|
«مینو» و تغییر زندگی آدمها
نمایی عریان از خشونت جنگ
اغلب سریال هایی که به موضوع مقاومت و جنگ هشت ساله ایران و عراق ورود کرده اند، بیشتر تمرکزشان روی ماجرای مقاومت بوده است و کمتر پیش آمده داستان هایی درام و البته ملودرام را چاشنی سریال کنند. سال ۹۷ سریالی به عنوان «مینو» به کارگردانی امیر پوروزیری و تهیه کننده مهدی همایونفر از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال جنگ را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داده بود به گونه ای مخاطب عادی تلویزیون به راحتی با آن ارتباط برقرار کرد.
به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بازپخش های این سریال دفاع مقدسی مروری بر نحوه ساخت سریال «مینو» و دلیل پرمخاطب بودن آن داشتیم.
قصه زنانه ای در بستر جنگ
قصه اصلی این سریال برمی گردد به سال های جنگ بین ایران و عراق و محاصره خرمشهر اما این واقعیت تلاقی پیدا می کند با رابطه ای عاشقانه بین مینو و پسرعمه اش.
مینو و اتفاق هایی که برایش رخ داد
مینو از ازدواج اولش یک پسر به نام ایمان داشت و با پدر و پسرش در خانه پدری در جنوب کشور و خرمشهر زندگی می کردند. رضا بعد از جدایی مینو از همسرش قصد داشت تا با او ازدواج کند و حین این پیشنهاد ماجراهایی بین این دو رقم می خورد.
انتخاب شغل پرستاری برای «مینو»
از آنجایی که این سریال محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی را نشان می داد، عده ای از مردم در زمان محاصره در شهر ماندند و می بایست برای ماندن شخصیت های اصلی سریال در خرمشهر، دلیل منطقی پیدا می کردند و دلیلی منطقی تر از پرستار بودن مینو برای این ماندن و کمک کردن به زخمی ها و مجروحان نبود. به همین خاطر شغل مینو را پرستاری انتخاب کردند.
لهجه اهوازی برای بازیگران
اغلب شخصیت های این سریال چه بازیگران بومی و چه غیر بومی به لهجه جنوبی صحبت می کردند و این به ارتباط بهتر با مخاطب و باورپذیر کردن فضا کمک دوچندانی کرده بود. عده ای از بازیگران به این لهجه آشنایی داشتند و تعدادی دیگر هم مربی زبان عربی داشتند تا بتوانند به درستی به لهجه آن منطقه صحبت کنند.
سریالی سه فصلی که یک فصل شد!/ از ضبط دوباره سکانس فینال تا توضیح های کارگردان درباره ادامه دار نشدن کار
ابتدا قرار بود تا این سریال در یک فصل ساخته شود. اما زمان پخش، با توجه به درخواست هایی که بود بنا شد تا «مینو» در فصل های دیگر نیز ادامه داشته باشد به همین خاطر سکانس فینال سریال را با قصه جدیدی در لوکیشن جدیدی تکرار کردند. در فینال ابتدایی که توسط گروه ضبط شده بود، عماد در بهمنشیر کشته می شود و مینو هم با پسرش سرگردان می رود و رضا هم اسیر عراقی ها می شود. اما در نسخه ای که پخش شد عماد و رضا در زندان بعثی ها می افتند.
فاز اول تا دوران محاصره خرمشهر، فاز دوم برای باز پس گیری خرمشهر که حتی متنهایش هم به طور کامل به نگارش درآمده بود. اما مدتی پس از پخش سریال در خبرها آمد که ادامه مینو ساخته نخواهد شد و این سریال در همان یک فصل البته با پایانی باز تمام شد.
پوروزیری: «مینو» زندگی مردم را به تصویر کشید
«امیرمهدی پور وزیری» کارگردان سریال «مینو» در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره تولید ادامه این سریال گفت: سرمایه گذاری این سریال را روایت فتح به عهده داشت و مدت کوتاهی روایت فتح زیرمجموعه سازمان اوج بود و بعد از چندی کار خود را مستقل ادامه داد. بنابراین الان سریال مینو صاحب مشخصی ندارد. نه برای تلویزیون است نه اوج و به نام روایت فتح. از سویی ساختن کار جنگی کار بسیار خیلی سخت و هزینه بری است.
مردم حلق مفقوده جنگ هستند
وی درباره دلیل موفقیت این سریال نیز گفت: مینو درباره مردم است. معمولا سریال های دفاع مقدسی ما به بزرگان جنگ می پردازند و در این میان مردم حلقه مفقوده هستند. شاید این مردم اسم های بزرگی ندارند اما قصه هایی دارند و ترجیحمان مستندنگاری در جنگ است. این کارگردان همچنین افزود: مینو درباره مردم عادی و داستان های مردم عادی است که در برهه جنگ تبدیل به داستان های جذابی می شوند. یکی از ویژگی های مینو واقعی بودن آن است.
وی درباره سکانس های سانسور شده در این سریال نیز عنوان داشت: برخی اوقات محافظه کاری ها باعث سانسورهایی می شود و برای مینو هم این اتفاق رخ داد.
سکانس های خشن و قتل هایی نامتعارف
یکی از نقدهایی که به این سریال وارد بود نشان دادن سکانس هایی پر از خشونت بود و از آن می توان به سکانس های قتل توسط شخصیت عماد و رد شدن تانک دشمن از روی ماشین آمبولانس اشاره کرد.
باید از خشونت کار کم می کردیم
پوروزیری درباره به تصویر کشیدن سکانس های قتل توسط بازیگر نقش عماد نیز گفت: این سکانس ها را خیلی واقعی اجرا کردیم و آن زمان شاید تجربه من کمتر از الان بود و این سکانس ها کمی خشن به نظر آمد. قبول دارم شاید یک جاهایی باید ما از میزان خشونت کار کم می کردیم. در اصل در قصه ما یک نفر میان عشق و وظیفه قرار می گرفت و جنگ همه معادلاتش را بر هم می زد.
تخریب لوکیشن های سریال مینو در شهرک دفاع مقدس
بخش اعظمی از دکورهای این سریال در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده بود. لوکیشن هایی که شهر خرمشهر را نشان می داد از جمله خانه ها، مسجد جامع خرمشهر، کوچه و خیابان ها و مغازه ها و ... اما بعد از پایان تصویربرداری سریال همه این لوکیشن ها تخریب شد!
ایجاد مثلث عشقی و عبور از خط قرمزها/ عشق مثلثی نداشتیم رابطه مثلثی بود!
در این سریال عباس غزالی در نقش رضا، مهدیه نساج مینو و سلمان فرخنده نقش عماد را بازی می کردند. رضا خواستگار و پسرعمه مینو و عماد جاسوس ایرانی عراقی بود که برای ماموریتی به اهواز آمده بود. در میانه سریال که رضا از مینو خواستگاری کرده بود، عماد که در حال انجام ماموریت خود بود دلبسته مینو می شود و از او خواستگاری می کند و به این ترتیب یک مثلث عشقی بین این سه نفر در داستان بوجود می آید.
کارگردان سریال «مینو» درباره حضور یک عشق مثلثی در این سریال نیز گفت: آنچه خط قرمز است ارتباط مثلثی است نه عشق مثلثی. مینو هم مثل همه دخترها می توانست دو سه خواستگار همزمان داشته باشد و این موقعیتی دراماتیک است. رابطه مثلثی اشکال دارد که یک نفر، در یک برهه زمانی یک نفر دیگر را می خواهد و همزمان با فردی دیگر هم در رابطه است و جنس ارتباط مینو با رضا و عماد اینطور نبود. در اصل در قصه ما یک نفر میان عشق و وظیفه قرار می گرفت و جنگ همه معادلاتش را بر هم می زد.
جنگ باعث تغییر زندگی مردم شهر میشود
عباس غزالی در این سریال برای اولین بار نقش جوانی جنوبی را بازی می کرد. در ابتدای سریال تا میانه راه، او یک جوان عاشق پیشه بود اما از زمانی که شهر توسط نیروهای عراقی اشغال شد او یکی از افرادی بود که عده ای از مردم شهر را رهبری می کرد. در حقیقت می توان گفت جنگ زندگی او و همه مردم شهر را دستخوش تغییراتی می کند.
تبدیل خانه به بیمارستان
شاید یکی از سکانس های تاثیرگذار این سریال مربوط به این بود که در بحبوحه اشغال خرمشهر، به درخواست مینو، رضا تجهیزات بیمارستانی را به خانه ای متروکه و خالی از سکنه منتقل کرد تا مینو و همکارانش بتوانند مجروح ها را مداوا کنند.
منابع تحقیقی افرادی بودند که در خرمشهر حضور داشتند
به گفته تهیه کننده این سریال یکی از منابعی که در این کار مورد تحقیق قرار گرفت مصاحبه با خانمها و آقایانی بود که خودشان در روزهای جنگ در خرمشهر حضور داشتند و درگیر جنگ بودند. در زمان جنگ خرمشهر ۱۳ رزمنده خانم حضور داشتند و با اسلحه میجنگیدند.
جاسوسی ایرانی عراقی که عشق زندگیش را متحول می کند
عماد یا عزیز یکی از شخصیت های محوری قصه «مینو» بود. جاسوس ایرانی عراقی که برای انجام ماموریتی به خرمشهر آمده است اما بعد از مدتی دلباخته دختری میشود که معشوقه پسر عمهاش است و چشمش را روی ماموریتی که به او سپردهاند میبندد و به خاطر مینو از آنها عبور میکند.
فرخنده: نشان دادن جنگ بدون قتل و خونریزی ممکن نبود
«سلمان فرخنده» ایفاگر این نقش بود که اتفاقا نویسندگی سریال «مینو» را نیز به عهده داشت.فرخنده در گفت و گو با خبرنگار فارس درباره این سریال گفت: سریال مینو را خیلی دوست دارم به این خاطر که هم نویسنده و هم بازیگر نقش اصلی بودم. گروه خیلی خوبی و انگیزه زیادی برای کار کردن داشتیم.
وی با اشاره به استقبال مخاطبان از بازپخش های این سریال نیز بیان داشت: قصه کار برای مردم جذاب بود هم فضای خرمشهر و هم داستان هایی که بین شخصیت ها وجود داشت این جذابیت را ایجاد کرده بود.
این نویسنده درباره سانسورهای این سریال نیز گفت: آن زمان به هرچه ورود می کردیم خط قرمزی بود. مثل سکانس سوختن مهدی و سکانس های دیگری که سانسورش کردند. ما می خواستیم جنگ را نشان دهیم و نمی شد قتل و خونریزی نداشته باشیم.
اظهارنظر مجری بی حجاب مصری در مورد حجاب خبرساز شد
چندی پیش «رضوی الشربینی» مجری معروف تلویزیونی مصر که خود بی حجاب است در مورد حجاب اظهارنظر کرده بود و گفته بود که حجاب بسیار بهتر از بی حجابی است و زنان محجب نزد خداوند بسیار برتر هستند. حالا پس از آن اظهارنظرها که با حمایت انبوه مردم مصر و بسیاری دیگر از کشورهای جهان قرار گرفت این مجری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.
ماجرا از زمانی آغاز شد که خانم شربینی که برنامه ای پربیننده با موضوع زنان در تلویزیون غیردولتی «سی بی سی» در مصر را اجرا می کند با وجودیکه خود بی حجاب است، به صورت مستقیم به بیننده ها توصیه به پوشش و حجاب کرد و گفت که زنانی که حجاب دارند از بی حجاب ها بهتر هستند. عین عبارت او به نقل از رویترز چنین اظهار کرد: «زنانی که حجاب دارند صد هزار برابر بهتر از زنانی هستند که حجاب ندارند.»
اظهار نظرهای مستقیم وی به شدت به ارکان بی حجابی که حکومت فعلی مصر تاکید بر نهادینه کردن آن در جامعه مسلمان سنتی مصر دارد، برخورد کرده و پیش برندگان تفکر بی حجابی و تجدد قرن بیست و یکمی حاکمیت فعلی این کشور او را به برهم زدن امنیت اجتماعی و نفرت افزایی بین زنان و اقشار جامعه متهم کرده و او را تحت پیگرد قانونی قرار داده اند.
به دنبال نشر اخبار مبنی بر پیگرد قانونی وی و همچنین ورود سازمان نظارت بر رسانه به این موضوع، بسیاری از انبوه مردم و حامیان این مجری در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به شدت این اقدام حکومت مصر را محکوم کرده و هشتگ «من از رضوی الشربینی حمایت می کنم» را به سرعت در فضای مجازی دست به دست به اشتراک گذاشته و ابراز می دارند که او کار خطایی انجام نداده بجز اینکه محترمانه در مورد حجاب و تبعات آن صحبت کرده است.
بسیاری از معترضین به سیستم پیگرد قانونی این مجری ابراز نظر کرده بودند و حمایت قاطع خود را از او اعلام کرده بودند. یکی از کاربران نوشته بود: در این دوره رعایت حجاب در کشور مصر بسیار دشوار است و برای زن محجبه فرصت شغلی آنچنانی وجود ندارد و ورود آنان به بسیاری از اماکن در مصر ممنوع است!
در ادامه مشروح گزارش رویترز در این مورد را می خوانیم:
یک مجری تلویزیون مصری پس از آنکه گفت زنان باحجاب صد هزار برابر بهتر از کسانی که از روسری سنتی گریزان هستند بهترند که باعث برانگیخته شدن بحث های شدید آنلاین شد، تحت پیگرد سازمان نظارت بر رسانه های کشور مصر قرار گرفت.
لباس زنان موضوعی حساس در ملت مسلمان تا حدود زیادی محافظه کار مصر است در حالی که برخی از «رضوی الشربینی» به دلیل دفاع از زنانی که تصمیم به پوشیدن روسری دارند ستایش می کنند، منتقدان وی، این مجری برنامه گفتگویی را به پیش داوری متهم کردند.
راندا فخر الدین، رئیس اتحادیه سازمان های غیر دولتی علیه اقدامات مضر در مورد زنان و کودکان ، گفت: (اظهار نظر) اینکه زنان در برابر حجاب یا غیرحجابی نفرت دارند، به عدم احترام و پذیرش افراد دیگر اشاره دارد و باعث خشونت می شود.
یاسمین محمد، کاربر توئیتر گفت که اظهارات شربی از «زن ستیزی درونی» است. وی نوشت: پارچه روی سر باعث بهتر یا بدتر شدن فرد نمی شود.
فخرالدین گفت که سخنان شربی منعکس کننده دیدگاه بسیاری از مردم محافظه کار مصر در مورد افراد غیرمحجب است.
وی گفت زنانی که از حجاب و به ویژه نقاب استفاده می کنند، حجاب کامل صورت در برخی از محیط ها که پوشش سر با طبقات اجتماعی فقیرتر و کمتر تحصیل کرده مرتبط است، با تبعیض روبرو می شوند.
شورای عالی نظارت بر تنظیم مقررات رسانه ای کشور پس از دریافت تعداد نامشخصی از شکایات از بینندگانی که نمایش شربی را دیدند، تحقیقاتی را آغاز کرد.
شربینی که خود روسری به سر نمی گذارد، بعداً عذرخواهی کرد و گفت که قصدش این نبوده که به زنانی که بی حجاب هستند، بی احترامی کند.
این مجری که امکان تماس فوری برای اظهارنظر با او را نداشتیم، از طرف کاربران شبکه های اجتماعی که هشتگ #SupportRadwa را پشتیبانی می کنند ، پیام های پشتیبانی دریافت می کند و می گوید که قصد او برای دفاع از صاحبان حجاب، محترمانه و خالصانه بوده است.
کاربر توئیتر «عمیرا» نوشت: داشتن حجاب در (مصر) این روزها سخت است زیرا آنها به همان تعداد فرصت های شغلی پیدا نمی کنند و از بسیاری از مکان ها ممنوع شده اند چه رسد به قضاوت مداوم مردم. بسیاری از مکان های تفریحی سرگرمی در مصر به زنان محجبه اجازه ورود نمی دهند.
در ماه جولای ویدیویی از یک زن در یک ساحل با لباس کاملا محجب مخصوص شنا وارد منطقه تفریحی ساحل شده بود اما توسط مامورین ساحلی از آن منطقه که زنان بدون حجاب در حال شنا بودند، اخراج شد، در تمام فضای مجازی و رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازنشر شد.
در انتها می توان بر این نکته اشاره کرد که مشکلات زنان محجب مصر که در اکثریتی که به آن ها تعلق دارد در حال آزار توسط اقلیتی هستند که خواهان کشف حجاب در سرزمینی تقریبا تمام مسلمان هستند. در گزارش رویترز نیز حمایت همه جانبه رسانه ای و پروپگاندای غربی از رسوخ تهاجم فرهنگ برهنگی غربی کاملا هویداست.
پاسخ به 6 شبهه جنگ تحمیلی در «کلاشینکفهای آمریکایی»
مجموعه مستند 6 قسمتی «کلاشینکفهای آمریکایی» تلاش میکند به شبهات مطرح شده درباره جنگ ایران و عراق پاسخ دهد. این مستند از شنبه 29 شهریور ساعت 20 به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه مستند میرود.
داود مرادیان با اشاره به سوژه اصلی این مستند، گفت: «کلاشینکفهای آمریکایی» مجموعه مستند 6 قسمتی است که به بررسی شبهات مطرح شده درباره جنگ ایران و عراق میپردازد. برای مثال یکی از شبهاتی که مطرح میشود این است که اگر امام خمینی صدام را تحریک نمیکرد، او به ایران حمله نمیکرد.در پاسخ به این شبهه، تاریخ حزب بعث و ادعای ارضی حاکمان عراق پیش از صدام را مورد مطالعه قرار دادیم و به بررسی شخصیت صدام پرداختیم. به عبارت دیگر، در سه قسمت، عصر پهلوی را از منظر صدام بررسی کردیم؛ اینکه او قصد حمله به ایران را داشت و حتی میخواست با بمب اتم به ایران حمله کند اما دنبال فرصت مناسب بود.
وی اضافه کرد: در قسمت بعدی به ادعای نهضت آزادی میپردازیم؛ آقای یزدی و دوستانش که ادعا کرده بودند امام عامل شروع جنگ بود و آنان صدام را مدیریت میکردند که به ایران حمله نکند. این موضوع را هم از درون عراق و از زبان بسیاری از وزرا و ژنرالهای آنان مورد بررسی قرار دادیم. آنان میگفتند که قصد صدام برای حمله جدی بود. در قسمت بعدی به نقش سلطنتطلبها در شروع جنگ میپردازیم. همکاری خاندان سلطنت، ارتشبدها و نخستوزیر آن با شخص صدام برای حمله به ایران. در این قسمت از این موضوع ناگفته پرده برمیداریم که آنان قصد داشتند خوزستان و جزایر سهگانه را بدهند، میلیونها نفر از مردم ایران کشته شوند تا آنان دوباره به حکومت برسند.
کارگردان مستند «رویای آجری» بیان کرد: در قسمت بعدی به چرایی ادامه جنگ میپردازیم؛ البته نه از منظر نظامیها بلکه از دید قطعنامههای شورای امنیت. در حقیقت به تفاوت قطعنامههای صادرشده درباره جنگ عراق علیه ایران با قطعنامههای صادرشده درباره جنگ عراق علیه کویت. میتوان گفت که اساسا امکان تمام شدن این جنگ وجود نداشته است چرا که دنیا نمیخواست این جنگ متوقف شود و باید ادامه پیدا میکرد. قسمت آخر نیز به چرایی جام زهر شدن قطعنامه، عدم ورود دولت موسوی و نقش هاشمی میپردازد.
مرادیان درخصوص اسنادی که در این مستند به نمایش درآمده است، گفت: بخشی از اسناد به صورت پراکنده است که وقتی آنها را کنار هم میچینید مخاطب را به تحلیل میرساند. بخشی از این اسناد از آرشیو ملی انگلستان به دست آمده است که بهتازگی منتشر شده است. بخشی دیگر مصاحبههای شبکه الجزیره با فرماندهان و ژنرالهای صدام است. حرفهای آنان در کنار ادعاهای بعضیها در داخل کشور یا سلطنتطلبها قرار میگیرد. وقتی آقای بختیار و اویسی در عراق پایگاه داشتند و جزایر سهگانه را بخشیده بودند که عکس آن موجود است، یعنی اتفاقاتی پشت پرده رخ داده است. جالب است بدانید که انگلیسیها هر 10 سال یکبار اسنادشان را منتشر میکنند اما اسناد همکاری سلطنتطلبها با عراق تا 60 سال دیگر هم محرمانه باقی میماند. این کارگردان و مستندساز درباره روند تحقیق و پژوهش این مجموعه مستند گفت: برای آرشیوی که در این مجموعه استفاده شده است، از صداوسیما کمک نگرفتیم بلکه آرشیو از روی اینترنت جمعآوری شد و اتفاقا آرشیو دیده نشدهای هم است. نزدیک به 7 ماه تحقیق و پژوهش داشتیم که توسط یک گروه کامل پژوهشی انجام شد. چند نفر جستوجوگر فارسی، افرادی جستوجوگر انگلیسی و چند نفر دیگر هم جستوجوگر عربی بودند. علاوه بر این، با آقایان رفیقدوست، هاشمیطبا، صباغیان، دو تن از امرای ارتش و ... مصاحبههایی داشتیم.
زندگی شهید ابراهیم هادی به صحنه میآید
بلیتهای «علمدار» به صورت همت عالی فروخته میشود
پیغام فتح؛ ویژه نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: این نمایش با نگاهی به زندگی شهید ابراهیم هادی از اول مهرماه لغایت نهم آبانماه، از ساعت 19 به روی صحنه خواهد رفت.
عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده و کارگردان: لیلی عاج/ بازیگران (به ترتیب ورود به صحنه): سید جواد حسینی، سیامک زینالدین، مرتضی عبداللهی، نهال حاجیان، شهروز آقایی، یزدان دارابی، مهدی جعفریپور، علی چاقوچی. صداها: فرزاد برهمن، مریم رادپور/ مشاور هنری و طراح صحنه: سینا ییلاقبیگی/ طراح لباس: الهام شعبانی/ طراح نور: رضا خضرایی/ طراح صدا و موسیقی: فرزاد برهمن/ طراح گریم: سمیه فراهانی، سونیا ایراننژاد/ طراح بروشور و پوستر: مریم حاصلی/ مشاور رسانهای و مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی/ عکاس: پرتو جغتایی/ دستیاران کارگردان و برنامهریز: محمدحسن درباغیفرد/ منشی صحنه: مریم رادپور.
شرایط بلیت فروشی «علمدار» مشخص شد
برای دیدن موسیقی نمایش علمدار به صورت همت عالی با هدف کمک به مناطق محروم بلیت بخرید.
بلیتهای موسیقی نمایش علمدار به تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی به صورت همت عالی از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۳۰ شهریور ماه در سایت ایران نمایش به آدرس www.irannamayesh.com برای مشارکت عموم مردم و کمک به مناطق محروم به ویژه سیستان و بلوچستان با حداقل قیمت 50 هزار تومان در دسترس قرار خواهد گرفت.
تماشاگران وعلاقمندان میتوانند با پرداخت بهای بیشتر بلیت به هر میزان در این رویداد فرهنگی و خیریه مشارکت نمایند.
موسیقی نمایش علمدار به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و با مشارکت موسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب (ع)به روی صحنه می رود؛ «علمدار» نوشته محمد رضا کوهستانی و با آهنگسازی پوریا خادم با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و گروه آوازی به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص و طراحی حرکت علی براتی از سه شنبه اول مهر ماه ساعت ۲۱ با حضور افتخاری داریوش ارجمند، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی فر و پرویز پرستویی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری احتماعی در تالار وحدت اجرا می شود. همراه داشتن ماسک حین ورود به تالار وحدت الزامی است.
مهلت ارسال اثر به «فصل امید» تمدید شد
مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش نمایشهای صحنهای رویداد «فصل امید»، به عنوان جایگزین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، بنا به درخواست متقاضیان تا ۲۰ مهرماه تمدید شد.
بر این اساس، مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش نمایشهای صحنهای این رویداد، به عنوان جایگزین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، تا ۲۰ مهرماه تمدید شده است و متقاضیان میتوانند با مراجعه به بخش ویژه «فصل امید» در تارنمای «ایرانتئاتر» نسبت به ثبتنام اقدام کنند. چنانچه پیشتر اعلام شد مهلت ارسال آثار در بخش مسابقه نمایشنامهنویسی نیز تا ۱۲ مهرماه است.
متناسب با تمدید مهلت ارسال آثار، نتایج بررسی آثار متقاضی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی متعاقبا اعلام خواهد شد.
«فصل امید» در دو بخش نمایشهای صحنهای و مسابقه نمایشنامهنویسی با موضوع کودک و نوجوان برگزار میشود و ادارهکل هنرهای نمایشی با همراهی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، این برنامه ویژه را بهجهت تبعات شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به شکل مرسوم در سال جاری و با هدف حمایت از آثار ویژه مخاطبین خردسال، تدارک دیده است.
نمایشنامه « تلفن همراه مرد مرده » نوشته سارا رول منتشر شد
نمایشنامه « تلفن همراه مرد مرده » به نویسندگی سارا رول و ترجمه سمیه صادقی در انتشارات پیام چارسو منتشر شد . سارا رول، متولد 24 ژانویه 1974، نمایشنامه نویس، استاد و مقاله نویس آمریکایی ست.از مشهورترین نمایشنامه های او یوریدیس (2003)، خانه تمیز (2004) و در اتاق بعدی (2009) است. رول در اواسط کار حرفه ای اش موفق به دریافت جایزه ی انجمن علمی مَک آرتور و بنیاد بین المللی تئاتر لورا پِلس، با عنوان برجسته ترین نمایشنامه نویس آمریکایی شد. دو تا از نمایشنامه های او موفق به رسیدن به مرحله نهایی جایزه ی تئاتر پولیتزر شده و جایزه بهترین نمایشنامه نویس را از جشنواره تونی دریافت کرد. در سال 2020 او نمایشنامه ی خود یوریدیس را برای اپرایی با همین نام با اجرای مَتیو آکوین، تغییر داده و تنظیم کرد.
در سال 2015، یک مجموعه مقاله با نام 100 مقاله ای که زمانی برای نوشتنش نداشتم را منتشر کرد. جدیدترین نمایشنامه ی او با نام پیتر پَن در هفتادمین سالگرد تولدش در سال 2016، در سالن تئاتر بازیگران و در جشنواره ی نمایشهای مدرن لوئیزویل به اجرا درآمد. نمایشنامه او، تلفن همراه مرد مرده (2007)، در سال 2008 توسط انجمن نمایشنامه نویسان هوریزون، با هنرمندی مِری لوئیز پارکِر، در برادوی به روی صحنه رفت.
کمی از من را ببینید به مهرگان رسید
«کمی از من را ببینید« عنوان نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی امیر عبادی که از ۳۰ شهریور تا ۱۶ مهر ساعت ۲۱ در خانه نمایش مهرگان میزبان علاقه مندان است. در یادداشت کارگردان آمده است: در جوامع امروز بشری ثروت، فقر، خشونت، جنگ، محبت ، دوستی، قدرت و ... وجود دارد و هر کس به دنبال نیازهایش میگردد. حالا نیاز میتواند مالی باشد یا روحی و یا عاطفی و یا قدرت و یا هر چیزی که می تواند وجود داشته باشد. انسان خودش راه زندگی خود را انتخاب می کند ولی شرایط نیز تصمیم گیرنده این زندگی است تا پایان که تنها راه پایانی مرگ است. از این شروع تا پایان تاثیراتی است بنام غریزه، خانواده، فرهنگ و جامعه که نقش اصلی را دارد ولی اجبار در اولویت است، اجبار نفس کشیدن. دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: بازیگران: مهسا بان، فرزاد سهرابی، مهناز رضایی، سمن قناد، تقی علی آبادی، امیر عبادی، دستیار کارگردان: پیمان صفر زاده، مدیر صحنه: امید درویش زاده، نور و صدا: داریوش ادهمی، عکاس: مونا شکری، مشاور رسانه ای: محمد حسین عبداللهی.
در خلاصه این نمایش آمده است: داستان موازی دو خانواده که هر کدامشان بخاطر کارهایی که می کنند دچار آسیب های اجتماعی هستند و به صورت اتفاقی با یکدیگر برخورد و دچار تغییرات اساسی می شوند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4360/20263/80772
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4360/20263/80773
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4360/20263/80774
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4360/20263/80775
|
عناوین این صفحه
- نمایی عریان از خشونت جنگ
- اظهارنظر مجری بی حجاب مصری در مورد حجاب خبرساز شد
- پاسخ به 6 شبهه جنگ تحمیلی در «کلاشینکفهای آمریکایی»
- بلیتهای «علمدار» به صورت همت عالی فروخته میشود