|
چند سریال «خفن» که ندیدنش عمر را بر فنا میدهد
خیلی از این سریالها را شاید دیده باشید، همه نامدار و شناختهشده هستند، اما اینجا جهت یادآوری گذاشتهایم بنا را هم بر گیرایی و جذابیت گذاشتیم، سریالهایی که اگر جهانشان را درک کنید، همتا ندارند.
پیکی بلایندرز«Peaky Blinders»
سریال پیکی بلایندرز به کارگردانی اتو باتهرست در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. این سریال محصول کشور انگلیس و در ژانر اکشن و گانگستری میباشد. در این سریال کیلین مورفی، سام نیل، هلن مک کروری، آنابل والیس به هنرمندی پرداختهاند.
داستان سریال
داستان سریال پیکی بلایندرز پس از پایان جنگ جهانی اول آغاز میشود؛ وقتی سه عضو خانواده از جنگ جهانی به خانه بازمیگردند. تام، جان و آرتور، سه برادری که پس از پایان جنگ پیش عمهشان زندگی میکنند. عمه پالی در کنار سایر اعضای خانواده پیکی بلایندرز یک باشگاه شرطبندی را مدیریت میکنند، اما درآمد اصلی آنها از خلافکاری و جنایتهای کوچک به دست میآید؛ بنابراین سه برادر خانواده که حالا کاری برای انجامدادن ندارند، تصمیم میگیرند کسب و کار خونین خانواده را وارد دوران جدیدی کنند.
پیکی بلایندرز این توانایی را دارد تا هر تماشاگری را جذب خود کند. تفاوتی نمیکند چه ژانری از دنیای تلویزیون و سینما را دوست دارید. پیکی بلایندرز با داستانهای عاشقانه و شکستخورده وارد ژانر عاشقانه میشود و سپس با صحنههای اکشن باورنکردنی به دنیای اکشن راه پیدا میکند. درام قدرتمند سریال در همه اپیزودها خودش را نشان میدهد و هویت تاثیرگذار آن دوشادوش شخصیتهای سریال حرکت میکند؛ بنابراین این تصور که پیکی بلایندرز صرفا یک موزیک ویدیوی خشن و جذاب است با امضای دقیق سریال که از فیلمنامه تا شخصیتپردازی را شامل میشود، زیر سوال میرود.
بازی تاج و تخت«Game of Thrones»
بازی تاج و تخت به انگلیسی (Game of Thrones) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک خیالپردازی حماسی است که توسط دیوید بنیاف ودی. بی. وایس برای شبکه اچبیاو ساخته شده است.
داستان سریال
داستان سریال در سرزمین خیالی وستروس، در نزدیکی پایان یک تابستان ۱۰ ساله اتفاق میافتد و چندین خط داستانی را دنبال میکند. اولین داستان به جنگ بین خانوادههای اشرافی برای به دست آوردن تخت آهنی پادشاهی هفت اقلیم مربوط میشود. دومین خط داستانی، نزدیک بودن زمستانی طولانی و یورش موجوداتی افسانهای از شمال را شرح میدهد و سومین خط داستانی مجموعه، تلاش فرزندان شاه مخلوع، برای بازپسگیری تاج و تخت است. این مجموعه از طریق شخصیتهایی مختلفی که در بر میگیرد، حول مسائلی، چون طبقات اجتماعی، مذهب، وفاداری، فساد، جنگ داخلی و مجازات میگردد.
بدون شک یکی از مهمترین دلایل محبوبیت سریال حرکت بر خلاف جهت کلیشههای رایج داستانی و قهرمان پروری است. در تفکر رایج ساخت قهرمان و ضد قهرمان که در آثار تاریخی شکلی جدیتر به خود میگیرد به فضاسازی و سپس تعریف شخصیتها و تقابل خیر و شر پرداخته میشود و سعی میشود بیننده همراه و پیگیر کننده داستان شود، اما چیزی که در نهایت در همه این داستانها مشترک است پیروزی نهایی خوبی بر بدی است (چون ذات انسان اینگونه است) که البته بیننده به خوبی این موضوع را میداند و چیزی که نمیداند این است که فیلم با چه پرداختی و چگونه میخواهد به این هدف برسد به همین خاطر به تماشای آن میپردازد و همین پرداختهای متفاوت نسبت به تقابل خیر و شر باعث میشود این موضوع تکراری نشده و همیشه مخاطب خود را داشته باشد.
انتقاداتی که به سریال وارد شده است بیشتر به خاطر همان شجاعتش جهت نمایش اتفاقات تلخ و خشونت و فساد بوده است که البته برای آن توجیهی منطقی وجود دارد، زمانی که قصد نمایش واقعیات وجود دارد نمیتوان واقعیت را سانسور کرد و یا قسمتی از آن را نشان داد در این صورت واقعیت گنگ و دو پهلو میشود و در واقعی بودن آن شک و شبهه بوجود میآید و ممکن است هرکس برداشت متفاوتی از آن بکند مخصوصا در این سریال که سازندگان قصد داشته اند بیننده رویدادها را واقعی حس کند البته در قسمتهایی زیاده رویهایی صورت گرفته که میشد آنها را حذف کرد، اما در کل این ایراد به چارچوب محکم داستان خللی وارد نمیکند.
مجازاتگر «The Punisher»
سریال مجازاتگر به کارگردانی استیو لایت فوت در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این سریال محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی میباشد. در این سریال جان برنثال، ابن ماس-بچراک، بن بارنز، امبر رز روا، دنیل وبر، پال کلاوس به هنرمندی پرداختهاند.
داستان سریال
سریال مجازاتگر (پانیشر) داستان فرانک کسل کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا است که بعد از قتل عام شدن خانواده اش توسط تبهکاران وارد دنیای آنها شده و شروع به مجازات تبهکاران میکند و در شهر و بین آنها به مجازاتگر معروف میشود.
سریال به شکل دلسوزانهای رفتار دولت آمریکا را با کهنه سربازان مورد ملاحظه قرار میدهد؛ مردانی که آموزش دیدهاند تا برای دفاع از کشور خود بکُشند، اما به جای آن به کشورهای دیگر فرستاده میشوند تا برای دلایل سیاسی مبهم دست به کشتار بزنند. سپس به خانه پس فرستاده میشوند تا با ضربههای روحی و روانی خود به تنهای دست و پنجه نرم کنند. فرانک کسل نیز محصول چنین بدرفتاری سیستماتیکی است. دشوار است که بازیگر بهتری از برنتال را برای ایفا این نقش تصور کنیم. کسی که به خوبی با سکوت تألم ناپذیر خود با مخاطب ارتباط برقرار میکند و رفتارش چه در زمانی که بشدت خشونتآمیز است چه زمانی که ملایم و لطیف است کاملاً متقاعد کننده است.
کماندار«Arrow»
سریال ارو به کارگردانی گرگ برلانتی در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. این سریال محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی میباشد. در این سریال استیون امل، کیتی کسیدی، کالین دونل، دیوید رمزی، ویلا هلند، پل بلکتورن، امیلی بت ریکاردز، کالتن هاینز، مانو بنت به هنرمندی پرداختهاند.
داستان سریال
سریال پر طرفدار ارو (Arrow) داستان اولیور کویین پسر مرد پولداری است که تصور میشد مرده است وقتی بعد از ۵ سال زندگی در جزیرهای دور افتاده به خانه خود برمیگردد ابتدا قدرتهای خود را که طی این سالها کسب کرده پنهان میکند و خانواده و اطرافیان او همچنان به او به عنوان پسر پول دار و دست و پا چلفتی که همیشه میشناختند نگاه میکنند، ولی در یک شب به کمک دوست خودت قسمتی از شخصیتش آشکار میشود و تلاش میکند مشکلات و ایرادهای جامعه را برطرف کرده و به عنوان یک ابر قهرمان شهر خود را به افتخار گذشته بازگرداند.
وایکینگها «Vikings»
سریال وایکینگها به کارگردانی مایکل هرست در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. این سریال محصول کشور کانادا و در ژانر اکشن و ماجراجویی میباشد. در این سریال تراویس فیمل، کاترین وینیک، کلایو استندن، جسلین گیلسیگ، گوستاو اسکاشگورد، جرج بلگدن به هنرمندی پرداختهاند.
داستان سریال
سریال وایکینگها درباره سرگذشت کشاورزی به نام «رگنار» است که زندگی رعیتی دارد، اما خیلی زود تبدیل به وایکینگی میشود که نامش لرزه بر تن پادشاهان کشورهای همسایه میاندازد. همچنین ادامه این سریال درباره فتوحات پسران رگنار است که هرکدام رویکردی متفاوت در حکمرانی دارند.
سریال «وایکینگ ها» پر از جزییات تازه و همه فهم درباره آیین ها، آداب و رسوم و تاریخ دوره وایکینگ هاست. سریال جذابی که گرچه پس از دیدن یک قسمت آن دیگر نمیشود از دیدنش دست کشید، اما فقط برای سرگرمی ساخته نشده و نکات تازهای را درباره این قوم قدیمی برای مان بازگو میکند. قومی که به نوعی آخرین افراد در پذیرش مسیحیت در اروپا بودند و توانستند دو قرن بر این قاره وحشت بیافرینند.
سالار عقیلی برای صندلیهای خالی خواند
اجرای یک آهنگ پیشاکرونایی
سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی که همچون سایر هم صنفانش ترجیح داده کنسرتی را برگزار نکند، جمعه شب سوم مرداد ماه همزمان با آغاز دور تازه کنسرتهای آنلاین، اجرای مجازی را به صورت زنده از تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار داد. در این اجرا حریر شریعت زاده همسر سالار عقیلی به عنوان تک نواز پیانو و تعدادی از نوازندگان شناخته شده کشورمان در قالب یک آنسامبل سازی در کنار این خواننده گروه نوازندگان را تشکیل میدادند.
سالار عقیلی در حالی کنسرت زنده خود را از طریق فضای مجازی پیش روی مخاطبان خود قرار داد، که طی هفتههای اخیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر رعایت حداکثری شیوه نامههای بهداشتی مربوط به اجراهای زنده موسیقایی و تدوین یک آیین نامه در این زمینه برگزاری کنسرتها را با در نظر گرفتن شرایط روزهای کرونایی مبتنی بر پروتکلهای بهداشتی بلامانع اعلام کرده بود اما تهیه کنندگان، کنسرت گذاران و خوانندگان تا این لحظه از این شرایط استقبال نکرده و ترجیح میدهند به بهانه رعایت شیوه نامههای بهداشتی و سلامتی مخاطبان که میبایست با ظرفیت پنجاه درصدی سالنها به تماشای کنسرت بنشینند، فعلاً میزبان کنسرتی نباشند و عمده تمرکز خود را روی کنسرتهای آنلاین بگذارند، شرایطی که طی ماههای اخیر به دلیل عدم شفاف سازی مالی درباره میزان دستمزد خوانندگان، آمار مخاطبان آنلاین و آفلاین و مواردی از این دست حاشیههای زیادی را آفرید اما همچنان به عنوان گزینه اصلی صاحبان آثار برای فعالیت موسیقایی در روزهای کرونایی محسوب میشود.
این خواننده موسیقی ایرانی که چندی پیش همراه با همسر و فرزندش ماهور تجربه یک کنسرت مختصر خانگی را از سر گذرانده بود، پس از مدتها همراه با یک ارکستر کم حجم متناسب با روزهای کرونایی در تالار وحدت اجرای آنلاین خود را با حمایت یک اپلیکیشن و کارگردانی رضا موسوی برگزار کرد. توضیح اینکه اپلیکیشن یاد شده پیش از این میزبان کنسرت آنلاین همایون شجریان و ارکستری به رهبری بردیا کیارس بود اما این برنامه به دلیل حجم گسترده مخاطبان لحظاتی با اختلال مواجه شد.
عقیلی قبل از اجرای برنامه خود خطاب به مخاطبان گفت: از نظر حس و حالی برای من سخت است که بخواهم بدون تماشاگر کنسرت اجرا کنم. اولین بار است که این کار را انجام میدهم ولی مخاطبان همیشه در قلب من هستند.
«مرا رها کن» اولین قطعه این کنسرت بود که عقیلی آن را به همراه نوازندگی شریعتزاده اجرا کرد. این در حالی است که بعد از اجرای این قطعه ارکستری متشکل از مونیکا لوران، سانوآ عندلیبی، علی جعفری پویان، سهراب برهمندی، احساس شامی، داوود منادی و فردین لاهورپور دیگر نوازندگانی بودند که با رعایت شیوه نامههای بهداشتی و ماسکهای روی صورت زده به صحنه آمدند تا عقیلی را برای اجرای قطعات بعدی همراهی کنند.
«وطنم»، «چه بگویم»، «پیدایم کن»، «مادر»، «سرو زیر آب»، «تنها می مانم»، «ایران» و اجرای یک ملودی خراسانی از جمله قطعاتی بودند که در کنسرت شب گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این خواننده در معرفی قطعه مادر بیان کرد: قرار بود این آهنگ را بهمنماه در هتل اسپیناس پالاس تهران اجرا کنم ولی به خاطر کرونا نتوانستیم اجرا برویم. حالا امشب این آهنگ را تقدیم همه مادران میکنم.
وی حین اجرای قطعه «تنها می مانم» به عنوان تیتراژ سریال «برادر جان «از بازی علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در این مجموعه قدردانی و برای او آرزوی سلامتی کرد.
از نکات جالب توجه این اجرای زنده که نسبت به دیگر اجراهای زنده بیشتر به چشم آمد نحوه چیدمان ارکستر بود که این بار بر خلاف سایر اجراهای زنده روزهای کرونایی پشت به صندلیهای تالار وحدت طراحی شده بود که حال و هوای خالی از تماشاگر تالار بیشتر به چشم مخاطبان در فضای مجازی بیاید.
خاموشی سالنهای «تئاتر کودک»
رضا بیات نویسنده و کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» که این روزها در تالار هنر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی در شرایط بحران کرونا به خبرنگار مهر گفت: شرایطی که در حال حاضر گروههای نمایشی با آن روبرو هستند برای همه یکسان است و با آن کنار میآیند اما مشکل اصلی من با اداره کل هنرهای نمایشی است که دقیقاً زمانی که باید به داد هنرمندانش برسد بیشتر آنها را اذیت میکند.
وی ادامه داد: امثال گروه ما که اسفندماه زیر نظر اداره کل هنرهای نمایشی در سالنهای مختلف اجرا داشتیم و مجبور به تعطیلی نمایشمان شدیم ۲ برابر دیگر هنرمندان و گروههای تئاتری ضرر کردیم. بازیگران و عوامل نمایش دستمزد اجرای قبل از عیدشان را میخواهند و اداره کل هنرهای نمایشی هم به ما میگوید اگر دوست دارید اجرا بروید اما ما میتوانیم تنها به همان اندازهای که قبلاً قرار بوده از شما حمایت کنیم. در کنار این مساله تنها ۵۰ درصد از ظرفیت سالن را در اختیار داریم و در شرایطی که رسانهها و اخبار و صداوسیما اعلام میکنند که تهران دوباره وارد قرنطینه شده است وزارت ارشاد میگوید تعطیلی فعالیتهای تئاتری به ما ابلاغ نشده و باید اجرا بروید در حالی که در این شرایط معلوم است که تماشاگری اطمینان نمیکند به دیدن تئاتر بیاید.
بیات یادآور شد: زمانی که وزارت ارشاد اعلام میکند که ۵۰ درصد ظرفیت سالنها باید فعالیت داشته باشند حداقل باید ۳۰ درصد از این ۵۰ درصد را جبران کند. آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کرده که ۵۰ درصد کمک هزینه را قبل از اجرا به گروهها پرداخت میکنند اما چنین اتفاقی حداقل برای گروه ما رخ نداده است و زمانی هم که بابت این موضوع تماس میگیرم به من میگویند تازه ۲ هفته آینده قرار است شورای حمایت تشکیل جلسه دهند تا مشخص شود چه مبلغی به شما تعلق میگیرد. متأسفانه تا امروز هم خبری از نتایج فرمی که برای مشخص شدن میزان خسارتمان از طریق وزارت ارشاد پر کردهایم نشده است و تنها در رسانهها حرف از حمایت میزنند اما در عمل برعلیه ما هستند. تنها حمایتی که تا امروز از ما شده است ارسال یک بسته حمایتی قبل از عید از طرف سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.
این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره اجرای آنلاین این نمایش همزمان با اجرای صحنه توضیح داد: اجرای این اثر نمایشی از سه شنبه ۲۵ تیرماه شروع شده است و اجرای آنلاین نمایش نیز از دوشنبه ۳۰ آبان انجام شد و قرار است ۳۰ روز اجرای آنلاین داشته باشیم. «افسانه پری دریایی» مناسب مخاطبان ۴ تا ۹ سال است اما خانوادهها و بزرگسالان نیز از دیدن آن لذت میبرند.
وی درباره مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش درباره این است که بچهها باید یاد بگیرند وقتی که چیزی اشتباه و برعلیهشان است جلوی آن بایستند و زمانی که چیزی را با زحمت به دست میآورند به راحتی از دست ندهند.
بیات متذکر شد: متأسفانه سالنهای تئاتر کودک در این شرایط خالی هستند و بازیگران منتظرند یک تماشاگر وارد سالن شود تا برایش اجرا کنند اما گاهی حتی یک نفر مخاطب هم ندارند. درمان این وضعیت تعطیل کردن کارها نیست. مگر کل گروههایی که هزینه کرده بودند و کرونا نمایششان را تعطیل کرد چند نفر هستند؟ اداره کل هنرهای نمایشی یک برآورد سالیانه برای کمک به گروهها دارد و در حال حاضر هم ۴ ماه از سال گذشته و هیچ نمایشی به صحنه نرفته است که بخواهد کمک هزینه دریافت کند پس باید در طول این زمان مبلغی ذخیره شده باشد اما مشخص نیست چرا به گروههایی که تا این اندازه تلفات دادهاند کمکی نمیشود.
وی در پایان صحبتهایش گفت: من برای اجرای این اثر نمایشی هزینه عروسی و پول پیش خانهام را برای اجرای کار هزینه کردم به این نیت که سرمایهام بازگردد اما نه توانستم عروسی بگیرم و نه یک خانه مناسب اجاره کنم.
نمایش موزیکال «افسانه پری دریایی» داستان پریهای دریایی را روایت میکند که به عنوان نگهبانان دریا در مقابل گرگ بدجنسی که قصد تصاحب دریا را دارد، میایستند.
اخبار
«محراب» پردیس اختصاصی دانشجویان تئاتر میشود
مهرداد کوروش نیا مدیر تالار محراب درباره تغییرات مدنظر و ایجاد فضاها و پلاتوهای جدید در این مجموعه تئاتری، به خبرنگار مهر گفت: ما در شهر تهران ۵ هزار دانشجو داریم که به علاوه افراد فارغالتحصیل شدهاند، همچنین کسانی که پشت کنکور هستند و هنرجویان مؤسسههای خصوصی در زمینه تئاتر جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر در پایتخت میشوند.
وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت سالنهای حرفهای برای پاسخگویی، امکان استفاده از این سالنها برای دانشجویان تئاتری فراهم نیست. در سوی دیگر سالنهای خصوصی نیز باید هزینههای خود را تأمین کنند، به همین خاطر پرداخت هزینههای تمرین و اجرا در سالنهای خصوصی نیز برای دانشجویان خیلی سخت است.
کوروش نیا با اشاره به مطالعات انجام شده در تالار محراب، یادآور شد: در شرایط فعلی و با توجه به تعداد بالای دانشجویان تئاتری، بخش دولتی میتواند با سوبسیدهای خود از این هنرمندان حمایت کند. با توجه به اینکه تالار محراب نیز مجموعهای دولتی است به فکر فراهم کردن شرایطی برای حمایت از نسل جوان تئاتری افتادیم.
مدیر تالار محراب در ادامه سخنان خود توضیح داد: با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین محبت اداره کل ارشاد استان تهران، طرحی را آماده کردیم که طی آن فضای اداری مجموعه در لابی سالن بزرگ محراب مستقر شود تا کل فضای اداری مجموعه به ۲ پلاتوی ۴۰ متری و ۲ پلاتوی ۶۰ متری تبدیل شود.
وی افزود: این پلاتوها تا ساعت ۱۸ به تمرین گروههای تئاتری و دانشجویان تئاتر اختصاص پیدا خواهد کرد و از ساعت ۱۸ به بعد نیز ۲ پلاتوی ۶۰ متری میزبان اجراهای کم پرسوناژ تئاتری خواهند بود.
کوروش نیا با بیان اینکه با تغییرات مدنظر مجموعه محراب ۴ فضای اجرا شامل ۲ پلاتو با ظرفیت ۳۰ نفر، یک پلاتو با ظرفیت ۵۰ نفر و سالن بزرگ با ظرفیت ۲۶۰ نفر میشود، تأکید کرد: ما به صورت همزمان با ۴ پلاتو برای تمرین و ۴ سالن برای اجرا فعالیت خواهیم کرد و این روند تالار محراب را به یک پردیس تئاتر تبدیل خواهد کرد.
قرنطینه نروژ مشکلی برای ایتن هانت نیست
دولت نروژ اقدامات ویژهای انجام میدهد تا تام کروز و یاران همراهش بتوانند پاییز امسال بدون مشکل بخشهای لازم برای فیلم جدیدشان را در این کشور جلوی دوربین ببرند.
تولید قسمت هفتم و هشتم فیلم اکشن محصول پارامونت فوریه امسال به دلیل شیوع کرونا متوقف شد. قرار است قسمت هفتم «ماموریت غیرممکن» نوامبر ۲۰۲۱ و قسمت هفتم نوامبر ۲۰۲۲ اکران شود.
در هر ۲ فیلم تام کروز بار دیگر در نقش مامور مخفی ایتن هانت در برابر دوربین کریستوفر مککواری بازی میکند.
وزیر دولت نروژ گفت همه نکات ضروری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در زمان فیلمبرداری این فیلم انجام خواهد شد.وی افزود: البته همه دستاندرکاران ساخت این فیلم در مدت اقامتشان در نروژ از مردم جدا خواهند ماند و این به آن معناست که کسی نمیتواند این چهرهها را از نزدیک ببیند.در ضمن گفته شده همه اعضای گروه باید تست کووید ۱۹ قبل و بعد از ورود به نروژ داده باشند و کادر پزشکی و آزمایشگاه تست نیز همراهشان باشد. مطبوعات نروژ گفتهاند کروز شخصاً با ارنا سولبرگ نخست وزیر و عبید راجا وزیر فرهنگ نروژ صحبت کرده تا اجازه فیلمبرداری را به دست آورد. این در حالی است که شیوع کرونا مانع ادامه فیلمبرداری این گروه در ایتالیا شد.
اخبار
کرونا استرس فیلمسازی را افزایش داده است
کاوه قهرمان کارگردان فیلم سینمایی «لحظهای و دیگر هیچ» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت تولید این فیلم گفت: در حال حاضر تقریباً تدوین این فیلم سینمایی به پایان رسیده و در مرحله شروع صداگذاری و آهنگسازی هستیم به طور موازی ویژوآل افکت این فیلم هم در حال انجام است. ما طبق هماهنگیای که انجام شده بود و با توجه به اینکه یکی از فصلهای فیلمبرداری «لحظهای و دیگر هیچ» را از دست میدادیم یک مجوز ضمنی از سازمان سینمایی دریافت کرده بودیم به همین دلیل بخشی از فیلمبرداری «لحظهای و دیگر هیچ» در زمستان انجام و بخش دیگر در اردیبهشت ماه فیلمبرداری شد.
قهرمان ادامه داد: در فصل بهار وقتی فیلمبرداری را آغاز کردیم کرونا شدت گرفت و بعد از ۱۰ روز از شروع فیلمبرداری همزمان با دستورِ تعطیلی کار ساخت پروژههای سینمایی، «لحظهای و دیگر هیچ» اولین پروژهای بود که کار ساختش متوقف شد چون فیلمبرداری در یک فضای داخلی انجام میشد و خیلی خطرناک بود. بعد که کرونا کمی فروکش کرد فیلمبرداری را آغاز و در خردادماه کار ضبط آن را تمام کردیم.
وی افزود: کرونا برای ما اخلالی در روند تولید ایجاد نکرد ولی استرس زیادی به ما وارد شد و واقعاً اذیت کننده بود. ما بهعنوان مسئول پروژه، افراد حاضر در پروژه و… هرکدام به شکلی استرس داشتیم ضمن اینکه نسبت به سلامت افراد هم تعهد داشتیم. فیلمسازی به طور عادی استرس دارد و این موضوع به لحاظ روانی کار را سختتر کرده بود. ما سعی کردیم پروتکلهای بهداشتی را به شکل جدی رعایت کنیم و خدا را شکر هیچکدام از عوامل دچار بیماری نشدند.
قهرمان در بخش دیگر از صحبتهایش بیان کرد: من از سال ۷۹ کار ساخت فیلمهای کوتاه را آغاز کردم اما اصراری به این نداشتم که در زمینه ساخت فیلم بلند به هر قیمتی کار کنم. البته فکر میکنم با توجه به سابقه کاریام، آغاز فعالیتم در زمینه ساخت فیلم بلند کمی دیر بود ولی به هر حال «لحظهای و دیگر هیچ» اولین فیلم بلند من است.
این کارگردان اظهار کرد: ما در «لحظهای و دیگر هیچ» یک زوج را در سه مقطع مختلف از رابطهشان میبینیم یعنی تقریباً آغاز، میان و پایان. البته «لحظهای و دیگر هیچ» خیلی فیلم قصه گویی نیست.
وی با اشاره به اکران این اثر بیان کرد: متاسفانه به قدری شرایط غیرقابل پیشبینی شده است که نمیتوانیم برنامهریزی خاصی داشته باشیم. در حال حاضر حتی شاید فرمول کلی اکران تغییر کند. باید در شکل کلانتر ببینیم فرمول اکران چه خواهد شد. در حال حاضر تقریباً به اندازه ۶ ماه فیلم اکران نشده خوب در صف نمایش داریم. هر فیلمسازی آرزو دارد که فیلمش را روی پرده ببیند ولی ممکن است با این شرایط فرمول نمایش تغییر کند.
قهرمان در پایان توضیح داد: من ترجیح میدهم تا آماده شدن فیلم صبر و تا آن موقع به اکران سینماییاش فکر کنم. اگر شرایط تغییر کند تابع جریان میشویم.
«کرونا» و یک تعلیق بزرگ
محسن دامادی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازهترین فعالیتهای سینمایی خود گفت: در حال حاضر پروژهای برای تولید در دست ندارم و تنها فعالیت حرفهای من تکمیل رمان «افسانه یک نجیبزاده ایرانی» بود که به تازگی منتشر شده است و آخرین کار فرهنگی و هنری من به شمار میآید.
وی بیان کرد: هرکس که در حوزه سینما اهل قلم باشد، فیلمنامهای برای تولید در دست دارد، اما اینکه بخواهم برای ساخت آن را به جایی عرضه کنم، خیر، البته این را هم باید بگویم که شرایط برای تولید فیلمها بسیار سخت شده است.
کارگردان فیلم سینمایی «یک اشتباه کوچولو» توضیح داد: در واقع یکی از دلایلی که به دنبال ساخت فیلم نیستم این است که در شرایط اجتماعی خوبی قرار نداریم و شیوع بیماری کرونا سبب شده است تا بسیاری از فعالیتهای هنری متوقف شود. این بیماری نوعی تعلیق بزرگ ایجاد کرده است که آدم نسبت به فردا و پس فردای خود خبر ندارد و نمیتواند پیش بینی کند که چه شرایطی خواهد داشت.
وی ادامه داد: در نتیجه در حال حاضر وارد هر نوع فعالیت به خصوص تولید فیلم شدن و همراه کردن عدهای با خود بدون آنکه نسبت به آینده پروژه چشمانداز روشنی نداشته باشید، بسیار سخت است. البته این حرفها به معنای ناامیدی نیست و امیدوارم همه چیز به خوشی تمام شود، اما ترجیح میدهم که در شرایط فعلی متکی به صفت احتیاط باشم تا شجاعت.
دامادی با اشاره به اینکه به نظر میآید هر از گاهی یک پیچ مهمی در تاریخ بشریت ایجاد میشود، بیان کرد: در این پیچها عدهای میتوانند مهار خود را نگه دارند و جاده را ادامه دهند و عدهای هم به بیرون پرت میشوند.
کارگردان «همه چی عادیه» توضیح داد: یکی از تحولات این روزها مساله سینما رفتن و فیلم دیدن است. نه تنها جذابیت فیلمها به تدریج با نفوذ و سیطره نوع خاص از فیلم کم شده است، بلکه مسائلی مانند این بیماری همهگیر باعث شده است که توجه مردم به دیدن فیلم در خلوت خودشان و در خانههای خودشان بیشتر شود.
وی ادامه داد: البته نسبت به این موضوع مقاومت است و این مقاومت بیشتر لفظی است تا عملی، اینکه شعار دهیم سینما زنده است، باعث رونق سینما در شرایط فعلی نمیشود.
دامادی در پایان سینما تاکید کرد: آینده را هم که کسی نه میتواند ببیند و نه میتواند پیشبینی کند اما به نظر من کرونا ضربه اساسی خود را به یک عادت زد و آن عادت در جمعیت زیادی از ایرانیها نبود، پیش از این میگفتند ۲ تا ۱۰ درصد مردم ایران سینما میروند که در این شرایط همین درصد هم ریزش کرده است. این راهم باید بگویم که این آمار آنقدر پایین بود که نمیتوان به این مساله فکر کرد که با بهتر شدن شرایط آمار مخاطبان افزایش پیدا میکند.
دومینوی تاخیر در اکران فیلمها؛
نوبت به «تاپگان» و «آواتار» رسید
پارامونت و دیزنی در دو بیانیه جداگانه اعلام کردند نه تنها «یک جای کاملاً ساکت» که «تاپ گان» و «آواتار» نیز زمان اکرانشان را به تعویق انداختند.
پارامونت اعلام کرد «یک جای کاملاً ساکت ۲» با بازی جان کراسینسکی و امیلی بلانت ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ راهی سینماها میشود. این فیلم قرار بود ۶ سپتامبر ۲۰۲۰ اکران شود.
«تاپ گان: ماوریک» ادامهای بر کلاسیک ۱۹۸۶ با بازی تام کروز نیز به ۲ جولای ۲۰۲۱ منتقل شد و تقریباً تاریخ اکرانش ۶ ماه به تعویق افتاد. این فیلم ابتدا قرار بود ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰ راهی سینماها شود.
پارامونت گفته باید از تماشای فیلم در سینما لذت برد و برای این کار باید شرایط فراهم شود.
همچنین گفته شد «سونیک خارپشت ۲» نیز در حالی که فیلم اصلی از فیلمهای پرفروش در گیشه بود ۸ آوریل ۲۰۲۲ راهی سینماها خواهد شد. «یک جای کاملاً ساکت ۲» یکی از فیلمهای مهم سال ۲۰۲۰ و از اولین فیلمهایی بود که با شیوع ویروس کرونا اکرانش به تعویق افتاد. این فیلم در اصل قرار بود ۲۰ مارس راهی سینماها شود اما با شروع کرونا تاریخ اکرانش به ۴ سپتامبر موکول شد و حالا یک بار دیگر نمایش آن به تعویق میافتد. این در حالی است که «تنت» کریستوفر نولان نیز تاکنون چند بار به تعویق افتاده و بار آخر هنوز تاریخی برای اکرانش تعیین نشده است. در همین حال دیزنی نیز نمایش «جنگ ستارگان» و «آواتار» را به تعویق انداخت. این کمپانی نیز اعلام کرد تغییرات اساسی در تقویم اکرانش ایجاد کرده و از این میان «جنگ ستارگان» و «آواتار» تا یک سال دیرتر اکران میشوند. قرار است هر سال از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ دیزنی یک «جنگ ستارگان» جدید یا ادامههای «آواتار» را اکران کند.
اکنون تاریخهای جدید برای «آواتار» جیمز کامرون اعلام شده است و هر دسامبر از سال ۲۰۲۲ یکی از دنبالههای این فیلم دیده خواهد شد. «آواتار ۲» ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲، «آواتار ۳» ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴، «آواتار ۴» ۱۸ دسامبر ۲۰۲۶، و «آواتار ۵» ۲۲ دسامبر ۲۰۲۸ اکران میشوند.
به این ترتیب «آواتار» دوم که نخستین ادامه بر فیلم اصلی است با فاصله ۱۳ ساله از فیلم اصلی که سال ۲۰۱۴ اکران شد، دیده خواهد شد.
در همین حال سهگانه «جنگ ستارگان» نیز حدود کریسمس هر سال از سال ۲۰۲۳ اکران میشود. اولین فیلم از این سهگانه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، دومین فیلم ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵، و سومین فیلم ۱۷ دسامبر ۲۰۲۷ راهی سینماها میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4323/19962/79431
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4323/19962/79432
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4323/19962/79433
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4323/19962/79434
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4323/19962/79435
|
عناوین این صفحه
- چند سریال «خفن» که ندیدنش عمر را بر فنا میدهد
- اجرای یک آهنگ پیشاکرونایی
- خاموشی سالنهای «تئاتر کودک»
- اخبار
- اخبار