردناک بود. وقتی فیلمنامه را میخواندم بیاختیار اشکم سرازیر شد و وقتی با سروش صحت مشورت کردم، به این نتیجه رسیدیم که این سکانس خاص را در چند ورژن بازی کنم چون یکی از تأثیرگذارترین سکانسهای «جهان با من برقص» بود به همین دلیل من چند جور آن را بازی کردم تا دست سروش صحت در مونتاژ باز باشد، همه نسخهها را هم با همه عشقم بازی کردم. ما چند برداشت درجه یک داشتیم یک بار با بغض، یک بار با اشک، یک بار با خنده و… چون نمونههای عینی مختلفی از این موضوع را در واقعیت داریم حتی بعد از اکران، چندین نفر به من گفتند که این دقیقاً سرنوشت ماست. من مردهایی را دیدم که میگفتند همسرانمان به خاطر خودمان با ما ازدواج نکردهاند یا برای سرمایهمان بوده و یا به خاطر موقعیتی اجتماعی و کاری که داریم. این یک اعتراف تلخ و دردناک برای یک مرد است اما در عین حال واقعیت دارد. البته فرقی نمیکند خیلی از مردها هم به خاطر همین مناسبات با خانمها ازدواج کردهاند که بازهم دردناک است.
وی در پایان گفت: امیدوارم این فیلم بتواند در موقعیتهای دیگری دیده شود و مردم به تماشای آن بنشینند و لذت ببرند، چون «جهان با من برقص» یک فیلم حال خوب کن است. در این شرایط سخت که غم و غصه و نگرانی فوران میکند، دیدن چنین فیلمی نعمت است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4292/19693/78252
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4292/19693/78253
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4292/19693/78254
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4292/19693/78255
|
عناوین این صفحه
- سختگیری منجر به ابتذال میشود
- مانع عرضه داخلی؛انحصار!
- اخبار
- فیلمی که به حقش نرسید