|
بودجه سال ۱۴۰۰ بر حمایت معیشتی و توسعه سرمایه گذاری تاکید دارد؛
اظهارات روحانی درباره بازار خودرو، بودجه ۱۴۰۰ و ...
رئیس جمهور تاکید کرد: دولت تلاش دارد در کنار فراهم آوردن زمینههای رشد درآمدهای کشور، هزینهها را بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی مدیریت کند.
به گزارش امتیاز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، یکصد و هشتاد و نهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور تشکیل شد و در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و بسته اجرایی جهش تولید در صنعت خودرو بحث و بررسی های لازم صورت گرفت و مواردی نیز به تصویب رسید.
رییس جمهوری در این جلسه پس از گزارش سازمان برنامه و بودجه در خصوص مباحثی که در روزهای اخیر درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح شده است، اظهارکرد: تنظیم لوایح بودجه مستلزم فرایندی پیچیده و تخصصی است که امسال این فرایند در دولت همچون سالهای گذشته با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و اراده دولت بر اصلاح ساختار بودجه با حساسیت و دقت بیشتری طی شده و بودجه ۱۴۰۰ با نگاه تاکید بر حمایت معیشتی و توسعه سرمایهگذاری تنظیم شده است.
روحانی اختلاف دیدگاه و نظرات کارشناسی و تخصصی در تنظیم بودجه را امری طبیعی و بدیهی دانست و افزود: نباید اجازه بدهیم موضوعی به این حد پیچیده و تخصصی و حساس و حیاتی محل مناقشه های سیاسی قرار بگیرد.
رییس جمهوری تاکید کرد: دولت تلاش دارد در جلسات مرتبط با این موضوع، مباحث مربوط به بودجه را با در نظر گرفتن الزامات و اقتضائات کشور و با اجماعسازی لازم به نتیجه برساند.
روحانی با اشاره به اینکه دولت در سه سال اخیر لوایح بودجه کشور را با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تنظیم کرده است، گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ واقعیتهای پیش رو را در نظر گرفته و توجه به درآمدها و هزینههای کشور دو محور مهم توسعه و زیرساختهای کشور و حمایت از اقشار کم برخوردار اصلیترین رویکرد بودجه بوده است.
رییس جمهوری تصریح کرد: دولت تلاش دارد در کنار فراهم آوردن زمینههای رشد درآمدهای کشور، هزینهها را بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی مدیریت کند.
در این جلسه همچنین بسته اجرایی جهش تولید در صنعت خودرو از سوی وزارت صمت با محورهایی نظیر افزایش تولید و رقابتی کردن صنعت خودرو بر مبنای سرفصلهای تولید، برطرف کردن موانع اقتصادی و شیوه قیمت گذاری محصولات شرکت های خودرو ساز، افزایش شمارگان تولید و بهینهسازی، ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف رانت و واسطه گری مطرح و بررسی شد.
روحانی با اشاره به اینکه در دنیای امروز ارزش افزوده بازار خودروسازی و صنایع عظیم وابسته به آن بخش بزرگی از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در جامعه امروز کیفیت خودرو مطالبه مردم است که بایستی با همافزایی و هماهنگیهای لازم، توقع و انتظارات را به نحو مطلوبی پاسخ داد.
گزارشی از وضعیت خودرو در آخرین ماه پاییز؛
کوچ دلالان و سرمایهگذاران از بازار
مهرنوش حیدری
آذر را باید ماه سیاه دلالان و سودجویان بازار خودرو نامید، روزهایی که بازار در رکود کامل فرو رفت و کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ ها اتفاق افتاد و به نظر می رسد روند ریزشی قیمت ها همچنان ادامه دار باشد.
بازار خودرو با تعطیلی اجباری دو هفتهای اصناف وارد فاز رکود شد و طبق اعلام فعالان بازار در این مدت تقریبا هیچ معاملهای صورت نگرفت و هرآنچه به عنوان قیمت در فضای مجازی منتشر می شد نشانه های تلاش دلالان برای بازار گرمی کاذب بود.
بررسی وضعیت بازار نشان میدهد یکی از دلایل به کف رسیدن معاملات خودرو در بازار، نوسان قیمتی است، از یک سو خریداران در انتظار کاهش بیشتر نرخها هستند و از طرفی فروشندگان قیمت های کنونی را مناسب برای معامله نمیدانند . با این حال حجم فروشندگان بازار به شکلی محسوس بالاتر از تعداد خریداران است.
به طور کلی قیمت خودرو در آذرماه بین ۲۰ تا۲۵ درصد کاهش یافت
در عین حال خروج دلالان و سرمایهگذاران از بازار خودرو نیز در افت حجم معاملات بی تاثیر نیست چرا که بررسی ها نشان میدهد انتظارات تورمی در بازار خودرو کاهش داشته است. کاهش انتظارات تورمی سبب ده است دلالان و سرمایه گذاران این بازار را برای کسب سود مناسب تشخیص ندهند.
کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو در ۳۰ روز
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در آذرماه به خبرآنلاین گفت: اوایل آذرماه به دلیل افت نرخ دلار و شرایط سیاسی دنیا، قیمت ها به شدت در بازار خودرو افت کرد اما از دو قبل به این سو تقریبا بازار راکد شده و خرید و فروشی انجام نمی شود. نعمت الله کاشانی نسب افزود: قیمتها افت کرده و کسانی که دارای خودرو بودند اکنون نسبت به فروش آنها دست نگه داشته اند تا از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنند و منتظر هستند تا بتوانند خودروهای خود را با قیمت های بالاتری در آینده به فروش برسانند؛ این در حالی است که خریداران به امید کاهش بیشتر قیمتها نسبت به خرید اقدام نمی کنند.به گفته وی پیش از این 90 درصد خریداران را سرمایهگذاران تشکیل میدادند نه مصرف کنندگان. وی تصریح کرد: ثبات نرخ دلار در محدوده قیمتی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان سبب شده تا بازار خودرو دچار رکود شود و حتی سیر نزولی قیمت ها در این بازار نیز بسیار کند شده است.وی درباره میزان ریزش قیمت خودروهای داخلی در یک ماهه آذرماه بیان کرد: به طور کلی قیمت خودرو در آذرماه بین ۲۰ تا۲۵ درصد کاهش یافت اما چند روزی است که سیر نزولی خودروها تقریبا متوقف شده است.
دیگر کسی در بازار، خودرو را با امید فروش با قیمت بالاتر در آینده،خریداری نمی کند در حالی که پیش از این 90 درصد خریداران را سرمایهگذاران تشکیل میدادند نه مصرف کنندگان
وی در پاسخ به این سوال که آیا حباب قیمت خودرو در بازار تخلیه شده است؛ اظهار کرد: بله، اما شرایط بازار ممکن است ادامه دار شود اما اکنون تولید دو شرکت بزرگ خودروساز کشور نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است به عبارت بهتر کمبودی در زمینه عرضه خودرو در بازار وجود ندارد. بازار بر پایه عرضه و تقاضا حرکت می کند زمانی که عرضه زیاد باشد در مقابل تقاضا کاهش یابد سبب نزول قیمت ها می شود و همین مساله در بازار خودرو اتفاق افتاده است.
کاشانی نسب تاکید کرد: به طور کلی شرایط به صورتی پیش رفته که خودرو ویژگی سرمایهای خود را در بازار از دست داده است؛ این در حالی است که درماههای گذشته خودرو را با هدف سرمایه گذاری خریداری و نگهداری می کردند در حالی که در واقعیت خودرو کالایی مصرفی است نه سرمایه ای.وی ادامه داد: اکنون کسی خودرو را با امید فروش با قیمت بالاتر در آینده،خریداری نمی کند.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد:همین مساله سبب رکود بازار و تثبیت نسبی قیمت ها شده است.
خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو
وی اظهار کرد: وقتی بازار نزولی می شود، خریدار ترجیح می دهد صبر کند تا شاید قیمت ها بیشتر کاهش یابد. بازار خودرو باید بازار مصرفی باشد نه سرمایه ای؛ تا پیش از یک ماه قبل بازار خودرو سرمایه ای بود و خودرو با هدف حفظ و افزایش سرمایه خریداری می شد اما اکنون این اتفاق نمی افتد و در واقع مصرف کننده واقعی خودرو خریداری میکند.وی گفت: مصرف کننده واقعی هم با مشاهده سیر کاهشی قیمتها نسبت به خرید صبر میکند تا شاید قیمتها بیشتر کاهش یابد و این اتفاق سبب رکود بازار و خالی شدن آن از مشتری شده است.
دلالان در حال خروج از بازار خودرو
وی درباره فعالیت دلالان در بازار خودرو توضیح داد: اکنون بازار خودرو برای دلالان جذابیت ندارد و به همین دلیل این بازار در حال خالی شدن از حضور دلالان است.مصرف کننده واقعی برای خرید مراجعه می کند و شرایط به گونه ای شده که دلالان نمی توانند به اصطلاح در بازار عرض اندام کنند زیرا پیش بینی بازار خودرو این گونه نیست که امروز خودرو خریداری کنند و چندی بعد با سود بفروشند.
کاشانی نسب گفت: به همین دلیل دلالان در حال خروج از بازار خودرو رفتن به سوی سایر بازارها هستند.
وی در پاسخ به این سوال که با کمرنگ شدن حضور دلالان در بازارآیا قیمتها تعدیل خواهد شد؛ عنوان کرد: اگر عرضه خودرو از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی تداوم داشته باشد که به نظر می رسد این روند ادامه دار باشد و هر روز بر تعداد خودروهای تولیدی و عرضه آنها به بازار افزوده می شود؛ بازار سامان می یابد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون میزان عرضه خودرو در بازار از میزان تقاضا بسیار بیشتر شده است.
ریسک شدید خرید و فروش وکالتی خودرو
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره خرید و فروش وکالتی خودرو گفت: خودروهای صفر تازه تحویلی قابلیت خرید و فروش ندارند زیرا این خودروها سند ندارند و کسی ریسک نمی کند و فروشنده مجبور به فروش خودرو با پلاک ثبتی خود می شود و نمی داند خریدار نهایی چه کسی است و ممکن است در آینده دچار مشکلاتی شود در مقابل خریداران نیز چننین ریسکی هم انجام نمی دهند زیرا برای خرید یک خودرو باید ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان بپردازد در حالی که سند آن را یکی، دو سال دیگر دریافت کند.
وی اظهار کرد: با توجه به ریسک بالای این کار باید گفت؛ چنین معاملاتی شاید به ندرت انجام شود که بنده تاکنون شاهد آن نبوده ام.
کاهش قیمت خودروها تا کجا؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان به کاهش قیمت خودروها در بازار و رسیدن آن به نرخ کارخانه و یا کمتر از آن امیدوار بود، بیان کرد: خیر نمی توان چنین انتظاری داشت زیرا قیمت های محصولات دو شرکت سایپا و ایران خودرو در اصل قیمتهایی هستند که بر روی آنها از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت مطالعه شده و قیمتها بر مبنای قیمت تمام شده تولید است و درصد سودی برای خودروسازان در نظر می گیرند و این گونه نیست که محصولات را با قیمت و سود دلخواه خود به فروش برسانند.
قیمت بنز و بی ام وی ۳۰ درصد و قیمت خودروهای کره ای ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است
کاشانی نسب درباره کمتر بودن قیمت بازار محصولات برخی برندها مانند مدیران خودرو نسبت به قیمت های کارخانه ای توضیح داد: بنده نمی دانم چه اتفاقی افتاده است اما دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو، تمام قیمتهایی که اعلام می کنند حساب شده و قانونمند است و نمی توانند رأسا نسبت به ارائه قیمت ها اقدام کنند.
کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت خودروهای خارجی در آذر
کاشانی نسب درباره وضعیت بازار خودروهای خارجی عنوان کرد: بازار این خودروها نیز راکد است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد.
وی درباره میزان ریزش نرخ خودروهای خارجی گفت: کاهش قیمت ها بستگی به نوع خودروها دارد برای نمونه قیمت های خودروهای برند بی ام و یا بنز بسیار بی دلیل و شدید افزایش یافته بود. قیمت این دسته از خودروها تا ۳۰ درصد نیز افت داشته است.
وی بیان کرد: در مقابل خودروهای کرهای ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش قیمت داشتند اما اکنون بازار این خودروها نیز راکد شده است. برای نمونه در این مدت خودرویی که قبلا به نرخ ۳ میلیارد تومان فروخته می شد اکنون به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: برخی از مالکان خودروهای خارجی با توجه به کاهش قیمت ها راضی به فروش و ضرر نیستند بنابراین نسبت به فروش خودروی خود اقدام نمی کنند.
وی افزود: این در حالی است که اگر کسی اجبار به فروش خودروی خارجی خود را دارد باید بداند ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت خودروی خود را بفروشد.
وی تاکید کرد: به دلیل افت شدید قیمت ها در این مدت، خریداری وجود ندارد و مشتریان تصور می کنند که ممکن است قیمت ها بیشتر کاهش یابند بنابراین خرید و فروشی در بازار خودروهای خارجی انجام نمی شود.
وضعیت بازار خودرو در زمستان ۹۹
وی درباره وضعیت بازار خودرو در دی ماه و فصل زمستان گفت: امیدواریم بازار سامانی یابد و مصرف کننده واقعی در بازار حضور یابد و بتواند خرید خود را انجام دهد نه اینکه افراد خودرو را با هدف گران شدن و سود در آینده، خریداری کنند.
کاشانی نسب ادامه داد: بازار قابل پیش بینی نیست البته تصور بنده بر این است که اکنون قیمت ها تقریبا به کف بازار رسیده و اگر میزان تولید بسیار بیشتر از میزان فعلی باشد، احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد. حدود ۱۰ روز است که قیمت ها در بازار خودرو ثابت مانده است.
تامین مالی پروژههای عمرانی با مدل فکتورینگ امکان پذیر است
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به روش تامین مالی مبتنی بر قرارداد (فاکتورینگ) برای حل مشکلات کشور در زمینه تامین مالی پروژههای عمرانی، گفت: در این مدل تامین مالی، از برگه قرارداد بین کارفرما و پیمانکار به عنوان ضمانت نامه جهت دریافت تسهیلات مالی استفاده میشود.
بهروز محبی نجم آبادی، درباره لزوم به کارگیری تامین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) برای حل مشکل تامین مالی پروژههای عمرانی کشور گفت: تامین مالی پروژههای عمرانی ازجمله مشکلات مهم کشور است که در یک دهه گذشته آسیبهای اقتصادی فراوانی به کشور وارد کرده است. به عنوان مثال درحال حاضر تعداد زیادی پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که به دلیل عدم تامین مالی به بهره برداری نرسیدهاند. بعضی از پروژه های عمرانی کشور تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند ولی به خاطر مشکلات مالی نیمه کاره رها شده اند.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که داریم باید به سمت شیوه و مدل های جدید تامین مالی حرکت کنیم. ازجمله شیوه های کاربردی تامین مالی پروژه های عمرانی و خدماتی، تامین مالی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) است. این مدل تامین مالی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج مثبتی را هم به همراه داشته است. در کشور ما هم با این مدل تامین مالی میتوان مشکل تامین مالی پروژههای عمرانی را حل کرد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: قطعا باید از تجارب موفق دنیا در زمینه تامین مالی استفاده کنیم. نکته ای که وجود دارد این است که همکاری و ارتباط مالی کارفرما و پیمانکار در تمام دنیا وجود دارد. اگر کشوری در این زمینه عملکرد خوبی داشته است باید از تجربیات آن استفاده کنیم.
محبی با بیان اینکه تامین مالی فکتورینگ کمک فراوانی به شرکت های دانش بنیان خواهد کرد، گفت: در مدل تامین مالی مبتنی بر قرارداد ( فکتورینگ) از برگه قرارداد بین کارفرما و پیمانکار به عنوان ضمانت نامه جهت دریافت تسهیلات مالی استفاده میشود. این موضوع می تواند کمک حال بسیاری از شرکت های دانش بنیان جهت حضور فعال در پروزه های عمرانی باشد. چراکه درحال حاضر بسیاری از شرکت های دانش بنیان به دلیل نداشتن سرمایه اولیه، نمی تواند حضور موثر در فضای کسب وکار کشور داشته باشند.
اخبار
وزیر جهادکشاورزی:
پیشرفت موسسه سرم و واکسن رازی در تولید واکسن کرونا
وزیر جهادکشاورزی از پیشرفت محسوس موسسه سرم و واکسن رازی در تولید واکسن کرونا خبرداد.
کاظم خاوازی در مراسم تجلیل از پرستاران، مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی را یکی از مراجع قابل اتکا برای تولید واکسن کرونا دانست و ابراز امیدواری کرد واکسن تولیدی این مؤسسه، در هفته جاری مجوز تست را از سازمان غذا و دارو دریافت کند.
وی افزود: تیم مؤسسه واکسن سازی رازی که زیرمجموعه وزارت جهاد و کشاورزی است پا به پای ستاد اجرایی فرمان امام در تحقیقات تولید واکسن کووید ۱۹ فعالیت کرده و امیدواریم به زودی بتوانیم پس از انجام مراحل مختلف این نوید را به مردم بدهیم که واکسن تأیید و آماده توزیع شده است.
مدیرعامل ایران خودرو خبر داد:
راه اندازی خط تولید اتوبوس بعد از ۹ سال توقف
مدیرعامل ایران خودرو گفت: خط تولید اتوبوس بعد از ۹ سال توقف، مجدد در گروه صنعتی ایران خودرو به حرکت در آمده است.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در خصوص تولید خودروهای سنگین و اتوبوس در کشور، گفت: در حوزه خودروهای سنگین و تجاری، اتفاقات خیلی خوبی در سال ۹۹ رقم خورده است. در بحث مربوط به کل تولید خودروهای سنگین افزایش ۴۱ درصدی داشته ایم.
این مقام مسئول بیان کرد: در سال جهش تولید، هدف گذاریهایی انجام داده ایم که تاکنون به تمام آن اهداف رسیده ایم و تا پایان سال کامل خواهد شد. خط تولید اتوبوس بعد از ۹ سال که توقف تولید، مجدد به حرکت در آمده است و توانستیم ۴۰ دستگاه اتوبوس از تعهداتی که به شهرداری داشتیم را تحویل دهیم.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به بحث کشندهها، گفت: تولید کشنده ها هم آغاز شده است و با پیگیریهایی که در حال انجام است، حداکثر تا ۳ ماه آینده مراحل تایید استاندارد را خواهیم گرفت .
مقیمی گفت: در بحث خودروهای سبک طیف وسیعی از محصولات را به بازار عرضه خواهیم کرد. از نمونه برنامههای تولیدی می توان به خودرو وانت جدید و خودرو هاچ بک اشاره کرد که نقشه توسعه آن را تهیه کرده ایم. از دیگر خودروهایی که در سال آینده وارد بازار خواهد شد میتوان به خودرو نیمه شاسی اشاره کرد که هر کدام از خودروها بعد از طراحی به بازار عرضه خواهند شد.
او ادامه داد: خودرو سدان طراحی شده و بهمن ماه امسال هزار دستگاه از آن به بازار عرضه خواهد شد و در سال آینده میزان تولید آن افزایش خواهد یافت و به ۲۵ هزار دستگاه خواهد رسید.
این مقام مسئول در خصوص داخلی سازی قطعات خودرو، گفت: تعداد قابل توجهی از قطعات خودرو که از خارج کشور تامین میشد را توانستیم با نظام و جهاد خودکفایی که در مجموعه ایران خودرو کشور شکل گرفت، داخلی سازی کنیم. میتوان گفت حدود ۵۰ تا ۱۰۰ قطعه داخلی سازی شده است، اما برخی از آنها مراحل تست را سپری میکند.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: اگر بتوانیم تست های مربوط به خودرو را در سطح کشور دریافت کنیم حتما این قطعات به خط تولید ایران خودرو اضافه خواهند شد و به طبع خرید از خارج کشور کاهش پیدا خواهد کرد.
حسین درودیان، کارشناس بازارهای مالی:
نقدینگی سرگردان به تدریج وارد بورس میشود
حسین درودیان، کارشناس بازارهای مالی گفت: نقدینگی سرگردانی که این روزها در جامعه وجود دارد در حال ورود به بورس است که می تواند تعادل آن را برهم بزند.
حسین درودیان با اشاره به نوسانات شکل گرفته در روزهای اخیر بورس، اظهار داشت: اینکه بازار به صورت پایدار وارد فاز صعود شود و یا از افت و اصلاح خارج شود، در ابتدا به رفتار شرکت های حقوقی و سپس به ورود پول حقیقی بستگی دارد.
وی ادامه داد: اینکه بگوییم در روزهای گذشته چه میزان پول حقیقی وارد و یا از بازار خارج شده است، نیاز به داده های زیادی دارد. اما اینکه نقدینگی فراوانی در کشور وجود دارد و هر لحظه ممکن است وارد یک بازار شود، مسالهای است که باید برای آن برنامه مدون و جدی داشت.
این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: این نقدینگی به دلیل چشم انداز نامطمئنی که در سایر بازارها وجود دارد، در حال حاضر با بازگشت اعتماد به بورس، به آهستگی در حال ورود به بورس است و می توان امیدوار بود که بازار با شیب ملایمی گارد صعودی به خود بگیرد.
درودیان با اشاره به تغییر نرخ سود سپرده بانکی و شایعات مربوط به آن تاکید کرد: در یکی دو سال اخیر و با توجه به انتظارات تورمی بانک ها دیگر توان جذب سپرده نداشتند و این پول سیال می تواند وارد هر بازاری شود که این نقدینگی سرگردان بورس را هدف گرفته است.
وی ضمن بیان این مساله که ورود این پول سیال باعث ایجاد صف های خرید و عدم تعادل در بورس خواهد شد، افزود: پول سیال بسیاری که در دست افراد در جامعه است، منتظر این است که یک دارایی بازدهی بالاتری نشان بدهد تا این پولها وارد آن بازار شود که بورس این نقش را اجرا میکند.
همتی: پروژه بزرگ ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح پایان یافت
رییس کل بانک مرکزی گفت: پروژه بزرگ و مهم ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح، امروز (یکشنبه) به پایان رسید.
«عبدالناصر همتی» در یادداشتی در یکی از صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اعلام این مطلب افزود: «چند وقت گذشته اعلام کرده بودم تا پایان آذرماه پروژه عظیم ادغام بانکهای انصار، مهر اقتصاد، حکمت، قوامین و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه نهایی خواهد شد.»
وی افزود: صبح امروز با برگزاری مجمع بانک انصار، آخرین بانک نیز در بانک سپه ادغام شد.
رییس کل بانک مرکزی ادامهداد: پروژه ادغام این ۶ بانک، کاری بسیار پیچیده و عظیم بود که با پشتکار و مدیریت دقیق همکارانم در حوزه نظارت بانک مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانکهای ادغامی، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول دو سال و نیم گذشته به سرانجام رسید.
وی گفت: انجام این پروژه، یکی از مهمترین برنامههای اصلاح نظام بانکی بود که با تدابیر رهبر معم انقلاب و تاکیدات رییسجمهوری با جدیت آغاز و با یک کار فشرده به یاری خداوند به نتیجه رسید و از همه افرادی که در به ثمر رسیدن این کار بزرگ همراهی کردند، قدردانی میکنم.
طرح ادغام پنج بانک و موسسه مالی نظامی در بانک سپه با هدف ساماندهی شبکه بانکی کشور از اواخر سال ۹۷ آغاز و گام به گام اجرایی شد.
۱۰ خرداد امسال بود که خبر ادغام بانک حکمت به عنوان نخستین بانک نظامی در بانک سپه منتشر شد و از همان زمان اعلام شد که در گام بعدی قرار است چهار بانک و موسسه اعتباری انصار، قوامین، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر نیز فرایند ادغام را طی کنند.
علاوه بر ادغام شعب، قرار است شرکتهای زیرمجموعه بانکهای وابسته به نیروهای مسلح نیز تعیین تکلیف شوند.
بانکهای وابسته به نیروهای مسلح دارای ۲۸۵ شرکت هستند که بانک سپه باید با اجرای راهکارهای انحلال، ادغام، واگذاری و ادامه فعالیت، این شرکتها را تعیین تکلیف کند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4425/20787/84000
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4425/20787/84001
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4425/20787/84002
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4425/20787/84003
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4425/20787/84004
|
عناوین این صفحه
- اظهارات روحانی درباره بازار خودرو، بودجه ۱۴۰۰ و ...
- کوچ دلالان و سرمایهگذاران از بازار
- تامین مالی پروژههای عمرانی با مدل فکتورینگ امکان پذیر است
- اخبار
- همتی: پروژه بزرگ ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح پایان یافت